abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150494841
Het Openbaar Ministerie verdenkt voormalig burgemeester Rob Bats en oud-VVD-wethouder Piet Ploeg van corruptie.
Dat meldt NRC dinsdag.

Bats en Ploeg zouden ervan worden verdacht te hebben geprobeerd de burgemeestersbenoeming in de gemeente Stichtse Vecht in het voordeel van Bats te beīnvloeden.

Vorige maand werd Kathalijne de Kruif, de VVD-fractievoorzitter in Stichtse Vecht, aangehouden, omdat zij vertrouwelijke informatie zou hebben doorgegeven aan een partijgenoot in de sollicitatieprocedure voor een nieuwe burgemeester. Die partijgenoot zou Ploeg zijn geweest.

Volgens NRC is er bij Ploeg een huiszoeking verricht. Ploeg is momenteel voorzitter van de Stichting Vliegramp MH17, in die functie is hij verantwoordelijk voor de belangenbehartiging van de slachtoffers.

Jos van Rey

De zaak doet op het eerste oog denken aan de zaak rond een andere VVD'er: Jos van Rey. Deze Roermondse VVD'er lekte vertrouwelijke informatie in een burgemeestersbenoemingprocedure aan kandidaat en partijgenoot Ricardo Offermanns.

Tegen Van Rey loopt momenteel nog een rechtszaak. Offermanns werd voor het aannemen van de informatie veroordeeld tot een taakstraf. Hij ging daartegen in beroep, de zaak loopt nog.

Gaat lekker bij de VVD *O*
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_150495644
mag het weten
pi_150497024
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 14:08 schreef maryen65 het volgende:
Het Openbaar Ministerie verdenkt voormalig burgemeester Rob Bats en oud-VVD-wethouder Piet Ploeg van corruptie.
Dat meldt NRC dinsdag.

Bats en Ploeg zouden ervan worden verdacht te hebben geprobeerd de burgemeestersbenoeming in de gemeente Stichtse Vecht in het voordeel van Bats te beīnvloeden.

Vorige maand werd Kathalijne de Kruif, de VVD-fractievoorzitter in Stichtse Vecht, aangehouden, omdat zij vertrouwelijke informatie zou hebben doorgegeven aan een partijgenoot in de sollicitatieprocedure voor een nieuwe burgemeester. Die partijgenoot zou Ploeg zijn geweest.

Volgens NRC is er bij Ploeg een huiszoeking verricht. Ploeg is momenteel voorzitter van de Stichting Vliegramp MH17, in die functie is hij verantwoordelijk voor de belangenbehartiging van de slachtoffers.

Jos van Rey

De zaak doet op het eerste oog denken aan de zaak rond een andere VVD'er: Jos van Rey. Deze Roermondse VVD'er lekte vertrouwelijke informatie in een burgemeestersbenoemingprocedure aan kandidaat en partijgenoot Ricardo Offermanns.

Tegen Van Rey loopt momenteel nog een rechtszaak. Offermanns werd voor het aannemen van de informatie veroordeeld tot een taakstraf. Hij ging daartegen in beroep, de zaak loopt nog.

Gaat lekker bij de VVD *O*
Ik dacht te hebben gelezen dat die De Kruif was aangehouden inzake hennepteelt en witwassen?
  dinsdag 10 maart 2015 @ 15:48:36 #154
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_150497574
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 23:26 schreef rubbereend het volgende:

[..]

als niemand die al uit de kamer is gegaan wil dan komt nummer 52 van de kieslijst erin als die wil _O-
quote:
Benoeming J. Houwers tot lid van de Tweede Kamer
10-03-2015

De Kiesraad heeft de heer J. (Johan) Houwers op 9 maart 2015 benoemd als Kamerlid voor de VVD. Het betreft de benoeming in de vacature die is ontstaan door het ontslag van de heer M.L. (Mark) Verheijen met ingang van 27 februari 2015.
https://www.kiesraad.nl/n(...)an-de-tweede-kamer-0

Of dit een benoeming pro forma is, of dat Houwers nu terugkeert in de Kamer, weet ik niet.
pi_150498453
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 15:29 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Ik dacht te hebben gelezen dat die De Kruif was aangehouden inzake hennepteelt en witwassen?
Ja dacht ik ook, ze is inmiddels afgetreden
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 10 maart 2015 @ 16:34:34 #156
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_150499256
Rutte is begonnen met een verklaring. Daarna debat.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_150500914
Als die kamerleden en premier nou eens naar hun eigen woorden luisteren: Verantwoording en verantwoordelijkheid. Als je verantwoordelijkheid draagt betekent dat dat je bereid bent om verantwoording af te leggen. Daar duiken Opstelten en Teeven voor weg door voor het debat hun ontslag in te dienen, dan moet je ze geen veer in de reet steken alsof ze dat wel gedaan hebben. Wat zij doen is de verantwoordelijkheid áfleggen (let je op Piet?).
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_150503017
Ik ben het er eigenlijk wel mee eens dat ontslag pas geëffectueerd zou mogen worden nadat de kamer gedebatteerd heeft over de zaak en er eventuele moties in stemming gebracht zijn.

Kun je nog steeds (vooraf) je verantwoordelijkheid nemen zonder weg te duiken. Ik vind dat Teeven echt nu wel eens inhoudelijk op de zaak in moet gaan. Het is heel erg relevant dat parlementair bediscussieerd wordt welke ruimte we willen geven om deals te maken met criminelen om zaken rond te krijgen. Dit belegen voorbeeld is bij uitstek geschikt om deze discussie te voeren.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  dinsdag 10 maart 2015 @ 18:37:21 #159
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_150503307
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 18:27 schreef komrad het volgende:
Ik ben het er eigenlijk wel mee eens dat ontslag pas geëffectueerd zou mogen worden nadat de kamer gedebatteerd heeft over de zaak en er eventuele moties in stemming gebracht zijn.

Dat zou het heel ingewikkeld maken. De vertrouwensregel is een beetje vaag ongeschreven recht. We zouden ons hele stelsel dan op de schop moeten gooien.

Het is natuurlijk wel raar dat een bewindspersoon zichzelf kan ontslaan van zijn informatieplicht door op te stappen. Maar goed, dat is weer een andere kwestie.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_150503393
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 11:37 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Nu bedenk ik me dat de uitspraak van Opstelten dat ministers niet liegen wel in een heel ander daglicht staat.
pi_150503426
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 18:27 schreef komrad het volgende:

Kun je nog steeds (vooraf) je verantwoordelijkheid nemen zonder weg te duiken. Ik vind dat Teeven echt nu wel eens inhoudelijk op de zaak in moet gaan. Het is heel erg relevant dat parlementair bediscussieerd wordt welke ruimte we willen geven om deals te maken met criminelen om zaken rond te krijgen. Dit belegen voorbeeld is bij uitstek geschikt om deze discussie te voeren.
Och, dat is 15 jaar geleden, de 'crimefighters' waaronder Teeven waren toen in, en daarbij ging het om scoren, dat was strafrechtpleging zonder moraliteit. Dan is het niet heel raar dat er over de schreef is gegaan.

Belangrijker lijkt mij dat een minister informatie niet geeft en verkeerde informatie geeft om een partijgenoot kritiek over iets uit het verleden te besparen. Ook in het licht van afgeluisterde gesprekken van partijgenoten waarmee er dan ineens bijzonder merkwaardige technische problemen zijn.
pi_150503459
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 18:37 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat zou het heel ingewikkeld maken. De vertrouwensregel is een beetje vaag ongeschreven recht. We zouden ons hele stelsel dan op de schop moeten gooien.

Het is natuurlijk wel raar dat een bewindspersoon zichzelf kan ontslaan van zijn informatieplicht door op te stappen. Maar goed, dat is weer een andere kwestie.
waarom is dat ingewikkeld ? Je kunt toch vastleggen dat het ontslag door de koning verleend kan worden nadat de kamer over de onderhavige kwestie gesproken heeft.

Vraag is nog meer of dat wel wettelijk geregeld moet worden of dat simpelweg de gebruiken (evt reglement van orde) van de kamer op dit punt veranderd worden.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  dinsdag 10 maart 2015 @ 18:51:05 #163
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_150503739
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 18:42 schreef komrad het volgende:
waarom is dat ingewikkeld ? Je kunt toch vastleggen dat het ontslag door de koning verleend kan worden nadat de kamer over de onderhavige kwestie gesproken heeft.

Vraag is nog meer of dat wel wettelijk geregeld moet worden of dat simpelweg de gebruiken (evt reglement van orde) van de kamer op dit punt veranderd worden.
Dan verleent de facto de Tweede Kamer het ontslag. En wat kan de bewindspersoon (die inmiddels al is opgestapt) dan ook toevoegen? Wat als hij dan niet aan de informatieplicht houdt? Of niet komt opdagen bij het debat? Stuurt de Kamer hem dan voor straf naar huis?

Nee, dat maakt het wel erg ingewikkeld.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_150504287
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 18:51 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dan verleent de facto de Tweede Kamer het ontslag. En wat kan de bewindspersoon (die inmiddels al is opgestapt) dan ook toevoegen? Wat als hij dan niet aan de informatieplicht houdt? Of niet komt opdagen bij het debat? Stuurt de Kamer hem dan voor straf naar huis?

Nee, dat maakt het wel erg ingewikkeld.
Het lijkt mij heel simpel. Als een minister zijn ontslag aanbiedt vanwege een kwestie terwijl er een debat over die kwestie is aangevraagd, weigert de koning het ontslag.
pi_150504399
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 19:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het lijkt mij heel simpel. Als een minister zijn ontslag aanbiedt vanwege een kwestie terwijl er een debat over die kwestie is aangevraagd, weigert de koning het ontslag.
Erg onwerkbaar zoals de voorbeelden van ryon laten zien.
pi_150504625
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 19:10 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Erg onwerkbaar zoals de voorbeelden van ryon laten zien.
Er zijn wel meer regels in het staatsrecht die niet van een sanctie zijn voorzien. Maar als ik het goed begrijp is het ontslag van een minister een tweezijdige rechtshandeling, waarbij aanvaarding door de koning vereist is om in werking te treden. Tot die tijd gelden gewoon de verplichtingen van het ambt jegens de kamer.

Het is ook geen ongebruikelijk concept, een bestuurder van een rechtspersoon moet ook decharge verleend worden voordat hij van zijn verplichtingen is ontheven.
pi_150504776
Krijgen ze dan wel nog wachtgeld of hoe heet het, geloof dat het met behoud van portefeule heet kan dan?
  dinsdag 10 maart 2015 @ 20:19:37 #168
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_150507224
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 19:19 schreef john2406 het volgende:
Krijgen ze dan wel nog wachtgeld of hoe heet het, geloof dat het met behoud van portefeule heet kan dan?
Teeven krijgt de komende tijd een wachtgelduitkering. Opstelten niet, want die krijgt pensioen.
pi_150515358
http://punt.avans.nl/2014(...)stuurders-aanpakken/

ik kwam niet meer bij van het lachen.
pi_150516305
En ik vond destijds Teeven zo'n eerlijke man, Opstelten nooit vertrouwd, te glad te gehaaid.
We gaan nu stemmen voor provincie van die gasten met 100 bijbanen en dan wordt je weer genaaid.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 20 maart 2015 @ 11:45:46 #171
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_150843497
Nog een slachtoffer aan de top van V&J

winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 23 maart 2015 @ 21:16:20 #172
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_150963348
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 11:45 schreef borisz het volgende:
Nog een slachtoffer aan de top van V&J

[ afbeelding ]
Was er destijds doorgedrukt door Opstelten die perse een VVD'er daar wilde. Logisch dat hij met zijn baas mee weggaat.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')