abonnement Unibet Coolblue
pi_85654931
In Nederland bestaat er geen ware democratie.
Democratie = demos = 'volk' en cratie = krateo = regeren, heersen

Hier in Nederland regeert het volk niet. We kunnen slechts kiezen uit keuzes die al voor ons gemaakt zijn, werkelijk de wetten bepalen of mee besluiten zit er niet bij. We hebben daarom een indirecte democratie.

In het oude Athene, de bakermat van de democratie, praktiseerde men de echte directe democratie. De mannen stemden over wetten en besluiten, kozen leiders en generaals.
Nu was dit ook geen pure vorm want vrouwen, buitenlanders en slaven mochten niet deelnemen.

Ik vind dat Nederland pas een ware democratie is als het volk rechtstreekse inspraak krijgt bij belangrijke besluiten en wetten. Dit door middel van referenda.
pi_85654987
Wat een onthulling!
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_85655019
de noormannen hadden ook echte democratie
pi_85655310
Democratie is als een incompetente minister of minister-president wordt opgehangen door het volk.
pi_85655527
In een ware democratie is het toch ook mogelijk dat IEDEREEN verkozen kan worden tot leider van het land?
In Nederland moet je dan ook nog eens eerst lid zijn van een politieke beweging en nog meer dingen..
woensdag 8 september 2010 20:32 schreef Lurk_Kloon het volgende:[/b]
Hoe word je een gewaardeerd user op fok?
Ik word nooit gequete enzo... ;( ;( ;( ;(
pi_85655617
In Nederland is het zelfs erger, we kunnen niet eens direct een leider kiezen, als in een ministerpresident of een burgemeester( op wat halfhartige pogingen na)
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 18:09:03 #7
26597 peasant
Vanneuh...Oh ja
pi_85655762
En dan krijg je dat mensen allemaal referenda krijgen om te stemmen voor een punt.
Lijkt mij fijn dat mensen zonder verstand van zaken wel mogen stemmen over een bepaald politiek punt. Daar schaar ik mijzelf ook onder. Ik heb ook nee gestemd tegen de europese grondwet, waarom, beetje onderbuik gevoelens en het was een te moeilijk pak tekst om te lezen. Dat vind ik de beste argumenten om ervoor te zorgen dat ik inspraak kan hebben.
Oftewel, iedereen zou er bijna een dagtaak aan hebben om een normaal onderbouwde mening te hebben over een bepaald punt. Daar dat sowieso nu al niet gebeurd verwacht ik niet dat dat zou gebeuren bij een pure democratie.
Nee, dat zou zelfs alleen maar slechter zijn. Ik zeg gelukkig kunnen we mensen kiezen die volgens een partijprogramma het best onze mening verdedigen. Noem me lui, maar ik heb ook nog ander werk te doen.
Alles is toxisch, het hangt af van de dosis.
pi_85655837
Dus omdat jij te lui bent, ben je geen voorstander van de directe democratie :z lekker makkelijk argument.

Ik denk dat Nederland wel wat meer democratisering kan gebruiken, door de democratie directer te maken verklein je de zogenaamde afstand tussen de bestuurders en het volk.
pi_85655937
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 18:11 schreef slauerhoff1986 het volgende:
Dus omdat jij te lui bent, ben je geen voorstander van de directe democratie :z lekker makkelijk argument.

Ik denk dat Nederland wel wat meer democratisering kan gebruiken, door de democratie directer te maken verklein je de zogenaamde afstand tussen de bestuurders en het volk.
Bij sommigen is het een kwestie van luiheid, bij anderen een kwestie van puur onvermogen. Je moet namelijk ook een beetje verstand in je kop hebben om politieke documenten door te nemen. Heb je trouwens enig idee hoe dik een gemiddeld wetsvoorstel is?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_85655960
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 18:01 schreef Baalhaar het volgende:
In een ware democratie is het toch ook mogelijk dat IEDEREEN verkozen kan worden tot leider van het land?
In Nederland moet je dan ook nog eens eerst lid zijn van een politieke beweging en nog meer dingen..
Volgens mij hoeft dat niet. Je moet alleen een minimaal aantal handtekeningen verzamelen voordat je op de kieslijsten komt.
in a crowd you lose humanity
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 18:21:13 #11
26597 peasant
Vanneuh...Oh ja
pi_85656122
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 18:11 schreef slauerhoff1986 het volgende:
Dus omdat jij te lui bent, ben je geen voorstander van de directe democratie :z lekker makkelijk argument.

Ik denk dat Nederland wel wat meer democratisering kan gebruiken, door de democratie directer te maken verklein je de zogenaamde afstand tussen de bestuurders en het volk.
Beetje sarcasme was eigenlijk de bedoeling.
Ok, wat ik echt bedoel is dat voor iemand om aan een referendum mee te doen geen enkele voorkennis gevraagd wordt over het betreffende onderwerp. Tuurlijk zullen veel mensen zich verdiepen in de materie maar ik denk nog meer niet.
Voorbeeld, JSF. Moesten we dat vliegtuig nou kopen of niet. Heel veel informatie die bij politici bekend is is niet bekend bij de gewone man. Ik ga er nog steeds vanuit dat een politicus een beslissing maakt die volgens zijn partijprogramma is met de meest mogelijke informatie die voorhanden is. Dat dit in praktijk niet altijd werkt snap ik ook wel. Maar dat neem ik voor lief aangezien jou voorstel met totaal geen enkele kennis over het probleem je wel kan beslissen of Nederland het gaat doen of niet.
Nog zoiets. Ontwikkelingshulp. Ik denk dat het grootste deel van Nederland ervanaf wil en het geld liever in Nederland zou investeren. Naast de ethische kwestie waarom je ontwikkelingshulp zou geven is er nog een ander punt. Veel van het geld voor ontwikkelingshulp komt weer in de Nederlandse economie terecht omdat er lang geleden afspraken al zijn gemaakt hoe het besteed moet worden door deze landen. Op zich valse concurentie natuurlijk, maar in ieder geval een punt wat veel mensen over het hoofd zien. Zonder al deze geldstromen zullen er in Nederland problemen voordoen bij bedrijven en mensen. Maar ik denk dat als er nu een referendum zou zijn de gehele ontwikkelingshulp afgeschaft wordt. En dat dus zonder dat er goed door de stemmers over nagedacht is.
etc etc etc.

En ja, stiekem wel een beetje lui, want ik zou echt niet in mijn avond uren naast een 55 urige werkweek ook nog dikke rapporten willen doorwerken om wel een gefundeerde mening te hebben. Ik ben blij dat we mensen in dienst hebben die dat doen.
Alles is toxisch, het hangt af van de dosis.
pi_85656150
quote:
Bij sommigen is het een kwestie van luiheid, bij anderen een kwestie van puur onvermogen. Je moet namelijk ook een beetje verstand in je kop hebben om politieke documenten door te nemen. Heb je trouwens enig idee hoe dik een gemiddeld wetsvoorstel is?
Ik weet dat het inderdaad niet het meest begrijpelijke en prettige leesvoer is voor de meeste mensen.
Maar dat probleem is op te lossen door een wet uit te leggen op verschillende niveaus en korte samenvattingen van een wet of besluit te geven.
pi_85656263
quote:
Beetje sarcasme was eigenlijk de bedoeling.
Kwam ook wel over gelukkig ;) Maar ik snap je punt inderdaad. Maar dat veranderd mijn mening nog niet dat Nederland geen ware democratie is.

Het uitvoeren van verdere democratisering heeft bijzonder veel haken en ogen, ivm kennis van zaken, tijd, emoties etc.
Maar het kan gewoon weg beter en democratischer, kleine stappen of veranderingen, gekozen burgemeesters, minister presidenten etc. Mensen zullen zich hierdoor meer betrokken voelen bij het besturen van een land. w/
pi_85657130
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 18:01 schreef Baalhaar het volgende:
In een ware democratie is het toch ook mogelijk dat IEDEREEN verkozen kan worden tot leider van het land?
In Nederland moet je dan ook nog eens eerst lid zijn van een politieke beweging en nog meer dingen..
Onzin.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_85658068
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 17:44 schreef slauerhoff1986 het volgende:
Ik vind dat Nederland pas een ware democratie is als het volk rechtstreekse inspraak krijgt bij belangrijke besluiten en wetten. Dit door middel van referenda.
Je hebt een punt, maar het is natuurlijk nog maar de vraag in hoeverre het dan ook echt wenselijk is om zo'n ware democratie in te voeren.

De potentiële winst op de democratische schaal die loopt van "geen democratie" naar "ware democratie" is zeer gering. Tenslotte kun je niet over alles een referendum houden.

Ik denk niet dat het houden van één of twee referenda per jaar Nederland ineens een ware democratie maakt. Ware democratie lijkt me uiteindelijk onbereikbaar, omdat Nederland daar gewoon te groot voor is.
pi_85658466
Het is een volkomen ondoordacht idee dat het een ware democratie zou zijn en het ander niet. Vraag je eerst eens zelf af wat democratie is voordat dit soort tenenkrommende onzin tot topic wordt gepromoveerd.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_85658671
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 18:26 schreef slauerhoff1986 het volgende:

[..]

Kwam ook wel over gelukkig ;) Maar ik snap je punt inderdaad. Maar dat veranderd mijn mening nog niet dat Nederland geen ware democratie is.

Het uitvoeren van verdere democratisering heeft bijzonder veel haken en ogen, ivm kennis van zaken, tijd, emoties etc.
Maar het kan gewoon weg beter en democratischer, kleine stappen of veranderingen, gekozen burgemeesters, minister presidenten etc. Mensen zullen zich hierdoor meer betrokken voelen bij het besturen van een land. w/
Direct gekozen burgemeesters en (minister-)presidenten, daar zie ik niet zoveel in. Simpelweg, omdat in mijn beleving niemand zoveel macht zou moeten hebben, dat directe verkiezing op zijn plaats is. Bovendien betwijfel ik of mensen zich echt meer betrokken gaan voelen bij het besturen van het land als ze de baas mogen kiezen. Ik denk eerder tegenovergesteld, doordat het dan meer om de poppetjes gaat en minder om het beleid. Hooguit voelen ze zich dan meer betrokken bij het poppetje.
pi_85658941
Heb je een beter alternatief TS?
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 19:57:26 #19
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_85659269
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 17:47 schreef arjan1212 het volgende:
de noormannen hadden ook echte democratie
De bosjesmannen nog steeds.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 22:10:55 #20
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_85665815
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 19:49 schreef -Strawberry- het volgende:
Heb je een beter alternatief TS?
Zwitsers Model?
pi_85666455
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 22:10 schreef Holograph het volgende:

[..]

Zwitsers Model?
Met kantons? Dat is ook onderdeel van hun democratie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 23:12:43 #22
273119 BeSimple
or die trying!
pi_85669149
democratie is het volk regeert. Oftuwel we moeten allemaal ambtenaren worden en dan hebben we een democratie!!! Ehehe
Laat me met rust!
pi_85669369
EN het wordt nog veel erger als straks de oligarchie die de EU heet nog erger wordt.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_85669572
Democratie wordt overgewaardeerd. Elke keer als het volk écht zijn mening mag doen gelden, zie je dat het dat doet op oneigenlijke gronden. 'Ik stem tegen de Europese Grondwet want ik wil niet dat Turkije bij Europa komt' of 'ik stem tegen om de Haagse elite af te straffen', dat werk.

Geef mij maar een ouderwetse dictatuur.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 00:11:44 #25
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_85671900
Onderstaande start van een Zwitsers referendumproces is misschien wel een aardig moment om door de tijd te volgen hoe het "domme klootjesvolk" met directe democratie omgaat.

quote:
24 August 2010 Last updated at 15:48 GMT
Share this pageFacebookTwitter ShareEmail Print
Swiss campaign for referendum on death penalty begins

Campaigners who want to bring back the death penalty in Switzerland can begin a process that may force a referendum on its return, the government says.

The campaigners have until 24 February to collect the 100,000 signatures necessary to force a popular vote on the subject, it has been announced.

Campaigners want murder involving sexual abuse, particularly of children, to be punishable by death.

Switzerland abolished the death penalty for civilian criminal cases in 1942.

Sword

The government says it is still investigating the wider legal situation surrounding the death penalty.

It could block the referendum, even if campaigners get enough signatures, if bringing the death penalty back would contravene the Swiss constitution or international agreements to which the Swiss are signatories.

The campaigners say execution is a "fair" punishment for murder involving sexual abuse.

But Amnesty International in Switzerland said it didn't believe the group would get the number of signatures required.

Until 1867, Switzerland executed criminals by chopping their heads off with a sword.

From then until the last civilian execution in 1940, a guillotine was employed to behead those convicted of capital crimes.
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-11075346
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')