abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51062810
quote:
Op maandag 2 juli 2007 16:03 schreef Jarno het volgende:

[..]

Mijn oma zei altijd: "Weet je WAT zonde is? Boter op je hoofd smeren en droog brood eten."
boter

Wereldvrede

K3

OT:
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  FOK!fotograaf maandag 2 juli 2007 @ 16:51:03 #52
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_51062879
Houden we het hier ontopic. De vraagstelling lijkt me duidelijk. Een beetje afwijken is niet erg. Maar zodra het over K3 en de wereldvrede gaat zie ik de link niet meer.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 2 juli 2007 @ 17:00:04 #53
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_51063152
quote:
Op maandag 2 juli 2007 16:51 schreef Xilantof het volgende:
Houden we het hier ontopic. De vraagstelling lijkt me duidelijk. Een beetje afwijken is niet erg. Maar zodra het over K3 en de wereldvrede gaat zie ik de link niet meer.
Bij K3 sta je met een pro-camera (10fps én flitscontact) het beste en reken maar dat die pro-camera's het druk gaan krijgen als die wereldvrede eindelijk tot stand komt (ik laat de filmpjes echter nog even in de koeling liggen afgaande op het laatste nieuws)
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_51063205
Met een (D)SLR is het vele malen makkelijker om "creatief" te fotograferen.

Als je ff je diafragma/sluitertijd aan wilt passen, geef je een een zwiep met je duim aan een draaiwieltje zonder je oog van de zoeker te halen in plaats van dat je via een schermpje een menu in moet duiken.

En voor de rest:
- lenzen wisselen
- je hebt wat in je handen
- het geluid van de spiegel die opklapt
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 2 juli 2007 @ 17:08:58 #55
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_51063408
quote:
Op maandag 2 juli 2007 17:02 schreef Sjummie het volgende:

- het geluid van de spiegel die opklapt
Hebben ze daar meer dan dertig jaar voor lopen prutsen om een fatsoenlijk gedempte spiegel in een reflex te krijgen Wat je hoort bij een digiflex is niet zozeer de spiegel, maar het spannen van de sluiter.
(voor een betere spiegelklap neem je het beste een ouwe Hassy 500C/M of een Mamiya RB67, hoewel verre van 10 fps wel degelijk echte pro-camera's, met flitscontact)
  maandag 2 juli 2007 @ 17:11:48 #56
262 Re
Kiss & Swallow
pi_51063491
hoor ik dat ook in mijn D2x?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  FOK!fotograaf maandag 2 juli 2007 @ 17:17:07 #57
73911 ultra_ivo
pi_51063701
Vandaag zag ik een overduidelijke pro aan de gang in de stad. Zo eentje met een hele ploeg assistenten om zich heen voor het schieten van een portretje. Maar wat had hij voorp z'n dikke Canon hangen? Een Rubinar spiegeltele uit de oude Sovjettijd. Geen witte L compensatietoeter
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 2 juli 2007 @ 18:22:21 #58
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_51065673
Het vreemde met die pro-spullen is dat ik zelden een pro heb horen uitvaren over alle features van zijn camera. Als je geldverdienend bezig bent met plaatjes maken ben je een zekere hoeveelheid functionaliteit nodig en die koop je dan gewoon (of je huurt het als je het maar incidenteel gebruikt). Afschrijven en klaar.
Wat telt voor pro- gebruik is bedrijfszeker en robuust. Het spul moet tegen dagelijks gebruik kunnen, dag in, dag uit, het hele jaar door.
Een ander punt is de service van de fabrikant/leverancier. Die telt ook enorm mee, als de boel onverhoopt stuk gaat moet die namelijk je probleem oplossen.

Het mallotige aan het hele verhaal is dat dat pro-gedoe alleen in fotografie lijkt te spelen. Er is nog niemand geweest die een specifiek type auto koopt omdat die geschikt is voor professionele automobilisten en de rest van het wagenpark tot 'amateurautomobilistenprul, hooguit goed voor op vakantie' bestempelt
Ook zie je zelden iemand bij de Gammel of de Praxis naar een specifiek merk verfroller vragen omdat die voor de schilderpro bedoeld is en vraagt ook niemand zich af wat er toch voor voer in politiehonden gegooid wordt om zijn eigen hielehapper een professioneel aanzien te geven, en roer ik ook gewoon met droge ogen met een amateurlepel in een amateurpan op een amateurfornuisje
Als de oude meesters van de schilderkunst zo over penselen en paletten hadden geneuzeld als wij bij tijden over camera's doen hadden we nu met lege musea gezeten moet je maar rekenen

OT Sok

Er zal altijd een spanningsveld blijven of je nou met een digitale reflex moet hobby'en of dat het ook met een compact kan. Op grond van mijn eigen ervaring durf ik inmiddels(2 reflexen en 2 compacten) te stellen dat het met allebei kan.
Met de compact heb je uiteraard een aantal beperkingen, leer je die echter te overwinnen door gewoon de grenzen van het ding op te zoeken, dan heb je daar bij het gebruik van je dslr(pro of niet) alleen maar ontzettend veel voordeel van.
en nee, de grenzen van mijn beide compacten(een Canon G5 en die Coolpix990) heb ik nog niet bereikt
pi_51080194
quote:
Op maandag 2 juli 2007 18:22 schreef Ouwesok het volgende:
knip
Het mallotige aan het hele verhaal is dat dat pro-gedoe alleen in fotografie lijkt te spelen. Er is nog niemand geweest die een specifiek type auto koopt omdat die geschikt is voor professionele automobilisten en de rest van het wagenpark tot 'amateurautomobilistenprul, hooguit goed voor op vakantie' bestempelt
Ook zie je zelden iemand bij de Gammel of de Praxis naar een specifiek merk verfroller vragen omdat die voor de schilderpro bedoeld is en vraagt ook niemand zich af wat er toch voor voer in politiehonden gegooid wordt om zijn eigen hielehapper een professioneel aanzien te geven, en roer ik ook gewoon met droge ogen met een amateurlepel in een amateurpan op een amateurfornuisje
Als de oude meesters van de schilderkunst zo over penselen en paletten hadden geneuzeld als wij bij tijden over camera's doen hadden we nu met lege musea gezeten moet je maar rekenen
Geweldig! (lig hier helemaal in een deuk)
Maar je hebt inderdaad volkomen gelijk m.i.
Het is uiteindelijk de fotograaf die de foto maakt, niet de camera.

Ik heb een oom die kon vroeger op ons speelgoed pianootje de meest geweldige muziekstukken spelen, terwijl ik niet verder kwam als een hoop herrie ,
terwijl als je mij achter de meest profi piano zou zetten het nog steeds nergens naar klinken. om maar een voorbeeld te noemen.
  dinsdag 3 juli 2007 @ 01:01:49 #60
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_51081492
quote:

Het mallotige aan het hele verhaal is dat dat pro-gedoe alleen in fotografie lijkt te spelen. Er is nog niemand geweest die een specifiek .....
Ho, heb je wel eens van die hobby tuinierders gezien in husqvarna tuin kleding en de duurste kettingzagen. En dan maar niet hebben over klussers of skiërs. Dit speelt wel dergelijk overal.
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_51083812
quote:

Da's toch niet helemaal waar hoor. Veel van mijn collega's, die die-hard klusser zijn, spugen op zaken als de Gamma en Karwei en hebben allemaal hun eigen adresjes voor spullen die de pro's (als in, in de bouw, vgl. met de profotografie) ook gebruiken.

En heb je de zakken pro-dierenvoer wel eens zien staan in een dierenspeciaalzaak?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 3 juli 2007 @ 09:11:11 #62
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_51084096
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 08:49 schreef Jarno het volgende:

En heb je de zakken pro-dierenvoer wel eens zien staan in een dierenspeciaalzaak?
Die-hard-klussers is inderdaad een ander verhaal, al zullen die ook moeilijk vol kunnen houden dat een gat geboord met een groene Bosch ronder is dan een gat geboord met een blauwe Bosch. Het verschil merk je alleen wanneer je dag in dag uit gaten boort, de groene strijkt dan net iets eerder het vaantje dan de blauwe(en het prijsverschil is daarbij nog niet eens zo daverend)

Qua diervoer weet ik niet hoe de gebruikers daarvan met dat pro-appeal omgaan, ik heb een amateurkat die dol is op blikjes van de supermarkt.

maar het dwaalt hier weer ongelofelijk af
pi_51084130
Nouja, het is dus niet echt een fotografie gebonden verschijnsel. Ik wil het nog wel even over pro-audiofielen hebben anders? . Dus we hoeven er ook niet zo raar op te reageren: overal waar geld valt uit te geven, doen mensen dat. En niet altijd de mensen die het nodig hebben.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_51084145
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 09:11 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die-hard-klussers is inderdaad een ander verhaal, al zullen die ook moeilijk vol kunnen houden dat een gat geboord met een groene Bosch ronder is dan een gat geboord met een blauwe Bosch.
Reactie: "Haha, Bosch, da's voor prutsers! ."
  dinsdag 3 juli 2007 @ 09:25:33 #65
8369 speknek
Another day another slay
pi_51084339
Depth of field.

.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_51084673
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 09:25 schreef speknek het volgende:
Depth of field.

[afbeelding].
Canon Powershot S3 IS:

Mijn DeviantART gallery
,
pi_51084907
depth of field, of gewoon scherptediepte heeft niet zoveel te maken met de camera (wel iets, sensorgrootte schijnt ook verschil uit te maken) maar des te meer de lens die gebruikt wordt.

Hoe groter je diafragma, des te kleiner je scherptediepte...
  dinsdag 3 juli 2007 @ 09:58:59 #68
141414 NordicBlue
Iets met Noord en Blauw Zeker?
pi_51085095
de TS is ook nergens meer te bekennen he?
  dinsdag 3 juli 2007 @ 10:04:24 #69
8369 speknek
Another day another slay
pi_51085210
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 09:41 schreef Vliegvrager het volgende:
Canon Powershot S3 IS:

[afbeelding]
a) die camera doet dan ook weinig onder voor een dslr
b) dat is geen kleine compact camera
c) de juiste instellingen krijgen duurt meestal wat langer
d) kan ie dat ook op grotere afstand, of alleen in de macro stand?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_51085484
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 10:04 schreef speknek het volgende:

[..]

a) die camera doet dan ook weinig onder voor een dslr
feit, behalve dat ie de helft van de prijs is, een stuk flexibeler en makkelijker mee te nemen.
quote:
b) dat is geen kleine compact camera
Sorry, ik wist niet dat dat de vraag was edit: OP nog even gelezen: dat was wel de vraag. Maar dat is dus eigenlijk niet zo'n goede vraag.
quote:
c) de juiste instellingen krijgen duurt meestal wat langer
c1) Oh ja? Waarom dan?
c2) Is dat erg? Waarom?
quote:
d) kan ie dat ook op grotere afstand, of alleen in de macro stand?
Kan ie hoor, en mijn 'oude' KM Dimage Z2 kan dat ook, net als iedere compact met een goede lens.
Mijn DeviantART gallery
,
  dinsdag 3 juli 2007 @ 10:33:50 #71
8369 speknek
Another day another slay
pi_51085829
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 10:17 schreef Vliegvrager het volgende:
feit, behalve dat ie de helft van de prijs is, een stuk flexibeler en makkelijker mee te nemen.
True dat. Alhoewel hij volgens mij geen inschuifbare lens heeft heh? Dan gooi je hem ook niet helemaal relax achteloos in je rugzak.
quote:
Sorry, ik wist niet dat dat de vraag was edit: OP nog even gelezen: dat was wel de vraag. Maar dat is dus eigenlijk niet zo'n goede vraag.

c1) Oh ja? Waarom dan?
c2) Is dat erg? Waarom?
Persoonlijke ervaring. Diafragma instellingen zitten meestal achter een menu verstopt. Maar dat verschilt natuurlijk per camera. En dat is irritant, ook niet meer dan dat.
quote:
Kan ie hoor, en mijn 'oude' KM Dimage Z2 kan dat ook, net als iedere compact met een goede lens.
Dan heb ik niks gezegd.
pi_51086002
Ik kan het ook niet verkroppen dat ik het geld niet heb voor een D200 en iemand die niet eens weet wat een AF lens is het ding gewoon kopen kan. Maar goed, ik zal nooit zeggen dat zo iemand het toestel niet kopen moet.

Waarom een PRO? Een grotere CCD of CMOS censor zorgen voor betere beeldkwaliteit.
https://gulden.com/nl/ - Hoe gulden jouw vermogen laat groeien!
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 3 juli 2007 @ 10:56:26 #73
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_51086466
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 09:50 schreef DCStyle het volgende:
depth of field, of gewoon scherptediepte heeft niet zoveel te maken met de camera (wel iets, sensorgrootte schijnt ook verschil uit te maken) maar des te meer de lens die gebruikt wordt.
Alleen je afbeeldingsmaatstaf en scherptecriterium
quote:
Hoe groter je diafragma, des te kleiner je scherptediepte...
Dat is het hele verhaal

[ Bericht 8% gewijzigd door Ouwesok op 03-07-2007 11:24:48 ]
pi_51086749
Ik heb beiden.
350D voor portretfotografie, in combinatie met mijn 50m 1.8. Het is voornamelijk handig, omdat er veel in te stellen is, en omdat de kwaliteit goed is.
Daarnaast heb ik een Powershot A540. Ook met veel handmatige functies trouwens. Niet zo gelikt als een Ixus (kan precies hetzelfde maar is twee keer zo duur ), maar hartstikke functioneel. Met die Powershot loop ik dagelijks in mijn zak. Hij kan ook filmpjes maken en zo, en is daarom uitermate geschikt voor in het pretpark.

Een EOS 350D is overigens helemaal niet meer zo geschikt om mee te pimpen, elke zichzelf overschattende pretparkbezoeker loopt er mee. En dan overal bij flitsen hè! Het liefst in de attracties. En alles op P natuurlijk. Zonnekap ook binnen op... Zucht. Loop je dan, de hele dag met zo'n ding te slepen.
pi_51086886
350D met de 50mm F1.8 is dus echt wel de meest relaxte combo die ik kan maken met m'n spullen.
Klein, licht, supergoeie lens en dankzij de cropfactor van 1.6 ook nog een ideale portretlens.
Zoomen is voor mietjes man...
pi_51086944
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 11:10 schreef DCStyle het volgende:
350D met de 50mm F1.8 is dus echt wel de meest relaxte combo die ik kan maken met m'n spullen.
Klein, licht, supergoeie lens en dankzij de cropfactor van 1.6 ook nog een ideale portretlens.
Zoomen is voor mietjes man...
Je wordt alleen soms niet echt serieus genomen, het wordt zo'n klein dingetje met die 50mm. Maar goed, het gaat om de foto's hè.
  dinsdag 3 juli 2007 @ 11:33:24 #77
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_51087630
quote:
Op maandag 2 juli 2007 15:04 schreef Kremers het volgende:
Why? Schijnbaar zijn er mensen met geld te veel, die dit graag willen uitgeven aan zaken als dit

Laat ze lekker zou ik zeggen, zolang ze mij maar niet gaan lastig vallen met het laten zien van hun crappy foto's
Inderdaad....en na een half jaar willen ze weer het nieuwste van het nieuwste en vind ik hun 'oude' dslr op marktplaats voor weinig..
  dinsdag 3 juli 2007 @ 11:35:19 #78
141994 Dickies
Since 1922
pi_51087700
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 10:33 schreef speknek het volgende:

[..]

True dat. Alhoewel hij volgens mij geen inschuifbare lens heeft heh? Dan gooi je hem ook niet helemaal relax achteloos in je rugzak.
[..]

Persoonlijke ervaring. Diafragma instellingen zitten meestal achter een menu verstopt. Maar dat verschilt natuurlijk per camera. En dat is irritant, ook niet meer dan dat.
[..]
De lens schuift zo'n 5cm in als je de camera uitschakeld. Geen idee of dat volledig is ;') In m'n rugzak gooien is er sowieso niet bij.

In de handmatige stand kan je eenvoudig het diafragma en sluitertijd aanpassen zonder in een menu te duiken. Met het D-pad gebruik je dan de pijl naar boven/beneden voor het ene, naar links/rechts voor het andere.

Ik heb 'm nog niet zo heel lang maar ben er wel tevreden mee.

In de (super)macro stand:

Niet geweldig, maar was de eerste keer dat ik buiten eens wat bloemen op deze manier erop wilde zetten
Carry on my wayward son
There'll be peace when you are done
Lay your weary head to rest
Don't you cry no more.
pi_51087779
hij's niet echt scherp he?
of komt het door crappy verkleining?
  dinsdag 3 juli 2007 @ 11:49:16 #80
141994 Dickies
Since 1922
pi_51088156
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 11:37 schreef DCStyle het volgende:
hij's niet echt scherp he?
of komt het door crappy verkleining?
Klopt, binnenkort krijg ik m'n close-up (voorzet)lens en ik blijf oefenen
Carry on my wayward son
There'll be peace when you are done
Lay your weary head to rest
Don't you cry no more.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 3 juli 2007 @ 11:51:44 #81
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_51088235
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 11:05 schreef Toeps het volgende:
En alles op P natuurlijk. Zonnekap ook binnen op...
Dat zijn nog de semi-pro's. Meestal staat ie op 'groen' dat ingewikkelde gedoe ook met die ISOtoestanden en natuurlijk die jpeg-stand waarbij er zoveel mogelijk plaatjes op je kaart kunnen, je staat soms volledig verstuiterd aan wat mensen belangrijk vinden aan een camera

Nog leuker worden de discussies in het forumgedeelte van dpreview waar gebrukers zijn die liever van het dak springen dan een niet-L-lens gebruiken. Die RAW-stand wordt vervolgens uiteraard niet gebruikt. Want dat kost alleen maar tijd
In datzelfde forumgedeelte heb ik overigens ook al plaatjes uit relatief eenvoudige compactcamera's langs zien komen waarbij je in positieve zin de ogen uit de kassen rollen.

Qua pret- en andere parken kun je ontzettend leuke reportageachtige dingen doen juist met die onopvallende compactcamera waarmee niemand je voor serieus verslijt.
pi_51088308
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 11:51 schreef Ouwesok het volgende:

en natuurlijk die jpeg-stand waarbij er zoveel mogelijk plaatjes op je kaart kunnen, je staat soms volledig verstuiterd aan wat mensen belangrijk vinden aan een camera
En ondertussen maar geilen op ACHT MEGAPIXELS!
  dinsdag 3 juli 2007 @ 11:54:25 #83
81237 releaze
best of both worlds
pi_51088317
volgende keer een dure camera ipv een snapshot ding. ik kan er aardig mee fotograferen, maar ik mis de scherpte/diepte ook. ik vind dat het een extra dimensie aan het fotograferen geeft, meer zoals een oog dat doet. als ik dat onder de knie heb zou ik denk ik beter kunnen uitbeelden wat ik bedoel..
  dinsdag 3 juli 2007 @ 12:37:36 #84
262 Re
Kiss & Swallow
pi_51089833
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 11:51 schreef Ouwesok het volgende:

Nog leuker worden de discussies in het forumgedeelte van dpreview waar gebrukers zijn die liever van het dak springen dan een niet-L-lens gebruiken. Die RAW-stand wordt vervolgens uiteraard niet gebruikt. Want dat kost alleen maar tijd
In datzelfde forumgedeelte heb ik overigens ook al plaatjes uit relatief eenvoudige compactcamera's langs zien komen waarbij je in positieve zin de ogen uit de kassen rollen.
het frapante dar ook is dat als je je exif uit je plaatje sloopt en je zegt dat je de foto gemaakt hebt met een 5D je al een stuk betere reviews krijgt dan als je erbij zegt dat je een foto met een A630 hebt geschoten (oid)
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 3 juli 2007 @ 13:51:36 #85
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_51092448
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 12:37 schreef Re het volgende:

[..]

het frapante dar ook is dat als je je exif uit je plaatje sloopt en je zegt dat je de foto gemaakt hebt met een 5D je al een stuk betere reviews krijgt dan als je erbij zegt dat je een foto met een A630 hebt geschoten (oid)
Zou op zich wel eens komisch zijn om die EXIF zo her en der een tikkie aan te passen en er op die manier al zwijgend eens met de spullenperceptie te gaan experimenteren.
  dinsdag 3 juli 2007 @ 15:08:08 #86
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_51095043
quote:
Ja, ik zie formule 1 in een ford escort gereden worden
quote:
Die maakten hun eigen zooi. maar als je tegenwoordig je spullen koopt; linnen is beter dan katoen, van gogh verf is van goedkopere spullen gemaakt dan Rembrandt verf. En dan heb k het nog niet eens over de haren van een kwast: varkens, sabel, marter, nylon, etc.

OT: Zolang een camera voldoet aan je eisen is er geen reden om over te stappen.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_51096371
ach... ik moet toegeven dat de patsfactor voor mij ook een van de grootste redenen was om een dslr aan te schaffen
alleen toen ik zag dat de foto's die er uit kwamen nou niet echt denderend waren ben ik me maar eens in fotografie gaan verdiepen want aan de camera kon het niet liggen
sindsdien zeg ik tegen iedereen dat ze beter een goed boek kunnen kopen in plaats van een nieuwe dure camera
dat is waar je foto's echt beter van worden, niet van een dubbele hoeveelheid megapixels, een batterygrip, nog scherper glas etc
ik heb persoonlijk dan ook liever dat mensen m'n portfoliootje mooi vinden (wat ik altijd in m'n tas heb zitten) dan m'n camera

alles wat duurder is dan een eenvoudige dslr heeft eigenlijk alleen maar meer gebruikersgemak en een betere levensduur, maar maakt nou niet echt veel mooiere foto's
en da's heel fijn als je zo'n ding dagelijks in je handen hebt maar ik ken mensen die zo'n apparaat 3 keer per jaar gebruiken
als het je dan echt puur om de foto's gaat dan kan je van dat geld beter een fotograaf inhuren voor die paar gelegenheden, dat kost evenveel maar de resultaten zijn beter
  dinsdag 3 juli 2007 @ 16:07:49 #88
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_51097086
quote:
Op zondag 1 juli 2007 14:59 schreef Ynske het volgende:
dat is niet altijd waar. kijk bv naar van die semislr's daar kan je ook heel wat mee
Geldverspilling. Voor dat geld heb je ook een SLR, en dan heb je tenminste het voordeel dat je er als je wil een andere lens op kunt zetten + minder ruis hebt.
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 15:48 schreef PankPinther het volgende:
alles wat duurder is dan een eenvoudige dslr heeft eigenlijk alleen maar meer gebruikersgemak en een betere levensduur, maar maakt nou niet echt veel mooiere foto's
en da's heel fijn als je zo'n ding dagelijks in je handen hebt maar ik ken mensen die zo'n apparaat 3 keer per jaar gebruiken
als het je dan echt puur om de foto's gaat dan kan je van dat geld beter een fotograaf inhuren voor die paar gelegenheden, dat kost evenveel maar de resultaten zijn beter
Nou, de kwaliteit van je foto's is meer afhankelijk van het objectief van van de body. En een goeie scherpe VR/IS lens kost gewoon een flinke smak duiten.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_51097696
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 16:07 schreef Catbert het volgende:

[..]

Geldverspilling. Voor dat geld heb je ook een SLR,
Dat meen je? Voor E 304 een dSLR? Een kit neem ik aan, want met een body alleen kun je niet fotograferen. Doe eens een linkje? En dan moet er nog eens zo'n 300 euro tegenaan om hetzelfde bereik te krijgen en nog eens zo'n bedrag om een vergelijkbare macro-kwaliteit te halen. Wat is er nou eigenlijk geldverspilling? als je daar bij een hobby al van kunt spreken
quote:
en dan heb je tenminste het voordeel dat je er als je wil een andere lens op kunt zetten + minder ruis hebt.
[..]

Dat minder ruis is een feit bij hogere ISO-waarden en dus alleen een voordeel als je dat ooit gebruikt. Voor je vakantiefoto's en familiekiekjes is het totaal niet relevant, voor 90% van de hobbyfoto's ook niet.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_51097723
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 16:07 schreef Catbert het volgende:

[..]

Nou, de kwaliteit van je foto's is meer afhankelijk van het objectief van van de body. En een goeie scherpe VR/IS lens kost gewoon een flinke smak duiten.
jij bent dus zo'n iemand die ik zou adviseren een boek te kopen
de kwaliteit van foto's is voor 90% afhankelijk van de fotograaf, tenzij je letterlijk jampotten op je body schroeft

en een 50mm 1.8 kost bijna niks, hoe scherp wil je het hebben?
pi_51098348
Volgens mij wordt hier zwaar scherpte met beeldkwaliteit door de war gehaald!

PankPinter: "en een 50mm 1.8 kost bijna niks, hoe scherp wil je het hebben?"

Ik mag aannemen dat jij de lenskwaliteit bedoelt die je zo goed vind, en niet de scherpte, want als jij op F1.8 schiet heb je niet zoveel scherp hoor...

En daarbij, een scherpe (scherptediepte scherp, geen beeldkwaliteit) foto maakt ook geen goede foto!
pi_51098618
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 16:40 schreef DCStyle het volgende:

Ik mag aannemen dat jij de lenskwaliteit bedoelt die je zo goed vind, en niet de scherpte, want als jij op F1.8 schiet heb je niet zoveel scherp hoor...
dat mag je aannemen ja
alleen die lens noem je een 50mm 1.8
als je om een 50mm 8.0 vraagt kijken ze je zo raar aan
  dinsdag 3 juli 2007 @ 17:20:37 #93
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_51099618
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 16:22 schreef Vliegvrager het volgende:
Dat meen je? Voor E 304 een dSLR? Een kit neem ik aan, want met een body alleen kun je niet fotograferen. Doe eens een linkje? En dan moet er nog eens zo'n 300 euro tegenaan om hetzelfde bereik te krijgen en nog eens zo'n bedrag om een vergelijkbare macro-kwaliteit te halen. Wat is er nou eigenlijk geldverspilling? als je daar bij een hobby al van kunt spreken
Nou goed, 200 euro meer dan, maar dan heb je gewoon een hele goeie camera waar je veel meer mee kunt.
quote:
Dat minder ruis is een feit bij hogere ISO-waarden en dus alleen een voordeel als je dat ooit gebruikt. Voor je vakantiefoto's en familiekiekjes is het totaal niet relevant, voor 90% van de hobbyfoto's ook niet.
Hobbyfotografen willen volgens mij ook wel eens binnen in een kerk een foto nemen. En dan komt een hoge ISO waarde en een lichtsterke lens ook goed van pas. Een vriend van me heeft een tijd terug een dergelijke prosumer camera gekocht, kwam er achter dat zo'n ding toch echt z'n beperkingen heeft, en toen toch maar een DSLR aangeschaft. En als je gewoon vakantiekiekjes wilt nemen moet je sowieso niet voor een 'prosumer' camera gaan.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  dinsdag 3 juli 2007 @ 17:23:29 #94
262 Re
Kiss & Swallow
pi_51099702
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 17:20 schreef Catbert het volgende:

En als je gewoon vakantiekiekjes wilt nemen moet je sowieso niet voor een 'prosumer' camera gaan.
waarom niet?, ik kan hele mooie vakantie kiekjes maken hoor, zelfs met mijn high-end.
pi_51100220
Maar het sleept zo mee... Daarom heb ik voor mijn kiekjes de compact. Ben ik ook niet de hele tijd bang dat ik 1) mijn camera van een rots laat flikkeren of 2) er een triangeljosti in sandalen en shorts tegen mijn lens aanstoot.
pi_51100467
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 16:40 schreef DCStyle het volgende:
Volgens mij wordt hier zwaar scherpte met beeldkwaliteit door de war gehaald!

En daarbij, een scherpe (scherptediepte scherp, geen beeldkwaliteit) foto maakt ook geen goede foto!
Scherpte is wat anders dan scherptediepte.... Een foto kan scherp zijn, en toch een kleine DoF (scherptediepte) hebben .

En de 50mm f/1.8 is ragscherp. Ik heb hem zelf ook, en dat voor ¤89
pi_51100576
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 17:45 schreef Kremers het volgende:

[..]

Scherpte is wat anders dan scherptediepte....

Ik voor 75¤

2e hands met garantie, van Konijnenberg. Lang leve alle mensen die willen pimpen met hun spul, en daarom goede lenzen en body's voor weinig verkopen.
pi_51100670
quote:

[..]

Nou goed, 200 euro meer dan, maar dan heb je gewoon een hele goeie camera waar je veel meer mee kunt.
Niet dus, het kost je minstens 3 maal zo veel om hetzelfde te kunnen, dat heb ik je net voorgerekend.
quote:
[..]

Hobbyfotografen willen volgens mij ook wel eens binnen in een kerk een foto nemen. En dan komt een hoge ISO waarde en een lichtsterke lens ook goed van pas.
en ook voor die lichtsterke lens moet de knip weer open
quote:
Een vriend van me heeft een tijd terug een dergelijke prosumer camera gekocht, kwam er achter dat zo'n ding toch echt z'n beperkingen heeft, en toen toch maar een DSLR aangeschaft.
Dat gebeurt idd. Is mij ook gebeurd. Maar het gros van de hobbyfotografen loopt nooit tegen die beperkingen aan of iig te weinig om de aanschaf van een dSLR te rechtvaardigen.
quote:
En als je gewoon vakantiekiekjes wilt nemen moet je sowieso niet voor een 'prosumer' camera gaan.
waarom mag je geen mooie en fotografisch verantwoorde vakantiekiekjes maken? Ik gebruik mn Z2 nog altijd op vakantie. Lekker makkelijk meenemen, lekker flexibel (10xzoom+quasi-macro zonder lenzen wisselen) en foto's die gelijkwaardig zijn aan wat ik op vakantie met mn dSLR maak.
Mijn DeviantART gallery
,
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 3 juli 2007 @ 17:53:32 #99
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_51100783
quote:

Hobbyfotografen willen volgens mij ook wel eens binnen in een kerk een foto nemen. En dan komt een hoge ISO waarde en een lichtsterke lens ook goed van pas.
Hoe hebben die vaklieden dat toch al die tijd klaargespeeld met Rolleiflexen en Hasselblads in kerken te fotograferen. Gevoeligheid niet hoger dan ISO160(effectief vaak nog lager) en lens niet lichtsterker dan 4.0 (en een kritiek diafragma van 11) . En mooie platen dat ze daar maakten

Als er iets in een interieur als een kerk makkelijk fotografeert is het mijn Canon G5 wel. Gewoon op een ultralicht microstatiefje, automaat op Av, diafragma op 4 en gaan met die tomaat. Geluid kan helemaal uit zodat ie niks verstoort en niemand een idee heeft van wanneer je een opname maakt.
  woensdag 4 juli 2007 @ 10:59:23 #100
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_51122657
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 17:45 schreef Kremers het volgende:
Heh, ja, die heb ik ook meteen bij m'n D70 gekocht. Ook erg lekker voor portretfotografie. Het niet hebben van een zoom mis je dan toch niet, zet je een stap naar voren
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 17:53 schreef Ouwesok het volgende:
Hoe hebben die vaklieden dat toch al die tijd klaargespeeld met Rolleiflexen en Hasselblads in kerken te fotograferen. Gevoeligheid niet hoger dan ISO160(effectief vaak nog lager) en lens niet lichtsterker dan 4.0 (en een kritiek diafragma van 11) . En mooie platen dat ze daar maakten
Joh.
quote:
Als er iets in een interieur als een kerk makkelijk fotografeert is het mijn Canon G5 wel. Gewoon op een ultralicht microstatiefje, automaat op Av, diafragma op 4 en gaan met die tomaat. Geluid kan helemaal uit zodat ie niks verstoort en niemand een idee heeft van wanneer je een opname maakt.
Ik zeg toch nergens dat dat perse niet mogelijk is met een niet SLR? Punt is; ik snap niet waarom je voor een 'prosumer' gaat die dicht in de buurt komt van de prijs van een dSLR + objectief, aangezien je geen doorgroeimogelijkheden hebt.
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 17:50 schreef Vliegvrager het volgende:
Niet dus, het kost je minstens 3 maal zo veel om hetzelfde te kunnen, dat heb ik je net voorgerekend.
Da's onzin. Een Canon 350D body kost 488. Inclusief 18-55mm zo'n 550. In plaats van die kitlens kun je ook voor een Sigma 18-125 gaan als je perse niet te veel geld uit wil geven.
quote:
en ook voor die lichtsterke lens moet de knip weer open
50mm 1.8 kost geen drol.
quote:
Dat gebeurt idd. Is mij ook gebeurd. Maar het gros van de hobbyfotografen loopt nooit tegen die beperkingen aan of iig te weinig om de aanschaf van een dSLR te rechtvaardigen.
Die lopen niet tegen de beperkingen van een gewone camera van rond de 150 euro aan. Die 'rechtvaardigen' ook geen S3.
quote:
waarom mag je geen mooie en fotografisch verantwoorde vakantiekiekjes maken? Ik gebruik mn Z2 nog altijd op vakantie. Lekker makkelijk meenemen, lekker flexibel (10xzoom+quasi-macro zonder lenzen wisselen) en foto's die gelijkwaardig zijn aan wat ik op vakantie met mn dSLR maak.
God, ik zeg toch nergens dat dat niet mag. Ik gebruik m'n DSLR ook voor 'kiekjes'. M'n punt is dat een instapmodel DSLR niet veel duurder is dan een high-end niet SLR camera, en je bij een DSLR gewoon doorgroeimogelijkheden hebt. Zelf ben ik hard aan 't sparen voor een 70-300 VR lens. No way dat je een dergelijk bereik op een 'prosumer' gaat halen.

Een 'prosumer' is helemaal niet slecht, maar ik vraag me gewoon af of, als je fotografie echt leuk vindt, je niet beter voor een DSLR wil gaan. Ik heb een tijd terug ook voor die keuze gestaan en ben heel erg blij dat ik toch voor de DSLR gegaan ben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')