abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16002193
Ik krijg soms de indruk dat ambtenaren in Nederland de echte machthebbers zijn. Omdat politici zich vaak laten informeren/adviseren door hun ambtenaren, en vaak alleen door dit advies tot een beslissing komen.

[Dit bericht is gewijzigd door 001 op 06-01-2004 09:15]

pi_16002241
Volgens mij klopt die bewering wel.
Kijk maar naar die Roel Pieper
Ik kwam, Ik zag en kneep er tussenuit
pi_16002256
politici laten zich door allerlei mensen of dingen informeren.

Ambtenaren, mede-politici, zelf research en nog veel belangrijker: de media.

pi_16002270
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 09:15 schreef pberends het volgende:
politici laten zich door allerlei mensen of dingen informeren.

Ambtenaren, mede-politici, zelf research en nog veel belangrijker: de media.

Dat verklaard meteen een hoop wazige besluiten van die lui.
  dinsdag 6 januari 2004 @ 09:16:59 #5
14827 Kogando
Modelprutser
pi_16002272
De politie natuurlijk..

Op naar een politiestaat, voorwaarts!

Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_16002297
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 09:16 schreef Maximus.Proximus het volgende:

[..]

Dat verklaard meteen een hoop wazige besluiten van die lui.

Misschien. Volgens mij komen de meeste 'wazige' besluiten juist doordat politici teveel weten. Niet nee of ja, maar een beetje is het motto bij veel politici die teveel geinformeerd zijn. Daarom pappen ze maar wat aan en werken ze bureaucratie in de hand.

[Dit bericht is gewijzigd door pberends op 06-01-2004 09:25]

pi_16002346
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 09:10 schreef 001 het volgende:
Ik krijg soms de indruk dat ambtenaren in Nederland de echte machthebbers zijn. Omdat politici zich vaak laten informeren/adviseren door hun ambtenaren, en vaak alleen door dit advies tot een beslissing komen.
Waardoor krijg je die indruk? Ik vind het een beetje te kort door de bocht, er zijn allerlei 'machten' die invloed uitoefenen op politici, zie de post van pberends. Publieke opinie is misschien nog wel belangrijker dan een ambtenaar. Aan de andere kant zijn ambtenaren wel de stabiele factoren met veel know how bij overheidsdiensten, wat dat betreft is het natuurlijk niet zo raar dat ambtenaren nogal wat invloed hebben bij de voorbereiding en de wijze van uitvoer van beleid. Maar stellen dat dit land door ambtenaren wordt gerund is onzin.
pi_16002389
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 09:19 schreef pberends het volgende:

[..]

Misschien. Volgens mij komen de meeste 'wazige' besluiten juist doordat politici teveel weten. Niet nee of ja, maar een beetje is het motto bij veel politici die teveel geinformeerd zijn. Daarom pappen ze maar wat aan en werken ze bureaucratie in de hand.

Vooral als ze zich laten informeren door personen die belang hebben bij een bepaald besluit. Belangenverstrengeling lijkt mij een steeds groter probleem worden in dit land gezien de debakels zoals de betuwelijn, schiphol, HSL e.d. En als je dan bedenkt dat veel politici banden hebben met bijv. bouwbedrijven, mag je daar als simpele burger toch wel flinke vraagtekens bij plaatsen.
pi_16002401
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 09:23 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Waardoor krijg je die indruk? Ik vind het een beetje te kort door de bocht, er zijn allerlei 'machten' die invloed uitoefenen op politici, zie de post van pberends. Publieke opinie is misschien nog wel belangrijker dan een ambtenaar. Aan de andere kant zijn ambtenaren wel de stabiele factoren met veel know how bij overheidsdiensten, wat dat betreft is het natuurlijk niet zo raar dat ambtenaren nogal wat invloed hebben bij de voorbereiding en de wijze van uitvoer van beleid. Maar stellen dat dit land door ambtenaren wordt gerund is onzin.

Publieke opinie is natuurlijk idd ook belangrijk. Misschien laten sommige politici zelf enorm hun standpunten afhangen van op hoeveel zetels hun partij in de peilingen staan.

dinsdag 6 januari 2004 @ 09:28:04 #10
60526 joeplemmens
Music For Freaks
pi_16002404
Een politici is ook een ambtenaar.

Informanten (die zul je wel bedoelen) kunnen wel invloed uitoefenen. Een beslissing wordt genomen O.A op basis van hun bevindingen genomen (vandaar het advies). Als die achteraf niet blijkt te kloppen heb je echt wel de poppen aan het dansen.
informanten hebben dus een adviesrecht maar moeten echt wel waarheden verkodigen

Politicy hebben de macht om het land te besturen. Dit is overigens heel wat anders dan de baas zijn/spelen van het land.

Dit noemt men dan ook een volksvertegenwoording ipv. dictoriale staat.

[Dit bericht is gewijzigd door joeplemmens op 06-01-2004 09:36]

"A brain is like a parachute, it only functions when it's open" FRANK ZAPPA
pi_16002439
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 09:26 schreef Maximus.Proximus het volgende:

[..]

Vooral als ze zich laten informeren door personen die belang hebben bij een bepaald besluit. Belangenverstrengeling lijkt mij een steeds groter probleem worden in dit land gezien de debakels zoals de betuwelijn, schiphol, HSL e.d. En als je dan bedenkt dat veel politici banden hebben met bijv. bouwbedrijven, mag je daar als simpele burger toch wel flinke vraagtekens bij plaatsen.

Mhaow. Aan de ene kant is het natuurlijk wel zo dat politiek en bedrijven opzich veel met elkaar te maken hebben, dus dat ze beiden aan belangenverstrengeling doen is soms niet meer dan realistisch. Maar die schijtleinen (sic) worden steeds dunner totdat de druppel het anusgaatje overstijgt met diarree.
Het is belachelijk dat politici gewoon door bedrijven worden uitgenodigd voor allelei onzinnige promotiebezoekjes en dergelijke.
pi_16002493
Wat het in ieder geval niet is het volk wat toch de macht zou moeten hebben. Ze hebben gewoon zelf de macht politici en ze doen wat ze zelf leuk vinden. Die onderzoeks bureau kloppen niet en zorgen er wel voor dat ze altijd gelijk hebben het beleid is zo ondoorzichtig dat ze alles kunnen doen. Wie weet er nu hoe de politiek werkt ?? Ik weet nu een beetje hoe het in een gemeente werkt en dat is al zo vaag dat waarschijnlijk de complete windows broncode duidelijker is voor iemand die niet kan lezen.
  dinsdag 6 januari 2004 @ 09:36:45 #13
69753 Maximus.Proximus
Veni Vidi Foetsie
pi_16002542
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 09:30 schreef pberends het volgende:

[..]

Mhaow. Aan de ene kant is het natuurlijk wel zo dat politiek en bedrijven opzich veel met elkaar te maken hebben, dus dat ze beiden aan belangenverstrengeling doen is soms niet meer dan realistisch. Maar die schijtleinen (sic) worden steeds dunner totdat de druppel het anusgaatje overstijgt met diarree.
Het is belachelijk dat politici gewoon door bedrijven worden uitgenodigd voor allelei onzinnige promotiebezoekjes en dergelijke.

Klopt ook wel. Maar als je als overheid offertes aanvraagd waarvan de maximale investering bekend is of als je als minister van serieus de bouw van en MAGLEV (zweeftrein) trein traject gaat overwegen, dan vraag ik mij toch wel af of je geschikt bent om te onderhandelen met het bedrijfsleven.
pi_16002611
Onze koningin is toch de baas? En dadelijk Wim-Lex en daarna Ama.
pi_16002635
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 09:10 schreef 001 het volgende:
De bureaucraten hebben de uiteindelijke macht... en dat zijn soms zowel politici als ambtenaren. Maar uiteindelijk het volk, alleen heeft het volk dat jammer maar genoeg al lang niet meer door.

Als we gewoon weer eens met 2 miljoen de koppen bij elkaar zouden steken in Den Haag dan zou onze politiek echt wel wat beter zijn best gaan doen.. maar ja daar zijn we tegenwoordig te zwak voor.

Dus laten we alles maar gebeuren..

[Dit bericht is gewijzigd door BloodRayne op 06-01-2004 09:49]

dinsdag 6 januari 2004 @ 09:46:50 #16
60526 joeplemmens
Music For Freaks
pi_16002687
Een politici is een ambtenaar.
pi_16002932
Goh, wat weten we allemaal goed hoe het zit Mag ik ook nog een woordje in de groep gooien?

Brussel.

btw, ik wil niet de taalpurist uit gaan lopen hangen, maar als je niet weet dat politicus het enkelvoud is van politici wordt deelname aan een politieke discussie toch lastig

[Dit bericht is gewijzigd door Parabola op 06-01-2004 10:08]

Slaapt winter
en zomer
  dinsdag 6 januari 2004 @ 10:03:39 #18
60526 joeplemmens
Music For Freaks
pi_16002956
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 10:01 schreef Parabola het volgende:
Goh, wat weten we allemaal goed hoe het zit Mag ik ook nog een woordje in de groep gooien?

Brussel.

Europees recht staat weer boven nederlands recht

Dus zegt nederland ja en Europa nee dan is het nee.

pi_16002978
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 09:46 schreef joeplemmens het volgende:
Een politici is een ambtenaar.
Als degene direct door het volk verkozen is niet. Een burgemeester daarintegen weg... totdat de gekozen burgemeester er definitief komt.
  dinsdag 6 januari 2004 @ 10:16:09 #20
60526 joeplemmens
Music For Freaks
pi_16003166
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 10:04 schreef pberends het volgende:

[..]

Als degene direct door het volk verkozen is niet. Een burgemeester daarintegen weg... totdat de gekozen burgemeester er definitief komt.

OW ik dacht altijd dat een functie binnen het rijk altijd de "stempel" ambtenaar bevat.

[Dit bericht is gewijzigd door joeplemmens op 06-01-2004 10:21]

pi_16003258
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 10:16 schreef joeplemmens het volgende:

[..]

OW ik dacht altijd dat een functie binnen het rijk altijd de "stempel" ambtenaar bevat.

Staan politici niet boven het rijk
pi_16003360
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 10:01 schreef Parabola het volgende:
Brussel.
Ook politici in Europa worden door ambtenaren ondersteund natuurlijk. Ander niveau maar hetzelfde prinicipe is van toepassing, lijkt me.
Elke overeenkomst tussen jouw realiteit en de mijne berust op zuiver toeval
pi_16003399
Politici (uitgezonderd burgemeesters) worden wel betaald door de overheid, maar zijn niet in dienst van de overheid. Tenminste, ze hoeven geen verantwoording af te leggen aan die overheid. De baas is in feite 'de kiezer', maar die heeft maar eens in de 4 jaar de mogelijkheid een politicus te 'ontslaan'. Eigenlijk zijn politici een soort van 'kleine zelfstandigen', allemaal eenpersoonsbedrijfjes. In ieder geval geen ambtenaar.

[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 06-01-2004 10:33]

dinsdag 6 januari 2004 @ 10:32:52 #24
60526 joeplemmens
Music For Freaks
pi_16003466
Aangezien een minister ofzo een benoemde dus tijdelijke functie heeft mag er dus niet van een ambtenaar gesproken worden? aha ok....
pi_16003493
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 10:28 schreef Kozzmic het volgende:
Politici (uitgezonderd burgemeesters) worden wel betaald door de overheid, maar zijn niet in dienst van de overheid. Tenminste, ze hoeven geen verantwoording af te leggen aan die overheid. De baas is in feite 'de kiezer', maar die heeft maar eens in de 4 jaar de mogelijkheid een politicus te 'ontslaan'. Eigenlijk zijn politici een soort van 'kleine zelfstandigen', allemaal eenpersoonsbedrijfjes. In ieder geval geen ambtenaar.
Aha Zijn politici ambtenaren?

[Dit bericht is gewijzigd door pberends op 06-01-2004 10:39]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')