abonnement Unibet Coolblue
pi_58817482
tja, dat is inderdaad de uiteindelijke oplossing, maar dat zal niet over 2 jaar al gebeuren. Tegen de tijd dat de gemiddelde Nederlander daar aan gaat is Bos al drie keer begraven man.
  donderdag 22 mei 2008 @ 09:34:41 #77
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_58817760
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 22:35 schreef Jalu het volgende:

[..]

Paar dingetjes:

- Er zal toch een plafond aanzitten? Ik bedoel: er zal een moment komen dat de hoge prijs de vraag zal drukken, en ik kan me niet indenken dat we nog ver van de punt verwijderd zijn...

- Sowieso heb ik de indruk dat er meer een tekort is aan raffinage capaciteit dan aan produktiecapaciteit?

Zonder goede alternatieven zal de vraag niet afnemen ben ik bang
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_58817796
Relatief gezein stijgen onze benezine prijzen niet zo snel als ze bijvoorbeeld in de VS stijgen, dit komt omdat de accijnsen een vast bedrag is en geen percentage van de prijs.
pi_58817826
Bos zit natuurlijk vast aan de Shell lobby
pi_58817914
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 09:34 schreef Metro2005 het volgende:

Zonder goede alternatieven zal de vraag niet afnemen ben ik bang
En zijn zoveel alternatieven, maar daarvoor zijn we nogal blind.
Dichter bij je werk gaan wonen, minder op vliegvakantie gaan, of te wel wat inleveren op onze welvaart.

Dat willen veel mensen niet, maar dat zal vanzelf gebeuren als de energieprijzen door blijven stijgen. De mens is gelukkig best flexibel en kan zich snel aanpassen aan de nieuwe omstandigheden, net zoals we heel makkelijk alle luxe hebben verworven zal het ook niet zo moeilijk zijn om wat van de luie luxe in te leveren.
  donderdag 22 mei 2008 @ 11:06:39 #81
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_58819707
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 09:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En zijn zoveel alternatieven, maar daarvoor zijn we nogal blind.
Dichter bij je werk gaan wonen, minder op vliegvakantie gaan, of te wel wat inleveren op onze welvaart.

Dat willen veel mensen niet, maar dat zal vanzelf gebeuren als de energieprijzen door blijven stijgen. De mens is gelukkig best flexibel en kan zich snel aanpassen aan de nieuwe omstandigheden, net zoals we heel makkelijk alle luxe hebben verworven zal het ook niet zo moeilijk zijn om wat van de luie luxe in te leveren.
Ok stel ik ben jan modaal, ik woon in een doorsnee woning, ik verdien doorsnee en woon doorsnee 20km van mijn werk.
Ik wil wat doen aan het feit dat ik elke dag 20km moet reizen, een andere baan kan niet want met een doorsnee opleiding kom je niet zo snel aan de bak, bovendien woon ik in een doorsnee vinex wijk waarin gemiddeld genomen geen werk te bekennen is. Ik wil verhuizen, pech zeg dat kan ik niet betalen want voor jan modaal is een huis niet meer te betalen. Dan maar een zuinige auto kopen, o wacht dat kan jan modaal ook niet betalen want er zit een enorme BPM heffing op auto's. Nou dan maar een electrische auto kopen of een auto op biobrandstof of waterstof en.. o wacht die kunnen we nog helemaal niet kopen want dat wil de oliemaffia niet. Jeetje zeg en nu?

Jan modaal ziet het niet meer zitten

Enige wat jan modaal kan doen is een enorm vervuilend brommertje kopen om op die manier de kosten te drukken, dat jan daarmee een gat in de ozonlaag slaat en een milieuschade ter grootte van de tjernobyl ramp veroorzaakt zal jan boeien. De overheid wil het blijkbaar zo.

Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_58820328
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 08:32 schreef AchJa het volgende:

[..]

Elsevier

Bos is dus absoluut niet van plan om ook maar een cent te compenseren. Nee we moeten er maar aan wennen.
Ookal ben ik niet bekend met de werkelijke motieven van Bos, heeft hij wel gelijk.
Olie wordt nooit meer goedkoper, dus waarom zouden we benzine wél goedkoper maken? (Met behulp van accijnsverlaging). Dat geeft een verkeerd idee van de werkelijkheid. Wij zijn in Nederland nu al gewend aan een hoge benzineprijs. In de VS echter zijn ze bang dat als zij de prijs die wij nu hebben moeten betalen, de economie zal instorten. Bos heeft gelijk dat we er aan moeten wennen. Pas als de prijs zó hoog wordt dat het de economie gaat schaden, moeten ze erover nadenken om de accijns wat te verlagen. Ik zie die accijns/belasting als een buffer voor als het echt slecht gaat. Als je geen belasting op je benzine heft hangt de benzineprijs direct samen met de olieprijs en heb je dus geen enkele invloed op de prijs. Met onze gigantische accijns hebben wij een gigantische invloed op de prijs.

Maar zo ver is het nog niet. Nu is het zaak om te wennen aan het minder gebruiken (of meer betalen) en het aansporen andere manieren te vinden op je te verplaatsen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_58820696
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:06 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Ok stel ik ben jan modaal, ik woon in een doorsnee woning, ik verdien doorsnee en woon doorsnee 20km van mijn werk.
Ik wil wat doen aan het feit dat ik elke dag 20km moet reizen, een andere baan kan niet want met een doorsnee opleiding kom je niet zo snel aan de bak, bovendien woon ik in een doorsnee vinex wijk waarin gemiddeld genomen geen werk te bekennen is. Ik wil verhuizen, pech zeg dat kan ik niet betalen want voor jan modaal is een huis niet meer te betalen. Dan maar een zuinige auto kopen, o wacht dat kan jan modaal ook niet betalen want er zit een enorme BPM heffing op auto's. Nou dan maar een electrische auto kopen of een auto op biobrandstof of waterstof en.. o wacht die kunnen we nog helemaal niet kopen want dat wil de oliemaffia niet. Jeetje zeg en nu?

Jan modaal ziet het niet meer zitten

Enige wat jan modaal kan doen is een enorm vervuilend brommertje kopen om op die manier de kosten te drukken, dat jan daarmee een gat in de ozonlaag slaat en een milieuschade ter grootte van de tjernobyl ramp veroorzaakt zal jan boeien. De overheid wil het blijkbaar zo.

Klets.
Deze jan modaal woont 22 km van zijn werk en gaat lekker iedere dag op de fiets en voor de zwakkere broeders moet de overheid de electrische fiets ook fiscaal aantrekkelijk maken.
Die draait op 50% mankracht / fietskracht

Scheelt trouwens ook in de kosten van de sportschool
pi_58820699
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:06 schreef Metro2005 het volgende:

Ok stel ik ben jan modaal, ik woon in een doorsnee woning, ik verdien doorsnee en woon doorsnee 20km van mijn werk.
Ik wil wat doen aan het feit dat ik elke dag 20km moet reizen, een andere baan kan niet want met een doorsnee opleiding kom je niet zo snel aan de bak, bovendien woon ik in een doorsnee vinex wijk waarin gemiddeld genomen geen werk te bekennen is. Ik wil verhuizen, pech zeg dat kan ik niet betalen want voor jan modaal is een huis niet meer te betalen. Dan maar een zuinige auto kopen, o wacht dat kan jan modaal ook niet betalen want er zit een enorme BPM heffing op auto's. Nou dan maar een electrische auto kopen of een auto op biobrandstof of waterstof en.. o wacht die kunnen we nog helemaal niet kopen want dat wil de oliemaffia niet. Jeetje zeg en nu?
Jij gelooft in complottheorien dat de oliekartels zuinige en electrische autos van de markt weren.
De consument zelf is in deze ook genoeg te verwijten, de consument wil graag suv rijden en kijkt nog niet naar het verbruik. BPM zijn ook plannen voor om die te stoppen en een andere belasting in te voeren, waarbij men meer rekening houdt met weg gebruik en zuinigheid.
quote:
Jan modaal ziet het niet meer zitten
Jan modaal en eigenlijk de gehele aan olieverslaafde westerse populatie ziet het dan straks niet meer zitten.
quote:
Enige wat jan modaal kan doen is een enorm vervuilend brommertje kopen om op die manier de kosten te drukken, dat jan daarmee een gat in de ozonlaag slaat en een milieuschade ter grootte van de tjernobyl ramp veroorzaakt zal jan boeien. De overheid wil het blijkbaar zo.
Ozonlaag wordt niet door CO2 uitstoot aangetast in een brommertje zitten ook geen cfk's dus dat een brommer de ozonlaag aantast heb je uit je duim gezogen.

Verder vervuilt van de ene kant een brommer wel wat meer, maar ik vraag me nog steeds af hoe men dat meet. Want als we naar het benzine verbruik van brommers kijken komen we toch op een respectabele 1 op 40 uit, ik moet de eerst auto nog vinden die dat haalt.

Verder is 20 KM fietsen misschien moeilijk voor te stellen voor velen, maar als je wilt lukt dat echt wel. Ik heb 4 jaar op een middelbare school gezeten welke ook op 20 km afstand lag, toendertijd fietste ik vaak naar die school toe.
  donderdag 22 mei 2008 @ 12:11:54 #85
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_58821390
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Jij gelooft in complottheorien dat de oliekartels zuinige en electrische autos van de markt weren.
De consument zelf is in deze ook genoeg te verwijten, de consument wil graag suv rijden en kijkt nog niet naar het verbruik. BPM zijn ook plannen voor om die te stoppen en een andere belasting in te voeren, waarbij men meer rekening houdt met weg gebruik en zuinigheid.
nee, ik geloof niet dat er afspraken zijn om zuinige auto's te weren. Wel geloof ik er niet in dat het toeval is dat we na 100 jaar auto geschiedenis nog altijd alleen maar benzine aangedrven auto's in de showroom aantreffen en dat het strafbaar is om wat anders dan benzine in je auto te kiepen.

De best verkochte auto vorig jaar was de toyota Aygo, geen SUV trouwens.
quote:
Jan modaal en eigenlijk de gehele aan olieverslaafde westerse populatie ziet het dan straks niet meer zitten.
[..]

Ozonlaag wordt niet door CO2 uitstoot aangetast in een brommertje zitten ook geen cfk's dus dat een brommer de ozonlaag aantast heb je uit je duim gezogen.

Verder vervuilt van de ene kant een brommer wel wat meer, maar ik vraag me nog steeds af hoe men dat meet. Want als we naar het benzine verbruik van brommers kijken komen we toch op een respectabele 1 op 40 uit, ik moet de eerst auto nog vinden die dat haalt.
Dat heb ik idd uit mijn duim gezogen maar de meeste brommers vervuilen wel stukken meer als een gemiddelde auto, ondanks het veel zuinigere motortje.
quote:
Verder is 20 KM fietsen misschien moeilijk voor te stellen voor velen, maar als je wilt lukt dat echt wel. Ik heb 4 jaar op een middelbare school gezeten welke ook op 20 km afstand lag, toendertijd fietste ik vaak naar die school toe.
Het kan maar niet voor iedereen, naar school is wat anders als representatief naar je werk.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_58821607
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:11 schreef Metro2005 het volgende:

nee, ik geloof niet dat er afspraken zijn om zuinige auto's te weren. Wel geloof ik er niet in dat het toeval is dat we na 100 jaar auto geschiedenis nog altijd alleen maar benzine aangedrven auto's in de showroom aantreffen en dat het strafbaar is om wat anders dan benzine in je auto te kiepen.
Dan zul je eerst een energiedrager moeten heben die net zoveel energie per liter heeft als fossiele brandstoffen, vervolgens een distributie netwerk hiervoor aanleggen, en dan tegelijkertijd ook nog eens de outrol van de voertuigen die met deze nieuwe brandstof overweg kunnen uitvoeren. dat zie ik ons op dit moment nog niet zo snel doen.
quote:
De best verkochte auto vorig jaar was de toyota Aygo, geen SUV trouwens.
Dat wil nog niet zeggen dat het de meeste gewenste auto is. Net zoals eigenlijk iedereen in een vrijstaand kasteel met uitzicht over bergen dicht bij de kust op een flinke lap grond wilt wonen.
quote:
Het kan maar niet voor iedereen, naar school is wat anders als representatief naar je werk.
Velen die representatief op hun werk moeten verschijne hebben meestal een auto van de zaak dus die boeit het voor geen meter hoeveel de brandstof kost.

Verder is elke werkgever in nieuwbouw verplicht om doucheruimtes in te bouwen, dan kun je in een racepak naar je werk en op je werk even douchen en vervolgens je pak aantrekken.
  donderdag 22 mei 2008 @ 12:22:19 #87
141482 Q.
JurassiQ
pi_58821633
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:29 schreef waht het volgende:

[..]

Ookal ben ik niet bekend met de werkelijke motieven van Bos, heeft hij wel gelijk.
Olie wordt nooit meer goedkoper, dus waarom zouden we benzine wél goedkoper maken? (Met behulp van accijnsverlaging). Dat geeft een verkeerd idee van de werkelijkheid. Wij zijn in Nederland nu al gewend aan een hoge benzineprijs. In de VS echter zijn ze bang dat als zij de prijs die wij nu hebben moeten betalen, de economie zal instorten. Bos heeft gelijk dat we er aan moeten wennen. Pas als de prijs zó hoog wordt dat het de economie gaat schaden, moeten ze erover nadenken om de accijns wat te verlagen. Ik zie die accijns/belasting als een buffer voor als het echt slecht gaat. Als je geen belasting op je benzine heft hangt de benzineprijs direct samen met de olieprijs en heb je dus geen enkele invloed op de prijs. Met onze gigantische accijns hebben wij een gigantische invloed op de prijs.

Maar zo ver is het nog niet. Nu is het zaak om te wennen aan het minder gebruiken (of meer betalen) en het aansporen andere manieren te vinden op je te verplaatsen.
Amen.
For great justice!
pi_58821903
Het is gewoon heel simpel jongens, hogere energieprijzen betekent of minder welvaart of efficienter met de hoeveelheid energie omgaan die je kan betalen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  donderdag 22 mei 2008 @ 12:36:01 #89
141482 Q.
JurassiQ
pi_58821932
Er is helemaal niks mis met zuiniger met energie omgaan, als ik soms zie hoe energie wordt verspild, denk aan SUV's of de auto pakken om een paar honderd meter verderop naar de supermarkt te gaan...
For great justice!
pi_58822015
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:36 schreef Q. het volgende:
Er is helemaal niks mis met zuiniger met energie omgaan, als ik soms zie hoe energie wordt verspild, denk aan SUV's of de auto pakken om een paar honderd meter verderop naar de supermarkt te gaan...
Of laten we het eens over de koeling in diezelfde supermarkten hebben. Thuis is niemand zo idioot om de koelkast wagenwijd open te zetten. In de supermarkt is het echter doodnormaal. Tja, je zou ook eens een deurtje oid open moeten maken om bij je melk te kunnen he?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_58822099
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:39 schreef Grrrrrrrr het volgende:


Of laten we het eens over de koeling in diezelfde supermarkten hebben. Thuis is niemand zo idioot om de koelkast wagenwijd open te zetten. In de supermarkt is het echter doodnormaal. Tja, je zou ook eens een deurtje oid open moeten maken om bij je melk te kunnen he?
Dan zeggen supermarkten dat men minder omzet zal draaien.

Op zich zijn die grote koelkasten nog best tochvrij en heeft men een redelijk koele wind er voor langs lopen. Wat volgens mij nog veel erger qau energieverspilling zijn al die winkels die in de winter met hun deuren open warme lucht naar buiten aan het blazen zijn en in de zomer geaircode (koude) lucht naar buiten blazen.
pi_58822154
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan zeggen supermarkten dat men minder omzet zal draaien.
Ach, de wal zal het schip keren. Verschillende diepvriesproducten staan hier in de appie al achter glas, dus blijkbaar gaat daar het argument al niet meer op.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  donderdag 22 mei 2008 @ 12:48:16 #93
141482 Q.
JurassiQ
pi_58822218
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan zeggen supermarkten dat men minder omzet zal draaien.
Kosten - baten-analyse hè?
For great justice!
  donderdag 22 mei 2008 @ 12:52:39 #94
141482 Q.
JurassiQ
pi_58822318
Wel interessant trouwens, op CNN staat een serie korte artikelen over hoe John Modal in de USA omgaat met de stijgende prijzen; sommigen klagen en janken alleen maar maar ook genoeg anderen gaan er inventief mee om.


Niet gerelateerde cartoon
For great justice!
pi_58822383
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:45 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ach, de wal zal het schip keren. Verschillende diepvriesproducten staan hier in de appie al achter glas, dus blijkbaar gaat daar het argument al niet meer op.
Ik was vorig jaar ergens in belgie in een supermarkt en daar moest je voor de koel afdeling door van die flappen heen lopen en lagen dus de groente en de andere koele proudcten allemaal in een apparte afdeling.

Dat zie ik onze op marketing maximale omzet gerichte supermarkten nog niet zo snel doen. Ooit lang geleden toen ik bij de AH groentboer was heb ik geleerd dat men de groentes meteen bij de ingang wilt hebben zodat de mensen meteen er tegen aan lopen en men een frisse indruk van de winkel krijgt, en zodoende meer verkoopt. En Kijk maar eens naar elke willekeurige supermakt die zijn tegenwopordig bijna allemaal zo ingedeeld dat komt naar alle waarschijnlijk door zulke vreemde feitjes.
pi_58822485
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:52 schreef Q. het volgende:
Wel interessant trouwens, op CNN staat een serie korte artikelen over hoe John Modal in de USA omgaat met de stijgende prijzen; sommigen klagen en janken alleen maar maar ook genoeg anderen gaan er inventief mee om.

[ afbeelding ]
Niet gerelateerde cartoon
De doorsnee fokker!
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_58822539
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:52 schreef Q. het volgende:
Wel interessant trouwens, op CNN staat een serie korte artikelen over hoe John Modal in de USA omgaat met de stijgende prijzen; sommigen klagen en janken alleen maar maar ook genoeg anderen gaan er inventief mee om.

[ afbeelding ]
Niet gerelateerde cartoon
Joe Sixpack heet hij daar.
Ik weet het ook niet
  donderdag 22 mei 2008 @ 13:02:01 #98
141482 Q.
JurassiQ
pi_58822550
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 13:01 schreef Dunckie het volgende:

[..]

Joe Sixpack heet hij daar.
Leermoment.
For great justice!
pi_58822833
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 09:36 schreef Basp1 het volgende:
Relatief gezein stijgen onze benezine prijzen niet zo snel als ze bijvoorbeeld in de VS stijgen, dit komt omdat de accijnsen een vast bedrag is en geen percentage van de prijs.
Vergeet alleen niet de BTW die wel gewoon een precentage is en die gaat over zowel de brute prijs als die accijnzen.
  donderdag 22 mei 2008 @ 13:41:16 #100
107521 Furia
snoopy weer
pi_58823443
Ik rij tegenwoordig wat zachter, 90-100. Ben lang niet de enige, ik kom zelfs mensen tegen die maar 80 rijden op de snelweg. Dat vind ik wat gevaarlijk, maar met 90-100 kan ik zo 100km extra op een tank, dus dat is het mij wel waard (ik rij ongeveer een tank per week leeg).

Vind de argumenten van 'wennen aan hoge prijzen' belachelijk; de overheid heft veel accijnzen, maar schuift de hoge prijs af op de kosten van olie. Dat is gewoon dikke onzin. Als je zo stoer bent om stevig belasting te heffen op brandstof, dan mag je ook zo stoer zijn om daar gewoon voor uit te komen (en de bijbehorende lading stront over je heen krijgen).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')