abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13632562
quote:
Balkenende zwijgt over kwestie-Mabel

DEN HAAG - Premier Balkenende wilde vrijdag na afloop van de vergadering van de ministerraad geen inhoudelijke mededelingen doen over de geruchtmakende uitzending van SBS6 over Mabel Wisse Smit, de verloofde van prins Johan Friso. Mabel gaf in het programma toe enkele keren op de boot van topcrimineel Bruinsma te hebben geslapen.

Daarvoor had ze verklaard dat ze de in 1991 vermoorde crimineel alleen oppervlakkig had gekend.

De fracties van PvdA en LPF willen opheldering van de premier over de kwestie. Prins Johan Friso kan in theorie koning van Nederland worden. Als hij een vrouw aan zijn zijde heeft die intieme contacten, dan wel een liefdesrelatie, heeft gehad met een topcrimineel, zou dat op zijn minst reden tot zorg geven, aldus de partijen.

Balkenende gaf aan de tijd te willen nemen voor een antwoord op de vragen van de fracties. Normaal worden vragen van de Tweede Kamer binnen drie weken beantwoord. Volgens de premier kan het nu langer duren voordat hij over de brug komt. Zorgvuldigheid gaat, volgens hem, boven snelheid.

De premier liet in het midden of bij het onderzoek naar het verleden van Wisse Smit de AIVD, voorheen de BVD, wordt ingeschakeld.

De minister-president benadrukte nog eens aan dat de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) alleen als doorgeefluik heeft gefunctioneerd tussen Mabel Wisse Smit en de maker van het SBS6-programma, Peter R. de Vries. De RVD heeft alleen haar versie van haar verhouding met Bruinsma weergegeven. De premier en zijn RVD zijn, volgens hem, dus niet verantwoordelijk voor wat ze heeft gezegd.

De PvdA heeft er begrip voor dat Balkenende ruim de tijd wil nemen om het verleden van Wisse Smit uit te zoeken. De LPF daarentegen niet. Volgens woordvoerder Eerdmans probeert Balkenende het zo te plooien dat hij eerst de Eerste- en Tweede Kamer toestemming voor het huwelijk van Johan Friso laat geven, en pas dan met informatie naar buiten komt over het verleden van Mabel. Het huwelijk tussen Johan Friso en Mabel Wisse Smit zou in april gepland zijn.

De uitzending van Peter R. de Vries op SBS6 over het verleden van Wisse Smit is donderdagavond uitzonderlijk goed bekeken. Volgens de Stichting KijkOnderzoek stemden ruim 1.7 miljoen mensen hun toestel er op af.

Veel fracties in de Tweede Kamer willen nog niet reageren op de kwestie-Mabel.

http://www.volkskrant.nl/denhaag/1065158191127.html

In SHO loopt weliswaar al een uitgebreid roddeltopic over deze zaak (zie Mabel Wisse Smit had relatie met Klaas Bruinsma #4), maar aangezien dit de komende tijd ongetwijfeld een heet hangijzer zal zijn in politiek Den Haag dit topic waar gediscussieerd kan worden over de politieke consequenties.

In de verklaring die gisteren door Wisse Smit werd gegeven bleken naar mijn mening een aantal punten te zitten die duidelijk tegen de eerdere verklaring in gingen. Klaas Bruinsma was meer dan een oppervlakkige kennis, anders verblijf je niet meerdere nachten op zijn boot. De relatie (vriendschap, liefdes, whatever) heeft langer geduurd dan eerst werd toegegeven. Mabel had 2 of 3 keer op de boot van Bruinsma overnacht in 1989 en ook daarna. Een eerdere verklaring dat ze alle banden verbroken heeft op het moment dat duidelijk werd met wie ze te maken had kan volgens mij niet kloppen, als je meerdere keren iemand van zo nabij meemaakt en zelfs privé wordt uitgenodigd heb je echt wel in de gaten dat je te maken hebt met een topcrimineel. Bruinsma had in de bewuste periode (1989 en later) ook absoluut landelijke bekendheid als maffiabaas.

Dit levert 2 punten op die politieke consequenties kunnen hebben...

• In de eerste verklaring is gelogen. Onduidelijk is of Mabel hier alleen voor verantwoordelijk is of dat Bea, RVD en Balkenende op de hoogte waren van de leugen.
  • Mabel had op zijn minst een vriendschapsrelatie met een topcrimineel, en mogelijk een liefdesrelatie die minimaal een paar maanden en maximaal 2 jaar heeft geduurd.
  • Op zich hoeft dat laatste nog niet meteen een probleem te zijn geweest, hoewel als de relatie inderdaad langere tijd heeft geduurd je je af kunt vragen in hoeverre Mabel zelf beter is geworden van de criminele activiteiten van Bruinsma en ervan op de hoogte was. Het eerste punt is denk ik sowieso wel een probleem, liegen is een politieke doodzonde en het bagatelliseren van de relatie duidt er op dat er bewust zaakjes verhult moesten worden.

Ik denk dat de politiek sowieso geen goedkeuring kan verlenen aan dit koninklijk huwelijk. Dat betekent niet dat Friso en Mabel niet kunnen trouwen, maar als ze trouwen dan dient Friso zijn troonrechten op te geven.

pi_13632610
    Balkenende is een autistische man...
    pi_13632633
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2003 21:10 schreef ilona-scuderia het volgende:
    Balkenende is een autistische man...
    Het is 'm gegunt
    De oude oude layout was veel beter!!
    vosss is de naam,
    met dubbel s welteverstaan.
    pi_13632667
    Dat mabelgezeik gaat me nu wat te lang door.

Die lelijke troll is al die media aandacht niet waard.
    Zoals gewoonlijk gaat het bij die mensen nergens over, 1 keer een snelle wip buiten de slaapkamer en men spreekt al over een schandalige affaire enzo

vrijdag 3 oktober 2003 @ 21:12:55 #5
    46383 Tiemie
    sowieso wel!
    pi_13632689

ik wil niet eens weten met wie die lelijke doos allemaal geneukt heeft

[Dit bericht is gewijzigd door Tiemie op 03-10-2003 21:13]

vrijdag 3 oktober 2003 @ 21:13:38 #6
    66444 Lord_Vetinari
    Si non confectus non reficiat
    pi_13632707
    Who f*cking cares met wie dat mokkel 14 jaar geleden geslapen heeft? Alsof Maxima zo'n onschuldig maagdje was (herinneren we ons nog de eerste video die we van haar zagen? Dansend op een tafel op een party?) Overtrokken hype.

Het enige goede eraan is, als het Kabinet hierover valt (wat technisch mogelijk is).

De pessimist ziet het duister in de tunnel
    De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
    De realist ziet de trein komen
    De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
    pi_13632801
    Uiteindelijk nemen Balkenende en Beatrix de beslissing, het parlement heeft niets in te brengen
    En we weten nu al dat er toch geen toestemming gevraagd zal gaan worden...

[Dit bericht is gewijzigd door ilona-scuderia op 03-10-2003 21:17]

pi_13632806
    Ik ben erg benieuwd hoe JP zich hier uit gaat redden.

Meer tijd vragen duidt nou niet meteen op besluitvaardigheid en het is ook niet volgens de regels van het spel.

Aan de andere kant: als hij hier een slimme oplossing voor bedenkt kan hij veel krediet winnen, zie hoe behendig Kok de Maxima-affaire naar zijn hand wist te zetten.

vrijdag 3 oktober 2003 @ 21:17:09 #9
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_13632818
    Nou, ze is niet helemaal duidelijk geweest over haar (sexuele) verleden. Ze heeft gewoon een relatie gehad; of dat nou met een crimineel is of niet, maakt voor mij niets uit. Al die poespas hoeft voor mij niet.

Het is jammer dat ze niet geheel eerlijk is geweest, maar niet meer dan dat. Als ze zich niet heeft beziggehouden met criminele activiteiten, dan lijkt mij geen probleem om toestemming te geven vanuit de Kamer.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
    Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
    I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
    pi_13632837
    Laat haar toch lekker haar gang gaan Crimineel of niet
    In noorwegen gaat het toch ook allemaal goed
    slettebak [@] gmail.com
    pi_13632846
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2003 21:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:
    Who f*cking cares met wie dat mokkel 14 jaar geleden geslapen heeft? Alsof Maxima zo'n onschuldig maagdje was (herinneren we ons nog de eerste video die we van haar zagen? Dansend op een tafel op een party?) Overtrokken hype.

Het enige goede eraan is, als het Kabinet hierover valt (wat technisch mogelijk is).

Idd, ik volg die onzin vanaf het begin al niet. Het is niet belangrijk ook. Er zijn nog wel grotere problemen, zoals de kenniseconomie.
      vrijdag 3 oktober 2003 @ 21:20:34 #12
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_13632913
    Who Fucking Cares
    Werkelijk, Ik snap best dat de boulervard pers dit een lekker hot item vind, maar de hele pers heeft het er over.
    Een ding: als de RVD gelijk had gezegt ja dat is zo, ze heeft zich laten neuken door een drugsbaron was de rel nooit zo groot geweest.
    Nu is het gefundenes fresse fuer die presse,
    Heel de Nederlandse pers gelijk op niveau Bild Zeitung/ news of the world...

arm Nederland

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
    pi_13633058
    idd, het boeit totaal niet. Laten we weer op politiek concentreren. Altijd weer dat gezeik.

Balkenende moet het gewoon even goed uitzoeken en dan de goede beslissing nemen, klaar.

Those who know do not speak
    Those who speak do not know
      vrijdag 3 oktober 2003 @ 21:27:40 #14
    66444 Lord_Vetinari
    pi_13633114
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2003 21:26 schreef UnderWorld_ het volgende:
    idd, het boeit totaal niet. Laten we weer op politiek concentreren. Altijd weer dat gezeik.

Balkenende moet het gewoon even goed uitzoeken en dan de goede beslissing nemen, klaar.

Maar Balkie is wel staatsrechtelijk verantwoordelijk Dus die wil traineren. lekker wachten tot na de aanvraag voor toestemming en dan 'tsk tsk tsk' zeggen, maar eraan toevoegen dat ie er niks meer aan kan doen. Terwijl als ie nu toegeeft dat ze gelogen heeft, zijn kop theoretisch zou kunnen rollen.
      vrijdag 3 oktober 2003 @ 21:34:33 #15
    572 Sniper
    Gull Catcher
    pi_13633308
    Amusant hoe snel de vliegen weer boven deze dampende hoop stront cirkelen.
      vrijdag 3 oktober 2003 @ 21:35:16 #16
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_13633331
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2003 21:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Maar Balkie is wel staatsrechtelijk verantwoordelijk Dus die wil traineren. lekker wachten tot na de aanvraag voor toestemming en dan 'tsk tsk tsk' zeggen, maar eraan toevoegen dat ie er niks meer aan kan doen. Terwijl als ie nu toegeeft dat ze gelogen heeft, zijn kop theoretisch zou kunnen rollen.

Weer een keer het kabinet v/d Koningin, zou het een machtstrijd zijn in den Haag??

*spannend tune-tje*

Spanning en sensatie

Maar goed, zelfs dit soort (ook niet zo intressante) implicaties gaat volledig aan die persberichtafschrijvers voorbij. Journalistiek zonder enig niveau of intelligentie

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
    pi_13633475
    Het is kinderachtig om de regels te volgen en geen toestemming voor dit huwelijk te verlenen?

De hele monarchie is kinderachtig, hoort op de Efteling thuis. Maar aan die kinderachtigheid moet iedere Nederlander wel meedoen en alle kinderachtige regels in acht nemen.

Het is het een of het ander. Of men neemt de regels serieus en laat deze vrouw onder geen beding onder ministeriële verantwoordelijkheid vallen, of men schaft morgen nog de hele poppenkast af.

Als het aan mij ligt doen we het laatste.

Thunder announces that the storm is coming
    pi_13633513
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2003 21:16 schreef SCH het volgende:
    Meer tijd vragen duidt nou niet meteen op besluitvaardigheid en het is ook niet volgens de regels van het spel.
    hij heeft 3 weken de tijd, wie weet lukt het hem om binnen die tijd antwoord te geven.
    Als de natuur perfect was...
    ... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
      vrijdag 3 oktober 2003 @ 21:42:39 #19
    59761 Salmonella
    Wat niet weet, dat weet niet
    pi_13633552
    quote:
    Als hij een vrouw aan zijn zijde heeft die intieme contacten, dan wel een liefdesrelatie, heeft gehad met een topcrimineel, zou dat op zijn minst reden tot zorg geven, aldus de partijen.
    Waarom?! Damn, iedereen maakt toch wel eens een slippertje, laat dat mens toch met rust, als je zo in iemands verleden gaat spitten, vind je altijd wel iets "onzedelijks"
    I want that one!
      vrijdag 3 oktober 2003 @ 21:45:31 #20
    66444 Lord_Vetinari
    pi_13633624
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2003 21:41 schreef Vision het volgende:

[..]

hij heeft 3 weken de tijd, wie weet lukt het hem om binnen die tijd antwoord te geven.

Hij heeft na de Ministerraad al aangegeven dat het 'mogelijk niet binnen 3 weken lukt. Zorgvuldigheid gaat voor snelheid'.. Ja ja..
      vrijdag 3 oktober 2003 @ 21:46:18 #21
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_13633649
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2003 21:16 schreef SCH het volgende:
    Er is extra tijd nodig om een 2de onderzoek naar haar verleden in te stellen. Aan de hand van deze roddels kun je weinig, zeker als het het woord van Mabel tegen Charlie is.

Ik ben benieuwd of er in dat onderzoek opeens andere feiten aan het licht komen, want dan is het wel een flater voor de AIVD. Misschien dat daar wat koppen rollen? Voor de rest zie ik geen consequenties.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
    Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
    I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
    pi_13633683
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2003 21:42 schreef Salmonella het volgende:

[..]

Waarom?! Damn, iedereen maakt toch wel eens een slippertje

Maar niet iedereen komt onder ministeriële verantwoordelijkheid of wel?
    Thunder announces that the storm is coming
      vrijdag 3 oktober 2003 @ 21:50:06 #23
    66444 Lord_Vetinari
    pi_13633750
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2003 21:47 schreef FROSTBITE het volgende:

[..]

Maar niet iedereen komt onder ministeriële verantwoordelijkheid of wel?

Bruinsma is al 12(!) jaar dood. Dit speelde dus minimaal 13 jaar geleden. Toen was dit kind wat.. 19? 20? Spannende man + Meisje uit goede maar saaie familie... You do the math..

En anders is 'Meisje van 16' van Boudewijn de Groot wel een aardige tip.

vrijdag 3 oktober 2003 @ 21:50:34 #24
    39256 Bonobo11
    Have a good time, all the time
    pi_13633761
    Voor allen die niet snappen waarom dit belangrijk is om te weten: mevrouw Wisse Smit kan reserve-koningin worden en op die manier invloed uitoefenen op het regeringsbeleid. Lijkt me duidelijk dat deze persoon van onbesproken gedrag moet zijn en een maandenlange liefdesrelatie met de grootste gangster van Nederland is dat niet; al heeft ze zelf geen criminele dingen gedaan, ze wist natuurlijk wel dat "die Lange fout was"

Als Friso afstand doet van de troonopvolging is er nix aan de hand, maar dat wil hij volgens mij juist niet.....

Feyenoord!!! * Barça
      vrijdag 3 oktober 2003 @ 21:51:24 #25
    572 Sniper
    Gull Catcher
    pi_13633791
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2003 21:46 schreef Sidekick het volgende:
    Voor de rest zie ik geen consequenties.
    Gelukkig maar want dat zou onze status als bananenrepubliek gelijk voor altijd vestigen: zware politieke consequenties verbonden aan een wipje dat iemand jaren geleden maakte. How Mickey Mouse can you get?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')