quote:Schrijvers: AVI-systeem vergalt leesplezier kinderen
AMSTERDAM - Het systeem waarmee kinderen in Nederland leren lezen, leidt tot een rem op het leesplezier. De jeugdboekenschrijvers verzetten zich tegen ‘misbruik’ van dit zogeheten AVI-systeem (Analyse voor Individualiseringsnormen) en roepen in een brochure op toch vooral uit te gaan van wat kinderen leuk vinden om te lezen.
De schrijvers van de jeugdwerkgroep van de Vereniging van Letterkundigen (VvL) hebben het gevoel dat vormtechnische eisen belangrijker zijn geworden dan hoe boeiend een boek is. ‘Het belemmert de creativiteit’, zegt Selma Noort, voorzitter van de werkgroep. ‘En het leidt tot gekunsteld Nederlands.
Gekkigheid
In een boekje over zwemmen mag het woord ‘bad’ niet omdat het op een d eindigt, die als t wordt uitgesproken, en ‘water’ niet omdat het een a met lange aa-klank bevat. Ga er maar aan staan.’ AVI leidt hier en daar tot gekkigheid, erkent ook Rietje Nivard van de Kinderboekenwinkel in Amsterdam. ‘In de onderste AVI-niveaus is de juf altijd boos, want de ij van ‘blij’ hebben ze nog niet gehad.’ Maar, zegt ze, goede schrijvers weten er toch iets van maken.
De AVI-indeling bestaat al dertig jaar en is vooral bedoeld om de technische leesvaardigheid van kinderen vast te stellen. De auteurs vinden vooral de hogere niveaus onzin.
Moois
Prima voor op school, maar daarbuiten moeten kinderen blijven kiezen wat ze leuk vinden, ongeacht het niveau. ‘Ouders en grootouders stappen de boekwinkel in en vragen alleen maar om een boekje op AVI-4-niveau’, zegt Ted van Lieshout, meervoudig gelauwerd auteur. ‘Dan mis je veel moois.’
Leerkrachten houden te krampachtig vast aan AVI, merken bibliotheken. ‘Een ouder krijgt te horen dat haar kind ‘kilometers moet maken’ op AVI-6’, zegt Marga Moerman van de Westlandse bibliotheek. ‘Wij geven in de kasten expres de hogere AVI-niveaus niet meer aan.’
bron
ik heb toch echt geen AVI methode gehad.quote:Op dinsdag 18 november 2008 23:52 schreef VoreG het volgende:
Het wordt al meer dan 30 jaar zo gedaan en daar kom jij nu pas achter?
Dat dus en nu vinden kinderen lezen niet meer leukquote:AVI is de afkorting van Analyse van Individualiseringsvormen. Dit is een systeem dat in 1977 werd ontwikkeld en in 1994 gemoderniseerd door KPC groep te 's-Hertogenbosch met als doel het leesonderwijs te individualiseren en dat ondertussen een belangrijke plaats heeft ingenomen in het basisonderwijs in Nederland en Vlaanderen. In 2008 is het systeem drastisch veranderd.
Waarschijnlijk werd het toen niet zo genoemd. . Niet tegen de kinderen die toen leerden lezen in elk geval. Ik kan me wel herinneren dat je in boeken van oplopende niveaus moest lezen, en dat iedereen z'n eigen tempo daarin had. Geen idee hoe die methode heette. Het is al meer dan 20 jaar geleden, en mijn geheugen is niet feilloos.quote:Op dinsdag 18 november 2008 23:53 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
ik heb toch echt geen AVI methode gaat.
Nee, 1977. In 1994 is het gemoderniseerd. Toen bestond het dus al 17 jaar, en ondertussen werd het blijkbaar al op veel basisscholen gebruikt. Uit het artikel dat je quote:quote:Op dinsdag 18 november 2008 23:53 schreef Lambiekje het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/AVI_(onderwijs) >> 1994 dus.
[..]
quote:Dit is een systeem dat in 1977 werd ontwikkeld en in 1994 gemoderniseerd door KPC groep te 's-Hertogenbosch met als doel het leesonderwijs te individualiseren en dat ondertussen een belangrijke plaats heeft ingenomen in het basisonderwijs in Nederland en Vlaanderen.
Eerder als een systeem waar je niet te krampachtig aan vast moet houden. Maar goed, dat is een open deur natuurlijk. . Het enige waar je je krampachtig aan vast moet houden is een dakgoot, als de ladder waar je op stond omgevallen is.quote:Op woensdag 19 november 2008 00:11 schreef Elfletterig het volgende:
Klinkt als een systeem om kinderen onnodig lang dom te houden.
quote:Op woensdag 19 november 2008 00:26 schreef Devrim_ het volgende:
Tja dat krijg je met dat kut gepruts met codecs.
Gooi er maar gewoon FFDShow achteraan heeft niemand er nog gezeik mee
Volgens mij gaan boeken VOORAL om de inhoud, daarvan een bijzaak maken is mi de omgekeerde wereld ..quote:Op woensdag 19 november 2008 01:00 schreef wonderer het volgende:
Het is echt moeilijk om met al die regeltjes een beetje een leuk verhaal te schrijven. Maar op zich kan ik me het nut wel voorstellen. Kids die net leren lezen moeten gewoon oefenen, inderdaad kilometers maken, om hun woordenschat op te bouwen en woorden sneller te leren herkennen. En om dan te voorkomen dat je je kind met te makkelijke of te moeilijke boeken opscheept, is zo'n indeling wel handig.
Maar volgens mij wordt er veel te streng aan vastgehouden, zeker als een kind al wat meer taalonderwijs gehad heeft. Uiteindelijk gaat het OOK om de inhoud en dat wordt met die nieuwe regels steeds minder interessant.
Niet als je net leert lezen. Dan is de techniek belangrijker. Woorden leren herkennen enzo. En natuurlijk is dat leuker als het verhaal je aanspreekt en leren lezen leuk maken lijkt me toch wel het grootste doel in het basisonderwijs, dus ja. Maar dus niet het hoofdbestanddeel in deze fase.quote:Op woensdag 19 november 2008 01:30 schreef moussie het volgende:
[..]
Volgens mij gaan boeken VOORAL om de inhoud, daarvan een bijzaak maken is mi de omgekeerde wereld ..
jaaa want anders ga je Jan Wolkers lenen. Stel je voorquote:Op woensdag 19 november 2008 01:43 schreef Maeghan het volgende:
Ach, dat boeken ingedeeld worden op niveau vind ik niet gek, maar om het nu zo streng op dit soort regeltjes aan te laten komen gaat me wat ver. Vroeger hadden we op mijn school inderdaad ook wel dit soort niveaus, maar die werden alleen maar gebruikt voor leestests en niet in de bibliotheek. Aan de andere kant heb ik ook op de middelbare school en in de gewone bibliotheek nog wel briefjes van m'n ouders nodig gehad omdat ik bepaalde boeken niet mocht lenen omdat ze boven mijn niveau waren. Dat ik dat gewoon kon lezen deed er blijkbaar niet toe, op een bepaalde leeftijd of in een bepaalde klas mocht je alleen uit bepaalde boeken kiezen.
Het zal wel ontwikkeld zijn eind jaren 70 maar dat betekend dat nog geen school het hanteert. Ik heb geen AVI methode gehad in begin jaren 80.quote:Op woensdag 19 november 2008 00:02 schreef freako het volgende:
[..]
Nee, 1977. In 1994 is het gemoderniseerd. Toen bestond het dus al 17 jaar, en ondertussen werd het blijkbaar al op veel basisscholen gebruikt. Uit het artikel dat je quote:
[..]
Uhmm.... even voor de zekerheid: was dit nou een geniale parodie, of heb je echt zo slecht opgelet op school vroeger?quote:Op woensdag 19 november 2008 00:21 schreef zhe-devilll het volgende:
(verhaal dat stikt van de taalfouten)
quote:De kennis van de leerlingen neemt af, enkele feiten op een rij.
Op televisie je gebrek aan kennis etaleren, blijkt de laatste modetrend te zijn. Uit een interview in het kader van de finaleronde, met dus de "beste" kandidaten, van een miss-verkiezing: "je travaille dans une friteuse." Uit een serie over een reeks beauties met hun nerds, waarbij hun restantje "kennis" van de middelbare school werd getoetst: "een schrikkeljaar telt 325 dagen . twee dozijn komt overeen met tweehonderdduizend, excuseer met tweeduizend . de toren van Pisa ligt in Rome." (en dat allemaal na zes jaar secundair onderwijs)! Ook hier geldt nogmaals dat deze fouten vroeger ook voorkwamen, maar het wordt nu pas echt verontrustend omdat ze steeds talrijker voorkomen.
En dit niveau geeft verhalen als deze:quote:Woorden van maximaal twee lettergrepen en zinslengte < 6.
1 zin per regel, samengestelde zinnen verdeeld over twee regels, geteld als twee zinnen 1-lettergrepige woorden eindigend op ng, nk, dt, zonder spellingsmoeilijkheden, evt. 3 medeklinkers achter elkaar
Als kinderen inderdaad aan dat niveau worden gehouden dan kan ik me goed voorstellen dat het je leesplezier voor sommigen danig vergalt.quote:Riet woont in een huis.
Jan komt met zijn fiets bij het huis.
Bij het huis is een tuin.
Wil jij mijn tuin zien, Jan?
Jan gaat mee naar de tuin.
In de tuin staat een struik.
De struik heeft een bloem.
Aan de struik zit een bloem.
Wat is die bloem mooi.
Zet die bloem maar in een vaas, zegt Jan.
Dat mag niet, Jan.
Die bloem hoort bij de struik.
In een vaas is die bloem niet zo mooi.
Mijn kinderen hebben leren lezen met deze methode en mijn jongste zat in groep 4 al op AVI-9. Hij las dezelfde boeken als zijn broer.quote:Op woensdag 19 november 2008 11:41 schreef Iblis het volgende:
Als kinderen inderdaad aan dat niveau worden gehouden dan kan ik me goed voorstellen dat het je leesplezier voor sommigen danig vergalt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |