quote:
Op woensdag 24 oktober 2012 02:22 schreef Voorschrift het volgende:[..]
Belangrijk ja, maar als ze niet eens het Nederlands fatsoenlijk kunnen beheersen (wat vaak het geval is, hoe jammer ook) vind ik een promotie van de Turkse taal, of welke taal dan ook minder belangrijk. Want dan kunnen we nog wel even doorgaan met talen aanbieden voor ieder kind als er recht is op "moedertaal", Turken zijn niet de enige etnische groep in Nederland, weet je wat dat kost? En als je 1 groep die privileges geeft, dan kan je er gif op innemen dat de rest dat ook wil, en we zitten al met een tekort op het onderwijs, om nog maar te zwijgen over uren en leraren.
Er was een school in Utrecht, na de basisschool, die in de eerste klas verplicht Turks wilde gaan geven. Dat werd behandeld in een tv-programma.
Een interviewer vroeg aan autochtone schoolkinderen wat die daarvan zouden vinden.
In het programma vroeg de presentator na deze scene: "Zou je niet beter meer aandacht besteden aan Nederlands, want ik hoor hier in vijf zinnen al wel tien fouten?" Waarop de leraar Nederlands vertelde, dat juist die school veel aandacht besteedde aan Nederlands, met wel vijf lessen per week in plaats van vier. Wat dus niet te merken was aan de leerlingen. En het schoolhoofd voerde aan dat over 50 jaar iedereen zo zou praten.
Die taalfouten kwamen niet van allochtone kinderen, maar van autochtone kinderen.
Tweetalig opvoeden vanaf het begin stimuleert de taalgevoeligheid van kinderen. Maar dan moeten die talen natuurlijk wel correct aangeleerd worden.
Ondersteuning en correctie van Nederlandse ouders op school is kennelijk nodig. Zet de tv maar aan, dan hoor je wel waarom. Zelfs in het journaal.
Ondersteuning en correctie van allochtone ouders door geschoolde leerkrachten is ook nodig.
Waar dat laatste moet gebeuren en wie dat moet betalen, is inderdaad de vraag.
Maar slimme, taalvaardige burgers zijn in ieders belang.
(Wat die school betreft: als ik mij goed herinner stierf het idee een zachte dood.)