abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15167872
De toepassing van ict in de gezondheidszorg is achtergebleven in vergelijking met andere marktsectoren. De financiële middelen die beschikbaar waren voor ict zijn ingezet voor het wegwerken van achterstanden in de gezondheidszorg. Gebruik van ict maakt bedrijfsprocessen binnen de gezondheidszorgsector open en transparant en levert daarmee een bijdrage aan een efficiënte organisatie van flexibele zorg: de juiste zorg op het juiste moment op de plaats die voor de patiënt het best is.

De prioriteit in de gezondheidszorg is het vergroten van het volume. Ict stroomlijnt organisaties en maakt het zo mogelijk beschikbare capaciteit optimaal in te zetten. Zo levert ict, op veel kortere termijn dan het stimuleren van onderwijs, een bijdrage aan het vergroten van het personeelsbestand in de gezondheidszorg. Deze inzet wordt echter onvoldoende geleverd door de sector.

Het zorgvolume neemt ook toe door de instroom van nieuwe mensen te bevorderen: bijvoorbeeld door de status van de sector omhoog te krikken en het onderwijs uit te breiden. Voor het medisch- en para-medisch onderwijs betekent dit bijvoorbeeld het voorgestelde opheffen van de numerus fixus en het wieden in het oerwoud van regelgeving met betrekking tot de opleidingseisen van hulpverleners. In het onderwijs moet ook meer aandacht voor specifiek op de gezondheidszorg gerichte managementopleidingen. Het resultaat hiervan is beter management met minder managers.

Ict toepassingen moeten ook steeds meer worden ingezet in de directe zorgverlening; tele-monitoring, tele-diagnose en tele-behandeling worden steeds beter inzetbaar. In de komende periode worden ook de volgende stappen gezet naar een door de patiënt/consument beheerd individueel elektronisch patiëntendossier. Deze ict toepassingen verbeteren de gezondheidszorg kwalitatief en vergroten het zorgvolume. Het maakt het zorgproces transparanter, efficiënter en klantgerichter. Het steeds groter wordende belang van ict in de gezondheidszorg betekent ook dat het gebruik van ict integraal onderdeel moet worden in het onderwijs aan artsen en verpleegkundigen.

Stelling: Investeren in ict is noodzakelijk voor een kwalitatieve en kwantitatieve verbetering van het zorgaanbod.

  vrijdag 5 december 2003 @ 10:31:48 #2
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_15167958
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 10:27 schreef pberends het volgende:
Stelling: Investeren in ict is noodzakelijk voor een kwalitatieve en kwantitatieve verbetering van het zorgaanbod.
Hangt ervan hoe de automatisering wordt uitgevoerd. Ken zat projecten bij overheids organisaties en dergelijke die falikant mislukt zijn.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 5 december 2003 @ 10:32:45 #3
66982 Herostratos
Aanbevolen door topfokkers
pi_15167985
Is pberends lid van de partij voor de informatiesamenleving?

http://pvdi.react.nl/forum/list_message/2937

"Als je geen argumenten meer kan bedenken, ga dan over op beledigingen, want 'onbeleefdheid' maakt een einde aan alle meningsverschillen."
POL-winnaar Wouter Bos-Trofee 2003
pi_15167988
Voor de zorg is er niet erg veel te automatiseren. Plannen kan je doen maar dat doen ze vrij veel al per PC. Wat simpele berekeningen en administratie kan ook maar dan heb je het gehad. Zorg is ook veel persoonlijke aandacht en dat kost nu eenmaal mensen dat kan een PC niet vervangen voor de meest mensen. Voor de gemiddelde fokker zou je idd wel een internetverbinding kunne neerleggen ipv persoonlijk contact maar er zijn nog mensen die geen PC gebruiken ( van horen zeggen hoor ) en die wel graag mensen zien ( niet op een beeldscherm dan )
pi_15168045
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 10:32 schreef Herostratos het volgende:
Is pberends lid van de partij voor de informatiesamenleving?

http://pvdi.react.nl/forum/list_message/2937


Shit je hebt me door. Nice research Maar alsnog de moeite om hierover de discussiëren.
pi_15168221
Leuk dat je hier nou net mee aankomt. Ik studeer biomedische technologie, en dan de richting zorgtechnologie. Op dit moment liggen mijn interesses bij het verbeteren van zorgprocessen en telemedicine.
Hier komt dus veel ict bij kijken.

Ik ben het zeker eens met de stelling.
Het blijkt dat invoering van ict niet kostbaar is. Er zijn voorbeelden waarbij invoeren van ict juist geld opleverd.
En dat is dus de toekomst.
Er komen meer zieken (vergrijzing) en minder geld (minder werkenden tov de zieken). Dus er moet met minder geld meer gezorgt worden.
En dat blijkt gewoon te kunnen.

Om een voorbeeld te noemen:
Als in een vliegtuig iemand hartklachten krijgt, wordt het vliegtuig naar het dichtbijzijnde vliegveld gebracht en de patient gaat naar het ziekenhuis. Dit kost geld (vertraging, en lozen kerosine voor landing, tussen de $30.000 en $200.000).
Er is nu een bedrijf Medaire Inc.
Er is in het vliegtuig een ecg apparaat. Als er een reiziger met hartklachten is. Dan krijgt deze een ECG en er komt een radio/telefoonverbinding met een cardioloog op de grond. Deze beoordeeld het ECG en de aanwijzingen van de stewardess. En de cardioloog adviseerd om de persoon naar de grond te halen. Of dat hij juist wel kan wachten tot de eindbestemming.
Er zijn nu zo'n 1260 noodlandingen per jaar door deze gevallen van gemiddeld $40.000 voor amerikaanse vliegtuigmaatschappijen. In totaal kost dat dus $50 miljoen.
90% van de gevallen had de eindbestemming makkelijk kunnen halen.
Dat bespaard dus $45 miljoen dollar.
Dit is dus een heel sterk voorbeeld van geldbesparing en nog steeds goede of betere zorg voor de patient.

pi_15168715
quote:
90% van de gevallen had de eindbestemming makkelijk kunnen halen.
Dat bespaard dus $45 miljoen dollar.
Dit is dus een heel sterk voorbeeld van geldbesparing en nog steeds goede of betere zorg voor de patient.
Moet je nog wel even de kosten van die apparatuur van aftrekken
  vrijdag 5 december 2003 @ 11:12:40 #8
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_15168942
ICT levert in slechts zeer beperkte gevallen een daadwerkelijke verbetering op en slechts dán als het gehele bedrijfsproces an sich ook onder de loep wordt genomen. Als je ICT puur als vervanging van papierwerk e.d. gaat zien is er een goede kans dat het automatiseren van inefficiëncy het enige is waar je mee bezig bent. Zo heeft IBM in 1996 becijferd dat het gemiddelde rendement van automatisering zo rond de 3% lag. Dat wil zeggen, bedrijven haalden gemiddeld een efficiëncy-verbetering van zo'n 3%. Er waren dus ook bedrijven bij die inefficiënter zijn gaan draaien als gevolg van het invoeren van bepaalde automatiseringsprojecten.

Zomaar lukraak ICT-toepassingen als redmiddel binnenhalen is erg kortzichtig. Als je werkelijk wat wil verbeteren in de zorg dien je het hele bedrijfsproces op de schop te nemen en dát kost klauwen met geld om nog maar te zwijgen over de problemen mbt de starheid van het personeel in de zorg.

pi_15169095
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 11:03 schreef gargamel het volgende:

[..]

Moet je nog wel even de kosten van die apparatuur van aftrekken


ok, maar er doen nu zo'n 40 vliegtuigmaatschappijen mee. Dus het zal wel uitkunnen.
Hun website ligt plat, dus ik kan zo niet kijken hoeveel dat kost. Maar het scheelt toch nogal veel geld. Naast minder ongemak voor de reizigers.
  vrijdag 5 december 2003 @ 11:56:33 #10
52589 sjun
uit solidariteit
pi_15170364
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 10:27 schreef pberends het volgende:
De toepassing van ict in de gezondheidszorg is achtergebleven in vergelijking met andere marktsectoren. De financiële middelen die beschikbaar waren voor ict zijn ingezet voor het wegwerken van achterstanden in de gezondheidszorg.
Ik ben de mening toegedaan dat deze slechts zijn ingezet ter vergroting van het aantal managers in de zorg. Men heeft de afgelopen tien jaar op diverse plekken in de zorg de organisatie gekanteld. Leuk voor bestuurders, zo'n exercitie dat maakt hen weer even belangrijk, schudt wat vastgeroeste medewerkers wakker of maakt het eenvoudiger hen via een reorganisatie te lozen en het biedt eveneens kansen om de eigen vakbroeders via prijzig extern advies en bedachte nieuwe functies binnen te halen als kop van jut voor het geval er eens vervelende vragen aan het adres van de bestuurder mochten worden gesteld.

Uiteraard is al dit gerommel keurig op kosten van de gemeenschap gedaan die in ruil daarvoor haar ziektekostenpremie verdubbeld zag worden. Nu moeten al die nieuw aangestelde regelaars kunnen beschikken over gegevens. Waar een meewerkend voorman of een zelfsturend team (zonder regelaar) deze direct uit de praktijk van alledag haalt kan de manager als bureauklant dat natuurlijk niet. De gegevens bevinden zich immers beneden zijn jasje-dasje niveau. Daarom moet er dan op de werkvloer meer gaan worden geregistreerd.

De werkdruk neemt toe, de productie neemt af om de manager van gegevens te voorzien. Een praktijkman kiest echter in geval van tijdnood voor zijn eigenlijke werk en niet voor de oneigenlijke taak die de regelaar hem in zijn schoenen schoof om dat deze zelf een probleem had met zijn bestuurbaarheid. Gevolg hiervan is dat de regelaar nogal eens werkt met gemankeerde gegevens. Dat verklaart dan weer de soms vreemde maatregelen die deze regelaartjes na driftig vergaderen afkondigden en de almaar teruglopende financiële cijfers in de Zorg.

Vervolgens bedenkt er iemand dat er misschien wel hele prijzige softwarepakketten en databases verkocht kunnen gaan worden aan de jasje-dasje chefs opdat er gemakkelijker geregistreerd kan gaan worden en er daarmee gemakkelijker gestuurd kan worden op de via extra toetsenbordhandelingen te verkrijgen gegevens.

Zo worden er dan ICT-investeringen gedaan in de zorg in computerparken, beheerders, typgeiten, en allerhande registrerende handjes omdat de specialistische zorgverlener teveel per uur kost om deze ook nog eens dom tegaan laten registreren. Men trekt een kapitaal uit voor jaarlijkse investeringskosten, onderhoudskosten en licentiekosten op datawarehouses, die slechts door de jasjedasje mensen worden gebruikt om hun medewerkers op te sturen.

Te sturen naar wat? Naar een heilig verklaarde groei om de groei? Bekostigd uit het eigen vermogen van de organisatie omdat de groeicijfers het onvermogen tot een kundige boekhouding voorlopig weer even afdekken.

Goedkoper zou het zijn als het geld van de diverse zorgorganisaties gewoon zou gaan zitten in de diensten waarvoor zij betaald krijgen. Verlenen van vlotte adequate zorg aan klanten. Betere zorg zit hem niet in ICT. ICT helpt hooguit zorg beter monitoren. Betere zorg zit hem in slagvaardiger organisaties met veel minder tussenlagen aan regelaartjes die gezonde werknemers hun mandaat tot actie ontnemen omdat de regelaartjes alle verantwoording naar zich toegetrokken hebben. Mensen ochten zich immers eens afvragen wat deze regelaartjes de hele dag zitten te doen. Ze kunnen dan antwoorden dat zij 'verantwoordelijk zijn'.

Als we werkelijk betere zorg willen gaan verlenen voor minder geld dan is het zaak dat alle overbodige werknemers als parasitaire regelaartjes die zelf niets produceren gewoon uit de zorg worden gesaneerd en dat prijzige externe organisatie-adviseurs worden geweerd. Bedenk eens welke aanslagen dit op het zorgbudget bespaart. Dat zal het onnodige vergadercircus meteen terugbrengen en gewone werknemers gemiddeld een half dagdeel in de week extra tijd geven voor hun eigenlijke werk.

quote:
Gebruik van ict maakt bedrijfsprocessen binnen de gezondheidszorgsector open en transparant en levert daarmee een bijdrage aan een efficiënte organisatie van flexibele zorg: de juiste zorg op het juiste moment op de plaats die voor de patiënt het best is.
Wat een onzin. Organisaties inrichten op een overzichtelijke en bestuurbare grootte levert voldoende transparantie en sociale betrokkenheid bij elkaar en de organisatie waarbinnen men werkt om de mensen aangenaam te laten werken. Dàt levert echte in plaats van gecalculeerde flexibiliteit op.
quote:
De prioriteit in de gezondheidszorg is het vergroten van het volume. Ict stroomlijnt organisaties en maakt het zo mogelijk beschikbare capaciteit optimaal in te zetten.
Wat een onzin. Moet het aantal patienten worden vergroot? Beter is het om mensen voor te lichten gezonder te leven. Een optimale inzet van beschikbare capaciteit aan menskracht betekent voldoende aandacht voor de sociale component van het werk in plaats van een enge focus op de productiecapaiteit en het productievolume. Geleuter over streven naar groei verblindt de regelneefjes voor wat er gezien de mensen en middelen daadwerkelijk aan gezonde productie verwacht kan worden.

Groei beantwoordt slechts aan de 'targets' van de regelneefjes die daarmee hun eigen salariëring weer een jaartje hebben veiliggesteld.
Dezelfde regelneefjes worden overbodig als de mensen weer gewoon aan het werk gaan zonder krampachtig te streven naar groei. Het zal de zorgsector tevens aantrekkelijker maken als werkgever.

quote:
Zo levert ict, op veel kortere termijn dan het stimuleren van onderwijs, een bijdrage aan het vergroten van het personeelsbestand in de gezondheidszorg. Deze inzet wordt echter onvoldoende geleverd door de sector.
Wat een brol zeg. ICT wordt juist ingezet om het personeelsbestand in de zorg te verkleinen. Spraaktechnologie kan worden gebruikt om medisch scretaresses te vervangen, monitoring via apparaten kan worden gebruikt om verplegend personeel ingezet bij gezondheidsbewaking te vervangen. Geen wonder dat de sector niet onverdeeld positief is over de inzet van ICT. Mensen willen nog wel eens een stapje extra lopen of elkaar het leven veraangenomen als er bijvoorbeeld een patiënt niet gered kon worden. Van machines kan dit hart onder de riem niet worden verwacht.

Waarom zou het zorgvolume moeten toenemen?

quote:
Het zorgvolume neemt ook toe door de instroom van nieuwe mensen te bevorderen: bijvoorbeeld door de status van de sector omhoog te krikken en het onderwijs uit te breiden. Voor het medisch- en para-medisch onderwijs betekent dit bijvoorbeeld het voorgestelde opheffen van de numerus fixus en het wieden in het oerwoud van regelgeving met betrekking tot de opleidingseisen van hulpverleners. In het onderwijs moet ook meer aandacht voor specifiek op de gezondheidszorg gerichte managementopleidingen. Het resultaat hiervan is beter management met minder managers.
Meer management met minder managers. Een loffelijk streven. Dit begint echter met meer mandaat voor werknemers met een eigen takenpakket die niet van bovenaf hoeven te worden gedirigeerd tot prestaties volgens de laatste immer prijzige managementmode. Ik ben zelden zulke prijzige kleren van de keizer tegengekomen als de voortdurende reorganisaties op instigatie van managers die bang waren dat zij kritisch werden bevraagd over hetgeen zij op kosten van hun organisatie nu de hele dag uitspookten.
quote:
Ict toepassingen moeten ook steeds meer worden ingezet in de directe zorgverlening; tele-monitoring, tele-diagnose en tele-behandeling worden steeds beter inzetbaar.
Hier zien we dan een daadwerkelijk voordeel van automatisering in de zorg. We moeten echter voortdurend de kosten van de investering en de evntuele bijwerkingen van veranderingen van arbeidsprocessen en de vermindering van de handen rondom de patiënt blijven wegen ten opzichte van het behaalde resultaat. Dit neemt niet weg dat met behulp van automatisering meer verfijnde ingrepen in het menselijk lichaam worden mogelijk gemaakt waarmee de kwaliteit van de behandeling en de kwaliteit van leven van de behandelde er enorm op vooruit kunnen gaan.
quote:
In de komende periode worden ook de volgende stappen gezet naar een door de patiënt/consument beheerd individueel elektronisch patiëntendossier.
Wat levert deze rekening de consument per saldo op?
quote:
Deze ict toepassingen verbeteren de gezondheidszorg kwalitatief en vergroten het zorgvolume. Het maakt het zorgproces transparanter, efficiënter en klantgerichter.
Ach, daar komt weer een mantra voorbij... maar wat zeg dit nu eigenlijk en wie is hier anders bij gebaat dan de bestuurder die iets te verkopen moet hebben als men hem of haar vraagt wat hij nu precies de hele dag heeft uitgespookt?
quote:
Het steeds groter wordende belang van ict in de gezondheidszorg betekent ook dat het gebruik van ict integraal onderdeel moet worden in het onderwijs aan artsen en verpleegkundigen.
Waardoor er dus minder tijd overblijft voor vakinhoudelijke scholing. Vraagt men zich wel eens af wanneer de wal het schip begint te keren? Of komen deze vragen pas over een paar jaar als de budgetten de pan uit zijn gerezen en de zorg onbetaalbaar is geworden voor normale burgers?
quote:
Stelling: Investeren in ict is noodzakelijk voor een kwalitatieve en kwantitatieve verbetering van het zorgaanbod.

Stelling 1: Investeren in mensen en in organisaties die zijn ingericht naar de menselijke maat biedt aan klanten de beste garantie op menswaardige zorgverlening.

Stelling 2: Kritisch wegen van elke investering in organisatietransities, managementadvies en aanstelling van extra bestuurders en leidinggevenden zal het benodigde budget voor de zorg doen afnemen.

Stelling 3: Indien geïnvesteerd wordt in registratie moet voortdurend worden gewogen wat die registratie kost en wat de daarmee verkregen gegevens aan besparing opleveren. Indien registratie (licenties, aanschaf middelen, onkosten mensuren) meer kost dan zij aan besparingen oplevert moet men niet dom doorgaan met registreren om het registreren.

Stelling 4: Men moet goed onderscheid maken in de mogelijkheden die ICT biedt. Waar het gaat om verfijning van de behandelmethoden kunnen de zegeningen van ICT niet genoeg voor het voetlicht komen. Waar het echter gaat om registrerende werkzaamheden is inzet van ICT niet per definitie lonend.

[Dit bericht is gewijzigd door sjun op 05-12-2003 12:09]

Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_15172260
quote:
Zomaar lukraak ICT-toepassingen als redmiddel binnenhalen is erg kortzichtig. Als je werkelijk wat wil verbeteren in de zorg dien je het hele bedrijfsproces op de schop te nemen en dát kost klauwen met geld om nog maar te zwijgen over de problemen mbt de starheid van het personeel in de zorg.
Met het automatiseren van bureaucratie los je de bureaucratie niet op; je krijgt geautomatiseerde bureaucratie. Wat je zegt is dus helemaal waar, maar het is wel interessant om ICT-Toepassingen mee te nemen in de nieuwe manier.
The people who created MIME not only should be convicted, they should be shot on the spot. (Linus Torvalds)
pi_15172865
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 13:07 schreef Siertuin het volgende:

[..]

Met het automatiseren van bureaucratie los je de bureaucratie niet op; je krijgt geautomatiseerde bureaucratie. Wat je zegt is dus helemaal waar, maar het is wel interessant om ICT-Toepassingen mee te nemen in de nieuwe manier.


inderdaad. ict is ook maar een middel, de organisatie moet ook goed zijn en daar is gezondheidszorg mij nooit in opgevallen als een mega uitblinker op dit punt.
ICT kan ondanks dat wel wat betekenen in de zin van het stroomlijnen van processen. Ik heb wel meegemaakt dat er drie dingen gedaan moesten worden die dan verspreid over drie dagen werden gedaan, een beetje slimme planning en het kan ook in één dag. Veel fijner voor de patient en hoeft niet meer te kosten. Ik kan me ook wel voorstellen dat je wat kunt doen met de administratie van dossiers enzo. Dingen schijnen altijd maar kwijt te moeten zijn. Je zult per handeling moeten gaan kijken wat er beter kan, en die zijn er echt wel
En het management uitdunnen natuurlijk, maar dat is een schot voor open doel
pi_15173741
Ik vind dat je het niet kunt maken om van een ander forum een topic-opening te jatten om er hier vervolgens een nieuw topic mee te openen. Formuleer de tekst dan anders, in eigen woorden.

Wie hier verder over wil discussieren registreert zich maar op http://pvdi.react.nl/forum/list_message/2937.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')