Precies.quote:Op maandag 14 juli 2025 11:55 schreef shiz het volgende:
Al zou ik zeggen... ok, in alle onwaarschijnlijkheid laat ik me nog geloven dat 1 motor zich door whatever laat uitschakelen... echter: twee switches die zonder menselijk toedoen uit zichzelf in een cutoff positie belanden, of verschillende modules die het af laten weten... en dat zo goed als op hetzelfde moment.
Waar staat dat ze dat niet kunnen achterhalen?quote:Op maandag 14 juli 2025 20:47 schreef cnoska het volgende:
[..]
Precies.
Juist dat is heel erg verdacht vind ik.
Alleen vind ik het wel vreemd dat ze niet kunnen achterhalen wie het dan gedaan zou kunnen hebben.
Wie vroeg aan de ander: "waarom staan ze uit". Maar goed, dat zal nog wel weinig zeggen.
Want als iemand het bewust heeft gedaan kun je ook de ander erin lokken en dit vragen.
Ik vind het wel een prettig idee dat een piloot de fuelflow kan afsluiten naar een motor die net een vogel heeft vermorzeld en beter uitgezet kan wordenquote:Op maandag 14 juli 2025 23:21 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Is het niet vreemd dat je die ook met de hand zomaar uit kunt zetten? Dat zou op zo'n moment toch niet moeten kunnen?
Het was 37C, niet +40. En op een droge runway van 3500m met een elevation van 189ft gaat de impact wel meevallen. Er gaat zeker geen 30 ton van je RTOW af.quote:Op zondag 13 juli 2025 09:40 schreef z80 het volgende:
[..]
Je vergeet de weersomstandigheden mee te nemen in de berekening. Het was daar +40 graden en droog. Dan heb je een heel stuk minder lift en gaat de mtow ook drastisch naar beneden.
In normale situatie aan het begin van je vlucht en na het einde van je vlucht. In uitzonderlijke situatie bv bij een motorbrand of een ander issue waardoor je inflight een motor moet uitzetten. Dus je wil wel dat ze makkelijk bereikbaar zijn.quote:Op zondag 13 juli 2025 12:17 schreef proud_mami het volgende:
Waarom ziitten die twee schakelaars op de plek waar ze zitten? Ze zijn heel toegankelijk op die plek. Zijn het schakelaars die vaak nodig zijn om in of uit te schakelen? Dat lijkt mij niet toch? Bij welke situaties zou je ze wel willen/moeten uitschakelen dan?
Dank voor de uitleg.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 19:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
In normale situatie aan het begin van je vlucht en na het einde van je vlucht. In uitzonderlijke situatie bv bij een motorbrand of een ander issue waardoor je inflight een motor moet uitzetten. Dus je wil wel dat ze makkelijk bereikbaar zijn.
Toevallig heb ik vorige week in de cockpit van een Boeing 777 gezeten (niet mid-air, gewoon op de grond) en toen hadden we het over het ongeluk. De brandstoftoevoer van een 787 en 777 zijn hetzelfde. Ze hebben me laten voelen hoe moeilijk het is om die knop om te zetten. Alleen al het optillen gaat niet makkelijk, het indrukken vereist ook wel wat kracht. Dit is om ervoor te zorgen dat de knop nooit per ongeluk omgezet kan worden. Je tilt de knop eerst op om de beveiliging eraf te halen, en daarna druk je 'm om.quote:Op donderdag 17 juli 2025 11:54 schreef cnoska het volgende:
Gezagvoerder zette (mogelijk) de schakelaars om:
https://www.ad.nl/buitenl(...)ZyKxCVMahdJD5h34BH0g
Hier vanaf 14:54 ook goed gedemonstreerd en ook een uitgebreide uitleg van het achterliggende systeem:quote:Op dinsdag 22 juli 2025 20:28 schreef Seven. het volgende:
[..]
Toevallig heb ik vorige week in de cockpit van een Boeing 777 gezeten (niet mid-air, gewoon op de grond) en toen hadden we het over het ongeluk. De brandstoftoevoer van een 787 en 777 zijn hetzelfde. Ze hebben me laten voelen hoe moeilijk het is om die knop om te zetten. Alleen al het optillen gaat niet makkelijk, het indrukken vereist ook wel wat kracht. Dit is om ervoor te zorgen dat de knop nooit per ongeluk omgezet kan worden. Je tilt de knop eerst op om de beveiliging eraf te halen, en daarna druk je 'm om.
Doordat het vliegtuig nog niet genoeg hoogte had, was er geen tijd om de brandstoftoevoer te herstellen.
Toevallig ook een fotootje genomen, hier kun je de cockpit van de 777 zien. De brandstoftoevoer staat hier op cut off, het gaat om de twee ronde zwarte knoppen direct onder de throttle (die niet volledig op de foto staat) waarmee de piloot landt en opstijgt.
[ link | afbeelding ]
Interessant. Het lijkt me ook niet makkelijk om ze beide kort achter elkaar uit te schakelen.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 20:28 schreef Seven. het volgende:
[..]
Toevallig heb ik vorige week in de cockpit van een Boeing 777 gezeten (niet mid-air, gewoon op de grond) en toen hadden we het over het ongeluk. De brandstoftoevoer van een 787 en 777 zijn hetzelfde. Ze hebben me laten voelen hoe moeilijk het is om die knop om te zetten. Alleen al het optillen gaat niet makkelijk, het indrukken vereist ook wel wat kracht. Dit is om ervoor te zorgen dat de knop nooit per ongeluk omgezet kan worden. Je tilt de knop eerst op om de beveiliging eraf te halen, en daarna druk je 'm om.
Doordat het vliegtuig nog niet genoeg hoogte had, was er geen tijd om de brandstoftoevoer te herstellen.
Toevallig ook een fotootje genomen, hier kun je de cockpit van de 777 zien. De brandstoftoevoer staat hier op cut off, het gaat om de twee ronde zwarte knoppen direct onder de throttle (die niet volledig op de foto staat) waarmee de piloot landt en opstijgt.
[ link | afbeelding ]
Ik kan uit de beschikbare informatie niet afleiden of ze allebei uitgeschakeld waren. Maar ik weet wel vrij zeker dat uitschakelen niet per ongeluk kan gebeuren. En pure gok, maar ik denk niet dat je zonder brandstoftoevoer op kunt stijgen.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 21:04 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Interessant. Het lijkt me ook niet makkelijk om ze beide kort achter elkaar uit te schakelen.
Dat kunnen ze (schijnbaar) alleen afleiden uit de cockpit voicerecorder. Die zit in het midden in het plafond tussen de pilot seats en de twee crew seats. Dus je kunt aan de hand van stemherkenning en positie bepaling wel een goede gok doen. Maar zowel de piloot als de co-piloot (als iemand die achterin de cockpit zit) kan die knoppen omzetten. Je moet niet eerst een vingerafdruk geven om 'm te kunnen bedienen.quote:Op maandag 14 juli 2025 22:30 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Waar staat dat ze dat niet kunnen achterhalen?
Ja dat zal wel, maar ik vraag enkel waar dat in de voorlopige rapportage staat.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 21:32 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat kunnen ze (schijnbaar) alleen afleiden uit de cockpit voicerecorder. Die zit in het midden in het plafond tussen de pilot seats en de twee crew seats. Dus je kunt aan de hand van stemherkenning en positie bepaling wel een goede gok doen. Maar zowel de piloot als de co-piloot (als iemand die achterin de cockpit zit) kan die knoppen omzetten. Je moet niet eerst een vingerafdruk geven om 'm te kunnen bedienen.
Als je met volle concentratie in de instrumenten recht voor je zit te kijken, dan vraag ik me wel af of je de brandstoftoevoer nog op je radar hebt.
De co-piloot vroeg aan de piloot waarom de brandstoftoevoer dicht zat, en de piloot ontkende dat hij dat gedaan had. Dat vind ik wel opvallend.
Vanwaar eigenlijk je cynische 'ja dat zal wel' want het is gewoon een kloppend antwoord op jouw vraag (waar staat dat, of waarom) ze dat niet kunnen achterhalen. Het is niet met 100% zekerheid te zeggen wie de brandstoftoevoer uitgezet heeft.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 23:00 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Ja dat zal wel, maar ik vraag enkel waar dat in de voorlopige rapportage staat.
En verder, degene die het vraagt kan ze net zo goed net zelf uitgezet hebben. Maar wellicht is dat aan de intonatie van de stemmen af te leiden. Dat horen we dan wel over een half jaar of zo.
Nou excuses dan.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 23:51 schreef Seven. het volgende:
[..]
Vanwaar eigenlijk je cynische 'ja dat zal wel' want het is gewoon een kloppend antwoord op jouw vraag (waar staat dat, of waarom) ze dat niet kunnen achterhalen. Het is niet met 100% zekerheid te zeggen wie de brandstoftoevoer uitgezet heeft.
Het is me nog steeds niet duidelijk waarom je cynisch reageerde en waarom je je vervolgens doet alsof het ligt aan de manier waarop ik het opvat.quote:Op woensdag 23 juli 2025 00:22 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Nou excuses dan.
Mn oorspronkelijke vraag ging over het achterhalen wie wat gezegd heeft. Niet over wie wat deed.
Maar.jenkunt het anders opvayten. Dat is waar.
En daar lig je kennelijk van wakker, gezien het uur van postenquote:Op woensdag 23 juli 2025 01:21 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het is me nog steeds niet duidelijk waarom je cynisch reageerde en waarom je je vervolgens doet alsof het ligt aan de manier waarop ik het opvat.
Haha! Nee, ik lag wakker vanwege een serieuze issue op het werk bij m'n US team. Lekker wachten op de volgende mailsquote:Op woensdag 23 juli 2025 02:42 schreef flipsen het volgende:
[..]
En daar lig je kennelijk van wakker, gezien het uur van posten
Omdat het daar over een voorlopig report gaat en dus helemaal nog niet kunt stellen dat ze er nooit achter zullen komen welke piloot wat gezegd heeft.quote:Op woensdag 23 juli 2025 01:21 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het is me nog steeds niet duidelijk waarom je cynisch reageerde en waarom je je vervolgens doet alsof het ligt aan de manier waarop ik het opvat.
Jawel. De onderzoekers weten exact wie wat gezegd heeft. De voicerecorder neemt de headsets van de piloten + een extra microfoon in de cockpit op.quote:Op woensdag 23 juli 2025 12:34 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Omdat het daar over een voorlopig report gaat en dus helemaal nog niet kunt stellen dat ze er nooit achter zullen komen welke piloot wat gezegd heeft.
Ja idd. ik heb gelijkquote:Op woensdag 23 juli 2025 19:26 schreef z80 het volgende:
[..]
Jawel. De onderzoekers weten exact wie wat gezegd heeft. De voicerecorder neemt de headsets van de piloten + een extra microfoon in de cockpit op.
Hoe kan de voicerecorder de twee headsets van elkaar onderscheiden, en kan de voicerecorder dat ook onderscheiden als piloten hun eigen headsets gebruiken (wat heel gangbaar is)?quote:Op woensdag 23 juli 2025 19:26 schreef z80 het volgende:
[..]
Jawel. De onderzoekers weten exact wie wat gezegd heeft. De voicerecorder neemt de headsets van de piloten + een extra microfoon in de cockpit op.
Dat is te onderscheiden omdat een standaard Cockpit Voice Recorder 4 audiokanalen separaat opneemt. De audio van de headsets van de 2 piloten, de audio van een eventueel derde bemanningslid en als vierde kanaal de CAM (cockpit area microphone).quote:Op woensdag 23 juli 2025 22:39 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoe kan de voicerecorder de twee headsets van elkaar onderscheiden, en kan de voicerecorder dat ook onderscheiden als piloten hun eigen headsets gebruiken (wat heel gangbaar is)?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |