abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118370071
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 12:38 schreef Chahna het volgende:

[..]

Ik hou er niet van, iedereen gelijke rechten. Dus als meneer stelt dat het 'wettelijk verplicht is' dan wil ik dat ook in Turkije terugzien, of hoeven Turken zich niet aan de wet te houden?
Meneer moet ook Turkije aanklagen om zijn zin in Nederland te kunnen krijgen?
Zoals ik al zei, iedereen mag zijn recht opzoeken, ook in Turkije. Dus als jij in Turkije Nederlandse les op school wilt moet je dat gaan eisen, niemand die jou tegenhoudt.
Söylesem, tesiri yok; sussam gönül razı değil
pi_118370265
Of ze wiskunde nou in het Turks uitleggen aan mij of in het Nederlands maakt weinig uit, ik snap er hoe dan ook toch geen reet van.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  woensdag 24 oktober 2012 @ 13:09:00 #103
262 Re
Kiss & Swallow
pi_118371012
het is wat he, dat ze dat nu met een turkse paplepel er in willen gieten...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 24 oktober 2012 @ 15:54:20 #104
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_118376909
quote:
2s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 02:58 schreef Voorschrift het volgende:

Ja want op het hoger en voortgezet onderwijs wordt het al aangeboden, op de basisschool hebben we al tweetalig onderwijs in de vorm van Engels en Nederlands. Turks zou enkel een extra(!) belasting zijn, terwijl het totaal overbodig is. Om nog maar te zwijgen over de hele rits andere talen waar allochtonen schijnbaar 'recht' op zouden moeten hebben.

Totale onzin dus.
Dus omdat het al aangeboden wordt is het wel goed? In het kader van bezuinigingen lijkt het me beter dat ze het zelf betalen. Maar als je er geld aan spendeert, doe het dan in het basisonderwijs, omdat meertaligheid dat het nuttigst is. Engels kreeg ik pas groep 7, tot die tijd ben je verstoken van tweetaligheid. En dat is al veel te laat.

En hoezo zou een extra taal extra belasting zijn? Die paar extra uren zijn voor kinderen geen enkel probleem. Het is juist op een latere leeftijd een groter probleem. Hoe jonger iemand is, hoe sneller het leert.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_118382077
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 08:20 schreef DroogDok het volgende:

[..]

En Flipje dan?

[ afbeelding ]
Heeft dat met regionale identiteit te maken?
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  woensdag 24 oktober 2012 @ 19:38:08 #106
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_118384774
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 18:32 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Heeft dat met regionale identiteit te maken?
Niks maar als je zegt uit Tiel te komen dan zijn er uit de grote populatie fok!-ers altijd wel minimaal 8 of 9 die zin hebben Flipje te posten of een grap over de betuwelijn te maken. Gewoon omdat dat garpig is.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_118385265
Godzijdank ben ik niet opgegroeid in Tiel :7 .
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_118387155
Ik vind het prima als op prive scholen tegen flinke betaling hier en daar een uurtje les wordt gegeven in een taal die veel gesproken wordt onder de leerlingen.
Zo werkt dat nl in andere landen allang.

Maar ze kunnen niet openbare scholen verplichten.
“You can’t expect people to look eye to eye with you if you are looking down on them. Treat all with respect!” Jay Manuel
pi_118399988
quote:
15s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 02:07 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Verschrikkelijk.

Je komt zeker van beneden de rivieren en noemt patat ook friet?
Verschrikkelijk? Kun je dat woord ook goed uitspreken, met een g en een r die van elkaar te onderscheiden zijn? En niet klinken als een langgerekte rochel.
Je discrimineert me. Ik voel me hier niet meer thuis en ga emigreren.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_118400613
quote:
3s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 02:22 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Belangrijk ja, maar als ze niet eens het Nederlands fatsoenlijk kunnen beheersen (wat vaak het geval is, hoe jammer ook) vind ik een promotie van de Turkse taal, of welke taal dan ook minder belangrijk. Want dan kunnen we nog wel even doorgaan met talen aanbieden voor ieder kind als er recht is op "moedertaal", Turken zijn niet de enige etnische groep in Nederland, weet je wat dat kost? En als je 1 groep die privileges geeft, dan kan je er gif op innemen dat de rest dat ook wil, en we zitten al met een tekort op het onderwijs, om nog maar te zwijgen over uren en leraren.
Er was een school in Utrecht, na de basisschool, die in de eerste klas verplicht Turks wilde gaan geven. Dat werd behandeld in een tv-programma.
Een interviewer vroeg aan autochtone schoolkinderen wat die daarvan zouden vinden.
In het programma vroeg de presentator na deze scene: "Zou je niet beter meer aandacht besteden aan Nederlands, want ik hoor hier in vijf zinnen al wel tien fouten?" Waarop de leraar Nederlands vertelde, dat juist die school veel aandacht besteedde aan Nederlands, met wel vijf lessen per week in plaats van vier. Wat dus niet te merken was aan de leerlingen. En het schoolhoofd voerde aan dat over 50 jaar iedereen zo zou praten.

Die taalfouten kwamen niet van allochtone kinderen, maar van autochtone kinderen.
Tweetalig opvoeden vanaf het begin stimuleert de taalgevoeligheid van kinderen. Maar dan moeten die talen natuurlijk wel correct aangeleerd worden.
Ondersteuning en correctie van Nederlandse ouders op school is kennelijk nodig. Zet de tv maar aan, dan hoor je wel waarom. Zelfs in het journaal.
Ondersteuning en correctie van allochtone ouders door geschoolde leerkrachten is ook nodig.

Waar dat laatste moet gebeuren en wie dat moet betalen, is inderdaad de vraag.
Maar slimme, taalvaardige burgers zijn in ieders belang.

(Wat die school betreft: als ik mij goed herinner stierf het idee een zachte dood.)
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_118400681
quote:
2s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 03:02 schreef Voorschrift het volgende:
En daarnaast ben ik die verongelijkte onzin wel een beetje zat van de etnische minderheden in dit land, als ze iets willen dan zorgen ze er zelf maar voor. Als ik Russisch als taal erbij wil dan moet ik ook een cursus boeken of me er voor inschrijven op een universiteit als vak, wat scheelt eraan dat zij dat niet zouden kunnen.

Beetje eigen initiatief kan ook geen kwaad, in plaats van het elke keer maar op het bordje van de overheid te gooien.
En dat geldt opeens niet meer voor Engels????
pi_118401177
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 09:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Zijn plan is dus om op aparte scholen Turkse les te gaan geven (geen onderwijs volledig in het Turks dus), mogelijk gemaakt en gefinanciert door de regering. Hoeveel lesuren dat zouden zijn is niet bekend. Uiteraard kunnen op deze scholen ook autochtone leerlingen terecht, maar in de praktijk zal dit niet gebeuren. Het is dus een vorm van segregatie. Erg opmerkelijk voor iemand die vanuit zijn functie verantwoordelijk is voor de integratie van minderheden in Nederland.
Hoezo: het is dus een vorm van segregatie?
Op een sportschool krijg je les in sport. In een zwembad ga je zwemmen. Bij een rijschool haal je rijlessen.
In een school voor Turks of Iraans of Berbers of Arabisch krijg je les in de genoemde talen.

Ik snap steeds minder van wat die man precies wil, want iedereen zegt er wat anders over.
Een basisschool met Turks volledig als voertaal of zelfs als gelijke taal met Nederlands vind ik even ongewenst als een soortgelijke tweetalige school Nederlands/Engels.
We wonen hier in Nederland en spreken Nederlands en Fries en een hele zooi dialecten.
Het is best handig om andere talen te leren, maar onze eigen taal blijft de basis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')