De prioriteit in de gezondheidszorg is het vergroten van het volume. Ict stroomlijnt organisaties en maakt het zo mogelijk beschikbare capaciteit optimaal in te zetten. Zo levert ict, op veel kortere termijn dan het stimuleren van onderwijs, een bijdrage aan het vergroten van het personeelsbestand in de gezondheidszorg. Deze inzet wordt echter onvoldoende geleverd door de sector.
Het zorgvolume neemt ook toe door de instroom van nieuwe mensen te bevorderen: bijvoorbeeld door de status van de sector omhoog te krikken en het onderwijs uit te breiden. Voor het medisch- en para-medisch onderwijs betekent dit bijvoorbeeld het voorgestelde opheffen van de numerus fixus en het wieden in het oerwoud van regelgeving met betrekking tot de opleidingseisen van hulpverleners. In het onderwijs moet ook meer aandacht voor specifiek op de gezondheidszorg gerichte managementopleidingen. Het resultaat hiervan is beter management met minder managers.
Ict toepassingen moeten ook steeds meer worden ingezet in de directe zorgverlening; tele-monitoring, tele-diagnose en tele-behandeling worden steeds beter inzetbaar. In de komende periode worden ook de volgende stappen gezet naar een door de patiënt/consument beheerd individueel elektronisch patiëntendossier. Deze ict toepassingen verbeteren de gezondheidszorg kwalitatief en vergroten het zorgvolume. Het maakt het zorgproces transparanter, efficiënter en klantgerichter. Het steeds groter wordende belang van ict in de gezondheidszorg betekent ook dat het gebruik van ict integraal onderdeel moet worden in het onderwijs aan artsen en verpleegkundigen.
Stelling: Investeren in ict is noodzakelijk voor een kwalitatieve en kwantitatieve verbetering van het zorgaanbod.
quote:Hangt ervan hoe de automatisering wordt uitgevoerd. Ken zat projecten bij overheids organisaties en dergelijke die falikant mislukt zijn.
Op vrijdag 5 december 2003 10:27 schreef pberends het volgende:
Stelling: Investeren in ict is noodzakelijk voor een kwalitatieve en kwantitatieve verbetering van het zorgaanbod.
quote:Shit je hebt me door. Nice research
Op vrijdag 5 december 2003 10:32 schreef Herostratos het volgende:
Is pberends lid van de partij voor de informatiesamenleving?http://pvdi.react.nl/forum/list_message/2937
Ik ben het zeker eens met de stelling.
Het blijkt dat invoering van ict niet kostbaar is. Er zijn voorbeelden waarbij invoeren van ict juist geld opleverd.
En dat is dus de toekomst.
Er komen meer zieken (vergrijzing) en minder geld (minder werkenden tov de zieken). Dus er moet met minder geld meer gezorgt worden.
En dat blijkt gewoon te kunnen.
Om een voorbeeld te noemen:
Als in een vliegtuig iemand hartklachten krijgt, wordt het vliegtuig naar het dichtbijzijnde vliegveld gebracht en de patient gaat naar het ziekenhuis. Dit kost geld (vertraging, en lozen kerosine voor landing, tussen de $30.000 en $200.000).
Er is nu een bedrijf Medaire Inc.
Er is in het vliegtuig een ecg apparaat. Als er een reiziger met hartklachten is. Dan krijgt deze een ECG en er komt een radio/telefoonverbinding met een cardioloog op de grond. Deze beoordeeld het ECG en de aanwijzingen van de stewardess. En de cardioloog adviseerd om de persoon naar de grond te halen. Of dat hij juist wel kan wachten tot de eindbestemming.
Er zijn nu zo'n 1260 noodlandingen per jaar door deze gevallen van gemiddeld $40.000 voor amerikaanse vliegtuigmaatschappijen. In totaal kost dat dus $50 miljoen.
90% van de gevallen had de eindbestemming makkelijk kunnen halen.
Dat bespaard dus $45 miljoen dollar.
Dit is dus een heel sterk voorbeeld van geldbesparing en nog steeds goede of betere zorg voor de patient.
quote:Moet je nog wel even de kosten van die apparatuur van aftrekken
90% van de gevallen had de eindbestemming makkelijk kunnen halen.
Dat bespaard dus $45 miljoen dollar.
Dit is dus een heel sterk voorbeeld van geldbesparing en nog steeds goede of betere zorg voor de patient.
Zomaar lukraak ICT-toepassingen als redmiddel binnenhalen is erg kortzichtig. Als je werkelijk wat wil verbeteren in de zorg dien je het hele bedrijfsproces op de schop te nemen en dát kost klauwen met geld om nog maar te zwijgen over de problemen mbt de starheid van het personeel in de zorg.
quote:ok, maar er doen nu zo'n 40 vliegtuigmaatschappijen mee. Dus het zal wel uitkunnen.
Op vrijdag 5 december 2003 11:03 schreef gargamel het volgende:[..]
Moet je nog wel even de kosten van die apparatuur van aftrekken
quote:Ik ben de mening toegedaan dat deze slechts zijn ingezet ter vergroting van het aantal managers in de zorg. Men heeft de afgelopen tien jaar op diverse plekken in de zorg de organisatie gekanteld. Leuk voor bestuurders, zo'n exercitie dat maakt hen weer even belangrijk, schudt wat vastgeroeste medewerkers wakker of maakt het eenvoudiger hen via een reorganisatie te lozen en het biedt eveneens kansen om de eigen vakbroeders via prijzig extern advies en bedachte nieuwe functies binnen te halen als kop van jut voor het geval er eens vervelende vragen aan het adres van de bestuurder mochten worden gesteld.
Op vrijdag 5 december 2003 10:27 schreef pberends het volgende:
De toepassing van ict in de gezondheidszorg is achtergebleven in vergelijking met andere marktsectoren. De financiële middelen die beschikbaar waren voor ict zijn ingezet voor het wegwerken van achterstanden in de gezondheidszorg.
Uiteraard is al dit gerommel keurig op kosten van de gemeenschap gedaan die in ruil daarvoor haar ziektekostenpremie verdubbeld zag worden. Nu moeten al die nieuw aangestelde regelaars kunnen beschikken over gegevens. Waar een meewerkend voorman of een zelfsturend team (zonder regelaar) deze direct uit de praktijk van alledag haalt kan de manager als bureauklant dat natuurlijk niet. De gegevens bevinden zich immers beneden zijn jasje-dasje niveau. Daarom moet er dan op de werkvloer meer gaan worden geregistreerd.
De werkdruk neemt toe, de productie neemt af om de manager van gegevens te voorzien. Een praktijkman kiest echter in geval van tijdnood voor zijn eigenlijke werk en niet voor de oneigenlijke taak die de regelaar hem in zijn schoenen schoof om dat deze zelf een probleem had met zijn bestuurbaarheid. Gevolg hiervan is dat de regelaar nogal eens werkt met gemankeerde gegevens. Dat verklaart dan weer de soms vreemde maatregelen die deze regelaartjes na driftig vergaderen afkondigden en de almaar teruglopende financiële cijfers in de Zorg.
Vervolgens bedenkt er iemand dat er misschien wel hele prijzige softwarepakketten en databases verkocht kunnen gaan worden aan de jasje-dasje chefs opdat er gemakkelijker geregistreerd kan gaan worden en er daarmee gemakkelijker gestuurd kan worden op de via extra toetsenbordhandelingen te verkrijgen gegevens.
Zo worden er dan ICT-investeringen gedaan in de zorg in computerparken, beheerders, typgeiten, en allerhande registrerende handjes omdat de specialistische zorgverlener teveel per uur kost om deze ook nog eens dom tegaan laten registreren. Men trekt een kapitaal uit voor jaarlijkse investeringskosten, onderhoudskosten en licentiekosten op datawarehouses, die slechts door de jasjedasje mensen worden gebruikt om hun medewerkers op te sturen.
Te sturen naar wat? Naar een heilig verklaarde groei om de groei? Bekostigd uit het eigen vermogen van de organisatie omdat de groeicijfers het onvermogen tot een kundige boekhouding voorlopig weer even afdekken.
Goedkoper zou het zijn als het geld van de diverse zorgorganisaties gewoon zou gaan zitten in de diensten waarvoor zij betaald krijgen. Verlenen van vlotte adequate zorg aan klanten. Betere zorg zit hem niet in ICT. ICT helpt hooguit zorg beter monitoren. Betere zorg zit hem in slagvaardiger organisaties met veel minder tussenlagen aan regelaartjes die gezonde werknemers hun mandaat tot actie ontnemen omdat de regelaartjes alle verantwoording naar zich toegetrokken hebben. Mensen ochten zich immers eens afvragen wat deze regelaartjes de hele dag zitten te doen. Ze kunnen dan antwoorden dat zij 'verantwoordelijk zijn'.
Als we werkelijk betere zorg willen gaan verlenen voor minder geld dan is het zaak dat alle overbodige werknemers als parasitaire regelaartjes die zelf niets produceren gewoon uit de zorg worden gesaneerd en dat prijzige externe organisatie-adviseurs worden geweerd. Bedenk eens welke aanslagen dit op het zorgbudget bespaart. Dat zal het onnodige vergadercircus meteen terugbrengen en gewone werknemers gemiddeld een half dagdeel in de week extra tijd geven voor hun eigenlijke werk.
quote:Wat een onzin. Organisaties inrichten op een overzichtelijke en bestuurbare grootte levert voldoende transparantie en sociale betrokkenheid bij elkaar en de organisatie waarbinnen men werkt om de mensen aangenaam te laten werken. Dàt levert echte in plaats van gecalculeerde flexibiliteit op.
Gebruik van ict maakt bedrijfsprocessen binnen de gezondheidszorgsector open en transparant en levert daarmee een bijdrage aan een efficiënte organisatie van flexibele zorg: de juiste zorg op het juiste moment op de plaats die voor de patiënt het best is.
quote:Wat een onzin. Moet het aantal patienten worden vergroot? Beter is het om mensen voor te lichten gezonder te leven. Een optimale inzet van beschikbare capaciteit aan menskracht betekent voldoende aandacht voor de sociale component van het werk in plaats van een enge focus op de productiecapaiteit en het productievolume. Geleuter over streven naar groei verblindt de regelneefjes voor wat er gezien de mensen en middelen daadwerkelijk aan gezonde productie verwacht kan worden.
De prioriteit in de gezondheidszorg is het vergroten van het volume. Ict stroomlijnt organisaties en maakt het zo mogelijk beschikbare capaciteit optimaal in te zetten.
Groei beantwoordt slechts aan de 'targets' van de regelneefjes die daarmee hun eigen salariëring weer een jaartje hebben veiliggesteld.
Dezelfde regelneefjes worden overbodig als de mensen weer gewoon aan het werk gaan zonder krampachtig te streven naar groei. Het zal de zorgsector tevens aantrekkelijker maken als werkgever.
quote:Wat een brol zeg. ICT wordt juist ingezet om het personeelsbestand in de zorg te verkleinen. Spraaktechnologie kan worden gebruikt om medisch scretaresses te vervangen, monitoring via apparaten kan worden gebruikt om verplegend personeel ingezet bij gezondheidsbewaking te vervangen. Geen wonder dat de sector niet onverdeeld positief is over de inzet van ICT. Mensen willen nog wel eens een stapje extra lopen of elkaar het leven veraangenomen als er bijvoorbeeld een patiënt niet gered kon worden. Van machines kan dit hart onder de riem niet worden verwacht.
Zo levert ict, op veel kortere termijn dan het stimuleren van onderwijs, een bijdrage aan het vergroten van het personeelsbestand in de gezondheidszorg. Deze inzet wordt echter onvoldoende geleverd door de sector.
Waarom zou het zorgvolume moeten toenemen?
quote:Meer management met minder managers. Een loffelijk streven. Dit begint echter met meer mandaat voor werknemers met een eigen takenpakket die niet van bovenaf hoeven te worden gedirigeerd tot prestaties volgens de laatste immer prijzige managementmode. Ik ben zelden zulke prijzige kleren van de keizer tegengekomen als de voortdurende reorganisaties op instigatie van managers die bang waren dat zij kritisch werden bevraagd over hetgeen zij op kosten van hun organisatie nu de hele dag uitspookten.
Het zorgvolume neemt ook toe door de instroom van nieuwe mensen te bevorderen: bijvoorbeeld door de status van de sector omhoog te krikken en het onderwijs uit te breiden. Voor het medisch- en para-medisch onderwijs betekent dit bijvoorbeeld het voorgestelde opheffen van de numerus fixus en het wieden in het oerwoud van regelgeving met betrekking tot de opleidingseisen van hulpverleners. In het onderwijs moet ook meer aandacht voor specifiek op de gezondheidszorg gerichte managementopleidingen. Het resultaat hiervan is beter management met minder managers.
quote:Hier zien we dan een daadwerkelijk voordeel van automatisering in de zorg. We moeten echter voortdurend de kosten van de investering en de evntuele bijwerkingen van veranderingen van arbeidsprocessen en de vermindering van de handen rondom de patiënt blijven wegen ten opzichte van het behaalde resultaat. Dit neemt niet weg dat met behulp van automatisering meer verfijnde ingrepen in het menselijk lichaam worden mogelijk gemaakt waarmee de kwaliteit van de behandeling en de kwaliteit van leven van de behandelde er enorm op vooruit kunnen gaan.
Ict toepassingen moeten ook steeds meer worden ingezet in de directe zorgverlening; tele-monitoring, tele-diagnose en tele-behandeling worden steeds beter inzetbaar.
quote:Wat levert deze rekening de consument per saldo op?
In de komende periode worden ook de volgende stappen gezet naar een door de patiënt/consument beheerd individueel elektronisch patiëntendossier.
quote:Ach, daar komt weer een mantra voorbij... maar wat zeg dit nu eigenlijk en wie is hier anders bij gebaat dan de bestuurder die iets te verkopen moet hebben als men hem of haar vraagt wat hij nu precies de hele dag heeft uitgespookt?
Deze ict toepassingen verbeteren de gezondheidszorg kwalitatief en vergroten het zorgvolume. Het maakt het zorgproces transparanter, efficiënter en klantgerichter.
quote:Waardoor er dus minder tijd overblijft voor vakinhoudelijke scholing. Vraagt men zich wel eens af wanneer de wal het schip begint te keren? Of komen deze vragen pas over een paar jaar als de budgetten de pan uit zijn gerezen en de zorg onbetaalbaar is geworden voor normale burgers?
Het steeds groter wordende belang van ict in de gezondheidszorg betekent ook dat het gebruik van ict integraal onderdeel moet worden in het onderwijs aan artsen en verpleegkundigen.
quote:
Stelling: Investeren in ict is noodzakelijk voor een kwalitatieve en kwantitatieve verbetering van het zorgaanbod.
Stelling 2: Kritisch wegen van elke investering in organisatietransities, managementadvies en aanstelling van extra bestuurders en leidinggevenden zal het benodigde budget voor de zorg doen afnemen.
Stelling 3: Indien geïnvesteerd wordt in registratie moet voortdurend worden gewogen wat die registratie kost en wat de daarmee verkregen gegevens aan besparing opleveren. Indien registratie (licenties, aanschaf middelen, onkosten mensuren) meer kost dan zij aan besparingen oplevert moet men niet dom doorgaan met registreren om het registreren.
Stelling 4: Men moet goed onderscheid maken in de mogelijkheden die ICT biedt. Waar het gaat om verfijning van de behandelmethoden kunnen de zegeningen van ICT niet genoeg voor het voetlicht komen. Waar het echter gaat om registrerende werkzaamheden is inzet van ICT niet per definitie lonend.
[Dit bericht is gewijzigd door sjun op 05-12-2003 12:09]
quote:Met het automatiseren van bureaucratie los je de bureaucratie niet op; je krijgt geautomatiseerde bureaucratie. Wat je zegt is dus helemaal waar, maar het is wel interessant om ICT-Toepassingen mee te nemen in de nieuwe manier.
Zomaar lukraak ICT-toepassingen als redmiddel binnenhalen is erg kortzichtig. Als je werkelijk wat wil verbeteren in de zorg dien je het hele bedrijfsproces op de schop te nemen en dát kost klauwen met geld om nog maar te zwijgen over de problemen mbt de starheid van het personeel in de zorg.
quote:inderdaad. ict is ook maar een middel, de organisatie moet ook goed zijn en daar is gezondheidszorg mij nooit in opgevallen als een mega uitblinker op dit punt.
Op vrijdag 5 december 2003 13:07 schreef Siertuin het volgende:[..]
Met het automatiseren van bureaucratie los je de bureaucratie niet op; je krijgt geautomatiseerde bureaucratie. Wat je zegt is dus helemaal waar, maar het is wel interessant om ICT-Toepassingen mee te nemen in de nieuwe manier.
Wie hier verder over wil discussieren registreert zich maar op http://pvdi.react.nl/forum/list_message/2937.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |