 
		 
			 
			
			
			Nee, het is een Boeing...laten we eerst uitgaan van mechanisch falen want dat is de standaard daar.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 15:07 schreef HiZ het volgende:
Dit begint wel heel erg te lijken op zelfmoord/moord.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zondag 13 juli 2025 13:13 schreef ikweethetookniet het volgende:
https://youtube.com/shorts/SUHl3__eSmw?si=grTSSZQHWcZWRZqF
Vanaf 3o seconden hier ook geluid
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Dit is het zelfde rapport als ik al eerder linkte. En is een Preliminary Report.quote:Op zondag 13 juli 2025 15:24 schreef ikweethetookniet het volgende:
Air India flight AI171 crash in Ahmedabad: Here's full report released by AAIB
The 15-page report, published exactly one month after the disaster that killed 260 people, provides the first official account of the final moments of India’s worst aviation accident in decades and raises new questions about what caused the simultaneous dual-engine failure.
According to the AAIB report, one pilot was heard asking the other on the cockpit voice recording, “Why did you cut off?” The other pilot responded, “I did not do so. "
The exchange suggests one pilot had noticed the fuel cutoff and was seeking clarification, with his colleague confirming he had not performed the action. This points to the mystery of what caused both engines to lose fuel simultaneously.
The fuel cutoff switches, which regulate fuel supply to the engines, shifted from the 'RUN' position to the 'CUTOFF' position almost simultaneously, within a second of each other, the report said.
The shutdown triggered the deployment of the Ram Air Turbine (RAT), and the aircraft began losing altitude almost immediately, unable to sustain powered flight.
According to the report, the AAIB hasn't recommended any action for the manufacturer or operators of the B787-8 aircraft at the current stage of the investigation. The development comes amid a huge backlash against Boeing over the deadly crash.
General Electric, the manufacturer of the GE GEnx-1B engine, has also received a similar relief, for now.
Meanwhile, Boeing issued a statement saying, "We will defer to the AAIB to provide information about AI171, in adherence with the United Nations International Civil Aviation Organization protocol known as Annex 13."
https://www.hindustantime(...)101752289732833.html
Hier te downloaden
https://htiphoneenglish.page.link/UH44
 
			 
			
			
			Zonder officiële bron zou ik dit als fake bestempelen, lijkt me puur op sensatie gericht. In het tussentijdse rapport zijn de exacte bewoordingen die op de CVR te horen zijn (en/of de ATC-communicatie) niet vermeld, ik ga er vanuit dat we dat pas in het eindrapport te weten komen.quote:Op zondag 13 juli 2025 13:02 schreef cnoska het volgende:
https://www.facebook.com/reel/2211230389323268
Dit geluidsfragment zag ik een paar weken terug een filmpje van. Of dat echt was of AI weet ik niet.
Maar o my god help help riep daar de co pilot.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Of snel overpakken?quote:Op zondag 13 juli 2025 17:58 schreef xzaz het volgende:
Stel je zit in je stoel. Hoe krijg je de cutoff fuel switches als 1 persoon tegelijk binnen een seconde van de ene stand naar de andere? Dan heb je toch twee handen nodig?
 
			 
			
			
			Ik zag dit net ook, dit vliegtuigje was schijnbaar onderweg naar Nederland?quote:Op zondag 13 juli 2025 18:08 schreef Perrin het volgende:
Zal wel een eigen topic krijgen, maar ook tijdens opstijgen:
[ x ]
Betreft een klein vliegtuigje.
Geen idee of het verder klopt. Ook wel twijfelachtig op af te gaan op één user op Twitter.quote:According to one X user, the plane was a Beech B200 Super King Air which was scheduled to fly from Southend to Lelystad in the Netherlands.
Bron
 
			 
			
			
			Ja, toestel is van Zeusch Aviation met thuisbasis Lelystad.quote:Op zondag 13 juli 2025 18:51 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik zag dit net ook, dit vliegtuigje was schijnbaar onderweg naar Nederland?
Is niet tegelijk gedaan, die knoppen 1 seconde na elkaar (niet "binnen een seconde") omzetten is geen enkel probleem.quote:Op zondag 13 juli 2025 17:58 schreef xzaz het volgende:
Stel je zit in je stoel. Hoe krijg je de cutoff fuel switches als 1 persoon tegelijk binnen een seconde van de ene stand naar de andere? Dan heb je toch twee handen nodig?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Waarschijnlijk gebeurd dat ook wel.quote:Op zondag 13 juli 2025 19:19 schreef Dutch_view het volgende:
Ik vraag me toch af waarom er geen waarschuwingen in de displays verschijnen wanneer die schakelaars zijn omgezet. Zo kan de andere piloot meteen zien dat de schakelaar is omgezet (zou hij dat niet vanuit zijn ooghoek opmerken). Voor zo’n fitaal onderdeel lijkt me wel belangrijk dat er toeters en bellen gaan rinkelen.
 
			 
			
			
			quote:On Jul 12th 2025 (UTC) India's media report that the investigation is NOT focussing on a human action causing the fuel switches to appear in the CUTOFF position, but on a system failure. Service Bulletins by Boeing issued in year 2018 recommending to upgrade the fuel switches to locked versions to prevent inadvertent flip of the switches, as well as the FAA/GE issued Service Bulletin FAA-2021-0273-0013 Attachment 2 relating to loss of control issue (also see above) were NOT implemented by Air India. The stated MN4 computer with faulty soldering, that might weaken and lose contact due to the thermal stress after a number of cycles, interprets data and commands fuel metering valves - with the lost contact attaching the MN4 processor to the EEC intermittent electrical contact, loss of signal processing and engine control faults can occur. The SB writes under conditions for the SB: "An LOTC (Loss Of Thrust Control) event has occurred due to an EEC MN4 microprocessor solder ball failure." According to discussions in the industry it may be possible with the number of cycles VT-ANB had already completed, the solder balls were weakened sufficiently to detach the MN4 from the EEC momentarily due to loads during the takeoff rotation leading to the loss of control of thrust and shut down of the engines.
 
			 
			
			
			En zou de copiloot dan weer een knop hebben terug gezet?quote:Op zondag 13 juli 2025 21:14 schreef shiz het volgende:
[ afbeelding ]
Bij de triple een kwestie van klik-klik. Dat gaat best rap hoor.
Je kan hem niet per ongeluk aanstoten oid, dat moet je echt bewust doen, maar als je het doet gaat het best snel.
En de pilot flying kijkt bij de start idd eerder voor zich naar buiten en scant z'n instrumenten mee.
Hij had ook de ENG Fire handles kunnen pullen in principe (-> Fuel & Hydraulic shut off + arm extinguishing bottle), maar daarvoor moet je zonder fire melding die override knoppen eronder tegelijkertijd drukken (wat ook met één hand kan).
Hier nog een keer de vermelding:
› https://avherald.com/h?article=528f27ec&opt=0 als er zoiets gebeurt dan is AVHerald vaak goed voorzien van alle feiten en updates. Daar wordt o.a. ook het volgende gehighlight:
[..]
 
			 
			
			
			Ik lees het toch andersquote:Op zondag 13 juli 2025 18:52 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Ja, toestel is van Zeusch Aviation met thuisbasis Lelystad.
[..]
Is niet tegelijk gedaan, die knoppen 1 seconde na elkaar (niet "binnen een seconde") omzetten is geen enkel probleem.
 
			 
			
			
			Ik weet niet waar je dat leest, want dat klopt niet. Op pagina 14 van het rapport:quote:Op maandag 14 juli 2025 00:38 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ik lees het toch anders
within a second of each other, the report said.
Dat is toch binnen een sec zijn beide omgezet?
quote:The aircraft achieved the maximum recorded airspeed of 180 Knots IAS at about 08:08:42 UTC and immediately thereafter, the Engine 1 and Engine 2 fuel cutoff switches transitioned from RUN to CUTOFF position one after another with a time gap of 01 sec. The Engine N1 and N2 began to decrease from their take-off values as the fuel supply to the engines was cutoff.
 
			 
			
			
			Daar komt het wel op meer denk ik.quote:Op maandag 14 juli 2025 00:45 schreef xzaz het volgende:
Dus piloot switch die dingen om?
Andere piloot vraagt waarom doe je dat.
Einde verhaal
 
			 
			
			
			Dus het probleem met het locking mechanism kan voor meer problemen zorgen dan alleen "je hoeft ze niet meer eerst uit te trekken?" als ik dit goed begrijp? Dan is het toch best raar dat dat service bulletin alleen advisory was en niet mandatory?quote:Op zondag 13 juli 2025 21:14 schreef shiz het volgende:
[ afbeelding ]
Bij de triple een kwestie van klik-klik. Dat gaat best rap hoor.
Je kan hem niet per ongeluk aanstoten oid, dat moet je echt bewust doen, maar als je het doet gaat het best snel.
En de pilot flying kijkt bij de start idd eerder voor zich naar buiten en scant z'n instrumenten mee.
Hij had ook de ENG Fire handles kunnen pullen in principe (-> Fuel & Hydraulic shut off + arm extinguishing bottle), maar daarvoor moet je zonder fire melding die override knoppen eronder tegelijkertijd drukken (wat ook met één hand kan).
Hier nog een keer de vermelding:
› https://avherald.com/h?article=528f27ec&opt=0 als er zoiets gebeurt dan is AVHerald vaak goed voorzien van alle feiten en updates. Daar wordt o.a. ook het volgende gehighlight:
[..]
 
			 
			
			
			|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |