abonnement Unibet Coolblue
pi_52511152
quote:
Maar dat maakt het nog niet democratisch. Mijn punt is dat een slecht land voor zijn mensen gemakkelijker blijft bestaan als het niet democratisch is.
Je moet het wel in zijn historisch perspectief zien hé. Tegenover het huidige kiessysteem lijkt dat van 1830 inderdaad voorhistorisch, maar toen werd dat wel als héél vooruitstrevend ervaren he. Zélfs door mensen die niet eens stemrecht hadden.

En slecht land? België was toen een Franstalig land, en dat werd toen ook gewoon overal aanvaard. Mensen hadden daar geen problemen mee. Integendeel, veel Vlamingen maakten zelfs zélf de keuze om Frans te praten bij officiële aangelegenheden, zij wilden zélf Frans praten (omdat het chic was, ook uit reactie tegen Willem). De strubbelingen zijn er pas veel later gekomen, absoluut niet in 1830.
  zondag 19 augustus 2007 @ 21:28:52 #252
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_52511189
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 21:27 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Je moet het wel in zijn historisch perspectief zien hé. Tegenover het huidige kiessysteem lijkt dat van 1830 inderdaad voorhistorisch, maar toen werd dat wel als héél vooruitstrevend ervaren he. Zélfs door mensen die niet eens stemrecht hadden.

En slecht land? België was toen een Franstalig land, en dat werd toen ook gewoon overal aanvaard. Mensen hadden daar geen problemen mee. Integendeel, veel Vlamingen maakten zelfs zélf de keuze om Frans te praten bij officiële aangelegenheden, zij wilden zélf Frans praten (omdat het chic was, ook uit reactie tegen Willem). De strubbelingen zijn er pas veel later gekomen, absoluut niet in 1830.
België was toen géén Franstalig land volgens de grondwet , maar een puur tweetalig land. Alleen is het in de praktijk nooit zover gekomen ... Meteen het eerste 'communautaire' akkoord in de Belgische geschiedenis waar de Franstaligen vlotjes hun gat aan geveegd hebben dus ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_52511231
quote:
Brussel droogleggen om het bij Vlaanderen te krijgen is een optie... maar ik wil het laten vallen, geen vierkante meter komt er echter nog bij, die zullen ze moeten "komen halen".
En de randgemeentes krijgen faciliteiten? Of niet?
quote:
Antwerpen , Antwerpen ... Geef mij maar de historische hoofdstad: Brugge ...
Dat zou toch Antwerpen moeten zijn dan. De grootste stad, de meest bekende stad en ook de meest centraal gelegen.
pi_52511257
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 21:26 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Antwerpen , Antwerpen ... Geef mij maar de historische hoofdstad: Brugge ...
De reden waarom Brussel nu de hoofdstad van Vlaanderen is, is nogal psychologisch eigenlijk : we laten Brussel niet vallen. Antwerpen is de grootste ECHTE Vlaamse stad, met een rijke geschiedenis en toch ook internationaal belang. Door met de pootjes van Gent te blijven, bescherm ik dan ook mijn geliefde stad.

Het probleem is gewoon dat alles hier zo klein is, Vlaanderen is zo dicht bevolkt, dit is niet zoals Noorwegen van Zweden scheiden of zo, de taalgrens ligt echt vlakbij, en er zijn zoveel mensen die in Vlaanderen wonen en in Brussel werken....
  zondag 19 augustus 2007 @ 21:32:07 #255
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_52511291
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 21:30 schreef Heero87 het volgende:

[..]

En de randgemeentes krijgen faciliteiten? Of niet?
[..]

Dat zou toch Antwerpen moeten zijn dan. De grootste stad, de meest bekende stad en ook de meest centraal gelegen.
Als je de meest centraal gelegen grote stad neemt kom je bij Gent ofzo uit. En waarom moet dat de grootste stad zijn ? Dat is toch in Nederland (Den Haag) ook niet het geval? Dat was toch in West-Duitsland (Bonn) ook niet het geval ?

Geef mij dan maar de hoofdstad van het historische Graafschap Vlaanderen hoor ... Die is trouwens ook internationaal allicht veel bekender dan Antwerpen.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_52511569
quote:
België was toen géén Franstalig land volgens de grondwet , maar een puur tweetalig land. Alleen is het in de praktijk nooit zover gekomen ... Meteen het eerste 'communautaire' akkoord in de Belgische geschiedenis waar de Franstaligen vlotjes hun gat aan geveegd hebben dus ...
Vooral omdat dat toen als "normaal" werd gezien he. Vlamingen zagen er geen probleem in dat ze hun bestuurszaken in het Frans moesten regelen, dat werd gewoon aanvaard (ook al omdat men eeuwenlang niks anders had gekend). Pas veel later werd daarover (en terecht) problemen gemaakt.
pi_52511635
De oplossing is dus eigenlijk simpel.

1 Vlaanderen onafhankelijk
2 Wallonie blijft België
3 Brussel krijgt een aparte status binnen de EU
pi_52511643
quote:
Geef mij dan maar de hoofdstad van het historische Graafschap Vlaanderen hoor ... Die is trouwens ook internationaal allicht veel bekender dan Antwerpen.
Sja, we komen als Vlamingen hier nog niet uit
pi_52511841
quote:
Als je de meest centraal gelegen grote stad neemt kom je bij Gent ofzo uit. En waarom moet dat de grootste stad zijn ? Dat is toch in Nederland (Den Haag) ook niet het geval? Dat was toch in West-Duitsland (Bonn) ook niet het geval ?

Geef mij dan maar de hoofdstad van het historische Graafschap Vlaanderen hoor ... Die is trouwens ook internationaal allicht veel bekender dan Antwerpen.
Antwerpen ligt in de breedte toch echt veel centraler dan Gent hoor. Eigenlijk quasi pal in het midden.



En uiteraard is ligging niet het belangrijkste, maar Antwerpen is ook gewoon de grootste stad. En ik ben ervan overtuigd dat veel meer buitenlanders Antwerpen kennen dan Brugge (al hoe wel Brugge ook prachtig is natuurlijk). Maar vraag aan een buitenlander welke steden ze kennen en dan zal dat zich meestal beperken tot Brussel en Antwerpen, Brugge wellicht derde.

De historische waarde vind ik eigenlijk niet belangrijk. Trouwens alsof Antwerpen geen prachtige geschiedenis heeft.
pi_52511875
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 21:41 schreef Fastmatti het volgende:
De oplossing is dus eigenlijk simpel.

1 Vlaanderen onafhankelijk
2 Wallonie blijft België
3 Brussel krijgt een aparte status binnen de EU
pi_52511931
Antwerpen zou een pracht van een hoofdstad zijn! Hebben we EINDELIJK en ECHT land dat FUNCTIONEERT en een MOOIE hoofdstad!

Wie kan daar nu tegen zijn?
  zondag 19 augustus 2007 @ 21:51:34 #262
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_52511992
quote:
Ga

129 Teletekst zo 19 aug
***************************************
Interventie koning Albert faalt

***************************************
` Koning Albert heeft weinig bereikt
bij zijn poging om de kabinetsformatie
uit het slop te halen.Albert nam dit
weekeinde het heft in handen en sprak
zelf met de voorzitters van de vier
betrokken partijen,maar dat leverde
niets op.Hij heeft de bal teruggelegd
bij formateur Yves Leterme,die opnieuw
moet praten met de vier partijen.

De kabinetsformatie sleept zich al ruim
twee maanden voort door de verschillen
van mening tussen Vlamingen en Walen
over een hervorming van de staat.

Vlaanderen wil meer bevoegdheden en de
Walen zijn daartoe alleen bereid als ze
meer grondgebied van Brussel krijgen.
***************************************
Wat een drama.
  zondag 19 augustus 2007 @ 21:52:28 #263
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_52512029
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 21:39 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Vooral omdat dat toen als "normaal" werd gezien he. Vlamingen zagen er geen probleem in dat ze hun bestuurszaken in het Frans moesten regelen, dat werd gewoon aanvaard (ook al omdat men eeuwenlang niks anders had gekend). Pas veel later werd daarover (en terecht) problemen gemaakt.
De Vlamingen zagen daar geen problemen in ? Volgens mij ben jij zo iemand die de Belgische geschiedenis alleen volgens de louter officiële versie kent.

Waarom denk je dat Concience in 1838 "De Leeuw van Vlaanderen" schreef en dat een van de grootste successen uit de Vlaamse literatuur is geworden ? Waarom denk je dat de Vlaamse Beweging al in de jaren 1830 werd opgericht? Waarom denk je dat de taalstrijd toen ontstond? Dat de Vlaamsgezinden vanaf de jaren 1840 wetsvoorstellen indienden voor een plaats voor het Nederlands in het onderwijs, de administratie en het gerecht in Vlaanderen ? Wat uiteindelijk in de jaren 1870 leidde tot de eerste taalwetten in België (wat eigenlijk gewoon een toepassing van de oorspronkelijke grondwet was) Hier in Roeselare staan er nu nog standbeelden ter ere van Albrecht Rodenbach. Notabene een van oorsprong Franstalige uit een adelijke familie van Duitse afkomst die als student de strijd van "In Vlaanderen Vlaams" voerde. Tegen de Franstaligheid in het onderwijs en de overheid en tegen het "Hollands" van de "hollandsche pedanten die onze tale vermooscht hebben" De "katholieke Vlaamse studentenbeweging" (door hem opgericht) heeft nu daardoor nog altijd "De Blauwvoet" (geschreven door Rodenbach) als strijdlied ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_52512041
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 21:41 schreef Necromancer het volgende:

[..]

Sja, we komen als Vlamingen hier nog niet uit
Dat valt wel mee (al is het natuurlijk maar een enquête):
quote:
Zeven op de tien Vlamingen willen Brussel niet meer als hoofdstad van Vlaanderen. Dat blijkt uit een peiling van La Libre Belgique. 95% van diegenen die tegen Brussel zijn, ziet Antwerpen wel zitten als plaatsvervanger van de overwegend Franstalige stad.

Sinds Vlaanderen een deelstaat van België is, heeft het Brussel als hoofdstad. De Vlaamse regering en het Vlaams Parlement zijn daar dan ook gevestigd. Maar 69,66 procent van de door La Libre Belgique ondervraagde Vlamingen vindt dat Brussel niet langer als Vlaamse hoofdstad kan fungeren.

Mocht er dan worden gekozen tussen verschillende Vlaamse steden, dan steekt Antwerpen er met kop en schouders bovenuit. Liefst 95% van de Vlamingen die Brussel niet meer zien zitten, kiest Antwerpen als meest bekwame stad om de rol van hoofdstad over te nemen.

GvA
  zondag 19 augustus 2007 @ 21:53:56 #265
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_52512094
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 21:41 schreef Necromancer het volgende:

[..]

Sja, we komen als Vlamingen hier nog niet uit
Zijn Antwerpenaars en Limburgers eigenlijk wel Vlamingen ?
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  zondag 19 augustus 2007 @ 21:57:00 #266
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_52512236
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 21:52 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Dat valt wel mee (al is het natuurlijk maar een enquête):
[..]
Ach La Libre Belgique , er stond bij de verkiezingen nog in de krant kritiek dat ze hun peilingen in Vlaanderen die ze publiceerden beperkten tot een paar honderd opgebelden in de streek van Antwerpen
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_52512554
quote:
Waarom denk je dat Concience in 1838 "De Leeuw van Vlaanderen" schreef en dat een van de grootste successen uit de Vlaamse literatuur is geworden ? Waarom denk je dat de Vlaamse Beweging al in de jaren 1830 werd opgericht? Waarom denk je dat de taalstrijd toen ontstond? Dat de Vlaamsgezinden vanaf de jaren 1840 wetsvoorstellen indienden voor een plaats voor het Nederlands in het onderwijs, de administratie en het gerecht in Vlaanderen ? Wat uiteindelijk in de jaren 1870 leidde tot de eerste taalwetten in België (wat eigenlijk gewoon een toepassing van de oorspronkelijke grondwet was) Hier in Roeselare staan er nu nog standbeelden ter ere van Albrecht Rodenbach. Notabene een van oorsprong Franstalige uit een adelijke familie van Duitse afkomst die als student de strijd van "In Vlaanderen Vlaams" voerde. Tegen de Franstaligheid in het onderwijs en de overheid en tegen het "Hollands" van de "hollandsche pedanten die onze tale vermooscht hebben" De "katholieke Vlaamse studentenbeweging" (door hem opgericht) heeft nu daardoor nog altijd "De Blauwvoet" (geschreven door Rodenbach) als strijdlied ...
Het is niet omdat er inderdaad enkele mensen de Vlaamse Beweging oprichtten, dat er inderdaad politieke intiatieven richting taalwetten waren, dat dat ook écht leefde bij de bevolking.

Veel mensen konden toen niet leven of schrijven, wat kon het hen schelen in welke taal de administratie en politiek gevoerd werd. Bovendien spraken de meesten ook gewoon een mondje Frans (en omgekeerd). Dat werd gewoon aanvaard, net zoals in de periode 1820-1830 ook de Franstaligen er geen problemen mee hadden dat zij hun administatie in het Nederlands moesten doen van Willem.

De Vlaamse Beweging is vooral ontstaan uit een selecte middenklasse die in de politiek of de ambtenarij wilden, maar dat gewoon niet konden omdat ze geen Frans konden. Die Vlaamse Beweging was toen héél klein he, quasi minimaal. Ze hebben toen zelfs een petitie georganiseerd tegen de verfransing in heel Vlaanderen, amper een 15.000 handtekeningen bijééngehaald. Die communautaire ideeën leefden toen helemaal nog niet bij het gewone volk, het kon hen gewoon niet schelen.
pi_52517212
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 21:47 schreef Heero87 het volgende:

[..]
Antwerpen ligt in de breedte toch echt veel centraler dan Gent hoor. Eigenlijk quasi pal in het midden.

[afbeelding]

En uiteraard is ligging niet het belangrijkste, maar Antwerpen is ook gewoon de grootste stad. En ik ben ervan overtuigd dat veel meer buitenlanders Antwerpen kennen dan Brugge (al hoe wel Brugge ook prachtig is natuurlijk). Maar vraag aan een buitenlander welke steden ze kennen en dan zal dat zich meestal beperken tot Brussel en Antwerpen, Brugge wellicht derde.
De historische waarde vind ik eigenlijk niet belangrijk. Trouwens alsof Antwerpen geen prachtige geschiedenis heeft.
Antwerpen was tot de val van Antwerpen in 1585 DE Nederlandstalige stad, die nadien voor meer dan de helft leegliep door massale emigratie naar het huidige Nederland.
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 21:41 schreef Fastmatti het volgende:
De oplossing is dus eigenlijk simpel.

1 Vlaanderen onafhankelijk
2 Wallonie blijft België
3 Brussel krijgt een aparte status binnen de EU
Overtuig die Franstalige Brusselaars daar eens van.
Niet vergeten dat er een (marginale) partij RWF-RBF is die niet alleen Wallonië en Brussel maar zelfs een aantal verfranste Vlaamse gemeenten bij Frankrijk wil voegen, nu scoren ze fenomenaal slecht maar eens de splitsing er is.....
pi_52517226
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 21:57 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Ach La Libre Belgique , er stond bij de verkiezingen nog in de krant kritiek dat ze hun peilingen in Vlaanderen die ze publiceerden beperkten tot een paar honderd opgebelden in de streek van Antwerpen
En op politics.be heeft "Eric Feremans"( toen nog bij Spirit) geschreven dat ze hem opgebeld hadden voor die peiling........in het Frans!!!!!!!
  maandag 20 augustus 2007 @ 00:42:15 #270
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_52517395
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 00:33 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Antwerpen was tot de val van Antwerpen in 1585 DE Nederlandstalige stad, die nadien voor meer dan de helft leegliep door massale emigratie naar het huidige Nederland.
[..]

Overtuig die Franstalige Brusselaars daar eens van.
Niet vergeten dat er een (marginale) partij RWF-RBF is die niet alleen Wallonië en Brussel maar zelfs een aantal verfranste Vlaamse gemeenten bij Frankrijk wil voegen, nu scoren ze fenomenaal slecht maar eens de splitsing er is.....
Ik denk eerder dat Wallonië uit elkaar zal vallen bij een splitsing. In de provincie Luxemburg (nu al een heel andere mentaliteit dan de rest van Wallonië) noemen ze zich nu al geen Waal maar 'Ardennees" en zullen ze meer zien in een hereniging met het Groothertogdom. De Oost-Kantons zullen terug naar Duitsland willen, en de rest zal nog eerder dan ze beseffen het "Département Pays Noir" ofzo zijn ...

Zou trouwens nog een grote schok kunnen zijn voor de Walen. Hier bij ons in West-Vlaanderen komen er Fransen van tot in Parijs elke dag heen en weer pendelen om te werken (afstanden tot 4 a 5 x verder dan de grote werkloze steden in de Waalse Borinage) , want ze geven in Frankrijk de uitkeringen niet cadeau hoor ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_52518140
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 00:42 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat Wallonië uit elkaar zal vallen bij een splitsing. In de provincie Luxemburg (nu al een heel andere mentaliteit dan de rest van Wallonië) noemen ze zich nu al geen Waal maar 'Ardennees" en zullen ze meer zien in een hereniging met het Groothertogdom. De Oost-Kantons zullen terug naar Duitsland willen, en de rest zal nog eerder dan ze beseffen het "Département Pays Noir" ofzo zijn ...
Ik weet het niet hoor, is die provincie qua welvaart op vergelijkbaar niveau met het succesvolle land Luxemburg? En hoe zit het met de cultuuropvatting, 50% van de autochtone Luxemburgers begrijpt of spreekt Luxemburgs, en is voor de rest meertalig (soms kunnen ze Nederlands!, als je bijvoorbeeld je illegale bankzaakjes komt regelen ) Frans is er overal wel goed ingebakken, dat spraken wij ook als met de familie naar Luxemburg gingen tegen de mensen uit de toeristische sector.

Dan heb je ook nog eens de rivaliteit tussen die uit Charleroi en uit Luik. Luik wil niet onderdoen, herinner je de Luik-Charleroi-Casablanca-lijn ?
quote:
Zou trouwens nog een grote schok kunnen zijn voor de Walen. Hier bij ons in West-Vlaanderen komen er Fransen van tot in Parijs elke dag heen en weer pendelen om te werken (afstanden tot 4 a 5 x verder dan de grote werkloze steden in de Waalse Borinage) , want ze geven in Frankrijk de uitkeringen niet cadeau hoor ...
En het übercentralistische Frankrijk zal geen uitzondering maken vrees ik.
Feit is dat ze dan niet alleen zullen kunnen kijken naar hun presidentsverkiezingen, maar zelf ook het spel kunnen meespelen...
pi_52518307
http://www.n-va.be/programma/nieuws/citaat_detail.asp?ID=1001
Interview met Bart de Wever, voorzitter van N-VA, uit het Nieuwsblad:
quote:
"Wat de Vlamingen nu vooral niet mogen doen, is hun staart intrekken. Want dan doet de N-VA niet meer mee." In Het Nieuwsblad op Zondag noemt N-VA-voorzitter Bart De Wever de crisis tussen de Vlaamse en Franstalige onderhandelaars "zeer diep". "De Walen hebben een fatale dynamiek in gang gezet. Mij niet gelaten, ik ben er klaar voor."

De manier waarop de twee gemeenschappen nu tegenover mekaar staan, is op zijn zachtst gesteld zéér scherp. Als je het mij vraagt: ik zie niet meteen een opening die ons echt vooruit kan helpen. Het is hard tegen onzacht. De Franstaligen zijn op geen enkel moment bereid geweest om écht te onderhandelen. Zelfs niet toen de Vlamingen een zeer redelijk menu op tafel hebben gelegd.
Met hun hallucinante tegenvoorstellen op onze Vlaamse lijst hebben ze hoog spel gespeeld. Terwijl de Vlamingen een redelijk programma hebben voorgelegd, hebben de Franstaligen ons bedrogen. Het lijkt me vrij duidelijk dat ze gemikt hebben op deze situatie, waarbij iedereen met de rug tegen de muur staat. Ze hebben gedacht: we maken de zaak onmogelijk en dan zal het communautaire spook wel vanzelf verdwijnen. Zéker Joëlle Milquet. Helaas, de crisis zit diep, zeer diep.
Dat allemaal dankzij 'madame non' Joëlle Milquet (CDH)?
Dat het allemaal de fout van Milquet is, is misschien iets te veel gezegd. Ik ben een historicus en zo evalueer ik ook de jongste verwikkelingen. De situatie die er nu is, is helemaal niet nieuw, hé. De communautaire resoluties van het Vlaams parlement zijn al tien jaar oud en botsten al tien jaar lang op een Franstalig veto. Hoe langer dat aansleept, hoe moeilijker het wordt. Iedereen die in Hertoginnedal aan de onderhandelingstafel zit, moet simpelweg hetzelfde vaststellen: dit is niet één land, het zijn er twee. En ik ben zeker niet de enige die dat zegt.
Staan we voor een historisch keerpunt?
Zoiets kunnen we natuurlijk alleen maar achteraf zeggen, maar de Franstaligen hebben wel een fatale dynamiek in gang gezet. Mij niet gelaten, ik ben er klaar voor. Maar ik geloof in evolutie, niet in revolutie. Nu ja, als ze non blijven zeggen, begin ik me toch vragen te stellen.
Blijkbaar begrijpen Vlamingen en Walen mekaar gewoon niet. Onze redelijke eisen noemen zij al separatistisch. En nog altijd rekenen ze erop dat de Vlamingen hun staart zullen intrekken wanneer ze over het einde van België spreken. Wel, als zou blijken dat de Vlamingen effectief op hun stappen terugkomen, dan doet de N-VA niet meer mee. Dan zal het snel voorbij zijn.
Zit die kans erin, dat de Vlamingen bezwijken?
De Walen hebben de hele tijd een spel gespeeld en inderdaad, in het verleden zijn de Vlamingen wel vaker in die valkuilen van de Franstaligen getrapt. Maar eerlijk, op dit moment ben ik alleen vol goede hoop. Ik zie geen barsten in het Vlaamse front. De Vlamingen zeggen nu: nee, wij geven niet toe. De nv België levert ons sowieso niet buitengewoon veel voordelen op. De Franstaligen zijn dat blijkbaar vergeten. En intussen spelen ze een gevaarlijk spel met hun keiharde opstelling.

Niet vergeten, zo is Tsjecho-Slovakije ook uit elkaar gevallen. Laat het mij zo zeggen: als de Vlaamse partijen aan de onderhandelingstafel nu op hun strepen blijven staan, hebben we een historisch keerpunt bereikt.
Net nu is het stil als nooit tevoren in de hoek van het Vlaams Belang. Voorzitter Vanhecke liet wel al weten dat de scheiding van België maar al moet voorbereid worden.
Dan zouden ze zich bij het Vlaams Belang beter afvragen waarom zij absoluut niet tot die situatie hebben bijgedragen. Ze hebben altijd gezegd dat ze zelfs zouden weigeren om aan de federale onderhandelingstafel te gaan zitten. Wel, het is net door te onderhandelen dat de contradictie tussen de gemeenschappen helemaal boven water komt. Maar hoe dan ook, met een staatshervorming is volgens mij het einde van België nog niet dadelijk aan de orde. België moet langzaam oplossen zoals een bruistablet. Zoiets heeft tijd nodig....
pi_52520183
Ik vraag me af of Frankrijk Wallonië wel wil, het zou me eigenlijk verbazen. Welk voordeel hebben zij erbij? Brussel zou hen misschien overtuigen, maar ik betwijfel of de andere grote landen (Duitsland!) het leuk vinden dat Frankrijk plots alle instellingen van de EU huisvest.
pi_52520508
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 01:16 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik weet het niet hoor, is die provincie qua welvaart op vergelijkbaar niveau met het succesvolle land Luxemburg? En hoe zit het met de cultuuropvatting, 50% van de autochtone Luxemburgers begrijpt of spreekt Luxemburgs, en is voor de rest meertalig (soms kunnen ze Nederlands!, als je bijvoorbeeld je illegale bankzaakjes komt regelen ) Frans is er overal wel goed ingebakken, dat spraken wij ook als met de familie naar Luxemburg gingen tegen de mensen uit de toeristische sector.
Toch denk ik dat Luxemburg zo zal willen blijven. Luxemburg zit qua gemiddeld inkomen & qua werkloosheid een pak beter dan Wallonië (cijfers van 1995, recenter heb ik niet) en voor zover ik weet is daar ook geen verandering in gekomen.

Dat bij een eventuele splitsing de oostkantons terug naar duitsland willen zou ik kunnen begrijpen, die inwoners voelen zich waarschijnlijk nog steeds meer duitser dan dat ze zich belg voelen, zeker omdat "hun" stuk grond nog niet lang geleden zomaar met een paar pennentrekjes veranderd is van land. Daar hebben we als Vlamingen dan toch al een langere geschiedenis achter ons.

Wat betreft de hoofdstadkwestie; als echte Gentenaar kan ik me vinden in de keuze van Antwerpen als hoofdstad. Economisch heb je er de haven, de (nog kleine maar voor uitbreiding vatbare) zakenluchthaven, qua uitstraling heb je toch verschillende oude bouwwerken... Voor mij voldoet die op alle vlakken. Gent zou natuurlijk nog mooier zijn, maar je kan niet alles willen .
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52522639
Het is quasi onmogelijk om de luchthaven van Deurne uit te breiden, zelfs de 'eenvoudige' verlenging van de landingsbaan heeft jaren aangesleept omdat er, ocharme, een paar bomen voor moesten gekapt worden.

Neen, Vlaanderen heeft al een grote internationale luchthaven en dat is Zaventem. Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, zal de luchthaven wel een nieuwe naam moeten krijgen.

Voorstellen:

- Brussels Flanders Airport
- Brussels Antwerp Airport
- Antwerp South Airport

De benaming 'Antwerp' in de naam van de luchthaven is niet zo gek als het op het eerste zicht lijkt. Met de trein ben je zo van Antwerpen-Centraal in Zaventem en er zijn zelfs incheck-balies voor Zaventem in het station. Trouwens, in Amerikaanse steden ligt de luchthaven vaak nog verder van de stad dan Zaventem van Antwerpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Frederic op 20-08-2007 12:58:38 (gruwelijke taalfout ;)) ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')