abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 27 september 2007 @ 12:22:21 #1
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_53511944
Wat bedoelt Maxima eigenlijk dat Nederland geen identiteit heeft, dat er geen Nederlandse identiteit is?

Betekent dit dan dat een Nederlander zich mentaal probleemloos zou kunnen vestigen in landen als Iran, Saoedie-Arabië of desnoods Frankrijk? Iemand - een Nederlander in dit geval - die geen noemenswaardige zweem van volksidentiteit bezit, zou dus meteen inpasbaar zijn in een andere cultuur waar andere waarden en normen heersen. Waarden en normen die volgens Maxima in Nederland kennelijk geheel ontbreken want er is volgens haar immers geen Nederlandse identiteit.

Of het omgekeerde geval. Een islamitische allochtoon zou zich dus volgens Maxima mentaal probleemloos kunnen vestigen in Nederland. Nederland heeft volgens Maxima immers geen identiteit dus een immigrant hoeft zich dus niet druk te maken over de hier geldende waarden en normen.

Deze gedachtegang van Maxima lijkt mij een beetje dom.
pi_53512101
Maxima heeft gewoon het complete Nederlandse volk beledigt
pi_53512341
Ik heb het hele verhaal niet gehoord, dus voel je vrij me te negeren

Wat ik denk dat ze bedoelt is dat er niet één specifieke Nederlandse identiteit is, maar dat deze enorm divers is (zowel positief als negatief, maar dat zal ze er vast niet bijgezegd hebben).

Beetje raar om te zeggen, maar ik kan er wel inkomen. Ik ben in Nederland geboren uit immigranten, en ben dus een Nederlander, maar er zijn genoeg facetten die ik niet heb overgenomen van wat de Nederlandse cultuur wordt genoemd. Aangezien dat waarschijnlijk voor een paar miljoen anderen ook zal gelden, kan je moeilijk spreken van een homogene identiteit.
pi_53512480
Nou, wie kan mij ´De Nederlander´ schetsen?

Waar moet deze persoon, los van de formele nationaliteit (want die hebben allochtonen met een verblijfstitel ook) aan voldoen om als ´De Nederlander´ te mogen worden aangemerkt?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  donderdag 27 september 2007 @ 12:42:11 #5
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_53512500
Iedere discussie bewijst dat Nederlanders niet 1 identiteit hebben.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 27 september 2007 @ 12:42:45 #6
191256 Nakur_de_Islani
De wereld is gek en ik ook
pi_53512517
quote:
Op donderdag 27 september 2007 12:22 schreef Ippon het volgende:
Wat bedoelt Maxima eigenlijk dat Nederland geen identiteit heeft, dat er geen Nederlandse identiteit is?

Betekent dit dan dat een Nederlander zich mentaal probleemloos zou kunnen vestigen in landen als Iran, Saoedie-Arabië of desnoods Frankrijk?
Ja dat is alleen al duidelijk door de Nederlandse handels geest. Een Nederlander (om in jouw termen te blijven) zal zich overal kunnen settelen. Niet iedere, maar veel wel.
quote:
Of het omgekeerde geval. Een islamitische allochtoon zou zich dus volgens Maxima mentaal probleemloos kunnen vestigen in Nederland.
Als die ruimte hem wordt geboden (en dat gebeurt ook) zullen Islamitische allochtonen zich makkelijk kunnen vestigen. Zie alleen de grote hoeveelheid expats van uit het buitenland.
"Magië bestaat niet, er is alleen maar spul"
pi_53512605
quote:
Zo’n zeven jaar geleden begon mijn zoektocht naar de Nederlandse identiteit. Daarbij werd ik geholpen door tal van lieve en wijze deskundigen. Ik had het voorrecht met veel mensen kennis te maken. Heel veel te zien, te horen en te proeven van Nederland.

Het was een prachtige en rijke ervaring waarvoor ik enorm dankbaar ben. Maar ‘de’ Nederlandse identiteit? Nee, die heb ik niet gevonden. Nederland is: grote ramen zonder gordijnen, zodat iedereen goed naar binnen kan kijken. Maar ook: hechten aan privacy en gezelligheid. Nederland is: één koekje bij de thee. Maar ook: enorme gastvrijheid en warmte. Nederland is: nuchterheid en beheersing. Pragmatisme. Maar ook: samen intense emoties beleven.

Nederland is veel te veelzijdig om in één cliché te vatten. ‘De’ Nederlander bestaat niet. Als troost kan ik u zeggen dat ‘de’ Argentijn ook niet bestaat
Dit zei Maxima: http://www.koninklijkhuis.nl/content.jsp?objectid=20871

Ze bedoelde dat een eenduidige Nederlandse identiteit niet bestaat... er zijn vele soorten Nederlanders met eigen invullingen van identiteit.
Ze ontkent niet het bestaan van meerdere varaties van Nederlandse identiteit, maar ze geloof niet in "de" Nederlandse identiteit.. iedere poging die 'waarheid' te formuleren moet wel clichematig zijn. ("Nederland is veel te veelzijdig om in één cliché te vatten")

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 27-09-2007 12:55:56 ]
pi_53512693
maxima probeert zeker intellectueel over te komen dit is exact eenzelfde discussie als donner die zegt dat de sharia hier mogelijk zou kunnen worden ingevoerd. zuiver theoretisch, alleen dan op een lager denkniveau. gezien de ministriele verantwoordelijkheid die balk draagt vind ik dat wilders hem naar de kamer moet roepen om opheldering te geven over deze politieke uitspraken van heb kabinet

maxima had ook kort en bondig kunnen zijn. ze had kunnen zeggen: "geen enkel land kent een nationale identiteit."
pi_53512780
quote:
Op donderdag 27 september 2007 12:48 schreef Empedocles het volgende:
maxima probeert zeker intellectueel over te komen dit is exact eenzelfde discussie als donner die zegt dat de sharia hier mogelijk zou kunnen worden ingevoerd. zuiver theoretisch, alleen dan op een lager denkniveau. gezien de ministriele verantwoordelijkheid die balk draagt vind ik dat wilders hem naar de kamer moet roepen om opheldering te geven over deze politieke uitspraken van heb kabinet

maxima had ook kort en bondig kunnen zijn. ze had kunnen zeggen: "geen enkel land kent een nationale identiteit."
Wat nou.... het kabinet moet van staatswege verklaren dat "de" nederlandse identiteit eenduidig is ?
Flauwekul ...
  donderdag 27 september 2007 @ 12:53:24 #10
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_53512850
quote:
Op donderdag 27 september 2007 12:41 schreef Argento het volgende:
Nou, wie kan mij ´De Nederlander´ schetsen?

Waar moet deze persoon, los van de formele nationaliteit (want die hebben allochtonen met een verblijfstitel ook) aan voldoen om als ´De Nederlander´ te mogen worden aangemerkt?
Bier drinken, voetbal kijken, patat met bloemkool eten, camperen met een trainingspak aan, André Hazes geweldig vinden, 2,2 kinderen en 1,4 auto's hebben, hondje en goudvis, rechts stemmen en klagen over mensen met te grote salarissen of links stemmen en klagen over belastingen. Alles beter weten maar niks verbeteren, in Spanje klagen dat ze geen Nederlands praten.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_53512901
quote:
Op donderdag 27 september 2007 12:51 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wat nou.... het kabinet moet van staatswege verklaren dat "de" nederlandse identiteit eenduidig is ?
Flauwekul ...
nee hoor. maar enige uitleg is wel op zijn plaats dacht ik zo.
  donderdag 27 september 2007 @ 12:57:10 #12
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_53512990
quote:
Op donderdag 27 september 2007 12:45 schreef Bluesdude het volgende:


Ze ontkent niet het bestaan van een of meerdere varaties van Nederlandse identiteit, maar ze geloof niet in "de" Nederlandse identiteit.. iedere poging die 'waarheid' te formuleren moet wel clichematig zijn. ("Nederland is veel te veelzijdig om in één cliché te vatten")
Hé! Niet zo genuanceerd hè!

Dit is Fok!
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_53513005
quote:
Op donderdag 27 september 2007 12:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Bier drinken, voetbal kijken, patat met bloemkool eten, camperen met een trainingspak aan, André Hazes geweldig vinden, 2,2 kinderen en 1,4 auto's hebben, hondje en goudvis, rechts stemmen en klagen over mensen met te grote salarissen of links stemmen en klagen over belastingen. Alles beter weten maar niks verbeteren, in Spanje klagen dat ze geen Nederlands praten.
Ik ben geen Nederlander.
  donderdag 27 september 2007 @ 13:00:58 #14
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_53513094
quote:
Op donderdag 27 september 2007 12:57 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Ik ben geen Nederlander.
Ik ook niet

Trouwen?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 27 september 2007 @ 13:01:33 #15
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_53513120
Ik wel. Maar ik ben geen De Nederlander.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_53513121
quote:
Op donderdag 27 september 2007 13:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik ook niet

Trouwen?
pi_53513134
quote:
Op donderdag 27 september 2007 13:01 schreef Verbal het volgende:
Ik wel. Maar ik ben geen De Nederlander.

V.
Niet zeuren. Als je niet aan die eisen voldoet ben je geen Nederlander.
  donderdag 27 september 2007 @ 13:02:36 #18
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_53513153
O, dan ben ik geen Nederlander.

Trouwen?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_53513236
Maxima heeft gelijk!!!
pi_53513279
quote:
Op donderdag 27 september 2007 13:02 schreef Verbal het volgende:
O, dan ben ik geen Nederlander.

Trouwen?

V.
Nog eentje!
  donderdag 27 september 2007 @ 13:06:18 #21
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_53513282
quote:
Op donderdag 27 september 2007 12:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Iedere discussie bewijst dat Nederlanders niet 1 identiteit hebben.
Mensen die daarmee aan komen zijn meestal saaie burgelijke figuren die ieder jaar naar dezelfde camping op de veluwe gaan en al die rare buitenlandse kost niet lusten.
  donderdag 27 september 2007 @ 13:06:22 #22
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_53513285
Vind dat ze de spijker op de kop slaat! Ik ken de cijfers niet, maar hoeveel van de 'Nederlanders' is oorspronkelijk Nederlander (en hoe definieer je die term dan?) Zoals een Surinaamse man, in NL geboren en wiens familie hier al 30 jaar woont, pas zei: "mensen vragen altijd: maar waar kom je dan OORSPRONKELIJK vandaan?"

Offtopic:
Mijn avatar!
  donderdag 27 september 2007 @ 13:11:55 #23
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_53513488
quote:
Op donderdag 27 september 2007 13:06 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Nog eentje!
Elseetje adoratie topique
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 27 september 2007 @ 13:13:27 #24
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_53513543
quote:
Op donderdag 27 september 2007 13:05 schreef SCH het volgende:
Maxima heeft gelijk!!!
Maar 'De Nederlander' kan niet luisteren. 'De' Japanner trouwens ook niet.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_53513790
Maxima is een leuke meid, maar ze kan beter haar mond houden over zaken waar ze geen verstand van heeft.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')