abonnement Unibet Coolblue
pi_88071810
Vorig topic: Depressie & Angst #2

Originele OP:

quote:
Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.

Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien :)

Ok, TS begint: Ik heb sinds ruim een jaar last van een behoorlijk zware depressie en een angststoornis met paniekaanvallen. Maar ook eerder al heb ik te maken gehad met depressies of angstklachten. Ik ben er erg gevoelig voor en het komt bij mij regelmatig terug.

Sinds november vorig jaar zit ik ziek thuis omdat ik ook paniekaanvallen begon te krijgen op mijn werk, dat was voor mij de druppel. Ik werk in de horeca en ik stond op een gegeven moment snakkend naar adem en vol hartkloppingen koffie voor gasten te maken. Ik voelde me helemaal naar worden en heb me toen gelijk ziek gemeld.

Gevoelens van angst hebben altijd wel mijn leven beheerst, niet eens zozeer bewust als wel onbewust; mijn lichaam staat eigenlijk constant paraat om dreigend gevaar aan te kunnen. Mijn huidige depressie is dan ook getriggerd door een uitputtingsslag die mijn lijf en geest te verduren kreeg door deze angsten.

Er zijn natuurlijk wel wat nare en vervelende dingen voorgevallen in mijn leven, maar ik vond altijd maar dat ik daar tegen moest kunnen en gewoon door moest gaan. Het is pas sindskort dat ik eindelijk ben gaan accepteren dat ik gewoon een best wel gevoelig persoon ben en niet zoveel kan hebben als "de meeste mensen".

Ik gebruik momenteel een antidepressiva (efexxor) en af en toe wat oxaze- of temazepam als de angst te erg wordt. Ook ben ik onder behandeling bij een psychiater en psycholoog. Deze eerste stelde voor om aan een dagbehandeling deel te nemen in het ziekenhuis. Ik denk dat ik dit wel ga doen.

Ok, nou tot zover. Als dit topic toch dubbelop is of ergens anders moet staan dan merk ik het wel.
:*
Laatste inhoudelijke posts:
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 16:15 schreef Sylvana het volgende:
Ik ben weer terug van het intakegesprek en mag volgende week beginnen *O*

Behandeling bestaat uit 4 blokken, waarvan je er de ene week 2 krijgt en de andere week de andere 2. Ieder blok wordt door een andere therapeut gegeven. De dag duurt van 9 tot half 1, blokken duren 1,5 uur en je hebt half uur pauze tussendoor. Blokken zijn cognitieve therapie, activiteitentherapie ( dat je dus weer leert om activiteiten te ondernemen en daar energie uit te halen, ipv passief op de bank te blijven zitten) Interpersoonlijke therapie ( sociale relaties, hoe ga je daarmee om, hoe kun je die in stand houden/verbeteren, wat is je eigen rol) en conditietraining ( wandelen/hardlopen in het bos)

De ene week heb je dus cognitieve gedragstherapie en activiteitentherapie, de andere week interpersoonlijke therapie en conditietraining. Ik mag dus volgende week beginnen en dan start er ook nog iemand anders. De groep bestaat dan uit 6 personen, er mogen maximaal 8 personen in de groep. Het zijn nu vooral twintigers en dertigers, dus dat is wel fijn :)

Je mag maximaal 2 keer missen, als je 3 keer gemist hebt moet je de groep uit.

Ik ben erg benieuwd naar de groep en zal het vanaf volgende week wel gaan meemaken :)
quote:
2s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 16:16 schreef Bos81 het volgende:
Met pijn en moeite boodschappen gedaan en nog steeds voel ik me slecht -O-
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 16:26 schreef Swietje het volgende:
Murmeli, ik heb niet gebeld. -O-

Sylvana, je klinkt heel positief! Fijn! ^O^

Bos81, heb je nog lekkere dingen gehaald? :*
quote:
2s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 16:28 schreef Bos81 het volgende:

[..]

Niet echt, wel een boek voor 4.95 gekocht. Leek me wel een mooi verhaal.

En probeer toch maar een andere keer te bellen, en schaam je er niet voor dat het niet meteen lukt. Het is gewoon een grote en moeilijke stap.
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 16:31 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Dat ben ik ook, ben erg blij dat ik nu eindelijk er echt wat aan kan doen en eindelijk in behandeling kan. Alleen die conditietraining, beetje jammer dat het net herfst/winter is, had beter in de lente/zomer kunnen zijn dat wandelen/hardlopen in het bos :P Maarja, aan de andere kant is het ook wel weer goed, dat je dan iets moet doen, ook al heb je er geen zin in omdat het bijvoorbeeld slecht weer is. Dat het doen belangrijker is dan er zin in hebben zeg maar :)
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 16:32 schreef Swietje het volgende:

[..]

Stiekem schaam ik me er wel voor hoor. Ik vind het gewoon kinderachtig van mezelf. Waarom kan ik niet gewoon even bellen?
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 16:36 schreef Swietje het volgende:
Hihi, nu krijg ik zin om ook een nieuw boek te kopen! Snel op bol.com kijken :@

Sylvana, met dit weer door het bos rennen lijkt mij ook niets, maar wel goed. Zin maken heet dat :P
quote:
2s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 16:37 schreef Bos81 het volgende:
Gewoon niet schamen. Natuurlijk sta ik niet in je schoenen en heb makkelijk praten hierzo. Maar ik zo ook niet 1.2.3 bellen. ik had gewoon de mazzel dat ik vanwege mijn autisme en spanningsklachten al een psychiater had. En ik heb ook laten bellen toen ik voor het eerst naar een psycholoog moest.

Ik kan me dus voorstellen dat het voor mensen met een depressie erg lastig is om te bellen, ik zou dat ook niet zo 1 2 3 gedurfd hebben

NIks voor te schamen dus :)
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 16:42 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Heeft geen zin om na te denken op die manier. Daarmee houd je je slechte gevoel alleen maar in stand.
Wat vind je van mijn suggestie om die vriendin te laten bellen?
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 16:49 schreef GimmeGore het volgende:
goh, douchen hielp ook alleen tot ik onder de douche uitkwam..
eens kijken of pannenkoeken bakken (wat ik normaal graag deed en wat me deed denken aan mijn allerleukste bijbaantje) wel helpt om me iets beter te laten voelen
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 16:51 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Goed dat je iig dingen probeert te doen waarvan je van te voren denkt dat ze helpen :) Dat is iig al wat, dan dat je helemaal niks doet omdat je toch denkt dat het niet helpt. Veel plezier met pannenkoeken bakken!
pi_88072107
:)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_88072249
Murmeli, ik wil inderdaad m'n vriendin vragen om te bellen, moet ik haar wel eerst weer zien/spreken. Hopelijk deze week nog.. :)
"Wat is liefde? De behoefte aan zichzelf te ontsnappen."
pi_88072386
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 17:03 schreef Swietje het volgende:
Murmeli, ik wil inderdaad m'n vriendin vragen om te bellen, moet ik haar wel eerst weer zien/spreken. Hopelijk deze week nog.. :)
Kan je haar niet mailen ofzo?
Ik hoop dat je het haar iig snel kan vragen!
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_88072407
Goed dat je bent begonnen Sylvana aan de dagbehandeling ^O^
Ik ga er ook aan beginnen heb me er over heen gezet in ieder geval eens kijken of het wat voor me is :)
pi_88072437
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 17:07 schreef ScarFace- het volgende:
Goed dat je bent begonnen Sylvana aan de dagbehandeling ^O^
Ik ga er ook aan beginnen heb me er over heen gezet in ieder geval eens kijken of het wat voor me is :)
Goed van je dat jij nu ook gaat beginnen, veel succes ^O^
pi_88072518
Tvp.
pi_88073000
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 17:07 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Kan je haar niet mailen ofzo?
Ik hoop dat je het haar iig snel kan vragen!
Dat vind ik zo onpersoonlijk ;)
"Wat is liefde? De behoefte aan zichzelf te ontsnappen."
pi_88073586
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 17:08 schreef Sylvana het volgende:

[..]



Goed van je dat jij nu ook gaat beginnen, veel succes ^O^
Dank en jij ook :)
  donderdag 28 oktober 2010 @ 18:42:35 #10
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_88074929
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 17:23 schreef Swietje het volgende:

[..]


Dat vind ik zo onpersoonlijk ;)
Mailen of smssen of ze wil afspreken en dan vragen?
Of als je haar sowieso een dezer dagen ziet is het misschien helemaal prima om daarop te wachten. Hangt er een beetje vanaf hoeveel haast je hebt ook.
Ik ben zelf altijd nogal ongeduldig :@
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_88075008
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 18:42 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Mailen of smssen of ze wil afspreken en dan vragen?
Of als je haar sowieso een dezer dagen ziet is het misschien helemaal prima om daarop te wachten. Hangt er een beetje vanaf hoeveel haast je hebt ook.
Ik ben zelf altijd nogal ongeduldig :@
Als 't goed is zie ik haar deze week nog. En anders sowieso komende week. :)
"Wat is liefde? De behoefte aan zichzelf te ontsnappen."
  donderdag 28 oktober 2010 @ 19:02:36 #12
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_88075604
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 18:44 schreef Swietje het volgende:

[..]


Als 't goed is zie ik haar deze week nog. En anders sowieso komende week. :)
Tof! Laat je weten hoe het loopt?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_88075977
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 19:02 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Tof! Laat je weten hoe het loopt?
Is goed!

(Nu nog hopen dat ik het haar durf te vragen, want dan kan ik er niet meer onderuit..dan is er geen weg meer terug.. Eng!)
"Wat is liefde? De behoefte aan zichzelf te ontsnappen."
  donderdag 28 oktober 2010 @ 19:19:17 #14
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_88076191
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 19:13 schreef Swietje het volgende:

[..]


Is goed!

(Nu nog hopen dat ik het haar durf te vragen, want dan kan ik er niet meer onderuit..dan is er geen weg meer terug.. Eng!)
Niet over nadenken, vragen!
Denk eraan hoe fijn het kan zijn als je hulp krijgt :)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_88077659
Ah...Hier zijn jullie....

Ik wil zo graag op iedereen reageren maar ik ben voordat ik begin al namen en verhalen kwijt....


Ik doe mn best ;)


Ik las over mensen die niet durfde te bellen voor hulp...Ik snap het van mezelf nog steeds niet...Gewoon een simpel telefoontje naar bijvoorbeeld de tandarts voor een afspraak is teveel...

Ik las dat er nieuwe trajecten gestart gingen worden! ^O^

Ik las nog veel meer, over boeken die wel mooi leken en huilbuien
In ieder geval dikke :* voor iedereen...


Pff ik ben zoooooo blij dat de vakantie hier bijna is afgelopen...Ik ben gesloopt! Heb ook gewoon echt overal spierpijn enzo....

Zie wel op tegen die lichttherapie...Of eigenlijk vooral tegen het gerelge wat het met zich meebrengt...Een hele week 's morgens vroeg door het spitsverkeer heen om een half uurtje voor zo'n lamp te gaan zitten -O-

Hoop wel dat het wat doet...
Ben nu ook een schriftje aan het bij houden over hoe ik me voel, wat het met mij doet als de kids druk ( of eigenlijk niet eens, maar IK vind ze druk) zijn...

Er komt hier een thuishulp die zegt dat ik het allemaal erg goed doe... Geef ze elk dr portie aandacht, stel grenzen, geef ze kleine opdrachtjes als we samen aan het opruimen zijn En DAT is ook het probleem niet...Het probleem is dat IK niet met MEZELF overweg kan als het allemaal niet wil zoals ik gepland had.....


Nou ja.... beetje wazige uitleg allemaal, maar ik snap er zelf ook nog niet veel van....
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
  donderdag 28 oktober 2010 @ 20:41:56 #16
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_88079422
(((Groepsknuffel))) met :* :*

Ga wel redelijk goed hier maar ben dooooooodmoe. Boek Petra uit, was niet geweldig maar wel met verrassend en grappig eind.
pi_88079912
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 19:57 schreef vamperotica het volgende:
Ah...Hier zijn jullie....

Ik wil zo graag op iedereen reageren maar ik ben voordat ik begin al namen en verhalen kwijt....


Ik doe mn best ;)


Ik las over mensen die niet durfde te bellen voor hulp...Ik snap het van mezelf nog steeds niet...Gewoon een simpel telefoontje naar bijvoorbeeld de tandarts voor een afspraak is teveel...


Ik las nog veel meer, over boeken die wel mooi leken en huilbuien
In ieder geval dikke :* voor iedereen...


Pff ik ben zoooooo blij dat de vakantie hier bijna is afgelopen...Ik ben gesloopt! Heb ook gewoon echt overal spierpijn enzo....

Zie wel op tegen die lichttherapie...Of eigenlijk vooral tegen het gerelge wat het met zich meebrengt...Een hele week 's morgens vroeg door het spitsverkeer heen om een half uurtje voor zo'n lamp te gaan zitten -O-

Hoop wel dat het wat doet...
Ben nu ook een schriftje aan het bij houden over hoe ik me voel, wat het met mij doet als de kids druk ( of eigenlijk niet eens, maar IK vind ze druk) zijn...

Er komt hier een thuishulp die zegt dat ik het allemaal erg goed doe... Geef ze elk dr portie aandacht, stel grenzen, geef ze kleine opdrachtjes als we samen aan het opruimen zijn En DAT is ook het probleem niet...Het probleem is dat IK niet met MEZELF overweg kan als het allemaal niet wil zoals ik gepland had.....


Nou ja.... beetje wazige uitleg allemaal, maar ik snap er zelf ook nog niet veel van....
Misschien wel wazig, maar wel herkenbaar. Vooral dat niet durven bellen naar de tandarts, dat heb ik met de kapper, ben al bijna een jaar niet meer geweest. Zeker nu ik 2 maanden terug verhuisd ben en dus naar een nieuwe moet zoeken :@
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_88080065
Bellen is hier ook een ramp. Zelfs naar vriendinnen. :o
"Wat is liefde? De behoefte aan zichzelf te ontsnappen."
pi_88080413
Vandaag had ik m'n intake bij ondertussen de vierde hulpverleningsinstantie :{ Het kwam goed op me over, alleen jammer van die 2 maanden wachttijd. Daar word ik echt niet vrolijk van, en ik was al niet al te vrolijk :')
De intakester dacht eerder aan een dagbehandeling dan individuele gesprekken zei ze, en daar ben ik niet blij mee. Dan zou ik moeten stoppen met school. Ik denk dat de hele dag thuis zitten me ook geen goed doet, als ik met school moet stoppen.
Keuzes, keuzes, keuzes...
pi_88086801
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 21:02 schreef juxtaposition het volgende:
Vandaag had ik m'n intake bij ondertussen de vierde hulpverleningsinstantie :{ Het kwam goed op me over, alleen jammer van die 2 maanden wachttijd. Daar word ik echt niet vrolijk van, en ik was al niet al te vrolijk :')
De intakester dacht eerder aan een dagbehandeling dan individuele gesprekken zei ze, en daar ben ik niet blij mee. Dan zou ik moeten stoppen met school. Ik denk dat de hele dag thuis zitten me ook geen goed doet, als ik met school moet stoppen.
Keuzes, keuzes, keuzes...
dit is een lastige keuze, maar je moet kijken of je denkt te overleven zonder dagbehandeling. In ieder geval zou ik er ruim de tijd over nemen om erover te denken.
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 09:38:35 #21
259233 GimmeGore
Dat is mevrouw Gore voor jou!
pi_88095976
was ik eindelijk zo ver dat ik de huisarts durfde te bellen...

zijn ze op vakantie }:|
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 09:49:04 #22
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_88096235
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 09:38 schreef GimmeGore het volgende:
was ik eindelijk zo ver dat ik de huisarts durfde te bellen...

zijn ze op vakantie }:|
Goffer, dat is vals!
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_88096310
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 09:38 schreef GimmeGore het volgende:
was ik eindelijk zo ver dat ik de huisarts durfde te bellen...

zijn ze op vakantie }:|
:D :*
Ik had gister een gelukskoekje...Ik trek dat ding open en lees....


U heeft gevoel voor humor en geniet va het leven }:|
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 09:54:17 #24
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_88096370
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 20:55 schreef Swietje het volgende:
Bellen is hier ook een ramp. Zelfs naar vriendinnen. :o
:*
Ja maar jij hebt nu ook een lastige reden om te bellen, daar zou ik ook tegenop zien. Komt wel goed, je gaat het echt durven!

Vamp: wel tof dat ze vinden dat je de dingen met je kinderen goed doet! Kan je je verder op jezelf focussen :)

En de rest ook een :* en knuf van mij. Ik ben wel ok vandaag, zie alleen op tegen de tandarts. En wil nog de vakantierotzooi opruimen.

Oeh en ik ben net begonnen met mn hogere dosering van de concerta, maar daar zal ik verder maar over spammen in het adhd topic
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_88105558
Pff..Leuk joh...huishouden! Ben al de hele dag bezig met mn aanrecht, wat kastjes en de vensterbank -O-
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')