quote:Bron: De Telegraaf
Van Ardenne kapittelt kardinaalHILVERSUM - Minister van Ardenne van Ontwikkelingssamenwerking hekelt het beleid van het Vaticaan op het gebied van voorbehoedsmiddelen en geboortebeperking. Zij heeft daar kardinaal Simonis op aangesproken in een gesprek met hem.
Minister van Ardenne.
Dat zei de minister zondagochtend in het IKON-programma De Andere Wereld. " Ik heb tegen de kardinaal gezegd dat ik als praktiserend katholiek en nu ook als minister van ontwikkelingssamenwerking al jarenlang tot de conclusie kom dat de politiek van de katholieke kerk in ontwikkelingslanden niet werkt" , aldus de minister. De kardinaal en Van Ardenne kwamen in het gesprek niet tot elkaar. "Maar ik wil wel in gesprek blijven", zei ze.Volgens de minister levert Simonis' standpunt allerlei dillemma's voor haar op. "Ik ben lid van de katholieke kerk, ik ben trouw aan die katholieke kerk, al ben ik het dus niet eens met dat er in zijn algemeenheid wordt gezegd wat mensen wel en niet mogen doen. Dat seksualiteit een taboe is, dat kan dus niet. Ik heb de kardinaal dit voorgelegd en het ook een beetje zijn probleem gemaakt", aldus Van Ardenne.
Simonis zei hier volgens de minister op dat ze zich als katholiek moet houden aan de katholieke leer en die houdt in dat voorbehoedsmiddelen verboden zijn, je trouw moet zijn, soms onthouding in acht moet nemen en geen condooms mag gebruiken. De woordvoerder van de aartsbisschop zei in een reactie verbaasd te zijn over de uitlatingen van de minister omdat de ontmoeting vorige maand een strikt persoonlijk onderhoud betrof. De kardinaal doet hierover dan ook geen mededelingen, aldus de zegsman.
Aanleiding voor het gesprek waren uitspraken vorige maand van kardinaal Trujillo, voorzitter van de pauselijke raad voor het gezin. Volgens hem is het HIV-virus dat aids kan veroorzaken, zo klein dat het door een condoom kan dringen. Deze opvatting deed nogal wat stof opwaaien. "Op twee manieren doet hij geen recht aan de werkelijkheid. Je vertelt dat mensen die een condoom gebruiken besmet kunnen raken met HIV en tegelijkertijd wordt ze verteld dat condooms toch niet helpen als voorbehoedsmiddel."
Volgens Van Ardenne moet de kerk met beide benen op de grond staan en geen dwaze verhalen rondstrooien. "Ik zie het als mijn rol om de kardinaal uit te dagen om in ieder geval seksualiteit niet meer als taboe te beschouwen en ik hoop dat hijzelf daar eens wat meer open het debat over aangaat: kijk eens rond, lees eens boeken, je ziet toch hoe het er in de wereld aan toegaat."
Ze heeft nu al een betere visie dan de afgelopen 100 miljard ontwikkelingsministers Wie is het nog meer met haar eens?
quote:
Belijdende politici worstelen met standpunt Rome
Katholieke Kamerleden pal achter Van Ardenne
DEN HAAG - Het katholieke smaldeel van het CDA voelt zich erg ongemakkelijk bij het verbod van het Vaticaan op condoomgebruik tegen aids.'De kerk zit me soms in de weg', bekent het katholieke CDA-Kamerlid Theo Brinkel, voormalig secretaris van de kerkelijke vredesbeweging Pax Christi. De meeste katholieken in het katholieke smaldeel van de CDA-fractie - eenderde van de 42 leden - zeggen bij tijd en wijle te worstelen met de standpunten die het Vaticaan uitdraagt. Zij steunen hun partijgenote minister Agnes van Ardenne voor Ontwikkelingssamenwerking, die de kerk oproept tot een 'publiek debat' over seksualiteit.
Van Ardenne heeft kardinaal Simonis tijdens een onderhoud voorgehouden dat het verbod op voorbehoedsmiddelen mensen een middel tegen aids uit handen slaat. Terwijl aids hele samenlevingen in Afrika ontwricht. Simonis heeft haar gevraagd trouw te zijn aan de rooms-katholieke leer.Kamerlid Ger Koopmans (CDA) trouwde augustus dit jaar met zijn partner Eugène uit protest tegen de oproep van het Vaticaan aan rooms-katholieke politici om in verzet te komen tegen het homohuwelijk. 'Juist als katholiek moet Van Ardenne het condoomverbod aankaarten', vindt hij. Of hij de katholieke kerk nooit heeft willen verlaten? 'Nee, het is als met een broer. Ook al heb je ruzie, het blijft toch je broer.'
Theo Brinkel, nieuw in de Kamer, spreekt van een 'worsteling'. 'Wat de paus zegt, raakt mij als gelovige. Ik heb een diep ontzag voor het menselijke leven , maar kies toch voor het mindere kwaad: het gebruik van condooms.'
Het grote verschil tussen kerk en staat is volgens Brinkel dat de politiek wél, maar de kerk geen compromissen hoeft te sluiten.Kamerlid Frans de Nerée tot Babberich (CDA): 'Als de kerk zich bemoeit met maatschappelijke kwesties, mag je van jouw kant de discussie met de kerk op gang brengen.'
Hij meent dat de katholieke kerk soms de gevolgen van haar eigen opvattingen onvoldoende overziet. 'Als je helemaal geen voorbehoedsmiddelen wilt toestaan, kun je tegelijkertijd niet óók nog eens tegen abortus zijn. Dat ligt in elkaars verlengde.'Zijn collega Hubert Bruls vindt het 'wel lastig' als politici uit eigen kring het oneens zijn met de kerk. 'Het is aan de katholieke kerk een eigen lijn uit te zetten.' Bruls kan in deze kwestie ook een heel eind met Rome meevoelen. 'Ik ben niet voor ongebreidelde seks via voorbehoedmiddelen.
'Natuurlijk lees ik de verhalen over wat aids aanricht in Zimbabwe en Kenia, maar het ligt aan de mensen zelf dat het fout gaat. Dat mag de kerk best uitdragen. Tegelijkertijd kun je niet blind door het leven gaan.' Hij begrijpt dat Van Ardenne vanuit haar verantwoordelijkheid als minister de kwestie heeft aangekaart.Fractieleider Maxime Verhagen steunt haar ook, maar wil daar niet openlijk voor uitkomen. De commotie in de achterban na zijn uitspraken over de oproep van de Vaticaanse congregatie aan katholieke politici zich te verzetten tegen het homohuwelijk, liggen hem nog vers in het geheugen. Verhagen destijds: ' Katholieke politici voelen zich niet door het Vaticaan aangesproken.'
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1069653900660.html
quote:Eindelijk een goed geluid van het CDA. Voor het eerst sinds maanden.
Op dinsdag 25 november 2003 09:53 schreef Kozzmic het volgende:[..]
quote:Het is natuurlijk juist het CDA dat zoiets kan aankaarten bij kardinalen en paus. De PvdA en VVD kunnen op deze punten roepen wat ze willen, maar daar trekt het Vaticaan in ieder geval niets van aan. Het is uberhaupt de vraag of de katholieke kopstukken iets aantrekken van deze kritiek, het is te hopen.
Op dinsdag 25 november 2003 10:02 schreef pberends het volgende:[..]
Eindelijk een goed geluid van het CDA. Voor het eerst sinds maanden.
Nog een achtergrondsartikel uit de (voormalig katholieke) Volkskrant...
quote:
Oorlog om seksuele rechten wordt venijnigerAMSTERDAM - De oorlog om seksuele rechten begon in Caïro, september 1994. Hij duurt onverminderd voort en het geschut wordt venijniger. Voorlopig hoogtepunt: de mededeling vorige maand van kardinaal Trujillo dat het aidsvirus door minuscule gaatjes in condooms kan kruipen.
Onzin, zei de Wereldgezondheidsorganisatie, 'gevaarlijk' zelfs. Precies dat woord gebruikte minister Van Ardenne voor Ontwikkelingssamenwerking dit weekeinde voor het volgens haar 'extreme' standpunt van het Vaticaan.
Maar haar harde taal betreft niet alleen Trujillo, het gaat Van Ardenne om de opvattingen van het Vaticaan over seksualiteit, voortplanting en bevolkingsbeleid als zodanig. Tussen de r.k. kerk en het CDA gaapt een kloof. Eigenlijk bestond die kloof ook in 1994, toen op de VN-bevolkingsconferentie in Caïro een kolossale botsing plaatshad tussen min of meer progressieve krachten en een monsterverbond van het Vaticaan en conservatieve moslimlanden.
Inzet was een verlicht bevolkingsbeleid. Niet langer dwang om het geboortecijfer terug te dringen, maar versterking van de positie van vrouwen, zeker in ontwikkelingslanden. Steekwoorden: onderwijs, voorlichting, gezondheidszorg en toegang tot 'reproductieve diensten', een paraplu-term waaronder desgewenst condoom, pil en abortus passen.
Het Vaticaan en een aantal islamitische landen lagen dwars bij elke zinsnede die ook maar een béétje kon duiden op abortus, homoseksualiteit en seks buiten het huwelijk. Onder voorzitterschap van de Nederlandse diplomaat Nic. Biegman werd het Caïro-document door de conferentie geloodst. De inhoud bleef overeind, dankzij tekstuele trouvailles bleven de moslims binnenboord.
Rome had het nakijken. Sindsdien voert het Vaticaan een niet aflatende strijd om het in Caïro verloren terrein terug te veroveren. Menige VN-conferentie werd het toneel van alweer een slag in de oorlog om seksuele rechten.
Als het gaat om abortus enhomo's springen moslimlanden telkens bij (met voorbehoedmiddelen hebben ze geen moeite), en sinds drie jaar is daar de regering-Bush, met haar afkeer van abortus. De VS hebben hun steun aan het VN-bevolkingsfonds (Unfpa) ingetrokken; het gat is inmiddels gevuld door de EU.
In de tienjarige oorlog heeft Nederland altijd op de uiterste progressieve flank geopereerd. Inclusief het CDA, dat ook regeerde toen de Nederlandse inbreng voor Caïro werd geschreven. Geen land geeft zoveel geld aan Unfpa als Nederland. 'Ik kom al jarenlang tot de ontdekking', zei Van Ardenne dan ook, 'dat de policy van de katholieke kerk in ontwikkelingslanden niet werkt. Ook niet in het Westen overigens, maar hier luisteren we niet naar de paus en het Vaticaan.'
'Het Vaticaan voert de strijd zelfs steeds feller', zegt Jon O'Brien van de progressieve Catholics for a Free Choice vanuit Washington. 'Priesters in Afrika worden gedwongen óf te liegen, óf de aidspatiënten te laten sterven.'
Ook Van Ardenne ('Waarom investeert Durex niet méér in Afrika?') ziet de posities verharden, tien jaar na Caïro. Vandaar haar oproep om 'de rijen te sluiten' in het verzet tegen 'deze onheilige alliantie van conservatieve krachten'.
http://www.volkskrant.nl/buitenland/1069653900723.html
quote:Hier valt natuurlijk wel wat op af te dingen. Volgens mij luisteren ze in Afrika hoogstens erg selectief naar het Vaticaan. De Kerk verbiedt namelijk ook seks buiten het huwelijk. Daar hebben ze in Afrika, getuige het hoge aantal HIV-besmette mensen, een stuk minder moeite mee.
Op dinsdag 25 november 2003 10:10 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Uit het artikel:"Ook niet in het Westen overigens, maar hier luisteren we niet naar de paus en het Vaticaan.'"
quote:Bovendien zijn missiepaters over het algemeen een stuk pragmatischer. Die delen die dingen daarom dus wel gewoon uit.
Op dinsdag 25 november 2003 13:03 schreef Het_Vijfde_Wiel het volgende:
Tuurlijk heeft de RK-kerk een achterhaald en schandelijk standpunt op dit gebied. Maar zou het nu echt helpen als de paus condoomgebruik zou gaan propaganderen? lijkt me niet dat er veel mensen zijn die zich daar wat van aantrekken, ook niet in Afrika. Afrika is grotendeels niet eens katholiek, en op het meest katholieke continent (Latijns-Amerika) is AIDS een veel kleiner probleem.
quote:Dat is idd hulde.
Op dinsdag 25 november 2003 10:10 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Het is natuurlijk juist het CDA dat zoiets kan aankaarten bij kardinalen en paus. De PvdA en VVD kunnen op deze punten roepen wat ze willen, maar daar trekt het Vaticaan in ieder geval niets van aan. Het is uberhaupt de vraag of de katholieke kopstukken iets aantrekken van deze kritiek, het is te hopen.
Nog een achtergrondsartikel uit de (voormalig katholieke) Volkskrant...
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |