abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51630659
Ik zat wat te lezen op internet over dyslexie. Het verhaal dat ik las, zaten veel herkenningspunten in. Er ging een lampje branden dat ik eventueel ook dyslexies kan zijn Op internet gaat het eigenlijk alleen maar over kinderen, en hoe ze behandeld worden. Maar ik kan geen informatie vinden over dyslexie voor mensen op mijn leeftijd. Hoe kan ik zoiets testen bijvoorbeeld, hoe gaat dat in zijn werk? Contact opnemen met een speciale instelling, vind ik op dit moment erg moeilijk.

Weet iemand hier iets meer van? Misschien uit eigen ervaringen? Ik hoor t graag
pi_51631131
Als je bovenstaand stukje zelf getypt hebt valt het misschien wel mee met de dyslexie
pi_51631132
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 16:34 schreef Logitik het volgende:
Ik zat wat te lezen op internet over dyslexie. Het verhaal dat ik las, zaten veel herkenningspunten in. Er ging een lampje branden dat ik eventueel ook dyslexies kan zijn Op internet gaat het eigenlijk alleen maar over kinderen, en hoe ze behandeld worden. Maar ik kan geen informatie vinden over dyslexie voor mensen op mijn leeftijd. Hoe kan ik zoiets testen bijvoorbeeld, hoe gaat dat in zijn werk? Contact opnemen met een speciale instelling, vind ik op dit moment erg moeilijk.

Weet iemand hier iets meer van? Misschien uit eigen ervaringen? Ik hoor t graag
Uhh ik denk dat het dus niet erg bij jou is anders had je het wel eerder gemerkt.....
Dus geen behandeling nodig lijkt mij...
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  donderdag 19 juli 2007 @ 16:56:50 #4
88064 Undergod
Houd u van toffees?
pi_51631372
Hypochondrie, lees daarover eens wat op het internet.

Waarschijnlijk heb je dat dan ook :|
Noise is all relative to the silence preceding it
pi_51631618
je hebt dyslexie of bent dyslectisch, maar volgens mij valt het wel mee. Waarom zou je niet gewoon contact opnemen met een hulporganisatie? Als je het zo moeilijk is en dyslexie vermoed dan helpt het toch alleen meer als je aan een van je problemen iets kan doen?

Hier wat linkjes voor je van http://dyslexie.startpagina.nl/
http://www.brightstarlearning.nl/htm/online_dyslexie_test1.htm
http://www.abenenpulles.info/pages/thema_leerproblemen/l_sp.htm
http://www.werkendyslexie.nl/
http://www.rid.nl/
http://www.iwal.nl/site/
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_51631687
Informatieavonden; http://www.brightstarlearning.nl/htm/open_avonden.htm

Dat lijkt me niet zo heel erg enge/confronterende manier om kennis in te winnen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_51631721
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 16:34 schreef Logitik het volgende:...
Contact opnemen met een speciale instelling, vind ik op dit moment erg moeilijk.
...
Ik zie niet in waarom dat moeilijk zou zijn eigenlijk... wordt je toch alleen maar beter van en is niks om je voor te schamen.
Have fun...
  donderdag 19 juli 2007 @ 17:10:48 #8
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_51631817
Ik snap echt niet waarom mensen met dyslexie hulp moeten zoeken, het is geen ernstige ziekte of iets dergelijks.

Netzoals mensen die niet kunnen zwemmen of alsmaar zakken voor hun rijexamen. Het zijn allemaal dingen waar gewoon mee te leven valt.
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_51631911
te zien aan je stukje tekst hoef je je nergens zorgen om te maken.
Op wat nederlandse taalkennis na.
Op vrijdag 18 mei 2007 11:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik was allang overtuigd van jouw wijsheid O+
  donderdag 19 juli 2007 @ 17:16:28 #10
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_51631988
Als je denkt dat je er op je 25e pas achter komt heb je geen dyslexie.
Punt.
zzz
pi_51631998
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 16:48 schreef blix het volgende:
Als je bovenstaand stukje zelf getypt hebt valt het misschien wel mee met de dyslexie
idd
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_51632098
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 17:10 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Ik snap echt niet waarom mensen met dyslexie hulp moeten zoeken, het is geen ernstige ziekte of iets dergelijks.

Netzoals mensen die niet kunnen zwemmen of alsmaar zakken voor hun rijexamen. Het zijn allemaal dingen waar gewoon mee te leven valt.
Als het heel erg is maak je heel veel typfouten die je zelf niet ziet, dat bij sommige banen voor problemen kan zorgen....
  donderdag 19 juli 2007 @ 17:23:50 #13
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_51632164
Joepie, dan hoef je eindelijk niet meer op je spelling te letten!

Had ik het ook maar. Doe die link eens? Misschien herken ik ook wel dingen.
Ik ga naar huis.
pi_51632305
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 16:56 schreef Undergod het volgende:

Trek in zure vla?
Trek in zure vla?
Trek in zure vla?
pi_51632557
Vind je het nu fijn dat je een excuus hebt voor je evt beroerde spelling?
  † In Memoriam † donderdag 19 juli 2007 @ 17:44:01 #16
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_51632758
Wat al gezegd is, als je die tekst zonder spellingscontrole of honderd keer nalezen geproduceerd hebt is jouw taalbeheersing waarschijnlijk zelfs bovengemiddeld goed
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_51632908
pi_51632982
Tuurlijk heb je dyslexie, dat heeft iedereen tegenwoordig toch.
En ADHD heb je toch ook wel, anders tel je echt niet meer mee.
pi_51634355
Ja, je hept dislextie. Net als wei allemaal! Join teh club!
  donderdag 19 juli 2007 @ 18:50:13 #20
54164 Sm0keZ
Spatienazi
pi_51634458
Nou... zo dyslectisch ben je volgens mij nou ook weer niet. Enkel het woord 'dyslexies' staat er volgens mij verkeerd

Maar welk verhaal heb je dan gelezen op internet?
pi_51634902
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 18:46 schreef Haarloze_Aap het volgende:
Ja, je hept dislextie. Net als wei allemaal! Join teh club!
Omg ik moest lachen
pi_51635060
Ik heb het... en er word toch niks aan gedaan... al heel mijn leventje niet...
Ik kijk bij word hoe ik sommige woorden moet typen... helpt wel
Ik Ben Hier Geweest...!!
  donderdag 19 juli 2007 @ 19:11:33 #23
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_51635105
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 16:56 schreef Undergod het volgende:

Lees jij maar eens wat over hypochondrie
pi_51635183
Nou, het gaat me niet om het schrijven of typen van dingen, maar meer met lezen. Ik vind zelf dat ik nogal wat problemen ondervind het lezen
pi_51635274
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 19:13 schreef Logitik het volgende:
Nou, het gaat me niet om het schrijven of typen van dingen, maar meer met lezen. Ik vind zelf dat ik nogal wat problemen ondervind het lezen
Dus je bent zegmaar half-dyslectisch?
pi_51635349
tis verdomt lastig bij t msne soms
wursjip technojunk _O_
pi_51635899
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 19:13 schreef Logitik het volgende:
Oh, nogmaals, join teh club
Dat komt door oa. het internet en al die zelfbenoemde dyslexie-figuren.

Ik was vroeger altijd heel goed met mijn taalvaardigheden, maar sinds ik internet heb betrap ik mezelf er ook wel eens op dat ik veel dingen gewoon helemaal verkeerd opschrijf. Je hebt wel eens van die momenten dat je jezelf bijvoorbeeld opeens d/t-fouten ziet maken of niet meer zeker weet of dat ene woord nu met een g of ch moest, en het gaat allemaal vanzelf. De taalregels zijn simpel, maar omdat je zoveel spelfouten van anderen ziet ga je er onbewust vanzelf aan meedoen omdat de fout geschreven woorden "normaler" overkomen dan de correct geschreven versies.

Dat is in ieder geval hoe ik het ervaar

Het is ook waarom ik ooit een enorme zeikerd was en iedereen op zijn of haar spel- en grammaticafouten wees. Ik wil niet iemand anders' fouten overnemen.

[edit]
Oh, wacht, je had het over lezen

* Wegkruipt in een hoekje
  donderdag 19 juli 2007 @ 19:36:35 #28
54164 Sm0keZ
Spatienazi
pi_51635976
Het schrijven opzich gaat mij best goed af, spelfouten maar ik dan ook vrij weinig. Als ik daarentegen een stukje tekst ga lezen, wil ik er altijd té snel doorheen lezen. Resultaat is dat ik dan woorden oversla, waardoor de hele zin niet meer begrijpelijk is. En dan tóch gewoon doorgaan naar de volgende zin he...
Uiteindelijk zit ik dan naar die lap tekst te staren met de gedachte "nou, maar weer opnieuw dan hè".
Best vervelend..
  donderdag 19 juli 2007 @ 19:49:24 #29
156412 hestria
erg gastvrij
pi_51636366
als je bij die zelfkennis testen gaat kijken kom je altijd wel herkenbare punten tegen, volgens dat soort testen zou ik ook depressief zijn, zou adhd hebben, zou hoog senitief zijn! En geloof dat het allemaal wel meevalt. Wel ben ik dislectisch, dwz ik draai de cijfers om, 97 word 79 en dat dan met lezen/schijven en spreken, ook de d/t, v/f, etc etc. Heb er een jaar over gedaan om het woord cijfers eindelijk goed in mijn koppie te krijgen, schreef telkens sijvers . Maar ik ben van mening dat je heel goed met dyslexie kan leven hoor, ik geloof dat ik tegenwoordig nauwelijks spelfouten maak en heb ook al in geen tijden cijfers omgedraaid. Dus als je echt denkt dat je het hebt laat je testen, maar zoek niet je heil in internet testen die er van uit gaan dat 9/10 mensen iets hebben.
Liefde is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!
Trotse mama van Michelle en Dennis
pi_51636580
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 19:36 schreef Sm0keZ het volgende:
Het schrijven opzich gaat mij best goed af, spelfouten maar ik dan ook vrij weinig. Als ik daarentegen een stukje tekst ga lezen, wil ik er altijd té snel doorheen lezen. Resultaat is dat ik dan woorden oversla, waardoor de hele zin niet meer begrijpelijk is. En dan tóch gewoon doorgaan naar de volgende zin he...
Uiteindelijk zit ik dan naar die lap tekst te staren met de gedachte "nou, maar weer opnieuw dan hè".
Best vervelend..
Dat bedoel ik precies! Op de 1 of andere manier kost het mij erg veel moeite om iets begrijpend te kunnen lezen!
  donderdag 19 juli 2007 @ 20:01:46 #31
54164 Sm0keZ
Spatienazi
pi_51636773
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 19:55 schreef Logitik het volgende:

[..]

Dat bedoel ik precies! Op de 1 of andere manier kost het mij erg veel moeite om iets begrijpend te kunnen lezen!
Volgens mij is dat een best veel voorkomend iets hoor...
Lezen voor m'n plezier doe ik vrijwel nooit. Als ik een stuk tekst lees is dat voor m'n werk, of omdat ik zelf ergens informatie voor wil hebben. Ik denk dat als ik af en toe voor m'n plezier ga lezen ik hier vanzelf weer vanaf kom, omdat je dan als het ware 'leert' om er de tijd voor te nemen, iets wat wij beiden blijkbaar niet doen
pi_51637062
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 20:01 schreef Sm0keZ het volgende:

[..]

Volgens mij is dat een best veel voorkomend iets hoor...
Lezen voor m'n plezier doe ik vrijwel nooit. Als ik een stuk tekst lees is dat voor m'n werk, of omdat ik zelf ergens informatie voor wil hebben. Ik denk dat als ik af en toe voor m'n plezier ga lezen ik hier vanzelf weer vanaf kom, omdat je dan als het ware 'leert' om er de tijd voor te nemen, iets wat wij beiden blijkbaar niet doen
Wij zijn altijd erg gehaast, en willen volgens mij met hele andere dingen bezig zijn dan met lezen
  donderdag 19 juli 2007 @ 20:54:16 #33
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_51638687
Dat iemand zoals de TS een fatsoenlijk leesbare post kan produceren wil natuurlijk niet zeggen dat 'ie per definitie geen dyslexie zal hebben zoals de meesten hier denken. Je kunt je echter wel afvragen of het nog nuttig is voor je om het nu nog te laten testen, wat ook nog eens het nodige kost. Mocht je dyslexie hebben kun je er waarschijnlijk zelf al heel aardig mee omgaan, en zaken als tentamentijdverlenging zullen waarschijnlijk toch niet meer van toepassing zijn.

Bij mij was het al vrij jong vastgesteld, daarom heb ik allerhande bijlessen gehad, maar uiteindelijk heeft misschien maar 10% daarvan zin gehad, simpelweg door ervaring leer je veel meer. Ik moet overigens wel zeggen dat ik vooral moeite met spelling en cijfers heb, en niet zozeer met begrijpend lezen.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_51638853
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 19:55 schreef Logitik het volgende:

[..]

Dat heeft niets met dyslexie te maken maar komt juist doordat de tekst slecht geschreven is.
pi_51642110
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 20:54 schreef Frezer het volgende:
Dat iemand zoals de TS een fatsoenlijk leesbare post kan produceren wil natuurlijk niet zeggen dat 'ie per definitie geen dyslexie zal hebben zoals de meesten hier denken. Je kunt je echter wel afvragen of het nog nuttig is voor je om het nu nog te laten testen, wat ook nog eens het nodige kost. Mocht je dyslexie hebben kun je er waarschijnlijk zelf al heel aardig mee omgaan, en zaken als tentamentijdverlenging zullen waarschijnlijk toch niet meer van toepassing zijn.

Bij mij was het al vrij jong vastgesteld, daarom heb ik allerhande bijlessen gehad, maar uiteindelijk heeft misschien maar 10% daarvan zin gehad, simpelweg door ervaring leer je veel meer. Ik moet overigens wel zeggen dat ik vooral moeite met spelling en cijfers heb, en niet zozeer met begrijpend lezen.
Zouden er nog truukjes te leren zijn op mijn leeftijd tegen dit soort problemen?

Verder is het is me ook sterk op gaan vallen dat ik echt als laatste klaar ben met de tentamens. Ik ben altijd de laatste. Het kost me vaak veel tijd en moeite om een zin goed te snappen namelijk. Leren voor een tentamen kost me ook altijd erg veel tijd en inspanning. Terwijl ik juist het gevoel heb dat ik beter kan.
  donderdag 19 juli 2007 @ 22:51:29 #36
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_51643248
Jezelf dwingen rustiger aan te lezen, en zorgen dat je je daar bewust van blijft? Wellicht dat iemand die jouw leesprobleem herkent betere tips voor je heeft.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')