abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 9 maart 2012 @ 13:56:24 #276
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_108903510
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 13:38 schreef Claudia_x het volgende:
Dank voor het meedenken! Goede tip ook om bij een kweker langs te gaan in plaats van een tuincentrum als we een 'echte' appelboom willen hebben. Ik vind het trouwens al heel wat dat je van sierappels appelmoes kunt maken! Daar houden de overige gezinsleden erg van.
het beste kun je tuincentra voor de messte dingen links laten liggen. Ik heb eigenlijk al in geen jaren meer een tuincentrum bezocht.. :)

Je kunt met een sierappel trouwens wel bestuiven, maar ze eten kun je volgens mij niet. Ik heb een sierappel in de tuin, maar daar hangen heeeeeele kleine appeltjes aan en ik heb ze nooit getest. Er staat wel een oude grote appelboom en daar komen heerlijke appels aan die overal voor geschikt zijn (moes, taart en zo eten). Maar voor in jouw tuin zou ik een simpele ouderwetse laagstam nemen.
pi_108910720
Krijg ik toevallig net een reclamefolder binnen van een kwekerij in de buurt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:27:05 #278
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_108910937
Tuincentra links laten liggen? Ik heb acht jaar geleden voor ¤ 13,95 een Jonagoldboompje bij de Intratuin gekocht, elk jaar 30-40 forse appels. :)



(Oké, voor rozen en bloemen ga ik wel naar een kweker)
pi_108912049
In goed overleg met de buren dus samen die bomen kopen. En dan kijken naar bijenlokkende lage beplanting. Jezelf en je huisgenoten trainen op niet meppen als er een insect in de buurt is. Beestje gewoon bekijken en als het weg moet, voorzichtig de goede kant op waaieren of met een potje/netje vangen :)
pi_108912151
Ik vraag me af hoe potterig de potfruitboompjes zijn. Als je tuincentra en Bakker-Hillegom gelooft, dan kan het goed, maar ik twijfel toch. Of moet het stiekem toch in een enorme pot staan? Voor 3 of 4 appels heeft het natuurlijk geen zin om ze zelf te kweken, maar voor 30 of zelfs 20 echte appels is misschien de moeite waard om op balkon te proberen.

En fruitstruiken op balkan, heeft iemand daar ervaring mee?
  vrijdag 9 maart 2012 @ 18:29:06 #281
244933 trovey
Nachtoele
pi_108912775
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 18:08 schreef Teslynd het volgende:
Ik vraag me af hoe potterig de potfruitboompjes zijn. Als je tuincentra en Bakker-Hillegom gelooft, dan kan het goed, maar ik twijfel toch. Of moet het stiekem toch in een enorme pot staan? Voor 3 of 4 appels heeft het natuurlijk geen zin om ze zelf te kweken, maar voor 30 of zelfs 20 echte appels is misschien de moeite waard om op balkon te proberen.

En fruitstruiken op balkan, heeft iemand daar ervaring mee?
Ja, met beide maar beide hebben ze het hier niet lang volgehouden ondanks de grote pot en bijna op het volle Zuiden. De appelboompjes (ballerina-exemplaren, die zouden speciaal voor de pot zijn), hebben wel gebloeid, zelfs overvloedig maar nooit een appel gezien ;( en de bessenstruiken kregen op een gegeven moment een ziekte maar dat kan liggen aan het feit dat er juist in die periode steeds werkzaamheden aan mijn balkon plaatsvonden waardoor ik die struiken steeds naar binnen moest slepen voor een bepaalde tijd. }:| Ik hou het maar op tomatenplanten, radijsjes en dingen als pluksla. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  vrijdag 9 maart 2012 @ 19:30:38 #282
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_108914783
Waren het wel zelfbestuivers, trovey?
Anders moet je met een kwastje in de weer :)
  vrijdag 9 maart 2012 @ 19:32:37 #283
244933 trovey
Nachtoele
pi_108914861
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 19:30 schreef Gwywen het volgende:
Waren het wel zelfbestuivers, trovey?
Anders moet je met een kwastje in de weer :)
Het zouden zelfbestuivers hebben moeten zijn, ik heb daar destijds speciaal op gelet.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 9 maart 2012 @ 19:42:24 #284
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_108915247
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 17:27 schreef Gwywen het volgende:
Tuincentra links laten liggen? Ik heb acht jaar geleden voor ¤ 13,95 een Jonagoldboompje bij de Intratuin gekocht, elk jaar 30-40 forse appels. :)

[ afbeelding ]

(Oké, voor rozen en bloemen ga ik wel naar een kweker)
13,95? Daar koop ik er 3 voor en dan krijg ik er nog goed advies bij ook.

Maar, tuincentra worden meestal niet bevolkt door terzake kundig personeel, ze zijn te duur en de dingen die ze verkopen worden gekweekt naar de mode van dat moment. Ik heb 20 verschillende appelbomen gekocht, die allemaal van een ander ras zijn. Daarbij zijn het oude rassen die dreigen uit te sterven omdat ze voor appelboeren niet interessant meer zijn en zo blijven die soorten hopelijk bestaan.
pi_108916482
Als ik van die sierappeltjes appelmoes moet maken :o . Die appekltjes zijn zo groot als druiven :Y) .
pi_108916633
[quote]5s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 02:11 schreef Staal het volgende:

[..]

Geënt op een onderstam wrs of niet? Denk het namelijk wel.

Geen idee. :P

Ik weet niks van groen. Het enige dat ik zie is dat het groeit en bloeit :Y) . En wat je zegt over die verschillende seizoenen, dat klopt helemaal! dat is precies waar ik zo van houd. Toevallig had ik Claudia 3 totaal verschillende foto's van zo'n boompje gestuurd; lente, zomer, herfst.

De sierappeltjes in de voortuin zijn hier wel te eten. Althans, ik heb het geprobeerd en ik leef nog. Die in de achtertuin zien er niet echt helemaal als een betrouwbare appel uit, dus daar waag ik me niet aan.
pi_108916968
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 18:29 schreef trovey het volgende:

en de bessenstruiken kregen op een gegeven moment een ziekte maar dat kan liggen aan het feit dat er juist in die periode steeds werkzaamheden aan mijn balkon plaatsvonden waardoor ik die struiken steeds naar binnen moest slepen voor een bepaalde tijd. }:| Ik hou het maar op tomatenplanten, radijsjes en dingen als pluksla. :P
Mijn rode bes (pot, balkon) kreeg ook voortdurend allerlei beestjes en ziektes.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 9 maart 2012 @ 20:43:46 #288
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_108918414
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 20:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Mijn rode bes (pot, balkon) kreeg ook voortdurend allerlei beestjes en ziektes.
raar eigenlijk. Normaal is een rode bes een hele makkelijke plant. Hier in de tuin komen ze zelfs spontaan op.
pi_108920718
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 20:09 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Als ik van die sierappeltjes appelmoes moet maken :o . Die appekltjes zijn zo groot als druiven :Y) .
Wassen, koken, zeven.

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 20:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Mijn rode bes (pot, balkon) kreeg ook voortdurend allerlei beestjes en ziektes.
Ik had lang geleden een zwarte bes, heerlijk. Alleen stond hij verkeerd en mogelijk was de grondsoort toen ook niet goed. Snoeien deed ik waarschijnlijk fout, internet was er nog niet.
Ik heb de indruk dat de zurige grond van tegenwoordig wel wat beter zal zijn.
pi_108973549
Lekker bezig geweest dit weekend!
Voorbalkonnetje bij de keuken gesopt en een bak met ingezaaide tuinkruiden opgehangen.

In de tuin een echt dode lelijke amerikaanse sering verwijderd en op die plek een bloeiende Skimmia geplant. Een grote vergeet me niet in een pot gezet en her en der wat aarbeienplantjes neergezet.
Overal gedroogde koeienmestkorrels gestrooid en flink schoongemaakt.

Het longkruid heeft al bloemetjes en de bolprimula is ook flink bezig.
En de akelei van AnneZZ die heeft er in an, komt overal flink op!

Zo lekker dit O+ :D
  zondag 11 maart 2012 @ 16:25:51 #291
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_108974038
Lekker hè, je ziet met de dag meer opkomen! :)
  zondag 11 maart 2012 @ 16:29:40 #292
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_108974207
Inderdaad, het is zó prachtig om te zien hoe de natuur zijn werk nu doet. Fantastisch om te zien dat struiken langzaamaan knoppen en bladeren beginnen te vormen, bollen die nu een groeispurt hebben, zaden die boven de grond komen. Echt mijn periode dit! In de winter wil ik namelijk nog wel eens lichtelijk depressief worden van het weer, de temperatuur en de neerslag. :P
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_108974310
Ik denk dat altijd, dat komt toch niet meer goed :D
  zondag 11 maart 2012 @ 16:35:18 #294
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_108974444
Heb ik met sommige planten in mijn tuin ook elk jaar weer. :')

Zo vrees ik voor mijn 1,5 jaar oude Buddleia die nog steeds geen teken van leven laat zien en ook mijn Photinia ziet er niet echt gezond meer uit. Vaak heb je dan de neiging om het uit de grond te trekken en d'r wat nieuws in te planten, maar ik wacht minstens tot half april. :P

Ook mijn Camelia heeft er flink van langs gehad, en is nu praktisch al het blad kwijt. Heb hem van de week in een pot gezet met verse grond en de bloemknoppen er uit geknipt die er al ruim een jaar in zaten om de groei van onderen te bevorderen. En nu zijn er weer kleine ieniemienie groene puntjes te zien. :D
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  zondag 11 maart 2012 @ 16:55:49 #295
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_108975256
Ik ben mijn tuin met snoeischaar te lijf gegaan, kon het drama niet meer aanzien.
Nu maar afwachten wat er blijft leven. Hoe meer er dood gaat hoe meer nieuwe mooie schattige planten ik kan kopen.

Verder wordt het weer hoog tijd voor mijn kruidentuintje, alleen brak ik net met mijn suffe kop het plasti serre kastje. Zucht. Ik zet de potjes wel op de eettafel, die staat ook in de volle zon.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
pi_108975379
Ik ben wel voorzichtiger geworden dan een paar jaar geleden toen ik zelf nog een groentje was in de tuin >:O

Mijn vlinderstruik heb ik goed bekeken voor ik ging snoeien, en ja, groene puntjes ;)
  zondag 11 maart 2012 @ 17:53:54 #297
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_108977313
Dat is waarschijnlijk de beste manier om het te leren Bluezz.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
  zondag 11 maart 2012 @ 18:51:03 #298
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_108979322
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 16:55 schreef Sanne het volgende:
Ik ben mijn tuin met snoeischaar te lijf gegaan, kon het drama niet meer aanzien.
Nu maar afwachten wat er blijft leven. Hoe meer er dood gaat hoe meer nieuwe mooie schattige planten ik kan kopen.

Verder wordt het weer hoog tijd voor mijn kruidentuintje, alleen brak ik net met mijn suffe kop het plasti serre kastje. Zucht. Ik zet de potjes wel op de eettafel, die staat ook in de volle zon.
Gewoon de bakjes van de Chinees bewaren. ;) Ideaal om wat grond in te doen, zaadjes er in en deksel er op. Ventilatie gaatjes er in boren en klaar is Sanne. ^O^ :P



[ Bericht 3% gewijzigd door Outpost76 op 11-03-2012 18:59:28 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  zondag 11 maart 2012 @ 19:01:44 #299
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_108979676
Oh en door die warme winter en plots die kou is mn bieslook dood... Net maar wat nieuw zaad gezaaid... Gelukkig kiemt dat altijd goed en zitten er heeel veel zaadjes in zo een zakje. :P
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_108980119
quote:
15s.gif Op zondag 11 maart 2012 19:01 schreef Outpost76 het volgende:
Oh en door die warme winter en plots die kou is mn bieslook dood... Net maar wat nieuw zaad gezaaid... Gelukkig kiemt dat altijd goed en zitten er heeel veel zaadjes in zo een zakje. :P
Ja? die van mij komt als weer fris en vrolijk op :Y
Vandaag heb ik me even kwaad gemaakt in de tuin. Ik laat altijd oude planten in de winter lekker liggen voor de insectjes om in te overwinteren, maar inmiddels was het wel eens tijd om het weg te trekken.
Verder de woekertijm flink weggetrokken en de megarozemarijn opgebonden. Echt snoeien durf ik nog niet..
Ik heb nog een struik die ik wil gaan verzetten, staat erg goed, maar wordt iets te groot. Terwijl ik vlak daar bij een hoekje heb wat wel wat opvulling kan gebruiken. Over een paar weken me daar dus maar eens op storten.
Verder wordt ik finaal gestoord van al het gras wat in mijn borders groeit :X en ik zag dat overal het zevenblad ook weer mooi opkomt :%
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')