Zo gevaarlijk kan een mensenbeet zijnDe wereld lijkt maar niet uitgepraat over voetballer Luis Suarez die zijn Italiaanse tegenstander Giorgio Chiellini beet tijdens een WK-duel. Minder aandacht is er voor het slachtoffer, terwijl een mensenbeet ernstige lichamelijke gevolgen kan hebben..
''De beet van een mens kan uitgroeien tot een extreem gevaarlijke wond'', zegt professor Stanislav Dusko Ehrlich van het Dental Institute in Londen tegenover de Daily Mail. ''Er zitten meer dan 700 verschillende bacteriestammen in de mond. Wanneer een beet de huid doorboort kunnen bepaalde bacteriën het lichaam binnendringen en daar ernstige schade aanrichten.''
De 67-jarige Wendy Thomas is zich hier maar al te bewust van. De Engelse werd met spoed in het ziekenhuis opgenomen en verloor bijna een vinger na een 'speelse beet' van haar tweejarige kleinzoon. ''Het leek niet erger te zijn dan een speldenprik, op het moment zelf was er er niks aan de hand. Mijn kleinzoon Jake is geen bijter, dit was echt per ongeluk tijdens een stoeipartijtje.''
De vinger van de oma voelde de volgende dag nog wat pijnlijk aan, maar pas 's avonds was het echt foute boel, herinnert ze zich. ''Ik werd midden in de nacht wakker en mijn vinger deed zo'n pijn. Ik heb geprobeerd uit bed te komen, maar was zo duizelig en slap dat ik nauwelijks op tijd het toilet kon bereiken voor ik begon over te geven.'' Het volgende wat de vrouw zich herinnert is het beeld van haar 67-jarige man Chris die zijn vrouw voortduwde in een rolstoel richting de eerste hulp van het Lymington Hospital.
Artsen gaven de vrouw antibiotica en legden het geschrokken echtpaar uit dat het lichaam hoogstwaarschijnlijk geïnfecteerd was met een streptokokkenbacterie, afkomstig uit de mond van de tweejarige kleinzoon.
Oma Wendy bracht na de beet van kleinzoon Jake vier dagen door in het ziekenhuis, voor ze weer naar huis werd gestuurd. Toen er een week later geen verbetering zichtbaar was, belandde de vrouw opnieuw in het ziekenhuis. ''De anesthesist vertelde me eerlijk dat ik mijn vinger kon verliezen.''
Veertien dagen, twee operaties en twaalf weken fysiotherapie later lijkt het eindelijk iets beter te gaan met de grootmoeder. ''Maar het kan nog wel een jaar duren voor alles weer normaal voelt in mijn vinger.. Mensen kunnen niet geloven dat dit allemaal is veroorzaakt door een beet van mijn kleinzoon. We moeten ons echt meer bewust zijn van de gevaren van een mensenbeet.''
Luis Suarez werd voor de beet negen interlands geschorst door de FIFA en mag zich bovendien vier maanden lang niet bezighouden met voetbalgerelateerde zaken.
Daarnaast verontschuldigde de aanvaller van Liverpool zich bij de gehele voetbalfamilie. ''Ik heb diepe spijt van wat er is gebeurd. Verder garandeer ik iedereen dat er zich nooit meer een incident als dit zal voordoen..''
Suarez' slachtoffer Giorgio Chiellini en zijn team zijn inmiddels weer thuis.
Bron:
www.telegraaf.nl