abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 00:17:29 #76
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_87345224
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 22:29 schreef Metalfrost het volgende:
Bij het geval van TEOTWAWKI en het besluit om in een groep te overleven, zal je deze ook snel nodig hebben, lijkt me:
http://www.4shared.com/do(...)nagement_and_Lea.htm
Over leiderschap. Een groep zonder leider is geen groep. Zonder een leider is de groep een ongeleid projectiel, kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf (indringers of looters)
^O^

Lastige is wel dat je leiderschaps capaciteiten niet uit een boekje kan halen. ;)

Ben daar zelf ook mee bezig, dat soort dingen. Hoe je b.v. een Militia opzet e.d.
Op dat punt is die 'survivors' serie misschien nog wel het meest interresant. De dilema's waar je mee te maken krijgt. Religeus fanatisme, fascisme, feodalisme, you name it.

Kun je een tafel maken ? Klinkt simpel he ?
Wat hout en spijkers, een hamer en zaag. Er ligt een leuke voorraad, maar ooit raakt die op.
Hoe kom je aan nieuwe spijkers ? Waar haal je het hout vandaan ? (hoe hak je die boom om ? hoe zaag je er planken van ?) Hoe maak je een zaag ? Hoe kom je aan het ijzer ? Waar haal je het vandaan ? Hoe moet je het smeden etc. etc.

Als je ziek wordt zit je niet alleen met een gebrek aan medicatie e.d. Als zelfs een simpele snee je dood kan worden (door een infectie) , als men alleen al denkt dat je wel eens besmettelijk kon zijn, weet je vrij snel hoe een melaatse zich voelde.

De grootste 'survival challenge' zit hem niet in het 'moment', dat is puur geluk, of de tijd direct daarna, geluk en aanpassingsvermogen. De 'skills & guts' om te doen wat nodig is. (Dat is inclusief het doden van anderen ! ). De 'nieuwe wereld' is er één zonder gezag, wetten & grenzen. 'Law of the Jungle'.
Het is aan ons allemaal in hoeverre we die wereld leefbaar kunnen maken. Zonder moord & doodslag. Zonder uitbuiting & onderdrukking, maar met voedsel, onderdak en veiligheid voor iedereen.

Gecombineerd met de eenzaamheid, het verlies ... velen zullen wensen dat ze dood waren net als de rest.
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_87347430
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 00:17 schreef R0N1N het volgende:

[..]

^O^

Lastige is wel dat je leiderschaps capaciteiten niet uit een boekje kan halen. ;)
Klopt, maar je kan nú wel een aantal vaardigheden gaan ontwikkelen met behulp van zo'n boek, ze uittesten. Dan, wanneer het zover is, neem je de leiding. Preperation is the key, dat is met alles zo. Alleen vertrouwt men teveel op de economie en de voor- en nadelen daarvan.
quote:
Ben daar zelf ook mee bezig, dat soort dingen. Hoe je b.v. een Militia opzet e.d.
Er zijn genoeg ebooks over 'retreats', onderdak voor gehele groepen mensen. In de praktijk: kijk maar eens naar de mormonen, zulke mensen zijn erop gefocust om totale gemeenschappen te voorzien van voedsel en onderdak. Als het punt dan toch bereikt wordt, zijn ze voorbereid.
quote:
Op dat punt is die 'survivors' serie misschien nog wel het meest interresant. De dilema's waar je mee te maken krijgt. Religeus fanatisme, fascisme, feodalisme, you name it.
Een stukje geloof is nooit verkeerd om het moraal op een zeker niveau te houden. Religie is vaak een bindmiddel, het brengt mensen bij elkaar. Men denkt vaak dat het meer religious nutjobs zijn, maar georganiseerd overleven in een groep, als de kans zich voordoet, die kans moet je aangrijpen. In een groep werkt het moraal zich hogerop, omdat de mens nou eenmaal sociaal is ingesteld. Negeer het religieuze gedoe daarin, besteed je tijd liever met het maken van hutten of het prepareren van voedsel. Men is wel bereid om je te vergeven, omdat persoonlijke hulpmiddelen - onderdak en voedsel - zwaarder wegen dan moraal.

quote:
Kun je een tafel maken ? Klinkt simpel he ?
Wat hout en spijkers, een hamer en zaag. Er ligt een leuke voorraad, maar ooit raakt die op.
Hoe kom je aan nieuwe spijkers ? Waar haal je het hout vandaan ? (hoe hak je die boom om ? hoe zaag je er planken van ?) Hoe maak je een zaag ? Hoe kom je aan het ijzer ? Waar haal je het vandaan ? Hoe moet je het smeden etc. etc.
Nogmaals, voorbereiding is het antwoord. Dat je het niet nodig hebt nu of later, is alleen maar mooi meegenomen. Wanneer een TEOTWAWKI-situatie zich in jouw leven tóch wél voordoet, prijs je jezelf de hemel in omdat JIJ degene bent die de vaardigheden hebt opgebouwd. *)
Bomen kappen kan met een bijl of een machete, als de boom dun genoeg is, maar kijk in vervallen gebouwen naar hout in een post-Apocalyptische situatie. Bomen gebruik je dan als last resort. IJzersmeden is een vaardigheid die je aan kan leren, evenals metselen en timmeren. Een volledig huis is een luxeobject voor de survivalist, dus een eenvoudige tent of zelfgemaakte hut van takken en klei is ook voldoende als onderdak.

quote:
Als je ziek wordt zit je niet alleen met een gebrek aan medicatie e.d. Als zelfs een simpele snee je dood kan worden (door een infectie) , als men alleen al denkt dat je wel eens besmettelijk kon zijn, weet je vrij snel hoe een melaatse zich voelde.
De basis van survival is altijd onderdak, gezondheid, veiligheid en voedsel. Ga nooit op pad zonder- of laat jezelf nooit toe je te bevinden in TEOTWAWKI-situaties zonder tenminste een basiskennis aan medische hulpverlening. Ga nu alvast op EHBO-cursus. Wanneer de tijd rijp is ben jij er klaar voor.
quote:
De grootste 'survival challenge' zit hem niet in het 'moment', dat is puur geluk, of de tijd direct daarna, geluk en aanpassingsvermogen.
Klopt. De meeste mensen in steden zijn te afhankelijk van de luxe waarin ze zich bevinden, hebben geen enkel benul wat er zou gebeuren, mocht de overheid zich tegen hen keren. Of dat er opnieuw een ramp zal voltrekken (watersnoodramp bijvoorbeeld). Men is niet ingesteld op het plukken van bessen en vruchten of het bereiden van groot wild voor consumptie, tegengesteld aan het kopen van aardbeienvla of magere runderlappen in de winkel.
quote:
De 'skills & guts' om te doen wat nodig is. (Dat is inclusief het doden van anderen ! ). De 'nieuwe wereld' is er één zonder gezag, wetten & grenzen. 'Law of the Jungle'.
Zonder gezag, inderdaad. Every man for himself, dat is de gedachte in survival-situaties. Nogmaals, in groepen is het beter overleven. Wisselen van wacht, ideeën opdoen, ideeën uitwerken, verdeling van taken, enzovoort. Een groep kan iemand ook aansporen om een dier te slachten. Stel dat er kinderen bij zitten, baby's. Persoonlijk zou ik daar een dier voor willen slachten, natuurlijk. Het is de nieuwe generatie. MAAR: het dier zal bewegen in de praktijk. Je moet het vermoorden om toegang tot het vlees te krijgen. Dat is hard maar onontkoombaar. Het moet. Ik zou niet weten hoe ik het zou doen.
quote:
Het is aan ons allemaal in hoeverre we die wereld leefbaar kunnen maken. Zonder moord & doodslag. Zonder uitbuiting & onderdrukking, maar met voedsel, onderdak en veiligheid voor iedereen.
Ik denk dat je als leider dan de waarden en normen uit de cultuur moet halen, welke bestond voordat de ramp voltrok. Deze aanhouden, wat kan en niet kan. In religieuze groeperingen (het is dan geen cultuur meer), zoals christenen, is het nog simpeler. Je houdt dan de waarden en normen aan die in de bijbel zijn geschreven, makkelijk voor iedereen. Punt is wel, dat je andere religieuze groeperingen met rust moet laten. Je bent niet bekend met hun normen en waarden, deze zullen hoogstwaarschijnlijk grote verschillen hebben met die van jou.
quote:
Gecombineerd met de eenzaamheid, het verlies ... velen zullen wensen dat ze dood waren net als de rest.
Dan hoop ik echt dat ik dan leiderschap heb ontwikkeld, zodat ik die mensen kan leiden. Depressie in zulke situaties is moordend. Op weg naar veiligheid, waar ieder binnen de groep zich weer een beetje mens kan voelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Metalfrost op 09-10-2010 01:42:56 ]
Google is your friend, abuse your friends
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 04:50:46 #78
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_87349223
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 01:24 schreef Metalfrost het volgende:
Klopt, maar je kan nú wel een aantal vaardigheden gaan ontwikkelen met behulp van zo'n boek, ze uittesten. Dan, wanneer het zover is, neem je de leiding. Preperation is the key, dat is met alles zo. Alleen vertrouwt men teveel op de economie en de voor- en nadelen daarvan.
:D Ging het maar zo makkelijk.
Feitelijk 'neem' je niet de leiding, tenzij je geweld en/of dwang toepast, maar anders is het toch echt een kwestie van 'krijgen'. 'Tolereren' is wat de meesten doen. Als goed voorbereid man/vrouw met kennis maak je al snel een kans. Zeker met een kleine groep, maar ... hoe goed zijn je politieke skills ? Management ? Ben je een beetje goede 'spreker' ? Hoe ga je je 'onderdanen' voeden, huizen, e.d. en minst van alle, bezig en tevreden houden ? ;)

quote:
Er zijn genoeg ebooks over 'retreats', onderdak voor gehele groepen mensen. In de praktijk: kijk maar eens naar de mormonen, zulke mensen zijn erop gefocust om totale gemeenschappen te voorzien van voedsel en onderdak. Als het punt dan toch bereikt wordt, zijn ze voorbereid.
... maar kun je leven zo als zij ? Met hun regels etc. ?

quote:
Een stukje geloof is nooit verkeerd om het moraal op een zeker niveau te houden. Religie is vaak een bindmiddel, het brengt mensen bij elkaar. Men denkt vaak dat het meer religious nutjobs zijn, maar georganiseerd overleven in een groep, als de kans zich voordoet, die kans moet je aangrijpen. In een groep werkt het moraal zich hogerop, omdat de mens nou eenmaal sociaal is ingesteld. Negeer het religieuze gedoe daarin, besteed je tijd liever met het maken van hutten of het prepareren van voedsel. Men is wel bereid om je te vergeven, omdat persoonlijke hulpmiddelen - onderdak en voedsel - zwaarder wegen dan moraal.
Het is niet de 'groepsbinding' waar ik het meest bang voor ben, buiten het risico op uitsluiting (of erger) van 'andersdenkenden', het zijn de verschillende groepjes waar ik nog het meest voor vrees, en wat die met elkaar gaan doen. 'Wij' vs 'zij'. My God is better then yours !

Oh, en 'wij' maken geen fouten, 'wij' zijn de good guys. ;)
Het is niet Religie alleen, als in hogere machten, maar een bepaald soort 'geloof' & overtuiging (van eigen gelijk) wat ook daarbuiten voorkomt.

Niet dat ik het hier nu specifiek over jou en mij heb, of BCC of saak of ... misschien zijn wij werkelijk de 'good guys', dan nog gaan we die 'bad guys' zeer waarschijnlijk tegenkomen.

quote:
Nogmaals, voorbereiding is het antwoord. Dat je het niet nodig hebt nu of later, is alleen maar mooi meegenomen. Wanneer een TEOTWAWKI-situatie zich in jouw leven tóch wél voordoet, prijs je jezelf de hemel in omdat JIJ degene bent die de vaardigheden hebt opgebouwd. *)
Bomen kappen kan met een bijl of een machete, als de boom dun genoeg is, maar kijk in vervallen gebouwen naar hout in een post-Apocalyptische situatie. Bomen gebruik je dan als last resort. IJzersmeden is een vaardigheid die je aan kan leren, evenals metselen en timmeren. Een volledig huis is een luxeobject voor de survivalist, dus een eenvoudige tent of zelfgemaakte hut van takken en klei is ook voldoende als onderdak.

De basis van survival is altijd onderdak, gezondheid, veiligheid en voedsel. Ga nooit op pad zonder- of laat jezelf nooit toe je te bevinden in TEOTWAWKI-situaties zonder tenminste een basiskennis aan medische hulpverlening. Ga nu alvast op EHBO-cursus. Wanneer de tijd rijp is ben jij er klaar voor.
Dat is nou juist het hele punt. ;)
Er is veel te leren. Heel veel. Te veel voor 1 persoon zelfs. Niet alleen nu, maar vooral ook 'dan'.

Hoe zit het met de rest van de overlevenden ?
En er is echt maar 'zo veel' wat een persoon aan kan wat 'skills' en 'arbeid' betreft.

quote:
Klopt. De meeste mensen in steden zijn te afhankelijk van de luxe waarin ze zich bevinden, hebben geen enkel benul wat er zou gebeuren, mocht de overheid zich tegen hen keren. Of dat er opnieuw een ramp zal voltrekken (watersnoodramp bijvoorbeeld). Men is niet ingesteld op het plukken van bessen en vruchten of het bereiden van groot wild voor consumptie, tegengesteld aan het kopen van aardbeienvla of magere runderlappen in de winkel.
Ay. en met die mensen moet je het doen. Met de kids, ouwe vandagen, de zieken & zwakkeren & de luie donders. :P

quote:
Zonder gezag, inderdaad. Every man for himself, dat is de gedachte in survival-situaties. Nogmaals, in groepen is het beter overleven. Wisselen van wacht, ideeën opdoen, ideeën uitwerken, verdeling van taken, enzovoort. Een groep kan iemand ook aansporen om een dier te slachten. Stel dat er kinderen bij zitten, baby's. Persoonlijk zou ik daar een dier voor willen slachten, natuurlijk. Het is de nieuwe generatie. MAAR: het dier zal bewegen in de praktijk. Je moet het vermoorden om toegang tot het vlees te krijgen. Dat is hard maar onontkoombaar. Het moet. Ik zou niet weten hoe ik het zou doen.
Maar ben je er ook op voorbereid dat je dat stukje vlees met je leven moet verdedigen ?
De meesten niet.

quote:
Ik denk dat je als leider dan de waarden en normen uit de cultuur moet halen, welke bestond voordat de ramp voltrok. Deze aanhouden, wat kan en niet kan. In religieuze groeperingen (het is dan geen cultuur meer), zoals christenen, is het nog simpeler. Je houdt dan de waarden en normen aan die in de bijbel zijn geschreven, makkelijk voor iedereen. Punt is wel, dat je andere religieuze groeperingen met rust moet laten. Je bent niet bekend met hun normen en waarden, deze zullen hoogstwaarschijnlijk grote verschillen hebben met die van jou.
My point exactly ;)
Je begrijpt toch wel waar dat toe gaat leiden, Hoop ik.

quote:
Dan hoop ik echt dat ik dan leiderschap heb ontwikkeld, zodat ik die mensen kan leiden. Depressie in zulke situaties is moordend. Op weg naar veiligheid, waar ieder binnen de groep zich weer een beetje mens kan voelen.
Wat maakt jou imuum ? ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door R0N1N op 09-10-2010 04:57:03 ]
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_87364763
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 04:50 schreef R0N1N het volgende:

[..]

:D Ging het maar zo makkelijk.
Feitelijk 'neem' je niet de leiding, tenzij je geweld en/of dwang toepast, maar anders is het toch echt een kwestie van 'krijgen'. 'Tolereren' is wat de meesten doen. Als goed voorbereid man/vrouw met kennis maak je al snel een kans. Zeker met een kleine groep, maar ... hoe goed zijn je politieke skills ? Management ? Ben je een beetje goede 'spreker' ? Hoe ga je je 'onderdanen' voeden, huizen, e.d. en minst van alle, bezig en tevreden houden ? ;)
Als de nood aan de man is, wil iedereen overleven. Dan geldt niet de regel wie het sterkst is, maar de regel wie de meeste kennis voorhanden heeft. In de eerste instantie gaat het natuurlijk wel om de sterkste, dat is afbijten. Dat zie je nu bijvoorbeeld op het MBO als er een nieuwe klas is ontstaan en de meningen verschillen nogal. Dan krijg je ook groepsvorming en mensen die solo werk gaan leveren. Persoonlijk zou ik dan voor mezelf kiezen, ik steek liever mijn energie in het maken van een hut en het prepareren van voedsel, dan iemand een blauw oog slaan.
quote:
[..]

... maar kun je leven zo als zij ? Met hun regels etc. ?
Ik denk dat, zolang je maar een beetje affiniteit hebt met gelovigen, er weinig aan de hand is. Je zult je moeten bewijzen temidden van hun survival skills en jouw eigen, maar leren kan je altijd. Zo niet, alleen op pad gaan is altijd nog een optie.
quote:
[..]

Het is niet de 'groepsbinding' waar ik het meest bang voor ben, buiten het risico op uitsluiting (of erger) van 'andersdenkenden', het zijn de verschillende groepjes waar ik nog het meest voor vrees, en wat die met elkaar gaan doen. 'Wij' vs 'zij'. My God is better then yours !
Ja, daar heb ik geen concreet antwoord op. Zoals ik al zei, blijf uit de buurt van mensen die jouw normen en waarden niet delen.

quote:
Oh, en 'wij' maken geen fouten, 'wij' zijn de good guys. ;)
Het is niet Religie alleen, als in hogere machten, maar een bepaald soort 'geloof' & overtuiging (van eigen gelijk) wat ook daarbuiten voorkomt.
Hetzelfde als in politieke partijen bedoel je? De eenheid binnen een groep, dezelfde interesses, ideologie, manier van denken. Plus de cultuur van de islam en de het christendom verschillen nogal van elkaar. Dat zie je nu ook. De islam wil voortdurend new recruits, terwijl het christendom één grote peace corps is. Als buitenstaander moet je die zoveel mogelijk vermijden, laat hun maar in de eigen sop gaar koken. Doe wat je denkt dat goed is, vooral in zo'n situatie. Zoek mensen die in jouw straatje passen.

quote:
Niet dat ik het hier nu specifiek over jou en mij heb, of BCC of saak of ... misschien zijn wij werkelijk de 'good guys', dan nog gaan we die 'bad guys' zeer waarschijnlijk tegenkomen.
Natuurlijk, strijd zal er altijd zijn. Wees daar ook op voorbereid.
quote:
[..]

Dat is nou juist het hele punt. ;)
Er is veel te leren. Heel veel. Te veel voor 1 persoon zelfs. Niet alleen nu, maar vooral ook 'dan'.

Hoe zit het met de rest van de overlevenden ?
En er is echt maar 'zo veel' wat een persoon aan kan wat 'skills' en 'arbeid' betreft.
Je kan een eigen archief gaan maken over wat jij denkt dat je allemaal nodig zult hebben. Ik heb nu bijvoorbeeld 200+ e-books over survival, hutten bouwen, zelfvoorziening, ondergrondse huizen, elektrotechniek, magneten, bushcraft, woodcraft, steelcraft, smeden, smederij bouwen, ijzersmelterij, medicijnen in de natuur, etc etc etc. Onderwerpen waarvan ik denk dat ik ze later nodig heb, maar nu nog niet. Het plan is om ze straks te ordenen en uit te printen nu het nog kan. Stel dat er straks een elektromagnetische puls op mijn woonplaats gericht wordt, dan ben ik alles kwijt. En toch ook niet, omdat ik dat archief heb opgebouwd. En inderdaad, je kan niet alles in 1 keer leren. Tenzij je een wonderkind bent, maar dat ben ik niet.
quote:
[..]

Ay. en met die mensen moet je het doen. Met de kids, ouwe vandagen, de zieken & zwakkeren & de luie donders. :P
De kids kunnen fruit plukken, zaaien, oogsten. De ouderen hebben wijsheid, die heb je hard nodig. De zieken worden verzorgd en als ze beter zijn, kunnen ze meehelpen. De luie donders geef je een trap onder de kont, zodat ze ook aan het werk gaan.
quote:
[..]

Maar ben je er ook op voorbereid dat je dat stukje vlees met je leven moet verdedigen ?
De meesten niet.
Je zal nu ook een aantal grenzen voor jezelf hebben opgesteld: dat ga ik niet doen, daar praat ik niet over, daar ben ik het niet mee eens, enzovoort. Dat zal je dan ook hebben. Per persoon is dit verschillend, men zal de lat hoger hebben dan jijzelf en anderen ook weer lager. Hetzelfde met een stuk vlees. Je vindt dat je recht hebt op dat deel, dan verdedig je je mening. Alleen zijn is in die situatie beter, omdat je het gehele karkas voor jezelf op kan eisen, wat je ook gaat doen. Spieren voor pezen, de huid voor isolatie, botten voor wapens, vlees voor consumptie en (plantaardig) maaginhoud voor compost. Als je met velen bent zal de situatie ook anders voor gaan doen, je zal ruimdenkend aan de slag moeten. Gehele winkels zullen moeten worden leeggehaald, konijnen moeten gefokt (vlees en bont), kippen worden gehouden (vlees en eieren), gewassen verbouwd (brood, aardappels, groenten, fruit), bomen geplant (appels, peren), struiken moeten worden geplant (bramen, frambozen, rozenbottel). Nogmaals, voorbereiding is de sleutel. én planning.
quote:
[..]

My point exactly ;)
Je begrijpt toch wel waar dat toe gaat leiden, Hoop ik.
Interne strijd of weggaan. Eén van die twee. Ik kies voor optie 2.
quote:
[..]

Wat maakt jou imuum ? ;)
Wat mij immuun maakt is op dit moment het lijden van andere mensen. Leed is erg. Ik vind dat als je de kennis voorhanden hebt en de middelen ervoor, je andere mensen móet helpen. Kennis is macht, vooral tijdens survival. Wat mij tijdens een TEOTWAWKI-situatie overhaalt om mensen te leiden, dat is nog toekomstmuziek. Misschien kies ik wel eieren voor mijn geld en denk ik, bekijk het maar, ik weet wat ík moet doen. Dat zou niet passen in het huidige denkbeeld maar je weet nooit wat je te wachten staat als de tijd komt.
Google is your friend, abuse your friends
pi_87383553
Ik heb welgeteld 3230 bestanden in de PDF map, dus dat zullen wel ongeveer 3100 e-books zijn :')
Geweldige start voor een archief.
Google is your friend, abuse your friends
pi_87408650
zo dat zijn al aardige archiefen die zijn opgebouwd.. zijn jullie ook in staat om deze kennis te delen??
of waar deze vandaag komt??

trouwens goed idee om alles te printen!! zit hier toch op kantoor.. dus elke week een 100paginas extra printen kan ook geen kwaad :)
ik zat te denken om ringbanden bij de aktion te kopen, en daar de papier in te doen, dat bladerd goed, en weinig kans op beschadiging van papier.. als je er bijvoorbeeld zo'n simpel beugeltje doorheen doet beschadigd het papier snel , en je moet alles dubbel vouwen om te kunnen lezen...

ik kwam op internet een tablet pc tegen van 65 euro!! hier kan je volgens mij mooi je pdf bestanden mee bekijken!!
mijn idee is het volgende:
: pdf'jes verzamelen
: afdrukken en in ringband map, en dan nog eens vacuum verpakken!
: een bibliotheek index aanmaken en digitaal en op papier bijhouden wat er al is afgedrukt.
: op sd-kaartjes plaatsen van de pdf'jes en info
: tablet pc kopen, en savonds op bed tijdens twawki lekker sneupen tussen alle onderwerpen.
: een shitload aan batterijen en zonnecellen voor de tablet pc kopen.. en als de shtf de mappen eventueel raadplegen wanneer nodig...

NU eerst nog een vacuum seal apparaat vinden... iemand nog tips??
want zo'n apparaat is natuurlijk handig om al je backup spul in vacuum te verpakken!!

dan schiet me nog iets te binnen, messen... bij de xenox heb je aardappelschilmesjes met karteltjes.. dat zijn zulke fijne mesjes, geschikt voor een hoop doeleinden.. en ze kosten praktisch niks. ik ben van plan om deze per 5 stuks te vacuüm verpakken.
pi_87410340
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 08:43 schreef 08091981 het volgende:
zo dat zijn al aardige archiefen die zijn opgebouwd.. zijn jullie ook in staat om deze kennis te delen??
of waar deze vandaag komt??
De meeste heb ik gedownload op 4shared.com, gezocht op de woorden survival, woodworking, survival retreat, knifemaking, knife handling, selfsustaining, selfsufficiency, archery, blacksmithing, construction, bushcraft, military manuals, knots, doomsday, storage, basics of electronics, solar power, magnetic power, underground housing, fitness, boatplans, building construction, greenhouse, homesteading, wilderness, communication, satellites, antenna communication, handbook, car conversion, fuels, etc etc etc. Gewoon je gezonde verstand gebruiken en nadenken over wat je allemaal nodig (zou) hebben om te overleven in een situatie die niet alleen compleet anders is, maar ook kansen biedt voor de toekomst.

Dat soort onderwerpen. Je moet trouwens niet één boek over het onderwerp nemen, maar meerdere boeken over hetzelfde onderwerp. Zo kan je alle mogelijke manieren achterhalen hoe je iets op moet lossen, want een auteur zal vaak de eigen oplossing voorop zetten, terwijl andere auteurs van boeken, andere oplossingen voor een probleem uitleggen. Verder maakt de oudheid van een boek niets uit, omdat het toendertijd ook werkte. Een boek over anatomie uit 1937 zal weinig verschil hebben met een boek uit 2010, omdat in die tijd het menselijk lichaam niet veranderd is. Hetzelfde met bijvoorbeeld het stoken van kolen, slijpen van messen, het maken van stoelen en tafels, knopen, etcetera. Allemaal niet veranderd.

quote:
trouwens goed idee om alles te printen!! zit hier toch op kantoor.. dus elke week een 100paginas extra printen kan ook geen kwaad :)
Ik zou liever een PDF-reader aanschaffen om daar alles op te zetten. Zo'n reader is een digitale bibliotheek op zich en voorkomt het evt. rondslingeren van papier. Stel dat er over vijf jaar de hel losbarst en alles vliegt in de fik, dan neem je niet zo even je collectie mee naar een veilig heenkomen. Zo'n reader is dan veel makkelijker.
quote:
ik zat te denken om ringbanden bij de aktion te kopen, en daar de papier in te doen, dat bladerd goed, en weinig kans op beschadiging van papier.. als je er bijvoorbeeld zo'n simpel beugeltje doorheen doet beschadigd het papier snel , en je moet alles dubbel vouwen om te kunnen lezen...
quote:
ik kwam op internet een tablet pc tegen van 65 euro!! hier kan je volgens mij mooi je pdf bestanden mee bekijken!!
quote:
mijn idee is het volgende:
: 1. pdf'jes verzamelen
: 2. afdrukken en in ringband map, en dan nog eens vacuum verpakken!
: 3. een bibliotheek index aanmaken en digitaal en op papier bijhouden wat er al is afgedrukt.
: 4. op sd-kaartjes plaatsen van de pdf'jes en info
: 5. tablet pc kopen, en savonds op bed tijdens twawki lekker sneupen tussen alle onderwerpen.
: 6. een shitload aan batterijen en zonnecellen voor de tablet pc kopen.. en als de shtf de mappen eventueel raadplegen wanneer nodig...
Alles even genummerd om antwoord op te geven.
1: bij het verzamelen zou je je pdf'jes in moeten delen op onderwerp, zo heb je weinig kans dat je het kwijtraakt bij de volgende punten.
2. wel in snel-concept uitprinten, zo doe je langer met één printer cartridge :)
3. goed punt, altijd een digitale backup
4. niets op aan te merken
5. beter maak je een planning voor wanneer wat te leren, zo leer je het efficiënt in plaats van dat je alles in één keer leert. Word je ook niet moe van al het leren.
6. moet je wel oplaadbare batterijen nemen :)
quote:
NU eerst nog een vacuum seal apparaat vinden... iemand nog tips??
want zo'n apparaat is natuurlijk handig om al je backup spul in vacuum te verpakken!!
Een stofzuiger op een plastic zak en dan zuigen. Je hebt van die speciale sealing-zakken waar je je stofzuiger op kan aansluiten. Stofzuiger aan, lucht eruit zuigen, hoppa. Papier is van nature al dun, dus lijkt me vrij nutteloos om dat ook vacuüm te zuigen. Alleen dingen met lucht erin, zoals een dekbed.

quote:
dan schiet me nog iets te binnen, messen... bij de xenox heb je aardappelschilmesjes met karteltjes.. dat zijn zulke fijne mesjes, geschikt voor een hoop doeleinden.. en ze kosten praktisch niks. ik ben van plan om deze per 5 stuks te vacuüm verpakken.
Lijkt me een slecht idee. Je kan het proberen, maar zo ben je een doelwit voor looters. Je hebt veel dingen, bent kwetsbaar. Vooral als je alleen bent. Ik zou zeggen, neem een:
- zakmes

- jagersmes, waarmee je een dier kan villen

- survivalmes, om takken etc af te snijden, jezelf te beschermen

- machete, voor grotere takken en kleine boompjes

- en natuurlijk de bijl voor grote bomen en (overige) houtbewerking


Oké da's nog een aantal messen, maar ga voor duurzaamheid. Je hebt niks aan een mesje dat na 5 keer kapot gaat, in combinatie met het aantal dingen waarvoor je het kan gebruiken (heel weinig, behalve aardappels schillen).

Verder nog:
- een kogelvrij vest, alleen op plekken waar de populatiedichtheid hoog is
- zo'n vest met allerlei riempjes die je daarover heen kan doen -> strap vest
- veldfles
- handboog met pijlen (vooraf wel oefenen)
- lightsteel (magnesium staafje met schraper waarmee je vuur kan maken, vooraf wel oefenen)
- tondel (om een beginnend vuur te maken), ik zou een stuk berkenbast doen, je kan tondel eraf schrapen
- stevige wandelschoenen
- boonie hat
- survivaltin
- (goed!) kompas
- naalden en garen (reparatie)
- landkaart met daarop gemarkeerde plekken die je moet vermijden
- slijpsteen(-stenen) voor je messen
- goede, stevige rugzak waar alles in past, behalve de messen, deze moet je ten alle tijde binnen handbereik houden
- vislijnen met haakjes
- tang
- ehbo-set met met o.a. pleisters, jodium, penicilline, insuline en infuus-preparatie (vooraf kennis over dit is een absolute vereiste!)
- reepjes leer van ongeveer 30cm lang (ter reparatie van stoffen, leer is sterk)
- SAS survival handboek ISBN-13: 9789021584218 (dit boek is gewoon een MUST)
- etc etc etc
Ik vul deze lijst zo nu en dan aan. Best handig.

[ Bericht 1% gewijzigd door Metalfrost op 11-10-2010 11:08:27 ]
Google is your friend, abuse your friends
pi_87411469
-

[ Bericht 100% gewijzigd door Metalfrost op 11-10-2010 11:08:39 ]
Google is your friend, abuse your friends
pi_87412050
Als ik één ding heb geleerd in het verkrijgen van brandhout dan is het dat een zaag nog altijd veel gemakkelijker, sneller, en veel minder energie kost ;)

Voor in de rugzak:


Persoonlijk zou ik 1000x eerder voor deze gaan dan de bijl
De hierboven gepostte teksten, links, afbeeldingen en video's kunnen enigszins overdreven, verdraaid, bedacht of gestolen zijn.
pi_87412297
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 11:19 schreef Saak het volgende:
Als ik één ding heb geleerd in het verkrijgen van brandhout dan is het dat een zaag nog altijd veel gemakkelijker, sneller, en veel minder energie kost ;)

Voor in de rugzak:
[ afbeelding ]

Persoonlijk zou ik 1000x eerder voor deze gaan dan de bijl
_O_ meesterlijke uitvinding!

Toch zou je dan ook een bijl mee moeten nemen, omdat bovenstaand meesterwerk tot stammen gaat van 20 cm:

Plus je bent je zaag kwijt als de boom plots de verkeerde kant op valt ;)
Google is your friend, abuse your friends
pi_87413444
mooie reacties!
ik heb een vraagje... wat is een pdf reader precies?? voorbeeld van zo'n apparaat?

ik zoek trouwens ook nog een hufterproof usb stick... om altijd mee te dragen..

als rugtas heb ik nu een saracen. ideaal.
survivalmes heb ik recent aangeschaft maar ik denk ik dat m'n standaard vouw mes sneller zou gebruiken.. maar het ziet er wel tof uit zo'n mega mes.

ik zie dat er nog veel te verzamelen is.. en ach, sommige zullen het bullshit vinden allemaal, maar het idee om
"goed" voorbereid zijn is lekker.
pi_87414415
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:06 schreef 08091981 het volgende:
mooie reacties!
ik heb een vraagje... wat is een pdf reader precies?? voorbeeld van zo'n apparaat?
Ik noem het een PDF-reader, de gebruikelijke naam is e-reader. Het is een apparaat dat pdf'jes leest en laat zien, zodat je zelf de inhoud van het pdf-bestand kan lezen. Een digitale boekenlezer, als het ware.
Voorbeeld:


quote:
ik zoek trouwens ook nog een hufterproof usb stick... om altijd mee te dragen..
quote:
als rugtas heb ik nu een saracen. ideaal.
Geweldig ding inderdaad. Heb zelf een Gelert, met 85 liter. Hoofdzakelijk gebruikt voor festivals zoals Pinkpop.
quote:
survivalmes heb ik recent aangeschaft maar ik denk ik dat m'n standaard vouw mes sneller zou gebruiken.. maar het ziet er wel tof uit zo'n mega mes.
quote:
ik zie dat er nog veel te verzamelen is.. en ach, sommige zullen het bullshit vinden allemaal, maar het idee om
"goed" voorbereid zijn is lekker.
Inderdaad. En een stukje veiligheid voor jezelf, omdat je weet waar je aan toe bent.
Google is your friend, abuse your friends
  maandag 11 oktober 2010 @ 20:08:48 #88
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_87431262
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 11:29 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

_O_ meesterlijke uitvinding!

Toch zou je dan ook een bijl mee moeten nemen, omdat bovenstaand meesterwerk tot stammen gaat van 20 cm:
[ afbeelding ]
Plus je bent je zaag kwijt als de boom plots de verkeerde kant op valt ;)
ik heb gewoon deze:

Nog veel kleiner!
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_87433569
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 20:08 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

ik heb gewoon deze:
[ afbeelding ]
Nog veel kleiner!
ook heel mooi inderdaad, maar je kan er niet standaard zaagjes in doen :{
De hierboven gepostte teksten, links, afbeeldingen en video's kunnen enigszins overdreven, verdraaid, bedacht of gestolen zijn.
  maandag 11 oktober 2010 @ 21:00:12 #90
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_87433658
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 20:58 schreef Saak het volgende:

[..]

ook heel mooi inderdaad, maar je kan er niet standaard zaagjes in doen :{
true true..
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_87435841
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:06 schreef 08091981 het volgende:
mooie reacties!
ik heb een vraagje... wat is een pdf reader precies?? voorbeeld van zo'n apparaat?

ik zoek trouwens ook nog een hufterproof usb stick... om altijd mee te dragen..

als rugtas heb ik nu een saracen. ideaal.
survivalmes heb ik recent aangeschaft maar ik denk ik dat m'n standaard vouw mes sneller zou gebruiken.. maar het ziet er wel tof uit zo'n mega mes.

ik zie dat er nog veel te verzamelen is.. en ach, sommige zullen het bullshit vinden allemaal, maar het idee om
"goed" voorbereid zijn is lekker.
Hufterproof USB stick? Corsair Flash Survivor

Onverwoestbaar, maar verwoest wel je broekzak :X
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_87437273
voor de downloaders/verzamelaars...
deze wil ik jullie niet onthouden:

http://www.binsearch.info/?q=ASST+NEW&max=250&adv_age=365&server=
pi_87447166
NZB's zijn niet voor het grote publiek denk ik. Alhoewel een beetje pc skills verwacht ik wel van de survivor a la 2010 :P

6755 pdfjes!!?!!! :? :'( waarom niet gewoon in een zipje

[ Bericht 19% gewijzigd door Saak op 12-10-2010 08:41:14 ]
De hierboven gepostte teksten, links, afbeeldingen en video's kunnen enigszins overdreven, verdraaid, bedacht of gestolen zijn.
pi_87456453
wow, inderdaad een hoop verschillende bestanden... ik denk dat ik rond de 2% selecteer.... he tmeot ook niet overkill worden hahaa.

ik zie al dat ik LANG niet alles kan uit gaan printen.. eerst maar eens een selectie maken.

terugkomend op de ereader... de APAD I-PED APED of al die chineze benamingen, zit rond de 100 euro voor een 7" tot 10" tablet pc.. dat lijkt me niet zo duur.. het enige wat ik er toch mee wil is internetten, en pdf en words en excel aplicaties uitvoeren.. ideaal daarvoor toch??
alleen komen daar ook nog eens een aantal sdkaarten bij voor data opslag... maar eerst maar op de externe harde schijf.. ruimte zat tot nu toe.
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 19:38:48 #95
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_87467965
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 14:19 schreef 08091981 het volgende:
wow, inderdaad een hoop verschillende bestanden... ik denk dat ik rond de 2% selecteer.... he tmeot ook niet overkill worden hahaa.

ik zie al dat ik LANG niet alles kan uit gaan printen.. eerst maar eens een selectie maken.
:N Printen is qua papier hoeveelheid nog erger dan de originele boeken. Groter, dikker (& dus zwaarder) papier. (in de meeste gevallen). De SAS-survival guide is een echte MUST, om op papier te hebben (Ik heb zelf de pocket editie ^O^ ) een goed EHBO boek zou kunnen, iets over (niet) eetbare planten e.d. kan ook handig zijn, eventueel een zelf samengesteld boekje/map met alle (volgens jou) nuttige info erin, eventueel een bijbel o.i.d. voor de behoeftigen, maar veel meer is niet te doen.

quote:
terugkomend op de ereader... de APAD I-PED APED of al die chineze benamingen, zit rond de 100 euro voor een 7" tot 10" tablet pc.. dat lijkt me niet zo duur.. het enige wat ik er toch mee wil is internetten, en pdf en words en excel aplicaties uitvoeren.. ideaal daarvoor toch??
alleen komen daar ook nog eens een aantal sdkaarten bij voor data opslag... maar eerst maar op de externe harde schijf.. ruimte zat tot nu toe.
Als je die reader graag na 3x gebruiken weg wilt gooien, be my guest, anders moet je GEEN chinese namaak troep kopen. Ook zou ik iets als de M-Edge waterproof case bij die reader nemen. Duurzaam, robuust & eenvoud (maar wel veelzijdig) zijn enkele 'keywords' voor alle 'post-apocalypse-gear'. imo.

Multifunctionele gear verdienen bovendien de voorkeur.
Neem b.v. de hierboven besproken zagen & bijlen e.d.

i.p.v. een losse zaag, schep, bijl & hamer kun je b.v. ook een combi nemen. A la:



Diegene die je hier ziet kost maar ¤15,- ... waardoor ik weer twijfel aan de kwaliteit, maar zoiets is ideaal.
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_87485216
maar kan je ook een goede tablet pc aanraden?? specs mogen ruk zijn, als die maar betrouwbaar is.. dus een oudje is ook prima.

die multifunctionele buis schep zaag bijl heb ik dan weer niet zo'n hoge pet van op.. de steel kan nooit een dikke buis zijn, omdat er een klik mechanisme in is ingebouwd ala stofzuiger.

die link die ik aangaf lijkt steeds meer nieuwe pdf'jes te bevatten, dus regelmatig kijken voor wat interessants kan geen kwaad volgens mij.

en het sas survival book is inderdaad een goede.. deze heb ik wel 10x doorgelezen..
nu heb ik een boek van ray mears - Essential Bushcraft dit is ook een erg leuk boekje! ala sas alleen dan alleen gespitst op het overleven in de natuur! het is in het engels maar zeker de moeite waard!

deze staat ook nog op het verlanglijstje:
9789050113090 Veldgids plantengemeenschappen
http://www.bol.com/nl/p/n(...)006847916/index.html

waar ik ook naar op zoek ben: de oude ambachten.. zoals het bakken/koken van voedsel van rauwe basisproducten, dus ook bijvoorbeeld hoe je brood maakt van granen.. ik heb nu wel een idee, maar zou hier toch wel info over willen hebben..
en glasblazen, staal maken/smeden,bakker, slager, echt de oude ambachten dus... en het liefst in nederlands natuulrijk, al is engels niet zo'n groot probleem.... lekker doorzoeken dus.
pi_87485714
Is het misschien een idee om onze gezamenlijke kennis op te slaan in 1 digitaal boekbestand, en deze laten rondgaan tussen alle FOK!-TEOTWAWKI-forumgebruikers, zodat men deze kan wijzigen waar nodig?

Lijkt me handig omdat als iemand iets vergeet, de ander het kan aanvullen. Zodat je ook echt voorbereid bent wanneer de schijt de ventilator raakt. (shit hits the fan)
schept misschien ook weer een band tussen users, maar dat terzijde
Google is your friend, abuse your friends
pi_87489133
ikzelf vind dat een goed idee... een digitale online bibliotheek waar we al onze kennis uploaden!
maar bestaat er al zoiets??

wat ideetjes?

- er komt een soort vooraf afgesproken mappen structuur wat we hier kunnen bespreken..
- je moet ook kunnen selecteren/zoeken op upload datum, zodat je alle nieuwe content kan bekijken en eventueel downloaden voor je bibliotheek thuis.
- de mogelijkheid om te zoeken op een bestandsnaam of een deel daarvan
- het lijkt me een idee om een gesloten omgeving te maken ivm met eventuele illegaliteit kwa info??copyright??etc?

hier een ideetje kwa mappen structuur:
Ambachten:
diverse mappen

Geneeskunde:
- medicijnen
- plantengeneeskunde
- dierengeneeskunde
- etc. diverse mappen

en zo voorts... is dat een idee??

hoeveel data zou het betreffen?? en wat zijn de mogelijkheden om later ruimte vergroten??

gaat dit geld kosten?? ik ben wel bereid om bij te dragen...
alleen om zo iets op te zetten is een ander ding.. daar heb ik geen kaas van gegeten :)

EDIT:
http://computertotaal.nl/(...)plorer-1-4-0-49.html

is dit wat?? kunnen we dit allemaal op onze computer installeren en bijvoorbeeld diverse "skydrive" schijven maken voor de verschillende onderwerpen?? en zo te zien kan er 25 GB per account worden ge-upload !! dan kunnen we heel wat uploaden!
kunnen deze schijven ook gedeeld worden met verschillende mensen??
ik zal nog eens op onderzoek uit.

[ Bericht 17% gewijzigd door 08091981 op 13-10-2010 11:23:42 (info gevonden skydrive) ]
  woensdag 13 oktober 2010 @ 11:33:32 #99
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_87489748
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 11:14 schreef 08091981 het volgende:
ikzelf vind dat een goed idee... een digitale online bibliotheek waar we al onze kennis uploaden!
maar bestaat er al zoiets??

<snip>
alleen om zo iets op te zetten is een ander ding.. daar heb ik geen kaas van gegeten :)
Met wat webspace (+ PHp & MySQL) zou ik dat wel kunnen opzetten.

quote:
:{w Met een Hotmail of live account ... :W a me nooit niet :N

of zoiets ? :
http://www.keepandshare.com/htm/free_file_sharing.php
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_87491143
ik vind het allemaal best. hoe eerder hoe beter :)
een eigen plekje is toch mooier denk ik dan..

hoe moeten de files worden geupload?? in pdf of zip?? want als je pdf inpakt word het toch niet kleiner wel?
dan kan je ze ook meteen openen zonder uit te pakken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')