abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14883969
quote:
Fondsenwerving / Overdosis bedelbrieven van goede doelen wekt ergernis

NIEUWEGEIN - Afgelopen weekeinde ontving Thea van Vliet de 158ste bedelbrief van dit jaar.

Sinds begin 2003 is de Nieuwegeinse 'uit pure ergernis' de gestage stroom brieven van goede doelen gaan turfen. Op 12 juli vond ze de 100ste acceptgiro op de deurmat. Ze stuurde aan negentien charitatieve stichtingen een briefje met het verzoek op te houden met de ongevraagde post. Van één kreeg ze een reactie, de andere achttien bleven onverstoord hun mailings sturen.

Thea van Vliet hoort bij de groeiende groep Nederlanders die zich storen aan de stapels bedelpost van het goede doel. Charitatief Nederland is vasthoudend, wie eenmaal in een adressenbestand zit, kan tot in lengte van jaren bedelbrieven tegemoet zien, is haar ervaring.

Een recente steekproef van TNS-Nipo wees uit dat twee op de drie Nederlanders zich wel eens ergeren aan goede doelen: opdringerige en agressieve fondsenwerving staat op de tweede plaats van de ergernis top-5.

Van Vliet vindt de mailings van de meeste goede doelen niet erg persoonlijk. ,,Wij worden geregeld per brief bedankt voor onze financiële steun, die we niet hebben gegeven. Ik vind het een grote inbreuk op mijn privacy dat ik bovendien door een aantal organisaties regelmatig telefonisch wordt gevraagd of ik een machtiging wil afgeven tot automatische afschrijving. Dat nooit. We willen best wat geven, maar ik bepaal zelf wel hoeveel, op welk tijdstip en aan wie. Vaak hebben ze daar maar weinig begrip voor ook. En dan zeg ik het nog netjes.''

Het valt Van Vliet op dat zij veel bedelbrieven toegestuurd krijgt van onbekende organisaties, die ook niet bij het Centraal Bureau Fondsenwerving geregistreerd staan. Het CBF verleent keurmerken aan betrouwbare goede doelen.

Koplopers in het aantal bedelbrieven zijn Kerk in Nood (dit jaar zes stuks tot dusver), Multiple Sclerose Internationaal (ook zes) en onbetwist nummer 1 in de sector: het Internationaal Parkinson Fonds, met acht bedelbrieven. De twee laatste stichtingen zijn zogenaamde 'look-alikes', fondsen zonder het CBF-keur die zich als concurrent hebben opgeworpen van al langer bestaande goede doelen, MS Research en Parkinson Patiënten Vereniging.

Goede doelen met CBF-keur maken zich ernstig zorgen over de look-alikes, die volgens hen jaarlijks zo'n 35 miljoen euro uit de charimarkt ophalen. Er is geen enkele controle op de besteding van het geld, want vrijwel alle look-alikes hebben geen keurmerk van het CBF, de enige instantie die toezicht houdt. Bovendien brengen look-alikes gevers in de war. Die kunnen de namen van de stichtingen niet goed uit elkaar houden.

Volgens Nipo-onderzoek denkt twee op de vijf Nederlanders dat goede doelen het eigen bestaan belangrijker vinden dan het verwezenlijken van het doel. Twee op de drie Nederlanders heeft het gevoel dat een aantal goede doelen de naam van de hele branche te grabbel gooit.

http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1069653590231.html

Tijd voor ingrijpen, want als doorsnee-Nederlander zie je door de bomen het bos niet meer. Wat op termijn ook nadelig is voor goede doelen die wel werken zoals het hoort.

Het verplichten van een keurmerk is het begin, organisaties zonder keurmerk zouden dan geen geld meer mogen ophalen. Vervolgens kunnen aan dat keurmerk een aantal eisen worden gehangen, zoals een bepaalde percentage dat minimaal daadwerkelijk naar het goede doel moet gaan, volledige openbaarheid van de inkomsten en de uitgaven en een verbod op aggressieve campagnevoering.

pi_14884090
Goed plan, er moeten meer nationale keurmerken komen. Moderatorkeurmerk zou ook mooi zijn.
  maandag 24 november 2003 @ 12:13:54 #3
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_14884096
Ik kreeg een keer een acceptgiro van Stichting De Zonnebloem. Heb ik weggegooid, want ik doe al mee aan genoeg goede doelen.

Kreeg ik een aantal weken later een briefje op nogal gepikeerde toon dat ze mij toch al een paar weken geleden een acceptgiro hadden toegezonden, en dat ze het vreemd vonden dat ze nog niets binnen hadden.

Ik heb daar wel even een heel vervelend telefoontje aan gewijd.

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_14884145
Ik denk wel dat het CBF-keurmerk verplicht moet worden. Liever geen nieuw keurmerk in het keurmerkenwoud.

Je kunt ook het aftrekken van de belasting beperken tot alleen de CBF-gekeurde instellingen.

De kogel kwam van links, de smurf kwam van rechts, laten we met zijn allen recht door zee gaan! Nu met vernieuwd user-icon.
  maandag 24 november 2003 @ 12:16:53 #5
66982 Herostratos
Aanbevolen door topfokkers
pi_14884175
quote:
Volgens Nipo-onderzoek denkt twee op de vijf Nederlanders dat goede doelen het eigen bestaan belangrijker vinden dan het verwezenlijken van het doel. Twee op de drie Nederlanders heeft het gevoel dat een aantal goede doelen de naam van de hele branche te grabbel gooit.
quote:
Tijd voor ingrijpen, want als doorsnee-Nederlander zie je door de bomen het bos niet meer. Wat op termijn ook nadelig is voor goede doelen die wel werken zoals het hoort.

Het verplichten van een keurmerk is het begin, organisaties zonder keurmerk zouden dan geen geld meer mogen ophalen. Vervolgens kunnen aan dat keurmerk een aantal eisen worden gehangen, zoals een bepaalde percentage dat minimaal daadwerkelijk naar het goede doel moet gaan, volledige openbaarheid van de inkomsten en de uitgaven en een verbod op aggressieve campagnevoering.

De overheid zou in deze ook wel een standpunt mogen innemen. Een keurmerk zou iig al een begin zijn de bedelterreur in te perken.
"Als je geen argumenten meer kan bedenken, ga dan over op beledigingen, want 'onbeleefdheid' maakt een einde aan alle meningsverschillen."
POL-winnaar Wouter Bos-Trofee 2003
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 24 november 2003 @ 12:17:39 #6
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_14884200
Ach ja. Ik krijg hier regelmatig ongevraagde post van o.a. Greenpeace. Gaat ongeopend in het grijze archief.

Ik verbaas me er wel over dat dat soort instellingen vaak geld genoeg hebben om dure mailings rond te sturen. Het is voor mij dus een stimulans om zeker niets te geven aan dat soort clubs, ze hebben kennelijk geld genoeg.

Kom met een collectebus aan m'n deur, dan gaat er zeker wat in..

pi_14884388
quote:
Op maandag 24 november 2003 12:16 schreef Herostratos het volgende:

[..]

[..]

De overheid zou in deze ook wel een standpunt mogen innemen. Een keurmerk zou iig al een begin zijn de bedelterreur in te perken.

In tegendeel, zou ik zeggen. De overheid moet zich terughoudend opstellen. Het gaat hier om NGO's: non-gouvermentele organisaties. Beleid via subsidiepotjes is (meer dan) genoeg beleid. Ik ben voor een keurmerk, maar dat kan de 'sector' prima zelf regelen.

je nieuwe avatar btw

Slaapt winter
en zomer
  maandag 24 november 2003 @ 13:45:29 #8
66318 AvispaCS
Religion is evil !
pi_14886408
Als mensen eens zelf na gaan denken aan welke goede doelen ze iets willen geven en negeer de rest. Waarom moet de overheid weer zoiets doen? Je hebt het CBF keurmerk, wat aangeeft dat een bepaalde organisatie zich aan de regels houdt voor Goede Doelen.

Ik heb voor mezelf drie organisaties waar ik iets aan geef als ik het kan missen en de rest negeer ik. Mensen moeten een keer leren hun eigen verantwoordelijkheid te nemen en niet zo aan het handje van de overheid te lopen. Er is een keurmerk, maak er dan ook gebruik van.

"Religion is excellent stuff for keeping common people quiet.", Napoleon Bonaparte.
"I am an atheist and thank God for that.", George Bernard Shaw.
"Religion is nothing more than socially acceptable insanity.", Oscar Wilde.
  maandag 24 november 2003 @ 13:50:54 #9
66318 AvispaCS
Religion is evil !
pi_14886561
quote:
Op maandag 24 november 2003 12:13 schreef Verbal het volgende:
Ik kreeg een keer een acceptgiro van Stichting De Zonnebloem. Heb ik weggegooid, want ik doe al mee aan genoeg goede doelen.

Kreeg ik een aantal weken later een briefje op nogal gepikeerde toon dat ze mij toch al een paar weken geleden een acceptgiro hadden toegezonden, en dat ze het vreemd vonden dat ze nog niets binnen hadden.

Ik heb daar wel even een heel vervelend telefoontje aan gewijd.

V.

Mijn vader is secretaris geweest van een afdeling van "De Zonnebloem" en die hebben nog nooit een mailing verstuurd. Die haalden geld binnen door het verkopen van lootjes, het houden van rommelmarkten, sponsorlopen, enz. Nooit door het versturen van mailings.

Volgens mij kan dit dan geen legitiem 'onderdeel' van "De Zonnebloem" zijn.

"Religion is excellent stuff for keeping common people quiet.", Napoleon Bonaparte.
"I am an atheist and thank God for that.", George Bernard Shaw.
"Religion is nothing more than socially acceptable insanity.", Oscar Wilde.
  maandag 24 november 2003 @ 14:13:57 #10
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_14887147
quote:
Op maandag 24 november 2003 13:50 schreef AvispaCS het volgende:

[..]

Mijn vader is secretaris geweest van een afdeling van "De Zonnebloem" en die hebben nog nooit een mailing verstuurd.

Ik heb toch echt meermaals ongevraagd acceptgiro's op naam ontvangen.

V.

Ja inderdaad, V. ja.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 24 november 2003 @ 18:35:29 #11
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_14894289
quote:
Op maandag 24 november 2003 14:13 schreef Verbal het volgende:

[..]

Ik heb toch echt meermaals ongevraagd acceptgiro's op naam ontvangen.

V.

Ik ook inderdaad.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_14908780
Een keurmerk is goed, CBF niet.
Althans, zo was het vijf jaar geleden toen het pas vrij recent bestond. Ik weet niet hoe het nu is.

Het CBF was toen een clubje van de tien fondsen die het meest binnenkregen. Die hebben de koppen bij elkaar gestoken en gezegd: Wij zijn het CBF en wij zijn goed, de rest is slecht. En de gewone burger slikte het voor zoete koek. Kartel-vorming heet zoiets toch?

(Natuurlijk ligt het iets genuanceerder dan hier afgespiegeld, maar helemaal zuiver is/was het CBF niet)

En weer een stukje onzinnige proza.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')