quote:
Volker Stevin, Imtech, Siemens willen ziekenhuizen18 november 2003
EINDHOVEN (EINDHOVENS DAGBLAD) - Private ziekenhuizen, die toegankelijk zijn voor zowel ziekenfondspatiënten als voor particulier verzekerden en bovendien een uitstekende dienstverlening bieden. Is dat in Nederland mogelijk?
In Nederland denkt een nieuw consortium een gat in de markt aan te kunnen boren. Aannemer Volker Stevin, Imtech en Siemens Medical Systems zijn van plan vier ziekenhuizen over te nemen, die te klein zijn om zelfstandig voort te bestaan. Op langere termijn wil het consortium 22 ziekenhuizen overnemen.
Voor Nederland zijn deze plannen vooralsnog toekomstmuziek, omdat de commerciële exploitatie van ziekenhuizen wettelijk (nog) niet mogelijk is. Het consortium wil zich - noodgedwongen - vooralsnog beperken tot overname zonder winstoogmerk.
In Duitsland echter mogen private en staatsziekenhuizen sinds 1982 winst maken. Patiënten kunnen hier kiezen uit zo'n 450 private ziekenhuizen, die in totaal meer dan tien procent van de markt bestrijken.
Pionier op dit gebied is Rhön-Klinikum AG, een bedrijf met 31 ziekenhuizen verspreid over Duitsland. Sinds 1989 is het bedrijf genoteerd aan de beurs in Frankfurt. Rhön-Klinikum rekent dit jaar op een omzet van 924 miljoen euro en een winst van 70 miljoen euro. Het bedrijf heeft zowel de beschikking over gespecialiseerde hartklinieken, waar de lucratievere hartoperaties plaatshebben, als over algemene ziekenhuizen.
Het vooroordeel dat alleen de rijkeren van private zorg profiteren, wordt door Rhön-Klinikum gelogenstraft: meer dan negentig procent van de patiënten is via de Krankenkasse, het Duitse ziekenfonds, verzekerd.
In Duitsland is de overheid verantwoordelijk voor investeringen in de gezondheidszorg. Maar vaak ontbreekt, zeker nu het al jaren slecht gaat met de economie, het geld. Er wordt niet meer in de infrastructuur geïnvesteerd en er wordt gesneden in de zorgbudgetten. Gevolg: het niveau van de zorg holt achteruit.
Rhön-Klinikum koopt ziekenhuizen op van - noodlijdende - lokale overheden en privatiseert die. Soms wordt met privé-kapitaal meer geld geïnvesteerd dan de overheid deed, waarmee bijvoorbeeld complete nieuwbouw wordt gepleegd. De overheid houdt vervolgens toezicht. Niet alleen op de kwaliteit en op de tarieven, ook blijft duidelijk omschreven welk type zorg het ziekenhuis moet leveren, en welke specialismen in een bepaald gebied moeten bestaan.
Omdat de commerciële ziekenhuizen zelfstandig keuzen kunnen maken over betaling en werkwijze tot de grootte van de operatiekamers verdwijnt een groot deel van de bureaucratische last waarvan Nederlandse zorgcentra last hebben. En omdat de werknemers bij Rhön-Klinikum een aantrekkelijke winstuitkering krijgen, is de motivatie hoog.
bron: Bron: Eindhovens Dagblad
Was denet ook op het nieuws. In Duitsland werken ziekenhuizen en andere zorginstellingen ook al op commerciële basis. Sinds invoering hiervan werken de ziekenhuizen in Duitsland 30 tot 40% doelmatiger. Hier is niks asociaals aan, als het de wachtlijsten verkort en de zorg goedkoper maakt.
Wie is voor/tegen?
[Dit bericht is gewijzigd door pberends op 28-11-2003 20:48]
Halen jullie voortaan ook de partij weg als er een proefballonnetje uit de 2e kamer wordt opgelaten?
quote:Tegen.
Op vrijdag 28 november 2003 20:14 schreef pberends het volgende:
Was denet op het nieuws. In Duitsland werken ziekenhuizen en andere zorginstellingen ook al op commerciële basis. Sinds invoering hiervan werken de ziekenhuizen in Duitsland 30 tot 40% doelmatiger. Hier is niks asociaals aan, als het de wachtlijsten verkort en de zorg goedkoper maakt.Wie is voor/tegen?
Dit zal leiden tot hogere prijzen. En meer kosten voor de gehele bevolking.
Vergelijk Nederland maar met Amerika.(waar het grotendeels commercieel is) In Amerika zijn de zorgkosten procentueel ten opzichte van het BBP veel hoger dan in Nederland.
Mensen die om een bron vragen. Die heb ik niet. Maar dit heb ik opgestoken in een debat over de zorg. Waar Hoogervorst zijn beleid verdedigde. Marrijnisen vroeg aan Hoogervorst of hij ervan op de hoogte was dat de zorgkosten in Amerika ten opzichte van het BBP veel hoger waren dan in Nederland. Hoogervorst antwoorde met 'JA'.
Dit is volgens mij ook de reden waarom Hoogervorst de zorg niet liberaliseert.
En we zijn nu dus goedkoper uit, want nu gaat ons geld naar de belasting en betaald de overheid onze zorg. In twee stappen dus.
Bij een commercieel beleid betalen wij rechtstreeks de zorg.
Ik ben dus tegen, om de reden dat het dan duurder voor ons wordt.
quote:
-zie eerste post voor artikel-
Het lijkt me een zeer goede zaak. Vooral omdat dit al wordt toegepast in het 'socialistenbolwerk' Duitsland. De voordelen komen zeer duidelijk naar voren in het artikel.
[Dit bericht is gewijzigd door UnderWorld_ op 28-11-2003 22:26]
quote:Sorry hoor
Op vrijdag 28 november 2003 20:41 schreef UnderWorld_ het volgende:
te-ring pberends, ik helemaal artikelen zoeken zodat ik dan een topic kan openen open jij een topic met 3 regels
[..]
Het lijkt me een zeer goede zaak. Vooral omdat dit al wordt toegepast in het 'socialistenbolwerk' Duitsland. De voordelen komen zeer duidelijk naar voren in het artikel.
Maar ik had eerst ook gezocht, maar ik kon (nog ) niks vinden. Maar hulde voor je research.
quote:Je kan dit artikel wel in de 1e post stoppen of een andere artikel als je die kan vinden
Op vrijdag 28 november 2003 20:43 schreef pberends het volgende:[..]
Sorry hoor
![]()
![]()
![]()
Maar ik had eerst ook gezocht, maar ik kon (nog
) niks vinden. Maar hulde voor je research.
quote:De zorg wordt dan wel efficienter en alles. Maar als het onze samenleving in zijn geheel meer geld gaat kosten ben je er dan ook voor?
Op vrijdag 28 november 2003 20:41 schreef UnderWorld_ het volgende:
te-ring pberends, ik helemaal artikelen zoeken zodat ik dan een topic kan openen open jij een topic met 3 regels
[..]
Het lijkt me een zeer goede zaak. Vooral omdat dit al wordt toegepast in het 'socialistenbolwerk' Duitsland. De voordelen komen zeer duidelijk naar voren in het artikel.
quote:Lees het artikel eens. In het artikel staat juist dat er meer wordt geinvesteerd uit particuliere bronnen en dat de overheid zijn financiering juist heeft teruggebracht.
Op vrijdag 28 november 2003 20:44 schreef ub40_bboy het volgende:[..]
De zorg wordt dan wel efficienter en alles. Maar als het onze samenleving in zijn geheel meer geld gaat kosten ben je er dan ook voor?
Doordat ook de manier van werken verandert verminder je ook de kosten sterk. 40% efficiency verbetering. Dat is een hoop geld.
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 20:44 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Je kan dit artikel wel in de 1e post stoppen of een andere artikel als je die kan vinden
quote:In Amerika is het ook commercieel, en is het totale bedrag dat aan zorg betaald word meer als in Nederland (t.o.v. BBP)
Op vrijdag 28 november 2003 20:46 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Lees het artikel eens. In het artikel staat juist dat er meer wordt geinvesteerd uit particuliere bronnen en dat de overheid zijn financiering juist heeft teruggebracht.
Doordat ook de manier van werken verandert verminder je ook de kosten sterk. 40% efficiency verbetering. Dat is een hoop geld.
Maar ik vraag alleen ALS het meer kost of je dan ook voor commercialisering bent. Ik zeg niet dat het ZO is.
quote:Ik weet niet precies hoe alles in Amerika is geregeld. Dat is ver weg
Op vrijdag 28 november 2003 20:53 schreef ub40_bboy het volgende:[..]
In Amerika is het ook commercieel, en is het totale bedrag dat aan zorg betaald word meer als in Nederland (t.o.v. BBP)
Maar ik vraag alleen ALS het meer kost of je dan ook voor commercialisering bent. Ik zeg niet dat het ZO is.
Als de zorg meer zou kost in particuliere handen dan in overheidshanden dan zou het in handen van de overheid moeten zijn. Natuurlijk is dit niet het geval omdat particuliere bedrijven veel klantgerichter kunnen werken en dus ook beter kunnen inspelen op wat noodzakelijk is.
http://zoek.volkskrant.nl/artikel?text=ziekenhuizen&FDOC=0&SORT=presence&PRD=2y&SEC=%2A&ADOC=0
quote:
Tel uit je winst.
Tel uit je winst: de Duitse ziekenhuis NV als voorbeeld voor zorgvernieuwing
De voorzitter van de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) heeft onlangs het rapport: Tel uit je winst in ontvangst genomen. Op initiatief van de ING bank hebben een aantal directeuren van ziekenhuizen en verzekeraars een studiereis gemaakt naar een Duitse commerciële ziekenhuisketen (Rhön-Klinikum AG). Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam hebben hiervan een rapport gemaakt.Het rapport maakt duidelijk dat commerciële ziekenhuizen tot hernieuwde dynamiek en innovatie in de weinig veranderingsgezinde gezondheidszorg kunnen leiden. De overheid wordt verlost van de druk die verouderde en inefficiënte ziekenhuizen op de belastingmiddelen leggen. Een strakke logistiek, e-health concepten, benchmarking en stevige prestatiebeloning leiden ertoe dat deze ziekenhuizen vervolgens meer klantgericht en efficiënt gaan werken. Onduidelijk is wel of dit ook betekend dat ziekenhuizen voor de patiënt en verzekeraar goedkoper worden. In Nederland zijn nog steeds aanzienlijke drempels voor commerciële aanbieders. In Duitsland is meer mogelijk zonder dat dit het presteren van het zorgsysteem aantast. Integendeel het lijkt erop dat deze hierdoor nieuw elan krijgt. De RVZ staat dan ook nog steeds achter de aanbevelingen in haar advies over winst in de zorg: overheid verruim de mogelijkheden voor winstmaken in de zorg!
Eerste publiek-private samenwerking in de zorg een feit
De holding van het Universitair Medisch Centrum (UMC) in Utrecht neemt een belang in een privé-kliniek. Het is voor het eerst dat in de zorg een samenwerking tot stand komt tussen een publieke en een private instelling. De RVZ heeft in zijn advies 'Winst en Gezondheidszorg' gepleit voor meer ruimte voor privé-klinieken. Dit initiatief sluit goed aan bij de door de raad voorgestelde beleidsrichting. De raad stelt echter hieraan wel de voorwaarden dat voldaan moet worden aan de basisnormen voor kwaliteit, dat de Inspectie moet worden versterkt en dat de Nederlandse Mededingings Autoriteit als marktmeester van de gezondheidszorg moet opereren.
Het volledige artikel is te lezen op de site van de Volkskrant.Kabinet gaat winst toelaten
Zorginstellingen moeten winst kunnen maken als ze dat willen. Dat zegt de RVZ in zijn advies Winst en gezondheidszorg. Omdat voor zorginstellingen nog steeds een verbod op winstoogmerk geldt, moet het kabinet dat volgens de RVZ gefaseerd en beheerst afschaffen. De Tweede Kamer heeft dit advies bij de parlementaire behandeling van de Wet exploitatie zorginstellingen (WEZ) betrokken. In het verslag dat op 28 februari jl. werd opgesteld vraagt de Kamer of het ontwerp van de WEZ moet worden veranderd, als het kabinet het advies van de RVZ opvolgt. Op 7 maart jl. heeft het kabinet geantwoord dat het zich graag aansluit bij de opvatting van de RVZ. Volgens het kabinet is het niet nodig om de systematiek van de WEZ aan te passen. De bestaande tekst van de wet maakt het mogelijk categorieën van instellingen van het verbod op winstoogmerk uit te zonderen.
quote:En dan nog een stukje, ik weet niet of dat nog steeds de mening is van het kabinet ... ?
Kun je de zorg aan de markt overlaten?Het is de derde dinsdag van september. De plannen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Hans Hoogervorst liegen er niet om. Er verdwijnt voor 1 miljard euro aan verstrekkingen uit het ziekenfondspakket. Er wordt 59 miljard euro weg gehaald bij maatschappelijke organisaties en in 2005 komt er een eigen risico van 200 euro voor ziekenfondsverzekerden.
Het kabinet wil dat zorgverzekeraars zorgaanbieders en consumenten toegroeien naar een nieuw zorgstelsel dat op 1 januari 2006 wordt ingevoerd. Prestaties van zorginstellingen worden publieke informatie. Alle ziekenhuizen zullen vergeleken worden op het gebied van doelmatigheid. Consumenten moeten zich beter van bewust worden wat de zorg kost. Dit zijn zo wat punten uit de rijksbegroting voor 2004.
Hoogervorst is van mening dat er meer geconcurreerd moet worden. Er is veel te weinig specialisatie in de zorg. Volgens Hoogervorst laten privé klinieken die zich specialiseren zien dat de doelmatigheid flink omhoog kan. Daar is een enorme winst te behalen.Volgende week beslist de minister over welke prijzen onderhandeld mag worden. Maar, verzekert hij, hij gaat geen gekke dingen doen. Gezien de ervaringen in het verleden met voorbeelden van marktwerking die te haastig zijn verlopen neemt Hoogervorst geen overhaaste beslissingen. Marktwerking is voor hem geen ideologisch doel.
Een zucht van verlichting zal er door u heen gaan, want gelukkig wordt niet alles zomaar aan de markt overgelaten. En toch... na het zien van de aflevering over beursgenoteerde ziekenhuizen van 22 september zou je willen dat Hoogervorst iets meer vaart zou zetten achter die marktwerking. Was híj maar op excursie naar Duitsland gegaan. We hebben het hier in Nederland vol goede bedoelingen over de op te richten zorgautoriteit (een soort Opta achtige toezichthouder) om de concurrentie te stimuleren en over een DBC (Diagnose Behandeling Combinatie) een systeem waarbij elk product van een ziekenhuis wordt omschreven met bijbehorend prijskaartje. Dit alles om de doelmatigheid te verhogen en de kosten binnen de perken te houden. Maar of het iets helpt tegen de bureaucratie?
We hebben in Nederland gezien dat ziekenhuizen bepaalde operaties niet meer uit voeren omdat ze anders hun budget overschrijden. Aangeschafte apparatuur wordt op die manier natuurlijk nooit rendabel. Nee dan Duitsland. Als er een MRI-scan wordt aangeschaft moet je als ziekenhuis zorgen dat je die kosten zo snel mogelijk terug verdient. Dat betekent veel patiënten behandelen dus. Des te eerder zijn de kosten terug verdiend. Patiënt blij want snel geholpen, wachtlijsten weg, ziekenhuis blij, aandeelhouders bij, iedereen blij.
In Nederland mag geen winst gemaakt worden, als er geld overblijft moet dat gereserveerd worden voor volgende jaren, dat doet dus geen enkel ziekenhuis. In Duitsland zijn ze niet gebonden aan eindeloze bouwtechnische regels die hier wel worden gehanteerd. In Duitsland hoef je voor een behandeling maar één afspraak te maken, in Nederland moet je minstens vier keer terug komen voor diverse afspraken een bloedafname, röntgenfotos, een specialist etc. Waarom kan dat hier niet? Misschien klinkt het allemaal té logisch en komt Hoogervorst daarom niet op het idee.
Kijk en oordeel zelf.
Denise van Laar
september 2003
quote:
Hilversum, 21 september 2003
Het Financieel Dagblad meldt dat minister Hoogervorst van Volksgezondheid de eerder voorgestelde marktwerking voor ziekenhuizen ingrijpend zal beperken. Hij vreest dat anders de prijzen van ziekenhuisbehandelingen teveel gaan stijgen.
In plaats van de invoering van een geheel nieuw systeem per 2006 komt hij nu met het voorstel vanaf 2004 onderhandelingen te verplichten voor ongeveer 10% van het budget. Het betreft hier met name goed te plannen behandelingen zoals staar- en knieoperaties. De resterende 90% blijven vaste prijzen die worden bepaald door het tarievencollege CTG.Ondanks het nieuwe zogeheten financieringssysteem DBC (Diagnose Behandeling Combinatie) trapt de minister op de rem omdat hij bang is dat de kosten de pan uit rijzen als zorgverzekeraars, ziekenhuizen en specialisten echt mogen onderhandelen. Zon systeem als in Duitsland lijkt verder weg dan ooit.
Is dat ooit goed gegaan vraag ik me af?
quote:In het artikel in de openingspost wordt Duitsland aangehaalt. Hier zijn er ook verschillende ziekenhuizen die gecommercialiseerd zijn. Dit heeft geen negatieve gevolgen gehad voor de kwaliteit/service en is veel minder gaan kosten.
Op vrijdag 28 november 2003 21:18 schreef MarkzMan_X het volgende:
Organistaties/instanties met een ambtelijke cultuur vercommercialiseren.Is dat ooit goed gegaan vraag ik me af?
Het moet dus in principe goed mogelijk zijn om ook zo'n systeem in Nederland in te voeren.
quote:Doen, zou ik dan zeggen. Maar wel kritisch blijven, en als het duurder blijkt te zijn geworden ingrijpen. Niet blind alles willen liberaliseren, decentraliseren, privatiseren, commercialiseren.
Op vrijdag 28 november 2003 21:24 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
In het artikel in de openingspost wordt Duitsland aangehaalt. Hier zijn er ook verschillende ziekenhuizen die gecommercialiseerd zijn. Dit heeft geen negatieve gevolgen gehad voor de kwaliteit/service en is veel minder gaan kosten.
Het moet dus in principe goed mogelijk zijn om ook zo'n systeem in Nederland in te voeren.
Zoals we nu ook de problemen zien in de taxi wereld, en straks ook bij in de havens.
Het is onzin om te zeggen dat het duurder wordt, de kosten worden alleen veel zichtbaarder. Nu betaalt de overheid overigens maar 10% van alle zorguitgaven, de rest wordt via de verzekeraars betaalt. De staat beslist overigens wel alles.
Dan wat betreft de VS. Hier is de gezondheidszorg verre van vrij en zelfs erg gereguleerd. Ook zij kennen medicare etc etc. echter 1 van de redenen waarom het daar duurder is vanwege de malpractice zaken. Deze worden doorberekend aan de klanten dus krijg je vanzelf hogere prijzen.
De Duitsers bewijzen dat je ziekenhuizen prima door de markt kan laten regelen, de Belgen laten zien dat artsen prima kunnen concurreren dus er is geen enkele rationele reden waarom dit product niet door de markt geleverd kan worden.
quote:Gaat prima, Rohn Klinikum gooit alle overtollige managers eruit en geeft artsen een aandeel in de winst. En men is ook in staat diensten te leveren die nooit winstgevend zijn als intensive care of bepaalde zware operaties.
Op vrijdag 28 november 2003 21:18 schreef MarkzMan_X het volgende:
Organistaties/instanties met een ambtelijke cultuur vercommercialiseren.Is dat ooit goed gegaan vraag ik me af?
http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/tv/rvu/nep/bb.20030922.rm
quote:Zeer waarschijnlijk speelt de Amerikaanse claimcultuur met torenhoge advocatenrekeneningen daarin ook een rol. Artsen zullen zich immers tegen vette premies die in de behandelingen zullen worden doorgerekend voor dergelijke premiejagers moeten verzekeren.
Op vrijdag 28 november 2003 20:53 schreef ub40_bboy het volgende:[..]
In Amerika is het ook commercieel, en is het totale bedrag dat aan zorg betaald word meer als in Nederland (t.o.v. BBP)
Hebben we in de Nederlandse samenleving naar mijn idee de incapabele en veelal overbodige manager als parasiet en kostenpost, in de Amerikaanse samenleving neemt zijn neefje de letseladvocaat deze rol van kostenpost en vertragende factor over.
quote:Bij de kosten hier kun je rustig doorberekenen dat een numerus fixus de artsensalarissen onnodig hoog houdt. Niettemin kan het absoluut geen kwaad om als overheid een oogje in het zeil te houden gezien de gestegen prijzen voor openbaar vervoer door een terugtrekende overheid als suikeroom en de gestegen prijzen van taxivervoer.
Maar ik vraag alleen ALS het meer kost of je dan ook voor commercialisering bent. Ik zeg niet dat het ZO is.
In de telecomsector hebben we echter een prijsdaling meegemaakt. Het lijkt dus goed dat een overheid waakt tegen monopolisme en voor verzekerbaarheid van haar burgers.
quote:hier het volkskrantstukje
Op vrijdag 28 november 2003 21:04 schreef UnderWorld_ het volgende:
Wat een bout zeg die volkskrant. Kan iemand hier gratis bij? Of is het voor iedereen betalen?http://zoek.volkskrant.nl/artikel?text=ziekenhuizen&FDOC=0&SORT=presence&PRD=2y&SEC=%2A&ADOC=0
quote:
'Ziekenhuizen mogen voortaan concurreren'
25 juni 2003
Van onze verslaggeefsterZiekenhuizen hebben de mogelijkheid om met elkaar te concurreren. Ze kunnen in belangrijke mate zelf bepalen welke zorg zij leveren, en dus kunnen patiënten kiezen in welk ziekenhuis zij zich willen laten behandelen. De Mededingingswet is dus van toepassing op de ziekenhuissector.
Tot deze voorlopige conclusie komt de Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa in een document waarover de verschillende partijen hun mening kunnen geven. Dit najaar komt de NMa met een definitief standpunt. Tot dusver waren ziekenhuizen zozeer gebonden aan wettelijke regels, dat er geen ruimte was voor concurrentie, vond de NMa. Maar de overheid heeft de regels versoepeld; daardoor kan concurrentie nu wél, zegt de NMa. Een uitzondering maakt de autoriteit voor de spoedeisende hulp. Daarbij heeft de patiënt geen keus: hij moet zo snel mogelijk worden behandeld.
De wet verbiedt ziekenhuizen om hun beddenaantal te vergroten, maar dat lijkt de NMa geen probleem: de behoefte aan bedden daalt juist, doordat patiënten steeds vaker poliklinisch kunnen worden behandeld.
Concurrentie op prijs kan nu nog nauwelijks, maar vanaf volgend jaar wél: dan hangt aan elke behandeling een prijskaartje, dat per ziekenhuis kan verschillen.
Copyright: de Volkskrant
Als men kan garanderen dat de zorg beschikbaar blijft voor een ieder uit de samenleving en er een goede controle blijft op de medische behandelingen ben ik er voor. Misschien dat er nog wel een paar nuts ziekenhuizen zouden moeten blijven als vangnet. Maar zie het probleem niet, als een bedrijf meerdere ziekenhuizen gaat runnen is er in ieder geval een betere communicatie mogelijk over de beschikbaarheid van bedden en doktoren, waardoor het niet meer zo vaak kan gebeuren dat er op 50 km afstand bedden leegstaan en hier men zit te springen om bedden. Dit komt in mijn opinie veel te vaak voor op dit moment. Er wordt nu te vaak langs elkaar heen gewerkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |