Ons Koningshuis, Ouderenzorg en de Integratie
{En aanbidt God en vereenzelvigt niets met Hem en bewijst vriendelijkheid aan ouders, verwanten, wezen, de behoeftigen en aan de nabuur, die een vreemdeling is en de nabuur die een bloedverwant is en aan de metgezel, de reiziger en aan degenen die onder uw macht zijn.} (de Edele Koran, 4.36)
Sommige autochtonen hebben het gevoel dat de zogenaamde nieuwe Nederlanders neerkijken op de Nederlandse samenleving. Deze autochtonen menen dat de nieuwkomers bewust geen deel willen uitmaken van onze Nederlandse samenleving. Je zou kunnen zeggen dat de frustraties hierover, het eenzijdige politieke debat en het mediageweld over het gevaar dat deze nieuwe Nederlanders - en dan vooral de Moslims onder hen - zouden vormen voor de Nederlandse samenleving, geen positieve invloed hebben gehad op hun bereidheid een bijdrage te leveren aan de Nederlandse samenleving. Hoewel het natuurlijk te kort door de bocht is om de gehele verantwoording buiten de groep te leggen, is er steeds meer sprake van een mentale getto-vorming, zowel bij autochtonen als bij nieuwe Nederlanders.
Wat betreft een deel van de moslims is de huidige Nederlandse cultuur inderdaad aan verloedering en verval van waarden en normen onderhevig. Voorbeelden van aspecten van de Nederlandse samenleving die op een kritische houding onder veel Moslims kunnen rekenen, zijn de ouderenzorg en het respect voor ons Koningshuis.
Ouderenzorg
De wijze waarop in de huidige Nederlandse consumptiecultuur en de Nederlandse politiek met ouderen omgegaan wordt, is vanuit Islamitisch perspectief mensonterend. En niet alleen vanuit Islamitisch perspectief: dat perspectief komt in dit geval immers geheel overeen met normen en waarden die vroeger ook in Nederland leefden. Deze oude Nederlandse waarden waren gestoeld op humanistische en joods-christelijke fundamenten, zoals het vijfde van de tien geboden (Exodus, 20:12): "Eert uw vader en moeder."
De nieuwe Nederlandse cultuur lijkt dit gebod -en niet alleen dit gebod - echter vergeten te zijn. De zorg voor ouderen is, bekeken met dit Bijbelse gebod in het achterhoofd, een misvormd gedrocht geworden. Onze vaders en moeders stoppen wij weg in tehuizen, om zo de zorgplicht waarmee wij hen zouden moeten eren, af te kopen met een judaskus en wat zilverstukken. Deze ouderen blijven meerdere dagen in hun bed, krijgen luiers om (naar het toilet kost teveel tijd en geld) en worden in veel gevallen slechts 1 x maal per week gedoucht.
Moslims, met hun zogenaamde achterlijke en ouderwetse cultuur, vinden in hun Koran dezelfde waarden als die in de Bijbelse tien geboden te vinden zijn:
{Uw Heer heeft u bevolen, zeggende: "Aanbidt niemand anders dan Mij en betoont vriendelijkheid jegens de ouders. Indien iin hunner bij u een hoge leeftijd bereikt of beiden doen dit, zeg dan nimmer tot hen "Foei" noch stoot hen af, doch spreek tot hen een welgevallig woord. [17.24] En wees teder voor hen in erbarming. En zeg: "Mijn Heer, ontferm u over hen daar zij mij opvoedden toen ik jong was.}(De Edele Koran, 17.23)
Dit is niet bedoeld als borstklopperij. Het is een oproep aan Moslims om samen met hun Christelijke, Joodse en Humanistische landgenoten die de oude waarden en normen nog niet vergeten zijn verandering te brengen in deze mensonterende situatie. Het is een suggestie dat Moslims met de waarden en normen die ze in hun religie vinden, de Nederlandse samenleving, die zo op zoek is naar nieuw houvast in oude waarden en normen, soms een spiegel kunnen voorhouden. Het is daarmee ook een handreiking: zou dit levende gedachtegoed, zo verwant aan het soms vergeten Humanistisch-Joods-Christelijke gedachtegoed waar de Nederlandse samenleving uit voortkomt, een bijdrage kunnen zijn die Moslimse burgers kunnen leveren aan de Nederlandse samenleving?
Respect voor ons Koningshuis
Van oudsher wordt de Nederlanders verweten dat zij hebzuchtig zijn en een mentaliteit hebben die het onmogelijk maakt boven het maaiveld uit te steken. Het oordeel over in hoeverre dit altijd even gegrond is, wil ik aan andere overlaten, maar de satire op ons koningshuis komt mijns inziens wel voort uit karaktertrekken die uit dit oude verwijt aan de Nederlanders spreken. Mensen die kritiek hebben op het koningshuis zijn mijn inziens vaak het slachtoffer van afgunst. Afgunstig op het feit dat andere mensen in de maatschappij geboren worden als prins en prinses en de daarbijbehorende financiele privileges. Hierbij vergetend dat zij zelf zoveel meer financiele privileges hebben dan drievierde van de wereldbevolking.
Een maatschappij waarin autochtonen, handelend vanuit deze jaloersheid en afgunst, het koningshuis proberen belachelijk te maken, is geen goed voorbeeld voor allochtonen. Onder het mom van vrijheid van meningsuiting, een idee dat langzaam misvormd wordt tot het recht tot vrijheid om elkaar publiekelijk te mogen vernederen, wordt het respect voor het instituut van de Monarchie en de regering vermindert.
De smakeloze grappen over het uiterlijk van onze minister-president, Jan Peter Balkenende (met wiens politiek ik het overigens niet altijd eens ben), verminderen eveneens het respect voor het noodzakelijk gezag binnen de maatschappij.
Inhoudelijk en gepaste kritiek op de regering is noodzakelijk voor het goed functioneren van de democratie. Het nodeloos belachelijk maken van het koningshuis en de regering zal op den duur echter een interne bedreiging gaan vormen voor onze samenleving. Een samenleving waar niemand meer respect heeft voor God, regering, politie, rechterlijke macht en de rechten van de burger, deze samenleving zal vervallen tot chaos.
Een chaos van verloedering en respectloosheid, waarin het steeds moeilijker zal zijn om aan nieuwkomers uit te leggen waarom de Nederlandse cultuur het aanpassen waard zou zijn.
Link: 1x keer douchen in de week is geen uitzondering
http://www.gelderlander.nl/regioportal/GLD/1,3112,1448-Archief-Zoeken__1857820_,00.html!!
quote:Abdullah.R.F.Haselhoef is terug!!!!!!!!!
Op woensdag 12 november 2003 21:24 schreef Abdullah.R.F.Haselhoef het volgende:
quote:Een kusje terug
Op woensdag 12 november 2003 22:46 schreef pberends het volgende:[..]
Abdullah.R.F.Haselhoef is terug!!!!!!!!!
![]()
![]()
![]()
kusje.
quote:Idd, misschien even een samenvatting en een stelling. Ik ben te lui om het te lezen.
Op woensdag 12 november 2003 22:48 schreef toska het volgende:
En wat was de stelling nu?
quote:Sinds wanneer hebben moslims een kritische houding over het gebrek aan respect voor het koningshuis? Is dit pas sinds Balkenende hierover begon? Satire is natuurlijk wel heel iets anders dan geen respect hebben voor het koningshuis.
Wat betreft een deel van de moslims is de huidige Nederlandse cultuur inderdaad aan verloedering en verval van waarden en normen onderhevig. Voorbeelden van aspecten van de Nederlandse samenleving die op een kritische houding onder veel Moslims kunnen rekenen, zijn de ouderenzorg en het respect voor ons Koningshuis.
Nog even een vraag, is het wel correct om als moslim, christen of jood respect te hebben voor een instituut als het koningshuis?
quote:Dat de huidige ouderenzorg niet helemaal in orde is ben ik het helemaal mee eens. Maar veel van de verhalen die we in de media de laatste tijd gehoord hebben zijn nogal opgeklopt zoals, nog maar 2 maaltijden per dag, 1 x in de week douchen of zelfs 1 x in de 3 week. Meeste van dit soort horror verhalen hebben als doel om meer geld binnen te brengen.
Ouderenzorg
De wijze waarop in de huidige Nederlandse consumptiecultuur en de Nederlandse politiek met ouderen omgegaan wordt, is vanuit Islamitisch perspectief mensonterend. En niet alleen vanuit Islamitisch perspectief: dat perspectief komt in dit geval immers geheel overeen met normen en waarden die vroeger ook in Nederland leefden. Deze oude Nederlandse waarden waren gestoeld op humanistische en joods-christelijke fundamenten, zoals het vijfde van de tien geboden (Exodus, 20:12): "Eert uw vader en moeder."
Ouderen "wegstoppen" in verzorgingstehuizen heeft volgens mij weinig te maken met gebrek aan respect. Met het instituut verzorgingstehuis is ook niks mis, wel met de instelling van sommige autochtone en allochtone Nederlanders, de "zorgplicht" voor je ouders houdt niet op bij de deur van het verzorgingstehuis. Het probleem van de verzorgingstehuizen/ouderenzorg is dat men geen eigen verantwoordelijkheid neemt maar er van uitgaat dat de overheid dit voor de burger oplost (vaak denkt de overheid dit ook beter te weten). De oplossing zou kunnen zijn om de burger zelf verantwoordelijk te laten zijn, of zelf de zorg van ouder(s) regelen of hiervoor betalen.
Kan me voorstellen dat allochtonen die uit een minder vrij land komen het idee kunnen krijgen dat we hier nogal respectloos met elkaar omgaan, terwijl het met het respect voor de medemens vaak in de landen waar die mensen vandaan komen nog slechter gesteld is.
Maar worden dan niet de begrippen autoritair en respect doorelkaar gehaald?
[Dit bericht is gewijzigd door Chewie op 13-11-2003 11:19]
quote:Nee, ik denk dat het bij sommige nieuwkomers kan overkomen -ook door gebrek aan fijne taalvaardigheid- dat autochtonen respectloos naar elkaar zijn. Zo wanneer men dan geen respect heeft voor het koningshuis, voor wat heeft men dan in Nederland nog wel respect voor.
Op donderdag 13 november 2003 10:33 schreef Chewie het volgende: [..] Sinds wanneer hebben moslims een kritische houding over het gebrek aan respect voor het koningshuis? Is dit pas sinds Balkenende hierover begon?
quote:Smaken verschillen. Ik denk dat sommige satire wel degelijk niet van respect getuigen.
Satire is natuurlijk wel heel iets anders dan geen respect hebben voor het koningshuis.
quote:Satire kan een functie hebben en publiekelijke personen aansporen om beter op te letten en mistoestanden aan de kaak te stellen. In andere gevallen kan satire bedoelt zijn om over de rug van anderen, goedkoop als programmamaker te willen scoren.
Satire op het koningshuis, kerk en overheid is ook iets wat al eeuwen lang gebeurt in Europa. Dus hoort het imo bij de europese normen en waarden.
quote:Matheus: Geef de Keizers wat des Keizers is en God wat aan God is.
Nog even een vraag, is het wel correct om als moslim, christen of jood respect te hebben voor een instituut als het koningshuis?[..]
In de Quraan wordt het belang onderstreept om de mensen die aangesteld worden met een gezagsverhouding te respecteren.
quote:Stel dat deze horrorverhalen voor 10% waar zijn. Zou zelfs deze 10% niet teveel zijn?
Dat de huidige ouderenzorg niet helemaal in orde is ben ik het helemaal mee eens. Maar veel van de verhalen die we in de media de laatste tijd gehoord hebben zijn nogal opgeklopt zoals, nog maar 2 maaltijden per dag, 1 x in de week douchen of zelfs 1 x in de 3 week. Meeste van dit soort horror verhalen hebben als doel om meer geld binnen te brengen.
quote:In Belgie betalen kinderen inderdaad een bijdrage voor hun ouders in het verzorginstehuis. In Nederland zou dit een aanvulling kunnen zijn op bestaande regelgeving omtrent eigen bijdrages.
Het probleem van de verzorgingstehuizen/ouderenzorg is dat men geen eigen verantwoordelijkheid neemt maar er van uitgaat dat de overheid dit voor de burger oplost (vaak denkt de overheid dit ook beter te weten). De oplossing zou kunnen zijn om de burger zelf verantwoordelijk te laten zijn, of zelf de zorg van ouder(s) regelen of hiervoor betalen.
quote:Partijen als SGP, Christenunie hebben waarschijnlijk soortgelijke ideeen omtrent de zorg voor ouderen en respect voor het koningshuis.
Kan me voorstellen dat allochtonen die uit een minder vrij land komen het idee kunnen krijgen dat we hier nogal respectloos met elkaar omgaan
quote:Mensenrechten vanuit de overheid richting burger is veelal heel slecht. De gastvrijheid en warmte en zorg voor familieleden is vaak heel hecht.
, terwijl het met het respect voor de medemens vaak in de landen waar die mensen vandaan komen nog slechter gesteld is.
quote:Hoewel bijvoorbeeld oud premier Kok regelmatig ook onder vuur lag, dwong hij wel respect af. Aan wat ligt dat? Premier Balkenende lukt dat niet altijd. Heeft dat met autoriteit te maken?
Maar worden dan niet het begrippen autoritair en respect doorelkaar gehaald?
Respect is geen vanzelfsprekendheid. Respect moet je verdienen. Daarnaast is er misschien wel iets anders zoals beleefdheid naar anderen, wat vaak verward wordt met respect.
Abdullah
quote:Maar dan hebben we het over cultuurverschil wat nog versterkt wordt door taalachterstand.
Op donderdag 13 november 2003 11:13 schreef Abdullah.R.F.Haselhoef het volgende:[..]
Nee, ik denk dat het bij sommige nieuwkomers kan overkomen -ook door gebrek aan fijne taalvaardigheid- dat autochtonen respectloos naar elkaar zijn. Zo wanneer men dan geen respect heeft voor het koningshuis, voor wat heeft men dan in Nederland nog wel respect voor.
quote:Dat is een persoonlijke opvatting. De maker kan het bedoeld hebben om misstanden aan de kaak te stellen, maar de kijker vat het dan op als goedkoop scoren.
Satire kan een functie hebben en publiekelijke personen aansporen om beter op te letten en mistoestanden aan de kaak te stellen. In andere gevallen kan satire bedoelt zijn om over de rug van anderen, goedkoop als programmamaker te willen scoren.
Een programma als "Egoland" vind ik nu niet echt hoogstaand en zie ook niet wat voor eventuele misstanden de maker aan de kaak wil stellen, maar om nu te zeggen dat dit de goede naam van het koningshuis aantast gaat me te ver.
quote:Maar dan heb je het over incidenten, die heb je in elk land/cultuur. Kun je niet aan opmaken dat wij respectloos met ouderen omgaan.
Stel dat deze horrorverhalen voor 10% waar zijn. Zou zelfs deze 10% niet teveel zijn?
quote:Ik denk dat we nog verder moeten gaan. Mensen betalen nu een collectieve premie voor de verzorging van ouderen, diit werkt gemakzucht in de hand, wat weer opgevat kan worden als respectloos. Laat mensen zelf hun "oudedag" voorziening regelen en laat de kinderen hiervoor ook verantwoordelijk zijn. Of door zelf de verzorging te regelen of door hier aan mee te betalen.
In Belgie betalen kinderen inderdaad een bijdrage voor hun ouders in het verzorginstehuis. In Nederland zou dit een aanvulling kunnen zijn op bestaande regelgeving omtrent eigen bijdrages.
quote:Die warmte en zorg voor familieleden was hier ook zeer hecht maar sinds de overheid dit op zich nam, is dit minder geworden. Dus maak mensen weer zelf verantwoordelijk en dan zal het met de warmte en zorg ook weer beter gaan.
Mensenrechten vanuit de overheid richting burger is veelal heel slecht. De gastvrijheid en warmte en zorg voor familieleden is vaak heel hecht.
quote:Autoriteit speelt zeker mee. Maar bijvoorbeeld in het normen en waarden debat, hoe Balkenende deze discusie is begonnen dwingt hij weinig respect mee af. Je kan wel zeggen dat het slecht gesteld is met de normen en waarden in dit land maar als je daar verder niks aan toe te voegen hebt, zullen er maar weinig mensen zijn die zich er iets van aantrekken (behalve in satirisch bedoelde stukjes). Als het verhaal goed is dan volgt respect vanzelf.
Hoewel bijvoorbeeld oud premier Kok regelmatig ook onder vuur lag, dwong hij wel respect af. Aan wat ligt dat? Premier Balkenende lukt dat niet altijd. Heeft dat met autoriteit te maken?
quote:Terecht wordt hier mijns inziens een misstand belicht. Te snel wordt aangenomen dat
Uit: Nieuwslicht nr. 10 jaargang 2 - Datum: 12-11-2003 - Oplage 5.300 - inschrijving@zeelandnet.nl
Ons Koningshuis, Ouderenzorg en de Integratie{En aanbidt God en vereenzelvigt niets met Hem en bewijst vriendelijkheid aan ouders, verwanten, wezen, de behoeftigen en aan de nabuur, die een vreemdeling is en de nabuur die een bloedverwant is en aan de metgezel, de reiziger en aan degenen die onder uw macht zijn.} (de Edele Koran, 4.36)
Sommige autochtonen hebben het gevoel dat de zogenaamde nieuwe Nederlanders neerkijken op de Nederlandse samenleving. Deze autochtonen menen dat de nieuwkomers bewust geen deel willen uitmaken van onze Nederlandse samenleving. Je zou kunnen zeggen dat de frustraties hierover, het eenzijdige politieke debat en het mediageweld over het gevaar dat deze nieuwe Nederlanders - en dan vooral de Moslims onder hen - zouden vormen voor de Nederlandse samenleving, geen positieve invloed hebben gehad op hun bereidheid een bijdrage te leveren aan de Nederlandse samenleving. Hoewel het natuurlijk te kort door de bocht is om de gehele verantwoording buiten de groep te leggen, is er steeds meer sprake van een mentale getto-vorming, zowel bij autochtonen als bij nieuwe Nederlanders.
quote:Zie ik hier een mogelijk verbond met SGP, CU en CDA in plaats van het klassieke verbond dat wordt toegeschreven aan migranten en de PvdA?
quote:Iets te eenvoudig lijkt nu te worden gesuggereerd dat de nederlandse maatschappij met deze godvrezende Moslims een probleem zou hebben. De maatschappelijke problemen zijn juist met minder godvrezende mensen die zichzelf identificeren met Moslimgeloof. Lieten dezen nog nog maar aanspreken op hun wortels. dan was er minder hufterig gedrag op straat, werden oude mensen minder bedreigd en werden burgers minder belaagd op straat bij de PIN-automaat. Op een of andere manier zijn deze criminelen afgevallen van een leven ingericht volgens Islamitisch gebruik en worden zij daar te weinig op aangesproken.
Ouderenzorg
De wijze waarop in de huidige Nederlandse consumptiecultuur en de Nederlandse politiek met ouderen omgegaan wordt, is vanuit Islamitisch perspectief mensonterend. En niet alleen vanuit Islamitisch perspectief: dat perspectief komt in dit geval immers geheel overeen met normen en waarden die vroeger ook in Nederland leefden. Deze oude Nederlandse waarden waren gestoeld op humanistische en joods-christelijke fundamenten, zoals het vijfde van de tien geboden (Exodus, 20:12): "Eert uw vader en moeder."De nieuwe Nederlandse cultuur lijkt dit gebod -en niet alleen dit gebod - echter vergeten te zijn. De zorg voor ouderen is, bekeken met dit Bijbelse gebod in het achterhoofd, een misvormd gedrocht geworden. Onze vaders en moeders stoppen wij weg in tehuizen, om zo de zorgplicht waarmee wij hen zouden moeten eren, af te kopen met een judaskus en wat zilverstukken. Deze ouderen blijven meerdere dagen in hun bed, krijgen luiers om (naar het toilet kost teveel tijd en geld) en worden in veel gevallen slechts 1 x maal per week gedoucht.
Moslims, met hun zogenaamde achterlijke en ouderwetse cultuur, vinden in hun Koran dezelfde waarden als die in de Bijbelse tien geboden te vinden zijn:
quote:Ik denk het zeker.
{Uw Heer heeft u bevolen, zeggende: "Aanbidt niemand anders dan Mij en betoont vriendelijkheid jegens de ouders. Indien iin hunner bij u een hoge leeftijd bereikt of beiden doen dit, zeg dan nimmer tot hen "Foei" noch stoot hen af, doch spreek tot hen een welgevallig woord. [17.24] En wees teder voor hen in erbarming. En zeg: "Mijn Heer, ontferm u over hen daar zij mij opvoedden toen ik jong was.}(De Edele Koran, 17.23)Dit is niet bedoeld als borstklopperij. Het is een oproep aan Moslims om samen met hun Christelijke, Joodse en Humanistische landgenoten die de oude waarden en normen nog niet vergeten zijn verandering te brengen in deze mensonterende situatie. Het is een suggestie dat Moslims met de waarden en normen die ze in hun religie vinden, de Nederlandse samenleving, die zo op zoek is naar nieuw houvast in oude waarden en normen, soms een spiegel kunnen voorhouden. Het is daarmee ook een handreiking: zou dit levende gedachtegoed, zo verwant aan het soms vergeten Humanistisch-Joods-Christelijke gedachtegoed waar de Nederlandse samenleving uit voortkomt, een bijdrage kunnen zijn die Moslimse burgers kunnen leveren aan de Nederlandse samenleving?
quote:Een zeer sterke opmerking. graag zie ik daar nog eens bij gevoegd de opmerking dat deze mensen ook de vrijheid hebben om hun mening kenbaar te maken. Deze vrijheid vind ikk een groot goed al bouwt lang niet alles wat onder deze vrijheid wordt verkondigd onze samenleving en ons politieke bestel op.
Respect voor ons KoningshuisVan oudsher wordt de Nederlanders verweten dat zij hebzuchtig zijn en een mentaliteit hebben die het onmogelijk maakt boven het maaiveld uit te steken. Het oordeel over in hoeverre dit altijd even gegrond is, wil ik aan andere overlaten, maar de satire op ons koningshuis komt mijns inziens wel voort uit karaktertrekken die uit dit oude verwijt aan de Nederlanders spreken. Mensen die kritiek hebben op het koningshuis zijn mijn inziens vaak het slachtoffer van afgunst. Afgunstig op het feit dat andere mensen in de maatschappij geboren worden als prins en prinses en de daarbijbehorende financiele privileges. Hierbij vergetend dat zij zelf zoveel meer financiele privileges hebben dan drievierde van de wereldbevolking.
quote:
Een maatschappij waarin autochtonen, handelend vanuit deze jaloersheid en afgunst, het koningshuis proberen belachelijk te maken, is geen goed voorbeeld voor allochtonen. Onder het mom van vrijheid van meningsuiting, een idee dat langzaam misvormd wordt tot het recht tot vrijheid om elkaar publiekelijk te mogen vernederen, wordt het respect voor het instituut van de Monarchie en de regering vermindert.
quote:Inderdaad, al kan de hoek waaruit dergelijke grappen komen worden getraceerd en zal het mij weinig verbazen als de grappen ook zeker geïnspireerd zouden worden door electorale overwegingen.
De smakeloze grappen over het uiterlijk van onze minister-president, Jan Peter Balkenende (met wiens politiek ik het overigens niet altijd eens ben), verminderen eveneens het respect voor het noodzakelijk gezag binnen de maatschappij.
quote:
Inhoudelijk en gepaste kritiek op de regering is noodzakelijk voor het goed functioneren van de democratie. Het nodeloos belachelijk maken van het koningshuis en de regering zal op den duur echter een interne bedreiging gaan vormen voor onze samenleving. Een samenleving waar niemand meer respect heeft voor God, regering, politie, rechterlijke macht en de rechten van de burger, deze samenleving zal vervallen tot chaos.Een chaos van verloedering en respectloosheid, waarin het steeds moeilijker zal zijn om aan nieuwkomers uit te leggen waarom de Nederlandse cultuur het aanpassen waard zou zijn.
quote:Helaas kan niet iedereen de vrijheid aan die in de nederlandse samenleving gangbaar geworden is. Ik zie echter niet graag dat die vrijheid wordt teruggebracht en kan me daarom vinden in het pleidooi vabn Balkenende om een moreel reveil waarin bij mensen zelf de beslissing gelaten wordt te matigen op basis van argumenten die kritisch kunnen worden belicht.
Link: 1x keer douchen in de week is geen uitzondering
http://www.gelderlander.nl/regioportal/GLD/1,3112,1448-Archief-Zoeken__1857820_,00.html!!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |