abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 28 november 2009 @ 16:45:43 #201
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_75087240
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 16:41 schreef Idler het volgende:

[..]

Klinkt lekker! Maar eigenlijk had ik dit op het oog: http://allrecipes.com/Rec(...)nt-Curry/Detail.aspx
Oeh! Ja! Die sla ik ook even op!
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
pi_75156578
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 09:04 schreef Innocence het volgende:
Vorige week een heerlijke stroganoff-stoof gemaakt met rode paprika, runderlappen, runderbouillon, tomatenpuree, flink glas wodka en zout/suiker/peperkorrels. Vlees is nog nooit zo mals geweest!
Lekker opgegeten met stokbrood erbij.
Heb je toevallig ergens nog het recept ofzo? Klinkt erg lekker.
Wil morgen een lekker stoofpotje maken, maar heb geen inspiratie...
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
  maandag 30 november 2009 @ 22:26:41 #203
252563 misterddude
wait whut ?? :S
pi_75163797
ttttt- tttt- t-ttt-t-ttttt-vv-pppppppppppppppehh

dennis stottert op zijn toetsenbord

steun dit kind stuur nu al je geld naar mij
“I want to die in my sleep like my grandfather... Not screaming and yelling like the passengers in his car.”
pi_75181126
eindelijk
een leuk forum om lekker te koken en de receptjes zijn het zeker waard op uit te proberen

sorry voor schrijffoutjes maar ik woon nu al 20 jaar in frankrijk waar ik als chefkok werk

ik zal snel een receptje op sturen voor jullie

MVG manon
pi_75181499
Ik maak bijna wekelijks wel een stoofpotje met dit weer. Het ultieme herfst- en wintervoer in mijn ogen, en perfect om mr pen-guin voor te zetten als hij terugkomt van een koude dag vissen.

De kunst zit hem wat mij betreft in de eenvoud, ik varieer wel 'ns maar in principe is dit mijn standaard stoofpotje:

-goed vlees, ik had laatst voor het eerst haas, maar normaal gewoon runderlappen.
-een thee-ei met kruidnagelen, geplette jeneverbessen, laurier en tijm.
-ui/knoflook/wortel.
-bier, meestal Leffe Brun omdat we dat toch in huis hebben, wat is jullie favoriete stoofbier?
Work hard, play harder.
pi_75223410
Zijn de eigentijdse stoofschotels van Honig hier al besproken?

Ik snap het niet helemaal.. de grap van stoven is toch dat het heel lang duurt?
Waarom moet dan ook ineens een stoofschotel snel kunnen?
  woensdag 2 december 2009 @ 21:55:05 #207
63722 z80
I fink you freaky
pi_75228550
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:49 schreef LieLie het volgende:
Zijn de eigentijdse stoofschotels van Honig hier al besproken?

Ik snap het niet helemaal.. de grap van stoven is toch dat het heel lang duurt?
Waarom moet dan ook ineens een stoofschotel snel kunnen?
een snelle stoofschotel kan ook niet.
het vlees heeft een aantal uren nodig om gaar en mals te worden.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  woensdag 2 december 2009 @ 22:18:18 #208
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75229574
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:55 schreef z80 het volgende:

[..]

een snelle stoofschotel kan ook niet.
het vlees heeft een aantal uren nodig om gaar en mals te worden.
dat en de eiwitten moet uiteenvallen in glutamaten, zodat het umami smaakt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_75233173
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:49 schreef LieLie het volgende:
Zijn de eigentijdse stoofschotels van Honig hier al besproken?

Ik snap het niet helemaal.. de grap van stoven is toch dat het heel lang duurt?
Waarom moet dan ook ineens een stoofschotel snel kunnen?
Zelfde met de AH die op de verpakking van stoofvlees zet dat de bereidingstijd 90 minuten is. Zodat mensen denken dat het gemakkelijker is en het sneller kopen.
Life is too short not to have fun
  donderdag 3 december 2009 @ 00:07:56 #210
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_75233736
wat is umami? of stel ik nu een stomme vraag?
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_75241748
quote:
Op donderdag 3 december 2009 00:07 schreef SeaOfLove het volgende:
wat is umami? of stel ik nu een stomme vraag?
"Umami is een Japans woord dat 'heerlijkheid' of 'hartig' betekent; het is een van de 5 smaken, naast zout, zoet, zuur en bitter."

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Umami
  donderdag 3 december 2009 @ 12:35:47 #212
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_75243164
ah tnx, weer wat geleerd
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_75296878
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 14:12 schreef pen-guin het volgende:
....

-bier, meestal Leffe Brun omdat we dat toch in huis hebben, wat is jullie favoriete stoofbier?
Guiness vind ik een goed alternatief. Geeft echt een extra smaak aan het gerecht.

Verder zijn die honig stoofschotel poedertjes veel te zout. Het is meer vlees met saus dan een stoofschotel.
  vrijdag 4 december 2009 @ 21:09:49 #214
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75297519
quote:
Op donderdag 3 december 2009 00:07 schreef SeaOfLove het volgende:
wat is umami? of stel ik nu een stomme vraag?
Dat is een smaak, net als zuur, zoet, bitter en zout.
Het is de volheid, rijkheid, die je kent van gedroogde tomaten, oude kaas, goed gerijpte salami, stoofvlees. Glutamaat smaakt er erg sterk naar
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_75309036
Ik heb gisteren hazenpeper gemaakt van een eigen geslachte haas en stoofpeertjes, erbij een knolselderij-aardappelgratin

Heerlijk avondje is gekomen, het avondje van hazenpeper...
pi_75309191
quote:
Op zaterdag 5 december 2009 11:11 schreef Zo-is-dat het volgende:
Ik heb gisteren hazenpeper gemaakt van een eigen geslachte haas en stoofpeertjes, erbij een knolselderij-aardappelgratin

Heerlijk avondje is gekomen, het avondje van hazenpeper...
Mjam.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_75313957
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 20:52 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Verder zijn die honig stoofschotel poedertjes veel te zout. Het is meer vlees met saus dan een stoofschotel.
Nou, ik heb gister Honig getest. Het voldoen misschien niet aan de stoofschotel-criteria, maar lekker vond ik het wel! Hadden hollandse sucadelapjes.
  zondag 6 december 2009 @ 00:45:40 #218
273968 Rancune
Nee, ik heb geen risotto.
pi_75328571
Dit lijkt mij heel erg lekker en leuk om te maken volgende week, maar ik ben niet zo heel bekwaam in koken, dus ik vroeg me af of iemand me kan helpen met een iets uitgebreidere uitleg hoe je het klaar'stooft'.
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 13:01 schreef mascara-klodder het volgende:
Het mijne:

Veel Vlees (runderlappen od.), in grote stukken
Twee uien, in grote stukken
Twee tenen knoflook, doormidden
1 forse winterwortel
1 courgette
Tijm, selderij, peterselie
Mosterd, een paar eetlepels
Eén flesje bier (oud bruin, Duvel, wat je wilt), met een tweede als reserve
Suiker, een paar eetlepels
Een scheut azijn
Laurier, acht blaadjes
Kruidnagelen, drie stuks
Paar jeneverbessen
Kleine aardappeltjes
Peper uit de molen
Zout

Vlees kort aanbraden, en voldoende bier toevoegen. Uien, knoflook, alle kruiden, mosterd, suiker en azijn erbij en de boel een uur laten sudderen (op een echte sudderpit/in de oven). Dan de schijven wortel toevoegen en evt. nog wat bier erbij doen. Na weer een uur schijven courgette erbij doen. Ten slotte de aardappeltjes op de stoofpot leggen en het geheel nog twintig minuten tot een half uur door laten garen. Eet smakelijk
Elke post van mij is een cadeautje.
  zondag 6 december 2009 @ 11:31:54 #219
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_75332899
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:45 schreef Rancune het volgende:
Dit lijkt mij heel erg lekker en leuk om te maken volgende week, maar ik ben niet zo heel bekwaam in koken, dus ik vroeg me af of iemand me kan helpen met een iets uitgebreidere uitleg hoe je het klaar'stooft'.
[..]


Ik ben Sea Of Love niet, maar kan je misschien wel een beetje op weg helpen, mocht je misschien vandaag al een stoofpot willen maken. Edit: ik zie volgende week staan. Nou ja, dan weet je het al vast

Zorg voor een ruime pan met een niet te dunne bodem. Het is handig om alle ingrediënten alvast klaar te zetten en te snijden. Dus:

-600 gram (bij voorbeeld) runderlappen of ander stoofvlees (gewoon even vragen bij de slager, als je twijfelt) in stukken van ongeveer drie centimeter (Let op: vetrandjes mogen eraan blijven, die smelten vanzelf weg.)
-Knoflookteentjes uit hun vliesje peuteren en doormidden snijden.
-De courgette en winterpeen in plakken van een centimeter en een halve centimeter dik snijden.
-Tijm, selderij en peterselie: Van plantjes die je bij de super koopt, of uit plastic bakjes uit het gekoelde groentenschap. Droog kan ook, gewoon uit een potje. Hoeveel? Bij vers kun je denken aan twee takjes tijm (gewoon heel erin), twee eetlepels gehakte peterselie en idem selderij. Uit een potje zou ik overal een eetlepel aanhouden, en dan iets extra peterselie. Maar dit is een kwestie van smaak. Gewoon proberen en proeven en je kan altijd toevoegen!

Na het snij-en hakwerk zet je alle andere ingrediënten klaar.

Je doet nu een beetje boter in de pan en braadt het vlees tot het een beetje bruin wordt. Vaak is het handiger dit in porties te doen, omdat je pan anders heel vol en vochtig wordt. Dus: beetje vlees in de pan, aanbraden, op een bord wegleggen en een volgende portie aanbraden. Als alles aan de beurt is geweest, doe je het terug in de pan. Vuur laag. Nu kun je de de knoflook toevoegen en je schept alles even om.

Dan giet je langs de rand van de pan het flesje bier leeg. Zorg dat het flesje al even op kamertemperatuur is gekomen. Van plotselinge kou kan het vlees taai worden (vandaar langs de rand van de pan gieten).
Het vlees moet net onder staan. Desnoods voeg je wat extra bier of een beetje heet water toe.

Nu ben je in feite aan het sudderen geslagen! Nu moeten de andere ingrediënten nog mee gaan doen:

Voeg de kruiden toe en de mosterd, de suiker en de azijn.
Stop de laurierblaadjes (kun je gedroogd kopen bij de super, uit het kruidenrek) in een thee-ei en voeg ze toe. Je kan ze ook los toevoegen, en na bereiding de blaadjes eruit zoeken. Hetzelfde geldt voor de kruidnagelen en jeneverbessen (kruidenrek super): bij het thee-ei in (te koop bij Hema of Xenos) of los en dan later op zoek.
Peper en zout toevoegen (niet teveel zout, blijf steeds proeven). Alles even goed warm laten worden op een hoog vuur en dan begint het grote wachten:

Vuur van de kleinste pit heel laag zetten, of liever nog een vlamverdeler gebruiken (Een plaatje dat je bij bijvoorbeeld de Blokker kunt kopen). Je legt het tussen pit en pan. Deksel op de pan en alles lekker laten pruttelen. Zo af en toe even loeren & roeren en het vocht proeven. Moet er nog een kruidje bij?

Na een uur voeg je de wortelschijfjes toe. Controleer of alles nog zo'n beetje onder de bierspiegel staat. Anders bier/water toevoegen.
Na weer een uur doe je hetzelfde met de courgetteschijfjes. Je kan nog een klein deel achterhouden. Ze worden snel zacht en onherkenbaar. Een half uurtje van te voren zou je nog wat laatste schijfjes, even nogmaals doormidden gesneden, kunnen toevoegen.

Nu laat je de boel gewoon weer doorpruttelen. Proef zo nu en dan het vlees: is het al zacht? Pas dan kun je verder en voorzichtig aan opdienen gaan denken. Vul zo nodig het vocht bij, al mag dat het laatste half uur op een middelmatig vuur indikken (deksel van de pan). Blijf er dan wel een beetje bij, zodat de bodem niet aanbrandt.

Een half uur voor opdiening verdeel je de aardappeltjes over de pan, als een soort dekentje. Ze stomen vanzelf gaar en nemen de geur en smaak van het suddervocht op. Strooi een beetje zout over de aardappeltjes. Neem kleintjes, bijvoorbeeld voorgeschilde en -gekookte krieltjes uit het groentekoelvak.

Zodra de aardappeltjes ook gaar zijn, kun je aan tafel!

De gouden tip is: heb geen haast. Soms duurt het veel langer dan je denkt. Aan stoofpot kan eigenlijk niets misgaan, behalve tijdgebrek.
Vries restjes in, of bewaar ze in de koelkast en eet ze de volgende dag op. Vaak nóg smakelijker!

Experimenteer met hoeveelheden en smaken. Een gesnipperd uitje erbij, wat bieslook, meer of minder knoflook of op het laatst een klein plakje ontbijtkoek verrkuimelen: alles kan.

Ik hoop dat je zo op weg kan.

Vergeet niet een bloemetjesschort aan te trekken en af en toe met je oerborsten boven de pan te schudden, indien je een vrouw bent (of een man met borsten). Mannen kunnen grommend met hun hakbijl zwaaien. Dat hoort er allemaal bij.

[ Bericht 0% gewijzigd door Duderella op 07-12-2009 00:28:45 ]
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
  zondag 6 december 2009 @ 11:36:41 #220
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75332989
1 tip over het maken van stoofvlees, als je bij slager of supermarkt bent en ze hebben eens mooi doorregen rib of sucade, koop die dan direct en als je het niet direct wilt eten vries het dan in. Doorregen vlees is zeldzaam. Je zal altijd zien dat als je eens zin hebt in sudderlappen al het vlees wat je vind graatmager is.
En recept heen en recept weer, het aller, aller, allerbelangrijkste van sudderlappen is doorregen gemarmerd vet vlees.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 6 december 2009 @ 20:08:55 #221
273968 Rancune
Nee, ik heb geen risotto.
pi_75346640
quote:
Op zondag 6 december 2009 11:31 schreef Duderella het volgende:

[..]

Ik ben Sea Of Love niet, maar kan je misschien wel een beetje op weg helpen, mocht je misschien vandaag al een stoofpot willen maken. Edit: ik zie volgende week staan. Nou ja, dan weet je het al vast

Zorg voor een ruime pan met een niet te dunne bodem. Het is handig om alle ingrediënten alvast klaar te zetten en te snijden. Dus:

-600 gram (bij voorbeeld) runderlappen of ander stoofvlees (gewoon even vragen bij de slager, als je twijfelt) in stukken van ongeveer drie centimeter (Let op: vetrandjes mogen eraan blijven, die smelten vanzelf weg.)
-Knoflookteentjes uit hun vliesje peuteren en doormidden snijden.
-De courgette en winterpeen in plakken van een centimeter en een halve centimeter dik snijden.
-Tijm, selderij en peterselie: Van plantjes die je bij de super koopt, of uit plastic bakjes uit het gekoelde groentenschap. Droog kan ook, gewoon uit een potje. Hoeveel? Bij vers kun je denken aan twee takjes tijm (gewoon heel erin), twee eetlepels gehakte peterselie en idem selderij. Uit een potje zou ik overal een eetlepel aanhouden, en dan iets extra peterselie. Maar dit is een kwestie van smaak. Gewoon proberen en proeven en je kan altijd toevoegen!

Na het snij-en hakwerk zet je alle andere ingrediënten klaar.

Je doet nu een beetje boter in de pan en braad het vlees tot het een beetje bruin wordt. Vaak is het handiger dit in porties te doen, omdat je pan anders heel vol en vochtig wordt. Dus: beetje vlees in de pan, aanbraden, op een bord wegleggen en een volgende portie aanbraden. Als alles aan de beurt is geweest, doe je het terug in de pan. Vuur laag. Nu kun je de de knoflook toevoegen en je schept alles even om.

Dan giet je langs de rand van de pan het flesje bier leeg. Zorg dat het flesje al even op kamertemperatuur is gekomen. Van plotselinge kou kan het vlees taai worden (vandaar langs de rand van de pan gieten).
Het vlees moet net onder staan. Desnoods voeg je wat extra bier of een beetje heet water toe.

Nu ben je in feite aan het sudderen geslagen! Nu moeten de andere ingrediënten nog mee gaan doen:

Voeg de kruiden toe en de mosterd, de suiker en de azijn.
Stop de laurierblaadjes (kun je gedroogd kopen bij de super, uit het kruidenrek) in een thee-ei en voeg ze toe. Je kan ze ook los toevoegen, en na bereiding de blaadjes eruit zoeken. Hetzelfde geldt voor de kruidnagelen en jeneverbessen (kruidenrek super): bij het thee-ei in (te koop bij Hema of Xenos) of los en dan later op zoek.
Peper en zout toevoegen (niet teveel zout, blijf steeds proeven). Alles even goed warm laten worden op een hoog vuur en dan begint het grote wachten:

Vuur van de kleinste pit heel laag zetten, of liever nog een vlamverdeler gebruiken (Een plaatje dat je bij bijvoorbeeld de Blokker kunt kopen). Je legt het tussen pit en pan. Deksel op de pan en alles lekker laten pruttelen. Zo af en toe even loeren & roeren en het vocht proeven. Moet er nog een kruidje bij?

Na een uur voeg je de wortelschijfjes toe. Controleer of alles nog zo'n beetje onder de bierspiegel staat. Anders bier/water toevoegen.
Na weer een uur doe je hetzelfde met de courgetteschijfjes. Je kan nog een klein deel achterhouden. Ze worden snel zacht en onherkenbaar. Een half uurtje van te voren zou je nog wat laatste schijfjes, even nogmaals doormidden gesneden, kunnen toevoegen.

Nu laat je de boel gewoon weer doorpruttelen. Proef zo nu en dan het vlees: is het al zacht? Pas dan kun je verder en voorzichtig aan opdienen gaan denken. Vul zo nodig het vocht bij, al mag dat het laatste half uur op een middelmatig vuur indikken (deksel van de pan). Blijf er dan wel een beetje bij, zodat de bodem niet aanbrandt.

Een half uur voor opdiening verdeel je de aardappeltjes over de pan, als een soort dekentje. Ze stomen vanzelf gaar en nemen de geur en smaak van het suddervocht op. Strooi een beetje zout over de aardappeltjes. Neem kleintjes, bijvoorbeeld voorgeschilde en -gekookte krieltjes uit het groentekoelvak.

Zodra de aardappeltjes ook gaar zijn, kun je aan tafel!

De gouden tip is: heb geen haast. Soms duurt het veel langer dan je denkt. Aan stoofpot kan eigenlijk niets misgaan, behalve tijdgebrek.
Vries restjes in, of bewaar ze in de koelkast en eet ze de volgende dag op. Vaak nóg smakelijker!

Experimenteer met hoeveelheden en smaken. Een gesnipperd uitje erbij, wat bieslook, meer of minder knoflook of op het laatst een klein plakje ontbijtkoek verrkuimelen: alles kan.

Ik hoop dat je zo op weg kan.

Vergeet niet een bloemetjesschort aan te trekken en af en toe met je oerborsten boven de pan te schudden, indien je een vrouw bent (of een man met borsten). Mannen kunnen grommend met hun hakbijl zwaaien. Dat hoort er allemaal bij.
Oh mijn god ! Precies wat ik nodig had. Ik hou van je. !
Elke post van mij is een cadeautje.
  vrijdag 11 december 2009 @ 23:14:06 #222
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_75536400
Ik heb lamsbout..
Daar wil ik een stoofpot van maken
Iemand???
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  vrijdag 11 december 2009 @ 23:33:43 #223
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_75537094
Ik zal morgen eens kijken. Had nog een mooi gerecht dat echt heeeel erg lekker was
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zaterdag 12 december 2009 @ 15:33:04 #224
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_75550065
Ik maak deze morgen:
Irish Stew Lekker recept
Je moet wel bijtijds beginnen met de irish stew
Ingrediénten:
Lamsvlees of sucadelappen in stukken
6 grote uien
3 Laulierblaadjes ( steek 3 kruidnagels in de blaadjes)
Tijm (theelepel)
Aardappels en 3 tomaten ( ontvellen)
Pastinaken of/ en winterwortel
Selderij
Flesje Guinness ( wel de goede)
Lente ui
Peterselie
Snijd het vlees in blokken en doe ze in een plastic zakje met zout,verse gemalen peper en vleeskruiden ,paprika en wat bloem.
Verhit boter in een braadpan en bak het vlees goed bruin.
Schep de uien bij het vlees en goed aanbakken
Voeg de gesneden wortel, aardappel,selderij, pastinaak en tomaten toevoegen en beetje aanbakken en Laurierblaadjes, kruidnagel en wat tijm erbij
Voeg dan een halfve liter.water en het flesje( blikje ) guinness, bouillonblokjes en laat het vlees 2 uur sudderen.
Op het laatst lente ui en verse peterselie erdoor

Serveertips
Een lekker guinness erbij
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  zaterdag 12 december 2009 @ 15:55:45 #225
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_75550643
quote:
Op zondag 6 december 2009 11:36 schreef Pietverdriet het volgende:
1 tip over het maken van stoofvlees, als je bij slager of supermarkt bent en ze hebben eens mooi doorregen rib of sucade, koop die dan direct en als je het niet direct wilt eten vries het dan in. Doorregen vlees is zeldzaam. Je zal altijd zien dat als je eens zin hebt in sudderlappen al het vlees wat je vind graatmager is.
En recept heen en recept weer, het aller, aller, allerbelangrijkste van sudderlappen is doorregen gemarmerd vet vlees.
Beste Piet,

Een stomme vraag pbb maar wat is 'doorregen' vlees?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')