abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 18 april 2015 @ 23:14:00 #176
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_151813259
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2015 23:12 schreef Sekhmet het volgende:

[..]

Mijn ouders hebben een periode een open huwelijk gehad. Dat was eind jaren '70. Veel vrienden van hun ook in die tijd.
Echt iets van de laatste jaren is het volgens mij dus niet.
Ok, dat klopt. Vanaf de jaren 60/70 is daar verandering in gekomen.

Maar voor die tijd zal dat heel lang niet hebben gekund hier. :)
Wie dit leest is een lezer van dit
  zaterdag 18 april 2015 @ 23:53:05 #177
341323 MsMessy
Fok jou, dikke doei
pi_151814362
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 23:14 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]

Ok, dat klopt. Vanaf de jaren 60/70 is daar verandering in gekomen.

Maar voor die tijd zal dat heel lang niet hebben gekund hier. :)
Voor die tijd had je bijvrouwen, concubines, maîtresses. In veel gevallen was het vooral een buitenechtelijke vrouw. Zo kwamen ook de bastaards in de wereld. Deze vrouwen waren lang niet altijd een geheim of zelfs volledig geaccepteerd.

In een geval van een open relatie kan je nog steeds maar met 1 vrouw/man trouwen en zal de ander automatisch als minnaar/minnares worden gezien door de buitenwereld, als het al bekend is dat deze persoon bestaat.

Omdat een naampje veranderd, wil niet zeggen dat het principe niet al veel langer bestaat. :)
pi_151815066
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 23:53 schreef MsMessy het volgende:

[..]

Voor die tijd had je bijvrouwen, concubines, maîtresses. In veel gevallen was het vooral een buitenechtelijke vrouw. Zo kwamen ook de bastaards in de wereld. Deze vrouwen waren lang niet altijd een geheim of zelfs volledig geaccepteerd.

In een geval van een open relatie kan je nog steeds maar met 1 vrouw/man trouwen en zal de ander automatisch als minnaar/minnares worden gezien door de buitenwereld, als het al bekend is dat deze persoon bestaat.

Omdat een naampje veranderd, wil niet zeggen dat het principe niet al veel langer bestaat. :)
Goede omschrijving ^O^
  zondag 19 april 2015 @ 10:52:05 #179
37769 erodome
Zweefteef
pi_151819272
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 23:08 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]

Hier wel. In de westerse wereld
Ook niet, pre christelijk was alles veel losser.

Zo trouwde je vroeger voor een jaar en een dag, een verplichte proefperiode die daarna met termen van 7 jaar verlengt kon worden, maar ook elk moment tussendoor gestopt kon worden. Er waren dus vastere beslissingsmomentjes.
Daarnaast waren er een aantal beroemde vruchtbaarheids feesten. De kinderen van wodan, de gezegende van freya, er waren in verschillende streken en bij de verschillende feesten verschillende liefkozende namen voor de kinderen die daaruit geboren werden(vader onbekend, tijdens het feesten verwekt).
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_151847795
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2015 10:52 schreef erodome het volgende:

[..]

Ook niet, pre christelijk was alles veel losser.

Zo trouwde je vroeger voor een jaar en een dag, een verplichte proefperiode die daarna met termen van 7 jaar verlengt kon worden, maar ook elk moment tussendoor gestopt kon worden. Er waren dus vastere beslissingsmomentjes.
Daarnaast waren er een aantal beroemde vruchtbaarheids feesten. De kinderen van wodan, de gezegende van freya, er waren in verschillende streken en bij de verschillende feesten verschillende liefkozende namen voor de kinderen die daaruit geboren werden(vader onbekend, tijdens het feesten verwekt).
En manieren om soa's te voorkomen bestonden nog niet.
Zou niet graag in de prechristelijke tijd in Europa hebben rondgelopen.
  maandag 20 april 2015 @ 11:30:44 #181
37769 erodome
Zweefteef
pi_151853752
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 00:42 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Het leven zal niet makkelijk geweest zijn nee. Niet alleen enge ziektes die men niet begreep, maar ook geen verwarming, geen elektriciteit, brakke hulpmiddelen waardoor al het werk ontzettend zwaar was.

In de winter zat men zowat opgesloten in huis, eerder nog in de groepshuisvesting zelfs, amper prive, gewoon een paar maanden hutje mutje met vanaf de helft van de winter tot het einde vaak honger en tekorten in voedingsstoffen.
Een samenleving met diepe banden onderling was dan ook gewoon een noodzaak.
Op zich niet zo raar dat men die banden op verschillende manieren versterkte en ellende probeerde te voorkomen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_151853879
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 11:30 schreef erodome het volgende:

[..]

Het leven zal niet makkelijk geweest zijn nee. Niet alleen enge ziektes die men niet begreep, maar ook geen verwarming, geen elektriciteit, brakke hulpmiddelen waardoor al het werk ontzettend zwaar was.

In de winter zat men zowat opgesloten in huis, eerder nog in de groepshuisvesting zelfs, amper prive, gewoon een paar maanden hutje mutje met vanaf de helft van de winter tot het einde vaak honger en tekorten in voedingsstoffen.
Een samenleving met diepe banden onderling was dan ook gewoon een noodzaak.
Op zich niet zo raar dat men die banden op verschillende manieren versterkte en ellende probeerde te voorkomen.
Daarom snap ik de romantisering van die levensstijl door de mensen van nu ook nooit zo goed.
'Hoe het vroeger was' wordt nogal eens op die manier aangehaald in dit soort discussies.
  maandag 20 april 2015 @ 11:36:28 #183
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_151853920
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 00:42 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Het is in dat opzicht wel weer opmerkelijk dat met de hedendaagse kennis en voorbehoedsmiddelen die SOA's nog niet zijn uitgestorven. Je zou toch zeggen dat dat steeds minder moet worden :P
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
  maandag 20 april 2015 @ 11:42:09 #184
37769 erodome
Zweefteef
pi_151854111
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 11:35 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Daarom snap ik de romantisering van die levensstijl door de mensen van nu ook nooit zo goed.
'Hoe het vroeger was' wordt nogal eens op die manier aangehaald in dit soort discussies.
Dit gaat om sociale structuren en niet zozeer om hoe bar en boos was het verdere leven.
Het leuke is dat je echt allerlei voorbeelden aan kan halen, er is niet maar 1 manier voor de mens.

Het monogame van "vroeger" was ook niet zo geweldig, het hele leven was toen niet zo geweldig.
Als je kijkt naar het begin van de industrialisatie dan gold ook dat het leven voor de meeste toch echt meer lijden dan lol was.
Ben erg blij dat ik na de 2de wereldoorlog ben geboren.

Maar zoals gezegd, de sociale structuren blijven interessant. Wat je ziet is dat waar het lastiger leven is er altijd manieren zijn om de gemeenschapszin te versterken, meer op de groep gericht. De manieren varieren, maar het is opvallend.
pi_151854161
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 11:36 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

Het is in dat opzicht wel weer opmerkelijk dat met de hedendaagse kennis en voorbehoedsmiddelen die SOA's nog niet zijn uitgestorven. Je zou toch zeggen dat dat steeds minder moet worden :P
Het verspreidt wat makkelijker in de hedendaagse samenleving he. Met de hoeveelheid seks die een mens in zijn leven heeft en de onvolmaakte omgang met voorbehoedsmiddelen blijven er hoogstwaarschijnlijk altijd genoeg foutjes voorkomen. Als je dan niet meer je leven lang aan dezelfde partner vastzit blijven die soa's voorlopig wel bestaan. 50-plussers hebben zelfs steeds vaker soa's dan voorheen, waarschijnlijk als gevolg van toename van het aantal scheidingen en hun tekortschietende besef van dat ook zij een aandoening onder de leden kunnen hebben waarmee ze anderen kunnen besmetten door seks.
  maandag 20 april 2015 @ 12:02:45 #186
37769 erodome
Zweefteef
pi_151854666
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 11:43 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Het verspreidt wat makkelijker in de hedendaagse samenleving he. Met de hoeveelheid seks die een mens in zijn leven heeft en de onvolmaakte omgang met voorbehoedsmiddelen blijven er hoogstwaarschijnlijk altijd genoeg foutjes voorkomen. Als je dan niet meer je leven lang aan dezelfde partner vastzit blijven die soa's voorlopig wel bestaan. 50-plussers hebben zelfs steeds vaker soa's dan voorheen, waarschijnlijk als gevolg van toename van het aantal scheidingen en hun tekortschietende besef van dat ook zij een aandoening onder de leden kunnen hebben waarmee ze anderen kunnen besmetten door seks.
De mens is helemaal niet gemaakt om een vol leven lang bij 1 persoon te zijn, echte monogamie is een illusie. Nou ja, niet geheel en al, maar voor de meeste geld dat.

Die oudjes die meer soa's krijgen zijn daar een goed vb van, want na het overlijden van hun partner hebben ze vaak nog vele jaren voor zich en blijkbaar ook behoeftes erbij.
Vaak geen zin meer in weer voor iemand zorgen(vooral de oudere vrouwen zijn niet zo happig op samenwonen e.d. heb ik gemerkt ;) ), die vrijheid wel willen behouden, te oud om weer samen te vergroeien in een leven samen.

In die vroegere monogame tijd waar men een leven lang met elkaar opgescheept zat zit een hoop verdriet. Van Truus die nu echt snel moest trouwen omdat ze al zwanger was, voor de belangen van de vaders moeten trouwen, bij een ellendige partner moeten blijven, vreemdgaan, nooit genot hebben van seks en ga zo maar door.
Als men geluk had kwam het tot een vriendschap, kon men een leven lang met elkaar door de deur, maar ook daar is geen kusje kroel beeld te vinden als je het licht van de waarheid erop schijnt.

Daarin is deze tijd en deze maatschappij veel beter. Alhoewel ik vind dat de keuze wat meer geaccepteerd moet worden. Nu hoeven mensen niet in een keurslijf die ze niet past, of dat nu monogaam is of niet.
pi_151855024
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 21:29 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Wat bedoel je met deels? Dat het maar voor een van jullie zou gelden? Of dat je er alleen samen op uit gaat ofzo?
Kan alletwee ja. Maar mijn vriend is niet van de seks met anderen. Zelfs met mijn toestemming hoeft het niet voor hem.
pi_151855065
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2015 12:16 schreef Jaimy_Luca het volgende:

[..]

Kan alletwee ja. Maar mijn vriend is niet van de seks met anderen. Zelfs met mijn toestemming hoeft het niet voor hem.
Maar hij zou er wel ok mee zijn als jij er wel gebruik van maakt?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_151861156
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2015 12:17 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Maar hij zou er wel ok mee zijn als jij er wel gebruik van maakt?
Geen idee. Daar ben ik mee bezig om dat uit te zoeken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')