Normaal gesproken wordt DSM (in een kleine, aparte partitie) op elke harddisk geïnstalleerd, de status is dan "geïnitialiseerd".quote:Op zondag 23 juni 2024 23:29 schreef FlyingFish het volgende:
Een grote schop!
Ik heb wat problemen met mijn DS216 (met 2 WD Red schijven, 2 of 3 TB) en aangezien ik een redelijke leek ben, kom ik er niet echt uit. Ik heb verschillende dingen via de Synology website al geprobeerd. Het DSM heb ik ca 1,5e maand geleden geüpdatet naar de meest recente versie.
Ik gebruik mijn NAS vooral als thuisnetwerk, als extra opslag die vanaf alle apparaten benaderbaar is in combinatie met wat handmatige back-ups van belangrijke gegevens. Er zit dus geen automatische back-up functie op, en beide schijven worden individueel gebruikt, niet als kopie van elkaar.
Sinds enige tijd wordt één van de twee harde schijven slecht herkent en sindsdien kan ik ook de NAS niet meer benaderen. Ik weet niet op welke schijf het DSM staat, dus wellicht heeft het daarmee te maken. De schijf loshalen, de boel schoonmaken en opnieuw erin doen zorgde ervoor dat het ledje van de schijf weer ging branden, maar als ik probeer de nas weer te benaderen blijf ik fouten krijgen. De nas is wel vindbaar op het netwerk, maar lijkt niet geïnstalleerd. Alsnog installeren wordt voor gewaarschuwd om dat niet te doen omdat je dan "al mijn gegevens worden verwijderd". Ik vermoed dat DSM dus op de niet werkende schijf staat. Ik twijfel nu een beetje over wat een volgende handige stap is. Als ik de discs van sleuf wissel worden beide niet meer herkend. Ik heb geen PC meer waar ik de mogelijk defecte harde schijf in kan hangen, en ik heb ook geen extra harde schijf liggen om uit te wisselen. Wat wordt bedoeld met alle gegevens die verwijderd worden? Alleen het DSM en alle instellingen, of wordt de gehele schijf (of schijven) dan geformatteerd? Het DSM en alle instellingen formatteren zie ik niet direct een probleem in, alles qua data verwijderen/formateren wel uiteraard. Iemand die mij advies kan geven wat een handige volgende stap is? Kan ik achterhalen of de NAS defect is, of dat de schijf defect is?
Zoals gezegd, ik ben er niet heel erg in thuisquote:Op maandag 24 juni 2024 02:33 schreef r_one het volgende:
[..]
Normaal gesproken wordt DSM (in een kleine, aparte partitie) op elke harddisk geïnstalleerd, de status is dan "geïnitialiseerd".
Het (her)installeren of updaten van DSM zou eigenlijk alleen betrekking moeten hebben op die specifieke partitie, niet op je data. Maar ja, better safe than sorry, sowieso slim om altijd een backup van je data te hebben.
Wel benieuwd wat je bedoelt met "de boel schoonmaken" en welke foutmeldingen je krijgt.
Dat kan kloppen: als DSM niet draait, zijn de gedeelde mappen niet in de lucht en dus zullen de snelkoppelingen niks vinden.quote:Op maandag 24 juni 2024 11:15 schreef FlyingFish het volgende:
De snelkoppelingen naar de mappen op de nas werken niet. Hij is wel vindbaar op het netwerk (in zoverre dat er een ip adres aan hangt waar ik een ping van krijg). Via Synology Assistent vind hij de nas ook, maar krijg ik terug dat de status ‘niet geïnstalleerd’ is.
Aan harde schijven valt niet zo heel veel 'stofvrij te maken', de interne platters zitten luchtdicht gemonteerd. Je kunt wel de elektronica om zeep helpen als je niet oppast. Dat geldt overigens ook voor de elektronica van de NAS zelf, pas op met elektrostatische (ont)ladingen!quote:Op maandag 24 juni 2024 17:32 schreef FlyingFish het volgende:
Dan ga ik dat vanavond proberen! Ik heb de nas overigens uiteraard wel uitgezet voor ik ze ging schoonmaken, dacht dat het dan geen kwaad kon (en de problemen waren er daarvoor al met 1 schijf). Ik ga in ieder geval je suggestie proberen. Dankjewel!
Het rooster aan de achterkant van de NAS en de ventilatie aan de zijkant heb ik stofvrij gemaakt, dat was het wel. Ik heb wel de harde schijven even losgemaakt om de voorkant ook even veilig stofvrij te maken, in de hoop ook dat opnieuw aansluiten het euvel zou verhelpen. De harde schrijven zelf heb ik niet schoongemaakt.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 03:15 schreef r_one het volgende:
[..]
Aan harde schijven valt niet zo heel veel 'stofvrij te maken', de interne platters zitten luchtdicht gemonteerd. Je kunt wel de elektronica om zeep helpen als je niet oppast. Dat geldt overigens ook voor de elektronica van de NAS zelf, pas op met elektrostatische (ont)ladingen!
Dat mag allemaal geen problemen opleverenquote:Op dinsdag 25 juni 2024 21:49 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Het rooster aan de achterkant van de NAS en de ventilatie aan de zijkant heb ik stofvrij gemaakt, dat was het wel. Ik heb wel de harde schijven even losgemaakt om de voorkant ook even veilig stofvrij te maken, in de hoop ook dat opnieuw aansluiten het euvel zou verhelpen. De harde schrijven zelf heb ik niet schoongemaakt.
Je weet het pas zeker als je met een (kleine, zeker weten) goede harddisk test maar het zou ook zo maar kunnen zijn dat de backplane kaduuk is.quote:Ik heb geprobeerd de NAS opnieuw te installeren, maar ondanks dat het ledje van één van de schijven nu weer gewoon groen statisch brand (de ander is helemaal uit) geeft Synology Assistent aan dat er geen harde schijf in zit. Opnieuw installeren gaat dus niet helaas.
Ik heb nav een link van Synology zelf getest met 1 schijf erin doen, en ook bij beide bays maar ik blijf geen schijf kunnen vinden. Ik ga er vanuit dat de sleuven van de NAS zelf defect zijn op de een of andere manier, dat klinkt logischer dan dat beide schijven op hetzelfde moment kapot zijn. En mochten het toch de schijven zijn dan hebben mn ouders een mooie nieuwe oude NAS waar ze zelf nog een schijf voor moeten kopen
Van 216 naar 223 moet je kunnen migreren, of dat ook naar een (minor) j-versie kan, weet ik niet.quote:Als ik een nieuwe Synology NAS koop, kan ik dan gewoon de huidige HDD's er in doen of kan dat problemen geven? Ik neig naar de DS223j, dat zou voor mijn gebruik voldoende moeten zijn.
Sec genomen komt die melding niet van Synology Assistent maar van de installer.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 21:49 schreef FlyingFish het volgende:
Ik heb geprobeerd de NAS opnieuw te installeren, maar ondanks dat het ledje van één van de schijven nu weer gewoon groen statisch brand (de ander is helemaal uit) geeft Synology Assistent aan dat er geen harde schijf in zit. Opnieuw installeren gaat dus niet helaas.
Filmpje vanaf 1:55quote:Op zondag 23 juni 2024 23:29 schreef FlyingFish het volgende:
Alsnog installeren wordt voor gewaarschuwd om dat niet te doen omdat je dan "al mijn gegevens worden verwijderd".
Ik ben nog niet zo ver gekomen. Ik kom tot minuut 1:40 ongeveer. Hij vind de NAS, maar niet de schijf/schijven.quote:Op woensdag 26 juni 2024 00:45 schreef r_one het volgende:
[..]
Sec genomen komt die melding niet van Synology Assistent maar van de installer.
Als je het volgende filmpje bekijkt, kun je aangeven tot waar het nog goed gaat en vanaf waar het misgaat?
Wat eerder kreeg je wel:
[..]
Filmpje vanaf 1:55
Heb je een foto van hoe de schijven nu in de sledes gemonteerd zijn?quote:Op dinsdag 16 juli 2024 22:08 schreef FlyingFish het volgende:
Nou, ondertussen zijn we weer een tijdje verder. De schroefjes voor de 2,5 inch schijf waren toch niet de goede, en zonder schroefjes zat de schijf niet stevig genoeg denk ik. Ik heb een nieuwe hdd besteld en vervolgens die in de oude NAS gedaan, maar ook deze schijf werd niet herkend.
Ik dus een nieuw model NAS besteld (DS223j). Daar eerst de oude schijven in gedaan want het liefst heb ik die gewoon. Dat werkte niet. Schijfvolgorde gewisseld, dat werkte ook niet. (blijf de melding krijgen dat er geen hdd gedetecteerd is, NAS zelf wordt wel gevonden op het netwerk, net als de oude nas). Het zou wel heel toevallig zijn, maar wellicht waren zowel de NAS als de HDD's kapot, ik dus de nieuwe HDD in de nieuwe NAS gedaan, maar ook dan krijg ik de melding dat er geen hdd herkend wordt.
Kortom, ik weet nu echt niet meer waar het aan kan liggen, de nieuwe NAS zou in combinatie met de nieuwe HDD gewoon moeten werken lijkt me, ongeacht de problemen van de oude NAS. Er zit wel maar 1 hdd in (wel in de poort voor schijf 1), maar dat zou geen probleem moeten zijn dacht ik.
Iemand nog enig idee in welke richting ik zou kunnen zoeken? In de oude NAS zaten de schijven zeker weten goed geplaatst, in de nieuwe NAS ben ik daar niet 100% zeker van omdat dit met een ander systeem werkt (direct aangesloten op de SATA connector in plaats van een vastklik systeem), maar het lijkt goed te zitten en de schroefjes om de schijf mee vast te zetten passen ook gewoon, dus ik ben er wel 99% zeker van dat dat goed zit. Beter vastdrukken kan ook niet.
Kan het probleem aan mijn netwerk of laptop liggen? De ledjes van de HDD's blijven in alle gevallen ook uit, maar ik weet niet of deze al zouden gaan branden voor het DSM geïnstalleerd is (bij de nieuwe HDD).
Deze pagina heb ik overigens al gevonden natuurlijk, maar methode 1 en 2 werken dus niet bij de oude NAS, en methode 1 ook niet bij de nieuwe NAS.
Welke (in de kast weggewerkte) kabels heb je het over?quote:Op woensdag 17 juli 2024 20:19 schreef FlyingFish het volgende:
maar besloot daarna tóch nog even met de nieuwe kabels te proberen (ik had de oude gebruikt die netjes weggewerkt zitten in de kast)
Ik bedoel met kast het tv meubel waar de nas in staat, niet de kast van de NAS zelf. En de kabels zijn dus de losse stroom en internetkabels die mee worden geleverd (maar die dus netjes achterlangs weggewerkt waren door de kast, in plaats van vol in zicht over de kast heen zoals nu het geval is om het uit te testen). Ik ben misschien niet heel technisch, maar heb wel wat ervaring met pc hardware en vooral waar je als noob vanaf moet blijvenquote:Op donderdag 18 juli 2024 00:57 schreef r_one het volgende:
[..]
Welke (in de kast weggewerkte) kabels heb je het over?![]()
De NAS heeft een SATA backplane, daar klikt de harddisk direct in. Hoop niet dat je de harddisks met van die rode SATA kabels verbonden hebt:
[ afbeelding ]
Gelukkkig.quote:Op donderdag 18 juli 2024 01:15 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Ik bedoel met kast het tv meubel waar de nas in staat, niet de kast van de NAS zelf. En de kabels zijn dus de losse stroom en internetkabels die mee worden geleverd (maar die dus netjes achterlangs weggewerkt waren door de kast, in plaats van vol in zicht over de kast heen zoals nu het geval is om het uit te testen). Ik ben misschien niet heel technisch, maar heb wel wat ervaring met pc hardware en vooral waar je als noob vanaf moet blijvenik had in eerste instantie gewoon de kabels van de oude Nas gebruikt waarbij de hdd’s dus niet werkten, maar met de nieuwe stroom en internetkabel dus wel, vreemd genoeg…
Intern heb ik bij de nieuwe nas niets aangepast vandaag (alleen even geopend voor foto’s), bij de oude nas heb ik wel weer de oude hdd’s er in gehangen nadat de nieuwe opeens werkte.
Daar kun je een leuk tweedehands autootje voor kopen (5 cijfers voor de komma als ik het snel optel). Leuk 'hobby'projectjequote:Op vrijdag 9 augustus 2024 18:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Na 15 jaar trouw te zijn gebleven aan Synology kwam ik nu toch voor een keuze...
M'n DS1821+ met 8x 18TB (RAID6) en 108TB bruto ruimte zit bijna vol (kreeg meldingen), m'n back-up (ook een DS1821+ in RAID5 met 8x 12TB schijven) idem. Voorheen hielp het nog wel om de prullenbakken te legen maar het is nu echt gebeurd...
Daarom op zoek gegaan naar een NAS met 12 of 16 bays maar dan kom je bij Synology automatisch uit op hun eigen (veel te dure) harde schijven als je volledige support wil en geen foutmeldingen. Voor de meerprijs van die dure schijven kan ik bij QNAP een hyperdeluxe NAS bestellen met een Ryzen 7000 series 8-core CPU dus daar voor gegaan.
Dus een QNAP TS-h1677AXU-RP-R7-32G besteld met 16x 18TB schijven (Western Digital WD 18TB Ultrastar - WUH721818ALE6L4).
Die 18TB schijven zijn identiek aan de schijven die nu in de Synology zitten dus ik kan dezelfde spares gebruiken, dat scheelt weer wat in de kosten.
Voor de cache en om VM's te draaien heb ik 2x 4TB Samsung 990 Pro SSD's (ook hier een spare van) en daarnaast ook nog wat ECC-geheugen onderweg, al weet ik nog niet of dat werkt. Heb eerst 1 module besteld (redelijk goedkoop Kingston ECC DDR5 1.1 volt ipv het dure QNAP geheugen), werkt het dan bestel ik er nog 3 bij.
De NVME koelblokken zijn budget ThermalRight HR-09 blokjes, al heb ik ook nog wat anders liggen geloof ik. Moet nog even zien welke ik ga gebruiken.
De 2 oude Synology's worden dan het back-up doel van de QNAP.
Vandaag kwamen m'n 10Gbit mediaconverters binnen, zodat ik nu ook in de garage 10Gbit netwerk heb (er liep een glasvezelkabel tussen woning en garage maar de mediaconverters waren nog 1Gbit).
Verder al even naar de Samsung firmware gekeken, die was gelukkig up-to-date dus dat is alvast klaar.
Al met al een interessant project![]()
![]()
[ afbeelding ]
Hij is nog onderweg uit Duitsland, dus voorlopig moeten we het met een stock foto doen
[ afbeelding ]
Ja, hobby's kosten geldquote:Op vrijdag 9 augustus 2024 21:59 schreef r_one het volgende:
[..]
Daar kun je een leuk tweedehands autootje voor kopen (5 cijfers voor de komma als ik het snel optel). Leuk 'hobby'projectje
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |