't Werd een beetje lang, en mijn computer doet soms een beetje raar, dus de rest een een nieuwe post - ik zal nu proberen in te gaan op de inhoud van een case interview.
Een interview duurt meestal een uurtje, waarvan de eerste helft besteed wordt aan je CV en de tweede helft aan de case.
De eerste helft is bedoeld om erachter te komen of je 1). aardig bent in teams, want ze moeten ten slotte wel met je werken, en het werk in teams is intensief (i.e. je zit soms 24 uur per dag met elkaar opgescheept) en 2). aardig zult zijn tegen klanten, want zoals eerder gezegd: geen fouten maken waar de klant bij is. Ze zullen hier vooral ingaan op leermomenten uit het verleden, en ze willen zo specifiek mogelijk op een voorbeeld in. Hoe concreter je het kunt maken, hoe beter, want dan begrijpen ze beter wat er echt is gebeurd, en hoe meer voorbeelden hoe beter, want dan krijgen ze een completer beeld. Ik had een stuk of 5 a 6 voorbeelden in mijn hoofd die heel concreet waren, en waarvan ik vond dat ze een goed beeld schetsten, dus deze gaf ik gewoon altijd, ongeacht de vraag. Dit kan prima, want de vragen zijn vaak dermate breed dat je zelf de invulling kunt bepalen - ze willen ook niet per se een antwoord op de vraag, maar gewoon een beeld krijgen van hoe jij bent in verschillende situaties.
Overigens waren mijn voorbeelden wel goed voorbereid, maar ook heel erg waar. Ik ben altijd heel eerlijk geweest over waar ik niet goed in ben, ook als ik wist dat het beter was om te zeggen dat ik daar wel goed in was om het zo maar te zeggen. Ik geloof er in dat sollicitaties bedoeld zijn om elkaar te leren kennen, en dat het waardevol is dat zij mij leren kennen zoals ik ben. Als op basis van een "vals beeld" een beslissing wordt genomen worden we daar toch geen van beiden gelukkig van.... Ik denk dat die eerlijkheid bij de meeste kantoren een voordeel was, en bij een kantoor niet. Maar dat zegt dan ook iets over de bedrijfscultuur, en daar leerde ik dan weer iets van

. Dus samengevat zou mijn advies zijn: bereid je goed voor en blijf dicht bij jezelf.
Het tweede deel wordt besteed aan een case. Hierbij krijg je vragen als: bedrijf X maakt verlies, hoe komt dat? Moet bedrijf Y markt Z betreden? Hoe kan bedrijf A in omzet groeien? Het gaat dus over bedrijven, bijna altijd over geld, en de vragen zijn zo algemeen als het maar kan. Mijn ervaring is dat ze hier zoeken naar twee dingen: structuur en logisch nadenken. En dus geen, ik herhaal geen kennis! Het gaat om de manier waarop je erover nadenkt, minder over het antwoord dat je vindt. Probeer altijd door middel van logisch nadenken structuur aan te brengen in het probleem, en gebruik de structuur om niet in de war te raken en ook uiteindelijk terug te komen naar een antwoord (zij noemen dat: synthetiseren, in de praktijk is het je na elke tussenconclusie afvragen: so what?). Wees niet bang om vragen te stellen, de interviewer is er om je te helpen. En wees niet bang om aannames te maken, maar doe dit expliciet (=hardop) en check deze altijd met je interviewer. Je zult moeten hoofdrekenen, dus oefen hiermee zodat je daar niet zenuwachtig om hoeft te zijn. En verder nogmaals, structuur, logisch nadenken, hardop denken, en altijd: so what? Ik heb nog nooit iets bedrijfskundigs gedaan, nooit een boek gelezen over cases, hoorde pas van frameworks na mijn offers, en met logisch nadenken en structuur is het altijd goedgekomen...