quote:
Op dinsdag 14 december 2010 14:28 schreef Dwab het volgende:Zwaar respect voor jullie. Ik heb in het voorjaar van 2009 een contract getekend bij een uitgeverij, omdat zij n.a.v. een ingestuurd kort verhaal iets in mij zagen. Vanaf die dag is er niks van waarde meer op papier gekomen. Elke dag denk ik erover na. Iedere dag ga ik ervoor zitten, schrijf ik wat. Maar echt verder komt het niet. Dan een woord of 500. Ik voel de hijgende adem van al die mensen over mijn schouder. Mensen die heel wat van mij verwachten. Die mij zien als een talent. Ik weet dat het zou moeten kunnen, maar ben bang dat het nooit uit me zal komen.
Het maakt dat ik nu al ruim een jaar constant het idee heb te falen. Het idee om te schrijven voor een bepaald doel, of voor een doelgroep maakt me kotsmisselijk... Ik wil weer leren schrijven omdat ik het zelf leuk vindt om te doen - zoals ik vroeger als kind deed - niet om een eindresultaat te behalen waar ik mijn uitgever gelukkig mee stem, of de mensen om mij heen.
Langzaam krijg ik het besef terug dat ik schijt moet hebben aan alles. Me moet focussen op mezelf, op het aaneenrijgen van zinnen. Misschien kan dit topic me ook helpen, ik zie dat hier mensen serieus bezig zijn en dat stimuleert me. Ik weet alleen niet meer hoe ik het moet aanpakken, hoe ik die druk eraf moet krijgen.
Tips zijn meer dan welkom.
http://www.guardian.co.uk(...)ing-fiction-part-onehttp://www.guardian.co.uk(...)ing-fiction-part-twoAl deze tips zijn ontzettend leuk, en ook vaak erg herkenbaar, maar ik kan me goed voorstellen hoe moeilijk het is om met die druk om te gaan, sterker: ik heb er zelf ook veel moeite mee. Het heeft iets tegenstrijdigs om op commando te moeten schrijven, maar eigenlijk is dat gewoon een romantische mythe, want schrijven
is een vak (als je het tenminste serieus neemt, en je wilt iets publiceren), en dan moet je het dus ook als een vak beschouwen. De beste regels uit de bovenstaande lijstjes gaan, wat mij betreft, dan ook over discipline en volharding: zitten, zitten, zitten, schrijven, schrijven, schrijven.
Het mooie van een contract is dat je een zekere bevestiging hebt gekregen: je kunt (volgens de uitgeverij) in elk geval schrijven - dat zou je zelfvertrouwen moeten geven. Het vervelende van een contract is dat de werkelijkheid iets ingewikkelder is, omdat de druk (lees: aan de hooggestemde verwachtingen voldoen) misschien wel moeilijker is dan gewoon eens een schot hagel lossen en kijken wat er gebeurt - die vrijheid ben je, met een contract op zak, wel in één keer kwijt. Het vrijblijvende is eraf. Je kunt tegenvallen, teleurstellen, mislukken, en de angst is natuurlijk dat je daarmee al je kansen verspeelt. Maar goed: je kansen verspeel je niet zo snel. Ik heb heel veel domme dingen gedaan (en heel veel kansen gekregen, en ook weer verprutst, en ook nog wel eens pech gehad, want dat hoort er ook bij) en toch is er steeds weer een nieuwe kans gekomen.
Ik probeer het nu dan ook te zien als een kans, en niet als een absolute noodzaak. Dingen kunnen mislukken, so what? Toch leuk om het geprobeerd te hebben, en tegelijk ben ik er ook wel trots op dat ik zo'n rare en totaal onvoorspelbare (en onzekere) weg bewandel. Ik vind het een zwaar vak, niet zozeer door de eenzaamheid als wel door het gebrek aan begeleiding. Je staat echt helemaal alleen. Ja, mensen lezen mee, ze geven tips, maar een boek schrijven doe je uiteindelijk echt in je eentje. En dat confronteert je (méér dan welk ander vak ook) met je eigen zwaktes en onvermogens. Als ik om me heen zie wat schrijven kan aanrichten bij mensen (aan onzekerheid, wanhoop, zelfhaat etc.) dan denk ik inderdaad wel eens dat je behoorlijk gek moet zijn om er vrijwillig voor te kiezen. En toch: als dit is wat je wilt doen, moet je dat allemaal voor lief nemen en... zitten, zitten, zitten, schrijven, schrijven, schrijven