abonnement Unibet Coolblue
pi_54803321
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 15:19 schreef Miyanou het volgende:
"want binnen een maand wilde ik alweer wat nieuws (lees:beters)."

aaaaahhh kan ik mij dat dan niet beter besparen en meteen een stap overslaan? wat voor machine heb jij toen aangeschaft?
Dan kan je verschillende kanten op. Sommige mensen vinden het niet erg om een groot bakbeest te hebben en gaan voor een kleine horecamachine (erg groot en bizar energieverbruik). Anderen hebben liever een E61 met warmtewisselaar, en dan kan je ook nog kiezen voor een vaste wateraansluiting of een waterbak. Je hebt ook nog mensen (W1ZZ) die het nog steeds met hun Silvia doen, het is immers ook een prima machine....

Koop gewoon een Silvia, en kijk gewoon hoe het loopt. Ik kon toevallig voor niet teveel geld (250 euro) een kleine horecamachine kopen (La Cimbali Junior), maar misschien ga ik die wel weer wegdoen ten gunste van een E61machine met vaste wateraansluiting (als ik een mooie deal tegenkom)....

Trek je ook niet teveel van mij aan, ik wil gewoon alles hebben om dingen uit te proberen. Qua skills zat ik echt nog LANG niet aan de max van mijn Silvia.... die staat ook nog steeds in het huis waar ik door de weeks woon (ik werk in het noorden en woon daar ook een aantal dagen). Dat was ook een van de redenen om al een nieuw appaaraat te kopen.
pi_54803980
@ Faberic: Leuk dat het nu beter gaat met branden. Het is ff n beetje het gevoel er voor krijgen en de juiste boon hebben. De malabar uit India zal je vast ook wel bevallen. Een andere tip is lees veel over de smaken van de bonen dan koop je niet iets tegen je smaak dat is zonde. Sweetmarias.com en hasbean.co.uk zijn goede sites daarvoor.
@W1ZZ we ''bekeren'' inderdaad steeds meer mensen maar dat is alleen maar goed! Hoe meer liefhebbers van een pure koffie des te beter!
@Miyanou: Ik denk dat Mark al wel goede tips heeft gegeven. Als je echt maar dan ook echt liefhebber bent dan zou ik meteen voor de warmtewisselaar machine gaan. Waarom? Omdat de temperatuur gewoon veel stabieler is en dat is wat je gaat proeven in de kop. Een echte liefhebber zal toch willen upgraden dus dan kan je het net zo goed meteen goed doen i.p.v. in stappen. Het verschil tussen een Silvia/domobar (single boiler) of een warmtewisselaar machine proef je wel, tenzij je heel nauwgezet je techniek beheerst. Met een Silvia/domobar moet je gewoon veel meer doen om het goed te krijgen.
Een molen MOET erbij en dat klinkt heel overdreven en dat is iets wat ik vroeger ook niet geloofde maar het is heel belangrijk. Je kan namelijk voorgemalen koffie niet kopen voor jou machine. Hij zal bijna altijd te grof zijn. Bovendien is gemalen koffie in no-time zijn aroma kwijt. Er staan heel vaak molens op marktplaats dat hoeft geen fortuin te kosten.
Koop je machine inderdaad tweedehands, grote voordeel is dat je dan bijna altijd je prijs altijd terug krijgt en dat de prijs lager is dan in de winkel. Koop je in de winkel dan maak je er alleen maar verlies op. Ok je kan een keer een reparatie hebben maar dan zal hij nog nooit zo duur zijn als een nieuwe.
pi_54805333
Zo'n blindfilter is trouwens een GE-WEL-DI-GE manier om de grouphead van je machine razendsnel op te warmen. Gewoon 2x 10 seconden backflushen en zelfs van een Cimbali Junior is de kop loeiheet.

@Miyanou, inderdaad, wat je ook koopt, het maakt niet veel uit zolang je maar op/boven de Gaggia Classic gaat zitten, maar KOOP EEN MOLEN, en liefst een goede....zonder molen blijft je espresso goorder dan uit een Gaggia Classic, zelfs al heb je een La Marzocco van 10K euro.
helaas spreek ik wbt de Marzocco niet uit ervaring

Laten we nog even kwijlen met z'n allen.....






En last but not least natuurlijk....


[ Bericht 14% gewijzigd door Mark_V op 23-11-2007 17:49:18 ]
pi_54811605
quote:
Op donderdag 22 november 2007 22:07 schreef W1ZZ het volgende:
Hee bedankt! Ik bedoelde eigenlijk wel meer foto's c.q. een filmpje van de espresso extraction omdat ik benieuwd ben hoe (goed) die is met zo'n molen.
Een filmpje van de extractie zal niet lukken. De camera heeft een beperking van 16 seconden en dat is te kort. Wel twee fotootjes. Hij liep te snel door. Omdat ik gisteren twee keer een verstopte piston had, had ik nu iets minder hard aangestampt. Omdat ik echter ook de maling wat grover had gezet, ging dat niet helemaal goed. Hij was verder goed te drinken, maar ik heb ze beter gehad.



pi_54812305
Net resultaat uit een handmolen hoor. Maar ik zou daar toch niet het geduld voor op kunnen brengen!
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54820494
Omdat ik nog geen koffiemolen heb (komt eraan), heb ik eens een koffie envelop gekocht bij The Golden Coffee Box. Wat een troep is dat zeg! Ik had de Colombia Espresso besteld, hij ruikt minder dan een pak filterkoffie van de Aldi. Hij smaakt naar alles behalve koffie, jammer van de ¤7,- Hiervoor had ik Segafredo uit pak en Simon Levelt, maar beide smaken echt zoveel beter.
pi_54821020
Als er echt iets mis mee is moet je ze bellen, het is een kwaliteitsbedrijf dat je klachten heus wel serieus neemt. Misschien dat Colombiaanse koffie je smaak niet is, dat kan zijn. Maar dat Segafredo uit pak en Simon Levelt koffie beter zijn dan GCB kan ik me moeilijk voorstellen, laat staan Aldi koffie.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54821500
Ik heb inderdaad ook goede ervaringen met de Golden Coffeebox. Ik heb eens een pak gehad waar een gedroogd zilvervisje in zat (volgens nun onmogelijk), maar ze stuurden wel zonder discussie een nieuw pak op met heerlijke koffie. En ik kreeg er nog een telefoontje overheen met verontschuldigingen, en om navraag te doen wanneer gekocht enz...
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  zondag 25 november 2007 @ 12:27:19 #84
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_54821741
Gister ging branden weer niet geweldig, normaal moeten de bonen na 15min. echt wel Viennois (oid) zijn, superoliedonker dus. Dat gebeurt dus bij mij steeds niet (ik krijg geen olie te zien binnen die 15 min.),maar waar ik achter kwam is dat ik de deksel van de I-roast steeds niet goed dicht had gedaan. Vandaar ook dat veel vliesjes op het aanrecht belandden, en allemaal aan de kant waar hij niet goed dicht was. Hopelijk gaat het de volgende keer dan weer beter...
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
  zondag 25 november 2007 @ 12:29:20 #85
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_54821792
Niet dat je veel olie op je bonen wil hebben hoor, want volgens mij is dat niet de bedoeling.

Ik had nog een bol.com cadeaubon trouwens dus ik heb "Home coffee roasting" besteld, volgens mij had W1ZZ het daar laatst nog over.
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
  zondag 25 november 2007 @ 14:06:13 #86
182728 honda1990
Laat gaan joh is toch heerlijk
pi_54823522
Ik hoor niks meer van die GranGaggia, ik heb gisteren een telefoontje gekregen van onderdelenhuis dat ze mn o-ring hebben voor mijn delonghi. Ze vroegen of ik hem nog nodig had. Ik heb dus een andere o-ring gekocht, daarna deed het apparaat het echt bagger. Daarvoor deed ie het wel goed, nu is mn vraag als ik die o-ring koop en hem dr in stop zal mijn delonghi dan beter werken? Dan heb ik in de tussentijd iig espresso. Zou de baggerespresso die er nu uitkomt kunnen komen door die o-ring?

Ik moet voor volgende week trouwens beslissen
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
pi_54824972
quote:
Op zondag 25 november 2007 12:29 schreef faberic het volgende:
Niet dat je veel olie op je bonen wil hebben hoor, want volgens mij is dat niet de bedoeling.

Ik had nog een bol.com cadeaubon trouwens dus ik heb "Home coffee roasting" besteld, volgens mij had W1ZZ het daar laatst nog over.
Hmm... Ja daar heb ik 't weleens over gehad maar ik ben maar zeer matig te spreken over dat boek. Veel gezever over de geschiedenis van homeroasting, heel veel gezever over de verschillende apparaten waarvan de meesten allang in onbruik zijn geraakt, weinig over de kenmerken van verschillende origins (in een boek van +/- 200 bladzijden staan er misschien 20 pagina's in over de verschillende regio's en dan nog in weinig detail) en in totaal 5 bladzijden over blending.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54835193
Hey Honda,

Je zocht toch nog een goede espressomachine? Kijk eens naar 13138870013 op Marktplaats. Dat is een Brasilia Lady. Zijn vrij onbekend en niet populair door de ouderwetse rode kleur maar dat is echt een hele fijne machine. Zonder meer vergelijkbaar met de Rancilio Silvia. Ik heb er een tijdje een gehad. Zit een proff zetgroep op met een zwaar 58 mm piston. Dit is veel beter dan die Gaggia. Brasilia is een merk wat veel in de horeca voorkomt en dit is hun thuismachine.
  zondag 25 november 2007 @ 22:42:26 #89
195667 Mark_D
Wannabee Barista
pi_54837164
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 16:14 schreef marmhz het volgende:
Het verschil tussen een Silvia/domobar (single boiler) of een warmtewisselaar machine proef je wel, tenzij je heel nauwgezet je techniek beheerst. Met een Silvia/domobar moet je gewoon veel meer doen om het goed te krijgen.
Mag ik dit nuanceren? Er zit een wereld van verschil tussen een Silvia of een Domobar en ik spreek uit ervaring, heb met beide machines veel gewerkt. De Silvia is een lastige dame, waarbij je techniek goed moet zijn, weinig vergevingsgezind en een enorme deadband.

Bij de Silvia helpt het installeren van een PID enorm veel, het heeft mij enorm geholpen in de smaak van de koffie. Nu heb ik een Silvia uit '99, met een 110 graden knopthermostaat. Resultaat was dat 9 van de 10 keer de koffie veel te warm was. Met de PID is dit verleden tijd.

Een Domobar (Single boiler) is veel vergevingsgezinder, door de hogere temperatuurstabiliteit (kleine deadband, veel hogere massa van de groep, grotere boiler, thermosyphon, pre-infusion), waardoor het makkelijker is om een goede espresso te maken. Deze eigenschappen maken de E61 zo populair. Er is dus absoluut niks mis met een goed ontworpen single boiler machine zoals de VBM Domobar of de Isomac Zaffiro. Een HX heeft met name voordeel als je tegelijkertijd warm water of stoom wil tijdens het espresso maken. Als je toch geld wil uitgeven, ga dan gelijk voor een dual boiler machine. De goedkoopste is de Expobar Brewtus II, maar Vibiemme komt komend jaar ook met dual boiler Super Domobar's. Niet goedkoop, maar wel goed... en standaard met een PID
pi_54838311
Dus marmhz adviseert iemand met een budget van 700E voor apparaat + molen een tweedehands domobar te kopen en jij geeft als advies een brewtus II of een dual boiler domobar super?
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  zondag 25 november 2007 @ 23:37:32 #91
195667 Mark_D
Wannabee Barista
pi_54838632
Misschien had ik "Als je toch geld wil uitgeven" moeten vervangen door "Als geld geen rol speelt" of zo... :-{ De rest van mijn boodschap doet blijkbaar niet ter zake....?

Maar inderdaad, mijn advies is "doorsparen". Ik zou zelf niet zo snel meer 2e hands kopen, je hebt namelijk geen idee hoe de machine onderhouden is en hoeveel je kwijt gaat zijn aan revisie. Garantie heb je meestal ook niet, of beperkt. "Geheel gereviseerd" is bij sommige dealers hetzelfde als "buitenkant ff schoongepoetst". Maar goed, een budget is niet voor niets een budget.

Ga je toch voor een Silvia, gun jezelf dan een PID waarmee je het grootste nadeel van dit appraat (voor espresso drinkers) flink reduceert. Stomen doet de Silvia overigens erg goed, de recoverytijd valt op zich nog mee. Ik doe het meestal als volgt (uitgangspunt=warme machine, kopjes gevuld met heet water, melkkan met melk staat al tijdje in de koelkast)

1. Water uit kopjes dumpen
2. Shots espresso maken en gelijk de stoomknop aan
3. Kopjes met de koffie afdekken met schotels
4. Wachten tot de PID ca. 110 graden aangeeft en eerste keer kort condens afblazen
5. Wachten tot de PID ca. 135 graden aangeeft en weer condens afblazen
6. Tip in de melk en stoomkraan stukje open. Hand tegen de kan aanhouden.
7. Melk stretchen totdat je de kan warm voelt worden, hoeveelheid stoom eventueel vergroten
8. Swirlen en kraan nog iets verder open zodat de draaikolk net niet over de rand komt.
9. Als de kan te heet wordt om aan te raken, tot 3 tellen en dan de kraan dicht, stoomknop uit.
10. Stoompijp schoonmaken, bakje onder de stoommond zetten en overtollige stoom afblazen door de warm water knop aan te zetten.
10. Melkschuim "polishen" door de draaien en eventueel tikken op het blad om de grote bubbels kapot te krijgen.
11. Melkschuim blijven draaien en in de kopjes schenken
12. Als er geen stoom meer uit het stoompijpje komt, warm water knop uit en kraan dicht. PID geeft ongeveer 91 graden aan. (Temperatuur is bovenkant van de boiler).
13. Na een seconde of 40 is de temperatuur door de PID weer op de ingestelde waarde gebracht en kan de volgende shot espresso gemaakt worden.

[ Bericht 90% gewijzigd door Mark_D op 25-11-2007 23:54:44 ]
pi_54840830
quote:
Op zondag 18 november 2007 14:41 schreef Miyanou het volgende:
ik lees graag mee, ben bezig een mening te vormen over welk apparaat de moeite waard is om aan te schaffen...
Ik zit in dezelfde situatie. Ik denk zelf ook aan de Rancilio Silvia, kwalitatief erg goed dus 2e hands ook aantrekkelijk. Voor die prijsklasse vooral. Zijn er alternatieven aan te raden? Ik ben voornamelijk een espresso drinker.

[ Bericht 6% gewijzigd door Underdoggy op 26-11-2007 07:50:52 ]
pi_54841201
Mark ik kan het vooral met je uitgangspunt niet eens zijn. Ten eerste zie ik de Silvia niet als een lastig (en vervelend) apparaat maar als dé kans bij uitstek om je techniek op te oefenen. Als je met een Silvia espresso kunt maken kun je dat met alle apparaten. Ten tweede zou ik iedereen die voor het eerst een espressomachine koopt afraden om meteen een enorme hoop geld uit te geven, wat als 't niet bevalt? Begin met een tweedehands Silvia die je een jaar later met een beetje geluk voor hetzelfde geld weer kunt verkopen, of met een nieuwe die je met wat verlies verkoopt. Als blijkt dat het bevalt kun je veel geld uitgeven aan een shiny dual boiler. Ik denk dat je vergeet dat je in dit topic voornamelijk te maken hebt met studenten (en in sommige gevallen middelbare scholieren) die al heel blij zijn als ze een Silvia kunnen betalen.

Overigens als geld geen rol speelt zou ik never ever voor een Brewtus of een Vibiemme gaan. Elektra A3, GS/3 (hoewel die veel kinderziekten heeft) of een Synesso Cyncra
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  maandag 26 november 2007 @ 09:43:55 #94
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_54842022
Koop geen dual boiler voor de prijs van een goede single boiler, zoals de Isomac Zaffiro. Je merkt echt een wereld van verschil als je naar de espresso kijkt.
Ik zou, als je een dual boiler wil, op ¤1500 euro rekenen voor een apparaat, en voor een goede single boiler op de helft daarvan.

Koop verder eerst een molen, en ga daar een tijdje bijvoorbeeld filterkoffie en french press mee maken. Dan merk je al verschil in aroma.

Overal wordt er op gehamerd dat je eerst een molen moet kopen, en volgens mij heeft bijna niemand dat hier gedaan en iedereen heeft daar spijt van, ik dus ook .
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
  maandag 26 november 2007 @ 09:53:19 #95
195667 Mark_D
Wannabee Barista
pi_54842178
quote:
Op maandag 26 november 2007 08:43 schreef W1ZZ het volgende:
Mark ik kan het vooral met je uitgangspunt niet eens zijn. Ten eerste zie ik de Silvia niet als een lastig (en vervelend) apparaat maar als dé kans bij uitstek om je techniek op te oefenen. Als je met een Silvia espresso kunt maken kun je dat met alle apparaten.
Lees wat je wil lezen, het is geen hate-campaign ten opzichte van de Silvia. Wat ik bedoel is, dat als je graag veel bezig bent met het fenomeen espresso, dan is een Silvia absoluut geen gekke keus. Zoek je echter een machine waarmee je relatief makkelijk een goede tot uitstekende espresso zet, kijk/spaar dan verder voor een E61 of investeer anders in een PID. De reden voor een pid? *Klik* Ik vind dat je je bewust moet zijn van de voors en tegens van een Silvia.
quote:
Ik denk dat je vergeet dat je in dit topic voornamelijk te maken hebt met studenten (en in sommige gevallen middelbare scholieren) die al heel blij zijn als ze een Silvia kunnen betalen.
En anderen hebben een vrouw aan wie ze grote uitgaven moeten verantwoorden Daarom heb ik mijn Silvia ook 2e hands gekocht, maar wel gelijk met een molentje erbij. Dat ik nu 2 molens en een hoop andere gear verder ben is een ander verhaal
pi_54842490
Ik snap ook wel dat het geen hatecampaign is gezien je er zelf ook een hebt. En ik ben ook met je eens dat een domobar makkelijker espresso zet. Ik ben altijd van mening geweest dat elk apparaat vanaf de Gaggia Classic in staat is tot het zetten van een goede espresso en dat het enige dat verandert naarmate je er meer geld tegenaan gooit het gemak waarmee je espresso maakt is.

Dat gezegd hebbende zou ik iemand met een budget van circa 700E altijd adviseren voor een 2nd hand Silvia plus een goede molen te gaan, ten eerste vanwege het bovengenoemde argument (mocht het niet bevallen heb je minder geld weggegooid) ten tweede ben je met een Silvia plus een mazzer of macap in staat veel betere espresso te zetten dan met alleen een domobar (of welk apparaat dan ook for that matter).

Nu naar de PID. Ik kan niet oordelen over jouw apparaat uit '99 maar sinds 2001 zijn de Silvia's dermate aangepast dat met tempsurfen veel te bereiken valt. Ik denk dat andere factoren beperkender zijn voor de kwaliteit van de espresso uit de Silvia dan dat. Het apparaat heeft bijvoorbeeld relatief meer headspace nodig dan andere apparaten. Eigenlijk kan hierdoor in de stock double basket niet eens 14gr gedaan worden, vandaar ook dat ik een 18gr basket heb gekocht voor in m'n spouted pf. Daarnaast heeft de Silvia door de plaatsing van de openingen in de grouphead (dus niet het dispersion screen maar daar weer achter) de neiging om meer water te leveren aan de voorkant van de grouphead dan aan de achterkant. Hier moet je als barista voor compenseren om te zorgen dat de puck gelijkmatig extraheert.

En al deze manco's zijn zo vreemd ook niet als je bedenkt dat de Silvia begonnen is als snel in elkaar geflanst cadeau aan de afnemers van Rancilio's commerciële apparaten.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  maandag 26 november 2007 @ 10:27:45 #97
195667 Mark_D
Wannabee Barista
pi_54842765
De techniek die je ontwikkelt op de Silvia is dan ook ook niet één op één over te brengen naar andere machines. De zaken die je hier aangeeft zijn nu juist de redenen waarom de Silvia voor sommige mensen uitloopt op een (letterlijk) bittere teleurstelling. Niet iedereen wil "koffie-tweaken", dus dat moet je ook meenemen in je advies.

Wat Rancilio heeft gedaan is o.a. een 100 graden knopthermostaat monteren op de nieuwe modellen, waardoor de deadband gemiddeld lager komt te liggen. De wat nieuwere machines hebben ook een zwaarder portafilter wat ook helpt met temp-stabiliteit. Toch blijft temperatuursurfen voor mij hetzelfde als op een rijdende trein springen. Waarom wel investeren in een molen die precies en consistent maalt, maar wel een afwijking in je temperatuur accepteren die behoorlijk wat invloed heeft op de smaak. De Silvia is de meest gePIDde machine ter wereld, en daar is een reden voor. (Volgens mij is het ook de machine waar het meeste onderzoek naar gedaan is )

EUR 700 is een lastig budget, je wil ook een goede tamper die toch ook een flinke hap uit je budget kan nemen, misschien een naked PF, etc. Een goede molen is een absolute must. Door ook de molen 2e hands te kopen, bijv. de La Cimbali Jr. of een ECM/Anfim molen molen die je soms voor minder dan 175 euro op marktplaats kunt vinden. Deze molens zijn stepless en in dezelfde league als de Macap en de Mazzer, maar wellicht wat minder bekend. Wat vaak wel met 2e hands apparatuur het geval is, is dat je niet vies moet zijn van een flinke schoonmaakbeurt, of een week knutselen en ruim een kilo jaren oude bonen uit de behuizing halen (wat ik had met mijn Cimbali Jr. Grinder).
  maandag 26 november 2007 @ 10:36:03 #98
195667 Mark_D
Wannabee Barista
pi_54842915
quote:
Op maandag 26 november 2007 07:31 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Ik zit in dezelfde situatie. Ik denk zelf ook aan de Rancilio Silvia, kwalitatief erg goed dus 2e hands ook aantrekkelijk. Voor die prijsklasse vooral. Zijn er alternatieven aan te raden? Ik ben voornamelijk een espresso drinker.
Er zijn vergeljkbare alternatieven, zoals de Isomac Venus. Wat ook een leuke machine kan zijn is de Ascaso Steel Uno Prof... (of de DUO voor de melk-met-koffie drinkers). De Silvia zie je wel veel meer 2e hands, probeer er in ieder geval een van de nieuwere serie te vinden (die met de badge in plaats van de sticker rechtsboven aan de voorkant):

"Sticker"


"Badge"


De allernieuwste revisie is o.a. te herkenen aan de aangepaste rooster van de opvangbak:
"Nieuw! "
pi_54848468
Ik ben het niet met je eens Mark. Het is niet voor niets dat een warmtewisselaarmachine in een direct vergelijk met een single boiler machine wint. Door de warmtewisselaar is de machine temperatuurstabieler. Een domobar zal zonder twijfel temperatuurstabieler zijn dan een Silvia maar niet stabieler dan een machine met een warmtewisselaar. Een E61 is gemaakt voor een warmtewisselaar systeem, niet voor single boiler systemen. Het feit dat die combi bestaat is denk ik veel meer uit verkoop oogmerk. Je bied de klant gewoon net wat meer dan bij een Silvia en het kost niet hetzelfde als een warmtewisselaarmachine.
Ik heb best vaak met een domobar gewerkt maar hij haalt het niet bij mijn bricoletta.
Een dual boiler machine is voor de temperatuurstabiliteit uiteraard het beste maar een warmtewisselaar kan ook een heel eind komen. Het is niet voor niets dat ook Kees van der Westen nog steeds gebruik maakt van die techniek net als heel veel andere merken.
Je foto's zijn wel fijn voor mensen die een Silvia overwegen, dan zien ze tenminste wat ze kopen.
  maandag 26 november 2007 @ 17:15:54 #100
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_54850149
quote:
Op maandag 26 november 2007 10:36 schreef Mark_D het volgende:

[..]

Er zijn vergeljkbare alternatieven, zoals de Isomac Venus. Wat ook een leuke machine kan zijn is de Ascaso Steel Uno Prof... (of de DUO voor de melk-met-koffie drinkers). De Silvia zie je wel veel meer 2e hands, probeer er in ieder geval een van de nieuwere serie te vinden (die met de badge in plaats van de sticker rechtsboven aan de voorkant):

"Sticker"
[ afbeelding ]

"Badge"
[ afbeelding ]

De allernieuwste revisie is o.a. te herkenen aan de aangepaste rooster van de opvangbak:
"Nieuw! "
[ afbeelding ]
Ascaso is verschrikkelijk, een vriend van mij heeft hem en moest apart een tamper bestellen die achteraf zo nauw sluit de hij bij het tampen dat ding er niet meer uitkrijgt waardoor hij eraan moet trekken wat de koffiepuck beschadigd.

Daarnaast ben ik niet onder de indruk van het stoomkraantje met 1 gaatje waar een briesje stoom uitkomt en de espresso is niet geweldig.

Het lijkt een speelgoedding van fisherprice.

Een isomac zaffiro kost evenveel als de ascaso steel duo, terwijl hij single boiler is. Het verschil in espresso is mij die 3 min. wachttijd en afkoeltijd ruimschoots waard, echt waar.
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')