Je benzinetank ... duhquote:
Rendement is eerder 50 tot 60%.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 08:57 schreef R16 het volgende:
Over het verbruik. Twee koplampen en twee achterlichten zijn samen 152 watt. Ga uit van een rendement van 90% van de dynamo, dan moet de motor dus 170 watt aan extra vermogen leveren voor de lampen. Ik moet even uitrekenen hoeveel brandstof dat kost...
Waar komt de stroom vandaan om je accu op te laden?quote:Op dinsdag 10 juli 2007 09:02 schreef Devlinsect het volgende:
De lampen werken toch op de accu en niet op benzine?
En de accu blijft vanzelf vol zekerquote:Op dinsdag 10 juli 2007 09:02 schreef Devlinsect het volgende:
De lampen werken toch op de accu en niet op benzine?
Met lampen aan: jaquote:Op dinsdag 10 juli 2007 08:57 schreef R16 het volgende:
Het gaat puur om de vraag of je bij goed licht een auto sneller ziet.
Je kunt het zelfs horen bij sommige auto's, welliswaar met motorkap open. Auto stationair laten draaien en vervolgens lichten aanzetten. Gaat de motor iets langzamer van lopenquote:Op dinsdag 10 juli 2007 09:11 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En de accu blijft vanzelf vol zeker
Op het moment dat de accu bijgeladen wordt door de dynamo, gaat de dynamo zwaarder draaien.
Dit kost extra brandstof.
Als je het niet gelooft; pak een willekeurige electromotor of fietsdynamo en verbind de + en - met elkaar.
Draai ze vervolgens maar eens rond. Ze gaan een stuk zwaarder rond dan wanneer de + en - los zijn van elkaar.
Maar ik rij altijd met mijn lichten aan; veiligheid gaat bij mij vóór die paar % besparing.
Tja, maar 't kost natuurlijk ook weer een hoop brandstof om een brandweerwagen, ambulance en vier politiewagens te laten komen om jou uit je auto te komen knippen op de A2quote:Op dinsdag 10 juli 2007 08:57 schreef R16 het volgende:
Het is natuurlijk niet verwaarloosbaar, want het gaat om miljoenen auto's bij elkaar en dus miljoenen liters brandstof per jaar. Het nut is ook nog niet bewezen. Onder slecht zicht helpt het uiteraard wel, maar onder die omstandigheden is het al verplicht om dimlicht te voeren. Het gaat puur om de vraag of je bij goed licht een auto sneller ziet.
Over het verbruik. Twee koplampen en twee achterlichten zijn samen 152 watt. Ga uit van een rendement van 90% van de dynamo, dan moet de motor dus 170 watt aan extra vermogen leveren voor de lampen. Ik moet even uitrekenen hoeveel brandstof dat kost...
Edit: ik heb het uitgerekend. Een automotor heeft een rendement van ongeveer 30%. Om 170 watt te leveren moet dus 566 watt (=J/s) aan extra brandstof worden verbruikt. De enthalpie van benzine is 34,8MJ/l (bron: Wikipedia). Dat betekent dat er: 566 J/s / 34.800.000 J/l = 1,62e-5 l/s aan brandstof nodig is. Per uur dat de lampen branden is dat 0,0586 l benzine.
Dat lijkt natuurlijk erg weinig, maar als je 300 dagen per jaar 2 uur per dag overdag rijdt, dan gebruik je dus elk jaar 35 liter benzine alleen voor de lampen. En als alle auto's ter wereld dat doen...
Zoiets is het inderdaad. Tank per jaar extra.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 09:16 schreef Deetch het volgende:
volgens mij is daar al eens een topic over geweest en daar kwam ook uit dat het minimaal is, mij staat iets bij van een tank per jaar bij 15000 km per jaar
Dit soort beweringen zijn wel erg kort door de bocht. De ene auto rijdt 1 op 20, de ander 1 op 10. Er zullen ook vast grote verschillen zijn in zowel dynamo's als accu's. De één rijdt 5000 km p/j, de ander 35000.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 09:22 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Zoiets is het inderdaad. Tank per jaar extra.
Dus ongeveer 5% meer brandstofverbruik.
In liters gas meer, in Euro's minder.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 09:21 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Overigens rijden wij op gas. Ben je dan meer of minder kwijt?
Haha, ik moest lachen. Maar serieus, op de A2 zal het weinig uitmaken of je je lampen nu aanhebt of niet. Het biedt alleen verbetering op wegen met tegenliggers.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 09:21 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Tja, maar 't kost natuurlijk ook weer een hoop brandstof om een brandweerwagen, ambulance en vier politiewagens te laten komen om jou uit je auto te komen knippen op de A2.
Net zoveel meer als je gas verbruikt ipv benzinequote:Overigens rijden wij op gas. Ben je dan meer of minder kwijt?
Tuurlijk! Zover dacht ik niet. Kheb weinig technische kennis van die dingen.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 09:11 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En de accu blijft vanzelf vol zeker
Op het moment dat de accu bijgeladen wordt door de dynamo, gaat de dynamo zwaarder draaien.
Dit kost extra brandstof.
Als je het niet gelooft; pak een willekeurige electromotor of fietsdynamo en verbind de + en - met elkaar.
Draai ze vervolgens maar eens rond. Ze gaan een stuk zwaarder rond dan wanneer de + en - los zijn van elkaar.
Maar ik rij altijd met mijn lichten aan; veiligheid gaat bij mij vóór die paar % besparing.
Gas heeft dezelfde enthalpie als bezine?quote:Op dinsdag 10 juli 2007 09:33 schreef R16 het volgende:
[..]
Net zoveel meer als je gas verbruikt ipv benzine![]()
Dat lijkt me inderdaad een goede middenweg.quote:Overigens bestaan er auto's waarbij je de koplampen gescheiden van de achterlampen kunt schakelen. Overdag alleen de koplampen aan, dat scheelt toch weer bijna 1/3 van die 35 liter...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |