abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 oktober 2003 @ 14:37:18 #1
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_14147537
quote:
CDA dreigt bezuinigingsplannen te blokkeren

DEN HAAG - Als het kabinetsbeleid leidt tot te veel koopkrachtachteruitgang voor bepaalde categorieën, dan zal de CDA-fractie in de Eerste Kamer tegen een aantal bezuinigingsvoorstellen stemmen. Fractieleider Werner zei dat zondag in het tv-programma Buitenhof.

Tijdens de algemene beschouwingen in de Eerste Kamer afgelopen dinsdag drong Werner ook al aan op extra maatregelen om de koopkracht van met name chronisch zieken bij te spijkeren. Hij liet zich echter geruststellen door een betoog van premier Balkenende dat niemand er door de ingrepen van het kabinet er volgend jaar meer dan 1 procent in koopkracht op achteruit zal gaan.

In Buitenhof bleek de CDA-senator toch niet helemaal tevreden gesteld. Hij vreest dat door een opeenstapeling van maatregelen sommige groepen toch te veel moeten inleveren. Balkenende zei dinsdag in de senaat dat er voor hen nog altijd de bijzondere bijstand is. Werner reageerde daar toen niet op, maar in Buitenhof zei hij het geen goed idee te vinden als grote groepen bij de sociale dienst moeten aankloppen voor bijzondere bijstand.

ANP

Bron: LC

Een deel het CDA lijkt in opstand te komen. Waar de Eerste kamer meestal alleen de haalbaarheid van wetsvoorstellen bekijkt, is er nu dus een politiek inhoudelijke disucssie. In mijn ogen is het goed dat er in de Eerste Kamer aan de bel wordt getrokken.

Ik denk overigens dat de 'linkervleugel' van het CDA weinig invloed heeft en dat deze actie een storm in een glas water is.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_14149190
Eerste kamer afschaffen dus. Achterlijke onzinnige overbodige geldverspillende instantie, en met dat besef gaan ze ook nog eens moeilijk doen.

pberends; simpel, helder, duidelijk

zondag 26 oktober 2003 @ 18:07:13 #3
66982 Herostratos
Aanbevolen door topfokkers
pi_14152251
quote:
Verdeeldheid binnen het CDA!
De topictitel dekt de lading niet daarbij opgeteld het uitroepteken, doet mij denken dat de TS een storm in een glas water wil veroorzaken

Zeker gezien het onderwerp eigenlijk een doodnormale politieke actie is, dat is namelijk het bestaansrecht en doel van politici in de Eerste Kamer...

"Als je geen argumenten meer kan bedenken, ga dan over op beledigingen, want 'onbeleefdheid' maakt een einde aan alle meningsverschillen."
POL-winnaar Wouter Bos-Trofee 2003
  zondag 26 oktober 2003 @ 18:09:10 #4
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_14152301
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 18:07 schreef Herostratos het volgende:

[..]

De topictitel dekt de lading niet daarbij opgeteld het uitroepteken, doet mij denken dat de TS een storm in een glas water wil veroorzaken

Zeker gezien het onderwerp eigenlijk een doodnormale politieke actie is, dat is namelijk het bestaansrecht en doel van politici in de Eerste Kamer...

Het enige wat ik wil veroorzaken is een 'pittige' discussie.

Mislukt ja.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_14159537
Heel goed - ik hoop ook dat het effect heeft, het sluit in ieder geval aan bij de zorgen van de CDA-achterban waarmee de 1e kamer fractie blijkbaar meer feeling heeft dan de 2e kamer fractie.

En oh nee, dit is geen glas in een storm water. Dit is symbolisch voor wat ons te wachten staat en hoe het altijd gegaan is het met het CDA in het verleden. Verblind door het machtsdenken vallen ze in hun eigen valkuilen

pi_14167882
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 22:11 schreef SCH het volgende:
Heel goed - ik hoop ook dat het effect heeft, het sluit in ieder geval aan bij de zorgen van de CDA-achterban waarmee de 1e kamer fractie blijkbaar meer feeling heeft dan de 2e kamer fractie.

En oh nee, dit is geen glas in een storm water. Dit is symbolisch voor wat ons te wachten staat en hoe het altijd gegaan is het met het CDA in het verleden. Verblind door het machtsdenken vallen ze in hun eigen valkuilen

Ik vind het bovenstaande een aardig voorbeeld van toeschrijving.

Bij het CDA is het kennelijk wèl mogelijk dat de afgevaardigden er een eigen mening op na houden om de discussie aangaande beleidsvoornemens te bevorderen zonder dat dit meteen tot zwartmakerij en verwijten over en weer leidt.

salva cum reverentia
pi_14168015
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 11:15 schreef hoppe het volgende:

[..]

Bij het CDA is het kennelijk wèl mogelijk dat de afgevaardigden er een eigen mening op na houden om de discussie aangaande beleidsvoornemens te bevorderen zonder dat dit meteen tot zwartmakerij en verwijten over en weer leidt.

Waar haal je die conclusie nou vandaan? Dan ken je de geschiedenis van de christen-democratie in Nederland wel heel erg slecht. Echt heel erg slecht. Dat is nou juist het grote probleem bij het CDA. Het is ook geen toeschrijven maar constateren.
pi_14168171
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 11:21 schreef SCH het volgende:

[..]

Waar haal je die conclusie nou vandaan? Dan ken je de geschiedenis van de christen-democratie in Nederland wel heel erg slecht. Echt heel erg slecht. Dat is nou juist het grote probleem bij het CDA. Het is ook geen toeschrijven maar constateren.

Er kan natuurlijk over onderwerpen altijd meer kennis worden vergaard dan erover aanwezig is. Toch wil ik mezelf niet als politieke nitwit bestempelen. Mogelijk zegt het etiket niet enkel wat over degene die het opgeplakt kreeg?

Is er bij het huidige CDA de door jou genoemde problematiek te constateren of was het wel erg gemakkelijk vanuit een bepaalde veronderstelling te gaan denken om vervolgens al 'herkenende' tot jouw conclusie te komen?

salva cum reverentia
pi_14168247
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 11:15 schreef hoppe het volgende:

[..]

Ze mogen wel een eigen mening hebben als ze aan het eind maar gewoon met de fractie meestemmen. Ondanks pogingen om het dualisme te bevorderen is de fractie dicipline van de huidige coalitie zeer sterk. Dat meot ook wel met een dergelijke krappe meerderheid.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_14168279
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 15:50 schreef pberends het volgende:
Eerste kamer afschaffen dus. Achterlijke onzinnige overbodige geldverspillende instantie, en met dat besef gaan ze ook nog eens moeilijk doen.

pberends; simpel, helder, duidelijk

De 1e kamer is een belangrijke controlerende instantie. Deze voorkomt dat elke populistische gril van de 2e kamer direct doorgevoerd wordt.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_14168609
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 11:29 schreef hoppe het volgende:
Is er bij het huidige CDA de door jou genoemde problematiek te constateren of was het wel erg gemakkelijk vanuit een bepaalde veronderstelling te gaan denken om vervolgens al 'herkenende' tot jouw conclusie te komen?
In het huidige CDA onder Verhagen is het machtsdenken en de fractiediscipline sterker dan ooit te voren en van het zo leuk geprobeerde dualisme komt al helemaal niks terecht. Er is 1 CDA-er, Arend Jansen, de leider van de basisgroep sociale zekerheid, die niet in de fractie zit, en zich van al dat gedoe niks aantrekt en dicht bij de achterban staat. Hij maakt zich druk om de wezenskenmerken van het christelijke gedachtengoed, zoals naastenliefde en barmhartigheid.
Dat geluid was door Hannie van Leeuwen al opgepikt, en blijkbaar door Werner nu ook. Het moet van de 1e kamer komen dus.
pi_14169309
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 11:46 schreef SCH het volgende:

[..]

In het huidige CDA onder Verhagen is het machtsdenken en de fractiediscipline sterker dan ooit te voren en van het zo leuk geprobeerde dualisme komt al helemaal niks terecht. Er is 1 CDA-er, Arend Jansen, de leider van de basisgroep sociale zekerheid, die niet in de fractie zit, en zich van al dat gedoe niks aantrekt en dicht bij de achterban staat. Hij maakt zich druk om de wezenskenmerken van het christelijke gedachtengoed, zoals naastenliefde en barmhartigheid.
Dat geluid was door Hannie van Leeuwen al opgepikt, en blijkbaar door Werner nu ook. Het moet van de 1e kamer komen dus.

Hier wordt dan de strategie van Balkenende wat duidelijker. Hij heeft zichzelf en de 2e kamerfractie in de rol van boeman gemanouvreerd die de zaak teveel aanzet om de handen bij de VVD op elkaar te krijgen, de eigen achterban te mobiliseren tot tegengeluid en de bonden de kans te bieden om zich te profileren.

Overschreeuwen de bonden zichzelf dan staan zij voorlopig buiten spel.

Vervolgens haalt Balkenende iets meer dan het onderhandelingresultaat binnen dat hij nodig denkt te hebben voor adequaat landsbestuur. Daarna kan het CDA zich bij monde van de eerste kamer nogmaals profileren als de sociale partij die Balkenende in "Anders en Beter" reeds schetste.

Zo blijft het CDA een betrouwbare regeringspartner, zien de leden hun invloed op landsbeleid en blijft het land ook financieel bestuurbaar.

Balkenende stijgt op mijn lijst van scherpzinnige, niet te onderschatten politici.

salva cum reverentia
  maandag 27 oktober 2003 @ 13:45:34 #13
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_14171291
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 14:37 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Een deel het CDA lijkt in opstand te komen. Waar de Eerste kamer meestal alleen de haalbaarheid van wetsvoorstellen bekijkt, is er nu dus een politiek inhoudelijke disucssie. In mijn ogen is het goed dat er in de Eerste Kamer aan de bel wordt getrokken.

Ik denk overigens dat de 'linkervleugel' van het CDA weinig invloed heeft en dat deze actie een storm in een glas water is.

De Eerste Kamer wil dus weer Tweede-Kamertje gaan spelen. Lijkt me niet hun taak.
pi_14187706
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 11:46 schreef SCH het volgende:

[..]

In het huidige CDA onder Verhagen is het machtsdenken en de fractiediscipline sterker dan ooit te voren en van het zo leuk geprobeerde dualisme komt al helemaal niks terecht.

Verhagen is gewoon de nieuwe Melkert. De mopperende manier waarop hij reageert op politieke tegenstanders, de discipline waarmee hij zijn fractieleden in het gareel houdt. Ik hoop voor het CDA dat ze deze man niet als opvolger van JPB gaan bestempelen...

Ontopic: Eerst zien, dan geloven. Ik denk wel dat het CDA-deel in het kabinet op kleine punten wil toegeven aan dit soort eisen van partijgenoten. Met die verdeeldheid zal het wel loslopen.

woensdag 29 oktober 2003 @ 13:31:49 #15
52589 sjun
uit solidariteit
pi_14220513
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 00:35 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Verhagen is gewoon de nieuwe Melkert. De mopperende manier waarop hij reageert op politieke tegenstanders, de discipline waarmee hij zijn fractieleden in het gareel houdt. Ik hoop voor het CDA dat ze deze man niet als opvolger van JPB gaan bestempelen...

Ad Melkert had weinig aanhang in de provincie Limburg. Hij moest daar de eer aan de gemoedelijker Thijs Wöltgens laten
quote:
Ontopic: Eerst zien, dan geloven. Ik denk wel dat het CDA-deel in het kabinet op kleine punten wil toegeven aan dit soort eisen van partijgenoten. Met die verdeeldheid zal het wel loslopen.
Een goede regie als door Balkenende getoond is daarbij nooit weg
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')