abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218214243
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 11:55 schreef shiz het volgende:

Al zou ik zeggen... ok, in alle onwaarschijnlijkheid laat ik me nog geloven dat 1 motor zich door whatever laat uitschakelen... echter: twee switches die zonder menselijk toedoen uit zichzelf in een cutoff positie belanden, of verschillende modules die het af laten weten... en dat zo goed als op hetzelfde moment.
Precies.
Juist dat is heel erg verdacht vind ik.

Alleen vind ik het wel vreemd dat ze niet kunnen achterhalen wie het dan gedaan zou kunnen hebben.
Wie vroeg aan de ander: "waarom staan ze uit". Maar goed, dat zal nog wel weinig zeggen.
Want als iemand het bewust heeft gedaan kun je ook de ander erin lokken en dit vragen.
  maandag 14 juli 2025 @ 22:30:24 #77
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_218215302
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 20:47 schreef cnoska het volgende:

[..]
Precies.
Juist dat is heel erg verdacht vind ik.

Alleen vind ik het wel vreemd dat ze niet kunnen achterhalen wie het dan gedaan zou kunnen hebben.
Wie vroeg aan de ander: "waarom staan ze uit". Maar goed, dat zal nog wel weinig zeggen.
Want als iemand het bewust heeft gedaan kun je ook de ander erin lokken en dit vragen.
Waar staat dat ze dat niet kunnen achterhalen?
Wie dit leest is gek
  maandag 14 juli 2025 @ 23:19:33 #78
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_218215671
Wie dit leest is gek
pi_218215686
Is het niet vreemd dat je die ook met de hand zomaar uit kunt zetten? Dat zou op zo'n moment toch niet moeten kunnen?
Overigens, wel eens meegemaakt dat een piloot de fuel-toevoer had afgesloten. Deed hij regelmatig, was in een Aeroprakt A22 Foxbat. Fuel zit in de vleugels, en wij vlogen, voor mij werk, veel rondjes (en low en slow). Dan werd er meer fuel uit de ene vleugel getrokken, dus soms zette hij dan de schakelaar van een vleuger uit. Dat was een handmatige switch, achter ons op hoofdhoogte, en voor elke vleugel/tank een. Het gebeurde een keer dat hij er dus een had afgesloten, en 5 minuten later weer open wilde doen, maar de andere ook afsloot. Dertig sec later ofzo begon de motor te sputteren, hij keek me met grote ogen aan, en besefte het toen, en deed ze vlug weer open. Gelukkig vlogen we op dat moment rechtdoor, en hoger, dus we hadden in glijvlucht kunnen komen. Maar een van de momenten in kleine vliegtuigjes waarbij ik wel schrok.
  dinsdag 15 juli 2025 @ 01:02:59 #80
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_218216010
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 23:21 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Is het niet vreemd dat je die ook met de hand zomaar uit kunt zetten? Dat zou op zo'n moment toch niet moeten kunnen?
Ik vind het wel een prettig idee dat een piloot de fuelflow kan afsluiten naar een motor die net een vogel heeft vermorzeld en beter uitgezet kan worden :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_218237900
Gezagvoerder zette (mogelijk) de schakelaars om:

https://www.ad.nl/buitenl(...)ZyKxCVMahdJD5h34BH0g
  dinsdag 22 juli 2025 @ 19:13:15 #82
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_218290659
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 09:40 schreef z80 het volgende:

[..]
Je vergeet de weersomstandigheden mee te nemen in de berekening. Het was daar +40 graden en droog. Dan heb je een heel stuk minder lift en gaat de mtow ook drastisch naar beneden.
Het was 37C, niet +40. En op een droge runway van 3500m met een elevation van 189ft gaat de impact wel meevallen. Er gaat zeker geen 30 ton van je RTOW af.

[ Bericht 2% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 22-07-2025 20:37:03 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 22 juli 2025 @ 19:41:31 #83
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_218290847
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 12:17 schreef proud_mami het volgende:
Waarom ziitten die twee schakelaars op de plek waar ze zitten? Ze zijn heel toegankelijk op die plek. Zijn het schakelaars die vaak nodig zijn om in of uit te schakelen? Dat lijkt mij niet toch? Bij welke situaties zou je ze wel willen/moeten uitschakelen dan?
In normale situatie aan het begin van je vlucht en na het einde van je vlucht. In uitzonderlijke situatie bv bij een motorbrand of een ander issue waardoor je inflight een motor moet uitzetten. Dus je wil wel dat ze makkelijk bereikbaar zijn.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_218291199
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 19:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
In normale situatie aan het begin van je vlucht en na het einde van je vlucht. In uitzonderlijke situatie bv bij een motorbrand of een ander issue waardoor je inflight een motor moet uitzetten. Dus je wil wel dat ze makkelijk bereikbaar zijn.
Dank voor de uitleg.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 20:28:50 #85
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218291431
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 11:54 schreef cnoska het volgende:
Gezagvoerder zette (mogelijk) de schakelaars om:

https://www.ad.nl/buitenl(...)ZyKxCVMahdJD5h34BH0g
Toevallig heb ik vorige week in de cockpit van een Boeing 777 gezeten (niet mid-air, gewoon op de grond) en toen hadden we het over het ongeluk. De brandstoftoevoer van een 787 en 777 zijn hetzelfde. Ze hebben me laten voelen hoe moeilijk het is om die knop om te zetten. Alleen al het optillen gaat niet makkelijk, het indrukken vereist ook wel wat kracht. Dit is om ervoor te zorgen dat de knop nooit per ongeluk omgezet kan worden. Je tilt de knop eerst op om de beveiliging eraf te halen, en daarna druk je 'm om.

Doordat het vliegtuig nog niet genoeg hoogte had, was er geen tijd om de brandstoftoevoer te herstellen.

Toevallig ook een fotootje genomen, hier kun je de cockpit van de 777 zien. De brandstoftoevoer staat hier op cut off, het gaat om de twee ronde zwarte knoppen direct onder de throttle (die niet volledig op de foto staat) waarmee de piloot landt en opstijgt.

Resistance is futile.
pi_218291939
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 20:28 schreef Seven. het volgende:

[..]
Toevallig heb ik vorige week in de cockpit van een Boeing 777 gezeten (niet mid-air, gewoon op de grond) en toen hadden we het over het ongeluk. De brandstoftoevoer van een 787 en 777 zijn hetzelfde. Ze hebben me laten voelen hoe moeilijk het is om die knop om te zetten. Alleen al het optillen gaat niet makkelijk, het indrukken vereist ook wel wat kracht. Dit is om ervoor te zorgen dat de knop nooit per ongeluk omgezet kan worden. Je tilt de knop eerst op om de beveiliging eraf te halen, en daarna druk je 'm om.

Doordat het vliegtuig nog niet genoeg hoogte had, was er geen tijd om de brandstoftoevoer te herstellen.

Toevallig ook een fotootje genomen, hier kun je de cockpit van de 777 zien. De brandstoftoevoer staat hier op cut off, het gaat om de twee ronde zwarte knoppen direct onder de throttle (die niet volledig op de foto staat) waarmee de piloot landt en opstijgt.

[ link | afbeelding ]
Hier vanaf 14:54 ook goed gedemonstreerd en ook een uitgebreide uitleg van het achterliggende systeem:

Bekijk deze YouTube-video
  dinsdag 22 juli 2025 @ 21:04:02 #87
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_218291976
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 20:28 schreef Seven. het volgende:

[..]
Toevallig heb ik vorige week in de cockpit van een Boeing 777 gezeten (niet mid-air, gewoon op de grond) en toen hadden we het over het ongeluk. De brandstoftoevoer van een 787 en 777 zijn hetzelfde. Ze hebben me laten voelen hoe moeilijk het is om die knop om te zetten. Alleen al het optillen gaat niet makkelijk, het indrukken vereist ook wel wat kracht. Dit is om ervoor te zorgen dat de knop nooit per ongeluk omgezet kan worden. Je tilt de knop eerst op om de beveiliging eraf te halen, en daarna druk je 'm om.

Doordat het vliegtuig nog niet genoeg hoogte had, was er geen tijd om de brandstoftoevoer te herstellen.

Toevallig ook een fotootje genomen, hier kun je de cockpit van de 777 zien. De brandstoftoevoer staat hier op cut off, het gaat om de twee ronde zwarte knoppen direct onder de throttle (die niet volledig op de foto staat) waarmee de piloot landt en opstijgt.

[ link | afbeelding ]
Interessant. Het lijkt me ook niet makkelijk om ze beide kort achter elkaar uit te schakelen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 22 juli 2025 @ 21:19:27 #88
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218292242
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 21:04 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Interessant. Het lijkt me ook niet makkelijk om ze beide kort achter elkaar uit te schakelen.
Ik kan uit de beschikbare informatie niet afleiden of ze allebei uitgeschakeld waren. Maar ik weet wel vrij zeker dat uitschakelen niet per ongeluk kan gebeuren. En pure gok, maar ik denk niet dat je zonder brandstoftoevoer op kunt stijgen.

Edit: ik denk dat je hooguit 5 seconden nodig hebt om ze beiden uit te schakelen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Seven. op 22-07-2025 21:34:34 ]
Resistance is futile.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 21:32:33 #89
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218292422
quote:
99s.gif Op maandag 14 juli 2025 22:30 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Waar staat dat ze dat niet kunnen achterhalen?
Dat kunnen ze (schijnbaar) alleen afleiden uit de cockpit voicerecorder. Die zit in het midden in het plafond tussen de pilot seats en de twee crew seats. Dus je kunt aan de hand van stemherkenning en positie bepaling wel een goede gok doen. Maar zowel de piloot als de co-piloot (als iemand die achterin de cockpit zit) kan die knoppen omzetten. Je moet niet eerst een vingerafdruk geven om 'm te kunnen bedienen.

Als je met volle concentratie in de instrumenten recht voor je zit te kijken, dan vraag ik me wel af of je de brandstoftoevoer nog op je radar hebt.

De co-piloot vroeg aan de piloot waarom de brandstoftoevoer dicht zat, en de piloot ontkende dat hij dat gedaan had. Dat vind ik wel opvallend.
Resistance is futile.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 23:00:12 #90
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_218293533
quote:
9s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 21:32 schreef Seven. het volgende:

[..]
Dat kunnen ze (schijnbaar) alleen afleiden uit de cockpit voicerecorder. Die zit in het midden in het plafond tussen de pilot seats en de twee crew seats. Dus je kunt aan de hand van stemherkenning en positie bepaling wel een goede gok doen. Maar zowel de piloot als de co-piloot (als iemand die achterin de cockpit zit) kan die knoppen omzetten. Je moet niet eerst een vingerafdruk geven om 'm te kunnen bedienen.

Als je met volle concentratie in de instrumenten recht voor je zit te kijken, dan vraag ik me wel af of je de brandstoftoevoer nog op je radar hebt.

De co-piloot vroeg aan de piloot waarom de brandstoftoevoer dicht zat, en de piloot ontkende dat hij dat gedaan had. Dat vind ik wel opvallend.
Ja dat zal wel, maar ik vraag enkel waar dat in de voorlopige rapportage staat.

En verder, degene die het vraagt kan ze net zo goed net zelf uitgezet hebben. Maar wellicht is dat aan de intonatie van de stemmen af te leiden. Dat horen we dan wel over een half jaar of zo.
Wie dit leest is gek
  dinsdag 22 juli 2025 @ 23:51:25 #91
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218293898
quote:
99s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 23:00 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Ja dat zal wel, maar ik vraag enkel waar dat in de voorlopige rapportage staat.

En verder, degene die het vraagt kan ze net zo goed net zelf uitgezet hebben. Maar wellicht is dat aan de intonatie van de stemmen af te leiden. Dat horen we dan wel over een half jaar of zo.
Vanwaar eigenlijk je cynische 'ja dat zal wel' want het is gewoon een kloppend antwoord op jouw vraag (waar staat dat, of waarom) ze dat niet kunnen achterhalen. Het is niet met 100% zekerheid te zeggen wie de brandstoftoevoer uitgezet heeft.
Resistance is futile.
  woensdag 23 juli 2025 @ 00:22:17 #92
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_218294013
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 23:51 schreef Seven. het volgende:

[..]
Vanwaar eigenlijk je cynische 'ja dat zal wel' want het is gewoon een kloppend antwoord op jouw vraag (waar staat dat, of waarom) ze dat niet kunnen achterhalen. Het is niet met 100% zekerheid te zeggen wie de brandstoftoevoer uitgezet heeft.
Nou excuses dan.

Mn oorspronkelijke vraag ging over het achterhalen wie wat gezegd heeft. Niet over wie wat deed.
Maar.jenkunt het anders opvayten. Dat is waar.
Wie dit leest is gek
  woensdag 23 juli 2025 @ 01:21:07 #93
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218294157
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 00:22 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Nou excuses dan.

Mn oorspronkelijke vraag ging over het achterhalen wie wat gezegd heeft. Niet over wie wat deed.
Maar.jenkunt het anders opvayten. Dat is waar.
Het is me nog steeds niet duidelijk waarom je cynisch reageerde en waarom je je vervolgens doet alsof het ligt aan de manier waarop ik het opvat.
Resistance is futile.
  woensdag 23 juli 2025 @ 02:42:17 #94
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_218294227
quote:
7s.gif Op woensdag 23 juli 2025 01:21 schreef Seven. het volgende:

[..]
Het is me nog steeds niet duidelijk waarom je cynisch reageerde en waarom je je vervolgens doet alsof het ligt aan de manier waarop ik het opvat.
En daar lig je kennelijk van wakker, gezien het uur van posten :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 23 juli 2025 @ 07:35:56 #95
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218294552
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 02:42 schreef flipsen het volgende:

[..]
En daar lig je kennelijk van wakker, gezien het uur van posten :P
Haha! Nee, ik lag wakker vanwege een serieuze issue op het werk bij m'n US team. Lekker wachten op de volgende mails :') :z :+ . Bijna vakantie, dan kan ik hele dagen Fokken!
Resistance is futile.
  woensdag 23 juli 2025 @ 12:34:13 #96
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_218296790
quote:
7s.gif Op woensdag 23 juli 2025 01:21 schreef Seven. het volgende:

[..]
Het is me nog steeds niet duidelijk waarom je cynisch reageerde en waarom je je vervolgens doet alsof het ligt aan de manier waarop ik het opvat.
Omdat het daar over een voorlopig report gaat en dus helemaal nog niet kunt stellen dat ze er nooit achter zullen komen welke piloot wat gezegd heeft.
Wie dit leest is gek
  woensdag 23 juli 2025 @ 19:26:19 #97
63722 z80
I fink you freaky
pi_218300201
quote:
99s.gif Op woensdag 23 juli 2025 12:34 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Omdat het daar over een voorlopig report gaat en dus helemaal nog niet kunt stellen dat ze er nooit achter zullen komen welke piloot wat gezegd heeft.
Jawel. De onderzoekers weten exact wie wat gezegd heeft. De voicerecorder neemt de headsets van de piloten + een extra microfoon in de cockpit op.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  woensdag 23 juli 2025 @ 21:05:01 #98
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_218301142
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 19:26 schreef z80 het volgende:

[..]
Jawel. De onderzoekers weten exact wie wat gezegd heeft. De voicerecorder neemt de headsets van de piloten + een extra microfoon in de cockpit op.
Ja idd. ik heb gelijk
Wie dit leest is gek
  woensdag 23 juli 2025 @ 22:39:31 #99
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218302352
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 19:26 schreef z80 het volgende:

[..]
Jawel. De onderzoekers weten exact wie wat gezegd heeft. De voicerecorder neemt de headsets van de piloten + een extra microfoon in de cockpit op.
Hoe kan de voicerecorder de twee headsets van elkaar onderscheiden, en kan de voicerecorder dat ook onderscheiden als piloten hun eigen headsets gebruiken (wat heel gangbaar is)?
Resistance is futile.
pi_218302998
quote:
5s.gif Op woensdag 23 juli 2025 22:39 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hoe kan de voicerecorder de twee headsets van elkaar onderscheiden, en kan de voicerecorder dat ook onderscheiden als piloten hun eigen headsets gebruiken (wat heel gangbaar is)?
Dat is te onderscheiden omdat een standaard Cockpit Voice Recorder 4 audiokanalen separaat opneemt. De audio van de headsets van de 2 piloten, de audio van een eventueel derde bemanningslid en als vierde kanaal de CAM (cockpit area microphone).

Dat piloten hun eigen headset hebben maakt niet uit, alle pilotenheadsets gebruiken dezelfde plug/manier van aansluiten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')