abonnement Unibet Coolblue
pi_101794223
Het vorige topic was alweer een tijdje stil dus besloot ik om een nieuwe te openen! En dat komt omdat ik op dit moment in het buitenland zit voor een exchange program en daar bezig ben met een strategy consulting project voor een multinational.

Ik zal wat meer vertellen over wat wij doen:

Afgelopen week kregen wij een briefing over wat de bedoeling was: een consultancy rapport afleveren van kwaliteit. Het is de bedoeling dat wij een volledige strategische analyse maken van de industrie, gevolgd door een plan om waarde te creeëren, voor onze klant en voor de consument.

De groep bestaat uit 40 studenten die, merendeel, uit het buitenland komt. Dit heeft de extra uitdaging dat iedereen een andere manier heeft geleerd om onderzoek te verrichten en weer te geven. Plus uiteraard de culturele verschillen (ik zit met duitsers, fransen, portugezen, indiërs, chinezen). Voor mij is het nog een extra uitdaging omdat ik in NL een bachelor student ben en hier in het master programma terecht ben gekomen, maar dat terzijde.

Terug naar het project. Het is dus de bedoeling dat er een volledige strategische analyse wordtgemaakt, hier onder word verstaan:
-interne analyse
-externe analyse
-stakeholder analyse

Bijna niemand had kennis van de industrie dus er moest flink gelezen worden, 150 pagina's pp. Dit moest 's avonds omdat we de volgende dag een presentatie zouden hebben van de klant. De toon was gezet, het niveau was hoog en snel. Na veel gelezen te hebben dezelfde avond lagen er veel vragen klaar voor de klant. Antwoorden waren er nauwelijks de volgende dag, we moesten alles zelf uitzoeken.

Na de presentatie ging iedere groep vergaderen over wie wat ging doen. Nadat de taken waren verdeeld kregen we 2 dagen de tijd om een volledige analyse te maken over iets wat met het bedrijf te maken had. Ik zou samen met iemand anders de stakeholders analyseren. De informatie is behoorlijk moeilijk te vinden maar wel erg interessant om op deze manier te werken. Nu is het zaterdag avond en hebben ook vandaag weer de hele dag gewerkt en heeft het merendeel van de groepen de analyse voltooid en een ppt gemaakt. We hebben nu al 50 slides en we zijn, denk ik, nog niet eens op de helft. Daar moet dus verandering in komen, slides moeten worden aangepast en informatie moet worden weggelaten, althans op de slides. Volgende week gaan we de analyse presenteren aan onze tutors om vervolgens oplossingen te ontdekken om waarde te creeëren. Aan het eind van het project, gaan een paar van ons het rapport presenteren aan company execs :)

Vanavond gaan we eens goed stappen om onze hoofden leeg te maken(A), want het is behoorlijk intensief: onderzoek verrichten, vergaderen, meningsverschillen en nog eens onderzoeken.

Fijn weekend iedereen!
pi_101796590
Leuk dat je dit verhaal post :)
pi_101800814
Meer (eventueel geanonimiseerde) ervaringen van mensen die stage lopen of werken in de strategy consultancy? :)
pi_101928892
Best wel klote dat de strategy consultants enkel plek hebben voor vwo'ers die direct naar de universiteit zijn gegaan.

Als ik dat had geweten was ik direct na de havo vwo gaan doen, ipv alles nu te stapelen. Als ingenieur is een master ook niet erg zinvol en ben daar ook mee gestopt wat het nog moeilijker maakt.
pi_101930428
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 09:01 schreef EngineerA het volgende:
Best wel klote dat de strategy consultants enkel plek hebben voor vwo'ers die direct naar de universiteit zijn gegaan.

Als ik dat had geweten was ik direct na de havo vwo gaan doen, ipv alles nu te stapelen. Als ingenieur is een master ook niet erg zinvol en ben daar ook mee gestopt wat het nog moeilijker maakt.
Strategy consultants hebben net zo min plekken voor mensen die havo gedaan hebben. Je pad had dus weinig uitgemaakt, het is gewoon jammer dat je blijkbaar VWO niet direct goed aan kon. Dat is ook de reden dat ze op deze manier selecteren, de papiertjes geven enkel een indicatie van het niveau van de kandidaat.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_101933049
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 september 2011 23:08 schreef Booomer het volgende:
Meer (eventueel geanonimiseerde) ervaringen van mensen die stage lopen of werken in de strategy consultancy? :)
Ik heb stage gelopen bij een strategie consultant. Als stagiair doe je vrijwel exact hetzelfde als een starter. Ik heb zelf 1 project meegedraaid van (bijna) begin tot einde.

Mijn ervaring van het werk was dat het meestal een cyclus is van met de client praten en zo hypotheses opstellen, deze onderbouwen met data (of tot een andere conclusie komen op basis van data) en dit terug presenteren aan de client. In het begin deed ik veel analyses maar na een maand zat ik al in m'n eentje iets te vertellen aan een directielid dus je ontwikkeld je enorm snel en krijgt al snel verantwoordelijkheid. Wat ik bovendien heel leuk vond is dat je altijd in een team werkt waardoor je veel leert van elkaar, en bovendien is het gewoon erg gezellig.

Ik denk wel dat het belangrijk is niet te onderschatten hoe analytisch het werk is. Er werken niet voor niets zoveel bèta's in deze sector, je bent toch zeker 75% van je tijd bezig met analyses draaien en dit is vaak best lastig omdat heel veel data die je nodig hebt simpelweg niet bestaat maar je wel dingen moet onderbouwen. Het is echt heel kwantitatief werk.

Wat ik verder het leukst (en ook het moeilijkst) vond was de client overtuigen, in bedrijven heeft toch iedereen een eigen agenda en het is echt een uitdaging om daar goed mee om te gaan, maar het geeft ook superveel voldoening als dat lukt want daar werk je uiteindelijk wel naartoe. Het was voor mij vooral leerzaam hoe bewust je met je eigen communicatie moet omgaan om alle zo soepel mogelijk te laten verlopen.

In ieder geval stage afgesloten met een aanbod dus mocht ik willen kan ik in ieder geval ergens terecht :)

[ Bericht 2% gewijzigd door leysha op 14-09-2011 12:01:49 ]
pi_101957004
Ik ben het inderdaad eens met Leysha: het werk is erg analystisch. Je (ik) ben zo'n beetje de hele dag bezig met onderzoek naar de industrie, concurrenten, kansen etc. Ik ben het inderdaad ook eens met dat data vaak niet bestaat of dat je geen toegang hebt. Dan zul je een andere oplossing moeten vinden die toch correct is. Je kan geen voorstel doen aan een klant, als er geen onderbouwing is.

Het werk kan ook erg gehaast zijn. Voorbeeld: vandaag kregen we de opdracht met 6 man om te brainstormen naar nieuwe ideeën. Dit kwam omdat de klant tevreden was met de analyses en voorstellen tot nu toe, maar hij wilde meer. Prima! Dus wij gingen brainstormen. Op een geven moment hadden we een idee waar we verder onderzoek naar wilden doen. Het "probleem" is nu dat wij een volledige analyse van 3 landen moeten maken en kijken welke mogelijkheden (en threats) er in een bepaalde industrie zijn. Oftewel, waar we vorige week 4 dagen hadden om ieder een stakeholder te analyseren, hebben we nu ongeveer 2 dagen om een heel land + industrie in het betreffende land te analyseren, voor 3 landen.

Ik vind het onderzoeken/nalyseren en brainstormen naar nieuwe dingen erg leuk/leerzaam om te doen. Je komt telkens nieuwe info tegen en leert steeds meer over het betreffende onderwerp.
pi_102010691
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 22:13 schreef Walkerr het volgende:
Ik ben het inderdaad eens met Leysha: het werk is erg analystisch. Je (ik) ben zo'n beetje de hele dag bezig met onderzoek naar de industrie, concurrenten, kansen etc. Ik ben het inderdaad ook eens met dat data vaak niet bestaat of dat je geen toegang hebt. Dan zul je een andere oplossing moeten vinden die toch correct is. Je kan geen voorstel doen aan een klant, als er geen onderbouwing is.

Het werk kan ook erg gehaast zijn. Voorbeeld: vandaag kregen we de opdracht met 6 man om te brainstormen naar nieuwe ideeën. Dit kwam omdat de klant tevreden was met de analyses en voorstellen tot nu toe, maar hij wilde meer. Prima! Dus wij gingen brainstormen. Op een geven moment hadden we een idee waar we verder onderzoek naar wilden doen. Het "probleem" is nu dat wij een volledige analyse van 3 landen moeten maken en kijken welke mogelijkheden (en threats) er in een bepaalde industrie zijn. Oftewel, waar we vorige week 4 dagen hadden om ieder een stakeholder te analyseren, hebben we nu ongeveer 2 dagen om een heel land + industrie in het betreffende land te analyseren, voor 3 landen.

Ik vind het onderzoeken/nalyseren en brainstormen naar nieuwe dingen erg leuk/leerzaam om te doen. Je komt telkens nieuwe info tegen en leert steeds meer over het betreffende onderwerp.
Ik dacht dat bedrijfseconomie studenten nauwelijks binnenkwamen als strategy consultant? :)
  vrijdag 16 september 2011 @ 12:01:01 #9
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102012341
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 11:10 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Ik dacht dat bedrijfseconomie studenten nauwelijks binnenkwamen als strategy consultant? :)
Er komen net zo goed (bedrijfs-)economie studenten binnen als dat er rechtenstudenten of beta-studenten binnen komen. Het ligt helemaal aan je eigen persoon.
pi_102014469
quote:
99s.gif Op vrijdag 16 september 2011 12:01 schreef Sokz het volgende:

[..]

Er komen net zo goed (bedrijfs-)economie studenten binnen als dat er rechtenstudenten of beta-studenten binnen komen. Het ligt helemaal aan je eigen persoon.
Ai, oke :)
Al vind ik het wel oneerlijk tegenover hbo-beta's dat die niet worden binnengelaten, maar goed had ik maar vwo moeten doen :N
pi_102015317
Volgens mij gaat het meer om dat je wat gedaan hebt. Ik zie het nu vooral omdat ik met oudere studenten werk. Vele mede-studenten hebben tijdens hun bachelor al ergens anders gestudeerd of een stage gelopen bij een (groot) bedrijf. Je ziet dat zij veel veelzijdiger zijn en een hele andere mentaliteit hebben.
pi_102336735
Zo! Klaar met het project. In de laatste week moesten we nieuwe business modellen verzinnen. We hadden de dag na de 1ste presentatie een brainstorm sessie waaruit een nieuw model kwam en dat moesten we dus allemaal gaan analyseren. Wederom erg analytisch maar ook erg interessant.

Als iemand vragen heeft over hoe of wat, hoor ik dat graag :)
pi_102357126
Leuk om te lezen!

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:11 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Ai, oke :)
Al vind ik het wel oneerlijk tegenover hbo-beta's dat die niet worden binnengelaten, maar goed had ik maar vwo moeten doen :N
Wat is dat toch de laatste tijd hier in SES met die mensen die massaal zielig aan het doen zijn omdat ze hbo of een bèta-studie hebben gedaan?
pi_103268965
Hi,

Ik kwam via via op dit forum. Ik werk bij een (top)consultant en had het gevoel dat mensen hier met veel vragen zitten.

Laat me weten als je specifieke vragen hebt! :)
pi_103269154
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 09:51 schreef consult01 het volgende:
Hi,

Ik kwam via via op dit forum. Ik werk bij een (top)consultant en had het gevoel dat mensen hier met veel vragen zitten.

Laat me weten als je specifieke vragen hebt! :)
Welke studie heb je gedaan en wat was je GPA? Is dat überhaupt van invloed of kijkt men niet naar je cijfers maar meer naar je persoon? Voor een business waar nagenoeg alles zo analytisch benaderd wordt kan ik me voorstellen dat ze eventuele kandidaten net zo beoordelen, vandaar de vraag.

Ik neem voor het gemak even aan dat je in Nederland werkzaam bent :)
pi_103269942
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 09:51 schreef consult01 het volgende:
Hi,

Ik kwam via via op dit forum. Ik werk bij een (top)consultant en had het gevoel dat mensen hier met veel vragen zitten.

Laat me weten als je specifieke vragen hebt! :)
Klopt het dat je als stapelaar (mbo-hbo-master) geen kans maakt aangenomen te worden?
pi_103289517
Ik heb een economie/bedrijfskunde studie gedaan, zowel bachelor als master cum laude. Hier wordt zeker naar gekeken, maar er wordt vooral ook gelet op middelbare schoolcijfers. Daarbij kijken ze naar wiskunde en een beta pakket in het algemeen. Ik werk inderdaad in een Nederlandse office.

Dat gezegd hebbende, er is geen 'minimumcijfer' waarmee je op gesprek komt. Je moet op alle fronten goed zijn, dus zowel qua cijfers als qua nevenactiviteiten. De exacte specificatie hiervan verschilt per persoon.

Daarnaast: je kan op basis van een CV en cijferlijst natuurlijk vrij weinig over een persoon zeggen. De truc is om op gesprek te komen, daarna hangt het allemaal af van hoe je je cases doet.

Het klopt dat je als 'stapelaar' geen kans maakt bij de top tier firms (MBB). Bij de tier-2 partijen weet ik niet hoe dit zit. Er is een notoir voorbeeld van een HBO'er die na een paar jaar werken een MBA aan de Harvard Business School heeft gedaan en met honors afgerond. Hij wilde solliciteren, maar is niet op gesprek gekomen omdat hij ooit HBO heeft gedaan... Wellicht is dit een broodje aap verhaal, maar het zou me niet verbazen als het waar is :P
pi_109782425
Heeft iemand deze al gezien?
http://occstrategy.nl/joi(...)enelux/practice-case
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 2 april 2012 @ 18:52:23 #19
330677 Internepper
Malafide paardenhandelaar
pi_109814504
Link naar het eerste topic zou handig zijn ;)
040
pi_114967737
Deze bescheiden reeks verdient een schop omhoog.

Zijn er inmiddels nog (aspirant) strategic consultants op Fok te vinden?
pi_114984036
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 21:45 schreef Dalliance het volgende:
Zijn er inmiddels nog (aspirant) strategic consultants op Fok te vinden?
Ik heb een paar weken getekend bij een van de MBB :)
pi_114986296
Ik ga vanaf september beginnen aan de master Strategic Management aan Erasmus. Ik ben een stapelaar (vwo-hbo-wo) dus gok niet op de topbedrijven, maar daaronder is toch ook genoeg te vinden qua werk?
pi_114990280
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 08:30 schreef leysha het volgende:

[..]

Ik heb een paar weken getekend bij een van de MBB :)
Gefeliciteerd! Mag ik vragen naar je achtergrond en hoe je het wervingsproces hebt ervaren?
pi_114994359
Goed topik :D
pi_115048603
Jammer dat dit topic niet zo goed loopt als bijvoorbeeld dat over Investment Banking.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_115051166
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 12:18 schreef Dalliance het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! Mag ik vragen naar je achtergrond en hoe je het wervingsproces hebt ervaren?
Dank je :) Mijn achtergrond is heel erg beta met wat ECs. Studie was vrij gemiddeld, niet echt spectaculaire cijfers maar ook niet slecht en ook niet heel snel of heel langzaam gestudeerd. ECs waren wel aardig maar niet super heftig vergeleken met de meeste mensen die er werken. Ik ben best een normale student denk ik.

Wat betreft het proces, ik weet niet zo goed wat je erover wilt weten? Er is eerst een cv selectie, dan een eerste en een tweede ronde. De rondes bestaan met name uit case interviews, hoewel je soms ook andere dingen moet doen, maar de cases tellen het zwaarst.
pi_115065910
Fijn dat je de moeite hebt genomen om mijn vragen te beantwoorden. Mag je ik je nog vragen hoe jij je op de cases hebt voorbereid? Heb je misschien nog goede bronnen die je met ons kan delen?
pi_115084845
Ik ben eerstejaars student aan de rug en heb afgelopen jaar een vak genaamd strategie en innovatie gehad, waarbij ik het boek "Exploring Corporate Strategy" heb gebruikt. Een interessant boek als je geïnteresseerd bent in strategie en bevat bovendien ook oefeningen met cases. We kregen voor het tentamen drie cases om voor te bereiden en daar werden op het tentamen dan vragen over gesteld. Een soort van case interview maar dan op papier en weliswaar eenvoudiger. Ik zou zeggen dat als je het boek goed kent en goed kan toepassen dat je al aardig op weg bent.

Voorbeeld van het boek hier te vinden: 8e (een na nieuwste druk).
http://books.google.nl/bo(...)#v=onepage&q&f=false
Moo
  † In Memoriam † zaterdag 4 augustus 2012 @ 12:34:52 #29
230491 Zith
pls tip
pi_115090762
Mehe Johnson & Scholes, da's lang geleden - geloof dat ik editie 6 heb gehad. Volgens mij te 'basic' voor wat nodig is bij SC's. Het is dan ook een eerstejaars boek.

Vragen die je bijv. zult krijgen zijn in de richting van 'Hoe zie je Shell z'n R&D ontwikkelen de komende 15 jaar?'. En dan moet je opmerken dat er waarschijnlijk meer buitenshuis onderzocht zal worden omdat 1) traditionele manieren van olie winning te duur zullen worden, 2) andere leden van de supply chain steeds competenter worden, en 3) de leden in de supply chain meer afhankelijk worden van elkaar. Daardoor komen er meer high-tech clusters/netwerken waardoor Shell zich moet richten op relatie-specifieke investeringen, complementerende kennisontwikkeling en efficiente governance van deze netwerken...blablabla.

Ze verwachten dus niet alleen kennis zoals je dat in een boek zou kunnen leren 'supply chain networks werken het best als dit-dat', maar ook kennis van de markt(ontwikkelingen), wat ontwikkeling X betekent voor Y... en je moet het 'on-the-fly' kunnen, dus er is ook wat algemene kennis nodig.

* Zith had een 9.0 voor zn MSc thesis (econometrische analyse over het effect van patenten op VC investeringen in de biotech industrie -1800 bedrijven, 20.000 investeringen- die gepresenteerd gaat worden op een OECD conferentie en misschien gepubliceerd in Research Policy), een 8.2 gemiddeld voor een 2-jarig MSc studie, maar mag niet op gesprek komen omdat ik HBO heb gedaan ;(

[ Bericht 0% gewijzigd door Zith op 04-08-2012 12:40:19 ]
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_115130312
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 20:13 schreef Dalliance het volgende:
Fijn dat je de moeite hebt genomen om mijn vragen te beantwoorden. Mag je ik je nog vragen hoe jij je op de cases hebt voorbereid? Heb je misschien nog goede bronnen die je met ons kan delen?
Mja, ik vind dit altijd een lastige vraag om te beantwoorden - ik wil graag delen hoe ik me heb voorbereid, maar dat is niet echt een typische manier denk ik. Hoe ik me heb voorbereid is namelijk kort samen te vatten: vrijwel niet... ik heb een keer of twee, maximaal drie met iemand geoefend en dat was het. Dus daar heb je denk ik niet zoveel aan?

Maar ik zal proberen het case-interview proces toe te lichten, ik heb denk ik het meeste geleerd over cases doen tijdens het doen van cases, dus wellicht dat je daar wel iets aan hebt :).

Het eerste wat je je moet beseffen voordat je een case interview in gaat, is dat het niet wordt gedaan door een recruiter, maar door de mensen die jou direct gaan aansturen als je wordt aangenomen. Consultancy is werken in teams die iedere twee tot drie maanden opnieuw worden samengesteld, en je interviewers zijn meestal projectleiders die die teams aansturen. De kans is dus groot dat je ook ooit zult werken in het team van je interviewers, en dat beseffen zij als geen ander. Eigenlijk proberen zij erachter te komen tijdens het interview of ze jou graag op hun eigen team zouden hebben, of dat ze je liever bij iemand anders zouden stallen zodat ze geen last van je hebben.

Het tweede wat belangrijk is om je te realiseren is dat consultancy (zeker in het begin) meer de kunst is van geen fouten maken, dan van ergens heel goed in zijn. Het werk is vanaf de eerste dag zeer klant gericht en je hebt vanaf je eerste dag veel interactie met clienten. Als je dan niks slims zegt is dat niet erg - ze vergeten je dan gewoon. Als je dan iets heel slims zegt is dat natuurlijk goed. Maar als je dan iets heel slims zegt en ook iets heel doms, is dat schadelijk voor de reputatie van het team en het bedrijf. Hetzelfde geldt voor je analytische werk - als jouw analyses correct zijn maar niet uitgebreid genoeg, kan iemand je vertellen wat je nog meer moet doen. Maar als jouw analyses prachtig zijn, maar er zit soms een fout in, dan moet iemand altijd je hele werk controleren en dat kost heel veel tijd, dus dat willen ze niet. Op alle vlakken, zowel sociaal als analytisch, moet je laten zien dat je goed genoeg bent om geen fouten te maken.

Dit is denk ik de reden dat sommige van de slimste mensen die ik ken worden afgewezen - over het algemeen zijn mensen die op een bepaald vlak heel goed zijn op een ander vlak minder. En dat zoeken ze niet, je kunt beter in alles matig zijn dan in een ding heel goed en in een ander ding minder. Het is een meerkamp, geen enkele race. Dit is ook mijn grote voordeel geweest - zoals ik al eerder zei ben ik een vrij gemiddelde student. Ik ben op alle vlakken denk ik gemiddeld, nergens erg goed in, maar vooral ook nergens echt slecht.

Het derde en laatste wat je kan helpen is denk ik het besef dat 1). jij moet laten zien dat je op alle vlakken goed genoeg bent, het initiatief ligt bij jou en niet bij hun maar 2). zij willen heel graag dat het je lukt. MBB neemt jaarlijks ongeveeer een man of dertig (per kantoor) aan, en ze geven niet veel meer offers uit. Ze zijn heel hard op zoek naar mensen die ze een offer willen doen, en bij iedere kandidaat hopen ze weer dat hij/zij er zo een is. Dus jij moet ze overtuigen, maar ze willen ook heel graag overtuigd worden. En om geluk uit te sluiten doen ze niet 1 case interview waarin je 1 interviewer moet overtuigen, maar een stuk of 5 a 6, waarin je al die interviewers moet overtuigen. Iedereen moet overtuigd zijn, ook hier is het een meerkamp - als iedereen net aan overtuigd is, is dat beter dan eentje helemaal enthousiast en eentje twijfel.
pi_115131031
't Werd een beetje lang, en mijn computer doet soms een beetje raar, dus de rest een een nieuwe post - ik zal nu proberen in te gaan op de inhoud van een case interview.

Een interview duurt meestal een uurtje, waarvan de eerste helft besteed wordt aan je CV en de tweede helft aan de case.

De eerste helft is bedoeld om erachter te komen of je 1). aardig bent in teams, want ze moeten ten slotte wel met je werken, en het werk in teams is intensief (i.e. je zit soms 24 uur per dag met elkaar opgescheept) en 2). aardig zult zijn tegen klanten, want zoals eerder gezegd: geen fouten maken waar de klant bij is. Ze zullen hier vooral ingaan op leermomenten uit het verleden, en ze willen zo specifiek mogelijk op een voorbeeld in. Hoe concreter je het kunt maken, hoe beter, want dan begrijpen ze beter wat er echt is gebeurd, en hoe meer voorbeelden hoe beter, want dan krijgen ze een completer beeld. Ik had een stuk of 5 a 6 voorbeelden in mijn hoofd die heel concreet waren, en waarvan ik vond dat ze een goed beeld schetsten, dus deze gaf ik gewoon altijd, ongeacht de vraag. Dit kan prima, want de vragen zijn vaak dermate breed dat je zelf de invulling kunt bepalen - ze willen ook niet per se een antwoord op de vraag, maar gewoon een beeld krijgen van hoe jij bent in verschillende situaties.

Overigens waren mijn voorbeelden wel goed voorbereid, maar ook heel erg waar. Ik ben altijd heel eerlijk geweest over waar ik niet goed in ben, ook als ik wist dat het beter was om te zeggen dat ik daar wel goed in was om het zo maar te zeggen. Ik geloof er in dat sollicitaties bedoeld zijn om elkaar te leren kennen, en dat het waardevol is dat zij mij leren kennen zoals ik ben. Als op basis van een "vals beeld" een beslissing wordt genomen worden we daar toch geen van beiden gelukkig van.... Ik denk dat die eerlijkheid bij de meeste kantoren een voordeel was, en bij een kantoor niet. Maar dat zegt dan ook iets over de bedrijfscultuur, en daar leerde ik dan weer iets van :). Dus samengevat zou mijn advies zijn: bereid je goed voor en blijf dicht bij jezelf.

Het tweede deel wordt besteed aan een case. Hierbij krijg je vragen als: bedrijf X maakt verlies, hoe komt dat? Moet bedrijf Y markt Z betreden? Hoe kan bedrijf A in omzet groeien? Het gaat dus over bedrijven, bijna altijd over geld, en de vragen zijn zo algemeen als het maar kan. Mijn ervaring is dat ze hier zoeken naar twee dingen: structuur en logisch nadenken. En dus geen, ik herhaal geen kennis! Het gaat om de manier waarop je erover nadenkt, minder over het antwoord dat je vindt. Probeer altijd door middel van logisch nadenken structuur aan te brengen in het probleem, en gebruik de structuur om niet in de war te raken en ook uiteindelijk terug te komen naar een antwoord (zij noemen dat: synthetiseren, in de praktijk is het je na elke tussenconclusie afvragen: so what?). Wees niet bang om vragen te stellen, de interviewer is er om je te helpen. En wees niet bang om aannames te maken, maar doe dit expliciet (=hardop) en check deze altijd met je interviewer. Je zult moeten hoofdrekenen, dus oefen hiermee zodat je daar niet zenuwachtig om hoeft te zijn. En verder nogmaals, structuur, logisch nadenken, hardop denken, en altijd: so what? Ik heb nog nooit iets bedrijfskundigs gedaan, nooit een boek gelezen over cases, hoorde pas van frameworks na mijn offers, en met logisch nadenken en structuur is het altijd goedgekomen...
  zondag 5 augustus 2012 @ 13:38:59 #32
348821 8baan
zanger met text op de hand
pi_115135089
Ik snap zelf nooit echt goed hoe een 'ingevlogen' consultant kan adviseren, terwijl de branche nauwelijks bekend is en dat terwijl het bedrijf zelf (met personeel) juist "insider" is.

Wat doet de bedrijfsleiding zelf dan in dergelijke bedrijven? Consultants inhuren?
  † In Memoriam † zondag 5 augustus 2012 @ 16:40:05 #33
230491 Zith
pls tip
pi_115142160
Voor de beslissing of een bedrijf markt X in moet, daar kan je een marketing directeur ofzo voor gebruiken, maar deze is niet gespecialiseerd in data-verzameling, analyse en waarschijnlijk ook niet in besliskunde. Strategic consultants hebben enorm veel data/analyse capaciteit en zijn elke dag, het hele jaar door bezig met dit soort onderzoeken. Ze zijn gewoon beter in het vak dan een marketing manager die 80% van de tijd bezig is met management-/administrative taken, en misschien maar af en toe zo'n onderzoek moet doen.

Bedrijfsleiding leidt een bedrijf, ze doen geen onderzoek, die laten ze doen (en als dat vaak moet gebeuren huren ze vaste mensen, en als dat niet zo vaak hoeft nemen ze een consultancybedrijf).
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_115148625
Klinkt logisch, maar worden jullie dan alleen ingehuurd door grote- en middelgrote bedrijven, of maken MKB'ers ook gebruik van jullie service?
Want het lijkt mij goedkoper voor een mkb'er om het zelf uit te voeren, en een kleiner bedrijf zal over het algemeen beter op details letten dan een groot bedrijf.
pi_115175686
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 13:38 schreef 8baan het volgende:
Ik snap zelf nooit echt goed hoe een 'ingevlogen' consultant kan adviseren, terwijl de branche nauwelijks bekend is en dat terwijl het bedrijf zelf (met personeel) juist "insider" is.

Wat doet de bedrijfsleiding zelf dan in dergelijke bedrijven? Consultants inhuren?
Zoals Zith al meldt, moeten managers "managen". Natuurlijk mag je wat visie van ze verwachten, en die wordt door consultants ook (waar relevant) meegenomen in hun werk. Maar je moet niet verwachten dat het complete management team van een bedrijf zich even een compleet kwartaal bezig gaat houden met enkel het onderzoek naar XXX.

Wat dat betreft hebben consultants meer ervaring en zijn zeker de betere firma's gewoon professioneler (en wellicht intelligenter) dan hun klanten. Daarnaast hebben bedrijven niet snel de tijd en capaciteit, dus is het makkelijk dit tijdelijk elders "in te huren".
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  † In Memoriam † maandag 6 augustus 2012 @ 10:40:08 #36
230491 Zith
pls tip
pi_115176349
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 19:03 schreef Qontroller het volgende:

Want het lijkt mij goedkoper voor een mkb'er om het zelf uit te voeren
Ja? Zeker de MKB hebben niet zo makkelijk mensen vrij die eventjes een onderzoek gaan doen (en let wel, dit is gespecialiseerd werk).
quote:
, en een kleiner bedrijf zal over het algemeen beter op details letten dan een groot bedrijf.
Een kleiner bedrijf heeft minder kennis, minder 'resources'/infrastructuur/bronnen, minder (geschikte) werknemers die wel eventjes een paar maanden hun normale werk kunnen neerleggen, moeten voor (bijv) benchmark informatie veel geld neerleggen die de consultancybedrijf zelf al klaar heeft liggen, etc.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_115181432
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 10:40 schreef Zith het volgende:

[..]

Ja? Zeker de MKB hebben niet zo makkelijk mensen vrij die eventjes een onderzoek gaan doen (en let wel, dit is gespecialiseerd werk).

[..]

Een kleiner bedrijf heeft minder kennis, minder 'resources'/infrastructuur/bronnen, minder (geschikte) werknemers die wel eventjes een paar maanden hun normale werk kunnen neerleggen, moeten voor (bijv) benchmark informatie veel geld neerleggen die de consultancybedrijf zelf al klaar heeft liggen, etc.
Mwah, hoeveel MKB-ers kunnen nu een week McKinsey betalen? Realistisch gezien niet echt haalbaar...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  maandag 6 augustus 2012 @ 21:28:34 #38
348821 8baan
zanger met text op de hand
pi_115207201
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 10:13 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Zoals Zith al meldt, moeten managers "managen". Natuurlijk mag je wat visie van ze verwachten, en die wordt door consultants ook (waar relevant) meegenomen in hun werk. Maar je moet niet verwachten dat het complete management team van een bedrijf zich even een compleet kwartaal bezig gaat houden met enkel het onderzoek naar XXX.

Wat dat betreft hebben consultants meer ervaring en zijn zeker de betere firma's gewoon professioneler (en wellicht intelligenter) dan hun klanten. Daarnaast hebben bedrijven niet snel de tijd en capaciteit, dus is het makkelijk dit tijdelijk elders "in te huren".
oO<

Bedrijven die het goed doen, doen dit niet omdat daar managers zitten die goed kunnen 'managen', of omdat externe consultants de ontbrekende visie / koers aandragen.

Bedrijven die het goed doen, doen dit omdat ze kansen zien door hun intensieve betrokkenheid met bepaalde markten en dagelijks in contact zijn met 'soortgenoten' in die markt.

Denk je dat Microsoft groot geworden is met het inhuren van consultants?
pi_115214227
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 21:28 schreef 8baan het volgende:

[..]

oO<

Bedrijven die het goed doen, doen dit niet omdat daar managers zitten die goed kunnen 'managen', of omdat externe consultants de ontbrekende visie / koers aandragen.

Bedrijven die het goed doen, doen dit omdat ze kansen zien door hun intensieve betrokkenheid met bepaalde markten en dagelijks in contact zijn met 'soortgenoten' in die markt.

Denk je dat Microsoft groot geworden is met het inhuren van consultants?
Dus enkel bedrijven die het slecht doen, huren consultants in? Interessante visie, maar niet echt in lijn met de realiteit. Juist bedrijven waar ik mee werk die snel groeien, huren vaak consultants in. Het is niet makkelijk om snel te groeien, dan is wat hulp vaak nodig.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_115216201
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 21:28 schreef 8baan het volgende:

[..]

oO<

Bedrijven die het goed doen, doen dit niet omdat daar managers zitten die goed kunnen 'managen', of omdat externe consultants de ontbrekende visie / koers aandragen.

Bedrijven die het goed doen, doen dit omdat ze kansen zien door hun intensieve betrokkenheid met bepaalde markten en dagelijks in contact zijn met 'soortgenoten' in die markt.

Denk je dat Microsoft groot geworden is met het inhuren van consultants?
Intensieve betrokkenheid met bepaalde markten is een bijzonder vage term. Dagelijks in contact zijn met soortgenoten? Met de concurrent jouw visie op de markt bespreken lijkt me nou niet echt de meest vruchtbare bedrijfsstrategie.

Denk je dat Microsoft nog nooit een van MBB heeft ingehuurd?
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 19:05:42 #41
348821 8baan
zanger met text op de hand
pi_115251494
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 23:05 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Dus enkel bedrijven die het slecht doen, huren consultants in? Interessante visie, maar niet echt in lijn met de realiteit. Juist bedrijven waar ik mee werk die snel groeien, huren vaak consultants in. Het is niet makkelijk om snel te groeien, dan is wat hulp vaak nodig.
Zelfoverschatting is ook een mogelijkheid
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 19:06:48 #42
348821 8baan
zanger met text op de hand
pi_115251567
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 23:29 schreef Physics het volgende:

[..]

Intensieve betrokkenheid met bepaalde markten is een bijzonder vage term. Dagelijks in contact zijn met soortgenoten? Met de concurrent jouw visie op de markt bespreken lijkt me nou niet echt de meest vruchtbare bedrijfsstrategie.

Denk je dat Microsoft nog nooit een van MBB heeft ingehuurd?
Ik denk dat meneer Gates 'ze' de deur had gewezen IMHO
pi_115252530
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 19:05 schreef 8baan het volgende:

[..]

Zelfoverschatting is ook een mogelijkheid
Van wie? De consultants of de bedriiven die snel groeien?
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 19:44:32 #44
348821 8baan
zanger met text op de hand
pi_115253756
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 19:21 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Van wie? De consultants of de bedriiven die snel groeien?
Snap je best wel.

p.s. het tweede deel van jouw reactie weerspiegelt die zelfoverschatting trouwens 'mooi' :Y
pi_115255250
Hm, ik heb het niet over mezelf, dus die zelfoverschatting zit denk ik tussen je oren ;)

Ik ben geen consultant, als je dat soms denkt?
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 20:51:38 #46
348821 8baan
zanger met text op de hand
pi_115257417
Dan vind ik die opmerking over zelfoverschatting v/d bedrijven nog vreemder om eerlijk te zijn
pi_115261348
8baan, Bajskorv heeft naar mijn weten een veel beter beeld van waar MBB consultants aan de pas komen. Inderdaad, niet alleen bedrijven waar het slecht mee gaat maar ook bedrijven die snel groeien/veranderen maken gebruik van consultants.
Ik zou verbaasd zijn als Microsoft nooit gebruik heeft gemaakt van MBB. Het zelfde geldt voor Google, Apple, Facebook en ga zo maar door met 'prachtbedrijven'.
Ik weet trouwens een mooi voorbeeld waar een klein bedrijf (<10fte) een strategie consultant had ingehuurd (geen MBB dacht ik), maar dit is ECHT een uitzondering en het was een dochterbedrijf van iets groters.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_115266960
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 20:51 schreef 8baan het volgende:
Dan vind ik die opmerking over zelfoverschatting v/d bedrijven nog vreemder om eerlijk te zijn
Je eigen opmerking? Ik heb niks over zelfoverschatting van bedrijven gezegd toch? Sorry, ik volg het even niet meer.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 21:51:50 #49
379488 SuperImposed
The surface of the sun
pi_115398322
wat gaan alle mensen die uitstromen bij een consultancy bedrijf met hun carrière doen? Partner worden is immers slechts voorbehouden aan een selecte groep?
  † In Memoriam † vrijdag 10 augustus 2012 @ 22:16:51 #50
230491 Zith
pls tip
pi_115400322
Voor zichzelf beginnen / werken bij een bedrijf

Je carriere bij zo'n top consultancy bedrijf beginnen is een enorm sterk signaal voor talent.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')