abonnement Unibet Coolblue
pi_72407165
Zo, de eerste lessen gehad in 4H en 4V. Ik ben wel hondsmoe Maar ik ben redelijk tevreden, over het algemeen werkten ze allemaal netjes. Ik heb 1 drukke 4H klas; met veel zittenblijvers. 2 meiden die 4H overdoen en dat was giebelen en raar doen. Meteen er 1 apart gezet; maar misschien had ik wat strenger mogen zijn tegen de anderen.
Maar ik twijfel dan of ik misschien niet nog strenger had moeten zijn; maar goed, de eerste les...ze hebben in ieder geval gewerkt en soms was het zo stil...dat ik er bang van werd
  donderdag 3 september 2009 @ 19:47:59 #252
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72408684
quote:
Op donderdag 3 september 2009 19:05 schreef -sabine- het volgende:
Kheb ze alleen het laatste uur en ik merk dat ze dan oppig zijn.
Eén uurtje naar voren en dan doe ik die andere twee rustiger aan.
Ja, hoe rustiger je zelf bent, hoe rustiger de klas. Ik had wel eens een 4VMBO-basis op het 7e uur op vrijdag. Dan kun je ook je lol op. Maar ik zette gewoon de radio op (www.nederland.fm en je hebt KEUZE genoeg, hahaha).. en dan werkten ze gewoon lekker. Zelf heb je het dan ook wel een beetje gehad, en die kinderen al helemaal. Een keer had ik klassieke muziek opgezet, waar deze leerlingen normaal terrorcore luisteren en zo. Dus het lokaal was gevuld met melodisch piano-gepingel, en opeens een van die leerlingen: "Meneer, het is ontiegelijke KUT muziek, maar je kunt er wel héérlijk bij werken".. Hahaha
quote:
Morgen hebben we een uitje. Lekker ff tijd om ze beter te leren kennen zonder dat het werk en het vak om de hoek komt kijken.
Inderdaad, dat helpt écht. Een leerling was vorig jaar heel erg tegendraads. Tótdat ik wat interesse ging tonen in zijn nieuwe scooter. Niet dat ik zo van scooters hou, maar af en toe kan een beetje toneelspel wonderen verrichten. Hij vertelde helemaal trots wat hij allemaal ging verbouwen en sindsdien gaat het SUPER tussen meester en leerling
quote:
Danx voor de herkenning alleen al. Wat kan een mens dat goed doen.
Wat is het toch een leuk topic he
.
pi_72423045
Ik heb echt een handenbindertje in de klas. ADHD, met asperger.. maar wat hij er uit gooit qua taal.. Ongegeneerd, volledig ongepast.. Dat gaat een lastige in de verder prettige klas worden.

Ik zet het maar weer zo streng mogelijk in, minder streng kan altijd nog.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_72481768
In mijn 4H klas vorige week in de 2de les:
"Meneer mag ik naar de WC?"
Het was al het 8ste uur, 16.00 en de kids hebben dan al meer dan 2 uur geleden pauze gehad. Officieel mogen ze niet naar de WC tijdens de lessen, maar vanwege het tijdstip geef ik toestemming.
Leerling loopt het lokaal uit maar wat ze niet in de gaten heeft is dat ik zicht heb op de gang en ik zie haar dus niet naar de WC gaan maar door de klapdeuren richting het trappenhuis/aula.
"Ik geloof dat er iets niet helemaal goed gaat, even wachten jongens..."
Ik loop het lokaal uit en fluit de leerling terug.
"Wat ben je aan het doen?" "Ja Meneer, mijn studiewijzers liggen beneden op een tafel, straks ben ik ze allemaal kwijt." Een heel raar en vaag verhaal. "Jammer, maar je haalt ze maar op na de les, terug naar het lokaal! Je hebt me besodemieterd dus geen geouwehoer."
Terug in het lokaal tegen de rest van de klas: "Les 2 bij mij: besodemieterd me nooit, ik merk het vroeg of laat toch wel."
Leerling terug in het lokaal en ging stil verder met werken...

Ik vraag me wel af of ik misschien nog harder had moeten ingrijpen, alhoewel de boodschap misschien wel is overgekomen Ik ken deze leerling al (zittenblijver) en voorlopig even extra in de gaten houden. Heb wel een "G" van Gedrag in het logboek gezet, maar ik ben benieuwd of ze nog meer acties in petto heeft...
pi_72481815
Mwah, niet heel schokkend om er veel meer mee te doen.
Je hebt duidelijk laten merken dat je het niet eens bent met haar keuze en hebt haar teruggefloten. De klas heeft dat ook ervaren.
En daarmee is de kous toch wel af, lijkt me.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_72487116
quote:
Op zondag 6 september 2009 11:53 schreef Hippos het volgende:
Terug in het lokaal tegen de rest van de klas: "Les 2 bij mij: besodemieterd me nooit, ik merk het vroeg of laat toch wel."
Wat je gedaan hebt lijkt me prima. Ik zou alleen oppassen met zo'n uitspraak. Het klinkt een beetje als een uitdaging (en als een 'kijk mij eens de almachtige leraar zijn die alles ziet'). Het kan nu eenmaal gebeuren dat een leerling ongemerkt toch iets doet wat niet mag. Ik ben zelf nooit zo stellig in die dingen. Maar dat kan ook een kwestie van stijl zijn hè. Iedere docent pakt het anders aan.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_72487151
quote:
Op zondag 6 september 2009 15:13 schreef mane het volgende:

[..]

Wat je gedaan hebt lijkt me prima. Ik zou alleen oppassen met zo'n uitspraak. Het klinkt een beetje als een uitdaging (en als een 'kijk mij eens de almachtige leraar zijn die alles ziet'). Het kan nu eenmaal gebeuren dat een leerling ongemerkt toch iets doet wat niet mag. Ik ben zelf nooit zo stellig in die dingen. Maar dat kan ook een kwestie van stijl zijn hè. Iedere docent pakt het anders aan.
Idd, ik zeg liever dat ik het niet een leuke manier vind om met elkaar om te gaan.
'Ik heb liever dat je eerlijk bent, dan dat je me een onzinverhaal probeert te verkopen.'
Vaak gebruikte uitspraak als het over het maken van huiswerk gaat
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  zondag 6 september 2009 @ 15:16:40 #258
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72487191
Ik zou er voor de rest ook niks mee doen.

Als het onderbouw (klasje 2VMBO, 2HAVO of zo) was geweest, dan had ik misschien de klas geïnstrueerd en gezegd: "Als X dadelijk binnen komt, krab ik even aan mijn rechteroor, dan staan jullie állemaal tegelijk op en zeggen: "De WC was de ándere kant op, hoor!".

Dan laat je ook merken dat je het in de smiezen had. Jouw reactie was ook goed, de leerling heeft het nu in de gaten.
quote:
Op zondag 6 september 2009 15:14 schreef -J-D- het volgende:
Idd, ik zeg liever dat ik het niet een leuke manier vind om met elkaar om te gaan.
'Ik heb liever dat je eerlijk bent, dan dat je me een onzinverhaal probeert te verkopen.'
Ja, dat zeg ik ook!
.
pi_72488390
quote:
Op zondag 6 september 2009 15:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als het onderbouw (klasje 2VMBO, 2HAVO of zo) was geweest, dan had ik misschien de klas geïnstrueerd en gezegd: "Als X dadelijk binnen komt, krab ik even aan mijn rechteroor, dan staan jullie állemaal tegelijk op en zeggen: "De WC was de ándere kant op, hoor!".
ha! Die ga ik onthouden .

Ik heb het eerste nakijkwerk al weer binnen, mijn sectie is nogal toetsgek en ik kan er soms wat afpraten of skippen, maar het blijven toch ongeveer 7 toetsen per onderbouwklas per periode (2 SO's, 2 REP's, luistertoets, leestoets, boekjestoets), zucht.
  zondag 6 september 2009 @ 16:12:30 #260
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72488626
quote:
Ik heb het eerste nakijkwerk al weer binnen, mijn sectie is nogal toetsgek en ik kan er soms wat afpraten of skippen, maar het blijven toch ongeveer 7 toetsen per onderbouwklas per periode (2 SO's, 2 REP's, luistertoets, leestoets, boekjestoets), zucht.
Ah, dat gaat al goed dus Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb morgen pas de eerste vergaderdag.

[ Bericht 38% gewijzigd door Baba-O-Riley op 06-09-2009 16:42:37 ]
.
pi_72488716
quote:
Op zondag 6 september 2009 16:02 schreef Razztwizzle het volgende:
ha! Die ga ik onthouden .
Ik ook!
pi_72488854
quote:
Op zondag 6 september 2009 16:02 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

ha! Die ga ik onthouden .

Ik heb het eerste nakijkwerk al weer binnen, mijn sectie is nogal toetsgek en ik kan er soms wat afpraten of skippen, maar het blijven toch ongeveer 7 toetsen per onderbouwklas per periode (2 SO's, 2 REP's, luistertoets, leestoets, boekjestoets), zucht.
ik ben ook alweer bezig met nakijken hoor.. toetsen en verslagen.... Maar zo krijg ik wel gelijk een beeld van de klassen qua wat ze weten en kunnen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_72490951
Ik heb rond de 18e mijn eerste toetsen in 2 klassen/
Ik vind het toch een soort van beproeving voor mezelf.
Soort van schpannund ook.

Deze week ga ik strenger zijn.
Ook de regels van wcbezoeken aanscherpen en meer van die dingen.
Ik was er te makkelijk in en dan gaat er veel "tijd" verloren, tijd waarin je veel kunt uitleggen ed.

Ook moet ik goed tjekken of een andere tafelzetting niet beter is.
Zelf vond ik het altijd zo kinderachtig als een leraar je verplaatste (ook al was het nodig), maar ook daarin moet ik "groter" worden.

Mijn lijf det niet echt leuk mee, ik heb de verwachte pijn (keiveel pijn) door al het zitten, trein, opleiding, vergaderen en ga zo maar door.
Weer een punt waarin ik strenger moet zijn. Ik moet meer gaan staan.
Ik heb daar moeite mee omdat het aandacht vestigt op mijn ziekzijn. Is gewoon niet mijn stylo om er aandacht mee te willen krijgen. Ik functioneer normaal, behalve dat ik niet goed (helemaal niet) kan zitten zonder pijn te krijgen.
Dat alles valt me gewoon tegen. Misschien als de eerste vergaderweken om zijn krijg ik daarmee meer rust.
Zo niet, moet ik die zelf maken.

Sukses weer allemaal.
pi_72498268
quote:
Op zondag 6 september 2009 16:12 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ah, dat gaat al goed dus Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb morgen pas de eerste vergaderdag.
Idem
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_72504794
quote:
Op zondag 6 september 2009 17:33 schreef -sabine- het volgende:
Ik heb rond de 18e mijn eerste toetsen in 2 klassen/
Ik vind het toch een soort van beproeving voor mezelf.
Soort van schpannund ook.

Deze week ga ik strenger zijn.
Ook de regels van wcbezoeken aanscherpen en meer van die dingen.
Ik was er te makkelijk in en dan gaat er veel "tijd" verloren, tijd waarin je veel kunt uitleggen ed.

Ook moet ik goed tjekken of een andere tafelzetting niet beter is.
Zelf vond ik het altijd zo kinderachtig als een leraar je verplaatste (ook al was het nodig), maar ook daarin moet ik "groter" worden.

Mijn lijf det niet echt leuk mee, ik heb de verwachte pijn (keiveel pijn) door al het zitten, trein, opleiding, vergaderen en ga zo maar door.
Weer een punt waarin ik strenger moet zijn. Ik moet meer gaan staan.
Ik heb daar moeite mee omdat het aandacht vestigt op mijn ziekzijn. Is gewoon niet mijn stylo om er aandacht mee te willen krijgen. Ik functioneer normaal, behalve dat ik niet goed (helemaal niet) kan zitten zonder pijn te krijgen.
Dat alles valt me gewoon tegen. Misschien als de eerste vergaderweken om zijn krijg ik daarmee meer rust.
Zo niet, moet ik die zelf maken.

Sukses weer allemaal.
Leerlingen mogen van mij in het begin zelf een plaats uit zoeken. Maar wel met de opmerking dat ik altijd mag wisselen. Meestal snappen ze zelf wel dat de nieuwe plaats beter is.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
  zondag 6 september 2009 @ 23:11:22 #266
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72505399
Ik heb ook nooit vaste plaatsen, tenzij ik een klassenplattegrond van de mentor krijg. En ik wissel als dat nodig is, maar da's echt maar zelden.
.
pi_72523363
Nou, met de eerste toetsen heb ik ook de eerste "Wij hadden familieweekend / hockeytoernooi / m'n kind was niet zo lekker dus-hij/zij-kon-de-SO-niet-leren"-briefjes binnen. Ik weet nooit zo goed wat ik daar nou mee moet. Ik kan met de ouders als backup (vind ik) dat kind niet alsnog aan de SO zetten, maar zit nu wel met vier ( ) kinderen die het later nog een keertje moeten doen. Kost mij weer tijd, stom gedoe.

Anderen die hier ook last van hebben? Of is het typisch voor ouders in 't Gooi om hun kind onder toetsen uit te krijgen..
  maandag 7 september 2009 @ 17:40:51 #268
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72524180
> "Meneer, ik heb gisteren niet kunnen leren, want ik had gisteren doedelzakles".
< "Begin je dan pas op de dag van te voren met leren? Ik heb dit SO al zeker een wéék geleden opgegeven"
> ....

Opgelost.
.
pi_72524241
quote:
Op maandag 7 september 2009 17:17 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, met de eerste toetsen heb ik ook de eerste "Wij hadden familieweekend / hockeytoernooi / m'n kind was niet zo lekker dus-hij/zij-kon-de-SO-niet-leren"-briefjes binnen. Ik weet nooit zo goed wat ik daar nou mee moet. Ik kan met de ouders als backup (vind ik) dat kind niet alsnog aan de SO zetten, maar zit nu wel met vier ( ) kinderen die het later nog een keertje moeten doen. Kost mij weer tijd, stom gedoe.

Anderen die hier ook last van hebben? Of is het typisch voor ouders in 't Gooi om hun kind onder toetsen uit te krijgen..
Oei, die is wel lastig hoor. Was het SO van tevoren aangekondigd? Ik zou het even overleggen met de afdelingsleider.
Ik zou zelf geneigd zijn ze mee te laten doen en eventueel later een herkansing geven. Of dat zelfs niet eens.. familieweekend / hockeytoernooi is lang van tevoren bekend, dan had het arme jong/zielig meisje beter moeten plannen. "niet zo lekker" is niet doodziek.. dan maar geen suske en wiske maar een studie boek.

Of ben ik nu vreselijk hard?
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_72524663
Nou, als kinderen het op het moment van de SO zelf zeggen moeten ze het natuurlijk maken, klaar. Maar met een briefje van de ouders erbij ben ik toch sneller geneigd om het kind het dan maar later te laten maken eigenlijk.
  maandag 7 september 2009 @ 18:07:16 #271
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_72525061
Wat zijn die mentorgroep bijeenkomsten op het IVLOS een treurnis zeg... een hele ochtend vrijwel niks nuttigs gehoord. Gelukkig slaat de vakdidactiek 's middags wel ergens op. Daar leer ik dingen.

En dan kom ik thuis: van alles te doen voor school. Dan denk ik: ja, dat had ik nou mooi vanochtend kunnen doen.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_72525616
quote:
Op maandag 7 september 2009 17:54 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, als kinderen het op het moment van de SO zelf zeggen moeten ze het natuurlijk maken, klaar. Maar met een briefje van de ouders erbij ben ik toch sneller geneigd om het kind het dan maar later te laten maken eigenlijk.
Ik ben het eigenlijk wel eens met miesje en baba: als je een s.o./toets gewoon plant en bijv. een week van te voren opgeeft, kan een leerling daar rekening mee houden en zo plannen dat ze het al ruim van te voren gaan leren. Dat ze dat meestal niet doen, is dan niet meer jouw probleem en kunnen briefjes van die ouders niets meer aan veranderen.
Op mijn nieuwe school heb ik zelfs al de toets t/m week 44 ingepland in het klassenboek en studieplanner, dus wil ik al helemaal geen smoesjes meer horen
pi_72526365
quote:
Op maandag 7 september 2009 18:24 schreef Locusta het volgende:

[..]

Ik ben het eigenlijk wel eens met miesje en baba: als je een s.o./toets gewoon plant en bijv. een week van te voren opgeeft, kan een leerling daar rekening mee houden en zo plannen dat ze het al ruim van te voren gaan leren. Dat ze dat meestal niet doen, is dan niet meer jouw probleem en kunnen briefjes van die ouders niets meer aan veranderen.
Op mijn nieuwe school heb ik zelfs al de toets t/m week 44 ingepland in het klassenboek en studieplanner, dus wil ik al helemaal geen smoesjes meer horen
Mja, ik had 'm donderdag voor maandag opgegeven, niet een week van te voren dus (doe ik eigenlijk nooit bij SO's, maar dat is een goede tip voor de toekomst om dat wel te doen).
Ik ga maar even een inhaalmoment plannen (er waren ook vier gewone zieken, dus het schoot toch al niet op qua aanwezigheid ) en eens goed met de afdelingsleider praten wat we hier nou mee doen, misschien dat er wel een regel voor is o.i.d.
pi_72526752
Het liep hier ook de spuigaten uit met de briefjes, dus tegenwoordig is het: gewoon meemaken die hap, tenzij in bezit van een briefje van de jaarlaagcoordinator.
pi_72526925
quote:
Op maandag 7 september 2009 18:07 schreef ErikT het volgende:
En dan kom ik thuis: van alles te doen voor school. Dan denk ik: ja, dat had ik nou mooi vanochtend kunnen doen.
Ik voel met je mee, ErikT. En het is volgens mij overal hetzelfde. Bij ons (niet IVLOS) hebben wij geprobeerd erover in gesprek te gaan. Dat werd netjes genotuleerd, de notulen verdwenen in een la, en aan de nutteloosheid en tijdrovendheid van de bijeenkomsten veranderde niets. Het jaar na ons heeft het botter aangepakt en dat leverde geloof ik wel iets op, maar toch hoor ik over de lerarenopleiding nog steeds grotendeels dezelfde verhalen. Uit een boekje weten hoe er les gegeven moet worden is duidelijk toch iets anders dan het zelf kunnen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')