abonnement Unibet Coolblue
  maandag 1 juli 2013 @ 09:23:29 #251
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128449633
quote:
2s.gif Op maandag 1 juli 2013 09:09 schreef Duvel het volgende:
Heel vroeger lag er volgens mij wel tramspoor op de Willemsbrug, toch?
Volgensmij niet hoor :?
  maandag 1 juli 2013 @ 09:27:51 #252
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_128449686
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 09:23 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Volgensmij niet hoor :?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 1 juli 2013 @ 09:29:43 #253
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128449707
quote:
14s.gif Op maandag 1 juli 2013 09:27 schreef Duvel het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ok, ja, de oude Willemsbrug, die heb ik nooit bewust meegemaakt. Ik wist dat het netwerk ooit aan elkaar geknoopt zat, maar niet op wat voor manier

Hoe lang zijn de noord en zuidkant gescheiden geweest?
  maandag 1 juli 2013 @ 09:43:26 #254
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_128449949
In 1968, met de opening van de metro, zijn de tramlijnen over de Maas geschrapt. In 1996 kwam de verbinding via de Erasmusbrug weer terug.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 1 juli 2013 @ 09:46:13 #255
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128450005
quote:
2s.gif Op maandag 1 juli 2013 09:43 schreef Duvel het volgende:
In 1968, met de opening van de metro, zijn de tramlijnen over de Maas geschrapt. In 1996 kwam de verbinding via de Erasmusbrug weer terug.
Dan ga ik er vanuit dat Hilledijk alles voorzienend is geweest. Of er is een dieplader aangeschaft...
  maandag 1 juli 2013 @ 09:51:19 #256
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_128450107
Het kon wel via het spoor: van tram via metrosporen naar de trein op de Hilledijk via empl. Feijenoord, dan met de trein de Maas kruisen, en bij de Sint Franciscusdriehoek bij werkplaats Kleiweg naar binnen rijden.Trams moesten op een lage wagon, metro's heb ik weleens getrokken door een RET-locje door Rotterdam Centraal zien komen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_128455872
Binnenkort weer nieuwe trammetjes in frankrijk, Aubaigne of zoiets.
  zaterdag 6 juli 2013 @ 19:45:28 #258
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128665536
Nou ben ik vanochtend even gaan kijken naar de test met de Translohr even ten noorden van Parijs. En serieus he, als die wissel omslaat en je loopt daar net met je badslippers of je boodschappenkarretje :X

  zondag 7 juli 2013 @ 00:11:47 #259
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_128673914
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 19:45 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Nou ben ik vanochtend even gaan kijken naar de test met de Translohr even ten noorden van Parijs. En serieus he, als die wissel omslaat en je loopt daar net met je badslippers of je boodschappenkarretje :X

[ afbeelding ]
Die foto is uit Padua

http://nl.wikipedia.org/wiki/Translohr
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zondag 7 juli 2013 @ 09:29:56 #260
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128678089
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 00:11 schreef bork het volgende:

[..]

Die foto is uit Padua

http://nl.wikipedia.org/wiki/Translohr
ja, maar daar gaat het niet om :P .

Hier gaan ongeluken mee gebeuren. Hoe ver van te voren slaat zo een wissel om?
  maandag 8 juli 2013 @ 12:15:24 #261
176916 Karrs
2007-2017
pi_128716469
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2013 09:29 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

ja, maar daar gaat het niet om :P .

Hier gaan ongeluken mee gebeuren. Hoe ver van te voren slaat zo een wissel om?
Mmmm, heb veel nadelen over bandentramsystemen gehoord, maar dat was er dan net geen van. Ik denk dat het risico gelijk groot is als bij gewone tramsporen...

Heb overigens laatst in een bandentram gezeten (die van Caen). Wat een gehobbel, gepiep en gekraak zeg :')

Ze gaan daar de bandentram overigens vervangen door een normale tram. Mede omdat Bombardier de bandentrams niet meer levert en eenderde van de vloot buiten dienst staat met technische gebreken :P

Geldt trouwens ook voor de Translohr van Clermont-Ferrand. Wie heeft ooit bedacht dat het een goed idee zou zijn om een tram op banden te zetten en met een geleiderail te laten rijden? :N
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  maandag 8 juli 2013 @ 12:20:08 #262
141482 Q.
JurassiQ
pi_128716626
quote:
10s.gif Op maandag 8 juli 2013 12:15 schreef Karrs het volgende:

[..]

Wie heeft ooit bedacht dat het een goed idee zou zijn om een tram op banden te zetten en met een geleiderail te laten rijden? :N
Vast degene die ook de Phileas bedacht heeft. :')
For great justice!
  maandag 8 juli 2013 @ 12:21:14 #263
176916 Karrs
2007-2017
pi_128716654
quote:
14s.gif Op maandag 8 juli 2013 12:20 schreef Q. het volgende:

[..]

Vast degene die ook de Phileas bedacht heeft. :')
Nog zo'n 'geslaagd' geleide-bussysteem _O-

Moest de Phileas oorspronkelijk ook niet zonder chauffeur gaan rijden? :')
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  maandag 8 juli 2013 @ 12:39:07 #264
141482 Q.
JurassiQ
pi_128717234
quote:
7s.gif Op maandag 8 juli 2013 12:21 schreef Karrs het volgende:

[..]

Nog zo'n 'geslaagd' geleide-bussysteem _O-

Moest de Phileas oorspronkelijk ook niet zonder chauffeur gaan rijden? :')
Yep. :')
For great justice!
  maandag 8 juli 2013 @ 17:19:10 #265
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128726270
Ik ben gisteren gaan kijken naar de proefrit, maar het zag er allemaal wel soepel uit... O+

Maar als het allemaal al bekend is dat het zo ruk is, waarom leveren ze er dan nog 1 op?
  dinsdag 9 juli 2013 @ 11:28:27 #266
176916 Karrs
2007-2017
pi_128751857
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 17:19 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ik ben gisteren gaan kijken naar de proefrit, maar het zag er allemaal wel soepel uit... O+
Wacht maar tot de baan ingereden is :P

Het grootste probleem van bandentrams is spoorvorming (woeha) waardoor het comfort na verloop van tijd afneemt en de voertuigen aan meer en meer trillingen worden blootgesteld. De banden komen elke rit over precies hetzelfde stukje asfalt, dus dat kan best snel spoorvorming geven. Om dat zoveel mogelijk te voorkomen moet je de baan funderen en daardoor lopen de kosten zo ver op dat je beter een tram kan aanleggen. :P
quote:
Maar als het allemaal al bekend is dat het zo ruk is, waarom leveren ze er dan nog 1 op?
Ik snap sowieso niets van Parijs. Ze hebben daar nu tramlijnen, regiotramlijnen EN een translohrlijn. Heel bijzonder, drie systemen voor dezelfde stad.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  dinsdag 9 juli 2013 @ 15:04:02 #267
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128759326
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 11:28 schreef Karrs het volgende:
Ik snap sowieso niets van Parijs. Ze hebben daar nu tramlijnen, regiotramlijnen EN een translohrlijn. Heel bijzonder, drie systemen voor dezelfde stad.
Bedoel je Parijs als Stad, of als Regio? De stad Parijs telt 1 echte tramlijn das de 3a/b in 2en geknipt voor een betere bedrijfszekerheid...

T2, gaat parijs uit, maar T1 T2 en T3 zijn technisch uitwisselbaar....

T1 ligt niet in parijs

en T4 is een voormalige spoorlijn en is van de SNCF, eigenlijk een Tramtrain

T5 heeft niks met Parijs als stad te maken, en ligt ook in een ander departement wat wel gek is is dat ie de T1 nagenoeg kruist, en toch een ander systeem is...

De T6 waarvan de constructie is begonnen, heeft al een verbindingsboog liggen met T1, dus eigenlijk is alles behalve T5 1 systeem...

[ Bericht 3% gewijzigd door Darkwing_Duck op 09-07-2013 15:17:55 ]
pi_128822409



Merk en type: U-Bahn
Eigenaar: SSB
Land van herkomst: Duitsland
Locatie: Stuttgart [D]
Datum: 29 mei 2013
pi_128918970
Trammetjes in Lissabon:


Het tramnetwerk van Lissabon bestaat vandaag de dag uit 5 lijnen. Lijn 28 is verreweg de bekendste en wordt net als lijn 12, 18 en 25 gereden door tweeassige motorwagens die Remodelados genoemd worden. Deze oude trammetjes zijn tussen 1935 en 1940 gebouwd en midden jaren 90 gemoderniseerd. Een ritje met zo'n tram behoort tot een moetje bij een bezoek aan de Portugese hoofdstad. Stel 577 is bestickerd met reclame voor Jameson whiskey. Het nu nog vrij lege tramstel zal zich weldra weer vullen met touristen want de halte Miradouro Santa Luzia bevindt zich het dichtst bij Castelo de São Jorge, het bekendste kasteel van Lissabon.


De route van tramlijn 28 verloopt van Martim Moniz naar Prazares en terug maar diverse trams doen slechts een deel van de route aan en kennen dus een ander begin- en eindpunt. Daarbij moet de tram eerst hoogte winnen om de heuvel van Alfama te beklimmen. Daarbij dienen zich steeds obstakels op. De straten zijn smal en vaak versperren vrachtwagens de route. Ook de soms trage touristen (die vaak niet van een dagkaart gehoord hebben en dus per rit een nieuw los kaartje moeten afrekenen) zorgen voor vertraging en een trage doorstroming. Zo komt het vaak voor dat er gedurende een kwartier geen tram komt opdagen en er vervolgens meerderen achter elkaar passeren. Zo ook het geval op 4 juli 2013 toen de motorwagens 554, 542 en 558 kort achter elkaar zullen halteren bij het Largo das Portas do Sol.


Tramlijn 15 is de enige lijn die met moderne lagevloertrams gereden kan worden want de overige tramlijnen rijden in tegenstelling tot lijn 15 door de heuvels van Lissabon. Stel 506 van Carris, het vervoersbedrijf van Lissabon, is bestickerd met reclame voor frisdrankmerk Coca-Cola en passeert hier het bekendste bouwwerk dat in buitenwijk Belém staat, namelijk het klooster Mosteiro dos Jerónimos. In het Nederlands staat dat voor het Hiëronymietenklooster, dat van 1502 tot 1580 gebouwd werd en in 1987 werd toegevoegd aan de UNESCO werelderfgoedlijst.


Carris motorwagen 547 is bestickerd met reclame voor het Portugese biermerk Sagres (smaakt overigens héérlijk!). Het passeert hier de zijkant van Santo António de Lisboa kerk. Op de foto is goed te zien hoe steil sommige wegen zijn waar de tram overheen rijdt. Dit tramstel op lijn 28 zal weldra het centrum van Lissabon bereiken.


Luttele meters ten noorden van de Largo des Portas del Sol komen twee tramlijnen bij elkaar. Lijn 12 rijdt in één richting een rondje rondom het Castelo de São Jorge en komt hier van bovenaf gereden. Lijn 28 rijdt in twee richtingen en komt hier vanuit het centrum naar boven. Met een beetje geluk tref je twee trams op hetzelfde moment in beeld, zoals het geval was op 9 juli 2013 met Carris 563 op lijn 12 en Carris 558 op lijn 28 hier ter hoogte van de Rua de São Tomé.
pi_128919266
Als je met zijn allen op 1 kant van zo'n trammetje gaat staan, kantelt de tram dan als een wipwap? :+
dag
  vrijdag 26 juli 2013 @ 23:33:48 #271
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129388649
WTF :{
pi_129389149
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 23:33 schreef Darkwing_Duck het volgende:
WTF :{
[ afbeelding ]
Zijn er deze week al 6 van opgehaald ;)
pi_129389286
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 23:45 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Zijn er deze week al 6 van opgehaald ;)
Heeft de HTM GTL'letjes te veel? Gaat dit geen probleem opleveren voor na de zomerdienstregeling?
pi_129389736
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 23:48 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Heeft de HTM GTL'letjes te veel? Gaat dit geen probleem opleveren voor na de zomerdienstregeling?
Ooh het zijn er 10 in de afgelopen week, zie: http://www.digitaletram.nl/actueel/actueel.htm



Niet teveel maar deze zijn echt helemaal afgeschreven en waren voornamelijk donorwagens die in de werkplaats stonden. Wel zijn er wat GTL's bijgekomen aangezien lijn 2 met Citadis wordt gereden, lijn 10 opgedoekt is en er hier en daar in de dienstregelingen 1 of wagens minder zijn gaan rijden.

Heb je al gezien dat ze remise Zichtenburg helemaal aan het verbouwen zijn?
pi_129393972
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 00:00 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Ooh het zijn er 10 in de afgelopen week, zie: http://www.digitaletram.nl/actueel/actueel.htm

[ afbeelding ]

Niet teveel maar deze zijn echt helemaal afgeschreven en waren voornamelijk donorwagens die in de werkplaats stonden. Wel zijn er wat GTL's bijgekomen aangezien lijn 2 met Citadis wordt gereden, lijn 10 opgedoekt is en er hier en daar in de dienstregelingen 1 of wagens minder zijn gaan rijden.

Heb je al gezien dat ze remise Zichtenburg helemaal aan het verbouwen zijn?
Gaan ze naar een 2e-wereldland of naar de sloop?
dag
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')