abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 februari 2009 @ 12:06:02 #1
56411 welck
Music, Video & Art
pi_65651233
Ron Paul over persoonlijk vrijheid

Persoonlijk vind ik Ron Paul inspirerend Wat vinden jullie?

Daarnaast, is er ruimte voor een Nederlandse Libertarisch partij? (Die is er al, trouwens) en een introductie tot het libertarisme

Hoe groot moet een overheid zijn? Ik zelf vind dat de zwakkeren van de samenleving goed beschermd en geholpen moet worden maar het creëren van werkgelegenheid, belasting heffen het bepalen wat ik rook of drink, subsidiëring, om maar enkele voorbeelden te noemen vind ik er niet erbij horen.
pi_65651482
Het woord Libertarisme bekt voor geen meter en klinkt bij voorbaat al fout.
Ik heb me er niet in verdiept maar op het eerste gezicht klinkt het wel interessant. En als ik het even snel doorlees sta ik wel achter veel punten. Leuke tip van jou en hopelijk een fris windje door dit zeurlandje.....
pi_65651583
Ik ben niet 100% libertarisch, zaken als justitie, defensie, politie en wegenbouw horen wat mij betreft bij de overheid. Ook vind ik dat mensen die echt niet zelfstandig een normaal bestaan kunnen opbouwen (bijvoorbeeld geestelijk gehandicapten), best wel steun van de samenleving mogen krijgen.

Maar het aantal regels, subsidies en overheidsbemoeienis mag wat mij betreft wel fors naar beneden. Aangezien geen een van de huidige partijen dit ook in de praktijk willen ben ik bereid om op de Libertarische Partij te stemmen mochten ze in de toekomst mee gaan doen met de verkiezingen. Goede tegendruk tegen de huidige politiek
pi_65651630
Principieel zit ik dicht bij het libertarisme maar ik geloof niet (meer) in de haalbaarheid.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  † In Memoriam † maandag 2 februari 2009 @ 12:22:42 #5
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_65651825
quote:
Op maandag 2 februari 2009 12:16 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik ben niet 100% libertarisch, zaken als justitie, defensie, politie en wegenbouw horen wat mij betreft bij de overheid.
Dan kan je prima libertarisch zijn. Libertarisme als verzamelvorm betekend niet automatisch geen overheid.

Elke vermindering van overheid, mits niet met dwang gepaard, is positief, maar het is naief om te denken dat een overheid klein of bij die kerntaken zal blijven. De geschiedenis en elke overheid bewijst het tegendeel.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † maandag 2 februari 2009 @ 12:27:39 #6
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_65652001
quote:
Op maandag 2 februari 2009 12:06 schreef welck het volgende:
Ron Paul over persoonlijk vrijheid

Persoonlijk vind ik Ron Paul inspirerend Wat vinden jullie?
Ron Paul is een minarchist die dmv. zeggenschap over het eigendom en lijf van anderen zijn visie voor elkaar wil krijgen. Het doel heiligt niet de middelen en daarmee is Paul net zo erg als de rest van de overheid.
quote:
Daarnaast, is er ruimte voor een Nederlandse Libertarisch partij? (Die is er al, trouwens) en een introductie tot het libertarisme
Die hebben zich een tijd geleden teruggetrokken, maar ik geloof dat ze recentelijk weer wat actief zijn.
quote:
Hoe groot moet een overheid zijn? Ik zelf vind dat de zwakkeren van de samenleving goed beschermd en geholpen moet worden maar het creëren van werkgelegenheid, belasting heffen het bepalen wat ik rook of drink, subsidiëring, om maar enkele voorbeelden te noemen vind ik er niet erbij horen.
De overheid is in z'n geheel overbodig. Er is helemaal niets wat de overheid doet wat de niet vrijwillig via de vrije markt opgelost kan worden, behalve bloederige massa-oorlogen, dwangkampen, etc.

Ik ben het helemaal met je eens dat de zwakkeren goed beschermd moeten worden, maar dat is juist een reden om tegen de overheid te zijn waar die zwakkeren voor de rijkeren betalen.
Carpe Libertatem
  maandag 2 februari 2009 @ 13:01:04 #7
56411 welck
Music, Video & Art
pi_65653163
quote:
Op maandag 2 februari 2009 12:27 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ron Paul is een minarchist die dmv. zeggenschap over het eigendom en lijf van anderen zijn visie voor elkaar wil krijgen. Het doel heiligt niet de middelen en daarmee is Paul net zo erg als de rest van de overheid.
[..]
Ja serieus? Zo brengt hij het niet, zeker niet in dit filmpje. In tegendeel, of bedoel je iets anders?
quote:
Die hebben zich een tijd geleden teruggetrokken, maar ik geloof dat ze recentelijk weer wat actief zijn.
[..]
Want aan de positieve reacties boven te horen, kunnen mensen zich er wel mee vinden. Ik ga waarschijnlijk ook lid worden.
quote:
De overheid is in z'n geheel overbodig. Er is helemaal niets wat de overheid doet wat de niet vrijwillig via de vrije markt opgelost kan worden, behalve bloederige massa-oorlogen, dwangkampen, etc.

Ik ben het helemaal met je eens dat de zwakkeren goed beschermd moeten worden, maar dat is juist een reden om tegen de overheid te zijn waar die zwakkeren voor de rijkeren betalen.
True, maar ik vind dat je wel moet kunnen garanderen dat bijvoorbeeld invaliden goed opgevangen moet worden en dat gezondheidszorg moet kunnen voldoen aan kwaliteitseisen.

Als je erover nadenkt, mischien zou een overheid zich eigenlijk alleen zich met de primaire levensbehoeften moeten bezighouden (onderdak, gezondheid, milieu, voeding) Een soort basiskwaliteit daarvan???
pi_65654576
quote:
Op maandag 2 februari 2009 13:01 schreef welck het volgende:
Als je erover nadenkt, mischien zou een overheid zich eigenlijk alleen zich met de primaire levensbehoeften moeten bezighouden (onderdak, gezondheid, milieu, voeding) Een soort basiskwaliteit daarvan???
Gezien de prestaties en de kosten van de overheid zijn primaire levensbehoeften juist het laatste waar de overheid zich mee bezig zou moeten houden. Ik heb al 'ns eerder betoogd dat ik liever zou zien dat de overheid een monopolie op de televisie-markt afdwingt dan op gezondheidszorg. Voor een t.v. is het niet zo'n ramp als je er vier maanden op moet wachten en uiteindelijk het verkeerde model geleverd krijgt. In de gezondheidszorg zijn zulke zaken het verschil tussen leven en dood.

Welkom overigens, meedenkers over een kleinere (liefst geen) overheid kunnen we altijd gebruiken!
pi_65654964
Nederlandse Libertarische Partij wil de grenzen volledig open zetten, voor mij de reden om er niet op te zullen stemmen.

Ik kan mij altijd goed in de punten van mr Paul vinden: sterke grensverdediging, geen lid van soevereiniteitsbedreigende instituten zoals de VN of EU, geen bemoeienis met de levens van mensen, laissez faire, geen inkomensbelasting, geen overheidsmonopolie op valsmunterij, vrijheid van wapenbezit, geen militaire 'avonturen' in het buitenland, geen overheid in onderwijs en gezondheidszorg.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2009 13:55:04 ]
pi_65655051
Ik heb de enquete ingevuld op bijgevoegde link en daaruit blijkt dat ik 100% liberaal ben en een sociale egoist. Hahaha.. Er is nog nooit een partij geweest die in mijn straatje past. Ik ga dan ook gewoon weg uit dit land. Dat lost al een hoop op.
pi_65655153
Libertarisme is een autoritaire wolf in pacifistische schaapskleren.
  maandag 2 februari 2009 @ 14:28:05 #12
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_65656046
Het is een net zo onwerkbaar idee als het communisme. Leuk in theorie, onuitvoerbaar in de praktijk. Libertariers zijn blind voor het gedrag van mensen en zien alleen hun eigen droomwereldje als ze erover praten. Zeker die paar mafketels hier op Fok.

Gelukkig zijn ze wel weer zo principieel dat ze niet stemmen, dus het zal ook nooit een realiteit worden. Wat dat betreft bijten ze heerlijk in hun eigen staart en ik denk dat ze dat ook willen. Als het uitgevoerd wordt is er een grote kans dat het net zo hard faalt als het communisme en daarom moet het niet in de praktijk worden gebracht. Nu hebben ze iets om telkens mee te wapperen als de overheid het fout doet, als het zich eenmaal buiten de boeken om heeft bewezen kan dat niet meer. Dan hebben ze niks meer en zakt hun wereldje helemaal in. Het is eigenlijk een soort religie, dat wil ook niet bewezen worden omdat er dan niks overblijft.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  † In Memoriam † maandag 2 februari 2009 @ 14:58:17 #13
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_65657113
quote:
Op maandag 2 februari 2009 14:28 schreef ethiraseth het volgende:
Leuk in theorie, onuitvoerbaar in de praktijk.
Minarchisme is op talloze plekken over heel de wereld, waaronder Nederland, met succes uitgevoerd. Het probleem is echter dat minarchistische staten, zonder uitzondering, uitgroeien tot de moloch die wij nu als overheid kennen.

Ik ben het overigens met je eens dat het in de nabije toekomst niet snel zal lukken om een overheidsloze samenleving te laten bestaan, al was het maar simpelweg omdat een land als de VS. het nimmer toe zal staan dat er ergens op de wereld een land bestaat waar drugs volledig legaal zijn.
Carpe Libertatem
pi_65657240
quote:
Op maandag 2 februari 2009 14:58 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Minarchisme is op talloze plekken over heel de wereld, waaronder Nederland, met succes uitgevoerd. Het probleem is echter dat minarchistische staten, zonder uitzondering, uitgroeien tot de moloch die wij nu als overheid kennen.

Ik ben het overigens met je eens dat het in de nabije toekomst niet snel zal lukken om een overheidsloze samenleving te laten bestaan, al was het maar simpelweg omdat een land als de VS. het nimmer toe zal staan dat er ergens op de wereld een land bestaat waar drugs volledig legaal zijn.
Jij noemt het een moloch, veel mensen zijn er wel tevreden mee. En je wordt niet onder dwang hier vast gehouden dus je kunt gerust op zoek naar een ander "bedrijf" om je "producten" te "kopen".
  maandag 2 februari 2009 @ 15:01:41 #15
8369 speknek
Another day another slay
pi_65657270
quote:
Op maandag 2 februari 2009 14:58 schreef Boze_Appel het volgende:
Wellicht niet zonder reden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  † In Memoriam † maandag 2 februari 2009 @ 15:19:06 #16
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_65657993
quote:
Op maandag 2 februari 2009 15:01 schreef speknek het volgende:
Wellicht niet zonder reden.
Uiteraard niet. Mensen met macht willen steeds meer macht. Als je dan een geweldsmonopolie al op een zilveren presenteerblaadje krijgt aangeleverd is het niet moeilijk om steeds meer macht te vergaren.
Carpe Libertatem
  maandag 2 februari 2009 @ 15:23:10 #17
8369 speknek
Another day another slay
pi_65658187
Ik had er nog bij willen schrijven: een reden buiten de intrinsieke slechtheid van de overheid.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_65658231
Boze_Appel, wie gaat in een libertarische samenleving bij houden wie als eerste begonnen is met geweld?
  † In Memoriam † maandag 2 februari 2009 @ 15:34:36 #19
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_65658715
quote:
Op maandag 2 februari 2009 15:23 schreef Dichtpiet. het volgende:
Boze_Appel, wie gaat in een libertarische samenleving bij houden wie als eerste begonnen is met geweld?
Een rechter of een van tevoren afgesproken partij kan dat prima bepalen.
Carpe Libertatem
pi_65658799
quote:
Op maandag 2 februari 2009 15:34 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Een rechter of een van tevoren afgesproken partij kan dat prima bepalen.
"van tevoren"? van te voren van wat? hoe is dat afgesproken, democratisch?
  † In Memoriam † maandag 2 februari 2009 @ 15:39:51 #21
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_65658907
quote:
Op maandag 2 februari 2009 15:36 schreef Dichtpiet. het volgende:

[..]

"van tevoren"? van te voren van wat? hoe is dat afgesproken, democratisch?
Je kan in contract opnemen welke onafhankelijke partij geschillen oplost tussen die partijen. Bij zaken waar er geen sprake is van contract of eerder geregelde geschillenoplossing kan een rechter dat werk doen.
Carpe Libertatem
pi_65659067
quote:
Op maandag 2 februari 2009 15:39 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Je kan in contract opnemen welke onafhankelijke partij geschillen oplost tussen die partijen. Bij zaken waar er geen sprake is van contract of eerder geregelde geschillenoplossing kan een rechter dat werk doen.
wat nou als er een conflict komt over het contract? of nog erger: de rechter? wie lost dat op?
  maandag 2 februari 2009 @ 16:26:23 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_65660707
quote:
Op maandag 2 februari 2009 15:39 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Stel ik rijd per ongeluk tegen iemands auto aan en hij klaagt me aan omdat hij vind dat ik moet betalen. Wie bepaalt de rechter nu?
  maandag 2 februari 2009 @ 16:37:29 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_65661075
quote:
Op maandag 2 februari 2009 14:28 schreef ethiraseth het volgende:

Gelukkig zijn ze wel weer zo principieel dat ze niet stemmen, dus het zal ook nooit een realiteit worden. Wat dat betreft bijten ze heerlijk in hun eigen staart en ik denk dat ze dat ook willen.
De tactiek om hun dromen te verwezelijken lijkt vooral te bestaan uit blaten op internetforumpjes en daarbij in zoveel mogelijk topics steeds dezelfde langspeelplaat op te zetten.

En op die manier hopen dat op een gegeven moment de wereldbevolking besluit om geweldloos de overheid te ontbinden.

Ik denk dat het effectiever is om een kluisdeur open te slijten door hem met watjes te bekogelen.
  maandag 2 februari 2009 @ 16:41:32 #25
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_65661209
quote:
Op maandag 2 februari 2009 16:37 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De tactiek om hun dromen te verwezelijken lijkt vooral te bestaan uit blaten op internetforumpjes en daarbij in zoveel mogelijk topics steeds dezelfde langspeelplaat op te zetten.

En op die manier hopen dat op een gegeven moment de wereldbevolking besluit om geweldloos de overheid te ontbinden.

Ik denk dat het effectiever is om een kluisdeur open te slijten door hem met watjes te bekogelen.
Aan de andere kant doen ze ook niets verkeerd. Het zijn brave jongens uit met name de ICT-wereld die achter hun computer wegdromen over een betere wereld zonder dwang en geweld. Toch een stuk beter dan zo'n SeventhWave die hele bevolkingsgroepen wil deporteren en daarna met eugenetica een superras wil kweken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')