abonnement Unibet Coolblue
pi_86284854
Ik wil tijd nadenken over het metselen van een BBQ. En dan bedoel ik geen 'kant en klare', maar een zelf ontworpen BBQ, gemaakt van stenen.

Nu heb ik het idee om dat in de vorm van een zgn. Oklahoma Joe te maken ( klik ) , dus met een smoker (maar het centrale gedeelte zou ook als BBQ gebruikt kunnen worden.) Dit kan overigens ook prima met twee oliedrums, maar ik wil het graag van steen maken.

De vraag is nu, omdat ik er verschillende verhalen over hoor: kan ik gewone bakstenen gebruiken en wat zijn dan de overwegingen? :) Ik gebruik in elk geval vuurvaste specie.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  vrijdag 10 september 2010 @ 17:40:10 #2
104871 remlof
Europees federalist
pi_86285074
Met bakstenen kan. Herinner me dat m'n vader vroeger een barbecue heeft gemetseld van bakstenen die hij had overgehouden. Wel zorgen dat er van onderen lucht aangezogen kan worden, dus er openingen in laten aan de onderkant.
pi_86285097
Gewone bakstenen lijkt mij niet. Die kunnen niet tegen die grote geconcentreerde hitte (is mij verteld iig).
Voor de rest wel een volgwaardig topic =)
pi_86285120
En zie nu net dat Remlof zegt dat het wel kan :+

Dan weet ik het ook niet meer.
pi_86285193
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 17:41 schreef TheThirdMark het volgende:
En zie nu net dat Remlof zegt dat het wel kan :+

Dan weet ik het ook niet meer.
Mja, precies :P

Ik lees wisselende verhalen.

Laat ik het anders vragen: zitten er nadelen aan het gebruik van vuurvaste stenen?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  vrijdag 10 september 2010 @ 17:44:43 #6
104871 remlof
Europees federalist
pi_86285247
Je hebt natuurlijk wel honderden verschillende typen bakstenen, ze zijn vast niet allemaal geschikt.
pi_86285267
Ja, ga het nóg ingewikkelder zitten maken :(
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_86285427
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 17:43 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Laat ik het anders vragen: zitten er nadelen aan het gebruik van vuurvaste stenen?
Als je geen vuurvaste stenen gebruikt breken ze gewoon kats doormidden door de hitte.
pi_86285560
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 17:49 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Als je geen vuurvaste stenen gebruikt breken ze gewoon kats doormidden door de hitte.
Daar schijnt dus verschil van mening over te zijn :)

Het gaat mij erom: vuurvaste stenen zijn sowieso duurder, maar mij is niet bekend of er daarnaast ook nog andere nadelen zitten. :)
(ik las iets over het luchtdicht maken; dat schijnt lastig te zijn.)

Is dat niet het geval, dan kies ik voor de íets duurdere oplossing (waarbij de stenen iets lastiger te verwerken zijn, geloof ik).
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_86285702
Sja je zou het kunnen proberen met normale stenen maar dan heb je dus het risico dat na 3x barbecueën de hele boel weer instort. Of nog leuker dat ze knallen terwijl je net je carbonades staat om te draaien (heb het nog nooit meegemaakt, maar 't schijnt te kunnen).

Aan jou de keuze.
pi_86285752
De vraag "Zitten er nog nadelen aan vuurvaste stenen" is niet zo moeilijk, toch?

Ik vraag niet of ik beter gewone stenen kan gebruiken. :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_86286021
Oh sorry je bedoelt het meer op de manier van "zijn er dingen waar ik dan nog extra rekening mee moet houden"? Dat weet ik ook niet :@
pi_86287829
Ik denk dat als je de boel gelijkmatig verhit, zodat er geen spanningsverschillen ontstaan, het wel mee zal vallen met het knappen van de stenen. Dus gelijkmatig een vuurtje maken en geen bos hout erop gooien en een halve fles spiritus eroverheen gooien en in de hens steken.....
pi_86289418
Als je een hardgebakken baksteen neemt kan het vast wel, die zijn op 1100 graden gebakken.
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
  vrijdag 10 september 2010 @ 20:35:43 #15
545 dop
:copyright: dop
pi_86291372
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 17:58 schreef Five_Horizons het volgende:
De vraag "Zitten er nog nadelen aan vuurvaste stenen" is niet zo moeilijk, toch?

Ik vraag niet of ik beter gewone stenen kan gebruiken. :)
vuur vaste stenen zijn vaak veel lichter en minder slijtvast
verder kunnen ze slecht tegen vocht
zeker de buitenkant en het rook kanaal kan zeker van gewone baksteen gemaakt worden
alleen de delen die echt warm worden zou ik vuurvast uitvoeren
bij voorkeur in vuurvast beton

je hebt het over vuurvaste specie , die heb je neem ik aan wat is dat voor product ?

[ Bericht 8% gewijzigd door dop op 10-09-2010 20:45:39 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_86292174
Ik heb nog niets gekocht :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_86292340
Op fok is er nog een oud topic hier met deze vragen
Hoe maak ik zelf een barbeque?
pi_86296867
Goed topic, ga ik volgen ^O^

Ik had zelf ook in gedachten een basis van normale bakstenen te metselen, bijvoorbeeld in een U vorm; dan een betonnen plaat daarop en daarboven nog een stuk doormetselen in de U met vuurvaste stenen/voegen. En bij dat metselen genoeg luchtgaten vrijghouden tusen de stenen.
pi_86297125
ik zat hier ook over na te denken, de tips zijn idd welkom.

Heb nog een stuk of 600 stenen over aan de verbouwing van mijn tuin overgehouden.
pi_86301329
bakstenen kunnen prima.. alleen ze hebben de neiging om vocht op te nemen.. en als je ze dan tesnel verhit ( wat je toch snel hebt bij een BBQ..) springen ze kapot :/
  zaterdag 11 september 2010 @ 11:41:27 #21
545 dop
:copyright: dop
pi_86308400
ik denk zelf dat je alleen de bodem waar de houtskool op licht tewarm word , je zou zelfs er over kunnen denken deze gewoon in staal uit te voeren, als je het staal dan verder niet aan de stenen laat raken , op een paar afstand houders na , dan zou de rest in baksteen moeten kunnen.

enige wat daar naast nog problemen kan geven is het dak van de smoker die Five_Horizons wil maken
bij een gewone BBQ zie ik daar geen problemen, die zijn aan de voorkan open
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_86308447
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 11:41 schreef dop het volgende:

enige wat daar naast nog problemen kan geven is het dak van de smoker die Five_Horizons wil maken
bij een gewone BBQ zie ik daar geen problemen, die zijn aan de voorkan open
Je bedoelt dat de hele ombouw in dat geval in vuurvaste stenen zou moeten worden uitgevoerd? (dus voor-, achter-, boven- en onderkant (+zijkanten)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  zaterdag 11 september 2010 @ 12:11:54 #23
545 dop
:copyright: dop
pi_86309133
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 11:43 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]



Je bedoelt dat de hele ombouw in dat geval in vuurvaste stenen zou moeten worden uitgevoerd? (dus voor-, achter-, boven- en onderkant (+zijkanten)
is een beetje afhankeijk van hou warm het allemaal word,maar volgens mij worden smokers altijd in staal uitgevoerd , en dat is niet voor niets denk ik.
het is geen construktie die heel makkelijk in steen word uitgevoerd denk ik
een stalen construktie met stenen ombouw zou wel moeten kunnen zolang er niet teveel warmte overdracht tussen het staal en steen is

als je niets met staal wil dan zou je aan chamotte moeten gaan denken

[ Bericht 6% gewijzigd door dop op 11-09-2010 12:18:16 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_86311207
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 11:41 schreef dop het volgende:
ik denk zelf dat je alleen de bodem waar de houtskool op licht tewarm word , je zou zelfs er over kunnen denken deze gewoon in staal uit te voeren, als je het staal dan verder niet aan de stenen laat raken , op een paar afstand houders na , dan zou de rest in baksteen moeten kunnen.

enige wat daar naast nog problemen kan geven is het dak van de smoker die Five_Horizons wil maken
bij een gewone BBQ zie ik daar geen problemen, die zijn aan de voorkan open
Je weet ook dat warmte stijgt? De wanden van de bbq en de bovenzijde pakken de meeste hitte op.
  zaterdag 11 september 2010 @ 14:09:29 #25
545 dop
:copyright: dop
pi_86312540
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 13:27 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Je weet ook dat warmte stijgt? De wanden van de bbq en de bovenzijde pakken de meeste hitte op.
ik werk in een hoogoven , geloof dat ik dat wel snap.

straling stroming , geleiding en convectie, trek die vier manieren van overdracht maar eens uit elkaar en bedenk maar eens of je snapt hoe dat werkt.

omdat de bodem constant in contact staat met de warme kooltjes geeft dat het snelst problemen , de opstijgende warmte gaat naar het vlees en komt wel langs de wanden en de schoorsteen maar zal daar niet zo diep doordringen,juist door dat het opstijgt,
in een oven waar de warmte tegen het dak komt geeft dat weer wel problemen
de Oklahoma Joe is ook meer oven als BBQ dus vandaar dat ik daar ook meer problemen zie

[ Bericht 4% gewijzigd door dop op 11-09-2010 14:21:52 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_86313156
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 14:09 schreef dop het volgende:

[..]

ik werk in een hoogoven , geloof dat ik dat wel snap.

straling stroming , geleiding en convectie, trek die vier manieren van overdracht maar eens uit elkaar en bedenk maar eens of je snapt hoe dat werkt.

omdat de bodem constant in contact staat met de warme kooltjes geeft dat het snelst problemen , de opstijgende warmte gaat naar het vlees en komt wel langs de wanden en de schoorsteen maar zal daar niet zo diep doordringen,juist door dat het opstijgt,
in een oven waar de warmte tegen het dak komt geeft dat weer wel problemen
de Oklahoma Joe is ook meer oven als BBQ dus vandaar dat ik daar ook meer problemen zie
Dan moet je toch even op een herhalingscursus. Denken dat de grootste hitte zich onder het vuur bevind :')
pi_86313596
We gaan niet lelijk tegen elkaar doen, he? ;(

Ik wil alleen maar een gezellig BBQ'tje metselen.....
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  zaterdag 11 september 2010 @ 14:46:04 #28
104871 remlof
Europees federalist
pi_86313662
De kolen moeten volgens mij ook niet op de bodem liggen maar op een plaat erboven, met daaronder dus gaten voor luchttoevoer.
pi_86313919
Heeft iemand trouwens tips voor metalen deurtjes? :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_86315209
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 14:46 schreef remlof het volgende:
De kolen moeten volgens mij ook niet op de bodem liggen maar op een plaat erboven, met daaronder dus gaten voor luchttoevoer.
onze prefab barbecue heeft gewoon een gegolfde steen waarop de kolen moeten :) branden wil die wel :)
  zondag 12 september 2010 @ 21:48:52 #31
545 dop
:copyright: dop
pi_86360302
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 14:27 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Dan moet je toch even op een herhalingscursus. Denken dat de grootste hitte zich onder het vuur bevind :')
dat zeg ik nergens

de grootste warmte is vlak boven de kolen , maar daar zou geen steen moeten zijn maar het vlees wat je wil braden

waar is het warmer 5cm boven de kooltjes of een meter ?

hoe kan dat dan ?
warmte gaat toch omhoog ?
waarom kan je een gloeiend kooltje niet op je platte hand leggen ?
zou stralings warmte en geleiding dan toch in alle richtingen gaan ?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  maandag 13 september 2010 @ 08:44:15 #32
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_86372408
De onderplaat wordt het warmst. Als je het niet gelooft moet je maar eens aan mijn betonnen BBQ komen voelen.

On topic:
Het vuur kan je rustig op een vlakke bodem maken, maar het werkt beter als er een luchtstroom onder is. Een rooster, of een onregelmatige bodem werkt prima.

Ik zou hem van baksteen bouwen en dan slechts de binnenkant bekleden met vuurvaste steen. Kijk maar eens hier voor het idee:

http://www.hornosartesanos.com/barbacoas/obra.htm
http://www.hornosartesanos.com/barbacoas/canada.htm
http://www.hornosartesanos.com/barbacoas/morales.htm

Er bestaat eventueel vuurvaste lijm in kitbussen. Daar lijm je de vuurvaste stenen zo mee vast.

Ik vind die Oklahoma Joe niet echt een handig ontwerp om te metselen. Wil je echt precies een kopie? Dan zou ik 'm meteen van staal kopen....
Siesta & Fiesta!
pi_86459614
quote:
Op maandag 13 september 2010 08:44 schreef Bramito het volgende:
De onderplaat wordt het warmst. Als je het niet gelooft moet je maar eens aan mijn betonnen BBQ komen voelen.

On topic:
Het vuur kan je rustig op een vlakke bodem maken, maar het werkt beter als er een luchtstroom onder is. Een rooster, of een onregelmatige bodem werkt prima.

Ik zou hem van baksteen bouwen en dan slechts de binnenkant bekleden met vuurvaste steen. Kijk maar eens hier voor het idee:

http://www.hornosartesanos.com/barbacoas/obra.htm
http://www.hornosartesanos.com/barbacoas/canada.htm
http://www.hornosartesanos.com/barbacoas/morales.htm

Er bestaat eventueel vuurvaste lijm in kitbussen. Daar lijm je de vuurvaste stenen zo mee vast.

Ik vind die Oklahoma Joe niet echt een handig ontwerp om te metselen. Wil je echt precies een kopie? Dan zou ik 'm meteen van staal kopen....
Zeer handige tips, bedankt !! ^O^
  woensdag 15 september 2010 @ 15:53:11 #34
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_86463782
krijgen we wel foto's te zien?
Siesta & Fiesta!
pi_86463905
Die van mij gaat nog wel even duren denk ik :) we zijn net een maand klaar met de tuin, dus ziet er naar uit dat het lente 2011 gaat worden :P
pi_86468929
quote:
Op woensdag 15 september 2010 15:53 schreef Bramito het volgende:
krijgen we wel foto's te zien?
Wat mij betreft wel :Y
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_86532006
Ik zou idd zoeken naar stenen van klinkerkwaliteit. Dit zijn de stenen die men in de onderste lagen van gevelmetselwerk toepast. het trasraam. De stenen noemen ze ook wel tras stenen.

Deze stenen zijn harder en nemen minder vocht op. Daarom gebruik je die onderin.
Tegenwoordig zijn de meeste stenen geschikt trouwens. Hoe harder ze klinken en hoe zwaarder ze zijn, des te beter.

Verder idd vuurvaste mortel gebruiken (en hier later ook mee afvoegen)
  vrijdag 17 september 2010 @ 13:11:47 #38
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_86533707
Vuurvaste mortel is eigenlijk alleen nodig waar het echt heet wordt. Het ligt er een beetje aan hoe je de BBQ gaat stoken en hoe hoog hij is. Als je alleen houtskool gebruikt en de "haard" is vrij hoog dan hoef je de schoorsteen echt niet met vuurvaste mortel te doen. Het kan natuurlijk wel. Als je een een lekkere fik wil met flink wat hout, dan is het misschien wel aan te raden. Hier in Spanje is het niet veel duurder dan gewone mortel, dus daar hoef je het niet voor te laten. Ik zou me meer zorgen maken om de vorst die je vuurvaste stenen beschadigd.
Siesta & Fiesta!
pi_87020787
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 12:22 schreef Gurb het volgende:
Ik zou idd zoeken naar stenen van klinkerkwaliteit. Dit zijn de stenen die men in de onderste lagen van gevelmetselwerk toepast. het trasraam. De stenen noemen ze ook wel tras stenen.

Deze stenen zijn harder en nemen minder vocht op. Daarom gebruik je die onderin.
Tegenwoordig zijn de meeste stenen geschikt trouwens. Hoe harder ze klinken en hoe zwaarder ze zijn, des te beter.

Ik heb nog wel een vraag over die klinkers. Ik ben daar een beetje over aan het lezen (ik heb er noodgedwongen iets meer tijd voor :') ; 'k heb een breukje in m'n pink :') )

Waar koop je dat? Het tuincentrum? (de straatklinkers zijn geschikt hiervoor? Lees her en der van wel) Hoe weet je of de stenen hard genoeg zijn?

Je komt namelijk al snel aan pallets die moeten worden afgenomen en zoveel heb ik uiteraard ook weer niet nodig. Via marktplaats is ook een hoop te koop, maar ik kan niet zien of dat dus geschikt. Voor de vuurkamers wil ik de binnenzijde bekleden met chamotte en voor de mortel/voegen verder vuurvast spul. (overigens wordt een deel van de BBQ (de eerste rookkamer) gemaakt van een oude grote BBQ van metaal. (da's gewoon een bak met deksel/kijkraam, waar ik uiteindelijk de rook wil doorvoeren.

Ook kan ik die ruimte ook gewoon gebruiken om direct in te BBQ'en. Roosters e.d. zitten er al in.

Zit ik alleen nog even met de deuren voor de 'vuurkamer' (dus waar het hout zelf komt te liggen) en de deurtjes net onder de schoorsteen. Ik weet nog niet goed waar ik die vandaan ga halen (komt eigenlijk neer op eenvoudige metalen deurtjes).
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_87022133
quote:
Op donderdag 30 september 2010 14:28 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]



Ik heb nog wel een vraag over die klinkers. Ik ben daar een beetje over aan het lezen (ik heb er noodgedwongen iets meer tijd voor :') ; 'k heb een breukje in m'n pink :') )

Waar koop je dat? Het tuincentrum? (de straatklinkers zijn geschikt hiervoor? Lees her en der van wel) Hoe weet je of de stenen hard genoeg zijn?
Straatstenen zijn in ieder geval niet geschikt. Ik BBQ geregeld op een BBQ van gestapelde straatstenen met een stalen plaat erop. Maar die breken dus bij bosjes doormidden.

En beterschap met je pink!
pi_87022809
Dank je!

Mja, we zeiden ook niet dat het makkelijk moest gaan :P

Even voor de zekerheid: ik zie iets staan over grindbetonblokken en de toepassing in het trasraam. Dat lijkt me gezien het beton niet geschikt, toch?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_87023745
quote:
Op donderdag 30 september 2010 14:28 schreef Five_Horizons het volgende:

Waar koop je dat? Het tuincentrum? (de straatklinkers zijn geschikt hiervoor? Lees her en der van wel) Hoe weet je of de stenen hard genoeg zijn?

Gewoon bij de bouwmaterialen handel kopen. En daar kunnen ze je goed helpen aan de juiste soort.

En sowieso, een harde steen klinkt anders (heldere klank) als je er twee tegen elkaar slaat als een hele brosse steen.
pi_87023889
Nog tips m.b.t. zaken rond Rotterdam? (Bouwmaat zit hier ook in de buurt, maar werkt natuurlijk met een passysteem. Nu ben ik ondernemer, maar niet in de bouw.)

[ Bericht 62% gewijzigd door Five_Horizons op 30-09-2010 16:16:12 ]
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_87026077
boeit niet, je kan gewoon een pas aanvragen hoor.. zolang je maar kvk hebt.
pi_87027502
Ik kijk even mee, want wij gaan dit voorjaar onze veranda bouwen, met daaronder ook een kachel / BBQ :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_93151933
Is hier nog wat nieuws te melden? Nu het voorjaar eraan komt, ga ik serieus aan de gang met mijn plan voor de BBQ (nouja, de hele tuin, maar daar hoort een BBQ bij).

Ik voel er wel wat voor om deze te maken: http://www.hornosartesanos.com/barbacoas/canada.htm. Maar dan zonder die schoorsteen erop. De bovenkant blijft dus gewoon open. Zoiets als hij hier is;



Dan kom je op de volgende vragen;
- Hoe moet je zo'n ding funderen?
- Hoe/waarvan maak je de bodemplaat waarop je de (vuurvaste?) stenen legt?
- Hoe/waarmee maak je die mooie inkepingen voor het rooster?

Iemand die eens wil meedenken?
  woensdag 23 februari 2011 @ 15:54:30 #47
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_93204196
Dat ligt een beetje aan je bodem. Woon je op veen dan is dat anders dan op een duin. Ik zou gewoon een betonnen bodemplaatje met wapening storten van een centimeter of 15. Dat heb ik in ieder geval gedaan, maar ik woon op klei.

Die bodemplaat die je daar ziet is een keramisch element dat ze in Spanje voor daken en plafonds gebruiken. Ik weet niet of zoiets in Nederland bestaat. Mischien kan je een gewapend betonnenplaatje storten. Of je bouwt het muurtje links en het muurtje rechts. Daar leg je wat staven betonijzer op en daarop mestel je met bakstenen (op z'n kant) een bodem. (sorry voor de slechte beschrijving).

Inkepingen maak je door tussen de bakstenen aluminimum U-profieltjes te plaatsen (zie foto) of evt. latjes die je later verwijderd.
Siesta & Fiesta!
pi_93225803
Ik heb er ervaring mee. Dacht dat het goedkoper was dan kant en klaar kopen, maar dat viel wat tegen.

Ik heb normale bakstenen gebruikt met vuurvast cement. Omdat die bakstenen nogal duur waren heb ik voor de poten een alternatief bedacht :P

De plaat waar de kolen op liggen heb ik zelf van beton gegoten (met draad erin voor de stevigheid).

Ik had met een boor gaten gemaakt zodat het rooster op verschillende standen kon.

Leuk klusproject, we hebben nu een normale (Barbecook groot model) omdat die makkelijker is met kleine kinderen.

Koop trouwens eerst een rooster als je zoiets gaat maken, roosters zijn trouwens erg duur (snel 30 euro) en de maat is natuurlijk nogal belangrijk.

Mijn bbq'tje:





[ Bericht 5% gewijzigd door snoekiesnoeksnoek op 23-02-2011 22:21:21 ]
pi_93226353
Shit, nu heb ik zin in bbq vlees :9
  Moderator woensdag 23 februari 2011 @ 22:16:17 #50
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_93226401
Zou je de foto's een meter ofzo kleiner willen maken ? Het is hartstikke leuk dat je het resultaat wilt laten zien bij jou. Maar zelfs mijn internetverbinding gaat er nog van over de @#$! ! :)
pi_93226775
volgens mij is het zo beter :)
pi_93441228
Hee dat ziet er best goed uit! :o Maar je hebt dus gewoon normale gevelbakstenen gebruikt, geen hittebestendige stenen?

De prijs van die bakstenen zit ik (vooralsnog) niet zo mee, ik moet toch nog een laag muurtje in de tuin metselen (ga nu ook de hele tuin inrichten) dus ik moet er een hoop gaan halen.

Ziet er in elk geval heel do-able uit, thanks voor je toelichting en foto's!
pi_93732280
Hallo,

Ik heb nu dit foum gelezen en vele anderen forums, maar is er iemand die echt ervaring/verstand heeft van BBQ of tuinhaarden bouwen.
Ik kom zelf jaarlijks in Zuid-Afrika en heb al mijn braai roosters en spullen ook daarvan.
Nu wil ik zelf ook een mooie braai in de achtertuin bouwen op klei grond.

Wat ik nu veel lees is dat vuurstenen niet geschikt zijn voor buiten vanwege vocht en vorst.
De Braai die ik wil bouwen lijkt een beetje op deze al bekende:


Maar die van mij moet binnenmaats 100cm breed en 80cm diep worden.
De bovenkant van de onderplaat zal op zo'n 70cm uitkomen en de schoorsteen mantel zal op zo'n 160cm hoogte uitkomen.
Zoals ik normaal ook doe wil ik gewoon een 12 tal blokken hout opstappelen en in de hens kunnen steken.
De schoorsteen zal zo'n 3 meter hoog worden vanaf de grond (valt dan volgens mij nog binnen bouwvergunningen)

Voor mij is de belangrijkste vraag of je dus nu ook speciale bakstenen moet gebruiken aan de binnenkant van de vuurplaats en aan de binnenkant van de schoorsteen?
In het begin heb ik een aardig groot vuur en zal er dus veel warmte ontstaan.
Aangezien vuurvaste stenen niet geschikt lijken te zijn voor buiten in Nederland, wat zijn dan de alternatieven?

In Zuid-Afrika metselen ze zo goed als alles al met bakstenen die hittebestendig zijn en omdat zij daar andere produkten hebben heb ik weining aan hun info.
Ter info: de breedte van de Braai staat los van mijn rooster, deze zet ik op een driepoot welke weer in de kolen staat.
Ik heb de breedte nodig voor Potjiekos, als ik met de pot braai moet ik vuur verder van de pot af hebben om kolen te maken voor onder de pot.
Er zal dus ook vuur zeer dichtbij de binnenmuur zijn.
Brandycoke
pi_93739467
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 15:03 schreef JSS het volgende:
Hee dat ziet er best goed uit! :o Maar je hebt dus gewoon normale gevelbakstenen gebruikt, geen hittebestendige stenen?
waren gewone stenen, die vond ik al duur genoeg. Ik heb ze bij de Gamma gehaald, volgens mij 1 euro per stuk, verder niet speciaal voor een barbeque.

Ik heb er 3 jaar lang gebruik van gemaakt en er is nooit een steen kapot gegaan.
pi_93764568
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 september 2010 14:27 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Dan moet je toch even op een herhalingscursus. Denken dat de grootste hitte zich onder het vuur bevind :')
Als je er niks van snapt moet je gewoon je mond houden hm.
  maandag 7 maart 2011 @ 13:10:03 #56
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_93766153
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 20:24 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:

[..]

waren gewone stenen, die vond ik al duur genoeg. Ik heb ze bij de Gamma gehaald, volgens mij 1 euro per stuk, verder niet speciaal voor een barbeque.

Ik heb er 3 jaar lang gebruik van gemaakt en er is nooit een steen kapot gegaan.
Zo, das ff ¤1000/1000stuks, beste duren stenen!
Maar goed, dat is een ander verhaal dan de stenen bbq.

Ik ben ook van plan een stenen BBQ te metselen, al moet ik eerst ff wat verder zijn met m'n tuin.
Wil binnenkort de bbq alvast uittekenen, de tekening show ik hier nog wel even.

Ik ga de binnenkant en bodem van de bbq met chamotte bekleden. Dit adviseerde m'n schoorsteenveger mij.
  maandag 7 maart 2011 @ 13:37:12 #57
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_93767355
Ik raad het aan om op dit forum even na te vragen wat je het beste kan doen. De collectieve bbq-kennis daar is immens.

www.bbqforum.nl
pi_93810519
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 13:10 schreef ueberduitser het volgende:
Zo, das ff ¤1000/1000stuks, beste duren stenen!
Ja, veel te duur, maar we wilden rode stenen en ik had meen ik 30 stenen in totaal , voor grotere aantallen zou ik even langs een speciaalzaakje gaan, vooral als je zo'n schoorsteen wilt bouwen.

Je moet altijd even kijken of kant en klaar kopen van een stenen barbeque niet goedkoper is, als je die in de aanbieding haalt kan je het bijna niet voor die prijs namaken.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 12:50:30 #59
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_93810936
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 12:37 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:

[..]

Ja, veel te duur, maar we wilden rode stenen en ik had meen ik 30 stenen in totaal , voor grotere aantallen zou ik even langs een speciaalzaakje gaan, vooral als je zo'n schoorsteen wilt bouwen.

Je moet altijd even kijken of kant en klaar kopen van een stenen barbeque niet goedkoper is, als je die in de aanbieding haalt kan je het bijna niet voor die prijs namaken.
Ik heb nog een tas stene over van m'n huis, dus ik heb genoeg.

Een stenen bbq kopen is goedkoper denk ik. Maar ik wil juist een bbq die precies bij het huis past. Mooie kap erop kan m'n schoonvader wel lassen, passend bij het huis.

Ik zit er ook nog aan te denken de bbq op de kop van m'n schijnvijver te zetten en dan in de achterkant van de bbq een waterval te maken. (niet een echte waterval, maar een rvs-sleuf waaruit water klettert) Ligt er een beetje aan of ik de bbq op die plek wil hebben.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 13:30:43 #60
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_93812285
Ha, het voorjaar zit weer in de lucht *O*
Loop zelf ook al een tijdje met een idee voor een BBQ/Pizza-/Rookoven.

Van die bogen metselen, zoals in de BBQ van brandycoke, is dat moeilijk? :P
I follow you......but not on Twitter
  dinsdag 8 maart 2011 @ 13:49:22 #61
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_93812907
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 13:30 schreef 1-of-6Billion het volgende:
Van die bogen metselen, zoals in de BBQ van brandycoke, is dat moeilijk? :P
In principe niet, even netjes een malletje maken en de boog daarop uittekenen. Mal tussen de muurtjes plaatsen en de boog eroverheen leggen/metselen.
Als je het mooi wilt doen moet je natuurlijk wel weten hoe je een fatsoenlijke boog met fatsoenlijke aansluitingen maakt/construeert.
Daarover kun je hier:http://www.metselen.net wel het een en ander vinden.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 15:34:01 #62
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_93816789
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 17:16 schreef brandycoke het volgende:

Wat ik nu veel lees is dat vuurstenen niet geschikt zijn voor buiten vanwege vocht en vorst....
...Voor mij is de belangrijkste vraag of je dus nu ook speciale bakstenen moet gebruiken aan de binnenkant van de vuurplaats en aan de binnenkant van de schoorsteen?
In het begin heb ik een aardig groot vuur en zal er dus veel warmte ontstaan.
Aangezien vuurvaste stenen niet geschikt lijken te zijn voor buiten in Nederland, wat zijn dan de alternatieven?
Vorst in combinatie met vocht zou een probleem kunnen geven. De stenen hebben een hoog gehalte klei en dat is porreus. Die springen dus nog wel eens kapot met vorst, al denk ik dat het wel mee zal vallen. Als ze aan de binnekant zitten, zal het wel meevallen. Alternatieven zou ik niet weten.

In jouw geval zou ik de binnenkant van de vuurplaats bekleden met vuurvaste steen, maar de schoorsteen niet. Je zou wel vuurvaste mortel kunnen overwegen (voor het eerste stuk dan).

Mijn mening is niet gebaseerd op berekeningen e.d. maar slechts op de vele zelfgebouwde BBQs die ik ken. Niemand heeft z'n schoorsteen bekleed, en ze worden al jaren flink gebruikt. WIj stoken hier vooral met druif en steeneik, en maken dan ook een flinke fik. Ik zou niet moeilijk doen...
Siesta & Fiesta!
pi_94037010
je kan de stenen goed beschermen door er gewoon aan de binnenkant een laag cement tegenaan te doen, doorstaan ze prima de winter. Zie de foto hierboven, daar zie je het. Op mijn foto's zie je het wat lastiger, maar je doet gewoon een dun laagje cement aan de binnenkant.

quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 12:50 schreef ueberduitser het volgende:
Een stenen bbq kopen is goedkoper denk ik.
Als je de stenen al hebt, dan gaat de prijs vooral nog omhoog door het rooster. Dat is het duurste onderdeel (althans in mijn geval).
  zondag 13 maart 2011 @ 16:33:29 #64
130186 FallingSky
Damn i'm good.
pi_94051058
Uit ervaring, vuurvaste stenen gaan allemaal kapot in NL. Die kunnen er gewoonweg niet tegen.
Hardgebakken (1100 graden) baksteen kan het wel hebben. Alleen moet je dan niet in de winter willen braaien.

Nou bbqen niet erg veel mensen in de winter (wat eigenlijk zonde is, want het blijft heel erg lekker) dus dat zal het probleem niet zijn.

Verder kun je meestal een betonnen vloer gebruiken in je bbq, het liefst eentje die vervangbaar is. Op dit moment gebruiken we gewonen betonnen stoeptegels :p
  maandag 14 maart 2011 @ 12:41:40 #65
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_94089370
De meeste stenen pizza-ovens zijn koepelvormig. Heeft er iemand enig idee waarom dat is? :o

Zou je kunnen volstaan met kubusvormig? O-)
I follow you......but not on Twitter
  maandag 14 maart 2011 @ 12:51:41 #66
545 dop
:copyright: dop
pi_94089718
quote:
5s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:41 schreef 1-of-6Billion het volgende:
De meeste stenen pizza-ovens zijn koepelvormig. Heeft er iemand enig idee waarom dat is? :o

Zou je kunnen volstaan met kubusvormig? O-)
gokje warmte ontwikkeling en verloop is mooier door de vorm , de hele oven is gelijkmatiger warm.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_94089991
quote:
5s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:41 schreef 1-of-6Billion het volgende:
De meeste stenen pizza-ovens zijn koepelvormig. Heeft er iemand enig idee waarom dat is? :o

Zou je kunnen volstaan met kubusvormig? O-)
Koepel zorgt voor een mooiere geleiding van de lucht. Als je een kubusvormige zou maken krijg je een erg grote statische druk aan de bovenkant van de oven, met als gevolg dat alle hitte er aan de opening aan de voorkant uitvliegt. Het lijkt me een beetje lastig om je pizza er dan nog uit te halen ;)
  maandag 14 maart 2011 @ 14:36:17 #68
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_94093706
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:01 schreef Fes1-2 het volgende:

[..]

Koepel zorgt voor een mooiere geleiding van de lucht. Als je een kubusvormige zou maken krijg je een erg grote statische druk aan de bovenkant van de oven, met als gevolg dat alle hitte er aan de opening aan de voorkant uitvliegt. Het lijkt me een beetje lastig om je pizza er dan nog uit te halen ;)
Owkee, zit wat in. Ook daarom hebben die pizza-ovens dus een schoorsteentje aan de voorkant?
I follow you......but not on Twitter
pi_94093777
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:01 schreef Fes1-2 het volgende:
Het lijkt me een beetje lastig om je pizza er dan nog uit te halen ;)
Zou dat niet meevallen? Een normale oven is ook vierkant en daar zit ook geen luchtgat in, maar ik krijg er alles wel prima uit aan de voorkant.
pi_94093820
quote:
14s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:36 schreef 1-of-6Billion het volgende:

[..]

Owkee, zit wat in. Ook daarom hebben die pizza-ovens dus een schoorsteentje aan de voorkant?
Waarschijnlijk ja, ben geen pizza oven expert hoor ;)

quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:38 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:

[..]

Zou dat niet meevallen? Een normale oven is ook vierkant en daar zit ook geen luchtgat in, maar ik krijg er alles wel prima uit aan de voorkant.
Tot welke temperatuur gaat je normale oven?.. en hoe warm is dat hout wat in de fik staat? :P
pi_94094264
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:39 schreef Fes1-2 het volgende:
Tot welke temperatuur gaat je normale oven?.. en hoe warm is dat hout wat in de fik staat? :P
Niet van die lastige vragen stellen :P

Ik snap trouwens niet waarom je een oven gaat bouwen in de tuin, een barbeque is perfect, maar een oventje?
  maandag 14 maart 2011 @ 15:33:47 #72
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_94095989
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:52 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:

[..]
knip...

Ik snap trouwens niet waarom je een oven gaat bouwen in de tuin, een barbeque is perfect, maar een oventje?
Gewoon, omdat het kan ;)

Nee, als het inderdaad niet goed kan met een "vierkante" oven, dan houdt het waarschijnlijk op en blijft het bij een BBQ :Y
I follow you......but not on Twitter
pi_94096646
quote:
14s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:33 schreef 1-of-6Billion het volgende:

[..]

Gewoon, omdat het kan ;)

Nee, als het inderdaad niet goed kan met een "vierkante" oven, dan houdt het waarschijnlijk op en blijft het bij een BBQ :Y
Heb nog even zitten googlen uit nieuwsgierigheid.
Volgens deze site: http://www.fornobravo.com/pompeii_oven/why_round.html

Werkt een ronde oven ook beter omdat de temperatuur gelijkmatiger verdeelt wordt. In mijn antwoorden dacht ik echter dat we het alleen over de bovenkant van zo'n oven hadden.
pi_94105917
Die va bovenstaande sites zijn niet echt een aanwinst voor je tuin zeg....
Een kuil voor je bier is trouwens ook aan te raden :P
  maandag 14 maart 2011 @ 21:13:51 #75
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_94114523
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:07 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
Die va bovenstaande sites zijn niet echt een aanwinst voor je tuin zeg....
Een kuil voor je bier is trouwens ook aan te raden :P
Ik zal komende week of de week erna wel eens een mooi ontwerp maken als ik de tijd heb.
Trouwens, voor dat bier heb ik gewoon een extra koelkast in de garage staan. ;)
pi_94133520
Gewoon een speciekuip met ijs anders.
  woensdag 16 maart 2011 @ 14:07:46 #77
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_94190533
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 21:13 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Ik zal komende week of de week erna wel eens een mooi ontwerp maken als ik de tijd heb.
ben eens even aan het knutselen geweest :9
Ik heb een bbq getekend zoals wij hem denk ik in de tuin gaan maken.
Past volgens mij perfect bij ons huis. :)

Is maar een eerste ontwerp, maar wel al op koppen- en lagenmaat uitgezet :P
Ik zit met de gedachte te spelen de bbw op de kop van een waterelement te zetten. Een 10cm diepe vijver. Eventueel aan de achterzijde van de bbq een waterstraal uit een rvs-brievenbus. De onderkant van de bbq kan ik aan de binnenkant gebruiken voor de pomp. etc.

wat uitgangspunten:
-metselwerk formaat DNF, lagenmaat 75mm., koppenmaat 112mm.
-onderzijde steens metselwerk, i.v.m. ondersteuning betonplaatje
-betonplaatje 100mm. dik met daarop 50mm. schamotte als bbq-vloer.
-binnenzijde bekleden met schamotteplaten 50mm.
-netto binnenmaat ca. 890x400mm.
-zwarte stalen kap op pootjes (kan m'n schoonvader lassen)
-uiteraard hittebestendige beton, specie, etc.
-rooster RVS maatwerk (buurman)


http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RJGWDPG8.jpg
(klikbaar voor de groooote versie)
pi_94193124
Mooie tekening! Maak die kap anders van corten staal. Als je hem van gewoon staal maakt met hittebestendige verf gaat hij roesten. Corten staal roest ook maar roest niet verder door (net als aluminium). Andere oplossing zou zijn poedercoaten, met het risico dat de kap te heet wordt en de coating smelt. Ik ken overigens wel een bedrijf die hittebestendig poedercoat maar weet niet of dit ook buitenkwaliteit is.
  woensdag 16 maart 2011 @ 15:18:21 #79
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_94193297
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 15:13 schreef Fes1-2 het volgende:
Mooie tekening! Maak die kap anders van corten staal. Als je hem van gewoon staal maakt met hittebestendige verf gaat hij roesten. Corten staal roest ook maar roest niet verder door (net als aluminium). Andere oplossing zou zijn poedercoaten, met het risico dat de kap te heet wordt en de coating smelt. Ik ken overigens wel een bedrijf die hittebestendig poedercoat maar weet niet of dit ook buitenkwaliteit is.
Dank! Was maar even snel bedacht eigenlijk.

Corten staal ken ik, is op zich een goede optie.
Punt is alleen dat ik ook nog een kap op de schoorsteen van m'n huis wil hebben. En dat lijkt niet in corten staal. Ze moeten wel dezelfde afwerking krijgen. M'n schoonvader is ex-lasser en maakt(e) regelmatig zulke kappen. Hoe die afgewerkt zijn? Geen idee, maar daar komen we wel uit.
Hoop dat ik deze zomer al met de bbq kan beginnen, ligt een beetje hoe de andere projecten gaan. En anders wordt het begin volgend jaar, maakt me niets uit.
  dinsdag 19 april 2011 @ 17:35:44 #80
182714 RitseB
Walking like a lucky charm
pi_95721748


Dit hebben wij thuis, door mijn vader in elkaar gemetseld
Do androids dream of electric sheep?
  woensdag 20 april 2011 @ 08:31:55 #81
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_95749435
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 april 2011 17:35 schreef RitseB het volgende:
[ afbeelding ]

Dit hebben wij thuis, door mijn vader in elkaar gemetseld
^O^
Mijn ontwerp is goedgekeurd door de commissie, nu nog een mooie en windgunstige plek in de tuin.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')