Het vorige topic was alweer een tijdje stil dus besloot ik om een nieuwe te openen! En dat komt omdat ik op dit moment in het buitenland zit voor een exchange program en daar bezig ben met een strategy consulting project voor een multinational.
Ik zal wat meer vertellen over wat wij doen:
Afgelopen week kregen wij een briefing over wat de bedoeling was: een consultancy rapport afleveren van kwaliteit. Het is de bedoeling dat wij een volledige strategische analyse maken van de industrie, gevolgd door een plan om waarde te creeëren, voor onze klant en voor de consument.
De groep bestaat uit 40 studenten die, merendeel, uit het buitenland komt. Dit heeft de extra uitdaging dat iedereen een andere manier heeft geleerd om onderzoek te verrichten en weer te geven. Plus uiteraard de culturele verschillen (ik zit met duitsers, fransen, portugezen, indiërs, chinezen). Voor mij is het nog een extra uitdaging omdat ik in NL een bachelor student ben en hier in het master programma terecht ben gekomen, maar dat terzijde.
Terug naar het project. Het is dus de bedoeling dat er een volledige strategische analyse wordtgemaakt, hier onder word verstaan:
-interne analyse
-externe analyse
-stakeholder analyse
Bijna niemand had kennis van de industrie dus er moest flink gelezen worden, 150 pagina's pp. Dit moest 's avonds omdat we de volgende dag een presentatie zouden hebben van de klant. De toon was gezet, het niveau was hoog en snel. Na veel gelezen te hebben dezelfde avond lagen er veel vragen klaar voor de klant. Antwoorden waren er nauwelijks de volgende dag, we moesten alles zelf uitzoeken.
Na de presentatie ging iedere groep vergaderen over wie wat ging doen. Nadat de taken waren verdeeld kregen we 2 dagen de tijd om een volledige analyse te maken over iets wat met het bedrijf te maken had. Ik zou samen met iemand anders de stakeholders analyseren. De informatie is behoorlijk moeilijk te vinden maar wel erg interessant om op deze manier te werken. Nu is het zaterdag avond en hebben ook vandaag weer de hele dag gewerkt en heeft het merendeel van de groepen de analyse voltooid en een ppt gemaakt. We hebben nu al 50 slides en we zijn, denk ik, nog niet eens op de helft. Daar moet dus verandering in komen, slides moeten worden aangepast en informatie moet worden weggelaten, althans op de slides. Volgende week gaan we de analyse presenteren aan onze tutors om vervolgens oplossingen te ontdekken om waarde te creeëren. Aan het eind van het project, gaan een paar van ons het rapport presenteren aan company execs

Vanavond gaan we eens goed stappen om onze hoofden leeg te maken(A), want het is behoorlijk intensief: onderzoek verrichten, vergaderen, meningsverschillen en nog eens onderzoeken.
Fijn weekend iedereen!