abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62132187
Beste Fokkers, mijn notebook heeft helaas de geest gegeven. Het was een Acer notebook, met een jaar garantie. 1 jaar en 2 maanden na aankoop startte het ding niet meer op, en was met geen enkele mogelijkheid meer aan de praat te krijgen.

Ik heb de notebook bij de Mediamarkt gekocht. In eerste instantie heb ik geprobeerd het notebook aan te melden voor reparatie bij Acer zelf, maar die wilde hem niet aannemen omdat het serienummer niet zou kloppen. Ik ben daarop naar de klantenservice gegaan van de Mediamarkt en die hebben hem na enige controles aangenomen voor reparatie. Die wisten me ook te vertellen dat elke verdere communicatie per brief zou verlopen.

Na drie weken ben ik even langs de mediamarkt langsgelopen en daar wisten ze me te melden dat het ding de dag ervoor eindelijk bij Acer was aangekomen. Vandaag (zes weken na dato) ben ik weer eens langsgeweest omdat ik niets nieuws gehoord had. Ondertussen bleek de Mediamarkt een prijsopgave gehad te hebben van 340 euro (!) omdat het moederbord kapot was en vervangen moest worden. De Mediamarkt heeft daar zelf protest op aangetekend vanwege het consumentenrecht. Volgens het consumentenrecht zou me maximaal 152 euro in rekening gebracht mogen worden. Maar zelfs dat vind ik een beetje veel voor een notebook van 666 euro. Ik ben nog nergens mee akkoord gegaan. Heeft iemand enig idee wat mijn rechten zijn in deze?
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_62132253
Als je nergens akkoord voor bent gegaan kunnen ze je toch niets maken?
pi_62132299
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 18:48 schreef RacerDKB het volgende:
Als je nergens akkoord voor bent gegaan kunnen ze je toch niets maken?
Nee, maar ik zou het wel prettig vinden als ik mijn notebook gerepareerd terug zou krijgen. En dan zou het helemaal prettig zijn als ik de 152 euro niet zou hoeven te betalen.
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 4 oktober 2008 @ 18:51:59 #4
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_62132312
Europees gezien heb je 2 jaar garantie.
Dus geen ruk betalen.

Ow, bron
http://www.consuwijzer.nl(...)ijke_garantietermijn
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_62132405
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 18:51 schreef Netsplitter het volgende:
Dus geen ruk betalen.
Zoiets kreeg ik dus ook mee van iemand anders. Heeft dat te maken met de prijs van het product of de aard van het product?

Oeps: te snel gereageerd.
  Moderator zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:06:26 #6
42184 crew  DaMart
pi_62132591
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 18:51 schreef Netsplitter het volgende:
Dus geen ruk betalen.

Ow, bron
In Nederland is het iets anders geregeld. Hier wordt gekeken naar wat de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten van het product. De verwachte (economische) levensduur speelt daarbij een belangrijke rol. De nederlandse (wettelijke) regeling is dus ruimer dan die uit de Europese Richtlijn (waar je je als consument overigens niet direct op kunt beroepen).

Van een notebook mag je over het algemeen verwachten dat je er langer dan een jaar en twee maanden gebruik van kunt maken. Stel dat dat gemiddeld drie jaar is, dan heb je gedurende drie jaar na aanschaf recht op kosteloze vervanging of herstel, wanneer jij als koper kunt aantonen dat het defect niet door jou zelf is veroorzaakt, maar al bij aanschaf in het product aanwezig was.

Overigens is het dan weer niet onredelijk als je zelf een eigen bijdrage moet betalen voor de periode dat je het product wel hebt kunnen gebruiken. In dit geval kunnen ze dan 14/36e vragen (als de verwachte levensduur inderdaad 36 maanden is). Dat is niet in de wet vastgelegd, maar wel door bijvoorbeeld de Geschillencommissie voor Consumentenzaken in Den Haag in bindende uitspraken bevestigd (de meest recente die ik me kan herinneren ging over een bijdrage van de consument in de kosten voor vervanging van een bril).
pi_62132650
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:06 schreef DaMart het volgende:

[..]

In Nederland is het iets anders geregeld. Hier wordt gekeken naar wat de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten van het product. De verwachte (economische) levensduur speelt daarbij een belangrijke rol. De nederlandse (wettelijke) regeling is dus ruimer dan die uit de Europese Richtlijn (waar je je als consument overigens niet direct op kunt beroepen).

Van een notebook mag je over het algemeen verwachten dat je er langer dan een jaar en twee maanden gebruik van kunt maken. Stel dat dat gemiddeld drie jaar is, dan heb je gedurende drie jaar na aanschaf recht op kosteloze vervanging of herstel, wanneer jij als koper kunt aantonen dat het defect niet door jou zelf is veroorzaakt, maar al bij aanschaf in het product aanwezig was.

Overigens is het dan weer niet onredelijk als je zelf een eigen bijdrage moet betalen voor de periode dat je het product wel hebt kunnen gebruiken. In dit geval kunnen ze dan 14/36e vragen (als de verwachte levensduur inderdaad 36 maanden is). Dat is niet in de wet vastgelegd, maar wel door bijvoorbeeld de Geschillencommissie voor Consumentenzaken in Den Haag in bindende uitspraken bevestigd.
Dit dus, dus die 152 is best een redelijk bedrag, aangezien he took nog is de levensduur van jouw artikel verlengd!
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:09:56 #8
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_62132654
quote:

[..]

Overigens is het dan weer niet onredelijk als je zelf een eigen bijdrage moet betalen voor de periode dat je het product wel hebt kunnen gebruiken. In dit geval kunnen ze dan 14/36e vragen (als de verwachte levensduur inderdaad 36 maanden is). Dat is niet in de wet vastgelegd, maar wel door bijvoorbeeld de Geschillencommissie voor Consumentenzaken in Den Haag in bindende uitspraken bevestigd.
quote:
Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum.
Sorry, maar EU wetgeving overruled NL wetgeving wanneer dat nodig is.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Moderator zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:11:35 #9
42184 crew  DaMart
pi_62132684
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:09 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

[..]

Sorry, maar EU wetgeving overruled NL wetgeving wanneer dat nodig is.
Ja, en Nederland heeft gekozen voor een ruimere omschrijving, namelijk de verwachte levensduur. Uiteindelijk is een Europese Richtlijn een Richtlijn voor wetgeving binnen de EU-landen en kun je daar als consument geen direct beroep op doen.
pi_62132731
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:11 schreef DaMart het volgende:

[..]

Ja, en Nederland heeft gekozen voor een ruimere omschrijving, namelijk de verwachte levensduur. Uiteindelijk is een Europese Richtlijn een Richtlijn voor wetgeving binnen de EU-landen en kun je daar als consument geen direct beroep op doen.
jij hebt vast ook bij een servicebalie gewerkt, dit soort discussies heb ik elke dag
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:14:46 #11
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_62132740
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:11 schreef DaMart het volgende:

[..]

Misschien mis ik iets, maar waar op die site staat dat het een richtlijn is?
Volgens mij staat er Wettelijk geregelde garantie.
Misschien moet ik naar Pearl maar ik zie het echt niet.
pi_62132788
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:14 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Ik citeer uit jouw link

Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie.
veel plezier bij pearl
pi_62132802
Mijn laptop is 15 maanden oud en ik vind ook dat ik recht heb op garantie. De accuduur is namelijk nog maar 15 minuten en de snelheid is verschrikkelijk.
pi_62132867
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:17 schreef dennis00 het volgende:
Mijn laptop is 15 maanden oud en ik vind ook dat ik recht heb op garantie. De accuduur is namelijk nog maar 15 minuten en de snelheid is verschrikkelijk.
Accu's hebben (bijna als uitzondering) de minimale 6 maanden wettelijke garantie
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:22:55 #15
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_62132909
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:17 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

Ik citeer uit jouw link

Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie.
veel plezier bij pearl
Hmmmmm, misschien toch langs Pearl as vrijdag.

Maar mijn punt blijft staan.

Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
pi_62132959
Er zijn twee soorten garantie: wettelijke garantie en extra garantie. De laatste garantie noemen we ook wel fabrieksgarantie. Maar de verkoper kan soms ook extra garantie geven.
Wat is wettelijke garantie?

Volgens de wet hebt u altijd recht op een product van goede kwaliteit. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. Is het product niet goed? Dan hebt u recht op een gratis reparatie, of een nieuw product. Dat moet binnen een bepaalde tijd en u moet er niet te veel last van hebben. Daarmee bedoelen we dat bijvoorbeeld uw tv niet te lang weg mag zijn voor de reparatie. Gaat het lang duren? Dan kan de winkel u een tv lenen.

Koopt u een product en gaat het product binnen zes maanden kapot? Of is er iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was.

Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was
pi_62132960
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:17 schreef dennis00 het volgende:
en snelheid heeft niets te maken met defecte hardware in jou geval...
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
  Moderator zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:25:17 #18
42184 crew  DaMart
pi_62132963
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:14 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

jij hebt vast ook bij een servicebalie gewerkt, dit soort discussies heb ik elke dag
Bijna... ik krijg hier als jurist veel vragen over van ondernemers, die een dergelijke discussie met hun klanten voeren .
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:14 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

EU-regelgeving wordt altijd vastgelegd in Richtlijnen en niet in wetten. Dat is vrij lastig namelijk, omdat iedere lidstaat een ander rechtstelsel kent en de wetten overal anders zijn ingericht. De Richtlijnen van de EU geven de landelijke overheden regels over het implementeren van de Richtlijn in de nationale wetgeving. Als burger ben je gebonden aan de nationale wetten en niet aan de Richtlijnen om wetgeving nationaal te regelen, die zijn bedoeld voor de overheid.

Overigens staat dit ook op de website van Consuwijzer:
quote:
n de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
(zie hier)
  Moderator zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:30:48 #19
42184 crew  DaMart
pi_62133098
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:22 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Hmmmmm, misschien toch langs Pearl as vrijdag.

Maar mijn punt blijft staan.

Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
We bedoelen volgens mij hetzelfde, maar zeggen het alleen anders .

In de Europese Richtlijn staat dat de wettelijke garantie die de overheid in de wet moet opnemen minimaal 2 jaar kan zijn. Die twee jaar is feitelijk de minimale termijn die EU-landen moeten hanteren als maximale garantietermijn. Korter mag niet, langer wel. Veel Europese landen hebben de garantietermijn dan ook op maximaal twee jaar gezet.

De Nederlandse wetgever heeft er echter voor gekozen om een ruimere garantietermijn te hanteren in de wet. Hier wordt namelijk geen maximum genoemd, maar wordt in het algemeen gezegd dat het product de eigenschappen moet bezitten die je als koper bij normaal gebruik mag verwachten. Hieronder valt ook dat je mag verwachten dat je het een bepaalde periode kunt gebruiken. Is dat drie jaar, dan is de wettelijke garantie dus ook drie jaar (en dus langer dan de termijn uit de Europese Richtlijn) .
  Moderator zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:32:19 #20
42184 crew  DaMart
pi_62133129
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:25 schreef oinkoink12 het volgende:
Er zijn twee soorten garantie: wettelijke garantie en extra garantie. De laatste garantie noemen we ook wel fabrieksgarantie. Maar de verkoper kan soms ook extra garantie geven.
Wat is wettelijke garantie?

Volgens de wet hebt u altijd recht op een product van goede kwaliteit. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. Is het product niet goed? Dan hebt u recht op een gratis reparatie, of een nieuw product. Dat moet binnen een bepaalde tijd en u moet er niet te veel last van hebben. Daarmee bedoelen we dat bijvoorbeeld uw tv niet te lang weg mag zijn voor de reparatie. Gaat het lang duren? Dan kan de winkel u een tv lenen.

Koopt u een product en gaat het product binnen zes maanden kapot? Of is er iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was.

Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was
Waarbij ik nog wil aantekenen dat de garantie die de fabriek of verkoper biedt, feitelijk gewoon de genoemde termijn van zes maanden verlengt.
pi_62133366
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:32 schreef DaMart het volgende:

[..]

Waarbij ik nog wil aantekenen dat de garantie die de fabriek of verkoper biedt, feitelijk gewoon de genoemde termijn van zes maanden verlengt.
Meestal tot minimaal 1 jaar, MUV accu's batterijen en nokia accesoires
pi_62133379
quote:
Overigens is het dan weer niet onredelijk als je zelf een eigen bijdrage moet betalen voor de periode dat je het product wel hebt kunnen gebruiken. In dit geval kunnen ze dan 14/36e vragen (als de verwachte levensduur inderdaad 36 maanden is). Dat is niet in de wet vastgelegd, maar wel door bijvoorbeeld de Geschillencommissie voor Consumentenzaken in Den Haag in bindende uitspraken bevestigd (de meest recente die ik me kan herinneren ging over een bijdrage van de consument in de kosten voor vervanging van een bril).
Een dergelijke nieuw-voor-oud bepaling is idd redelijk en billijk als de wettelijke garantie verlopen zou zijn. Had TS recht op 2 jaar fabrieksgarantie, dan had Aver kosteloos gerepareerd.

Nu Acer, in afwijking van Europese regelgeving, maar 1 jaar fabrieksgarantie geeft, is er het tweede jaar geen sprake van een "ruimere" wettelijke regeling maar van een voor de consument beperkender.
  Moderator zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:50:31 #23
42184 crew  DaMart
pi_62133552
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:42 schreef r_one het volgende:

[..]

Een dergelijke nieuw-voor-oud bepaling is idd redelijk en billijk als de wettelijke garantie verlopen zou zijn. Had TS recht op 2 jaar fabrieksgarantie, dan had Aver kosteloos gerepareerd.

Nu Acer, in afwijking van Europese regelgeving, maar 1 jaar fabrieksgarantie geeft, is er het tweede jaar geen sprake van een "ruimere" wettelijke regeling maar van een voor de consument beperkender.
Beperkender in die zin dat de consument moet aantonen dat het defect al bij aankoop in het product aanwezig was, terwijl de bewijslast anders bij de verkoper had gelegen. maar als dat aangetoond kan worden, dan heeft de consument dus nog steeds recht op (wettelijke) garantie, aangezien het product niet aan de verwachting voldoet.
pi_62133667
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:50 schreef DaMart het volgende:

[..]

Beperkender in die zin dat de consument moet aantonen dat het defect al bij aankoop in het product aanwezig was, terwijl de bewijslast anders bij de verkoper had gelegen. maar als dat aangetoond kan worden, dan heeft de consument dus nog steeds recht op (wettelijke) garantie, aangezien het product niet aan de verwachting voldoet.
En in de praktijk wordt dus de reparatie voor de kosten van Acer genomen maar wordt er wel een deel in rekening gebracht bij de consument omdat de repair

A: de levensduur verlengd
B: de consument al een deel van de levensduur van het product gebruik heeft kunnen maken

zie het verhaal over de 13/36 ratio hierboven.
pi_62133771
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:50 schreef DaMart het volgende:
Een moederbord gaat niet plotsklaps na 14 maanden kapot (tenzij TS er op gaat staan stampen en er b.v. een breuk in komt ).
Kan TS aantonen dat het idd een productiefout is die zich nu openbaart, moet de laptop volgens jou dan kosteloos gerepareerd worden (fabrieksgarantie) of voor 142 euro (conformiteitsbeginsel en "nieuw-voor-oud")?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')