abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17326125
Stelling: Vuurwapens a la AmerikaanseCanadese toestanden legaliseren voor het herstellen van normen en waarden.

Mensen die legaal een vuurwapen willen dragen moeten dan 'normen-en-waarden-test' afleggen, en die voltooien voordat zij een vuurwapen mogen dragen. Met deze vuurwapens kunnen zij de normen en waarden van de Nederlandse samenleving verdedigen. Doet iemand asociaal of staat hij of zij niet op voor een oma wordt hij neergeknald door één van de deze mensen. En aangezien iedereen dan een wapen op zak heeft kan het respect voor mensen ook omhoog, omdat aso's te bang worden om neergeschoten te worden als ze asociaal doen.

edit:

[Dit bericht is gewijzigd door pberends op 19-02-2004 23:21]

pi_17326169
Aantal moorden in VS: 12.000 per jaar.
lollig
pi_17326181
TS bedoelt de politie..
  donderdag 19 februari 2004 @ 21:43:27 #4
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17326275
Vuurwapens ben ik in principe niet tegen, dat kan best goed zijn; kijk bv. naar Canada. Alleen zet ik er vraagtekens bij of mensen er wel mee over straat zouden mogen, dat kan misschien meer agressie uitlokken.
pi_17326690
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 21:38 schreef pberends het volgende:
Stelling: Vuurwapens a la Amerikaanse toestanden legaliseren voor het herstellen van normen en waarden.

Mensen die legaal een vuurwapen willen dragen moeten dan 'normen-en-waarden-test' afleggen, en die voltooien voordat zij een vuurwapen mogen dragen. Met deze vuurwapens kunnen zij de normen en waarden van de Nederlandse samenleving verdedigen. Doet iemand asociaal of staat hij of zij niet op voor een oma wordt hij neergeknald door één van de deze mensen. En aangezien iedereen dan een wapen op zak heeft kan het respect voor mensen ook omhoog, omdat aso's te bang worden om neergeschoten te worden als ze asociaal doen.

Ach, je bent in elk geval snel van de normale mensen af, die dragen de wapens niet, want hebben dat niet nodig. Ze worden wel neergeknald en zo heb je USA-II, joepie, in elk geval minder dichtbevolkt

Een normen en waarden test werkt namelijk nooit. Ik ken zat mensen die op het rij-examen vertelden dat ze niet te hard zouden rijden en ook dat geen alcohol gebruikt zou worden in het verkeer ... maar men doet het lekker toch

Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
pi_17326896
Laten we een voorbeeld nemen aan de VS. Die laat ons voldoende zien dat mensen de verantwoordelijkheid niet aankunnen om een wapen te dragen. Daarnaast houdt een normen-en-waarden test geen rekening met emoties, die toch wel aanzienlijk meespelen bij het daadwerkelijk overhalen van de trekker.
The people who created MIME not only should be convicted, they should be shot on the spot. (Linus Torvalds)
pi_17326929
Je weet hoe het in de VS uitpakt? Niet doen dus.
  donderdag 19 februari 2004 @ 22:07:07 #8
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17326955
Laten we anders even kijken hoe het is in Canada.
pi_17326959
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 22:06 schreef SCH het volgende:
Ja, vandaar die normen- en waardentest.
pi_17326978
I agree. Sorry voor het cliche, maar nogmaals: "Geen Amerikaanse toestanden hier, AUB"!
Ars longa, vita brevis
  donderdag 19 februari 2004 @ 22:16:34 #11
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_17327171
Ongevallen met vuurwapens zijn niet het gevolg van het bezit van vuurwapens, maar van de cultuur die er rond hangt (vooral dan inzake onveiligheidsgevoelens en hard-terugslaan-geblaat). En in Nederland en België is die, in de mate dat ik er zicht op heb, niet van die aard dat het veilig is om vuurwapenbezit te legaliseren.

Onlangs las ik dat de onveiligheidsgevoelens zouden moeten beginnen afnemen omdat we (sinds 1991) in de opgaande fase van een Kondratieffcyclus zitten. Vuurwapenbezit zou dus minder gevaarlijk moeten worden, maar persoonlijk merk ik bij anderen niet dat de onveiligheidsgevoelens afnemen. Overigens is het onmogelijk om alle wapens te doen verdwijnen wanneer je over het hoogtepunt van een Kondratieffcyclus heen bent.

[Dit bericht is gewijzigd door DeGroeneRidder op 19-02-2004 22:25]

-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
pi_17327749
Zouden vuurwapens hier in Nederland dan nog ander nut kunnen hebben dan andere mensen bedreigen en doodschieten? Ik dacht het toch niet. Goed voor het zelfvertrouwen? Ja, ja. Als je daar een stijve van krijgt wil je hem ook gebruiken...

Hoe stompzinnig kun je zijn?

[Dit bericht is gewijzigd door DiGuru op 19-02-2004 22:55]

donderdag 19 februari 2004 @ 22:53:55 #13
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17328486
Ik ga met onderstaande tekst even mijn eigen vraag omtrent Canada omverschoppen, maar gelukkig (hopelijk?) ook jullie argument over zogenaamde 'Amerikaanse toestanden'.

Een samenvatting van dit stuk (een beetje groter geworden dan bedoeld):

Zijn vuurwapens wel verantwoordelijk voor een hoop misdaad, werken wetten tegen vuurwapens wel?

Om dat echt te weten te komen is het wel zo handig om te kijken naar de totale misdaadcijfers in landen die strictere vuurwapenwetten hebben ingevoerd. De totale gewelddadige misdaadscijfers moeten bekenen worden, want dat is waar de wetten tenslotte toch op bouwen.

Laten we kijken naar de verschillen tussen de VS en het Verenigd Koninkrijk. In de VS zijn de straffen strenger, maar de getallen mbt tot veroordeling en opsluiting zijn veel hoger dan in het Verenigd Koninkrijk.
Waarschijnlijk is het meest treffende verschil nog wel, dat in de VS burgers (die voldoen aan bepaalde voorwaarden) verborgen handwapens bij zich mogen dragen ter zelf-verdediging. Tijdens de laatste paar decennia zijn er in 25 staten in de VS wetten ingevoerd die de regels omtrent het dragen van een vuurwapens verlichten. Er zijn 36 staten waar burgers die voldoen aan de goede voorwaarden een vergunning kunnen krijgen voor het dragen van een vuurwapen.

Het lijkt misschien vreemd, maar cijfers omtrent geweldsdelicten in de VS zijn afgenomen. Dat is nog vreemder als je bedenkt dat de cijfers in de rest van de wereld omhoog zijn gegaan.

Recentelijke vuurwapen-wetten in de UK, Canada en Australie hebben er niet toe geleid dat het veiliger werd. In de laastste 20 jaar zijn er steeds strengere en strengere vuurwapenwetten in de UK ingevoerd, met als laatste station het totaal verbieden van handvuurwapens in 1997.
Het resultaat is dat de moordcijfers in Engeland en Wales met 50% zijn toegenomen tijdens de jaren 90. De cijfers mbt misdrijven zijn 2 keer zo hoog als in de VS.

In Canada zijn er dergelijke wetten ingevoerd in 1991 en in 1995. Het resultaat was dat ook daar meer geweldsdelicten werden gepleegd. Dit terwijl dat juist daalde in de VS, waarvan het nog het snelste daalde in de staten die het meest vrij waren in hun wetgeving.

In Australie ziet men eenzelfde beeld. Moord en geweldsmisdrijven blijven stijgen in Australie, terwijl beide dalen in de VS. Overvallen en gewapende overvallen zijn verdubbeld in Australie, terwijl ze dalen in de VS.

Strengere wapenwetten zijn er niet in geslaagd om geweldsdelicten in Australie, Canada of de UK te verminderen.

Het is een illusie dat wapenwetten de burger beschermen. Wat wel werkt is het oppakken van criminelen terwijl burgers zichzelf mogen beschermen.

pi_17328703
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 22:06 schreef SCH het volgende:
In Canada is het vuurwapenbezit toch net zo hoog, en daar zijn toch veel minder moorden?
Those who know do not speak
Those who speak do not know
  maandag 23 februari 2004 @ 18:16:23 #15
73210 sanniejj
Freaky bodybuilder
pi_17338180
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 21:40 schreef ub40_bboy het volgende:
Aantal moorden in VS: 12.000 per jaar.
Aantal moorden in nederland: rond de 1000 a 2000 per jaar (nog ca. 50% meer als je de nog niet gevonden stoffelijke overschotten niet meetelt)
Amerika heeft ongeveer 220 miljoen inwoners (reken maar uit )
Pimpin' iron @ dutchbodybuilding.com
pi_17339164
quote:
Op maandag 23 februari 2004 18:16 schreef sanniejj het volgende:

[..]

Aantal moorden in nederland: rond de 1000 a 2000 per jaar (nog ca. 50% meer als je de nog niet gevonden stoffelijke overschotten niet meetelt)
Amerika heeft ongeveer 220 miljoen inwoners (reken maar uit )
Ik weet niet waar jij die schatting ( wat trouwens ook een hele leuke schatting is met een verschil van 1000 ) vandaan haalt?

Volgens het cbs ligt dat aantal toch best een stukje lager, inclusief de onbekende doodsoorzaken.
code:
jaar    Moord en doodslag           doden wv opzet onbekend         overige       totaal
2001   200                                   55                                                85               340
2002   195                                   75                                                120             390
Bron:CBS/Statline

[ Bericht 0% gewijzigd door Disciple_of_Guinness op 23-02-2004 20:07:16 ]
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
  maandag 23 februari 2004 @ 20:25:35 #17
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17339515
Als je kijkt naar geweldsmidrijven zie je een omgekeerd beeld, nl dat de VS minder gevaarlijk is dan Nederland:

In 2002 in Nederland: 109,247 als je uitgaat van 16 miljoen mensen komt dat neer op 1 op de 146
In 2002 in de VS: 1,426,325 als je uitgaat van 220 miljoen mensen komt dat neer op 1 op de 154
  dinsdag 24 februari 2004 @ 00:14:47 #18
85085 right-wing
Voor het Vaderland
pi_17342805
Je weet wat voor gekken er leven in dit land. Not-done om vuurwapens nog makkelijker verkrijgbaar te maken dan ze nu al zijn.
  woensdag 25 februari 2004 @ 03:23:05 #19
73210 sanniejj
Freaky bodybuilder
pi_17347711
quote:
Op maandag 23 februari 2004 20:01 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:

[..]

Ik weet niet waar jij die schatting ( wat trouwens ook een hele leuke schatting is met een verschil van 1000 ) vandaan haalt?

Volgens het cbs ligt dat aantal toch best een stukje lager, inclusief de onbekende doodsoorzaken.<blockquote><span style="font-size: 10px;">code:</span><div class="quote"><span class="code">jaar    Moord en doodslag           doden wv opzet onbekend         overige       totaal
2001   200                                   55                                                85               340
2002   195                                   75                                                120             390</span></div></blockquote>Bron:CBS/Statline
Weet jij wel wat voor criterea het CBS stelt aan moord? Neem aan van niet..
Pimpin' iron @ dutchbodybuilding.com
pi_17347832
vuurwapens legaliseren ? wat is dat voor een onzin? Wat wil je daar nou in hemelsnaam mee bereiken. Als je dat legaliseert voel je je toch juist helemaal niet veilig meer in plaats van wel ?
Stel dat je rondloopt in de stad en bang bent dat er tientallen mensen op je heen lopen met een vuurwapen, lekker gevoel. En vooral dan ook ouderen! Die durven helemaal hun huis niet meer uit.
En als je zelf vuurwapens draagt moet je ook het lef hebben om de trekker over te halen en waarschijnlijk een moord op je geweten hebben. Nou nee dank je

Beetje logisch nadenken hoor ...
.. Leef je eigen leven, maak je eigen keuzes en wees tevreden met wat je hebt ..
pi_17348826
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 03:23 schreef sanniejj het volgende:

[..]

Weet jij wel wat voor criterea het CBS stelt aan moord? Neem aan van niet..
Oeh, heeft het CBS het fout als ze het scharen onder het kopje niet natuurlijke doodsoorzaken?
Verhelder me anders even wat de daadwerkelijke criterea zouden moeten zijn?
Ik geef cijfers die te controleren zijn, jij geeft een schatting die nogal twijvelachtig te noemen is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Disciple_of_Guinness op 25-02-2004 09:35:35 ]
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
pi_17350182
Is dit een grap of zo?
  FOK!fotograaf woensdag 25 februari 2004 @ 12:26:35 #23
18921 freud
Who's John Galt?
pi_17351901
Hoewel ik de neiging erg goed begrijp om een groepje asociale jongeren neer te maaien, denk ik niet dat dat iets oplost. Verwijder 10 aso's uit de samenleving en er komen er 15 terug. Ik denk dat je beter wat kan doen aan het beperken van het aantal mensen wat aso wordt. Dat begint imo bij het streng begeleiden van het hele kindergedoe van laag sociale mensen (het mogen krijgen van kids, opvoeden, etc).
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  woensdag 25 februari 2004 @ 12:33:30 #24
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_17352003
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 09:09 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:

[..]

Oeh, heeft het CBS het fout als ze het scharen onder het kopje niet natuurlijke doodsoorzaken?
Verhelder me anders even wat de daadwerkelijke criterea zouden moeten zijn?
Ik geef cijfers die te controleren zijn, jij geeft een schatting die nogal twijvelachtig te noemen is.
Dit tabelletje: http://www.maatschappijleerwerkstuk.nl/tabellen/tabel14_1.html geeft jou gelijk DoG. . Het moordcijfer in de VS is overigens ongeveer een factor 4 hoger dan in Nederland.

Weet iemand toevallig de cijfers voor Zwitserland, want daar heeft ook een groot deel van de bevolking een wapen in huis.
pi_17352237
beetje onzin om steeds die vergelijking met de VS te maken, in de VS heb je ghetto's waar het een cultuur is om elk conflict uit te vechten met vuurwapens, die cultuur hebben we hier (nog) niet

niet dat ik er voor ben ofzo, maar de nederlandse houding ten opzichte van wapens is soms net zo achterlijk als de amerikaanse opvatting over drugs
Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')