Nee, maar ik zou het wel prettig vinden als ik mijn notebook gerepareerd terug zou krijgen. En dan zou het helemaal prettig zijn als ik de 152 euro niet zou hoeven te betalen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 18:48 schreef RacerDKB het volgende:
Als je nergens akkoord voor bent gegaan kunnen ze je toch niets maken?
Zoiets kreeg ik dus ook mee van iemand anders. Heeft dat te maken met de prijs van het product of de aard van het product?quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 18:51 schreef Netsplitter het volgende:
Europees gezien heb je 2 jaar garantie.
Dus geen ruk betalen.
In Nederland is het iets anders geregeld. Hier wordt gekeken naar wat de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten van het product. De verwachte (economische) levensduur speelt daarbij een belangrijke rol. De nederlandse (wettelijke) regeling is dus ruimer dan die uit de Europese Richtlijn (waar je je als consument overigens niet direct op kunt beroepen).quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 18:51 schreef Netsplitter het volgende:
Europees gezien heb je 2 jaar garantie.
Dus geen ruk betalen.
Ow, bron
http://www.consuwijzer.nl(...)ijke_garantietermijn
Dit dus, dus die 152 is best een redelijk bedrag, aangezien he took nog is de levensduur van jouw artikel verlengd!quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:06 schreef DaMart het volgende:
[..]
In Nederland is het iets anders geregeld. Hier wordt gekeken naar wat de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten van het product. De verwachte (economische) levensduur speelt daarbij een belangrijke rol. De nederlandse (wettelijke) regeling is dus ruimer dan die uit de Europese Richtlijn (waar je je als consument overigens niet direct op kunt beroepen).
Van een notebook mag je over het algemeen verwachten dat je er langer dan een jaar en twee maanden gebruik van kunt maken. Stel dat dat gemiddeld drie jaar is, dan heb je gedurende drie jaar na aanschaf recht op kosteloze vervanging of herstel, wanneer jij als koper kunt aantonen dat het defect niet door jou zelf is veroorzaakt, maar al bij aanschaf in het product aanwezig was.
Overigens is het dan weer niet onredelijk als je zelf een eigen bijdrage moet betalen voor de periode dat je het product wel hebt kunnen gebruiken. In dit geval kunnen ze dan 14/36e vragen (als de verwachte levensduur inderdaad 36 maanden is). Dat is niet in de wet vastgelegd, maar wel door bijvoorbeeld de Geschillencommissie voor Consumentenzaken in Den Haag in bindende uitspraken bevestigd.
quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:06 schreef DaMart het volgende:
[..]
In Nederland is het iets anders geregeld. Hier wordt gekeken naar wat de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten van het product. De verwachte (economische) levensduur speelt daarbij een belangrijke rol. De nederlandse (wettelijke) regeling is dus ruimer dan die uit de Europese Richtlijn (waar je je als consument overigens niet direct op kunt beroepen).
Van een notebook mag je over het algemeen verwachten dat je er langer dan een jaar en twee maanden gebruik van kunt maken. Stel dat dat gemiddeld drie jaar is, dan heb je gedurende drie jaar na aanschaf recht op kosteloze vervanging of herstel, wanneer jij als koper kunt aantonen dat het defect niet door jou zelf is veroorzaakt, maar al bij aanschaf in het product aanwezig was.
Overigens is het dan weer niet onredelijk als je zelf een eigen bijdrage moet betalen voor de periode dat je het product wel hebt kunnen gebruiken. In dit geval kunnen ze dan 14/36e vragen (als de verwachte levensduur inderdaad 36 maanden is). Dat is niet in de wet vastgelegd, maar wel door bijvoorbeeld de Geschillencommissie voor Consumentenzaken in Den Haag in bindende uitspraken bevestigd.
http://www.consuwijzer.nl(...)ijke_garantietermijnquote:Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum.
Ja, en Nederland heeft gekozen voor een ruimere omschrijving, namelijk de verwachte levensduur. Uiteindelijk is een Europese Richtlijn een Richtlijn voor wetgeving binnen de EU-landen en kun je daar als consument geen direct beroep op doen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:09 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
[..]
http://www.consuwijzer.nl(...)ijke_garantietermijn
Sorry, maar EU wetgeving overruled NL wetgeving wanneer dat nodig is.
jij hebt vast ook bij een servicebalie gewerkt, dit soort discussies heb ik elke dagquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:11 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ja, en Nederland heeft gekozen voor een ruimere omschrijving, namelijk de verwachte levensduur. Uiteindelijk is een Europese Richtlijn een Richtlijn voor wetgeving binnen de EU-landen en kun je daar als consument geen direct beroep op doen.
Misschien mis ik iets, maar waar op die site staat dat het een richtlijn is?quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:11 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ja, en Nederland heeft gekozen voor een ruimere omschrijving, namelijk de verwachte levensduur. Uiteindelijk is een Europese Richtlijn een Richtlijn voor wetgeving binnen de EU-landen en kun je daar als consument geen direct beroep op doen.
Ik citeer uit jouw linkquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:14 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Misschien mis ik iets, maar waar op die site staat dat het een richtlijn is?
Volgens mij staat er Wettelijk geregelde garantie.
Misschien moet ik naar Pearl maar ik zie het echt niet.
Accu's hebben (bijna als uitzondering) de minimale 6 maanden wettelijke garantiequote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:17 schreef dennis00 het volgende:
Mijn laptop is 15 maanden oud en ik vind ook dat ik recht heb op garantie. De accuduur is namelijk nog maar 15 minuten en de snelheid is verschrikkelijk.
Hmmmmm, misschien toch langs Pearl as vrijdag.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:17 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
Ik citeer uit jouw link
Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie.
veel plezier bij pearl
en snelheid heeft niets te maken met defecte hardware in jou geval...quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:17 schreef dennis00 het volgende:
Mijn laptop is 15 maanden oud en ik vind ook dat ik recht heb op garantie. De accuduur is namelijk nog maar 15 minuten en de snelheid is verschrikkelijk.
Bijna... ik krijg hier als jurist veel vragen over van ondernemers, die een dergelijke discussie met hun klanten voerenquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:14 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
jij hebt vast ook bij een servicebalie gewerkt, dit soort discussies heb ik elke dag
EU-regelgeving wordt altijd vastgelegd in Richtlijnen en niet in wetten. Dat is vrij lastig namelijk, omdat iedere lidstaat een ander rechtstelsel kent en de wetten overal anders zijn ingericht. De Richtlijnen van de EU geven de landelijke overheden regels over het implementeren van de Richtlijn in de nationale wetgeving. Als burger ben je gebonden aan de nationale wetten en niet aan de Richtlijnen om wetgeving nationaal te regelen, die zijn bedoeld voor de overheid.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:14 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Misschien mis ik iets, maar waar op die site staat dat het een richtlijn is?
Volgens mij staat er Wettelijk geregelde garantie.
Misschien moet ik naar Pearl maar ik zie het echt niet.
quote:n de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
(zie hier)
We bedoelen volgens mij hetzelfde, maar zeggen het alleen andersquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:22 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Hmmmmm, misschien toch langs Pearl as vrijdag.
Maar mijn punt blijft staan.
Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.
In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
Waarbij ik nog wil aantekenen dat de garantie die de fabriek of verkoper biedt, feitelijk gewoon de genoemde termijn van zes maanden verlengt.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:25 schreef oinkoink12 het volgende:
Er zijn twee soorten garantie: wettelijke garantie en extra garantie. De laatste garantie noemen we ook wel fabrieksgarantie. Maar de verkoper kan soms ook extra garantie geven.
Wat is wettelijke garantie?
Volgens de wet hebt u altijd recht op een product van goede kwaliteit. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. Is het product niet goed? Dan hebt u recht op een gratis reparatie, of een nieuw product. Dat moet binnen een bepaalde tijd en u moet er niet te veel last van hebben. Daarmee bedoelen we dat bijvoorbeeld uw tv niet te lang weg mag zijn voor de reparatie. Gaat het lang duren? Dan kan de winkel u een tv lenen.
Koopt u een product en gaat het product binnen zes maanden kapot? Of is er iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was.
Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was
Meestal tot minimaal 1 jaar, MUV accu's batterijen en nokia accesoiresquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:32 schreef DaMart het volgende:
[..]
Waarbij ik nog wil aantekenen dat de garantie die de fabriek of verkoper biedt, feitelijk gewoon de genoemde termijn van zes maanden verlengt.
Een dergelijke nieuw-voor-oud bepaling is idd redelijk en billijk als de wettelijke garantie verlopen zou zijn. Had TS recht op 2 jaar fabrieksgarantie, dan had Aver kosteloos gerepareerd.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:06 schreef DaMart het volgende:
Overigens is het dan weer niet onredelijk als je zelf een eigen bijdrage moet betalen voor de periode dat je het product wel hebt kunnen gebruiken. In dit geval kunnen ze dan 14/36e vragen (als de verwachte levensduur inderdaad 36 maanden is). Dat is niet in de wet vastgelegd, maar wel door bijvoorbeeld de Geschillencommissie voor Consumentenzaken in Den Haag in bindende uitspraken bevestigd (de meest recente die ik me kan herinneren ging over een bijdrage van de consument in de kosten voor vervanging van een bril).
Beperkender in die zin dat de consument moet aantonen dat het defect al bij aankoop in het product aanwezig was, terwijl de bewijslast anders bij de verkoper had gelegen. maar als dat aangetoond kan worden, dan heeft de consument dus nog steeds recht op (wettelijke) garantie, aangezien het product niet aan de verwachting voldoet.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:42 schreef r_one het volgende:
[..]
Een dergelijke nieuw-voor-oud bepaling is idd redelijk en billijk als de wettelijke garantie verlopen zou zijn. Had TS recht op 2 jaar fabrieksgarantie, dan had Aver kosteloos gerepareerd.
Nu Acer, in afwijking van Europese regelgeving, maar 1 jaar fabrieksgarantie geeft, is er het tweede jaar geen sprake van een "ruimere" wettelijke regeling maar van een voor de consument beperkender.
En in de praktijk wordt dus de reparatie voor de kosten van Acer genomen maar wordt er wel een deel in rekening gebracht bij de consument omdat de repairquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:50 schreef DaMart het volgende:
[..]
Beperkender in die zin dat de consument moet aantonen dat het defect al bij aankoop in het product aanwezig was, terwijl de bewijslast anders bij de verkoper had gelegen. maar als dat aangetoond kan worden, dan heeft de consument dus nog steeds recht op (wettelijke) garantie, aangezien het product niet aan de verwachting voldoet.
Een moederbord gaat niet plotsklaps na 14 maanden kapot (tenzij TS er op gaat staan stampen en er b.v. een breuk in komtquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:50 schreef DaMart het volgende:
Beperkender in die zin dat de consument moet aantonen dat het defect al bij aankoop in het product aanwezig was, terwijl de bewijslast anders bij de verkoper had gelegen. maar als dat aangetoond kan worden, dan heeft de consument dus nog steeds recht op (wettelijke) garantie, aangezien het product niet aan de verwachting voldoet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |