abonnement Unibet Coolblue
pi_49912073


De Rijdende Rechter is een Nederlands televisieprogramma van de NCRV, bedacht door Erik Latour. In het televisieprogramma, dat sinds 1995 wordt uitgezonden, kunnen mensen en organisaties geschillen voorleggen aan een rechter die een bindende uitspraak doet.

Bij De Rijdende Rechter wordt niet officieel recht gesproken. Beide partijen tekenen een contract waarin zij aangeven akkoord te gaan met de uitspraak van een bindend adviseur. In dit geval is dat Mr. Frank Visser, die in het dagelijks leven als rechter (vice-president) verbonden is aan het kantongerecht in Zaandam.

Veel van de voorgelegde geschillen zijn hoog opgelopen burenruzies die vaak betrekking hebben op geluidsoverlast, bomen die te dicht op de erfgrens staan, bomen die overlast veroorzaken door vallende bladeren en vruchten, schuttingen, schuurtjes en garages die niet precies op de erfgrens staan en blokkade/misbruik van het recht van overpad. Ook consumentenrecht komt vaak aan de orde.

Frank Visser brengt een bezoek aan de betreffende locatie en houdt een hoorzitting in een nabijgelegen wijkcentrum of buurthuis. Vaak heeft hij een deskundige uitgenodigd (bijv. een medewerker van het kadaster). De uitspraak volgt later in de studio.

Het programma wordt gepresenteerd door Mieke van der Weij en wordt geproduceerd door IdtV.

De Rijdende Rechter wordt elke dinsdag uitgezonden om 22.30 uur op Nederland 1

De Vakantierechter
Vanaf dinsdag 7 augustus is Mr. Frank Visser weer te zien als De vakantierechter. Ook deze zomer reist hij weer door het land, past ter plekke snelrecht toe en verhelpt daardoor klein en groot vakantieleed. Heeft u een vakantieprobleem en behoefte aan deskundig advies? Meldt u dan nu aan voor De Vakantierechter!
Voorafgaand aan deze nieuwe serie herhaalt de NCRV zes afleveringen van De vakantierechter uit het vorig seizoen.


De site van De Rijdende Rechter, met alle afleveringen

Topic van 23/01/2007 (vandaag): De Rijdende Rechter
Topic van 09/01/2007: Rijdende rechter

Vorige delen:
De Rijdende Rechter: Ze mamme drek wegbrengen onder de grond
De Rijdende Rechter: Dikke vrienden!
De Rijdende Rechter #3: Bochtje achteruit
De Rijdende Rechter #4: Grumpy old men

De OP
pi_49912542
De Vakantie Rechter met dat kekke hoedje altijd.
pi_49918653
Ik vraag me af wat hij doet als ie zich in de camper terugtrekt, beetje quasi functioneel in wat papieren bladeren
pi_49918868
Plaatje in de OP moet even iets verkleind.
Oh, and that's a bad miss!
pi_49919642
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 10:38 schreef Brentmeister het volgende:
Plaatje in de OP moet even iets verkleind.
Wat is de maximale breedte? Dan pas ik m thuis even aan
  woensdag 30 mei 2007 @ 13:46:11 #6
80068 gfree
Rettekkettet, naar Beter Bed!
pi_49925655
Dat is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
Saubere Schuhe gefallen jedem!
pi_49925774
quote:
Bij De Rijdende Rechter wordt niet officieel recht gesproken. Beide partijen tekenen een contract waarin zij aangeven akkoord te gaan met de uitspraak van een bindend adviseur.
Die hele show is dus een grote hoax op het gebied van recht spreken.

Niettemin levert het leuke tv op. Al die klein burgerlijke problemen waar mensen mee zitten .
  woensdag 30 mei 2007 @ 20:12:52 #8
80068 gfree
Rettekkettet, naar Beter Bed!
pi_49939744
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 13:49 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Die hele show is dus een grote hoax op het gebied van recht spreken.
Mwoh:
quote:
In Nederland is het wettelijk mogelijk dat een rechter ook buiten de officiële kanalen om, bindende beslissingen geeft. Dit kan echter alleen als beide partijen hiermee akkoord gaan. Van deze regeling wordt in dit programma gebruik gemaakt. Zo kan het dus gebeuren dat mr. Frank Visser, die in het dagelijks leven kantonrechter is in Zaandam, opeens recht spreekt in een café in Zuid-Limburg of een burenruzie in Leeuwarden beslecht.
De uitspraak is dus absoluut bindend, het is niet zo dat de mensen Ja en Amen knikken in de studio en daarna op oude voet verder gaan.
Saubere Schuhe gefallen jedem!
pi_50145287
quote:
Op 5 juni aandacht voor de volgende kwesties:

Monsterlijke kermis
Buren Nico Schellevis en Joke van Gaalen uit Monster zien de start van de zomer elk jaar met bonzend hart tegemoet. Sinds 1998 wordt de jaarlijks terugkerende kermis in hun straat gehouden. Hun gevel wordt als urinoir gebruikt en de herrie van de botsauto's is oorverdovend. Volgens Sjaak van der Tak, de burgemeester van Monster, is het Kerkpad waar Joke en Nico wonen de beste plek voor de kermis. Maar daar zijn de buren het helemaal niet mee eens.

Kwekkende kwelgeest

In Capelle aan de IJssel maakt de ene buurman grote bezwaren tegen de fazant die de andere buurman in zijn volière in de binnentuin houdt. In het voorjaar en aanloop naar de zomer uit het beest een paringsroep die hem door merg en been gaat. De ene partij piekert er niet over om de fazant weg te doen. De andere eist dat de fazant in de paringstijd uit logeren gaat.
Ik zit er klaar voor
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 5 juni 2007 @ 22:33:08 #10
862 Arcee
Look closer
pi_50145335
Ken deze heul niet.
pi_50145416
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:33 schreef Arcee het volgende:
Herhaling.
Weet ik
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:33 schreef veldmuis het volgende:
Ken deze heul niet.
Daarom zeg ik het ff
pi_50145418
Nog niet gezien iig... Dacht dat het hier om een kermis ging die er de hele zomer zou staan, maar het is maar 1 weekje. Zeikerds
pi_50145483
Mens helemaal hyper. Botsauto's doen "TOEET".

Het doet wel wat met je.
pi_50145524
Gaan ze deze zomer ook nog nieuwe uitzendingen uitzenden?
pi_50145590
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:38 schreef Snatsie het volgende:
Gaan ze deze zomer ook nog nieuwe uitzendingen uitzenden?
Maak ik voor niets zo'n OP ofzo
pi_50145843
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:39 schreef Piles het volgende:

[..]

Maak ik voor niets zo'n OP ofzo
pi_50145892
Ik versta echt geen fuck van die kutboeren.

Ook allebei roepen "Ik eist"
pi_50145939
"Hij is in de rui"
RR: "Hoe kan dat nou"
  dinsdag 5 juni 2007 @ 22:55:23 #20
3185 Adelante
To let it go now
pi_50146249
gezellige flabewoners ook, echt die zeikbejaarden moeten van 4 hoog leren vliegen als een goudfazant
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_50146304
Van mij had die kutvogel doodgemogen.
pi_50146364
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:56 schreef veldmuis het volgende:
Van mij had die kutvogel doodgemogen.
Jij met je grote muil

Maar ik ben het met je eens
  dinsdag 5 juni 2007 @ 23:04:29 #23
80068 gfree
Rettekkettet, naar Beter Bed!
pi_50146587
Ik mis Mieke d'r woordgrapjes.
Saubere Schuhe gefallen jedem!
  dinsdag 5 juni 2007 @ 23:05:27 #24
3185 Adelante
To let it go now
pi_50146632
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:56 schreef veldmuis het volgende:
Van mij had die kutvogel doodgemogen.
Ik had hem waarschijnlijk dood gemaakt als ie me iedere morgen om 4 uur wakker maakt
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_50391335
Iedereen de aflevering gemist zeker
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')