abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13812954
Zaterdag (vandaag) 11 oktober en maandag 13 oktober, 22:20 - 23:07 op Nederland 3
quote:
NOVA in Noord-Korea
Aanleiding vormde de publicatie van Het Dagboek van Anne Frank, dat op initiatief van de autoriteiten in Noord-Korea eind vorig jaar is vertaald in de Noordkoreaanse taal. Verslaggever Mirjam Bartelsman en cameravrouw Meral Uslu bezochten scholen in Noord-Korea en spraken met leerlingen en leraren én met de staatssecretaris van onderwijs, Choe Ho Jon, over het Dagboek.

Schoolkinderen met het dagboek van Anne Frank

Cameravrouw Meral Uslu staat bij het standbeeld van Kim Il Sung.

De Grote Leider Kim Il Sung en zijn zoon, de huidige leider Kim Jung Il

Deze auto's schonk Stalin in de jaren vijftig aan de Noord-Koreaanse leider Kim Il Sung.

Een massaal kinderkoor, zomaar op zondagmiddag

Schoolkinderen maken de trappen met het standbeeld van Kim Il Sung schoon.

Bord aan de weg: "Wij zullen de Amerikanen verslaan met een kernoorlog."

Voor meer foto's: Fotodagboek Noord-Korea

NOVA website

quote:
NOVA in Noord-Korea
"Anne Frank verlangde naar wereldvrede. Maar haar wens zal nooit uitkomen zolang de oorlogshitser Bush leeft. Bush is even erg als Hitler. Door hem zullen wij altijd in angst leven."

Dat zegt de 13-jarige Kim Kwang in een documentaire over Anne Frank in Noord-Korea, die zaterdag 11 oktober door NOVA wordt uitgezonden. Voor het eerst kreeg een televisieploeg uit Nederland een officieel journalistenvisum om Noord-Korea te bezoeken.

Aanleiding vormde de publicatie van Het Dagboek van Anne Frank, dat op initiatief van de autoriteiten in Noord-Korea eind vorig jaar is vertaald in de Noordkoreaanse taal. In enkele maanden tijd werd het dagboek een hit onder jongeren. Officieel zijn drieduizend exemplaren gedrukt, maar tienduizenden kopieën zijn in omloop. Op vrijwel alle middelbare scholen in de hoofdstad Pyongyang wordt het boek tijdens de lessen behandeld.

NOVA-verslaggever Mirjam Bartelsman en cameravrouw Meral Uslu bezochten scholen in Noord-Korea en spraken met leerlingen en leraren over het Dagboek. Ook interviewden zij de staatssecretaris van onderwijs, Choe Ho Jon. Hij zegt: "Het dagboek is erg populair onder jongeren omdat de inhoud van het boek erg goed is. Het boek is anti-oorlog en voor vrede en geluk. Dat is precies wat ons volk wenst en wat de hele mensheid wenst. In ons land leven we door de agressieve houding van de Verenigde Staten dagelijks in een oorlogsatmosfeer. Daarom spreekt dit thema onze jongeren aan."

De teksten van Anne Frank blijken vooral gebruikt te worden om de leerlingen te doordringen van de oorlogsdreiging van de Verenigde Staten. De 13-jarige Ri Hyang zegt: "Na de Iraakse oorlog wil Amerika de volgende oorlog tegen ons land voeren, omdat wij op de tweede plaats staan van de As van het Kwaad. Maar wij zijn onverslaanbaar onder leiding van onze gerespecteerde generaal Kim Jung Il en ons volksleger."

Zijn klasgenoot Yu Jin voegt hier aan toe: "Wij gaan niet zitten wachten tot de kernbommen op ons neervallen. Als Amerika oorlog met ons wil, zullen wij ook kernbommen op Amerika gooien." En op de vraag of er nog ergens ter wereld concentratiekampen bestaan, zegt de 13-jarige An Song Mi: "Zolang de nazi's in de Verenigde Staten leven, zullen er altijd geheime plekken bestaan waar onschuldige mensen worden vermoord. Volgens mij zijn de gevangenissen in Amerika vergelijkbaar met concentratiekampen."

NOVA in Noord-Korea: zaterdag 11 en maandag 13 oktober
Naast de documentaire over Anne Frank zendt NOVA ook een reportage uit, die het NOVA-team in Noord-Korea maakte over het kernwapenbeleid. Later in oktober volgt nog een documentaire over de verering van de dode leider Kim Il Sung, met onder andere een interview met een Noordkoreaanse vluchtelinge, die nu leeft in Zuid-Korea.

Ben benieuwd of het werkelijk zo erg is In ieder geval een aanrader voor de anti- en pro-oorlog mensen.

[Dit bericht is gewijzigd door pberends op 11-10-2003 19:02]

zaterdag 11 oktober 2003 @ 18:58:07 #2
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13813001
Ik denk dat er door het systeem aldaar, in NK al veel Anne Franks zitten. Ik snap niet wat de overheid precies wil duidelijk maken.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_13813021
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 18:58 schreef Sidekick het volgende:
Ik denk dat er door het systeem aldaar, in NK al veel Anne Franks zitten. Ik snap niet wat de overheid precies wil duidelijk maken.
Anti-Bush campagne
pi_13813067
Nu kunnen we hopelijk zien dat het daar niet zo slecht is als jullie denken.
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_13813086
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 19:01 schreef pro_jeex het volgende:
Nu kunnen we hopelijk zien dat het daar niet zo slecht is als jullie denken.
Of andersom. Waarschijnlijk krijgen we een beeld te zien wat het ministerie van Onderwijs ons graag laat zien.
  zaterdag 11 oktober 2003 @ 19:04:12 #6
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13813119
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 18:59 schreef pberends het volgende:

[..]

Anti-Bush campagne

Tsja, dan denk ik dat daar wel betere boeken voor zijn.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_13813131
In het kader van Noord-Koreaanse propaganda, dit (quicktime) filmpje. Uit het Koreaans vertaald door Rob Pongi.

sorry als het al elders gepost was.

Die Welt ist alles was der Fall ist.
pi_13813139
quote:
Ook interviewden zij de staatssecretaris van onderwijs, Choe Ho Jon. Hij zegt: "Het dagboek is erg populair onder jongeren omdat de inhoud van het boek erg goed is. Het boek is anti-oorlog en voor vrede en geluk.
Vandaar dat Noord-Korea 33% van hun inkomen besteed aan defensie.
Als ze dat niet deden, hadden ze ook 'geen dreiging' van de VS of wie dan ook.
pi_13813162
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 19:02 schreef pberends het volgende:

[..]

Of andersom. Waarschijnlijk krijgen we een beeld te zien wat het ministerie van Onderwijs ons graag laat zien.

Precies... dat bord geeft me toch een vervelend gevoel...
pi_13813292
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 19:06 schreef kibber het volgende:

[..]

Precies... dat bord geeft me toch een vervelend gevoel...

NOVA is wel een heeel objectief programma natuurlijk

Ga wel even kijken

pi_13813308
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 19:02 schreef pberends het volgende:

[..]

Buitenlanders in Noord Korea kijken onder begeleiding van gids met verplichte oogkleppen.Spontaan contact met de bevolking is taboe.Je bent als ware een fellow traveller.
pi_13813392
De propaganda machine van NK draait op volle toeren.
Fokkerdefok.
pi_13813779

Kim Se-jin (left) from North Korea and his South Korean younger sister Kim Ok-rang cry as they share their first hug in decades at the reunion of separated families at the Mt. Geumgang resort on Sept. 13.

Nou wees er maar trots op hoor Kim.

zaterdag 11 oktober 2003 @ 19:43:54 #14
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_13813845
Anne Frank was slachtoffer van het fascisme en Noord-Korea is, als communistisch land, de aartsvijand van het fascisme, dus is Anne Frank een held. Iets zegt mij echter, dat de Koreanen hier nooit achter waren gekomen zonder kapitalistische films en uitgeverijen.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_13813908
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 19:43 schreef tvlxd het volgende:
Anne Frank was slachtoffer van het fascisme en Noord-Korea is, als communistisch land, de aartsvijand van het fascisme, dus is Anne Frank een held. Iets zegt mij echter, dat de Koreanen hier nooit achter waren gekomen zonder kapitalistische films en uitgeverijen.
En wie heeft 'het volk' van Anne Frank bevrijdt? Juistem, daar zul je Noord-Korea niet over horen.
pi_13814166
Ik ga zeker even kijken. Juist omdat Noord-Korea mij zo'n ongelofelijk kutland lijkt, boeit het me erg....
  zaterdag 11 oktober 2003 @ 21:59:59 #17
65247 DeSigaar
Een lekkere Cubaanse!
pi_13816365
thanx, ik ga zeker kijken

Altijd de Sigaar
pi_13816736
Het begint over 1 minuut.

edit: het is begonnen!

pi_13816847
"Geen eten omdat de Bourgondische imperialisten het inpikken."
  zaterdag 11 oktober 2003 @ 22:27:24 #20
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_13816863
Moet ik het zien?
1 kernfysicus
pi_13816880
nineteen eighty-four!
  zaterdag 11 oktober 2003 @ 22:30:02 #22
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_13816908
* tvlxd just zapping in.

Ik zie wel vaak al die Koreanen in een net pak.

1 kernfysicus
pi_13816910
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 22:27 schreef tvlxd het volgende:
Moet ik het zien?
Propaganda, maar wel interessant hoor.
  zaterdag 11 oktober 2003 @ 22:32:31 #24
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_13816942
Ik vraag mij af, in hoeverre het Dagboek is gemanipuleerd.

"Nazi-Amerika [..] kapitalistische bondgenoten" volgens mij zitten er een paar Noord-Koreanen op Fok!. . .:

1 kernfysicus
pi_13816965
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 22:32 schreef tvlxd het volgende:
Ik vraag mij af, in hoeverre het Dagboek is gemanipuleerd.

"Nazi-Amerika [..] kapitalistische bondgenoten" volgens mij zitten er een paar Noord-Koreanen op Fok!. . .:

Dat vroeg ik me net ook al af, het zal heus wel aangepast zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')