een jaren 60 peugeot is imo ook klassiekerwaardig. een 205 niet, daar zijn er nog teveel van.quote:Op maandag 29 oktober 2012 18:41 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ze zouden natuurlijk ook gewoon de import van bakken die niet aan de huidge eisen voldoen kunnen verbieden. dan lost het "probleem"zich binnen 5 jaar vanzelf op.
Maar dat doen we niet omdat het niet mag van de EU. Vrij verkeer personen en goederen en zulks.
Laten we nu eindelijk maar eens 1 op 1 het Duitse systeem MRB ovenemen. MRB veel meer gerelateerd aan vervuilingsklasse. Relatief minder MRB betalen en meer tax per liter brandstof.
Voor klassiekers een MRB-vrij klassieker kenteken. Een Libanontaxi is bijbehorende staat is dan geen klassieker, een nette SL wel.
Ik doel dus op bestaande gevallen.quote:Op maandag 29 oktober 2012 18:37 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Ingevuld? Gewoon afgeschaft, that's it. Pagina 38 van het regeerakkoord.
Dat is dus precies wat ik bedoel.quote:Op maandag 29 oktober 2012 18:54 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
dit gaat volgens mij over alle gevallen
Dat weet nog niemand zeker, afwachten.quote:Op maandag 29 oktober 2012 19:03 schreef Turquaz52 het volgende:
Wat is dat nou..?? Mijn auto uit 85 is opeens geen oldtimer meer dan of wat?
voor de wegenbelasting niet meerquote:Op maandag 29 oktober 2012 19:03 schreef Turquaz52 het volgende:
Wat is dat nou..?? Mijn auto uit 85 is opeens geen oldtimer meer dan of wat?
Jawel, maar je moet er nu wel gewoon belasting voor gaan betalenquote:Op maandag 29 oktober 2012 19:03 schreef Turquaz52 het volgende:
Wat is dat nou..?? Mijn auto uit 85 is opeens geen oldtimer meer dan of wat?
ff serieus, meen je dit nou..?? Kunnen zij dit gewoon zo maken?quote:Op maandag 29 oktober 2012 19:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
voor de wegenbelasting niet meer
Moet nog uitgewerkt worden... Daar mag iemand zich nog tegenaan bemoeien vwb de details. Dus zo hard als jij het stelt hoeft het niet te zijn.quote:Op maandag 29 oktober 2012 19:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
voor de wegenbelasting niet meer
uhh.. spuit 11..?quote:Op maandag 29 oktober 2012 19:12 schreef AchJa het volgende:
Vrijstelling MRB oldtimers vervalt!
Bam, meteen een harde maatregel in het regeerakkoord: de MRB-vrijstelling voor oldtimers komt te vervallen. Zo blijkt uit de maatregelen van VVD en PvdA die zojuist zijn vrijgegeven.
Veel details hebben we niet, omdat de partijen niet al te diep op hun plannen ingaan. Maar de maatregel zelf is evengoed duidelijk. "De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieuoverwegingen afgeschaft." Die 'milieuoverwegingen' leveren de overheid dan wel 156 miljoen euro per jaar op. De details van de plannen zullen we pas diep in 2013 te horen krijgen, simpelweg omdat dit slechts een algemene beslissing is. Het beleid zal nu moeten worden uitgewerkt door een nieuwe Minister van Financiën (of liever gezegd, zijn staatssecretaris).
Dus of daadwerkelijk alle oude auto's aan de beurt zijn of dat de leeftijds-ondergrens een forse ruk naar beneden maakt (een reëele optie) weten we simpelweg nog niet omdat de politiek dat zelf nog niets eens weet. Wel een ander punt: dit is typisch een maatregel waar de Tweede Kamer zich heel hard tegenaan gaat bemoeien. Zo werkt de politiek; de VVD vraagt als regeringspartij om verzachting van de maatregel om de echte liefhebbers te ontzien, het kabinet gaat akkoord, en de VVD is niet langer de boeman. Dat soort dingen wordt vaak genoeg vanteovren afgesproken. Maar dat is vooralsnog speculeren.
Kijken we verder naar de belastingopbrengsten van deze maatregel, dan rekenen de partijen pas op extra geld vanaf 2014, dus het ligt voor de hand dat de maatregel dan pas ingaat. De VVD sprak zich voor de verkiezingen uit tégen afschaffing, de PvdA was voor. Het moge duidelijk zijn welke partij in dit geval aan het langste eind heeft getrokken.
Deze maatregel hing al een tijdje in de lucht. Dit onder meer vanwege de milieubezwaren van linkse partijen, maar ook vanwege de toenemende hoeveelheid belastingvrije auto's die rondreden als 1e auto. Iets wat slecht was voor de schatkist.
Bovag laat in een eerste reactie weten de maatregel nogal rigoureus te vinden. "Je straft hiermee de liefhebber, en bovendien doe je het rijdend nationaal erfgoed niet veel goeds aan", aldus woordvoerder Paul de Waal. "Wij pleiten voor aanpak van het misbruik van de regeling, zodat de echte sleutelaar wordt ontzien. Op deze manier is het wel erg van dik hout zaag men planken."
Dit bericht oogt natuurlijk merkwaardig gezien het bericht van afgelopen week dat de vrijstelling veilig leek. Helaas is dit de wondere wereld van de politiek. Het is logisch, als je snapt hoe het werkt. Het beleid van het vorige kabinet loopt door tot er een nieuw kabinet zit. Atsma besloot (onder druk van Financiën) als staatssecretaris van Milieu vorige week dat er geen behoefte was aan nieuw beleid op dit punt. Tot zover helder. Maar dat Rutte en Samsom ondertussen andere plannen aan het smeden waren voor het nieuwe kabinet, daar staat hij helemaal buiten. Dus hoe tegenstrijdig het ook klinkt, totaal onlogisch zijn deze berichten niet. Nog zo'n politiek punt: vermoedelijk wordt Frans Weekers opnieuw staatssecretaris van Financiën. Hij altijd was fel tegen afschaffing van de vrijstelling. Echter krijgt hij straks 'van boven' (het regeerakkoord) , de opdracht mee om de vrijstelling af te schaffen. Dus hij zal wel moeten. Maar tot het belastingplan 2014 volgend jaar daadwerkelijk is aangenomen, blijft er hoop.
Gequote uit het regeerakkoord:quote:Op maandag 29 oktober 2012 19:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Moet nog uitgewerkt worden... Daar mag iemand zich nog tegenaan bemoeien vwb de details. Dus zo hard als jij het stelt hoeft het niet te zijn.
Niets meer, niets minder. Wat moet daaraan nog uitgewerkt worden? VVD en PvdA zijn dit overeengekomen in het regeerakkoord, dan zie ik een meerderheid in de Tweede Kamer dit niet tegenhouden.quote:De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieu- overwegingen afgeschaft.
Vertel mij wat..quote:Op maandag 29 oktober 2012 19:15 schreef MaGNeT het volgende:
Lekker voor de mensen die een auto-collectie hebben en er hooguit 10x per jaar mee op pad gaan of naar shows. Die kunnen wel stoppen.
Heb een belastingvrije Volvo 740 die sinds 1 jaar belastingvrij is en waarvoor ik me daarvoor nog 4,5 jaar scheel heb betaald.
Als dit doorgaat ben ik dubbel de lul.
Marktwaarde van m'n auto is ineens 0,0 en wegenbelasting schiet naar 125 per kwartaal.
En dat terwijl ik er momenteel nog maar 7000Km per jaar in rij omdat ik in het busje van de zaak rondtuf.
Kost me dus zo'n 2000 Euro ineens + 1500 per jaar.
Klopt.quote:Op maandag 29 oktober 2012 19:19 schreef ColtZ40 het volgende:
Op zich wel terecht. Iedereen die een nieuwe wegenbelasting vrije auto hebben gekocht afgelopen jaren moeten vanaf 2014 ook weer wegenbelasting betalen.
Ik steek mijn '77 200D nog liever in de fik, heb ik er iig nog wat warmte van...quote:Op maandag 29 oktober 2012 19:18 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Vertel mij wat..
Ik heb een unieke Mk2 met een Mk3 TDI motor waar heel veel aan gesleuteld is met een marktwaarde van minstens 6000. Deze is hierna nog maar 50 euro waard voor export naar afrika ofzo..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |