quote:bron: Volkskrant 9/1/2004
Ambtenaren van het ministerie van Economische Zaken hebben eind jaren negentig bewust aangestuurd op het openhouden van de kerncentrale Borssele, hoewel de Tweede Kamer en de verantwoordelijke ministers al hadden besloten de centrale te sluiten.
Dit blijkt uit interne documenten van het ministerie die via de Wet Openbaarheid Bestuur zijn verkernenergie WISE. Ze worden vandaag openbaar gemaakt in het VPRO-radioprogramma Argos.In de interne memos spreken ambtenaren van Economische Zaken zich onomwonden uit voor het openhouden van Borssele en worden strategieën bedacht het Kamerbesluit tot sluiting uit 1994 te neutraliseren. Zo werd de eigenaar van Borssele, het energiebedrijf EPZ, in 1999 informeel gewezen op de mogelijkheden zich
niet neer te leggen bij de sluiting, hoewel de directie zich daar op
dat moment niet tegen verzette.Binnenkort speelt het beroep van het personeel tegen de sluiting bij de Raad van State, aldus een topambtenaar in een advies aan de directeur Elektriciteit Weehuizen. EPZ zou zijn positie eventueel kunnen versterken door zelf partij te worden. Zelf zijn we niet in een positie het tij te keren.
Ook regelden ambtenaren, volgens een verslag van het Tijdelijk Overleg Kernenergie uit 1998, drie keer een ongebruikelijk uitstel bij de Raad van State in de procedure over het schorsen van de vergunning van de kemcentrale. Dat gebeurde, aldus de nota, via een onderonsje met de behandelend ambtenaar.
Hoewel het ministerie van Economische Zaken altijd voorstander was van kernenergie, gaf het in 1994 formeel medewerking aan het kabinetsbesluit om Borssele niet in 2007, maar reeds in 2003 te sluiten. Toenmalig minister Hans Wijers (D66) regelde uitvoering
van dat besluit met de exploitant EPZ, die daar later echter op terug kwam.In 2000 verloor de Nederlandse .staat haar juridische procedure bij de Raad van State. Het huidig kabinet wil Borssele in 2013 dicht krijgen.
Wat je verder ook mag vinden van kernenergie, dit kan natuurlijk niet. Een minister moet ervan op aan kunnen dat zijn (haar) ambtenaren loyaal het beleid uitvoeren.
edit: bron toegevoegd
[Dit bericht is gewijzigd door Parabola op 09-01-2004 15:22]
quote:Idd. Ambtelijke ongehoorzaamheid kent zijn grenzen en hier zijn ze bewust overschreden.
Op vrijdag 9 januari 2004 15:18 schreef Parabola het volgende:Wat je verder ook mag vinden van kernenergie, dit kan natuurlijk niet. Een minister moet ervan op aan kunnen dat zijn (haar) ambtenaren loyaal het beleid uitvoeren.
Zouden er nog sancties volgen of bedekken we het...
quote:Dat is een mooie discussie. Hier zie ik dan ook de ondermijning van de democratie in en hoe ga je anti-loyaliteit tegen? Dat vereist een strakke leiding en controle op de uitvoer.
Op vrijdag 9 januari 2004 15:18 schreef Parabola het volgende:[..]
bron: Volkskrant 9/1/2004
Wat je verder ook mag vinden van kernenergie, dit kan natuurlijk niet. Een minister moet ervan op aan kunnen dat zijn (haar) ambtenaren loyaal het beleid uitvoeren.
quote:Dat ambtenaren invloed hebben op de politieke agenda is idd geen nieuws en tot op zekere hoogte niet te voorkomen. Maar het moedwillig ingaan tegen een besluit van de Kamer kan echt niet. En wat me eigenlijk nog het meest schokt, is dat er binnen EZ kennelijk geen klokkenluiders zitten of zaten. (hoewel, we weten natuurlijk niet hoe dit in eerste instantie aan het licht is gekomen)
Op vrijdag 9 januari 2004 15:29 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Ik heb het vanochtend ook met stijgende verbazing zitten te beluisteren. Maar het is natuurlijk wel weer het ultieme bewijs dat de topambtenaren het beleid bepalen en dat de ministers relatief weinig te vertellen hebben
quote:Dit is een uitzondering, dus het is niet zo dat de macht bij de ambtenaren ligt. Topambtenaren hebben wel veel invloed vanwege hun kennis (laten we daar even van uitgaan).
Op vrijdag 9 januari 2004 15:29 schreef Tony_Montana67 het volgende:Maar het is natuurlijk wel weer het ultieme bewijs dat de topambtenaren het beleid bepalen en dat de ministers relatief weinig te vertellen hebben
Het is heel erg, en hoop dat die ambtenaren nog flink kunnen worden aangepakt.
quote:Het vermoeden bestond al langer natuurlijk.Bomhoff heeft er wat aan proberen te doen en dat heeft toch meegespeelt bij de val van het kabinet. Ik zeg niet dat het de hoofdoorzaak is, maar het heeft zeker meegespeelt. Ik hoop dat dit een uitzondering is, maar ik kijk niet verbaast op als er nog meer van dit soort dingen naar buiten komen
Op vrijdag 9 januari 2004 15:32 schreef Parabola het volgende:Dat ambtenaren invloed hebben op de politieke agenda is idd geen nieuws en tot op zekere hoogte niet te voorkomen. Maar het moedwillig ingaan tegen een besluit van de Kamer kan echt niet. En wat me eigenlijk nog het meest schokt, is dat er binnen EZ kennelijk geen klokkenluiders zitten of zaten. (hoewel, we weten natuurlijk niet hoe dit in eerste instantie aan het licht is gekomen)
quote:Ik hoop dat het een uitzondering is
Op vrijdag 9 januari 2004 15:33 schreef Sidekick het volgende:
Dit is een uitzondering, dus het is niet zo dat de macht bij de ambtenaren ligt. Topambtenaren hebben wel veel invloed vanwege hun kennis (laten we daar even van uitgaan).Het is heel erg, en hoop dat die ambtenaren nog flink kunnen worden aangepakt.
quote:Ik twijfel of het een uitzondering is. Jij bent te naief of ik ben te kritisch. Daartussen ligt de waarheid.
Op vrijdag 9 januari 2004 15:33 schreef Sidekick het volgende:[..]
Dit is een uitzondering, dus het is niet zo dat de macht bij de ambtenaren ligt. Topambtenaren hebben wel veel invloed vanwege hun kennis (laten we daar even van uitgaan).
Het is heel erg, en hoop dat die ambtenaren nog flink kunnen worden aangepakt.
quote:Of dit een uitzondering is weten we niet. (Top)ambtenaren zitten wat dat betreft in een droompositie: niet rechtstreeks aanspreekbaar, maar ondertussen kan er het een en ander wel geregeld worden. Op landelijk, regionaal maar vooral op lokaal niveau.
Op vrijdag 9 januari 2004 15:33 schreef Sidekick het volgende:
Dit is een uitzondering, dus het is niet zo dat de macht bij de ambtenaren ligt. Topambtenaren hebben wel veel invloed vanwege hun kennis (laten we daar even van uitgaan).
De ambtenarij als 4é macht. Is dat nu echt zo'n rare gedachte?
quote:Deze komisch bedoelde opmerking raakt wel de essentie. De topambtenaren werken alles uit, maar de minister is de eindverantwoordelijke. Zo gaat het overigens ook in het zakenleven. Als ik en de mensen op mijn afdeling ondermaats presteren dan krijgt het afdelingshoofd als eerste op z'n donder
Op vrijdag 9 januari 2004 15:45 schreef Lemmeb het volgende:
Gelukkig is de minister verantwoordelijk
quote:Ik meende het ook weldegelijk serieus en niet alleen 'komisch'. De
Op vrijdag 9 januari 2004 15:50 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Deze komisch bedoelde opmerking raakt wel de essentie. De topambtenaren werken alles uit, maar de minister is de eindverantwoordelijke. Zo gaat het overigens ook in het zakenleven. Als ik en de mensen op mijn afdeling ondermaats presteren dan krijgt het afdelingshoofd als eerste op z'n donder
quote:In dit specifieke geval zouden ze wel eens een stuk aanspreekbaarder kunnen blijken.
Op vrijdag 9 januari 2004 15:47 schreef weerdo het volgende:[..]
Of dit een uitzondering is weten we niet. (Top)ambtenaren zitten wat dat betreft in een droompositie: niet rechtstreeks aanspreekbaar, maar ondertussen kan er het een en ander wel geregeld worden. Op landelijk, regionaal maar vooral op lokaal niveau.
De ambtenarij als 4é macht. Is dat nu echt zo'n rare gedachte?
Overigens heeft een individuele ambtenaar weinig macht en zijn ambtenaren nogal divers volk. Dat biedt in de praktijk gelukkig meestal wel wat tegenwicht.
quote:Oh jee, ga je vertellen dat ambtenaren ook mensen zijn?
Op vrijdag 9 januari 2004 16:00 schreef Parabola het volgende:[..]
In dit specifieke geval zouden ze wel eens een stuk aanspreekbaarder kunnen blijken.
Overigens heeft een individuele ambtenaar weinig macht en zijn ambtenaren nogal divers volk. Dat biedt in de praktijk gelukkig meestal wel wat tegenwicht.
quote:prima, zolang ze niet in mijn achtertuin staan, zoals nu
Op vrijdag 9 januari 2004 16:00 schreef pberends het volgende:
Waarom niet alle oude sluiten en 4 gloednieuw uber-over-veilige kerncentrales bouwen? Veillig en goed voor de economie.
quote:Nee, dat veronderstel ik bekend
Op vrijdag 9 januari 2004 16:05 schreef Aaahikwordgek het volgende:[..]
Oh jee, ga je vertellen dat ambtenaren ook mensen zijn?
quote:Ik ontken niet dat ambtenaren macht hebben. Het overheidsapparaat zit echter vol met checks en balances, juist om de macht van individuele ambtenaren te beteugelen. Een deel van de schijnbaar onnodige (en vaak ergerniswekkende) bureaucratie in Den Haag bestaat juist om deze reden. Dat wil nog niet zeggen dat de macht helemaal nul is. Ambtenaren bepalen mede de beleidsagenda en hebben ook door hun kennis veel invloed.
Topambtenaren hebben wel degelijk macht, net zoals fabrieksarbeiders of machinisten van een trein. Zij zijn de ogen en oren van wat er speelt, geven ze niet genoeg door naar boven dan gaat het mis. Ze kunnen echter ook onzin naar boven stuwen, het is aan de man hoger in de top om te filteren en waakzaam te zijn.
In dit geval ging het ook mis omdat er meerdere ambtenaren collectief over de schreef gingen. Daar zijn de checks en balances niet tegen opgewassen. Hoewel het uitlekken van dit bericht natuurlijk het werk kan zijn van een integere ambtenaar die het zag gebeuren.
quote:Mee eens. Geen gelul dus dat gemeenten geen asielzoekers uit willen zetten en zo. Gewoon het besluit vd minister volgen.
quote:Bijna goed. Lees mijn post nog eens en probeer het opnieuw.
Op vrijdag 9 januari 2004 16:12 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Mee eens. Geen gelul dus dat gemeenten geen asielzoekers uit willen zetten en zo. Gewoon het besluit vd minister volgen.
quote:Daarom is het ook een interessante discussie. Ambtenarij is nodig om te controleren, maar hoe bouw je een fair systeem op dat ondeugdelijke ambtenaren opspoort? Het begint van bovenaf, als het daar al mis gaat dan zal het van onderen ook maar chaotisch zijn, hoe goed het ook bedoeld is.
Op vrijdag 9 januari 2004 16:11 schreef Parabola het Ik ontken niet dat ambtenaren macht hebben. Het overheidsapparaat zit echter vol met checks en balances, juist om de macht van [b]individuele ambtenaren te beteugelen. Een deel van de schijnbaar onnodige (en vaak ergerniswekkende) bureaucratie in Den Haag bestaat juist om deze reden. Dat wil nog niet zeggen dat de macht helemaal nul is. Ambtenaren bepalen mede de beleidsagenda en hebben ook door hun kennis veel invloed.In dit geval ging het ook mis omdat er meerdere ambtenaren collectief over de schreef gingen. Daar zijn de checks en balances niet tegen opgewassen. Hoewel het uitlekken van dit bericht natuurlijk het werk kan zijn van een integere ambtenaar die het zag gebeuren.
quote:Ik ben het helemaal met je eens Parabola. Het primaat op besluitvoering en daaraan gekoppeld te verwezenlijken beleid is aan de politiek en niet aan de ambtenaar. De arbeidswet geeft al aan wat mogelijkheden zijn voor de werkgever bij werkweigering, in dit geval de weigering de opdracht uit te voeren.
Niettemin vind ik het een dom besluit om hier kerncentrales te gaan sluiten om vervolgens in Frankrijk kernenergie te moeten inkopen om onze samenleving draaiend te houden.
quote:Ik vind het wel best, dan blijft de rotzooi tenminste ver weg!
Op vrijdag 9 januari 2004 16:19 schreef sjun het volgende:
Niettemin vind ik het een dom besluit om hier kerncentrales te gaan sluiten om vervolgens in Frankrijk kernenergie te moeten inkopen om onze samenleving draaiend te houden.
Ik zou als ambtenaar ook helemaal niet blij zijn als ministers zoals Jorritsma of Netelenbos eigenlijk te baas zijn om maar twee rampen te noemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |