abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51027119
Stel je hebt hebt een kleine compacte camera zoals deze.

En je vergelijkt die met de dure Canon EOS 350D.

Waarom zou je meer voor de grote professionele camera kiezen ipv de kleine compacte behalve dat de grote andere lenzen en opjectieven kan gebruiken?
pi_51027242
Beeldkwaliteit mssn een idee?
  zondag 1 juli 2007 @ 14:25:53 #3
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_51027269
quote:
Op zondag 1 juli 2007 14:24 schreef GoldenBatt het volgende:
Beeldkwaliteit mssn een idee?
Dat dus. Lijkt me logisch
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 juli 2007 @ 14:26:36 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_51027295
Klein misverstandje uit de weg ruimen, een fotograaf kan professioneel zijn, een camera in zijn eentje nooit.
De keuze ligt dus meer tussen een compact en een reflex, en die reflex neem je behalve de mogelijkheden voor lenzen hoofdzakelijk vanwege die grote sensor die erin zit die gewoon een betere beeldkwaliteit mogelijk maakt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 1 juli 2007 @ 14:27:33 #5
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_51027331
Omdat je buurman er ook een heeft?
Ik ga naar huis.
pi_51027351
quote:
Op zondag 1 juli 2007 14:27 schreef nietzman het volgende:
Omdat je buurman er ook een heeft?
En als je buurman er al zo eentje heeft, koop je gewoon een 30D.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_51027396
Mijn vader wil ook een camera kopen, maar hij zit te peinzen over wat voor soort. Ik raad hem geen compacte aan, omdat hij veel wil zoomen. Daar gaat het ook om denk ik. Een compacte is voor vakantiekiekjes.

Tevens tvp.
pi_51027439
Beter beeldweergave ( what you see is what you get met spiegelreflex )
Hogere resolutie ( voor professionale doeleinden )
Sluitertijd en diafragma en al die shit is instelbaar
Sneller ( niet: klik, wacht, wacht, kijk, en klik. Maar: klik, klik, klik, klik, klik en dan kijk )
Meerdere soorten lenzen ( wat je al zei ) en dat is toch wel een van de grootste voordelen

en zo zijn er vast nog meerdere dingen te bedenken.

( verschillende filters )
pi_51027448
quote:
Op zondag 1 juli 2007 14:29 schreef Froop het volgende:

Een grote ziet er mooier uit.
Het enige juiste argument. Wát vrouwen ook zeggen.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_51027472
quote:
Op zondag 1 juli 2007 14:31 schreef Jarno het volgende:

[..]

Het enige juiste argument. Wát vrouwen ook zeggen.
Ik ben geen vrouw.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 1 juli 2007 @ 14:34:21 #11
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_51027545
Voor mijzelf was de reden van de dslr een opvolging op de slr waar ik mee opgegroeid ben en altijd mee bezig was bij mijn ouders.
Voor mijn ouders moest een nieuwe camera komen, de keuze gemakkelijk, een compact omdat deze toch alleen als point-and-shoot gebruikt word

ik merk steeds meer dat mensen een dslr kopen en er vervolgens niets mee doen, oftewel, zeg buurman kijk mij een grote hebben. doodzonde van t geld
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_51027710
Beeldkwaliteit is natuurlijk wel afhankelijk van de lens die je op je dSLR zet... Maar hogere ISO waarden bijv. Ik heb net wat ISO test shots van de S5 IS gezien, ik gok dat mijn 30D op ISO 1600 hetzelfde scoort op het gebied van ruis als de S5 IS op ISO 200.... (misschien wel beter...)

En idd, de instel mogelijkheden, verschillende lensen, etc etc.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 juli 2007 @ 14:46:29 #13
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_51027937
quote:
Op zondag 1 juli 2007 14:34 schreef Ynske het volgende:
ik merk steeds meer dat mensen een dslr kopen en er vervolgens niets mee doen, oftewel, zeg buurman kijk mij een grote hebben. doodzonde van t geld
Vooral vanwege de features die voor de meeste vormen van fotografie amper nut hebben.

Overigens is het helemaal niks nieuws. Ik kan me de tijd nog vrij levendig herinneren dat ik mensen Nikon F3'en, F4'en en dergelijk speelgoed zag kopen omdat alleen dat geschikt was voor wat ze van een camera verwachtten. Vervolgens maakten ze ongeveer 100 opnamen in het jaar omdat het afwerken van filmpjes nogal in de portemonnee sloeg

Momenteel geldt voor mij dat mijn Coolpix990 uit digitaal rusthuis Het Zilvergrijze Pixeltje vrijwel net zo produktief is als de EOS30D. Met die gekke ouwe Coolpix kunnen dingen die met de EOS niet kunnen en andersom.
pi_51028008
Idd. Wat ik op een dslr nog wel eens mis is het om een hoekje kunnen kijken. Mijn oude Powershot G1 kon dat briljant. Erg leuk. (En ja, ik weet dat er haakse oculairen zijn maar dat vind ik teveel gedoe).
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 1 juli 2007 @ 14:48:44 #15
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_51028010
quote:
Op zondag 1 juli 2007 14:46 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Vooral vanwege de features die voor de meeste vormen van fotografie amper nut hebben.

Overigens is het helemaal niks nieuws. Ik kan me de tijd nog vrij levendig herinneren dat ik mensen Nikon F3'en, F4'en en dergelijk speelgoed zag kopen omdat alleen dat geschikt was voor wat ze van een camera verwachtten. Vervolgens maakten ze ongeveer 100 opnamen in het jaar omdat het afwerken van filmpjes nogal in de portemonnee sloeg

Momenteel geldt voor mij dat mijn Coolpix990 uit digitaal rusthuis Het Zilvergrijze Pixeltje vrijwel net zo produktief is als de EOS30D. Met die gekke ouwe Coolpix kunnen dingen die met de EOS niet kunnen en andersom.
coolpix990 die hadden wij op school om mee te spelen
Today is life -

Dale Carnegie
pi_51028073
Maar goed, er is eigenlijk maar één ding waar ik me echt aan erger als ik een compact gebruik (welke compact dan ook): snelheid. Alleen daarom al zou ik een dslr willen.
  zondag 1 juli 2007 @ 14:57:52 #17
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_51028299
Dat ligt er maar helemaal aan waar je hem voor gaat gebruiken. Is het alleen snel voor vakantiefoto's etc kan je beter een compact nemen. Wil je iets meer met je foto's kom je eerder bij een dslr.
stupidity has become as common as common sense was before
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 1 juli 2007 @ 14:59:04 #18
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_51028330
quote:
Op zondag 1 juli 2007 14:57 schreef marcb1974 het volgende:
Dat ligt er maar helemaal aan waar je hem voor gaat gebruiken. Is het alleen snel voor vakantiefoto's etc kan je beter een compact nemen. Wil je iets meer met je foto's kom je eerder bij een dslr.
dat is niet altijd waar. kijk bv naar van die semislr's daar kan je ook heel wat mee
Today is life -

Dale Carnegie
pi_51028685
Vakantie foto's: Alleen leuk als ze van jou zijn, vakantiefoto's van anderen zijn altijd ruk...
pi_51028719
Idd, voor je vakantiefoto's zou ik het niet doen hoor. Ik heb er afgelopen vakantie bijna 500 (weekje weg) gemaakt en degene die boeiend genoeg zijn voor anderen zijn op 2 handen te tellen. .
  zondag 1 juli 2007 @ 17:41:16 #21
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_51032424
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  FOK!fotograaf zondag 1 juli 2007 @ 18:29:21 #22
73911 ultra_ivo
pi_51033663
PP is altijd goed om dit soort dingen aan de kaak te stellen.
De vraag is wat je onder een pro camera verstaat. Niet iedere DSLR is een pro camera, de meeste DSLR's zijn helemaal niet gericht op pro's.
Ik ben prima tevreden met mijn kleine consumer-level DSLR. Zeker als ik er compacte lenzen op zet (geen dikke zoom's) kan ie prima mee. Dat ik er weinig imagepunten mee scoor boeit me niet.
Ik heb eerst een jaar of 15 gefotografeerd met oude Oost-Duitse SLR's (analoog). Ik zocht dan ook iets wat daarbij aansloot. Een compact is dat dus totaal niet. (Ander gedrag)
pi_51040692
quote:
Op zondag 1 juli 2007 14:29 schreef Froop het volgende:
Mijn vader wil ook een camera kopen, maar hij zit te peinzen over wat voor soort. Ik raad hem geen compacte aan, omdat hij veel wil zoomen. Daar gaat het ook om denk ik. Een compacte is voor vakantiekiekjes.
Als veel zoomen het enige is, pleit dat juist eerder voor een compact dan voor een SLR. Zoek maar eens een combinatie van spiegelreflex + lenzen bij elkaar die het brandpuntsbereik hebben van compacts zoals de Olympus SP-550, een Canon S5 of een Panasonic FZ50.
pi_51052806
Laten we ook even voorop stellen dat een 350D alles behalve een professionele camera is.
Maar hoe dan ook, wanneer zou je een spiegelreflex kopen?
Als je er aan toe bent, als je voor beeldkwaliteit kiest, foto's gaat maken waar kleine compactcamera's problemen mee hebben, of simpelweg niet kunnen.

Voorbeelden: Sportfotografie, waar de autofocus en de afdrukvertraging moordend zijn voor de compactcamera's.
Nachtfotografie: De kleine beeldsensor's maken belachelijk veel ruis aan, vooral bij hogere ISO waarden.
Model/Studiofotografie: Probeer maar eens een PC contact te vinden op een compactcamera, op een 350D trouwens ook, wat nou professioneel?
pi_51053355
Voor mij was één van de redenen ook de instellingen. Niet alleen de betere en meer mogelijke instellingen, maar ook de manier waarop je deze instellingen wijzigt.

MF op een P&S camera bijv. is echt een ramp, zelfde geldt voor het kiezen van het focus point.

Maar idd, ook de grotere sensor. Ik heb gisteren een paar ISO shots gezien van de S5 IS. ISO200 produceert evenveel ruis als mijn 30D op ISO1600....
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 2 juli 2007 @ 12:38:05 #26
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_51054595
quote:
Op maandag 2 juli 2007 11:39 schreef DCStyle het volgende:
Laten we ook even voorop stellen dat een 350D alles behalve een professionele camera is.
Laten we daarnaast voorop stellen dat een 1D ook geen professionele camera is en een digitale Hassy ook niet .(heeft wel weer een flitscontact) De gebruiker van een camera kan een pro- zijn, de camera nooit.
Ik zou met een goeie compact best wel studiofotografie aandurven . Is in kwaliteit ook best nog wel naar een niveau te krijgen dat het zonder schaamrood verkocht kan worden ook.

maar met een reflex gaat het uiteraard wel een stuk makkelijker, waarbij aangetekend mag worden dat ik ook wel eens iemand een hele ochtend met een D2X zijn slachtoffer onder een flitsinstallatie heb zien braden omdat dat portretje maar niet wilde lukken, de camera was hem daarbij niet echt behulpzaam
pi_51055343
De 5d en 1D zijn toch echt wel Pro camera's Dat de fotograaf die ze gebruikt misschien geen pro is, doet daar niets aan af.
pi_51056364
350D is zogenaamde prosumer camera, en mist hierdoor dus ook elementen waardoor hij niet als "professioneel heet"

Ik ben het met je eens, al zou ik het camera/pro verhaal vertalen als dat je misschien wel een pro camera kan hebben, dat het je dan nog geen professionele fotograaf maakt.
Ik zie vaak genoeg fotografen met een 1/5D fotos schieten waar ik mezelf dood voor zou schamen.
pi_51057204
het gewicht vind ik ook wel een voordeel van dslr
ik hou wel van een stevige zware body
de mijne weegt met standaard lens er op 1,6 Kg
als ik tegenwoordig een compact op til dan gooi ik em bijna de lucht in

het is alleen een beetje een nadeel als je er een hele dag mee rond moet zeulen
pi_51057389
quote:
Op zondag 1 juli 2007 17:41 schreef Shark.Bait het volgende:
[afbeelding]
Waarbij de conclusie verkeerd is. Het ligt niet aan de camera an sich maar aan de associatie van mensen.

Een prof. fotograaf zal prof. apparatuur hebben. Een slechte fotograaf is niet succesvol en kan prof. apparatuur niet betalen. De grote camera duidt er dus op dat de man en een goede fotograaf is en een prof. fotograaf, twee dingen die van groot belang zijn bij trouwfotos.

Men stopt de fotograaf dus in een hokje naar aanleiding van z'n camera en kiest niet de fotograaf op basis van de camera.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 2 juli 2007 @ 14:13:34 #31
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_51057589
quote:
Op maandag 2 juli 2007 13:04 schreef Kremers het volgende:
De 5d en 1D zijn toch echt wel Pro camera's
Dan moet ik toch eens een bosje van die dingen kopen, altijd een leuke bijverdienste die van mij geen enkele verdere inspanning vergt
quote:
Op maandag 2 juli 2007 13:37 schreef DCStyle het volgende:
350D is zogenaamde prosumer camera, en mist hierdoor dus ook elementen waardoor hij niet als "professioneel heet"
Noem er eens een paar (even afgezien van dat de sluiter niet voor 100k+-opnamen gegarandeerd is, dat maakt soms een verschil, maar ik neem voor het gemak even aan dat je het over de features hebt
pi_51058000
De body, zoiezo: steviger, stoot, water en stofbestendig
PC contact voor aansturing +6v flitsers (studio flitsers)
in geval 5D: fullframe sensor
in geval 1D: 8fps, of 10 voor de nieuwe 1D mk3
beeldkwaliteit
pi_51058194
quote:
Op maandag 2 juli 2007 14:13 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Dan moet ik toch eens een bosje van die dingen kopen, altijd een leuke bijverdienste die van mij geen enkele verdere inspanning vergt
Dus als ik een P&S camera aan een pro fotograaf geef, dan is het in een pro camera? Een pro camera is een camera die bepaalde features heeft, die een andere camera niet heeft.

Wat wel/geen pro camera is, wordt bepaald door de industrie (fabrikanten en markt kenners). Dat een pro camera in de handen van een amateur fotograaf ook pro foto's maakt, dat staat daar buiten.

De pro in camera, is heel wat anders dan de pro in fotograaf.....
pi_51058357
quote:
Op maandag 2 juli 2007 14:08 schreef FJD het volgende:

[..]

Waarbij de conclusie verkeerd is. Het ligt niet aan de camera an sich maar aan de associatie van mensen.

Een prof. fotograaf zal prof. apparatuur hebben. Een slechte fotograaf is niet succesvol en kan prof. apparatuur niet betalen. De grote camera duidt er dus op dat de man en een goede fotograaf is en een prof. fotograaf, twee dingen die van groot belang zijn bij trouwfotos.

Men stopt de fotograaf dus in een hokje naar aanleiding van z'n camera en kiest niet de fotograaf op basis van de camera.
helaas gaat dat verhaal niet meer op tegenwoordig, camera's zijn betaalbaar geworden
als ik bij grote evenementen (zoals metropolis gisteren) of in dierentuinen zie hoeveel mensen er met een dslr met compensatielens rondlopen
dat zijn echt niet allemaal beroeps
het is alleen jammer dat een hoop mensen dat niet door hebben

ik heb zelf ook een keer die fout gemaakt
ik liep in een dierentuin naar iemand toe met een Canon 1Dsmarknogiets in de veronderstelling dat dat een pro zou zijn
toen ik eenmaal in gesprek met em was bleek dat hij niet wist wat witbalans was, hoe je moest onder/overbelichten en alleen de program stand gebruikte omdat hij niet wist waar de rest voor was
maar, zo zei hij, dat ding maakte wel de meest waanzinnige foto's hoor
toen hij ze liet zien kreeg ik het meest verschrikkelijke plaatsvervangende schaamtegevoel wat ik ooit heb gehad
pi_51059165
Zou er niet een soort van koopbescherming moeten komen voor mensen als dit?
Dat je eerst met een beetje portfolio bij een winkel kunt aankomen voordat je hem uberhoupt mag kopen...
pi_51059362
quote:
Op maandag 2 juli 2007 14:55 schreef DCStyle het volgende:
Dat je eerst met een beetje portfolio bij een winkel kunt aankomen voordat je hem uberhoupt mag kopen...
da's wel heel erg subjectief, niet iedereen vindt het zelfde mooi, maar een theorie examen zou geen kwaad kunnen
maar dan zou ik nog eerder gaan voor een soort fotografendiploma om opdrachten aan te mogen nemen
pi_51059511
Why? Schijnbaar zijn er mensen met geld te veel, die dit graag willen uitgeven aan zaken als dit

Laat ze lekker zou ik zeggen, zolang ze mij maar niet gaan lastig vallen met het laten zien van hun crappy foto's
  maandag 2 juli 2007 @ 15:13:44 #38
262 Re
Kiss & Swallow
pi_51059840
quote:
de beroepsstasi ofzo
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_51060016
edit.
laat maar, duffe discussies elke keer weer...

[ Bericht 90% gewijzigd door CrazyCharlie op 02-07-2007 16:07:05 ]
Mistakes are the portals of discovery.
  maandag 2 juli 2007 @ 15:23:04 #40
157502 Cyclonist
Ohh yeah..
pi_51060115
Tja.. als iemand jou uit moet gaan leggen waarom je een pro camera zou kopen moet je maar bij een compact blijven
Ik heb er dus twee, één compact en één DLSR, ik gebruik ze beide even graag.
De ene keer heb ik behoefte aan snelheid, en goede beeldkaliteit (in slechte omstandigheden),
en de andere keer ga ik niet met zo'n groot ding lopen slepen en steek ik snel even de compact in de broekzak.
pi_51061019
quote:
Man, al koop ik een 1D met 6 L-teletoeters om 'm vervolgens van de 13e etage te laten kukelen, what's it to you? .
  maandag 2 juli 2007 @ 15:55:06 #42
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_51061124
Ik weet niet wiens zijde ik moet kiezen hoor, die van de elitaire huilies die bang zijn dat iemand anders ook een dslr koopt of die van de amateurische prutsers die graag een dslr willen om bij de elitaire jankzakjes te horen.

wie bied meer?
Ik ga naar huis.
pi_51061193
Ik wil niet bij de elitaire jankzakjes horen, maar ben wel een amateuristische prutser met een 30D, kan daar een aparta categorie voor komen svp?
  maandag 2 juli 2007 @ 15:58:11 #44
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_51061234
We beginnen gewoon ons eigen kliekje waar verder niemand in mag. Eentje met bloemetjes en K3 CDs en wereldvrede.
Ik ga naar huis.
pi_51061254
. Wereldvrede. .
  maandag 2 juli 2007 @ 15:59:08 #46
157502 Cyclonist
Ohh yeah..
pi_51061268
amen
pi_51061323
Fuck wereldvrede
pi_51061410
quote:
Man, al koop ik een 1D met 6 L-teletoeters om 'm vervolgens van de 13e etage te laten kukelen, what's it to you? .
Een gezonde mix van pure jaloezie en "het zonde vinden" van zoveel camera bij zo weinig fotograaf
Klinkt dat logisch? Neh...
Bovendien trek ik het jullie zeer sterk aan dat jullie mij met zo weinig korrels zout nemen...
pi_51061448
quote:
Op maandag 2 juli 2007 16:02 schreef DCStyle het volgende:

[..]

Een gezonde mix van pure jaloezie en "het zonde vinden" van zoveel camera
Mijn oma zei altijd: "Weet je WAT zonde is? Boter op je hoofd smeren en droog brood eten."
  maandag 2 juli 2007 @ 16:10:49 #50
262 Re
Kiss & Swallow
pi_51061664
K3
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')