quote:
Nee, ben ik te lui voor
quote:
Op dinsdag 21 januari 2014 20:12 schreef yup het volgende:[..]
Ik snap je redenatie zeer goed. Maar toch vind ik dit een zeer overdreven verhaal.
Je moet ook niet vergeten, een turbo is niet alleen sneller, de versnellingsbakverhoudingen zijn langer dus met jou gebruik zijn ze ook zuiniger. Vergelijk maar een Golf SDi met een TDi. Doordat die SDi geen trekkracht heeft en achterlijke bakverhoudingen is een TDi in de praktijk zuiniger.
En hoe vaak vervang jij je turbo? Die van mijn E46 heeft bij 191k ofzo een nieuwe turbo gehad, let wel, de face lift 320d met 150 pk tussen 2001 en 2003 hebben zwakke turbo's... Ik heb auto's gezien met 5 ton op de teller met de eerste turbo erop. Het is allemaal goed mogelijk MITS:
De auto netjes warmgereden word en na een knalsessie rustig rijden zodat de turbo kan afkoelen.
Er goede olie gebruikt word.
Die olie ook op tijd ververst word.
De auto een fatsoenlijke turbo erop heeft, van sommige type auto's is het bekend dat de turbo's vroegtijdig overlijden.
Zeker voor jou gebruik zou ik toch een turbo prefereren, je rijd lange stukken (neem ik aan!) en geen stukjes naar de Appie om brood te halen. Dat laatste is dus echt funest voor je turbo (en zowiezo motor).
Maar wat je gekocht hebt vind ik extreem netjes, en juist met automaat een pre. Overigens zou ik de automaat bak olie laten spoelen / verversen dan schakelt ie nog lekkerder (als dat nog niet is gedaan) en leeft die bak langer (alhoewel dat ding heeft bijna geen power dus zal vast wel eeuwig lopen).
Ik heb nu deze al gekocht, en dat is waar ik tevreden mee ben. Wie weet ga ik in de toekomst wel weer op zoek, maar ik ben redelijk auto-vast; als ik eenmaal iets heb, doe ik het niet snel meer weg zolang het naar mijn zin is.
Ik heb gewoon iets tegen turbo's, en ik weet ook wel dat de ene turbo de andere niet is, en dat een turbodiesel net effe iets anders is als een benzine-turbo motor, maar toch.. ik moet iets hebben wat bom-proof en betrouwbaar is, en ik denk dat ik dat net heb gekocht.
Ik ga er eerst eens lekker een poosje mee rijden; eens kijken of hij aan mijn verwachtingen voldoet, en anders maak ik tzt wel weer geld vrij om hem in te ruilen op iets anders. Dit
was is denk ik een goede auto voor een goede prijs, en voor datzelfde geld raak ik hem zo weer kwijt; ik kan me er niet echt een buil aan vallen. Nu moet hij eerst effe aan de bak om centjes te maken, dan een beetje fatsoeneren en op smaak brengen, en dan gaan we in de toekomst misschien wel weer kijken of ik er afstand kan- en wil doen op het juiste moment en voor de juiste deal.
De toekomst gaat het leren