abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15582320
quote:
Kuiper: ontneem criminelen burgerrechten

Hoofdcommissaris Jelle Kuiper van Amsterdam wil zware criminelen hun burgerrechten ontnemen om zo de criminaliteit in te dammen. Hij denkt dan aan het innemen van rijbewijs en paspoort, het verbod op het starten van een bedrijf, het hinderlijk volgen van criminelen en het deels opheffen van hun privacy. Dat heeft de politieman gezegd in het NRC Handelsblad.

Kuiper denkt niet dat het strafrecht afdoende is om een bepaalde groep criminelen aan te pakken. Meer repressie en meer opsporing helpt niet, meent de politieman. "Aanhouden, opsluiten. Minister Donner vergist zich als hij denkt dat het daar veiliger van wordt."

"Het merendeel van de mensen die criminaliteit plegen houdt daarmee op zodra ze merken dat ze ontdekt zijn. Alleen zijn er kleine groepen die toch doorgaan", weet Kuiper, "Die kun je in de cel stoppen, maar dat kost veel menskracht en geld. Daarom wil ik kijken of je op een andere manier toch kunt bereiken dat ze stoppen met hun criminele gedrag."

"Criminelen willen in het donker opereren. Wij doen het licht aan", aldus de hoofdcommissaris. Hij hoopt dat door het opheffen van de privacy notarissen en makelaars niet langer zaken zullen doen met zware criminelen. De politie is op die manier niet alleen bezig met het opsporen, maar ook met preventie, aldus de commissaris.

bron

Het belangrijkste burgerrecht dat je een crimineel kunt ontnemen is de vrijheid, althans in vrijwel alle gevallen voor een bepaalde tijd. Het financieel plukken vind ik daarbij ook een prima regel, maar ik zie weinig in hetgeen Kuiper voorstelt. Ik snap ook niet helemaal of hij het nu in plaats van een vrijheidsstraf wil doen, of na afloop. Innemen van een rijbewijs kan natuurlijk wel als sanctie voor een slecht rijgedrag, maar om daar nu andere criminelen mee te gaan straffen......

Zware criminelen horen achter de tralies, maar als die straf voorbij is moeten ze wel de kans krijgen weer iets van het leven te maken.

pi_15582582
quote:
Zware criminelen horen achter de tralies, maar als die straf voorbij is moeten ze wel de kans krijgen weer iets van het leven te maken.
Dat enige gebazel van de crimineel is het slachtoffer en oh oh wat zielig voor die verkrachtende moordenaar dat hij 2 jaar achter tralies is geweest en nu weer moet integreren in de samenleving moet eens afgelopen zijn. Rechten ontnemen is prima, en langer opsluiten al helemaal. Ben benieuwd hoe je lult als er 2 'voormalig' kinderverkrachters naast je huis komen te wonen, om weer lekker in de samenleving te integreren.
pi_15582701
quote:
Op zondag 21 december 2003 15:57 schreef pberends het volgende:

[..]

Ben benieuwd hoe je lult als er 2 'voormalig' kinderverkrachters naast je huis komen te wonen, om weer lekker in de samenleving te integreren.

Alsof je met het innemen van een paspoort of het verbod een bedrijf te beginnen recidive kunt voorkomen.
  zondag 21 december 2003 @ 16:02:51 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_15582756
Vrij naar het motto, leve de dictatuur?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_15582759
quote:
Op zondag 21 december 2003 16:00 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Alsof je met het innemen van een paspoort of het verbod een bedrijf te beginnen recidive kunt voorkomen.

Schijnbaar wel, deze man weet 580 keer beter wat wel of niet werkt dan wij bij elkaar.

En de rest knip je er weer mooi uit he

pi_15582835
quote:
Op zondag 21 december 2003 16:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Ben je geen crimineel hoef je ook niet bang te zijn voor een dictatuur-achtig mogelijk iets. Kortom: al ben je geen crimineel, bazel dan niet.
  zondag 21 december 2003 @ 16:07:11 #7
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_15582890
Op één manier is het sowieso goed: je bent absoluut zeker dat iedere crimineel voor de rest van zijn of haar leven een crimineel zal blijven en onschuldige mensen die als crimineel worden bestempeld het vanaf dat moment zullen worden. Geniaal, ga zo door!
Leven kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood...
Met dank aan ArmaniMania voor mijn fantastische icoon.
Mobster273: Life's a bitch, zo lang er maar bier bij staat vind ik het best :P
  zondag 21 december 2003 @ 16:08:11 #8
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_15582914
Wel, je bent crimineel en daar hoort en straf op te zijn. Als dit geldt voor een tijdelijke straf kan ik daar niet mee oneens zijn, maar het moet inderdaad geen belemmering zijn voor het succesvol herintegreren in de samenleving.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_15583032
quote:
Hoofdcommissaris Jelle Kuiper van Amsterdam wil zware criminelen
Het gaat hier om zware criminelen, niet pipo de clown-criminelen die een fiets jatten. Jullie praten letterlijk over het herintegreren van zware criminelen. Dit is toch surrealistisch van de zotte. Zijn jullie nou werkelijk zo naief, alsof zware criminelen opeens huisje, boompje, beesje gaan spelen en opeens voor het minimum loon zich laten afbakenen.
  zondag 21 december 2003 @ 16:14:37 #10
45206 Pietverdriet
pi_15583085
quote:
Op zondag 21 december 2003 16:05 schreef pberends het volgende:

[..]

Ben je geen crimineel hoef je ook niet bang te zijn voor een dictatuur-achtig mogelijk iets. Kortom: al ben je geen crimineel, bazel dan niet.

Hoe heerlijk kortzichtig. Als je dit soort wetgeving invoert, criminaliseer je vervolgens alles wat je niet aanstaat, en voila, de dictatuur is realiteit.
  zondag 21 december 2003 @ 16:17:46 #11
14531 Bunny_feet
I'm so fluffy it hurts
pi_15583179
quote:
En dat zeg jij met zo'n sig ?
Het heeft geen ruk met een dictatuur te maken !

Even voor de goede orde. Die etters hebben de maatschappij niets maar dan ook niets positiefs te bieden. Het enige wat ze doen is leed en ellende veroorzaken. Het enige wat ze doen is het fundamentele recht dat elk rechtschapen mens heeft, "namelijk laat me met rust en blijf met je poten van m'n spullen af" keer op keer met moddervoeten schenden.
Criminelen hebben schijt aan normale mensen. Ze zijn alleen voor zich zelf bezig. Ze hebben de maatschappij niets te beiden. Waarom moeten ze dan deel uitmaken van die maatschappij ?

En dan gaan we ze nog opsluiten ook? Hilton style ?
Dat kost toch alleen maar geld.

Mensen die er zulke activiteiten op na houden sporen niet. Ze zijn geestelijk niet normaal. Ze hebben geen normale normen en waarden. Ze hebben alleen respect voor hun eigen portonee. Je moet ze geen tweede kans geven want ze zijn geestelijk toch fucked up. Er is zo'n klein gedeelte wat niet in herhaling valt: why bother giving them a second chance anyway ?

En wij, de belastingbetaler en gedupeerden maar betalen voor hun levensonderhoud.

Ze hebben allemaal de keuze gehad: goed of slecht.
Ze kozen slecht, laat ze dan alsjeblieft wegrotten met z'n tienen in een veels te kleine cel. Sodemieter op zeg. Of schiet ze gewoon kapot. Is nog goedkoper.
Wat wij als belastingbetaler per jaar niet moeten uitgeven aan dat tuig zeg !

Dat "we moeten begrip hebben voor criminelen en ze een twee kans geven" is zulk links gelul. Gelul van mensen zonder ballen. Om te gewoon.

pi_15583182
quote:
Op zondag 21 december 2003 16:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe heerlijk kortzichtig. Als je dit soort wetgeving invoert, criminaliseer je vervolgens alles wat je niet aanstaat, en voila, de dictatuur is realiteit.

Dat is onzin. Ik ben bijvoorbeeld voor het legaliseren van softdrugs. Ik heb het over zware criminaliteit, zoals moorden, verkrachten, stelselmatige diefstal en mensenhandel.
  zondag 21 december 2003 @ 16:18:51 #13
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_15583212
quote:
Op zondag 21 december 2003 16:12 schreef pberends het volgende:

[..]

Het gaat hier om zware criminelen, niet pipo de clown-criminelen die een fiets jatten. Jullie praten letterlijk over het herintegreren van zware criminelen. Dit is toch surrealistisch van de zotte. Zijn jullie nou werkelijk zo naief, alsof zware criminelen opeens huisje, boompje, beesje gaan spelen en opeens voor het minimum loon zich laten afbakenen.

Twee dingen:
1) Waar ligt de grens waarbij iemand een zware crimineel is?
2) Wat gebeurt er als er iemand onschuldig als zware crimineel wordt bestempeld?
  zondag 21 december 2003 @ 16:20:49 #14
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_15583257
quote:
Op zondag 21 december 2003 16:17 schreef Bunny_feet het volgende:

[..]

Even voor de goede orde. Die etters hebben de maatschappij niets maar dan ook niets positiefs te bieden. Het enige wat ze doen is leed en ellende veroorzaken. Het enige wat ze doen is het fundamentele recht dat elk rechtschapen mens heeft, "namelijk laat me met rust en blijf met je poten van m'n spullen af" keer op keer met moddervoeten schenden.
Criminelen hebben schijt aan normale mensen. Ze zijn alleen voor zich zelf bezig. Ze hebben de maatschappij niets te beiden. Waarom moeten ze dan deel uitmaken van die maatschappij ?

Mensen die er zulke activiteiten op na houden sporen niet. Ze zijn geestelijk niet normaal. Ze hebben geen normale normen en waarden. Ze hebben alleen respect voor hun eigen portonee. Je moet ze geen tweede kans geven want ze zijn geestelijk toch fucked up. Er is zo'n klein gedeelte wat niet in herhaling valt: why bother giving them a second chance anyway ?

En wij, de belastingbetaler en gedupeerden maar betalen voor hun levensonderhoud.

Ze kozen slecht, laat ze dan alsjeblieft wegrotten met z'n tienen in een veels te kleine cel. Sodemieter op zeg. Of schiet ze gewoon kapot. Is nog goedkoper.

Dat "we moeten begrip hebben voor criminelen en ze een twee kans geven" is zulk links gelul. Gelul van mensen zonder ballen. Om te gewoon.

Doe eens even normaal joh.
pi_15583276
quote:
Op zondag 21 december 2003 16:18 schreef Ype het volgende:

[..]

Twee dingen:
1) Waar ligt de grens waarbij iemand een zware crimineel is?
2) Wat gebeurt er als er iemand onschuldig als zware crimineel wordt bestempeld?

Wat als, wat als...

In Nederland geldt nog steeds (in extreme mate) niet bewezen is niet schuldig. Justitie is een menselijk instituut en daar worden natuurlijk ook fouten gemaakt. Maar er vallen veel meer slachtoffers dan die paar onschuldig opgesloten slachtoffers als zware criminaliteit niet harder wodt aangepakt.

pi_15583287
quote:
Op zondag 21 december 2003 16:17 schreef Bunny_feet het volgende:

[..]

Hulde. Je moet de politiek in.
  zondag 21 december 2003 @ 16:22:10 #17
14531 Bunny_feet
I'm so fluffy it hurts
pi_15583288
Hoe zou jij het willen oplossen dan Ype ?

Waarin heb ik geen gelijk dan ?

Ja ik stel me hard op. Maar dat is de enige manier. Ik laat me niet naaien door die galbakken.

[Dit bericht is gewijzigd door Bunny_feet op 21-12-2003 16:23]

pi_15583345
quote:
Op zondag 21 december 2003 16:20 schreef Ype het volgende:

[..]

Doe eens even normaal joh.

Eindelijk een man die spreekt vanuit hart en ziel. Dat kunnen de anti-Kuiperplan-mensen niet zeggen.
  zondag 21 december 2003 @ 16:25:29 #19
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_15583399
quote:
Op zondag 21 december 2003 16:21 schreef pberends het volgende:

[..]

Wat als, wat als...

In Nederland geldt nog steeds (in extreme mate) niet bewezen is niet schuldig. Justitie is een menselijk instituut en daar worden natuurlijk ook fouten gemaakt. Maar er vallen veel meer slachtoffers dan die paar onschuldig opgesloten slachtoffers als zware criminaliteit niet harder wodt aangepakt.

Ja, als je het puur in cijfertjes gaat berekenen dan zal het ongetwijfeld nut hebben. Maar mensen zijn individuen en een individu vindt het niet leuk om onschuldig opgesloten te worden. Als hij of zij er één op een miljoen is, is dat volgens jou dan een 'pech gehad' geval?
  zondag 21 december 2003 @ 16:27:00 #20
14531 Bunny_feet
I'm so fluffy it hurts
pi_15583447
Ype: Als iemand, volgens een eerlijk rechtsprocess, schuldig is bevonden mag ie van mij het maatschappelijke afvoerputje in hoor.

Maar wel eerlijk berechten. Anders is het einde natuurlijk wel zoek.

Maar echt, criminelen. De maatschappij is doordrenkt van dat gajes. Ze zitten overal aan en overal in. Woedend wordt ik er van

[Dit bericht is gewijzigd door Bunny_feet op 21-12-2003 16:29]

zondag 21 december 2003 @ 16:28:59 #21
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_15583498
quote:
Op zondag 21 december 2003 16:22 schreef Bunny_feet het volgende:
Hoe zou jij het willen oplossen dan Ype ?

Waarin heb ik geen gelijk dan ?

Ja ik stel me hard op. Maar dat is de enige manier. Ik laat me niet naaien door die galbakken.

Je hebt wel gelijk qua straffen, maar je hoeft niet zo ontzettend haatdragend, links-bashend te doen om je punt duidelijk te maken. Vooral al omdat het alleen averechts werkt.

Ik zou willen dat men meer probeert na te streven dat er bij de oorzaak wordt begonnen. Criminelen zijn altijd een product van falen van de maatschappij. Er moet op de een of andere manier gezorgd worden dat er een maatschappij ontstaat waarin de criminaliteit bij het begin al wordt aangepakt, in de trant van 'beter voorkomen dan genezen'.
Natuurlijk is dit nooit volkomen realiseerbaar, dus je moet altijd zorgen dat de uitschieters gestraft worden. Maar zoals in dit wetsvoorstel vind ik het niet kunnen.

zondag 21 december 2003 @ 16:30:56 #22
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_15583563
quote:
Op zondag 21 december 2003 16:27 schreef Bunny_feet het volgende:
Ype: Als iemand, volgens een eerlijk rechtsprocess, schuldig is bevonden mag ie van mij het maatschappelijke afvoerputje in hoor.

Maar wel eerlijk berechten. Anders is het einde natuurlijk wel zoek.

Maar echt, criminelen. De maatschappij is doordrenkt van dat gajes. Ze zitten overal aan en overal in. Woedend wordt ik er van

Dat is dus al een probleem. Rechtszittingen verlopen niet eerlijk. Het gebeurt altijd subjectief.
pi_15583574
quote:
Op zondag 21 december 2003 16:25 schreef Ype het volgende:

[..]

Ja, als je het puur in cijfertjes gaat berekenen dan zal het ongetwijfeld nut hebben. Maar mensen zijn individuen en een individu vindt het niet leuk om onschuldig opgesloten te worden. Als hij of zij er één op een miljoen is, is dat volgens jou dan een 'pech gehad' geval?

Volgens jou moeten we dus alle criminelen die nu opgesloten zijn loslaten omdat er misschien een paar onschuldigen tussen zitten.
  zondag 21 december 2003 @ 16:32:58 #24
14531 Bunny_feet
I'm so fluffy it hurts
pi_15583631
quote:
in de trant van 'beter voorkomen dan genezen'.
Maar dat is het probleem beste Ype. Het gaat thuis al mis. Ze zijn al verziekt voordat ze in het middelbaar onderwijs terecht komen. En dan kan je alleen nog maar een tegen-reactie op touw zetten. En dat is wat meneer Kuipers voorstelt.
Crimineel zijn moet niet leuk meer zijn. Het moet niet "profitable" meer zijn.
In een ideale situatie zou er geen enkel draagvlak meer moeten zijn voor criminaliteit. Dat is niet haalbaar natuurlijk maar de huidige regeringen hebben over zich heen laten lopen door dat gajes.
It's time to strike back !

[Dit bericht is gewijzigd door Bunny_feet op 21-12-2003 16:34]

zondag 21 december 2003 @ 16:33:40 #25
45206 Pietverdriet
pi_15583656
quote:
Op zondag 21 december 2003 16:17 schreef pberends het volgende:

[..]

Dat is onzin. Ik ben bijvoorbeeld voor het legaliseren van softdrugs. Ik heb het over zware criminaliteit, zoals moorden, verkrachten, stelselmatige diefstal en mensenhandel.

sja
Maar de meeste mensen vinden drugs=crimineel, dus jij bent je burgerrechten kwijt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')