'Marilyn Monroe' viert haar honderdste verjaardag bovenin een Haarlemse kerktoren
De Amerikaanse superster Marilyn Monroe (1926-1962) zou deze week honderd jaar zijn geworden. En dat wordt in Haarlem groots gevierd. De Zaanse Debra Monroe en stadsbeiaardier Rien Donkersloot trapten het MM100-Festival af vanuit de toren van de Sint Bavokerk.Beste mensen,
Hoogstpersoonlijk te weinig tijd gehad om dit eerder te plaatsen vanwege drukke dagen als hoge functionaris op locatie Amsterdam Zuid.
Maar een leuk weetje over de stad Haarlem en de mogelijkheid tot alsnog bijwonen van tentoonstellingen & theater passeert bij deze de revue, mocht u het hebben gemist!
Waardig publiek van heinde en verre (zelfs vanuit België) maar uiteraard ook uit
onze heerlijke stad Haarlem, waar het Jopenbier dagelijks koud staat

en uiteraard veel andere heerlijkheden in de rondte gaan

, kon gisteren getuige zijn van een niet alledaagse gebeurtenis en tevens prachtig evenement.
En misschien heeft u als Haarlemse FOK!ker in hart en nieren, waaronder m'n partner

en
ikzelf 
of bewoners van andere naburige plaatsen, hier ook nog wat van meegekregen.

--
Dus ja, het gaat hier inderdaad over de viering van de honderdste verjaardag van reeds lange tijd terug overleden Marilyn Monroe

, oftewel de beroemde dame en Amerikaanse superster die helaas op veel te jonge leeftijd heenging in 1962

, waarbij de Grote of St. Bavo gister een significante rol speelde.
Echter, de dame in kwestie, als imitatie van Marilyn Monroe hoog op de eeuwenoude Bavo-toren, was een waardige publiekstrekker en deed menige harten op de eveneens eeuwenoude Grote Markt sneller kloppen of smelten als een ijsco.
Maar het concert van Rien Donkersloot stal vanzelfsprekend ook veel publieke harten!
![579302.dc123b2.webp?width=600&ratio=16:9&quality=70]()
En wie denkt dat alles nu voorbij is heeft het mis

, want festiviteiten waaronder theaterstukken en tentoonstellingen duren inderdaad nog voort tot en met 7 juni!
Allen nog 'n fijne dag toegewenst!
Scjvbquote:
3 juni 2026, 12.00 uur · Aangepast 3 juni 2026, 15.24 uur · Door: Paul Tromp & Jacqueline van KampenVanuit het hele land en zelfs vanuit België staan fans van Marilyn Monroe op de Grote Markt te luisteren naar het carillonconcert van Rien Donkersloot. Hij speelt 'Happy Birthday' en 'I wanna be loved by you', bekende liedjes van Monroe. Look-a-like Debra Monroe zingt met hem mee.
Marilyn Monroe stierf al op haar zesendertigste na een zeer bewogen leven. Zo vrolijk als ze van buiten leek, zo onrustig was haar innerlijke wereld. Hoe kort ze ook heeft geleefd, ze heeft nog steeds enorm veel fans. "Marilyn was heel veelzijdig. Veel mensen kennen haar alleen als sekssymbool. Maar ze was slim, las heel veel en gaf ook veel om de natuur", vertelt een jonge fan op het plein.
Debra MonroeDe ene fan heeft een shirt aan met de afbeelding van Monroe, de ander een tatoeage van haar op de onderarm. Look-a-like Debra Monroe, beter bekend als Deborah Bakker uit Zaandam, kruipt zelfs vaak in de huid van haar idool.
"Ik imiteer haar ongeveer tien jaar. Ik ben fan vanaf mijn zestiende en haar levensverhaal heeft me erg geraakt. Ik deelde wel eens foto's van mezelf als Marilyn en dat sloeg aan. Toen mocht ik op feestjes komen optreden", legt ze hoog in de toren uit.
Tekst gaat verder onder de foto.
Een fan van Marilyn Monroe in een identieke jurk, maar dan zwart - Foto: NH Media / Paul TrompAf en toe laat Debra zich zien aan het publiek. Ze zwaait naar de fans en giechelt richting de camera's. Zoals Marilyn het waarschijnlijk ook zou hebben gedaan.
FestivalIn Haarlem is een kleine fanatieke schare Marilyn Monroe-fans. Zij wilden hun idool eren met een festival.
En zo is het 'MM100 Festival Haarlem' vanuit een kerktoren van start gegaan. Overal in de stad, maar vooral rond de Spaarnwouderstraat, ontkom je niet aan de Amerikaanse ster. De festiviteiten, waaronder een theaterstuk en tentoonstellingen, duren tot en met 7 juni.
©
https://www.nhnieuws.nl/n(...)-haarlemse-kerktoren
[ Bericht 0% gewijzigd door Scjvb op 04-06-2026 15:04:03 (prachtige afbeelding) ]