Ja, hoe rustiger je zelf bent, hoe rustiger de klas. Ik had wel eens een 4VMBO-basis op het 7e uur op vrijdag. Dan kun je ook je lol op. Maar ik zette gewoon de radio op (www.nederland.fm en je hebt KEUZE genoeg, hahaha).. en dan werkten ze gewoon lekker. Zelf heb je het dan ook wel een beetje gehad, en die kinderen al helemaal. Een keer had ik klassieke muziek opgezet, waar deze leerlingen normaal terrorcore luisteren en zo. Dus het lokaal was gevuld met melodisch piano-gepingel, en opeens een van die leerlingen: "Meneer, het is ontiegelijke KUT muziek, maar je kunt er wel héérlijk bij werken".. Hahahaquote:Op donderdag 3 september 2009 19:05 schreef -sabine- het volgende:
Kheb ze alleen het laatste uur en ik merk dat ze dan oppig zijn.
Eén uurtje naar voren en dan doe ik die andere twee rustiger aan.
Inderdaad, dat helpt écht. Een leerling was vorig jaar heel erg tegendraads. Tótdat ik wat interesse ging tonen in zijn nieuwe scooter. Niet dat ik zo van scooters hou, maar af en toe kan een beetje toneelspel wonderen verrichten. Hij vertelde helemaal trots wat hij allemaal ging verbouwen en sindsdien gaat het SUPER tussen meester en leerlingquote:Morgen hebben we een uitje. Lekker ff tijd om ze beter te leren kennen zonder dat het werk en het vak om de hoek komt kijken.
Wat is het toch een leuk topic hequote:Danx voor de herkenning alleen al. Wat kan een mens dat goed doen.
Wat je gedaan hebt lijkt me prima. Ik zou alleen oppassen met zo'n uitspraak. Het klinkt een beetje als een uitdaging (en als een 'kijk mij eens de almachtige leraar zijn die alles ziet'). Het kan nu eenmaal gebeuren dat een leerling ongemerkt toch iets doet wat niet mag. Ik ben zelf nooit zo stellig in die dingen. Maar dat kan ook een kwestie van stijl zijn hè. Iedere docent pakt het anders aan.quote:Op zondag 6 september 2009 11:53 schreef Hippos het volgende:
Terug in het lokaal tegen de rest van de klas: "Les 2 bij mij: besodemieterd me nooit, ik merk het vroeg of laat toch wel."
Idd, ik zeg liever dat ik het niet een leuke manier vind om met elkaar om te gaan.quote:Op zondag 6 september 2009 15:13 schreef mane het volgende:
[..]
Wat je gedaan hebt lijkt me prima. Ik zou alleen oppassen met zo'n uitspraak. Het klinkt een beetje als een uitdaging (en als een 'kijk mij eens de almachtige leraar zijn die alles ziet'). Het kan nu eenmaal gebeuren dat een leerling ongemerkt toch iets doet wat niet mag. Ik ben zelf nooit zo stellig in die dingen. Maar dat kan ook een kwestie van stijl zijn hè. Iedere docent pakt het anders aan.
Ja, dat zeg ik ook!quote:Op zondag 6 september 2009 15:14 schreef -J-D- het volgende:
Idd, ik zeg liever dat ik het niet een leuke manier vind om met elkaar om te gaan.
'Ik heb liever dat je eerlijk bent, dan dat je me een onzinverhaal probeert te verkopen.'
ha! Die ga ik onthouden .quote:Op zondag 6 september 2009 15:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als het onderbouw (klasje 2VMBO, 2HAVO of zo) was geweest, dan had ik misschien de klas geïnstrueerd en gezegd: "Als X dadelijk binnen komt, krab ik even aan mijn rechteroor, dan staan jullie állemaal tegelijk op en zeggen: "De WC was de ándere kant op, hoor!".
Ah, dat gaat al goed dus Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb morgen pas de eerste vergaderdag.quote:Ik heb het eerste nakijkwerk al weer binnen, mijn sectie is nogal toetsgek en ik kan er soms wat afpraten of skippen, maar het blijven toch ongeveer 7 toetsen per onderbouwklas per periode (2 SO's, 2 REP's, luistertoets, leestoets, boekjestoets), zucht.
ik ben ook alweer bezig met nakijken hoor.. toetsen en verslagen.... Maar zo krijg ik wel gelijk een beeld van de klassen qua wat ze weten en kunnen..quote:Op zondag 6 september 2009 16:02 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
ha! Die ga ik onthouden .
Ik heb het eerste nakijkwerk al weer binnen, mijn sectie is nogal toetsgek en ik kan er soms wat afpraten of skippen, maar het blijven toch ongeveer 7 toetsen per onderbouwklas per periode (2 SO's, 2 REP's, luistertoets, leestoets, boekjestoets), zucht.
Idemquote:Op zondag 6 september 2009 16:12 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ah, dat gaat al goed dus Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb morgen pas de eerste vergaderdag.
Leerlingen mogen van mij in het begin zelf een plaats uit zoeken. Maar wel met de opmerking dat ik altijd mag wisselen. Meestal snappen ze zelf wel dat de nieuwe plaats beter is.quote:Op zondag 6 september 2009 17:33 schreef -sabine- het volgende:
Ik heb rond de 18e mijn eerste toetsen in 2 klassen/
Ik vind het toch een soort van beproeving voor mezelf.
Soort van schpannund ook.
Deze week ga ik strenger zijn.
Ook de regels van wcbezoeken aanscherpen en meer van die dingen.
Ik was er te makkelijk in en dan gaat er veel "tijd" verloren, tijd waarin je veel kunt uitleggen ed.
Ook moet ik goed tjekken of een andere tafelzetting niet beter is.
Zelf vond ik het altijd zo kinderachtig als een leraar je verplaatste (ook al was het nodig), maar ook daarin moet ik "groter" worden.
Mijn lijf det niet echt leuk mee, ik heb de verwachte pijn (keiveel pijn) door al het zitten, trein, opleiding, vergaderen en ga zo maar door.
Weer een punt waarin ik strenger moet zijn. Ik moet meer gaan staan.
Ik heb daar moeite mee omdat het aandacht vestigt op mijn ziekzijn. Is gewoon niet mijn stylo om er aandacht mee te willen krijgen. Ik functioneer normaal, behalve dat ik niet goed (helemaal niet) kan zitten zonder pijn te krijgen.
Dat alles valt me gewoon tegen. Misschien als de eerste vergaderweken om zijn krijg ik daarmee meer rust.
Zo niet, moet ik die zelf maken.
Sukses weer allemaal.
Oei, die is wel lastig hoor. Was het SO van tevoren aangekondigd? Ik zou het even overleggen met de afdelingsleider.quote:Op maandag 7 september 2009 17:17 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, met de eerste toetsen heb ik ook de eerste "Wij hadden familieweekend / hockeytoernooi / m'n kind was niet zo lekker dus-hij/zij-kon-de-SO-niet-leren"-briefjes binnen. Ik weet nooit zo goed wat ik daar nou mee moet. Ik kan met de ouders als backup (vind ik) dat kind niet alsnog aan de SO zetten, maar zit nu wel met vier ( ) kinderen die het later nog een keertje moeten doen. Kost mij weer tijd, stom gedoe.
Anderen die hier ook last van hebben? Of is het typisch voor ouders in 't Gooi om hun kind onder toetsen uit te krijgen..
Ik ben het eigenlijk wel eens met miesje en baba: als je een s.o./toets gewoon plant en bijv. een week van te voren opgeeft, kan een leerling daar rekening mee houden en zo plannen dat ze het al ruim van te voren gaan leren. Dat ze dat meestal niet doen, is dan niet meer jouw probleem en kunnen briefjes van die ouders niets meer aan veranderen.quote:Op maandag 7 september 2009 17:54 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, als kinderen het op het moment van de SO zelf zeggen moeten ze het natuurlijk maken, klaar. Maar met een briefje van de ouders erbij ben ik toch sneller geneigd om het kind het dan maar later te laten maken eigenlijk.
Mja, ik had 'm donderdag voor maandag opgegeven, niet een week van te voren dus (doe ik eigenlijk nooit bij SO's, maar dat is een goede tip voor de toekomst om dat wel te doen).quote:Op maandag 7 september 2009 18:24 schreef Locusta het volgende:
[..]
Ik ben het eigenlijk wel eens met miesje en baba: als je een s.o./toets gewoon plant en bijv. een week van te voren opgeeft, kan een leerling daar rekening mee houden en zo plannen dat ze het al ruim van te voren gaan leren. Dat ze dat meestal niet doen, is dan niet meer jouw probleem en kunnen briefjes van die ouders niets meer aan veranderen.
Op mijn nieuwe school heb ik zelfs al de toets t/m week 44 ingepland in het klassenboek en studieplanner, dus wil ik al helemaal geen smoesjes meer horen
Ik voel met je mee, ErikT. En het is volgens mij overal hetzelfde. Bij ons (niet IVLOS) hebben wij geprobeerd erover in gesprek te gaan. Dat werd netjes genotuleerd, de notulen verdwenen in een la, en aan de nutteloosheid en tijdrovendheid van de bijeenkomsten veranderde niets. Het jaar na ons heeft het botter aangepakt en dat leverde geloof ik wel iets op, maar toch hoor ik over de lerarenopleiding nog steeds grotendeels dezelfde verhalen. Uit een boekje weten hoe er les gegeven moet worden is duidelijk toch iets anders dan het zelf kunnen.quote:Op maandag 7 september 2009 18:07 schreef ErikT het volgende:
En dan kom ik thuis: van alles te doen voor school. Dan denk ik: ja, dat had ik nou mooi vanochtend kunnen doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |