abonnement Unibet Coolblue
pi_105216621
Originele OP:

quote:
Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.

Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien :)
Korte omschrijving depressie:

quote:
Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.

Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.

Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
Korte uitleg van angststoornissen:

quote:
Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.

Wanneer spreken we van een angststoornis?

Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.

In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:

Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs

Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:

Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis

Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
Vorige delen:

Depressie & Angst #1
Depressie & Angst #2
Depressie & Angst #3
Depressie & Angst #4
Depressie & Angst #5
Depressie & Angst #6
Depressie & Angst #7
Depressie & Angst #8
Depressie & Angst #9
Depressie & Angst #10
Depressie & Angst #11
Depressie & Angst #12
Depressie & Angst #13

[ Bericht 0% gewijzigd door Ewelina op 05-12-2011 17:52:35 ]
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_105216659
quote:
10s.gif Op maandag 5 december 2011 17:41 schreef summer2bird het volgende:
En dan het communisme! *O*
Van de film Das Leben der Anderen word ik niet bepaald vrolijk. En van het communisme an sich ook niet.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  maandag 5 december 2011 @ 17:51:38 #3
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_105216844
Zou je deel 13 nog even in de OP kunnen zetten?

Je hebt helaas ook van die domme figuren die zeggen dat als je veel kunt FOK!ken, je ook kunt werken/studeren.
Want dat is natuurlijk precies hetzelfde. :')
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_105216901
quote:
2s.gif Op maandag 5 december 2011 17:51 schreef Madame_Paon het volgende:
Zou je deel 13 nog even in de OP kunnen zetten?

Je hebt helaas ook van die domme figuren die zeggen dat als je veel kunt FOK!ken, je ook kunt werken/studeren.
Want dat is natuurlijk precies hetzelfde. :')
Done.

Fok! is niet verplicht en kun je uitzetten als je wilt, studie en werk niet....
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_105216947
Positieve noot: ik heb mijn kerstboom opgezet en mijn krabpaal gepimpt. Mijn huis is in kerstsfeer nu. O+
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  maandag 5 december 2011 @ 17:56:18 #6
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105217025
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 17:53 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Done.

Fok! is niet verplicht en kun je uitzetten als je wilt, studie en werk niet....
ligt eraan, er zijn mogelijkheden op de arbeidsmarkt voor dergelijke flexibel inzetbare mensen. dan werk je vanuit huis en doe je bijv. dingen inpakken of mensen enqueteren vanuit huis. Daarnaast is er natuurlijk legio mogelijk qua vrijwilligerswerk. Je moet beseffen dat mensen dat niet voor niets zeggen, ze spreken vanuit hun ervaring op de arbeidsmarkt. Ervaring die mensen die nooit gewerkt hebben, niet hebben :).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  maandag 5 december 2011 @ 17:57:53 #7
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_105217080
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 17:56 schreef Maanvis het volgende:

[..]

ligt eraan, er zijn mogelijkheden op de arbeidsmarkt voor dergelijke flexibel inzetbare mensen. dan werk je vanuit huis en doe je bijv. dingen inpakken of mensen enqueteren vanuit huis. Daarnaast is er natuurlijk legio mogelijk qua vrijwilligerswerk. Je moet beseffen dat mensen dat niet voor niets zeggen, ze spreken vanuit hun ervaring op de arbeidsmarkt. Ervaring die mensen die nooit gewerkt hebben, niet hebben :).
Ik doe 2 uur per week vrijwilligerswerk en wil er eigenlijk nog 2 of 3 uur bij, maar dat duurt wel een tijdje om te regelen.
En ik heb een schriftelijke opleiding, maar ik kan me gewoon heel slecht concentreren en raak heel snel gestresst.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_105217082
Ik zie iemand die psychotisch is niet enquêteren of inpakken eerlijk gezegd Maanvis. Ik ben er wel voor dat men zich, naar kunnen nuttig maakt voor de maatschappij. Alleen maar niksdoen is volgens mij ook niet goed voor mensen. En of dat nu vrijwilligerswerk of een betaalde baan is maakt me niet eens zo heel veel uit.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_105217264
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 17:46 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Van de film Das Leben der Anderen word ik niet bepaald vrolijk. En van het communisme an sich ook niet.
Och..
Twiddel
pi_105217531
Mooie titel! ^O^

@ Cafpow: wat vervelend dat het weer wat minder gaat en vooral ook dat je niet zo goed weet waardoor dat komt! Hopelijk is het een tijdelijk dipje :Y

@ Dolfijn; Fijn dat je steun hebt aan je familie en lief ook dat ze dan nog uitleggen waarom ze dan even zo gereageerd hebben! En wat betreft die vriendin vind ik het heel goed van je dat je haar gaat bellen en hopelijk kan je het haar een beetje uitleggen. Ik merk ook dat anderen het maar heel lastig te begrijpen vinden.

@ Murmeli: jij van de Zoloft, ik aan de Zoloft :D En ik wil ook zondag beginnen :)

Ik was dus net voor het eerst bij de psychiater. Nog steeds vond ik het een hele stap, maar een tijd met die man zitten praten. Omdat het niet de eerste keer is dat ik me zo voel en nooit eerder medicatie heb gehad, stelde hij voor om nu toch al met AD te beginnen. Hij heeft me sertraline voorgeschreven (of hij zei Zoloft, maar op het briefje staat sertraline). Ik ben echt heel erg benieuwd en vind het toch ook wel spannend. Daarom wil ik ook pas zondag beginnen: ik heb donderdag en zaterdag nog etentjes en voel er weinig voor om dan daar opeens leip te zitten doen (want je weet toch niet hoe je er op reageert...).

De psychiater was er zelf behoorlijk nuchter onder, over bijwerkingen enzo, hoewel ik toch veel anders heb gelezen over het beginnen met die dingen. Ik begin in ieder geval met een halve tablet en na een week als het goed gaat een hele.

Ik hoop echt dat het een beetje gaat.
pi_105217555
Alcohol gaat hard aankomen, dus als je nog wil drinken: grijp je kans! :P
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  maandag 5 december 2011 @ 18:12:39 #12
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105217613
quote:
10s.gif Op maandag 5 december 2011 17:57 schreef Ewelina het volgende:
Ik zie iemand die psychotisch is niet enquêteren of inpakken eerlijk gezegd Maanvis.
Het was ook meer bedoeld als tip voor mensen die een andere stoornis hebben waardoor ze wel kunnen enqueteren. Maar dat begreep je vast weer niet :D.

quote:
Ik ben er wel voor dat men zich, naar kunnen nuttig maakt voor de maatschappij. Alleen maar niksdoen is volgens mij ook niet goed voor mensen. En of dat nu vrijwilligerswerk of een betaalde baan is maakt me niet eens zo heel veel uit.
Precies.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_105217703
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 18:12 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Het was ook meer bedoeld als tip voor mensen die een andere stoornis hebben waardoor ze wel kunnen enqueteren. Maar dat begreep je vast weer niet :D.

[..]

Precies.
Ik denk dat het systeem dit over het algemeen prima uitfiltert. Je wordt echt niet zomaar afgekeurd. Helaas zijn er altijd types die er misbruik van maken.

Ik ben overigens wel voor uitkeringen als dat mensen kan helpen om therapie te volgen zodat ze later beter kunnen reintegreren.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  maandag 5 december 2011 @ 18:17:42 #14
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105217786
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 18:15 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ik denk dat het systeem dit over het algemeen prima uitfiltert. Je wordt echt niet zomaar afgekeurd. Helaas zijn er altijd types die er misbruik van maken.

Ik ben overigens wel voor uitkeringen als dat mensen kan helpen om therapie te volgen zodat ze later beter kunnen reintegreren.
Nou nee, het systeem keurt mensen af die wel kunnen werken maar voor wie het te duur is om ze de juiste begeleiding te geven. Het UWV heeft niet genoeg budget om iedereen die een afstand tot de arbeidsmarkt heeft op de juiste manier te helpen.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_105217856
Ja, ach, je zou je ook kunnen afvragen of het niet meer kost om iemand zijn leven lang een uitkering te geven ipv te helpen integreren waardoor iemand weer kan gaan werken... |:(
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_105217890
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 18:11 schreef Ewelina het volgende:
Alcohol gaat hard aankomen, dus als je nog wil drinken: grijp je kans! :P
Ik had dat net nog expliciet gevraagd... Hij zei dat ik dan nu misschien na een drankje al zou denken: phoe, maar ik moest het maar gewoon uitproberen. Het was niet dat ik helemaal niet zou kunnen drinken...

Daarom wil ik ook zondag pas beginnen ;)
pi_105217978
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 18:20 schreef Nyota het volgende:

[..]

Ik had dat net nog expliciet gevraagd... Hij zei dat ik dan nu misschien na een drankje al zou denken: phoe, maar ik moest het maar gewoon uitproberen. Het was niet dat ik helemaal niet zou kunnen drinken...

Daarom wil ik ook zondag pas beginnen ;)
Er staat niet voor niets een gele sticker op het doosje... ;) Uitproberen idd, maar bij mij komt drank echt veel harder aan. Na 2-3 glazen ben ik al teut.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_105218009
Phoe,
ben ik even blij dat alles voor mij betaald word.
School word betaald vanwege cluster 4,
ik woon nog bij mijn ouders,
en mocht het werken niet lukken kan ik altijd nog terugvallen op de Wajong.
Twiddel
pi_105218052
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 18:23 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Er staat niet voor niets een gele sticker op het doosje... ;) Uitproberen idd, maar bij mij komt drank echt veel harder aan. Na 2-3 glazen ben ik al teut.
Ik stond na 2 breezers al zingend door de straat te lopen :')
Maar dat was godzijdank op vakantie :')
Twiddel
pi_105218174
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 18:23 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Er staat niet voor niets een gele sticker op het doosje... ;) Uitproberen idd, maar bij mij komt drank echt veel harder aan. Na 2-3 glazen ben ik al teut.
Ik heb het nog niet opgehaald, dus nog geen sticker gezien...Met zo'n sticker is autorijden toch ook geen goed idee trouwens. Dat is helemaal niet handig... :(

En ik hoop dat een goed glas rode wijn me ook niet zingend de straat op jaagt... :')
pi_105218229
Ik weet niet of je de eerste weken er ook kalmeringspillen bij slikt, maar als je die ook krijgt zou ik helemaal uitkijken met drank. :')
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_105218378
Nee, verder niets. Lekker Jip & Janneke champagne met oud & nieuw.
pi_105219025
Nyota, ik slik ook Sertraline en had meteen last van een droge mond en de eerste 2 weken voelde ik me nog slechter. Maar daarna geen last meer van bijwerkingen gehad.

Ik stond na 1 glas alcohol ook op mijn kop, maar autorijden deed ik nog wel. Nu ik nog meer medicijnen heb doe ik het niet meer.

Na mijn verhuizing naar de andere afdeling toch helaas alweer een paar dagen een terugval. Heb weer last van nachtmerries, zelfmoordgedachten, veel piekeren, nergens zin in en weer veel last van stem in mijn hoofd :(

Zaterdag viert vriendlief zijn verjaardag en als ik me dan wat beter voel ga ik proberen een nachtje thuis slapen. Maar dan moet het dus wel beter dan nu gaan...
pi_105219388
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 18:53 schreef Sylvana het volgende:
Nyota, ik slik ook Sertraline en had meteen last van een droge mond en de eerste 2 weken voelde ik me nog slechter. Maar daarna geen last meer van bijwerkingen gehad.

Ik stond na 1 glas alcohol ook op mijn kop, maar autorijden deed ik nog wel.
Niet tegelijkertijd toch? :D

quote:
Na mijn verhuizing naar de andere afdeling toch helaas alweer een paar dagen een terugval. Heb weer last van nachtmerries, zelfmoordgedachten, veel piekeren, nergens zin in en weer veel last van stem in mijn hoofd :(

Zaterdag viert vriendlief zijn verjaardag en als ik me dan wat beter voel ga ik proberen een nachtje thuis slapen. Maar dan moet het dus wel beter dan nu gaan...
Ik hoop het voor je, kunnen jullie lekker samen zijn O+

Is het nu heel anders op die afdeling?
  maandag 5 december 2011 @ 19:17:30 #25
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105219975
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 18:28 schreef Nyota het volgende:

[..]

Ik heb het nog niet opgehaald, dus nog geen sticker gezien...Met zo'n sticker is autorijden toch ook geen goed idee trouwens. Dat is helemaal niet handig... :(

En ik hoop dat een goed glas rode wijn me ook niet zingend de straat op jaagt... :')
Ik kreeg het advies om niet te rijden zolang de bijwerkingen nog heel heftig zijn. Als je ze een paar weken slikt en je weet hoe je je er bij voelt en wanneer je je er zo bij voelt mocht ik dan weer rijden.
En met alcohol zou ik hetzelfde doen. de eerste 2 weekjes even niet, en daarna kan je het voorzichtig proberen. Dus ik zou zeggen: met oud en nieuw gewoon een glaasje champagne! Doe ik gezellig met je mee.

Ik ga trouwens niet aan de zoloft maar aan de paroxetine/seroxat. in het kader van de angststoornis :)

quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 18:17 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Nou nee, het systeem keurt mensen af die wel kunnen werken maar voor wie het te duur is om ze de juiste begeleiding te geven. Het UWV heeft niet genoeg budget om iedereen die een afstand tot de arbeidsmarkt heeft op de juiste manier te helpen.
Ik heb dit inderdaad wel vaker gehoord en daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben.

quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 17:56 schreef Maanvis het volgende:

[..]

ligt eraan, er zijn mogelijkheden op de arbeidsmarkt voor dergelijke flexibel inzetbare mensen. dan werk je vanuit huis en doe je bijv. dingen inpakken of mensen enqueteren vanuit huis. Daarnaast is er natuurlijk legio mogelijk qua vrijwilligerswerk. Je moet beseffen dat mensen dat niet voor niets zeggen, ze spreken vanuit hun ervaring op de arbeidsmarkt. Ervaring die mensen die nooit gewerkt hebben, niet hebben :).
De mensen die de regeltjes bepalen zijn over het algemeen de mensen die wat hoger in de boom zitten, meestal dus mannen die genoeg verdienen, een vrouw hebben die voor het huishouden en het andere regelwerk zorgen, en die, omdat ze op dergelijke functies zitten, nog nooit iemand hebben gezien die echt psychisch niet ok is (om welke reden dan ook). Dus die ervaring waar zij uit spreken daar geloof ik totaal niet in.
Ik denk dat ik meer ervaring heb en meer kennis heb om dergelijke dingen te bepalen dan zij. (en niet omdat ik zo geweldig ben, maar gewoon omdat ik denk dat elke persoon die een normale baan heeft (gehad) en met 2 benen in het leven staat, meer weet dan dergelijke personen.)

Overigens ben ik er ook voorstander van om zoveel mogelijk te zoeken naar mogelijkheden voor mensen, ook mensen met beperkingen. Wat mij betreft ga ik dus over een tijdje gewoon weer lekker aan het werk :)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')