abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65115284
Nog een vraagje. . M'n spulletjes zijn binnengekomen, en ik wil zondag aan het decoreren slaan. Nou heb ik morgen geen tijd om het kapsel te maken, kan ik dat nu al doen en 'm zolang in de koelkast zetten?
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_65117708
ja hoor, of in de vriezer
pi_65117926
Ok mooi. . Ik heb maar een heel klein vriezertje tot m'n beschikking, die ik ook nog eens met 3 huisgenoten moet delen, maar in de koelkast heb ik zat ruimte. Het staat al in de oven en begint er al prachtig uit te zien. Ben toch voor een biscuittaart gegaan, dat recept zag er toch wat gemakkelijker uit. .
pi_65124992
Als je een goede bak hebt om de cake in te bewaren, kun je het kapsel natuurlijk ook gewoon in de tuin/op het balkon zetten. Scheelt weer koelkastruimte...
A balanced diet is a cookie in each hand
  vrijdag 16 januari 2009 @ 23:01:03 #255
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_65128299
Ik zag laatst zelfs mensen die gewoon een plastic tas aan de buiten kant van het raam hadden gehangen, dan heb je niet eens een tuin of balkon nodig, gewoon aan dat uitzet ijzertje knopen en dan het raam weer dicht.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_65143306
Zo, mijn eerste taart is klaar! Ben er best tevreden over, hoewel er toch wel wat dingen zijn mis gegaan.

Ten eerste was het kapsel was veel te dun om de taart twee keer door te snijden. Heb dus nog maar een extra dunne bodem gebakken en die er tussen gedaan. Daarna had ik te weinig banketbakkersroom gemaakt voor er tussen, was maar een dun laagje. Heb hier wat extra slagroom bij gedaan.
De botercreme aanbrengen verliep eigenlijk wel erg goed. Ging lekker makkelijk en een warm mes doet wonderen om alles recht te krijgen. Het aanbrengen van de marsepein ging ook goed, wel twee scheurtjes erin, maar die heb ik bedekt met decoratie. Wat ik wel lastig vond was de zijkant mooi strak krijgen en het teveel aan marsepein goed er af te snijden. Merkte wel dat wanneer je het overtollige marsepein er meteen af haalt het wat makkelijker gaat. Maar ik heb het niet helemaal mooi recht gekregen. Maar oefening baart kunst zegt men, dus ik ben al zoekende naar een gelegenheid om een nieuwe taart te maken.

Ondanks dat het niet geheel vlekkeloos verliep ben ik erg trots op mijn 1e taart. Zal een dezer dagen proberen een fotootje te plaatsen.

Ik heb wel nog een vraagje, plakken jullie die zilveren balletjes vast? Ik heb dat geprobeerd, maar wordt een knoeiboel, dus ik heb ze er in geduwd, blijft tot nu toe goed zitten.
pi_65146677
Ik wil snel een foto zien! Je kunt een beetje water proberen te kwasten (het balletje) en dan drukken. Of wat fondant en een beetje water smelten, krijg je ook een soort lijm. Je taart klinkt leuk, ik ben benieuwd!

Banketbakkersroom met slagroom geeft Zwitserse room, ik vind dat persoonlijk errug lekker Decoratie kan idd een boel verbloemen, dat doe ik ook nog wel eens
pi_65147232
Die taartdozen bij de action, wat moet ik me daarbij voorstellen? Iets herbruikbaars dus?
En die leuke bolle taartjes, is dat gewoon met een standaard kom van de IKEA (dus niet met een specifieke bakvorm)?
pi_65147396
Marsepeinen meesterwerkjes, maar ik zou het niet wegkrijgen

pi_65147605
Mooi he, hoe sommige mensen boetseren kunnen, oef. Ik vind fondant wel te doen hoor, maar dan snijden we de baby gewoon in stukjes

SiTu, dat zijn gewoon plastic dozen, een blauwe onderplaat en een doorzichtige plastic, hoge, deksel. Je hebt ook een plattere langwerpige. Very cheap, maar goed om te vervoeren (een stapel wil niet hoor, maar iets met decoraties erop vaak wel) en te bewaren!
pi_65147878
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 18:08 schreef _Ophelia_ het volgende:

[ link | afbeelding ]
pi_65149324
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 18:08 schreef _Ophelia_ het volgende:

[ link | afbeelding ]
Ik denk dat mensen je ook wat vreemd aankijken als je daarop zit te knabbelen.
pi_65151323
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 18:16 schreef Nouwk het volgende:
Mooi he, hoe sommige mensen boetseren kunnen, oef.
Vergis je niet hoor

http://www.firstimpressionsmolds.com/b220baby1212x112x34.aspx
pi_65164915
Ik dacht inderdaad ook bij iedere taart, wauw, hoe krijgt iemand het voor elkaar. Toen ik me er in ging verdiepen wam ik er achter dat er echt talloze hulpmiddelen zijn om je taart te pimpen en te boetseren.
Ben ik wel erg blij mee, want die artistieke kant is bij mij minimaal aanwezig. Ik heb vaak mooie creaties in mijn hoofd, maar mijn handen kunnen dat niet maken. Hierdoor loopt het bijna altijd uit op een teleurstelling. Maar met die hulpmiddelen kan ook ik bijvoorbeeld een baby maken voor op een taart!
pi_65164951
mmm, drukte te snel op verzenden.

@ Ophelia: Wauw, mooi hoor die baby! Echt een kunstwerkje! Neem aan dat je hem zelf hebt geboetseerd en niet met een mal hebt gemaakt. Zie net dat je het plaatje op het internet hebt gevonden...

[ Bericht 15% gewijzigd door Poezebeest op 18-01-2009 16:03:29 ]
pi_65165252
Wat? Bestaan er gewoon mallen om al die figuren en dergelijke te maken? Dat wist ik niet. .
pi_65168795
Eind deze maand weer even bestellen, heb er nu alweer zin in!
Mijn 'winterthema' taart op mijn werk is goed bevallen (en gevallen ).. gelukkig maar.
In feb. verjaardagstaart voor mijn moeder.
Wat is die biscuitmix lekker!

- Op die site staan wel hele mooie molds! Toch jammer dat de uitdaging dan een beetje weg is als je molds gebruikt.
pi_65168901
quote:
Op zondag 18 januari 2009 13:43 schreef Franneh het volgende:
Toch jammer dat de uitdaging dan een beetje weg is als je molds gebruikt.
Ben ik het niet zo mee eens....als je witte baby uit de mold komt ben je er nog lang niet en daarbij, ik hou van mooie dingen maken maar ben geen ster in boetseren...hulpmiddelen zijn er niet voor niets
pi_65170836
M'n taart is af. . Volgens mij ben ik enorm aan het knoeien geweest (óveral zat peodersuiker- hoe krijg je dat trouwens van je marsepein af? ), maar ik vond het wel heel leuk. De taart is belachelijk simpel, het was maar een probeersel voor de eerste keer. Hoe laten jullie trouwens je decoraties vastzitten? Ik heb maar wat left over slagroom van de vulling op de achterkant gesmeerd, maar dat hoort vast anders. .

pi_65171010
Leuk!

Water kun je als lijm gebruiken .
pi_65172724
Lekker! Idd, ik gebruik ook altijd water.

Die first impression molds zijn erg mooi, ik zou er eerst eentje bestellen vanuit Amerika via deleukstetaarten, maar toch maar niet gedaan, ik ken nog geen mensen met bijna baby's haha. Toch zijn er een paar mensen zoals Wendy op het deleukstetaarten die ZO goed kunnen boetseren e.d., het lijkt gewoon allemaal bijna echt, tot in detail zeg maar.. Jaloers!
pi_65173380
quote:
Op zondag 18 januari 2009 14:37 schreef DevilsAndDust het volgende:
Hoe laten jullie trouwens je decoraties vastzitten?
Ik gebruik zelfgemaakte eetbare lijm van tylose (hetzelfde spul wat je kunt gebruiken om marsepein/fondant uit te laten harden)
pi_65174307
Ik heb poedersuiker met een beetje water gemengd en dat als lijm gebruikt. Bleef goed zitten.

Net een stuk taart op en het is echt heeeeerlijk! Ben zo trots op mezelf dat ik dat gemaakt heb.
pi_65178400
quote:
Op zondag 18 januari 2009 13:45 schreef Trusten het volgende:

[..]

Ben ik het niet zo mee eens....als je witte baby uit de mold komt ben je er nog lang niet en daarbij, ik hou van mooie dingen maken maar ben geen ster in boetseren...hulpmiddelen zijn er niet voor niets
Das ook waar.
pi_65181794
Goedzo Poezebeest, zien we weer snel wat van je?

Ik heb trouwens mijn Kennie binnen:D Even een bedanktaartje maken voor mijn schoonouders, en eind januari moet er een assepoesterbarbie komen.. Dat gaat nog veel werk zijn maar ik ben benieuwd!
pi_65191032
Ik wil eigenlijk ook zo'n geweldige taart maken voor mijn moeders verjaardag maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen! Dus kan iemand even een ingrediënten lijstje tikken? En een snel stappenplan in Sesamstraat taal?
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit
pi_65191184
even begin maar met teruglezen, alles staat al beschrevenondertussen
Saartje
pi_65191564
quote:
Op zondag 18 januari 2009 22:48 schreef Maneki.Neko het volgende:
even begin maar met teruglezen, alles staat al beschrevenondertussen
Bedankt voor je bijdrage.
pi_65191593
quote:
Op zondag 18 januari 2009 22:45 schreef Cyan het volgende:
Ik wil eigenlijk ook zo'n geweldige taart maken voor mijn moeders verjaardag maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen! Dus kan iemand even een ingrediënten lijstje tikken? En een snel stappenplan in Sesamstraat taal?
Zo simpel mogelijk...

Ingredienten:
Biscuitmix en eieren (of bloem, boter, eieren, suiker)
Marsepein of fondant
Vulling, bijvoorbeeld jam of botercreme (boter + poedersuiker luchtig geklopt)

Instructie:
Verwarm de oven voor. Weeg de biscuitmix af, gooi het in een kom. Gooi de eieren erbij en mix zolang als moet volgens de verpakking. Vet een springvorm in, bekleed deze met bakpapier en vet het bakpapier in. Doe het beslag in de springvorm. Zet de springvorm zolang nodig is in de oven. Maak de oven tussendoor niet open en doe een beetje voorzichtig zodat je cake niet instort. Als je wilt weten of ie gaar is, kun je het voelen of horen als je er zachtjes op drukt of je moet er een sateprikker/caketester/breinaald insteken en als die er schoon uitkomt is het goed.

Maak de ring van de vorm los, keer de taart op een cakerek en laat afkoelen. Zet je cake op een vlakke ondergrond (cakebord, glazen plaat, whatever). Neem een lang mes of een taartzaag en snijd de taart in twee of drie lagen. Smeer de vulling tussen de lagen (niet te veel aan de randen). Smeer de taart af met bijv. gezeefde abrikozenjam of botercreme, zo plakt je fondant/marsepein mooi vast.

Kleur eventueel je marsepein of fondant met poeder- of gelkleurstof. Rol het uit tot ca 4 a 5 mm dik (denk ik, gok ik) totdat je een lap hebt die over je taart past (denk aan oppervlak cirkel + hoogte vd randen). Til de lap op (of rol deze om je deegroller) en leg de lap over de cake. Wrijf vanuit het midden zachtjes tot de bekleding over je cake zit zonder luchtbellen. Snijd het teveel aan bekleding grof weg. Snijd vervolgesn met een scherp mes de randen recht af.

Decoreer je taart met bijv. kant-en-klare decoratiematerialen (kaarsjes, plastic figuren), marsepeinen of fondantvormen die je hebt uitgestoken (met koekjesvormen kan dat prima) of met geboetseerde vormen, al dan niet gekleurd.

Je kan ook vormen spuiten met royal icing of botercreme in een spuitzak, maar dat kun je beter eerst oefenen.

Voor benodigdheden: www.deleukstetaartenshop.nl heeft alles wat je nodig hebt en is redelijk voordelig.
Sanity is (not) statistical
pi_65191711
Maeghen, bedankt voor je uitleg!
Ik ga deze week de spullen bestellen en dan ga ik een poging wagen!
pi_65191924
quote:
Op zondag 18 januari 2009 22:59 schreef Cyan het volgende:

[..]

Bedankt voor je bijdrage.
Ja jij ook!
Er is geen snelle manier om zo`n taart te bakken en decoreren. In de tijd dat je hebt zitten wachten op een ander had je al 2 topics door kunnen scannen voor informatie en meer tips. Maar hey, zelf weten
Saartje
pi_65192063
quote:
Op zondag 18 januari 2009 23:09 schreef Maneki.Neko het volgende:

[..]

Ja jij ook!
Er is geen snelle manier om zo`n taart te bakken en decoreren. In de tijd dat je hebt zitten wachten op een ander had je al 2 topics door kunnen scannen voor informatie en meer tips. Maar hey, zelf weten
Ik begrijp dat het niet even vlug gedaan is. Maar nu weet ik tenminste de basis en daar kan ik wel wat mee.
En er is zoveel informatie te vinden dat ik door al die recepten, webshops en ingrediënten de draad een beetje kwijt raakte.
  maandag 19 januari 2009 @ 10:05:18 #283
219565 TruIvy
Shine, baby, shine!
pi_65199111
Gisteren echt royaal inkopen gedaan bij die leukstetaartenwebshop! Vrijdag een proeftaartje maken om te kijken of het vierkante bakblik het een beetje doet en of de vulling niet heel vies is of bekleden met marsepein een beetje gaat en de week daarop een mooie taart voor mijn jarige vriendje

Cyan: we willen wel foto's zien he
pi_65199539
quote:
Op zondag 18 januari 2009 23:00 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Kleur eventueel je marsepein of fondant met poeder- of gelkleurstof.
Dat vond ik trouwens nog best zwaar werk! Je moet echt enorm kneden om de kleurstof door het hele stuk marsepein te krijgen. Ik heb 't m'n vriend laten doen. .
pi_65200063
Ik las laatst de tip om het in een zak te doen, marsepein/fondant + kleurstof, en dan eventueel in twee zakken als je een lieve vriendlief hebt, en dan gewoon voor de tv gaan zitten en een beetje kneden tijdens het kijken
pi_65209816
Ik vind het prachtig die taarten, maar ik blijf nog even oefenen met cupcakes. Ik heb zaterdag voor de tweede keer cupcakes gebakken. De bloemetjes zijn niet helemaal mooi gelukt, maar waren wel lekker gevuld met o.a. ganache en jam.

De Mario cupcakes zijn naar idee van Hello Naomi
pi_65210002
Leuk hoor!

Ik las iets over crisco trouwens, ter vervanging van poedersuiker tegen het vastplakken van marsepein aan je werkblad. Maar daar heb ik nog nooit van gehoord, wat is dat en hoe werkt het?
pi_65210334
quote:
Op maandag 19 januari 2009 15:17 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik las iets over crisco trouwens, ter vervanging van poedersuiker tegen het vastplakken van marsepein aan je werkblad. Maar daar heb ik nog nooit van gehoord, wat is dat en hoe werkt het?
Dat is een soort plantaardig vet ook wel bekend als shortening of trex wat je bij de toko kunt kopen...

pi_65210576
maar marsepijn wordt daar alleen maar vetter van en gaat dus alleen maar meer plakken, heb ik begrepen...

poedersuiker maakt het droger, dus minder plakkerig...
And It Hurts With Every HeartBeat
pi_65210619
Ook van shortening of trex heb ik nog nooit gehoord, haha. Maar daar smeer je dan gewoon je werkblad mee in neem ik aan? 't Ziet eruit als slagroom!
pi_65211340
quote:
Op maandag 19 januari 2009 10:24 schreef DevilsAndDust het volgende:
Dat vond ik trouwens nog best zwaar werk! Je moet echt enorm kneden om de kleurstof door het hele stuk marsepein te krijgen. Ik heb 't m'n vriend laten doen. .
Dat vond ik ook hoor, bovendien kreeg ik de kleuren niet echt fel. Het werd meer pastel. Ik denk dat ik de kleurstof volgende keer maar door de gesmolten marshmallows doe, dat gaat misschien makkelijker.
pi_65211341
quote:
Op maandag 19 januari 2009 15:31 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ook van shortening of trex heb ik nog nooit gehoord, haha. Maar daar smeer je dan gewoon je werkblad mee in neem ik aan? 't Ziet eruit als slagroom!
Het kan ook met (zo'n blok) frituurvet
pi_65211668
quote:
Op maandag 19 januari 2009 15:47 schreef prinseszondererwt het volgende:

[..]

Dat vond ik ook hoor, bovendien kreeg ik de kleuren niet echt fel. Het werd meer pastel. Ik denk dat ik de kleurstof volgende keer maar door de gesmolten marshmallows doe, dat gaat misschien makkelijker.
Oh, ik kreeg eigenlijk wel precies de kleuren die ik wilde! Eerst een klein beetje kleurstof (ik heb van Sugarflair) en dan steeds wat toevoegen.
quote:
Op maandag 19 januari 2009 15:47 schreef Trusten het volgende:

[..]

Het kan ook met (zo'n blok) frituurvet
Echt? . Die blokken kosten niets. Gewoon op m'n aanrechtblad smeren? En krijg je dat er wel weer een beetje gemakkelijk vanaf?

Ik heb gister wel bijna een halve bus poedersuiker gebruikt denk ik, 't bleef echt steeds plakken! Ook aan m'n handen.
pi_65211826
quote:
Op maandag 19 januari 2009 15:55 schreef DevilsAndDust het volgende:
Echt? . Die blokken kosten niets. Gewoon op m'n aanrechtblad smeren? En krijg je dat er wel weer een beetje gemakkelijk vanaf?
Even een beetje zacht maken in de magnetron en hij is heel goed te gebruiken. Je moet trouwens wel plantaardig vet nemen. En dan een (kleine!) hoeveelheid gebruiken om je blad en/of deegroller mee in te smeren. Werkt prima

En ik krijg het ook vrij makkelijk van m'n aanrechtblad af met een hete doek
pi_65212059
Goede tip, Trusten! Dank je wel! Ik ben van plan komende zondag weer te gaan decoreren. Volgende week dinsdag ga ik namelijk een dagje op m'n nichtje van 3 passen, en die kan een paar leuk versierde muffins vast wel waarderen.
pi_65216228
Ha, ik heb twee opdrachten voor barbietaarten!
pi_65217448
Ik gebruik gewoon een tafelzeiltje om mijn marsepein of fondant op uit te rollen. Na het uitrollen kieper ik het fondant gewoon op de taart en tadaaaa geen last van poedersuikervlekken e.d.
Crisco is wel ideaal voor het tegengaan van marsepein-handjes. En werkt ook ideaal met boetseren.
pi_65222382
quote:
Op maandag 19 januari 2009 18:00 schreef Nouwk het volgende:
Ha, ik heb twee opdrachten voor barbietaarten!
Leuk zeg!
A balanced diet is a cookie in each hand
pi_65225500
Nou, dat valt nog tegen, maar ik heb er wel zin in Nu nog even shoppen hehe.

Ik gebruik een siliconenrolmat van de action, nog geen 2 euro ofzo, maar je krijgt de fondant altijd los zonder plak, echt ideaal. Geen gesmeer met vet of wat dan ook!
  dinsdag 20 januari 2009 @ 12:31:26 #300
219565 TruIvy
Shine, baby, shine!
pi_65240391
Leuk Nouwk! Ben heel benieuwd hoe ze worden!

Ik gebruik altijd maar gewoon margarine. Dat gaat ook wel aardig
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')