abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16619563
quote:
Groot-Brittannië / Blair praat in op dissidenten

Wekenlang zei de Britse premier Blair dat hij de stemming vanavond over hoger collegegeld ongetwijfeld zou winnen. Maar dat is nu hoogst onzeker.

LONDEN - De twijfel sloeg de afgelopen dagen toe, en dat vlak voor de publicatie van het rapport over de Kelly-affaire, die van de dag van morgen ook al een 'zwarte woensdag' kan maken.

De uitslag van het debat over de collegegeld-kwestie was too close to call, erkende zijn woordvoerder gisteren -te spannend om zich aan voorspellingen te wagen. Blair bracht daarom een deel van de middag door in het Lagerhuis, in een laatste poging de Labourrangen te sluiten.

En minister Clarke van onderwijs kwam met wéér een nieuwe concessie: een studie binnen drie jaar naar de effecten van de nieuwe wet. Dit om zeker te weten dat armere studenten zich niet laten afschrikken door de verdrievoudiging van het collegegeld tot maximaal 3000 pond (4350 euro).

Niet helemaal duidelijk is hoeveel rebellen er precies nodig zijn om het vlaggenschip van Blairs binnenlandse hervormingen te doen zinken. De ongeveer honderd dissidenten die eind vorige week nog werden geteld, zouden genoeg zijn om de premier de pijnlijkste nederlaag sinds zijn aantreden in 1997 te bezorgen. Maar veel hangt af van de vraag hoeveel Labour-parlementariërs zich onthouden van stemming en hoeveel oppositieleden meestemmen met de regering.

Zoveel staat er op het spel, dat de entourage van Blair de afgelopen weken haar toevlucht heeft genomen tot de smerigste trucs die in het handboek politiek te vinden zijn. Potentiële dwarsliggers worden afgeschilderd als verraders en krijgen te horen dat zij een baantje in een toekomstige regering wel kunnen vergeten als zij niet inbinden. Een tegenstem 'zal worden genoteerd', klonk het afgelopen weekeinde dreigend uit de mond van Clarke.

De minister beschuldigde de verzetsleiders met zoveel woorden van een verborgen politieke agenda: een coup tegen de eigen leider. De linkerflank van Labour wordt er al sinds de Irak-oorlog van verdacht Blair in te willen ruilen voor minister van financiën Gordon Brown, die als meer authentiek rood wordt gezien.

Onderwerp van minstens evenveel speculatie is het rapport van de rechter Lord Hutton over de zelfmoord van wapenexpert Kelly. De erkende control freak Blair zit hier met een nog groter probleem; niemand behalve de 72-jarige Hutton zelf weet op dit moment wat zijn conclusies zijn. Pas vanmiddag om halftwee krijgt hij het rapport onder embargo in handen, 26 uur voordat hij er in het Lagerhuis een verklaring over moet afleggen.

Bijt Blair vanavond in het stof en krijgt hij er morgen van Hutton van langs vanwege het aandikken van het Iraakse gevaar en het vermalen van de arme ambtenaar Kelly, dan is het leed voor hem nauwelijks meer te overzien. De roep om aftreden zal dan niet meer te weerstaan zijn. Maar het tegenovergestelde is toch nog altijd waarschijnlijker: dat Teflon Tony zich opnieuw op het laatste moment uit de nesten werkt.

http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1075185383120.html

De dagen van Teflon Tony lijken geteld. Ik vraag me af of dergelijke voorstellen voor collegeldverhoging 1 of 2 jaar geleden voor dezelfde politieke onrust binnen Labour zouden hebben geleid, het lijkt er meer op dat dit punt met beide handen wordt aangegrepen om Blair eruit te werken. En als Blair hier niet over valt dan kan het rapport over Kelly deze week alsnog tot zijn ondergang leiden.

De Conservatieven schijnen inmiddels ook voor te staan in de peilingen, wat wel opmerkelijk is aangezien die partij ook geenzins op orde is. Maar Groot-Brittanië is Blair zat. Tijd voor verandering dus.

pi_16619632
Waarschijnlijk zal Blair het collegegeld wel doorkomen en zal de minister van Defensie aftreden om Kelly, denk ik.

Er is alleen een andere mogelijkheid, zo dacht ik: Blair treedt af om het collegegeld, zodat 'Kelly' er nauwelijks meer om doet. Dit áls het negatief voor hem is.

Of te paranoia? .

dinsdag 27 januari 2004 @ 10:41:22 #3
69393 JB80
Tellende Kraai
pi_16619645
Mwoah, het kan ook zijn dat die collegegelden-verhoging gewoon een slecht plan is. Hier zal hij niet op vallen.
"We hebben een systeem dat in toenemende mate werk belast en inactiviteit subsidieert." (Milton Friedman)[br]"De wil om de mensheid te redden is vrijwel altijd een voorwendsel voor de wil over anderen te regeren." (H.L. Mencken)
pi_16619671
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 10:41 schreef JB80 het volgende:
Mwoah, het kan ook zijn dat die collegegelden-verhoging gewoon een slecht plan is. Hier zal hij niet op vallen.
Ik hoorde op de radio dat het plan op zich niet eens zo slecht is, hoor, en dat de critici vooral uit zijn op de val van Blair.
  dinsdag 27 januari 2004 @ 10:43:37 #5
69393 JB80
Tellende Kraai
pi_16619690
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 10:40 schreef Monidique het volgende:

Er is alleen een andere mogelijkheid, zo dacht ik: Blair treedt af om het collegegeld, zodat 'Kelly' er nauwelijks meer om doet. Dit áls het negatief voor hem is.

Of te paranoia? .

De Klaas de Vries-methode...
"We hebben een systeem dat in toenemende mate werk belast en inactiviteit subsidieert." (Milton Friedman)[br]"De wil om de mensheid te redden is vrijwel altijd een voorwendsel voor de wil over anderen te regeren." (H.L. Mencken)
pi_16619717
David Kelly dood is nog aandoenlijk, maar collegegeld extreem verhogen
pi_16619744
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 10:43 schreef JB80 het volgende:

[..]

De Klaas de Vries-methode...

pi_16619794
Uit de Volkskrant...
quote:
Het land begint na zeven jaar uitgekeken te raken op de man die in 1997 met euforie, bloemen en toejuichingen op Downing Street werd verwelkomd. Zelfs talrijke Labourparlementsleden zouden nu juichen als hij dezelfde straat weer uitging.

De omvang van de Labourrebellie over de collegegelden is uniek in het Britse politieke stelsel met zijn strakke partijdiscipline. Het is sinds het premierschap van Robert Peel in 1846 niet voorgekomen dat zo'n groot deel van een partij de eigen premier in de steek liet.

Blair is voor Labour een last in plaats van een lust geworden. Met lede ogen kijkt de partij naar de jongste peilingen waarbij de Conservatieven met 40 procent de grootste partij worden.

De Irak-oorlog (en vooral het feit dat er geen massavernietigingswapens konden worden gevonden) heeft Blair onherstelbaar beschadigd. Sommige Labourleden zouden de vijftigjarige premier tegen zichzelf in bescherming willen nemen.

'Hij verdient niet de tragische afgang van Margaret Thatcher die te lang bleef zitten', zei een van hen. Nu zou Blair nog met ere het stokje kunnen overgeven aan zijn minister van Financiën Gordon Brown. De altijd solidaire Brown sloot het zelf niet eens uit: 'Wil ik het? Neen. Kan het? Dat is een zaak voor de premier.'

De collegegelden en Kelly lijken niet meer dan een stok om Blair mee te slaan. 'Het enige echte argument voor zijn vertrek', schreef Peter Preston in The Guardian, 'is dat we verveeld zijn. We hebben onze buik vol van zijn missies en eeuwige grijns. We willen naar een ander kanaal zappen. '

http://www.volkskrant.nl/buitenland/1075126534831.html

dinsdag 27 januari 2004 @ 10:50:52 #9
69393 JB80
Tellende Kraai
pi_16619844
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 10:46 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Deze flapdrol viel toch net voor de presentatie van het Pim Fortuyn rapport om iets totaal achterlijks of laat het geheugen me nu in de steek?
  dinsdag 27 januari 2004 @ 10:54:28 #10
69393 JB80
Tellende Kraai
pi_16619947
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 10:50 schreef JB80 het volgende:

[..]

Deze flapdrol viel toch net voor de presentatie van het Pim Fortuyn rapport om iets totaal achterlijks of laat het geheugen me nu in de steek?

Hmm, dit kan niet eens. Mijn geheugen laat me in de steek. Het is vroeg hè.

Terug on-topic, wat een lul hè, die Blair

pi_16620326
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 10:50 schreef JB80 het volgende:

[..]

Oww... dat...

Korthals treedt af // Conclusies en gevolgen bouwfraude-enquete

quote:
Terug on-topic, wat een lul hè, die Blair
Hij is ergens in de afgelopen jaren flink de weg kwijtgeraakt. Zijn onvoorwaardelijke en kritiekloze steun aan de oorlog in Irak doet hem echt de nek om.
  dinsdag 27 januari 2004 @ 11:26:00 #12
52589 sjun
uit solidariteit
pi_16620724
Indien Blair valt (b)lijkt de 'derde weg' dan definitief een doodlopende weg te zijn.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_16621117
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 11:26 schreef sjun het volgende:
Indien Blair valt (b)lijkt de 'derde weg' dan definitief een doodlopende weg te zijn.
Wel, nee, half-time.
  dinsdag 27 januari 2004 @ 11:43:29 #14
69393 JB80
Tellende Kraai
pi_16621185
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 11:40 schreef Monidique het volgende:

[..]

Wel, nee, half-time.

Nou Monidique, dan maar beter ten halve gekeerd
Thanks Kozzmic, het was vriendje Benk, ook zo'n lul
pi_16621890
quote:
De Britse premier Blair dreigt
vanavond de stemming in het Lagerhuis
over de verhoging van de collegegelden
te verliezen.Vice-premier Prescott zei
dit voor de BBC-radio.Meer dan 83 leden
van Labour dreigen tegen te stemmen.Dat
is genoeg om het voorstel te verwerpen.

Analisten verwachten overigens dat de
premier de stemming wint.

De Britse premier staat momenteel zwaar
onder druk.Vanmiddag krijgt hij,voordat
het debat over de collegegelden begint,
een kopie van het rapport van de
commissie-Hutton over de zelfmoord van
de wapendeskundige David Kelly.Morgen
wordt het rapport openbaar.
Hij heeft verklaard af te treden als dit niet doorgaat, toch?
  dinsdag 27 januari 2004 @ 12:14:18 #16
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_16621977
Het Tony Blair-afteltopic. .
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 12:10 schreef Monidique het volgende:

[..]

Hij heeft verklaard af te treden als dit niet doorgaat, toch?

Hij heeft verklaard af te treden als hij heel negatief uit het Hutton-rapport komt.

Als Blair de stemming verliest, zal er door de oppositie wel een motie van wantrouwen in stemming worden gebracht, en die wint hij dan vast wel.

pi_16622060
Ik kan niet anders dan ervoor zijn dat Blair wordt afgezet. Nog steeds gaat het niet goed in Ierland. Voor een man met zo veel beloftes over het anti-terrorisme doet hij verdomd weinig aan anti-terrorisme in eigen land.
  dinsdag 27 januari 2004 @ 12:18:29 #18
69393 JB80
Tellende Kraai
pi_16622077
Maar bij Labour denken ze toch wel: Wie anders?
Althans dat is mijn vraag: Wie anders?
pi_16622080
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 12:17 schreef BloodRayne het volgende:
Ik kan niet anders dan ervoor zijn dat Blair wordt afgezet. Nog steeds gaat het niet goed in Ierland. Voor een man met zo veel beloftes over het anti-terrorisme doet hij verdomd weinig aan anti-terrorisme in eigen land.
Wel, Ierland is dan ook niet eigen land en in Noord-Ierland is het terrorisme vrijwel nihil.
  dinsdag 27 januari 2004 @ 12:19:48 #20
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_16622106
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 12:17 schreef BloodRayne het volgende:
Voor een man met zo veel beloftes over het anti-terrorisme doet hij verdomd weinig aan anti-terrorisme in eigen land.
Ik kan mij de laatste IRA-aanslag niet meer heugen. .
pi_16622122
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 12:18 schreef Monidique het volgende:

[..]

Wel, Ierland is dan ook niet eigen land en in Noord-Ierland is het terrorisme vrijwel nihil.

Ahh ik zie dat je me nog steeds volgt. Ik moet wel onder je huid zijn gekropen zeg.
pi_16622153
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 12:20 schreef BloodRayne het volgende:

[..]

Ahh ik zie dat je me nog steeds volgt. Ik moet wel onder je huid zijn gekropen zeg.

Hier moest ik eigenlijk wel om lachen, zeg, maar ik weet werkelijk niet waar je het over hebt.
  dinsdag 27 januari 2004 @ 12:22:39 #23
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_16622171
Die vent mogen ze wat mij betreft opsluiten in de diepste kerker, het is een intrigant die voor de laatste verkiezingen helemaal niet eens bij de partij was aangesloten, ze hadden dus al een kat in de zak en nu zie je het resultaat van Blair's beleid.
Wel mooi dat je altijd in the house of common / house of parliament (ik weet niet meer wie welke ook alweer was, maar ik bedoel dat knusse kleine kamertje met dat vele groen) je de debatten ziet waar ze elkaar heel direct en recht voor zijn raap voor rotte vis uitmaken
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_16622208
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 12:22 schreef Harry_Sack het volgende:
Wel mooi dat je altijd in the house of common / house of parliament (ik weet niet meer wie welke ook alweer was, maar ik bedoel dat knusse kleine kamertje met dat vele groen) je de debatten ziet waar ze elkaar heel direct en recht voor zijn raap voor rotte vis uitmaken
Volgens mij heb je de House of Commons, de Tweede Kamer, voor de plebs, en de House of Lords, de senaat. Ze debateren altijd in de eerste.
pi_16622222
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 12:19 schreef freako het volgende:

[..]

Ik kan mij de laatste IRA-aanslag niet meer heugen. .

Dat komt omdat alle spanningen binnen Ierland uit het nieuws wordt gehouden.

Het laatste nieuws hierover was in 2001, vlak voor Blair de aandacht op Irak vestigde, en wat was hij blij met die aandacht:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/northern_ireland/1400708.stm

En niemand vindt het raar dat hier nooit meer een woord over is gerept. Denk je dat dat soort problemen zich zelf oplossen? Dan moet je nog een keertje nadenken.

http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/news/archive/2004/01/26/international2041EST0840.DTL

Blair heeft niets tot weinig toegevoegd aan het vredesproces in Ierland. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de dubbelzinnige veiligheids procedures van afgelopen jaar op Heathrow.. Tanks?? Wanneer werden er voor het laatst tanks ingezet om de mensen in Ierland veilig te houden tegen terrorisme?

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')