en de effectievere compensators en nog meer dingen in het wapen die ervoor zorgen dat de terugslag minder isquote:Op maandag 23 juni 2008 18:45 schreef Karrs het volgende:
[..]
Ah
Niet echt; de M-14 heeft een aantal onderdelen van de Garand (en gebruik de term M-1 maar niet meer... er is ook een M-1 Carbine en een M-1 Thompson bv) maar is een compleet nieuw opgebouwd wapen.
De terugslag van een M-16 en 'nieuwere' wapens komt voornamelijk omdat die een kleiner kaliber hebben. 7.62x51mm is het kaliber van een M-14 (en een FAL, een G3 en nog veel meer - dit wordt over 't algemeen wel het 'oude kaliber' genoemd, hoewel hij nooit is weggeweest en er nieuwe wapens op de markt zijn/komen voor dit kaliber), 5.56x45mm die van een M-16 (en de meeste 'moderne' geweren).
nee.quote:Op maandag 23 juni 2008 22:17 schreef Esses het volgende:
Ik heb hem inderdaad gezien, maar kan niet zeggen alsof ik gigantisch overtuigd was... Het is in dit geval trouwens toch het standaard wapen voor de israeli defence force?
weet jij ook hoe het zit met terugslag, Effectieve dracht, dracht, onderhoud, betrouwbaarheid enz. op internet is er niet zoveel over te vinden, terwijl het al sinds 2002 in gebruik schijnt te zijn.quote:Op maandag 23 juni 2008 21:50 schreef Da_Ripper het volgende:
Gister was bij "Weapons of the Future" de Micro Tavor A.R 21.
Speciaal ontworpen voor de Israeli's ...
The Micro Tavor (M.T.A.R 21) is a stand-alone extremely compact weapon specifically designed for special forces units, as well as military personnel who are normally not issued long assault rifles.
With the use of a relatively simple conversion kit, the M.T.A.R 21 can be converted from a 5.56 mm assault rifle to a 9 mm submachine gun loaded with 20,25 and 32-round magazines. A suppressor can also be added to the weapon, it is part of the 9 mm conversion kit.
2.95 kg - 590 mm - barrel length 330 mm
effectieve dracht is net zoals bij de meeste .223 wapens 300 meter.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 12:24 schreef hollandFTW het volgende:
[..]
weet jij ook hoe het zit met terugslag, Effectieve dracht, dracht, onderhoud, betrouwbaarheid enz. op internet is er niet zoveel over te vinden, terwijl het al sinds 2002 in gebruik schijnt te zijn.
Die bullpups hoeven qua afstand niet onder te doen voor de langere conventionele wapens, omdat de kamer namelijk achter de trekker is geplaatst is de loop even lang terwijl het wapen korter is.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 17:02 schreef hollandFTW het volgende:
ach, sommige komen tot 400 of meer meter, terwijl andere op 200 al niet meer accuraat zijn. zeker met zo'n kort bulpup model kan ik mij voorstellen dat het lastig wordt om op grotere afstanden treffers te boeken. Met de C8 is het ook al moeilijker dan met de C7
Red dot is opzich wel fijn, maar kan je ook los ergens op zetten, wij zouden ze ook krijgen op de C-8, maar zitten tot nu toe dus nog steeds met die C-79's. De fransen hebben ook red dot op die FAMAS van ze, en het is inderdaad niet verkeerd, alleen op langere afstand, is die vergroting wel een gemis. De duitsers hebben dat met die G36 van hun weer perfect opgelost, gewoon allebei erop. Alleen vind ik daar die gaatjes weer zo klein, maar dat zal komen door wat ik gewend ben, want die Duitsers vinden het niet echt een gemis.
Ik hou toch meer van de moderne look zoals:quote:Op dinsdag 24 juni 2008 00:48 schreef Wheelgunner het volgende:
Qua schoonheid, eenvoud en betrouwbaarheid gaat er voor mij trouwens weinig boven een mooi modern revolver:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb dus een voorkeur voor S&W, maar er zijn ook andere fabrikanten die mooi spul maken.
ja zo'n bullpup is juist dat de "actie" achter de trekker zit, dus de loop loopt ook langer door en is meestal even of langer dan bij wapens waarbij het voor de trekker zit.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 17:02 schreef hollandFTW het volgende:
ach, sommige komen tot 400 of meer meter, terwijl andere op 200 al niet meer accuraat zijn. zeker met zo'n kort bulpup model kan ik mij voorstellen dat het lastig wordt om op grotere afstanden treffers te boeken. Met de C8 is het ook al moeilijker dan met de C7
Red dot is opzich wel fijn, maar kan je ook los ergens op zetten, wij zouden ze ook krijgen op de C-8, maar zitten tot nu toe dus nog steeds met die C-79's. De fransen hebben ook red dot op die FAMAS van ze, en het is inderdaad niet verkeerd, alleen op langere afstand, is die vergroting wel een gemis. De duitsers hebben dat met die G36 van hun weer perfect opgelost, gewoon allebei erop. Alleen vind ik daar die gaatjes weer zo klein, maar dat zal komen door wat ik gewend ben, want die Duitsers vinden het niet echt een gemis.
ja ik snap het principe van een bullpup wel, waar het meer om gaat, hoe werkt zo'n ding de terugslag af, is de loop wel werkelijk even lang, en hoe is het wapen ergonomisch. ik vind bv de Britse bullpupvariant niet heel relax als je op de grond ligt. en die famas is ook moeilijk onder controle te houden.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 22:23 schreef Andyy het volgende:
[..]
ja zo'n bullpup is juist dat de "actie" achter de trekker zit, dus de loop loopt ook langer door en is meestal even of langer dan bij wapens waarbij het voor de trekker zit.
en volgens mij hebben gevechtseenheden die naar Afghanistan gaan/zitten gewoon Aimpoints gekregen. en ik heb ook bij de SMP de aimpoint gezien met de 3x vergroter op een flip mount
[ afbeelding ]
zoiets dus.
en de red dot van de G36 is echt VEEL te klein, snel richten kan je er amper mee aangezien je eerst dat miniscule gaatje moet vinden waar je doorheen kan kijken
Dat is puur wennen. Kijk maar naar de iron-sight van een M-1 Carbine, da's ook een piepklein gaatje. En dat ding (met piepklein gaatje) heeft zijn waarde wel bewezen in drie oorlogen.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 17:02 schreef hollandFTW het volgende:
Ik denk dat je daar snel genoeg aan gewend bent eerlijk gezegd. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk inderdaad dat het net zo gaat als met een korrel. Op een gegeven moment heb je die er eigenlijk meteen goed voor als je je wapen schoudert, en daarvoor hoef je niet eens zo heel veel te oefenen. Met zo'n red dot gaat dat alleen maar gemakkelijker lijkt mij.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 23:42 schreef Andyy het volgende:
maar met een red dot sight is het juist de bedoeling dat je gelijk ziet waar de POI is zonder 1 oog te sluite en echt goed te mikken. dat red dot sightje was miniscuul als je door aimpoints en EOTechs hebt gekeken.
en een diopter/peep sight is ook wat heel anders
Ziedaar de bedoeling van een red-dot.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 23:55 schreef Nobu het volgende:
[..]
Ik denk dat je daar snel genoeg aan gewend bent eerlijk gezegd. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk inderdaad dat het net zo gaat als met een korrel. Op een gegeven moment heb je die er eigenlijk meteen goed voor als je je wapen schoudert, en daarvoor hoef je niet eens zo heel veel te oefenen. Met zo'n red dot gaat dat alleen maar gemakkelijker lijkt mij.
ja, dat had ik dus eigenlijk ook zelf op kunnen zoekenquote:Op dinsdag 24 juni 2008 23:23 schreef Andyy het volgende:
de standaard TAR heeft een loop lengte van 460 MM (aldus wikipedia) en de M4 heeft een looplengte van 368 MM terwijl de M4 een lengte heeft van 838 MM (stock uitgeschoven) en TAR (standaard versie) 725 MM is, bijna 100 MM korter.
en ik vind persoonlijk zo'n bullpup lekkerder "heen en weer swingen" omdat het gewicht achter de trekker ligt ipv voor.
en ik heb wel eens foto's gezien dat ze in Afghanistan Eimpoints en zelfs EOTechs gebruiken
voordelen aan de Red dot sights (over het algemeen) zijn :quote:Op dinsdag 24 juni 2008 23:55 schreef Nobu het volgende:
[..]
Ik denk dat je daar snel genoeg aan gewend bent eerlijk gezegd. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk inderdaad dat het net zo gaat als met een korrel. Op een gegeven moment heb je die er eigenlijk meteen goed voor als je je wapen schoudert, en daarvoor hoef je niet eens zo heel veel te oefenen. Met zo'n red dot gaat dat alleen maar gemakkelijker lijkt mij.
Ja natuurlijk, maar daar zul je in mijn ogen echt niet naar hoeven zoeken, ook al is die kijker niet al te groot.quote:Op woensdag 25 juni 2008 10:45 schreef Andyy het volgende:
[..]
voordelen aan de Red dot sights (over het algemeen) zijn :
je kan beide ogen open houden integenstelling tot keep/diopter en korrel.
meeste red dot sights hebben een groot "schermpje" waar je door heen kan kijken, je hoeft alleen het dotje te vinden als je over je wapen kijkt.
bij de diopter/keep en korrel moet je ervoor zorgen dat ze "recht" in een lijn staan, anders is de POI ergens anders.
en zo'n red dot is natuurlijk sneller omdat je eht niet hoeft te uitlijnen, gewoon ervoor zorgen dat de dotje op de gewenste trefpunt staat.
daarom zie je bij CQB eenheden zoals Arrestatieteam, KCT CT etc etc allemaal aimpoints of EOTechs (alhoewel je de eerste meer ziet, daarmee kan je nog tot xx meter duiken, EOTech maar een paar meter)
Ik zag die foto's van de mariniers in Chad, en daar hadden de meeste inderdaad een andere kijker dan de elcan. Ben wel benieuwd hoe dat geregeld is, neem aan dat ze die allemaal gekregen hebben, maar geld dit dan voor elke marinier of dus alleen die naar Chad zijn gegaan.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 22:23 schreef Andyy het volgende:
[..]
ja zo'n bullpup is juist dat de "actie" achter de trekker zit, dus de loop loopt ook langer door en is meestal even of langer dan bij wapens waarbij het voor de trekker zit.
en volgens mij hebben gevechtseenheden die naar Afghanistan gaan/zitten gewoon Aimpoints gekregen. en ik heb ook bij de SMP de aimpoint gezien met de 3x vergroter op een flip mount
Dump.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 13:25 schreef hollandFTW het volgende:
[..]
Ik zag die foto's van de mariniers in Chad, en daar hadden de meeste inderdaad een andere kijker dan de elcan. Ben wel benieuwd hoe dat geregeld is, neem aan dat ze die allemaal gekregen hebben, maar geld dit dan voor elke marinier of dus alleen die naar Chad zijn gegaan.
het is de bedoeling dat de ELCAN langzaam wordt vervangen dacht ik, maar niet alle mariniers daar hebben een Aimpoint (de overgrote deel wel) op een paar foto's zie ik nog een paar ELCAN'squote:Op vrijdag 27 juni 2008 13:25 schreef hollandFTW het volgende:
[..]
Ik zag die foto's van de mariniers in Chad, en daar hadden de meeste inderdaad een andere kijker dan de elcan. Ben wel benieuwd hoe dat geregeld is, neem aan dat ze die allemaal gekregen hebben, maar geld dit dan voor elke marinier of dus alleen die naar Chad zijn gegaan.
Bij de Goden kerel! Dit topic ~is bijna 3 jaar oud!quote:Op woensdag 23 februari 2011 21:08 schreef Salvad0R het volgende:
Opvolger van de M14, deM110
[ afbeelding ]
http://en.wikipedia.org/wiki/M110_Semi-Automatic_Sniper_System
En waarom is dat het beste wapen?quote:Op woensdag 23 februari 2011 21:08 schreef Salvad0R het volgende:
Opvolger van de M14, deM110
[ afbeelding ]
http://en.wikipedia.org/wiki/M110_Semi-Automatic_Sniper_System
Waarschijnlijk omdat het een opvolger van iets is en betreffende persoon onder indruk is van het uiterlijk ofzo.quote:
Maar het volgtvervangt de M21 (op lange termijn)quote:Op woensdag 23 februari 2011 22:07 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat het een opvolger van iets is en betreffende persoon onder indruk is van het uiterlijk ofzo.
Daar zullen de ontwerpers vast wel rekening mee gehouden hebben.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 14:47 schreef Sine_Pari het volgende:
Ja en net als bij de AK zal het waarschijnlijk onder alle omstandigheden werken maar nooit iets raken.
Geloof dat die dingen nu zelfs nog zo'n $1000 per stuk kosten, en dat het rond de $30 wordt zodra het in normale productie wordt genomen.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 16:00 schreef Vronsky het volgende:
Duur wapen.. kost geloof ik $25/$30 per granaat.
wat een koeiepoep..quote:Op vrijdag 25 februari 2011 14:47 schreef Sine_Pari het volgende:
Ja en net als bij de AK zal het waarschijnlijk onder alle omstandigheden werken maar nooit iets raken.
quote:Op vrijdag 25 februari 2011 18:06 schreef Pumatje het volgende:
[..]
wat een koeiepoep..
als je denkt niets te kunnen raken met de AK .. dan ligt dat toch echt aan de schutter, niet aan het wapen.
De AK is gewoonweg onzuiver, en loopt naar rechts boven weg. Dus vol auto of double tap kan je met dat ding vergeten.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 18:06 schreef Pumatje het volgende:
[..]
wat een koeiepoep..
als je denkt niets te kunnen raken met de AK .. dan ligt dat toch echt aan de schutter, niet aan het wapen.
Ja meermaal, daarom ook mijn opmerking dat het een onnoukeurig wapen is.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 21:03 schreef Mores het volgende:
@Sine_Pari,
heb jij ooit geschoten met een AK?
Dan begrijp ik ook hun defeat in AfGaanIsTanquote:Op vrijdag 25 februari 2011 23:22 schreef Sine_Pari het volgende:
[..]
Ja meermaal, daarom ook mijn opmerking dat het een onnoukeurig wapen is.
Double tap is in het NL leger achterhaald, kost je alleen maar munitie en dat heb je erg nodigquote:Op vrijdag 25 februari 2011 20:39 schreef Sine_Pari het volgende:
[..]
De AK is gewoonweg onzuiver, en loopt naar rechts boven weg. Dus vol auto of double tap kan je met dat ding vergeten.
Dat is natuurlijk een drogredenering. Dat is net zoiets als zeggen: bij het KPU weten ze waar ze mee bezig zijn, daar worden ze immers voor betaald.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 01:10 schreef Pumatje het volgende:
[..]
het is ook onlogisch wat je zegt, want de USSR maakte prima wapens, die wisten echt wel waar ze mee bezig waren, en een wapen waar geen drol mee te raken is tot standaardwapen benoemen in een Strijdkracht van miljoenen man groot, zou compleet onlogisch zijn. Daar is echt wel over nagedacht..
laat staan de export successen van het wapen, dat is echt niet omdat hij enkel maar simpel te onderhouden is.
Achja in Nederland is zo het een en ander achterhaald, zo heeft men onlanks ook de P-3 Orion verkocht, en binnenkort misschien de tanks? Ja Nederland blinkt zo uit in zijn krijgskunden dat we maar beter hun voorbeeld kunnen volgen en ook op het idiote af gaan bezuinigen en matrieel verkopen.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 01:10 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Double tap is in het NL leger achterhaald, kost je alleen maar munitie en dat heb je erg nodig
Bij cqb en is het geloof ik nu enkelschot geworden, maargoed contactdrills zijn voor mij even geleden, ben tenslotte tanker, mijn persoonlijke wapen is 120mm rheinmetall...dus weet daar het fijne niet van
Je bedoeld je hebt het eens in je handen mogen houden op de schietplaats. Dat maakt je net zo een expert als een 6 jarige op het gebied van neuken omdat hij eens de baby van de buurvrouw mocht vasthouden.quote:Anyway, heb ook met de ak mogen schieten, en je kunt er prima mee uit de voeten. Vol auto is toch nutteloos, het is handig om de vijand te onderdrukken, maar daar hebben we in de groep de Minime,mag/mag2000 voor...en in kleine ruimtes is het nadeel van te grote uitloop niet meer van toepassing dus doet het er niet meer toe.
Ti gafarisch pa-roeski? Dus een achterhaald handboek welke waarschijnlijk meer dan 20 jaar oud is en welke je niet eens kan lezen maakt je expert?quote:Enkelschot weet je precies wat hoe te raken, heb hier de complete schiettabel/kogelbaan tabel grafiek van de AK voor mijn neus van de hanboek militair van de CCCP zelf, staat exact wat je moet doen, helaas is mijn russisch roestig dus kan het niet vertalen.
Ja net na WWII en het meeste is nog eens een copy van het Sturmgewehr. Maar natuurlijk hadden ze in de USSR verstand van zaken, daarom bestaat het nog altijd en word ook niks verbeterd.quote:het is ook onlogisch wat je zegt, want de USSR maakte prima wapens, die wisten echt wel waar ze mee bezig waren, en een wapen waar geen drol mee te raken is tot standaardwapen benoemen in een Strijdkracht van miljoenen man groot, zou compleet onlogisch zijn. Daar is echt wel over nagedacht..
Nee heeft ook te maken met het feit dat het eenvoudig geproduceerd kan worden, het al langer in gebruik is dan wel ander infantry wapen dan ook, etc. etc. Maar de belangrijkste reden is misschien wel is dat de USSR het weggaf/verkocht voor een appel en ei, aan elke afnemer die ook maar een beetje revolutionair of links waren.quote:laat staan de export successen van het wapen, dat is echt niet omdat hij enkel maar simpel te onderhouden is.
Het bezuinigen staat compleet los van het veranderen van tactiek..quote:Op zaterdag 26 februari 2011 17:23 schreef Sine_Pari het volgende:
[..]
Achja in Nederland is zo het een en ander achterhaald, zo heeft men onlanks ook de P-3 Orion verkocht, en binnenkort misschien de tanks? Ja Nederland blinkt zo uit in zijn krijgskunden dat we maar beter hun voorbeeld kunnen volgen en ook op het idiote af gaan bezuinigen en matrieel verkopen.
[..]
Je bedoeld je hebt het eens in je handen mogen houden op de schietplaats. Dat maakt je net zo een expert als een 6 jarige op het gebied van neuken omdat hij eens de baby van de buurvrouw mocht vasthouden.
[..]
Ti gafarisch pa-roeski? Dus een achterhaald handboek welke waarschijnlijk meer dan 20 jaar oud is en welke je niet eens kan lezen maakt je expert?
[..]
Nee, ik heb er mee geschoten.
Ja net na WWII en het meeste is nog eens een copy van het Sturmgewehr. Maar natuurlijk hadden ze in de USSR verstand van zaken, daarom bestaat het nog altijd en word ook niks verbeterd.
[..]
Nee heeft ook te maken met het feit dat het eenvoudig geproduceerd kan worden, het al langer in gebruik is dan wel ander infantry wapen dan ook, etc. etc. Maar de belangrijkste reden is misschien wel is dat de USSR het weggaf/verkocht voor een appel en ei, aan elke afnemer die ook maar een beetje revolutionair of links waren.
Dat komt allebei van de G11:quote:Over double-tap gesproken; de AN-94 schiet twee kogels in burst-mode waarbij de tweede kogel al weg is voor de terugslag van de eerste begint te werken. Dat heeft te maken met die rare rondjes voor op de loop. Het schijnt verdomd effectief te zijn tegen kogelwerende vesten omdat de twee kogels in principe op hetzelfde punt inslaan.
christ....quote:Op maandag 28 februari 2011 00:29 schreef Sine_Pari het volgende:
Ja wij maken enkel gebruik van 500 ponders, en double tap is gedacht te laten drukken en bukken.Uit je relaas kan ik concluderen dat je dus niet weet waarover je spreekt. En vraag me dan ook af of een voorzetting van de duscussie nut heeft.
Ja, het is een praktisch alternatief tussen een enkel schot en een onnauwkeurig salvo dat munitie verspilt. En ook bruikbaar als je een gericht schot afgeeft.quote:Op maandag 28 februari 2011 19:53 schreef Thaboel het volgende:
Ff off-topic. Dubble tap is toch bedoelt om vijand ff te laten schrikken en om daarna zsm in een gedekte positie te komen?
Juist, kan je nagaan als er 10 man op linie lopen en contact front krijgen. Dan vliegen er dus al 10 x 2 = 20 kogels op de vijand af. Dat gaat ie wel merken en dan bukt ie waarschijnlijk echt wel.quote:Op maandag 28 februari 2011 19:53 schreef Thaboel het volgende:
Ff off-topic. Dubble tap is toch bedoelt om vijand ff te laten schrikken en om daarna zsm in een gedekte positie te komen?
Is dat niet gewoon een burst?quote:Op maandag 28 februari 2011 21:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Vandaar dat veel recente geweren daar een aparte regeling voor hebben, vaak in plaats van automatisch vuur.
Wat is een gewone burst? Wat is het doel en de effectiviteit?quote:
Heet dat niet gewoon repeterend vuur?quote:Op maandag 28 februari 2011 22:13 schreef Sloggi het volgende:
Onder een burst versta ik het afvuren van een patroon of drie door één keer de trekker over te halen.
In dezelfde situatie als wanneer je een double tap zou vuren?quote:Op maandag 28 februari 2011 22:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dan is het een burst.
Maar waarom en wanneer wil je die afvuren?
Geen idee.quote:Op maandag 28 februari 2011 22:15 schreef Mores het volgende:
[..]
Heet dat niet gewoon repeterend vuur?
Ja, want het is een geautomatiseerde.quote:Op maandag 28 februari 2011 22:16 schreef Sloggi het volgende:
In dezelfde situatie als wanneer je een double tap zou vuren?
quote:Op maandag 28 februari 2011 18:15 schreef Pumatje het volgende:
daarnaast.. als jij double tap gebruikt om de vijand uit te schakelen.. dan vraag ik me af wie nu precies niet wat begrijpt...
een regeling voor dubble tap? Dan zou het een burst worden dus? Dus geen dubble tap...quote:Op maandag 28 februari 2011 21:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, het is een praktisch alternatief tussen een enkel schot en een onnauwkeurig salvo dat munitie verspilt. En ook bruikbaar als je een gericht schot afgeeft.
Vandaar dat veel recente geweren daar een aparte regeling voor hebben, vaak in plaats van automatisch vuur.
Niet dat je met dat tweede schot veel gaat raken, maar misschien ook wel. En het is meteen een halve suppressie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |